سامانه همتا

پکیج آموزش صادرات و واردات و ترخیص کالا

سامانه همتا

سامانه همتا چیست ؟

سامانه همتا یا سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی سامانه ای است منتسب به طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت که با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتور‌های تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک به اجرا گذاشته شده‌است.

 

جهت ثبت نام / ورود به سامانه همتا کلیک کنید.

برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه همتا کلیک کنید.

 

سامانه همتا اولین بار در سال ۸۵ ، به عنوان طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت در ایران اجرا شد. این تجربه کاملاً ناموفق بود چون در کمتر از ۱۲ ماه ( سال ۸۶ ) متوقف شد.

خریداران با استفاده از ماهیت قابل جعل و تغییر IMEI گوشی‌ های قاچاق به IMEI یک گوشی مجاز وارداتی، اقدام به فروش کالای قاچاق می‌کردند. کپی کردن کد IMEI به یک پدیده‌ عادی تبدیل شده بود. در نتیجه‌ی این اقدام امکان پی گیری گوشی مسروقه هم از بین می‌رفت.

در طرح جدید، لیست IMEI های وارداتی در مرز گمرک از بارزگان دریافت شده و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود. در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعال سازی منحصر به‌ فرد اختصاص داده می‌شود.

به هنگام خرید تلفن همراه، بایستی این کد منحصر به‌ فرد در اختیار خریدار قرار گیرد. خریدار تلفن همراه، برای فعال سازی تجهیز خود، بایستی شماره IMEI ، کد فعال سازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه های ارتباطـی ( USSD ، Web ، پیامک و … ) به سامانه همتا ارسال نماید.

سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال سازی ارسال شده، تجهیز مورد نظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیم کارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات صادرات و واردات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند.

پس از فعال سازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه‌ های سامانه می‌توانید از خدماتی نظیر :

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم کارت خود

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اعلام سرقت

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مشاهده تاریخچه تجهیز و … بهره‌ مند شوید.

هدف طرح

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، به منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده‌است.

در این طرح، با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه که برای هر گوشی منحصر به فرد است، تنها دستگاه‌های قانونی و منطبق بر استاندارد‌های ایمنی و سلامت، قابلیت فعال‌سازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت. از سایر اهداف اجرای طرح می‌توان به ایجاد اشتغال، تضمین ارائه خدمات پس از فروش و… اشاره کرد.

 

نکته :

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #۰۶#*، قابل مشاهده است. ( برای انجام کلیه فرایند‌ها در سامانه همتا، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود. )

 

روش کار

هر تلفن همراه دارای یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربه‌فرد (IMEI) است. در این طرح از یک پروتکل دو مرحله‌ای استفاده می‌شود، به این ترتیب که IMEI گوشی وارداتی در بدو ورود به کشور ایران ثبت می‌شود و به آن یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود. در هنگام خرید گوشی همراه کد اختصاص داده شده به خریدار داده می‌شود.

خریدار به وسیله درگاه‌های سامانه همتا، شناسه (IMEI) دستگاه، کد فعالسازی و شماره سیم‌کارت خود را به سامانه همتا ارسال کرده و سپس می‌تواند از دستگاه مورد نظر با سیم‌کارت مورد نظر استفاده نماید.

فرایندهای سامانه همتا

فرایندهای اصلی سامانه همتا مشتمل بر ۶ فرایند زیر می‌باشد :

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر استعلام اصالت

با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که لازم است قبل از خرید دستگاه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه به‌منظور بررسی قانونی بودن، مشخصات فنی و مدل دستگاه، شرکت گارانتی کننده و نوع واردات دستگاه، روشن شدن دستگاه در گذشته (نو یا کارکرده بودن دستگاه) و . . . انجام می‌پذیرد.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر فعال سازی

در فرایند فعال‌سازی، دستگاه تحت مالکیت سیم‌کارت خریدار در می‌آید. هر دستگاه نیازمند فعال‌سازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم‌کارت و کد فعال‌سازی (کد ۶ رقمی یک بار مصرف)، برای سیم کارت خریدار فعال‌سازی شود.

جهت آشنایی بیشتر با فرآیند فعال سازی گوشی، مقاله آموزش فعال سازی گوشی در طرح ریجستری را مطالعه نمایید.

بسته به دستگاهی که تهیه شده است، کد فعال‌سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شخص قرار می‌گیرد :
  • برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است.
  • برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است.
  • برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال‌سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفاً برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).
اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر انتقال مالکیت

اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و دستگاه را در حضور ایشان، برای سیم کارت خود با موفقیت فعال سازی نمایید.

جهت آشنایی بیشتر با فرآیند انتقال مالکیت، مقاله طرح ریجستری را مطالعه نمایید.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر افزودن دستگاه

اگر دستگاهی دارید که پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده، می‌توانید به کمک فرایند افزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت قطعی سیم‌کارت خود درآورید. پس از انجام این فرایند، امکان آن را خواهید داشت که فرایندهای سامانه همتا از قبیل انتقال مالکیت و … را برای دستگاه خود انجام دهید.

توجه داشته باشید در صورتی که دستگاه دو سیم کارته‌ای دارید که تنها از یکی از اسلات‌های آن پیش از شروع طرح رجیستری استفاده نموده‌اید، می‌توانید به کمک فرایند افزودن دستگاه، شناسه دوم تان را نیز ثبت نمایید.

جهت آشنایی بیشتر با فرآیند افزودن دستگاه، مقاله نحوه افزودن دستگاه در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر دستگاه مسافری

با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران مورخ ۲۳ آبان ۹۶، آن دسته از مسافرانی که از خارج از کشور دستگاه خریداری نموده‌اند، موظف هستند هنگام ورود به کشور دستگاه خود را به گمرک اظهار و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت نمایند.

در صورت عدم اظهار دستگاه و عدم پرداخت حقوق گمرکی امکان ثبت دستگاه وجود نخواهد داشت و دستگاه نمی‌تواند به‌صورت دائم از شبکه سرویس بگیرد و ۳۰ روز پس از اولین اتصال به شبکه‌های اپراتوری قطع می‌گردد.

جهت آشنایی بیشتر، مقاله آموزش ثبت گوشی مسافری در گمرک و سامانه همتا را مطالعه نمایید.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر دستگاه تعمیری

در صورتی که دستگاه تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده‌است و به هر دلیلی به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر را روی دستگاه تان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرایند ثبت تعمیری را در نظر گرفته‌است.

شما می‌توانید در صورت انجام موفق فرایند ثبت تعمیری، شناسه (IMEI) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه (IMEI) قبل از تعمیر نمایید. دقت داشته باشید در این حالت، شناسه (IMEI) قبل از تعمیر، از سامانه همتا حذف شده و به هیچ عنوان امکان استفاده از شبکه اپراتوری کشور را نخواهد داشت.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه ثبت دستگاه تعمیری، مقاله آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

اقدامات لازم جهت خرید دستگاه آکبند

با شروع طرح رجیستری (ثبت تلفن همراه) لازم است در هنگام خرید دستگاه‌های دارای سیم کارت مراحل زیر را انجام دهید :

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله اول : استعلام اصالت شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه (از طریق شماره‌گیری #۱*۷۷۷۷*)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله دوم : کنترل پاسخ استعلام اصالت (قانونی بودن، یکسان بودن مشخصات دستگاه ذکر شده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه، نوع واردات، روشن شدن یا نشدن دستگاه در کشور)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله سوم : بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه (با شماره‌گیری #۰۶#* بر روی دستگاه)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله چهارم : فعال سازی دستگاه برای سیم کارت خریدار

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله پنجم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی آکبند یا نو را مطالعه فرمایید.

 

توجه :

دستگاهی که در حضور فروشنده برای خود فعال سازی نکرده‌اید را تحت هیچ شرایطی خریداری نکنید.

 

اقدامات لازم جهت خرید دستگاه کارکرده (دست دوم)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله اول : بازگرداندن دستگاه به حالت تنظیمات کارخانه (ریست فکتوری)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله دوم : استعلام اصالت شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه (از طریق شماره‌گیری #۱*۷۷۷۷*)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله سوم : کنترل پاسخ استعلام اصالت (قانونی بودن، تطابق مشخصات دستگاه ذکر شده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه، نوع واردات، روشن شدن یا نشدن دستگاه در کشور)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله چهارم : بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه (با شماره‌گیری #۰۶#* بر روی دستگاه)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله پنجم : انجام فرایند انتقال مالکیت توسط فروشنده

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله ششم : فعال سازی دستگاه برای سیم‌کارت خریدار

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مرحله هفتم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی کارکرده ( دست دوم ) را مطالعه فرمایید.

پیامک های هشدار

۴ پیامک هشدار اصلی، در سامانه همتا وجود دارد که عبارتند از:

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار عدم فعال سازی دستگاه

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) استاندارد

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) غیراستاندارد

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، راهنمای پیامک های هشدار ( sms ) طرح ریجستری را مطالعه فرمایید.

هزینه طرح

طرح رجیستری و فرایندهای آن هیچ گونه هزینه‌ای برای مردم ندارد، لذا اخذ هرگونه هزینه بابت انجام فرآیندهای طرح رجیستری، ارائه کد فعال‌سازی و . . . ، غیرقانونی بوده و در صورت شکایت شخص خریدار، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

آدرس اینترنتی سامانه
راه های تماس با سامانه

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر ورود به سایت سامانه همتا : https://hamta.ntsw.ir

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اطلاع رسانی سامانه : https://hamtainfo.ntsw.ir

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر ایمیل : hamta@ntsw.ir

 

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر شماره تماس سامانه همتا : ۰۹۶۳۶۶ (۹۸+)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیام رسان بله : hamta_ntsw@

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر تلگرام : t.me/hamta_ntsw

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اینستاگرام : https://www.instagram.com/hamta_ntsw

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر درگاه موبایل ( ussd ) : # ۷۷۷۷ * 

 

 

پکیج آموزش صادرات و واردات و ترخیص کالا

7 پاسخ
  1. حسن
    حسن گفته:

    سلام برادرم یه گوشی برای من آورد . اما او دوباره برگشت سرکارش و معلوم نیست کی بیاد من و اعضای خانواده هیچ کدوم پاسپورت نداریم ، چطور باید گوشی رو ثبت کنیم ؟؟

    پاسخ
    • جواد حبیب الهی
      جواد حبیب الهی گفته:

      گوشی خریداری کردم. کد ریجستری ندارد. مشخصات فروشنده را هم ندارم. کد *۷۷۷۷*۱# را هم زدم. جواب منفی بود. پول زیادی هم بابت خریدش پرداخت کردم.
      سوال: چگونه می توانم کد ریجستری برای گوشی خریداری شده بگیرم؟
      مدل گوشی : سامسونگ A51 .

      پاسخ
      • ixport
        ixport گفته:

        باسلام و احترام
        حتما نیاز دارید که این کد توسط یک وارد کننده برای شما ارائه شود
        یا در صورتی که چاره ای نداشتید بایستی یک نفر مسافر خارجی برای شما این مورد را ثبت نماید

        پاسخ
  2. تقی قاسمی
    تقی قاسمی گفته:

    سلام موبایلی را سال ۹۳ خریده ام و تا کنون از آن استفاده نه کردم شش ماه پیش سیمکارت گذاشتم روشن کردم بعد از یک هفته اس ام اس آمد ریجستری باید شود تلفن چینی و ده سال از ساخت آن گذشته من هم بازنشسته هستم وقدرت خرید موبایل جدید ندارم و خدا گواه است اون زمان ریجستری نمی خواست من الان پاسپورت از کجا بیاورم من را راهنمای فرمائید اجرکم عندالله

    پاسخ
  3. سيد مرتضي فلاح شمس
    سيد مرتضي فلاح شمس گفته:

    گوشي رو خريدم جهت ريجستري دادم به كسي كه ريجستر كنه حالا اون كسي كه ريجستر كرده شمارشو ندارم كه بگم بنام شماره من انتقال مالكيت يده شمارشو از همتا درخواست كردم بصورت ۰۹۱۲۲۲zzzz57بهم داده چطوري ميتونم به شمارش دستيابي پيدا كنم كه انتقال بده به شماره خودم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =