فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی : در سال های اخیر با گسترش فعالیت شرکت های صنعتی و بازرگانی در سطح بین المللی و لزوم ارایه خدمات مستقیم و عملیاتی به مشتریان و مصرف کنندگان در منطقه جغرافیایی کشورها قوانین و مقررات خاصی را جهت اعطاء نمایندگی و فعالیت شرکتهای خارجی در کشور مقصد ابلاغ نموده و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون ایران دارای شخصیت مستقل بوده و مسولیت حقوقی و کیفری فعالیت نماینده در خصوص ارائه کالا و خدمات آن نمایندگی کاملا به عهده ی نماینده می باشد . قوانین وضع شده در خصوص ثبت
نمایندگی شرکت خارجی در ایران جهت نیل به اهداف زیر می باشد :
- انجام عملیاتی یک قرارداد بین شرکت داخلی و شرکت خارجی
- ارایه خدمات دقیق و عملیاتی خدمات پس از فروش و موارد مرتبط به گارانتی و وارانتی کالاها در راستای حقوق مصرف کنندگان
- انعقاد قرارداد جوین ونچری بین شرکتهای داخلی و خارجی در جهت اجرا پروژه های فنی و مهندسی
- شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و اجرا دقیق فرایند سرمایه گذاری خارجی در ایران
- ارایه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فناوری
- افزایش صادرات غیر نفتی اسلامی ایران
- انجام فعالیت هایی که مجوز آن توسط دستگاه های دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند
نکته : براساس آئیننامه اجرای قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی صرفا به افراد حقیقی مقیم ایران اعطا می گردد .
نکته : مسولیت کامل حقوقی و کیفری فعالیت نماینده از حیص کیفی و قانونی صرفا بعهده نماینده شرکت خارجی می باشد .
فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی لیست مدارک ثبت نمایندگی شرکت خارجی
- ارایه ترجمه رسمی (فارسی) تمامی اصل مدارک و مستندات به اداره ثبت شرکت ها
- پرداخت مبلغ ۴۰۰۰۰ ریال به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تعیین نام و تکمیل فرم تعیین نام
- تصویر قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی
- مدارک شناسایی از قبیل تصویر شناسنامه و کارت ملی ( اشخاص حقیقی )
- مدارک شخصیت های حقوقی اساسنامه و آخرین آگهی تغییرات
- آدرس محل سکونت نماینده و محل نمایندگی ( سند ملکی یا اجاره نامه معتبر )
- ارائه رزومه و اطلاعات کامل مبنی بر فعالیت شخص در حوزه اخذ نمایندگی
- ارایه تصویر. مصدق اساسنامه .شرکت خارجی. طرف نمایندگی، آگهی. تأسیس و آخرین. تغییرات ثبت. شده در مراجع. ذیربط
- ارایه گزارش.. دلایل و ضرورت اخذ نمایندگی .و فعالیت شرکت. خارجی طرف .نمایندگی
- آخرین گزارش مالی شده شرکت خارجی طرف نمایندگی
- ارائه معرفی نامه .وزارتخانه ذیربط .(در صورتی که قرارداد. با دستگاه مربوطه .منعقد شده باشد)
- اظهارنامه ثبت شعبه شرکت خارجی ( از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد )
- اختیارنامه نماینده یا نمایندگان عمده شرکت خارجی
نکته : متقاضیان می بایست کلیه اسناد شرکت اعطاء کننده نمایندگی را پس از تأیید مرجع ذیربط به تأیید وزارت خارجه آن کشور رسانده و بعد به تأیید سفارت یاگمرک نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور برساند و پس از ترجمه رسمی به فارسی و تأیید اداره فنی دادگستری اصل و ترجمه آن به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردد.
در قانون این بین شعبه یک شرکت خارجی و نمایندگی یک شرکت خارجی از حیص اختیارات حقوقی و مسئولیت ها تفاوت های وجود دارد و شما در زمان تکمیل اطلاعات در اداره ثبت شرکت در اولین لیست انتخابی تفاوت این دو را مشاهده می نمایید . در قانون مسئولیت آن شعبه خارجی به میزان حدود اختیارات و میزان استقلال یک شعبه که با موافقت و تصویت شرکت مادر تعیین می گردد در نهاید بر عهده شرکت اصلی ( مادر ) می باشد .
اما در نمایندگی خارجی شخص دریافت کننده نمایندگی که می بایست مقیم ایران باشد مسولیت کامل حقوقی شرکت را برعهده دارد . در اصل شعبه یکی از واحدهای شرکت اصلی ( مادر ) می باشد که صرفا خارج از مرز جغرافیایی آن مبدا جهت انجام اهداف و ماموریت های آن شرکت فعالیت می نماید . در فرآیند ثبت شعبه شرکت خارجی و نمایندگی شرکت خارجی تمامی مدارک یکسان می باشد. و صرفا در ثبت شعبه می بایست .وکالتنامه ای که. طی آن به مدیر .شعبه وکالت .از سوی شرکت .مادر جهت معین .نمودن حدود .اختیارات داده شده است .به تفصیل درج .و به تایید .سفارت ایران در. کشور مبدا برسد .
مراحل اخذ ثبت نمایندگی خارجی در اداره ثبت شرکت ها :
ورود به درگاه اینترنتی https://irsherkat.ssaa.ir/Design/EstablishmentRequest/Index.aspx
انتخاب گزینه
انتخاب نمایندگی شرکت خارجی در لیست پیش رو
نکته : در لیست فوق دو گزینه شعبه شرکت خارجی و نمایندگی شرکت خارجی موجود می باشد که تفاوت آن را ادامه توضیح خواهیم داد .
نکته : در راستا ماده ۲ آئین نامه اجرائی و تبصره ۴ قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی، از تاریخ اول آذر ماه سال ۱۳۹۹ کلیه متقاضیان تاسیس شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی و همچنین تغییرات اشخاص مذکور با تصمیم انتخاب بازرس مکلف هستند نسبت به انتخاب بازرس اصلی شخصیت حقوقی از میان اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران اقدام نمایند .
تکمیل فرم اطلاعات واحد ثبتی – شرکت متقاضی نمایندگی و شرکت مادرو همچنین نام درخواستی
ورود کد امنیتی و رفتن به مرحله بعدی
تکمیل اطلاعات کامل متقاضی
مطابق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و دستورالعمل ساماندهی فعالیت نمایندگان شرکت های خارجی در کشور مصوب ۱۳۸۷/۰۹/۱۲ تمامی نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران می بایست در راستا حفظ حقوق مصرف کنندگان نسبت به ثبت و اخذ گواهی فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران اقدام نمایند . اخذ این گواهی حدودا ۱۰ روزکاری زمان خواهد برد و مسولیت آن برعهده معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمانهای استانی می باشد .
مراحل اخذ گواهی نمایندگی شرکت خارجی در ایران به شرح زیر می باشد :
- اخذ تاییدیه معتبر از شرکت خارجی سازنده ( مادر ) مبنی بر موافقت به اعطای امتیاز نمایندگی و تعیین اختیارات قانونی و رسمی با تعیین حدود وظایف دفتر و یا شعبه خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت
- ارائه تصویر برابر اصل کارت بازرگانی بنام شعبه یا دفتر با درج نام و مشخصات مدیر عامل
- ارائه مدارک ثبتی از قبیل روزنامه رسمی – اساسنامه شعبه یا دفتر – کپی کارت ملی یا پاسپورت مدیر عامل
- ارسال مدارک فوق به دفتر اداره نمایندگی شرکت های خارجی در مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران واقعا در تهران میدان ولیعصر ضلع شمال شرقی میدان ساختمان شماره ۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت
نکته : تاییدیه فوق می بایست ترجمه رسمی شده باشد و مهر تاق بازرگانی کشور مبدا و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در همان کشور را داشته باشد .