سازمان توسعه تجارت ایران

عرصه تجارت خارجی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی هر کشور می باشد زیرا تعیین کننده روابط اقتصادی و بازرگانی کشورها با یکدیگر است و براساس آن سیاست های صادرات و واردات وضع و اجرایی می گردد. در ایران نیز در سال ۱۳۴۵ مرکز توسعه صادرات ایران تاسیس و  سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس تصویب نامه هیات محترم وزیران در تاریخ  ۱۳۸۳/۱۱/۰۴  تشکیل شد و  کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات  دولتی ذی ربط در امور اقتصادی، تولیدی، تجاری و خدماتی کشور مکلف شدند تا سیاست ها، مقررات و دستورالعمل های تاثیرگذار بر صادرات را با سازمان توسعه تجارت ایران و کارگروه کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات هماهنگ نمایند.در ادامه به صورت جامع به معرفی سازمان توسعه تجارت ایران خواهیم پرداخت.

استراتژی سازمان توسعه تجارت

  • ارتقا صادرات و توسعه تجارت خارجی ایران
  • توسعه و ایجاد تنوع در بازارهای  صادراتی (کالا و خدمات)
  • تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران
  • توسعه و تمرکز بر صادرات محصولات و خدمات جدید و با ارزش افزوده بالا مانند محصولات دانش بنیان
  • یکپارچه سازی مدیریت رویدادهای تجاری و توسعه تبلیغات و بازاریابی نوین در جهت نفوذ در بازارهای هدف صادراتی
  • حفظ بازارهای سنتی صادرات و افزایش سودآوری در این بازارها
  • ارتقا دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی
  • ارتقا مهارتهای علمی و تخصصی صادرکنندگان و بنگاه های تجاری کشور
  • تبادل دانش فنی و مدیریت و مشارکت فعالانه در رویدادها و مجامع بین المللی اقتصادی و تجاری
  • ساماندهی منابع اطلاعات تخصصی و اطلاع رسانی تجارت خارجی
  • توسعه و تقویت فرهنگ صادراتی در بین تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی
  • تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری در سطح کشور
  • بستر سازی و همکاری برای ایجاد مزیت و ظرفیت های تولیدی مناسب در بخش تولید و صادرات کالا و خدمات (تولید صادرات محور)
  • توسعه زیر ساخت ها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور موفق و مستمر محصولات و خدمات
  • توسعه و تقویت بنگاه های تجاری و حمایت از تشکیل شرکتهای کوچک و متوسط ، تبپ ها و شرکت های بزرگ صادراتی
  • اعطای مشوق های صادراتی هدفمند به صادرکنندگان موفق
  • تعامل مستمر با ذی نفعان کلیدی سازمان، شامل اتحادیه ها ، تشکل ها ، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات و ارائه خدمات مشاوره فنی در امر توسعه تجارت خارجی به آنها
  • تفوق تراز تجاری
  • سیاست گذاری تجاری و بستر سازی جهت الحاق به سازمان جهانی تجارت
  • توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها
  • ایجاد جریان اطلاعات و تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص سیاست های وارداتی و صادراتی کشور
  • برنامه ریزی ، سیاست گذاری و اعمال نظارت عالیه در امر توسعه تجارت خارجی
  • توسعه یکپارچه راهبردها ی تجارت خارجی درسطح کشور
  • نوسازی و روان سازی جریان تجارت خارجی با بهره گیری از الگو ها و فناوری های نوین
  • همکاری و مشارکت در جهت توسعه تجارت الکترونیک در بخش تجارت خارجی
  • ایجاد وحدت فرماندهی در توسعه تجارت خارجی
  • واگذاری امور تصدی گری صادرات به بخش خصوصی
  • ارتقا سطح کارایی و اثر بخشی منابع سازمانی
  • توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تسریع و تسهیل در امر صادرات
  • توسعه و ارتقا مهارت های علمی و عملی منابع انسانی داخلی و خارجی سازمان
  • ساماندهی ساختار و تشکیلات سازمانی
  • اعمال جهت گیری استراتژیک در برنامه های سازمان

اهداف سازمان توسعه تجارت به شرح زیر می باشد:

توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه های تجاری و افزایش توانمندی آنها به منظور توسعه صادرات غیـر نفتـی و بهبود تراز بازرگانی، اطلاع رسانی تجاری و انجام اقدامات لازم به منظور روان سازی حذف تشریفات زائد تجاری.همچنین تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیت های تجاری و توسـعه همکاریهـای دوجانبه،چندجانبه و منطقه ای با سایر کشورها و نیز ارا یه تسهیلات و کمـک بـرای توسـعه صـادرات و ارتقا کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیت های نسبی و رقابتی کشور. 

 ارکان سازمان توسعه تجارت

الف- شورای سیاست گذاری مرکب از ۱۱ عضو به شرح زیر است:

  1. وزیر بازرگانی(رئیس شورا)
  2. معاون وزیر صنایع و معادن
  3. معاون وزیر جهاد کشاورزی
  4. رئیس کل سازمان (نایب رئیس و دبیر شورا)
  5. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  6. رئیس اتاق تعاون
  7. سه نفر از افراد صاحب نظر در امور تجارت ، صنعت و کشاورزی از بخش خصوصی بـه پیـشنهاد رئیس کل و با حکم وزیر بازرگانی
  8. دو نفر از اساتید دانشگاه در رشته های مرتبط با اهداف سازمان به پیشنهاد رئیس کل و با حکم وزیر بازرگانی

سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت

مهندس مهدی ضیغمی

راه های ارتباطی

تهران – بزرگراه شهید چمران – محل دائمی نمایشگاه های بین المللی

تلفن :۲۱۹۱۹-۰۲۱

لغو ممنوعیت صادرات کره، حبوبات و برخی از محصولات کشاورزی
لغو ممنوعیت صادرات کره، حبوبات و برخی از محصولات کشاورزی به پیوست تصویر نامه شماره ۲۰۷۸۹۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ معاونت توسعه...
تفویض اختیار ورود موقت و تمدید کانتینر خالی تا سقف سه سال
تفویض اختیار ورود موقت و تمدید کانتینر خالی تا سقف سه سال تفویض اختیار ورود موقت و تمدید کانتینر خالی...
ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی و یارانه ای
ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی و یارانه ای سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه‌ای موضوع ممنوعیت صادرات اقلام یارانه‌ای مشمول ارز...
فهرست کالاهای وارداتی با تعرفه صفر گمرکی به جمهوری ازبکستان
فهرست کالاهای وارداتی با تعرفه صفر گمرکی به جمهوری ازبکستان دانلود فایل 
دموراژ کانتینر چیست؟
  دموراژ به چه معناست؟ دموراژ (Demurrage) به معنای کرایه معطلی، خسارت بیکارماندگی و یا حق توقف است. به معنایی.دیگر...
لزوم ارسال آمار مجوزها و پروانه های ورود موقت موضوع ماده 51 قانون...
لزوم ارسال آمار مجوزها و پروانه های ورود موقت موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی تاکید بر ارسال آمار مجوزها...
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.