
این نکته را می دانیم که شبکه ریلی از مهمترین و ایمن ترین راه های حمل و نقل در ایران می باشد. در راستای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در سازمان ها و نهادهای دولتی و خدمتگذار اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران سامانه ردیابی واگن بار را با اهداف تسریع در امر صادرات و واردات ریلی کشور راه اندازی نموده است. با ورود به این سامانه شما می توانید ضمن ارزیابی واگن های در حال تردد و واگن های موجود عملیات مرتبط به دریافت مجوز واگن و همچنین ارزیابی واگن ها و محصولات صادراتی و وارداتی خود را انجام دهید. سامانه ردیابی راه آهن (کریدور) این امکان را به شما می دهد تا با صرفه زمان کمتر وضعیت بار خود را مشاهده نمایید. در ادامه نوشتار به معرفی سامانه و اطلاعات تکمیلی مرتبط به حمل و نقل ریلی و قوانین مرتبط خواهیم پرداخت.
کریدور بین المللی چیست:
- در جهت عرضی غرب – شرق و بالعکس.
- سمت طولی جنوب – شمال و برعکس.
- ما بین کریدورهای طولی و عرضی.
ویژگی های یک کریدور بین المللی:
معرفی کریدورهای بین المللی ریلی از ج.ا.ایران
غرب کشور (مرز رازی )به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان ، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال ،
شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد) به ترکمنستان و آسیای میانه ، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز میر جاوه) به پاکستان،جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.
انواع کریدورهای حمل ونقل عبوری از ایران :
این کریدور از مسیر خلیج فارس وارد ایران شد و با طی نمودن کشور به از طریق شمال غربی وارد کشور آذربایجان می شود
مبدأ کریدور : اروپای شمالی(کشور فنلاند).
کشور مقصد : جنوب خلیج فارس، و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای جنوبشرقی.
مسیر: فنلاند – روسیه- آذربایجان به کشورهای جنوب خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوبشرقی
تنها گسستگی ریلی: رشت-آستارا بطول ۱۶۴ کیلومتر
یکی از مهم ترین کریدورهای بین المللی کریدور شرق دریای خزر می باشد که با برنامه ریزی انجام شده با 50 کانتینتر از مسیر چین فعالیت خود را آغاز می نماید.
اسلام آباد-تهران-استانبول
مبدا کریدور: اسلام آباد، پاکستان
کشور مقصد: استانبول، ترکیه
طول مسیر: ۶۵۶۶ کیلومتر
کشورهای مسیر:پاکستان – ایران – ترکیه
مبدا کریدور: استانبول، ترکیه
کشور مقصد: قزاقستان، آلماتی
طول راه آهن بین استانبول-آلماتی با احتساب دریاچه وان ، ۶۲۰۸ کیلومتر می باشد که از این میزان ۹۵۶ کیلومتر در در قزاقستان، ۷۳۲ کیلومتر در ازبکستان، ۴۴۹ کیلومتر در ترکمنستان، ۱۶۱۹ کیلومتر در ایران و ۲۰۰۶ کیلومتر در ترکیه قرار دارد
مبدا کریدور: بندرعباس، ایران
کشور مقصد: قزاقستان، آلماتی
طول مسیر: ۳۷۶۵ کیلومتر (ایران ۱۶۱۹کیلومتر، ترکمنستان ۴۴۹ کیلومتر، ازبکستان ۷۳۲ کیلومتر وقزاقستان۹۵۶ کیلومتر)
کشورهای طول مسیر: ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان
محل مبدا کریدور: چین
کشور مقصد: ایران و اروپا
کشورهای مسیر: چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران
وضعیت پروژه: با توجه به گستگی بالا این کریدور در کشور افغانستان در صورت تکمیل آن کشور چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران به سپس اروپا متصل نموده و حمل ونقل تزانزیت در آسیا و اروپا را بهبود می بخشد.
شاخه جنوبی : مسیر ایران (سرخس – رازی)
این کریدور از اروپای شرقی (بلغارستان، رومانی، اکراین) شروع شده و پس از عبور از دریای سیاه وارد بنادر پوتی و باتومی در گرجستان شده، ضمن آن که از شبکه حمل و نقل قفقاز جنوبی و ارتباط زمینی ترکیه هم استفاده میکند. سپس از آذربایجان با استفاده از دریای خزر (باکو ـ ترکمنباشی، باکو ـ آکتائو) مسیر تراسیکا به شبکههای ریلی کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قزاقستان میرسد. هدف این کریدور توسعه روابط اقتصادی ، حمل و نقلی و تجاری میان کشورهای حوزه دریای سیاه، قفقاز و حوزه دریای خزرمی باشد.
جهت ورود به سامانه ردیابی راه آهن مراحل زیر را طی کنید :

نکته : شما می توانید با نام کاربری خود وارد سامانه شوید کد امنیتی را وارد نمایید بخش رهگیری بارنامه داخلی در این قسمت شما می توانید با وارد کردن کد رهگیری بارنامه بصورت سریالی ( چند کد ) یا کد رهگیری بارنامه بصورت تک از وضعیت بار داخلی خود مطلع شوید

بخش رهگیری واگن ها

- جدول تعرفه های راه آهن در مسیرهای خاص
- تعرفه های ریلی حمل فرآورده های نفتی
- تعرفه های ریلی معتبر اروپا و آسیا
- نرخ تعرفه های بهره برداری راه آهن بصورت نقدی
- جدول تعرفه های راه آهن در ریل 25 سانتی
- دستورالعمل روش بارگیری در ریل 36 متر
- جدول مسیرهای ریلی ایران
- جدول مسیرهای ریلی فعلی ترکیه
- لیست معتبر ریلی ایران