مقالات صادرات

مقالات واردات

بخشنامه تأمین ارز مرجع و مبادله ای و اخذ ما به التفاوت نرخ ارز مربوطه و دستورالعمل چگونگی رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی گذشته

بخشنامه تأمین ارز مرجع و مبادله ای و اخذ ما به التفاوت نرخ ارز مربوطه و دستورالعمل چگونگی رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی گذشته

پیوست شماره ۱۵ مجموعه مقررات ارزی ۱۴۰۱ ( واردات کالا و خدمات )

ماده ۱

در صورتیکه معادل ریالی کل مبلغ اعتبار/برات اسنادی (با تعهد پرداخت بانک) به صورت یکجا یا به.دفعات قبل از ۱۳۹۰/۰۹/۱۱ از متقاضی دریافت گردیده است:

الف) در صورتیکه تمام یا بخشی از کالای مربوطه قبل از ۱۳۹۱/۱۲/۳ ترخیص شده باشد، بانک عامل موظف است بابت بخش ترخیص شده از محل منابع خود تعهدات مربوطه را انجام داده و اسناد و مدارک مربوطه را بدون هیچگونه قید و شرطی به متقاضی تحویل نماید. مفاد این بند مشمول.کلیه کالاها صرف نظر از.اولویت کالایی.می باشد.

ب) درصورت عدم ترخیص کالای.مربوطه و یا ترخیص آن بعد از ۱۳۹۱/۱۲/۳ ، میبایستی ارز موردنیاز.حسب.اولویت گروه کالایی.به نرخ مرجع.اعلامی از سوی بانک مرکزی و.یا به.نرخ مورد معامله در مرکز مبادلات ارزی تأمین شود. در مورد گروه کالایی.با اولویت ۱۰ تأمین ارز صرفاً از.محل ارز متقاضی خواهد بود.

ج) درخصوص اعتبارات/بروات اسنادی صرفاً خدماتی ، ایفای تعهدات به شرط تأیید.انجام خدمات توسط بالاترین مقام.دستگاه اجرایی ذیربط به نرخ اعتبار/برات اسنادی به عهده بانک عامل خواهد بود.

ماده ۲

در مواردی که معادل ریالی بخشی از مبلغ اعتبار / برات اسنادی (با تعهد پرداخت بانک) اعم از کالایی – خدماتی ،قبل از تاریخ ۱۳۹۱/۱۲/۰۳ ترخیص شده باشد . بانک عامل موظف است نسبت به ایفای. تعهدات.از محل منابع خود نرخ اعتبار/برات اسنادی بابت بخش مذکور اقدام نماید.

درمورد.مابقی مبلغ اعتبار/برات اسنادی که.معادل.ریالی آن بعد از ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ لغایت ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ از متقاضی دریافت و.کالای آن قبل از ۱۳۹۱/۱۲/۰۳ ترخیص.گردیده باشد، بانک مرکزی ارز مربوطه را از.محل منابع ارزی قابل دسترس خود و به تدریج.به نرخ اعتبار/برات اسنادی تأمین خواهد نمود.

بدیهی است خرید ارز از بازار بین.بانکی نیز مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی، بابت تامین.ارز مورد نیاز امکانپذیر خواهد بود. در مورد گروه کالایی.با اولویت ۱۰ تأمین ارز صرفاً از محل ارز متقاضی خواهد بود.

تبصره: درصورتیکه معادل ریالی کل و.یا بخشی از مبلغ اعتبار/برات اسنادی.بعد از ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ از متقاضی دریافت.شده باشد، فروش ارز براساس اولویت گروه کالایی انجام خواهد شد.

ماده ۳

در مواردی که معادل ریالی بخشی از مبلغ اعتبار/ برات اسنادی (با تعهد پرداخت بانک) اعم از کالایی و کالایی-خدماتی،از متقاضی دریافت و کالا /کالای مربوطه ترخیص.نشده و یا بعد از ۱۳۹۱/۱۲/۰۳ ترخیص شده با شد، میبایستی ارز مورد نیاز حسب اولویت گروه کالایی به نرخ مرجع اعلامی از سوی بانک مرکزی و یا به نرخ مورد معامله در مرکز مبادلات ارزی تأمین شود. در مورد گروه کالایی با اولویت ۱۰ تامین ارز صرفاً از محل ارز.متقاضی خواهد بود.

تبصره : اولویت فعلی کالاها که از طریق پروتال.ارزی قابل مشاهده میباشد، ملاک عمل خواهد بود. در مورد مواد ۱ -۲ و ۳ بانکهای عامل مظفند بلافاصله کلیه.اطلاعات و آمار مربوط به کالاها اعم از ترخیص ، شده یا نشده را در.سیستم پرتال ارزی جهت استفاده وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد.نمایند.

ماده ۴

در خصوص اعتبارات / بروات اسنادی صرفاً خدماتی ،ایفای. تعهدات بابت بخشی که معادل ریالی آن دریافت شده.است ، بشرط تأیید انجام خدمات تو سط بالاترین مقام د ستگاه اجرایی ذیربط به نرخ اعتبار/برات اسنادی به عهده بانک.عامل بوده.و در مورد مابقی مبلغ به نرخ مورد معامله در مرکز مبادلات ارزی قابل تأمین خواهد بود.

ماده ۵

در مورد.کلیه اعتبارات/بروات اسنادی مفتوحه جهت.واحدهای تولیدی (حسب تاییدیه.سازمان منطقه آزاد/سازمان مسئول منطقه ویژه)، بابت واردات به مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی مربوط.به قبل از تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۵ ، در صورت تائید.سازمان منطقه آزاد/سازمان مسئول منطقه.ویژه مبنی بر اینکه کالای مربوطه در محصول وارد شده به سرزمین اصلی استفاده گردیده ، ارز مربوط به اعتبار/برات اسنادی مفتوحه.مورد اشاره، از طریق مرکز مبادلات ارزی تأمین.خواهد شد. در سایر موارد میبایستی از محل ارز متقاضی تأمین.گردد.

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عدم ابطال ماده ۱۹۰ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی     دانلود فایل 
تاریخ انتشار : 24 ساعت قبل
تاکید بر ضوابط صدور گاز مایع LPG الزام به ارائه گواهی بورس بین الملل انرژی نمونه برداری و تعیین ماهیت...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
سوئیفت به معنایی جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانک: Society fo Worldwide Interbank Financial Telecommunication  در ماه مه 1973 بعنوان...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
تعرفه های گمرکی سال ۱۴۰۳ تعرفه های گمرکی سال ۱۴۰۳ ۱- تعرفه گمرکی یا تعرفه کالا چیست ؟ تعرفه (TARIFF)...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
فهرست بروز رسانی شده کالاهای مندرج در ماده ۱۸ دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیند های گمرکی فرآورده ها و مشتقات...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
واردات تجهیزات نیروگاه خورشیدی با ارز حاصل از صادرات عطف به نامه.شماره ۱۴۰۲/۵۳۸۷۶/۲۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ وزیر نیرو در خصوص درخواست.امکان...
تاریخ انتشار : 6 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما