
تعریف نمایندگی شرکت خارجی در ایران
فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی : در سال های اخیر با گسترش فعالیت شرکت های صنعتی و بازرگانی در سطح بین المللی و لزوم ارایه خدمات مستقیم و عملیاتی به مشتریان و مصرف کنندگان در منطقه جغرافیایی کشورها قوانین و مقررات خاصی را جهت اعطاء نمایندگی و فعالیت شرکتهای خارجی در کشور مقصد ابلاغ نموده و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون ایران دارای شخصیت مستقل بوده و مسولیت حقوقی و کیفری فعالیت نماینده در خصوص ارائه کالا و خدمات آن نمایندگی کاملا به عهده ی نماینده می باشد . قوانین وضع شده در خصوص ثبت
نمایندگی شرکت خارجی در ایران جهت نیل به اهداف زیر می باشد :
- انجام عملیاتی یک قرارداد بین شرکت داخلی و شرکت خارجی
- ارایه خدمات دقیق و عملیاتی خدمات پس از فروش و موارد مرتبط به گارانتی و وارانتی کالاها در راستای حقوق مصرف کنندگان
- انعقاد قرارداد جوین ونچری بین شرکتهای داخلی و خارجی در جهت اجرا پروژه های فنی و مهندسی
- شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و اجرا دقیق فرایند سرمایه گذاری خارجی در ایران
- ارایه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فناوری
- افزایش صادرات غیر نفتی اسلامی ایران
- انجام فعالیت هایی که مجوز آن توسط دستگاه های دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند
نکته : براساس آئيننامه اجرای قانون اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شركتهاي خارجي صرفا به افراد حقيقي مقيم ايران اعطا می گردد .
نکته : مسولیت کامل حقوقی و کیفری فعالیت نماینده از حیص کیفی و قانونی صرفا بعهده نماینده شرکت خارجی می باشد .
فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی لیست مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی
- ارایه ترجمه رسمی (فارسی) تمامی اصل مدارک و مستندات به اداره ثبت شركت ها
- پرداخت مبلغ ۴۰۰۰۰ ریال به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تعیین نام و تکمیل فرم تعیین نام
- تصوير قرارداد نمايندگي با شركت خارجي
- مدارک شناسایی از قبیل تصویر شناسنامه و کارت ملی ( اشخاص حقیقی )
- مدارک شخصیت های حقوقی اساسنامه و آخرین آگهی تغییرات
- آدرس محل سكونت نماينده و محل نمايندگي ( سند ملکی یا اجاره نامه معتبر )
- ارائه رزومه و اطلاعات کامل مبنی بر فعالیت شخص در حوزه اخذ نمایندگی
- ارایه تصوير مصدق اساسنامه شركت خارجي طرف نمايندگي، آگهي تأسيس و آخرين تغييرات ثبت شده در مراجع ذيربط
- ارایه گزارش دلایل و ضرورت اخذ نمایندگی و فعاليت شركت خارجي طرف نمايندگي
- آخرين گزارش مالي شده شركت خارجي طرف نمايندگي
- ارائه معرفي نامه وزارتخانه ذيربط (در صورتي كه قرارداد با دستگاه مربوطه منعقد شده باشد)
- اظهارنامه ثبت شعبه شركت خارجي ( از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد )
- اختيارنامه نماينده يا نمايندگان عمده شركت خارجي
نکته : متقاضیان می بایست كليه اسناد شركت اعطاء کننده نمایندگی را پس از تأييد مرجع ذيربط به تأييد وزارت خارجه آن كشور رسانده و بعد به تأييد سفارت ياگمرک نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در آن كشور برساند و پس از ترجمه رسمي به فارسي و تأييد اداره فني دادگستري اصل و ترجمه آن به اداره ثبت شركت ها ارائه گردد.
تفاوت شعبه شرکت خارجی و نمایندگی شرکت خارجی
در قانون این بین شعبه یک شرکت خارجی و نمایندگی یک شرکت خارجی از حیص اختیارات حقوقی و مسئولیت ها تفاوت های وجود دارد و شما در زمان تکمیل اطلاعات در اداره ثبت شرکت در اولین لیست انتخابی تفاوت این دو را مشاهده می نمایید . در قانون مسئولیت آن شعبه خارجی به میزان حدود اختیارات و میزان استقلال یک شعبه که با موافقت و تصویت شرکت مادر تعیین می گردد در نهاید بر عهده شرکت اصلی ( مادر ) می باشد . اما در نمایندگی خارجی شخص دریافت کننده نمایندگی که می بایست مقیم ایران باشد مسولیت کامل حقوقی شرکت را برعهده دارد . در اصل شعبه یکی از واحدهای شرکت اصلی ( مادر ) می باشد که صرفا خارج از مرز جغرافیایی آن مبدا جهت انجام اهداف و ماموریت های آن شرکت فعالیت می نماید . در فرآیند ثبت شعبه شرکت خارجی و نمایندگی شرکت خارجی تمامی مدارک یکسان می باشد و صرفا در ثبت شعبه می بایست وکالتنامه ای که طی آن به مدیر شعبه وکالت از سوی شرکت مادر جهت معین نمودن حدود اختیارات داده شده است به تفصیل درج و به تایید سفارت ایران در کشور مبدا برسد .
مراحل انجام کار
مراحل اخذ ثبت نمایندگی خارجی در اداره ثبت شرکت ها :
ورود به درگاه اینترنتی https://irsherkat.ssaa.ir/Design/EstablishmentRequest/Index.aspx
انتخاب گزینه
انتخاب نمایندگی شرکت خارجی در لیست پیش رو
نکته : در لیست فوق دو گزینه شعبه شرکت خارجی و نمایندگی شرکت خارجی موجود می باشد که تفاوت آن را ادامه توضیح خواهیم داد .
نکته : در راستا ماده ۲ آئین نامه اجرائی و تبصره ۴ قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی، از تاریخ اول آذر ماه سال ۱۳۹۹ کلیه متقاضیان تاسیس شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی و همچنین تغییرات اشخاص مذکور با تصمیم انتخاب بازرس مکلف هستند نسبت به انتخاب بازرس اصلی شخصیت حقوقی از میان اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران اقدام نمایند .
تکمیل فرم اطلاعات واحد ثبتی – شرکت متقاضی نمایندگی و شرکت مادرو همچنین نام درخواستی
ورود کد امنیتی و رفتن به مرحله بعدی
تکمیل اطلاعات کامل متقاضی
شرایط اخذ گواهی ثبت نمایندگی شرکت های خارجی
مطابق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و دستورالعمل ساماندهی فعالیت نمایندگان شرکت های خارجی در کشور مصوب ۱۳۸۷/۰۹/۱۲ تمامی نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران می بایست در راستا حفظ حقوق مصرف کنندگان نسبت به ثبت و اخذ گواهی فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران اقدام نمایند . اخذ این گواهی حدودا ۱۰ روزکاری زمان خواهد برد و مسولیت آن برعهده معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمانهای استانی می باشد .
مراحل اخذ گواهی نمایندگی شرکت خارجی در ایران به شرح زیر می باشد :
- اخذ تاییدیه معتبر از شرکت خارجی سازنده ( مادر ) مبنی بر موافقت به اعطای امتیاز نمایندگی و تعیین اختیارات قانونی و رسمی با تعیین حدود وظایف دفتر و یا شعبه خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت
- ارائه تصویر برابر اصل کارت بازرگانی بنام شعبه یا دفتر با درج نام و مشخصات مدیر عامل
- ارائه مدارک ثبتی از قبیل روزنامه رسمی – اساسنامه شعبه یا دفتر – کپی کارت ملی یا پاسپورت مدیر عامل
- ارسال مدارک فوق به دفتر اداره نمایندگی شرکت های خارجی در مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران واقعا در تهران میدان ولیعصر ضلع شمال شرقی میدان ساختمان شماره ۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت
نکته : تاییدیه فوق می بایست ترجمه رسمی شده باشد و مهر تاق بازرگانی کشور مبدا و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در همان کشور را داشته باشد .

رویداد های تخصصی تجارت بین المللی
