
معرفی سامانه ردیابی راه آهن
اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران
این نکته را می دانیم که شبکه ریلی از مهمترین و ایمن ترین راه های حمل و نقل در ایران می باشد. در راستای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در سازمان ها و نهادهای دولتی و خدمتگذار اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران سامانه ردیابی واگن بار را با اهداف تسریع در امر صادرات و واردات ریلی کشور راه اندازی نموده است. با ورود به این سامانه شما می توانید ضمن ارزیابی واگن های در حال تردد و واگن های موجود عملیات مرتبط به دریافت مجوز واگن و همچنین ارزیابی واگن ها و محصولات صادراتی و وارداتی خود را انجام دهید. سامانه ردیابی راه آهن (کریدور) این امکان را به شما می دهد تا با صرفه زمان کمتر وضعیت بار خود را مشاهده نمایید. در ادامه نوشتار به معرفی سامانه و اطلاعات تکمیلی مرتبط به حمل و نقل ریلی و قوانین مرتبط خواهیم پرداخت.
کریدورهای عبوری از ایران
کریدور بین المللی چیست:
ویژگی های یک کریدور بین المللی:
معرفی کریدورهای بین المللی ریلی از ج.ا.ایران
غرب کشور (مرز رازی )به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان ، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال ،
شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد) به ترکمنستان و آسیای میانه ، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز میر جاوه) به پاکستان،جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.
انواع کریدورهای حمل ونقل عبوری از ایران :
- بین المللی شمال ـ جنوب INSTC
- قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران KTI
- اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول ITI
- شاخه جنوبی راه ابریشم از چین به ترکیه و اروپا (Belt and Road Initiative) (BRI)
- ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان-چین KTAI
- آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ استانبول
- جنوب ـ غرب South – West
عرض خطوط ریلی : ایران : ۱۴۳۵mm CIS: ۱۵۲۰mm پاکستان:۱۶۷۶mm
شمال-جنوب
این کریدور از مسیر خلیج فارس وارد ایران شد و با طی نمودن کشور به از طریق شمال غربی وارد کشور آذربایجان می شود
مبدأ کریدور : اروپای شمالی(کشور فنلاند).
کشور مقصد : جنوب خلیج فارس، و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای جنوبشرقی.
مسیر: فنلاند – روسیه- آذربایجان به کشورهای جنوب خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوبشرقی
تنها گسستگی ریلی: رشت-آستارا بطول ۱۶۴ کیلومتر
چین – قزاقستان- ترکمنستان – ایران ( شرق دریای خزر)
اسلام آباد-تهران-استانبول
مبدا کریدور: اسلام آباد، پاکستان
کشور مقصد: استانبول، ترکیه
طول مسیر: ۶۵۶۶ کیلومتر
کشورهای مسیر:پاکستان – ایران – ترکیه
استانبول – آلماتی (مصوب سازمان اکو)
مبدا کریدور: استانبول، ترکیه
کشور مقصد: قزاقستان، آلماتی
طول راه آهن بین استانبول-آلماتی با احتساب دریاچه وان ، ۶۲۰۸ کیلومتر می باشد که از این میزان ۹۵۶ کیلومتر در در قزاقستان، ۷۳۲ کیلومتر در ازبکستان، ۴۴۹ کیلومتر در ترکمنستان، ۱۶۱۹ کیلومتر در ایران و ۲۰۰۶ کیلومتر در ترکیه قرار دارد.
بندرعباس-آلماتی
مبدا کریدور: بندرعباس، ایران
کشور مقصد: قزاقستان، آلماتی
طول مسیر: ۳۷۶۵ کیلومتر (ایران ۱۶۱۹کیلومتر، ترکمنستان ۴۴۹ کیلومتر، ازبکستان ۷۳۲ کیلومتر وقزاقستان۹۵۶ کیلومتر)
کشورهای طول مسیر: ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان
چین-قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان –ایران KTAI
محل مبدا کریدور: چین
کشور مقصد: ایران و اروپا
کشورهای مسیر: چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران
وضعیت پروژه: با توجه به گستگی بالا این کریدور در کشور افغانستان در صورت تکمیل آن کشور چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران به سپس اروپا متصل نموده و حمل ونقل تزانزیت در آسیا و اروپا را بهبود می بخشد.
تراسیکا: اروپا- قفقاز- آسیا
شاخه جنوبی : مسیر ایران (سرخس – رازی)

معرفی موافقتنامه حمل و نقل بین المللی بار با راه آهن ( SMGS)
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی بار با راه آهن یا همان (( SMGS)) در راستا تسهیل در حمل و نقل ریلی بین کشورهای عضو سازمان همکاري راه آهن ها (OSJD) در سال ۱۹۵۱ تدوین و ایران برای حمل و نقل به کشورهای آسیا میانه به این موافقتنامه پیوست و به موجب ماده ۲ این موافقتنامه تمامی فرستندگان و گیرندگان کالا می بایست به این موافقتنامه پایبند باشند .
معرفی مقررات استفاده از واگنهای باری در حمل و نقل بین المللی ( PGW)
مقررات استفاده از واگنهای باری مخفف (( PGW )) بين راه آهن هاي عضو سازمان پیمان OSJD لازم الااجرا می باشد و با توجه به عضویت ایران استفاده از واگنهای CIS در مرز سرخس یا سایر مرزهای منطبق به این موافقتنامه اجباری می باشد .
راهنمای استفاده از سامانه ردیابی راه آهن
جهت ورود به سامانه ردیابی راه آهن مراحل زیر را طی کنید :
- ورود به درگاه اینترنتی https://customers.rai.ir/Main/Main.asp
نکته : حتما از مرورگر گوگل کروم یا نسخه جدید اینترنت اکسپلور استفاده کنید
- نام کاربری و رمز عبور بصورت پیش فرض تعیین شده است
نام کاربری : Guest
پسورد : ۱۲۳
نکته : شما می توانید با نام کاربری خود وارد سامانه شوید
- کد امنیتی را وارد نمایید
بخش رهگیری بارنامه داخلی
در این قسمت شما می توانید با وارد کردن کد رهگیری بارنامه بصورت سریالی ( چند کد ) یا کد رهگیری بارنامه بصورت تک از وضعیت بار داخلی خود مطلع شوید
بخش رهگیری واگن ها
در این تب شما ردیابی واگن ها و موجود واگن ها و همچنین آخرین وضعیت واگن ها را مشاهده نمایید . کافیست شماره واگن بصورت سریالی ( چند شماره واگن ) و همچنین شماره واگن تک را در قسمت مورد نظر وارد نموده و در صورتی که تاریخ خاصی مد نظرتان می باشد را وارد کنید و جستجو خود را انجام دهید .
نکته : این سامانه قابلیت گرفتن خروجی XML و EXCEL را به شما می دهد .
دیدگاهتان را بنویسید