آشنایی با سازمان توسعه تجارت
عرصه تجارت خارجی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی هر کشور می باشد زیرا تعیین کننده روابط اقتصادی و بازرگانی کشورها با یکدیگر است و براساس آن سیاست های صادرات و واردات وضع و اجرایی می گردد. در ایران نیز در سال ۱۳۴۵ مركز توسعه صادرات ايران تاسیس و سازمان توسعه تجارت ايران بر اساس تصويب نامه هیات محترم وزیران در تاریخ ۱۳۸۳/۱۱/۰۴ تشكيل شد و كليه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات دولتي ذي ربط در امور اقتصادي، توليدي، تجاري و خدماتي كشور مكلف شدند تا سياست ها، مقررات و دستورالعمل هاي تاثيرگذار بر صادرات را با سازمان توسعه تجارت ايران و كارگروه كارشناسي شوراي عالي توسعه صادرات هماهنگ نمايند.در ادامه به صورت جامع به معرفی سازمان توسعه تجارت ایران خواهیم پرداخت.
استراتژی سازمان توسعه تجارت
ارتقا صادرات و توسعه تجارت خارجی ایران
- توسعه و ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی (کالا و خدمات)
- تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران
- توسعه و تمرکز بر صادرات محصولات و خدمات جدید و با ارزش افزوده بالا مانند محصولات دانش بنیان
- یکپارچه سازی مدیریت رویدادهای تجاری و توسعه تبلیغات و بازاریابی نوین در جهت نفوذ در بازارهای هدف صادراتی
- حفظ بازارهای سنتی صادرات و افزایش سودآوری در این بازارها
ارتقا دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی
- ارتقا مهارتهای علمی و تخصصی صادرکنندگان و بنگاه های تجاری کشور
- تبادل دانش فنی و مدیریت و مشارکت فعالانه در رویدادها و مجامع بین المللی اقتصادی و تجاری
- ساماندهی منابع اطلاعات تخصصی و اطلاع رسانی تجارت خارجی
- توسعه و تقویت فرهنگ صادراتی در بین تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی
تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری در سطح کشور
- بستر سازی و همکاری برای ایجاد مزیت و ظرفیت های تولیدی مناسب در بخش تولید و صادرات کالا و خدمات (تولید صادرات محور)
- توسعه زیر ساخت ها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور موفق و مستمر محصولات و خدمات
- توسعه و تقویت بنگاه های تجاری و حمایت از تشکیل شرکتهای کوچک و متوسط ، تبپ ها و شرکت های بزرگ صادراتی
- اعطای مشوق های صادراتی هدفمند به صادرکنندگان موفق
- تعامل مستمر با ذی نفعان کلیدی سازمان، شامل اتحادیه ها ، تشکل ها ، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات و ارائه خدمات مشاوره فنی در امر توسعه تجارت خارجی به آنها
تفوق تراز تجاری
- سیاست گذاری تجاری و بستر سازی جهت الحاق به سازمان جهانی تجارت
- توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها
- ایجاد جریان اطلاعات و تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص سیاست های وارداتی و صادراتی کشور
برنامه ریزی ، سیاست گذاری و اعمال نظارت عالیه در امر توسعه تجارت خارجی
- توسعه یکپارچه راهبردها ی تجارت خارجی درسطح کشور
- نوسازی و روان سازی جریان تجارت خارجی با بهره گیری از الگو ها و فناوری های نوین
- همکاری و مشارکت در جهت توسعه تجارت الکترونیک در بخش تجارت خارجی
- ایجاد وحدت فرماندهی در توسعه تجارت خارجی
- واگذاری امور تصدی گری صادرات به بخش خصوصی
ارتقا سطح کارایی و اثر بخشی منابع سازمانی
- توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تسریع و تسهیل در امر صادرات
- توسعه و ارتقا مهارت های علمی و عملی منابع انسانی داخلی و خارجی سازمان
- ساماندهی ساختار و تشکیلات سازمانی
- اعمال جهت گیری استراتژیک در برنامه های سازمان
اهداف سازمان توسعه تجارت به شرح زیر می باشد:
توسعه تجارت خارجي، بازاريابي، تبليغ و گسترش بازارهاي جهاني كالا و خدمات صادراتي كشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه هاي تجاري و افزايش توانمندي آنها به منظور توسعه صادرات غيـر نفتـي و بهبود تراز بازرگاني، اطلاع رساني تجاري و انجام اقدامات لازم به منظور روان سازي حذف تشريفات زائد تجاري و همچنين تهيه و تنظيم قوانين و مقررات مناسب براي فعاليت هاي تجاري و توسـعه همكاريهـاي دوجانبه،چندجانبه و منطقه اي با ساير كشورها و نيز ارا يه تسهيلات و كمـك بـراي توسـعه صـادرات و ارتقا كيفي كالاها و خدمات با توجه به مزيت هاي نسبي و رقابتي كشور.
اركان سازمان توسعه تجارت
الف- شوراي سياست گذاري مركب از ۱۱ عضو به شرح زير است:
- وزير بازرگاني(رئيس شورا)
- معاون وزير صنايع و معادن
- معاون وزير جهاد كشاورزي
- رئيس كل سازمان (نايب رئيس و دبير شورا)
- رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران
- رئيس اتاق تعاون
- سه نفر از افراد صاحب نظر در امور تجارت ، صنعت و كشاورزي از بخش خصوصي بـه پيـشنهاد رئيس كل و با حكم وزير بازرگاني
- دو نفر از اساتيد دانشگاه در رشته هاي مرتبط با اهداف سازمان به پيشنهاد رئيس كل و با حكم وزير بازرگاني
ب- رئيس كل و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت
مهندس علیرضا پیمان پاک
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران
كارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
کارشناس مهندسي طراحي فرآيندهاي صنعت نفت
دیدگاه (2)
با سلام،
در این سایت حساب کاربری ایجاد کردم. نتوانستم از بخش دایرکتوری برای خرید انلاین انجام بدهم. حتی وقتی خارج شدم ، مجددا سیستم ایمیل بنده و پسورد بنده را نشناخت. مجبور شدم فراموش پسورد بزنم سیستم ایمیل ریکاروی برای بنده نفرستاد. تلفن زدم، فردی هم پاسخگو نیست.
باسلام ضمن پوزش از مشکلی که بوجود امده همکاران ما در تلاش برای رفع این مشکل هستند