معرفی سامانه ردیابی راه آهن

این نکته را می دانیم که شبکه ریلی  از مهمترین و ایمن ترین راه های حمل و نقل در ایران می باشد. در راستای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در سازمان ها و نهادهای دولتی و خدمتگذار اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران سامانه ردیابی واگن بار را با اهداف تسریع در امر صادرات و واردات ریلی کشور راه اندازی نموده است. با ورود به این سامانه شما می توانید ضمن ارزیابی واگن های در حال تردد و واگن های موجود عملیات مرتبط به دریافت مجوز واگن و همچنین ارزیابی واگن ها و محصولات صادراتی و وارداتی خود را انجام دهید. سامانه ردیابی راه آهن (کریدور) این امکان را به شما می دهد تا با صرفه زمان کمتر وضعیت بار خود را مشاهده  نمایید. در ادامه نوشتار به معرفی سامانه و اطلاعات تکمیلی مرتبط به حمل و نقل ریلی و قوانین مرتبط خواهیم پرداخت.

کریدور بین المللی چیست:

کریدور بین المللی به یک خط ویژه جهت عبور کالاها گفته می شود که زیر نظر سازمان همکاریهای راه آهن ها (OSJD) بین چند کشور تدوین می گردد. در حالت کلی هر کریدور در چند حالت مختلف ایجاد می گردد: 
  • در جهت عرضی غرب – شرق و بالعکس.
  • سمت طولی جنوب – شمال و برعکس.
  • ما بین کریدورهای طولی و عرضی.

ویژگی های یک کریدور بین المللی:

– در جابجایی وسیع کالا و مسافر و  خطوط اصلی راه آهن کشورها است.
– از چندین کشور عبور نماید.
– حداقل فاصله را با مراکز اقتصادی و صنعتی متناسب با نوع حمل ونقل کالا داشته باشد.
کریدورهای عبوری از ایران
امروزه با افزایش جمعیت و تغییر نیازهای مردم در تمامی کشورها تولید و مصرف انواع کالاها به صورت چشمگیری افزایش یافته است که موجب افزایش تردد مواد اولیه و تجهیزات و همچنین کالاهای نهایی شده است و جابه جایی این کالاها در بین کشورهای مختلف اجتناب ناپذیر است.
یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت نهایی کالاها هزینه های حمل و نقل کالاهای نهایی یا حتی مواد اولیه می باشد. شرکت ها سعی می کنند با صرف هزینه های مالی و زمانی کمتر و استفاده از روش های مختلف حمل و نقل  از قبیل (زمینی،دریایی، هوایی) هزینه ها و زمان خود را مدیریت نمایند. برخی از صاحبان کالا اقدام به استفاده از روش های ترکیبی دارند و متصدیان هر یک از حوزه های حمل ونقل در راستا افزایش رضایت مندی مشتریان خود و هزینه های زمانی آنها برنامه های توسعه ای و تکمیلی را در دستور کار خود قرار می دهند. 
در میان تمامی شیوه های حمل و نقل استفاده از حمل و نقل ریلی به دلیل مزیت های نسبی از قبیل امنیت و سرعت در انتقال به نسبت حمل جاده ای همیشه برای صاحبان کالا جذاب بوده و سازمان های ملی و بین المللی حمل و نقل ریلی با ایجاد کریدورهای بین المللی ریلی سعی در ایجاد سهولت بیشتر حمل و نقل ریلی دارند.
کشور ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص خود در منطقه و جهان نسبت به توسعه کریدورهای عبوری از خاک خود را در دستور کار ویژه قرارداده و سهم قابل توجه ای از حمل و نقل بین المللی در منطقه را به خود اختصاص داده است. بدون شک رسیدن به هدف مهم چالش ها و موانع زیاد داخلی و بین المللی داشته و جمهوری اسلامی ایران در صدد رفع و توسعه این مهم در کشور می باشد.  

معرفی کریدورهای بین المللی ریلی از ج.ا.ایران

غرب کشور (مرز رازی )به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان ، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال ،

 شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد) به ترکمنستان و آسیای میانه ، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز  میر جاوه) به پاکستان،جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.

انواع کریدورهای حمل ونقل عبوری از ایران :

این کریدور از مسیر خلیج فارس وارد ایران شد و با طی نمودن کشور به از طریق شمال غربی وارد کشور آذربایجان می شود

 مبدأ کریدور : اروپای شمالی(کشور فنلاند).

کشور مقصد : جنوب خلیج فارس، و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای جنوبشرقی.

مسیر:‌ فنلاند – روسیه- آذربایجان  به کشورهای جنوب خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوبشرقی

تنها گسستگی ریلی: رشت-آستارا بطول ۱۶۴ کیلومتر

یکی از مهم ترین کریدورهای بین المللی کریدور شرق دریای خزر می باشد که با برنامه ریزی انجام شده با ۵۰ کانتینتر از مسیر چین فعالیت خود را آغاز می نماید. 

اسلام آباد-تهران-استانبول

 مبدا کریدور: اسلام آباد، پاکستان

کشور مقصد: استانبول، ترکیه

طول مسیر: ۶۵۶۶ کیلومتر

کشورهای مسیر:پاکستان – ایران – ترکیه

 مبدا کریدور: استانبول، ترکیه

کشور مقصد: قزاقستان، آلماتی

طول راه آهن بین استانبول-آلماتی  با احتساب دریاچه وان ، ۶۲۰۸ کیلومتر می باشد که از این میزان ۹۵۶ کیلومتر در در قزاقستان،‌ ۷۳۲ کیلومتر در ازبکستان،‌ ۴۴۹ کیلومتر در ترکمنستان، ۱۶۱۹ کیلومتر در ایران و ۲۰۰۶ کیلومتر در ترکیه قرار دارد

مبدا کریدور: بندرعباس، ایران

کشور مقصد: قزاقستان، آلماتی

طول مسیر: ۳۷۶۵ کیلومتر (ایران  ۱۶۱۹کیلومتر، ترکمنستان ۴۴۹ کیلومتر، ازبکستان ۷۳۲ کیلومتر وقزاقستان۹۵۶  کیلومتر)

 کشورهای طول مسیر: ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان

 محل مبدا کریدور: چین

کشور مقصد: ایران و اروپا

کشورهای مسیر: چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران

وضعیت پروژه:  با توجه به گستگی بالا این کریدور در کشور افغانستان در صورت تکمیل آن کشور  چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران به سپس اروپا متصل نموده و حمل ونقل تزانزیت در آسیا و اروپا را بهبود می بخشد.

شاخه جنوبی : مسیر ایران (سرخس – رازی)

 این کریدور از اروپای شرقی (بلغارستان، رومانی، اکراین) شروع شده و پس از عبور از دریای سیاه وارد بنادر پوتی و باتومی در گرجستان شده، ضمن آن که از شبکه حمل و نقل قفقاز جنوبی و ارتباط زمینی ترکیه هم استفاده می‌کند. سپس از آذربایجان با استفاده از  دریای خزر (باکو ـ ترکمن‌باشی، باکو ـ آکتائو) مسیر تراسیکا به شبکه‌های ریلی کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قزاقستان می‌رسد. هدف این کریدور توسعه روابط اقتصادی ، حمل و نقلی و تجاری میان کشورهای حوزه دریای سیاه، قفقاز و حوزه دریای خزرمی باشد.

معرفی موافقتنامه حمل و نقل بین المللی بار با راه آهن ( SMGS)
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی بار با راه آهن یا همان (( SMGS)) در راستا تسهیل در حمل و نقل ریلی بین کشورهای عضو سازمان همکاری راه آهن ها (OSJD) در سال ۱۹۵۱ تدوین و ایران برای حمل و نقل به کشورهای آسیا میانه به این موافقتنامه پیوست و به موجب ماده ۲ این موافقتنامه تمامی فرستندگان و گیرندگان کالا می بایست به این موافقتنامه پایبند باشند .
معرفی مقررات استفاده از واگنهای باری در حمل و نقل بین المللی ( PGW)
مقررات استفاده از واگنهای باری مخفف (( PGW )) بین راه آهن های عضو سازمان پیمان OSJD لازم الااجرا می باشد و با توجه به عضویت ایران استفاده از واگنهای CIS در مرز سرخس یا سایر مرزهای منطبق به این موافقتنامه اجباری می باشد .
راهنمای استفاده از سامانه ردیابی راه آهن

جهت ورود به سامانه ردیابی راه آهن مراحل زیر را طی کنید :

ورود به درگاه اینترنتی https://customers.rai.ir/Main/Main.asp
نکته : حتما از مرورگر گوگل کروم یا نسخه جدید اینترنت اکسپلور استفاده کنید
نام کاربری و رمز عبور بصورت پیش فرض تعیین شده استنام کاربری : Guestپسورد : ۱۲۳

نکته : شما می توانید با نام کاربری خود وارد سامانه شویدکد امنیتی را وارد نمایید بخش رهگیری بارنامه داخلی در این قسمت شما می توانید با وارد کردن کد رهگیری بارنامه بصورت سریالی ( چند کد ) یا کد رهگیری بارنامه بصورت تک از وضعیت بار داخلی خود مطلع شوید

بخش رهگیری واگن ها

در این تب شما ردیابی واگن ها و موجود واگن ها و همچنین آخرین وضعیت واگن ها را مشاهده نمایید . کافیست شماره واگن بصورت سریالی ( چند شماره واگن ) و همچنین شماره واگن تک را در قسمت مورد نظر وارد نموده و در صورتی که تاریخ خاصی مد نظرتان می باشد را وارد کنید و جستجو خود را انجام دهید .نکته : این سامانه قابلیت گرفتن خروجی XML و EXCEL را به شما می دهد .
اطلاعات کاربردی
لغو ممنوعیت صادرات کره، حبوبات و برخی از محصولات کشاورزی
لغو ممنوعیت صادرات کره، حبوبات و برخی از محصولات کشاورزی به پیوست تصویر نامه شماره ۲۰۷۸۹۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ معاونت توسعه...
تفویض اختیار ورود موقت و تمدید کانتینر خالی تا سقف سه سال
تفویض اختیار ورود موقت و تمدید کانتینر خالی تا سقف سه سال تفویض اختیار ورود موقت و تمدید کانتینر خالی...
ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی و یارانه ای
ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی و یارانه ای سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه‌ای موضوع ممنوعیت صادرات اقلام یارانه‌ای مشمول ارز...
فهرست کالاهای وارداتی با تعرفه صفر گمرکی به جمهوری ازبکستان
فهرست کالاهای وارداتی با تعرفه صفر گمرکی به جمهوری ازبکستان دانلود فایل 
دموراژ کانتینر چیست؟
  دموراژ به چه معناست؟ دموراژ (Demurrage) به معنای کرایه معطلی، خسارت بیکارماندگی و یا حق توقف است. به معنایی.دیگر...
لزوم ارسال آمار مجوزها و پروانه های ورود موقت موضوع ماده 51 قانون...
لزوم ارسال آمار مجوزها و پروانه های ورود موقت موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی تاکید بر ارسال آمار مجوزها...
لزوم تکمیل فرم تعهد نامه تبدیل به قطعی نمودن پروانه ورود موقت قبل...
لزوم تکمیل فرم تعهد نامه تبدیل به قطعی نمودن پروانه ورود موقت قبل از ارسال پرونده در راستای تسریع رسیدگی...
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.