مقالات صادرات

مقالات واردات

راهنمای جامع تجارت با ژاپن

تجارت در کشور ژاپن

ژاپن با جمعیتی حدود 28/128 میلیون نفر ، از لحاظ اقتصادی در رده ی سومین اقتصاد بزرگ جهان بر مبنای GDP قرار دارد.

سیستم اقتصادی ژاپن ، سرمایه داری و وابسته به مکانیزم بازار است. برتری این کشور در بسیاری از زمینه های فناوری زبان زد همگان می باشد. در سیستم اقتصادی ژاپن رابطه ی بخش خصوصی و دولتی دارای یکپارچگی کم نظیری است. 

ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان بعد از آمریکا و چین ، از ویژگی های خاص خود برخوردار است و اقتصاد بین المللی تحث تاثیر عملکرد بازرگانی این کشور قرار دارد. یکی از ویژگی های اقتصاد ژاپن وابستگی این کشور به واردات و صادرات است. ژاپن به سبب دارا بودن تکنولوژی پیشرفته و توان فرآوری مواد اولیه در سطح بسیار بالا از یک سو و با داشتن منابع طبیعی بسیار کم، نیاز فراوانی به ورود مواد اولیه دارد.

با توجه به حجم 1 GDP بر اساس برابری قدرت خرید ( PPP ) مبنای مقایسه قرار گرفته است. تولید بسیار بالا و بیش از نیاز داخلی ، گردش چرخ کارخانجات این کشور وابستگی شدید به صادرات دارد. نشان های تجاری تولیدات ژاپن مانند تویوتا ، سونی ، فوجی و پاناسونیک شهرت جهانی دارند.

با وجود برتری اقتصاد باز ژاپن در جهان، بازار و در کل اقتصاد این کشور، به شدت تحت حمایت و کنترل دولت است و جالب اینکه با وجود نقش گسترده دولت ژاپن در اقتصاد، در مقایسه با کشورهای غربی سهم هزینه های دولتی در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است و بخش خصوصی بیش ترین سهم را در تولید ناخالص داخلی دارد.

وابستگی ژاپن به دولت برای تنظیم تجارت، نشان دهنده ی پشتیبانی جدی دولت از تولید و تجارت این کشور در بازارهای جهانی است. برخی از شرکت های ژاپنی با کمک دولت توانسته اند به ابرشرکت تبدیل شوند و بسیاری از شرکت های خارجی را در عرصه جهانی مجبور به ورشکستگی کنند.

سیاست دولت ژاپن به گونه ای است که کالاهای صنعتی این کشور به قیمت بالا در بازار داخلی عرضه می شود ، در حالی که همان کالا با قیمت پایین در بازار دیگر کشورهای جهان به فروش می رسد. بسیاری از سازندگان کالاهای صنعتی در جهان از این استراتژی استفاده می کنند. 

به همین خاطر کشورهای زیادی خواستار تجارت با ژاپن هستند چرا که این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی منابع محدودی دارد و برای تأمین نیاز های خود باید از سایر کشور ها واردات داشته باشد. خوشبختانه ایران به دلیل روابط دوستانه ای که با ژاپن دارد، با وجود تحریمات روابط تجاری همچنان پابرجاست و هم کالا از این کشور وارد ایران میکند و هم کالا به آن صادر میکند.

ادامه مطالب معرفی نمای کلی کشور ژاپن

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن————-

فرهنگ تجارت در ژاپن

فرهنگ ژاپنی برخلاف اکثر فرهنگ های تجارت کشورهای دنیا که کم و بیش متاثر از فرهنگ آمریکایی است، دست نخورده تر باقی مانده است. اکثر تاجران و مهاجران در اولین برخورد خود با ژاپنی ها احساس خوبی نخواهند داشت، اما معمولا بیشتر آنها بعد از مدتی این احساس را ترک کرده و از همکاران ژاپنی خود درس می گیرند.

در فرهنگ تجارت ژاپنی، غیرمعمول نیست که قراردادها بر پایه رابطه های خصوصی و خانوادگی بنا شود. یعنی دو نفر باید از قبل با هم آشنایی داشته و همدیگر را خوب بشناسند. به معنای دیگر، عقد قراردادها از روی احترام و آشنایی متقابل انجام می گیرد.

تجارت به طریقی انجام می گیرد که هر طرف از نظر اخلاقی به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد.

برخلاف آمریکایی ها که بسیار رک گو  و  روراست هستند، ژاپنی ها ترجیح می دهند همه مسائل را رک و رو راست به آنها نگویید و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح کنید. همه تلاش آنها بر این است که آن نکته و مطلب باعث آزار و ناراحتی کسی نشود و به کسی بر نخورد.

برای این منظور باید سعی کنید تا قبل از حرف زدن آن را خوب بررسی کرده و برای جواب دادن به کسی عجله نکنید.

در ژاپن وقت شناسی نشانه احترام است. هرچیز که باعث از بین رفتن غرور، شان و اعتبار اجتماعی شود در تجارت و معاملات ژاپنی ها بسیار مضر است. برای این منظور شما باید همه توان خود را به کار گیرید تا این احترام حفظ شود. یکی از بهترین راه هایی که نشان می دهد شما برای طرف مقابلتان احترام زیادی قائل هستید، این است که سر قرارها به موقع بروید و وقت شناس باشید.

در این کشور ارائه خدمات به مشتری در اولویت است. اگر به ژاپن سفر کنید، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که همه کارمندان و مسئولان همه ادارات، برای خدمت به شما بسیار مشتاق و داوطلب خواهند بود. احتمالا از این مساله بسیار تعجب خواهید کرد. ژاپنی ها عقیده دارند که رسیدگی به کارهای ارباب رجوع در اولویت همه امور است.

 

نکته:
 

ژاپن کشوری است که واژه « ما » به جای « من » در آن ارزش بسیار بالاتری دار . آنها قبل از به مرحله عمل آوردن هر تصمیم مهمی، آن را به بحث می گذارند. گروه گرایی به جای فردگرایی در این کشور رونق دارد. شما نیز قبل از اینکه بتوانید پیشنهادات خود را مطرح کرده یا به مرحله عمل درآورید ، باید عضو گروه شوید.

 

در ژاپن ترجیح داده می شود به جای فرستادن نامه، فکس یا ایمیل، مستقیما تماس گرفته شود. این به آن دلیل است که ارزش قائل شدن برای وقت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد.

سر وقت حاضر شدن در جلسات، بسیار مهم، و نشانه احترام به سایر حاضران است. با این وجود به دلیل ذات تعاون محور فرآیند تصمیم گیری در ژاپن، در اکثریت قریب به اتفاق موارد، تعیین زمان دقیق اتمام جلسه دشوار است. پس همیشه مدت زمان را قدری بیشتر از میزانی که برای حصول نتایج تخمین می زنید، در نظر بگیرید.

جلسات معمولا با بحث های مودبانه غیر تجاری پیرامون موضوعاتی چون دوستان و رابط های مشترک، صلاحیت های شرکت شما، غذای ژاپنی و نظایر آن آغاز می شوند. از این که وقت خود را به بحث پیرامون چنین مسائلی می گذرانید، خشمگین نشوید؛ چرا که این پدیده، یک عنصر حیاتی در فرآیند برقراری ارتباط به شمار می رود. تنها هنگامی  که خطر خسارت دیدن جدی شد، بی صبری خود را اظهار کنید.

مفهوم وا ( Wa ) که احتمالا بهترین ترجمه برای آن هماهنگی است، بطن رویکرد ژاپنی تشکیل جلسات است. هر چند جست وجوی راه حل ها بسیار مهم است؛ اما این مهم نمی بایست به قیمت از دست رفتن آرامش حاصل شود. هیچ یک از حاضران مایل به بیان یک عقیده چالش بر انگیز نخواهد بود؛ چرا که این عمل احتمالا منجر به بروز تعارض و تاثیر سوءنهادن بر وا می گردد.

در ژاپن تصمیمات طی یک فرآیند هم اندیشی کامل در جلسات و با رعایت خدشه ناپذیر وا اتخاذ می شوند. در نتیجه ممکن است فرآیند تصمیم گیری بسیار طولانی و خسته کننده به نظر برسد. در چنین موقعیت هایی شکیبایی بسیار مهم است: اظهار بی صبری و ناشکیبایی بر ( وا ) اثر منفی می گذارد.

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن————-

روابط تجاری ایران و ژاپن

همانطور که در ابتدا گفتیم ژاپن و ایران دارای روابط دوستانه ای با یکدیگر هستند و تا قبل از اعمال  تحریم علیه ایران بخش عمده‌ای از تجارت ایران و ژاپن صادرات نفت بود که به تبع تحریم‌ها بسیار کم شده است. تمایل ژاپنی‌ها برای واردات نفت از ایران را بخش عمده‌ای از صادرات ما را به این کشور شکل می دهد.

این مشکلات و عدم خرید نفت علاوه بر اینکه هزینه‌هایی را برای آنها هم تحمیل کرد، جایگزینی کردن  یک نفت دیگر برای آنها هزینه های زیادی را ایجاد کرد چرا که ژاپن برنامه ریزی خود را در جهت وارد نفت از ایران کرده بودند و با وجود تحریم ها اختلال زیادی برایشان ایجاد شد.

ایران و ژاپن بیش از 90 سال مناسبات اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند.

علاقه مندی ژاپن به کمک به کشور های در حال توسعه باعث شده است که تکنولوژی و تجارت خود را در اختیار انها قرار دهند. ما نیز می توانیم بسیاری از نیازهای تکنولوژیکی خود را از طریق ژاپن تامین کنیم.

قوانین و مقررات

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
نویسنده:نگین رمضانی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاهش حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی و شیر خشک به یک درصد...
تاریخ انتشار : 7 ساعت قبل
راهنمای فرآیند تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات  
تاریخ انتشار : 9 ساعت قبل
مالیات بر عایدیِ سرمایه شامل چه کسانی می شود ؟؟ نمایندگان در جلسه علنی امروز (4 اردیبهشت ماه 1403) در...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
ویدیو راهنمای ثبت برنامه تولید 1403 اعطای سهمیه واردات به واحدهای تولیدی که در سال 1402 فاقد سهمیه ارزی بودند...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
الزام استفاده از شناسه‌کالا هنگام ثبت‌سفارش در ردیف تعرفه‌های صنایع شیمیایی و پلیمری (فهرست پیوست) ⏪ به اطلاع کاربران محترم...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، حمایت همه جانبه از توسعه.صادرات...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما