جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سامانه همتا

فهرست مطالب

معرفی سامانه همتا

سامانه همتا چیست ؟

احتمالا در رابطه با طرح ریجستری تلفن های همراه مطالبی خوانده اید. رجیستری به هدف جلوگیری از واردات گوشی های قاچاق به داخل کشور از مهر ماه سال ۹۷ پیاده‌سازی شد. با اجرای این طرح هر تلفن همراهی که از طریق قانونی  وارد کشور نشده باشد امکان آنتن دهی و استفاده از اپراتورهای داخلی را نخواهد داشت. یکی از سوالات پرتکرار کاربران این است که چگونه از اصالت گوشی با خبر شویم؟ برای پاسخ به این سوال سامانه همتا شروع به کار کرد.

سامانه همتا و یا سامانه هوشمند مدیریت. تجهیزات ارتباطی سامانه ای.است منتسب به طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت.که با مشارکت. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت. ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتور‌ های تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه. با قاچاق کالا و ارز و گمرک به اجرا گذاشته شده‌ است.

 

جهت ثبت نام / ورود به سامانه همتا کلیک کنید.

برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه همتا کلیک کنید.

 

سامانه همتا اولین بار در سال ۸۵، به عنوان طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت در ایران اجرا شد. این تجربه کاملاً ناموفق بود چرا که در کمتر از ۱۲ ماه ( سال ۸۶ ) متوقف شد.

خریداران با استفاده از ماهیت قابل جعل و تغییر IMEI گوشی‌ های قاچاق به IMEI یک گوشی مجاز وارداتی، اقدام به فروش کالای قاچاق می‌کردند. کپی کردن کد به.یک عادت تبدیل.شده بود. در نتیجه‌ امکان پیگیری گوشی مسروقه هم از بین می‌رفت.

در طرح جدید، لیست  های. وارداتی در مرز گمرک. از بارزگان دریافت.شده و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود. در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعال سازی.منحصر به‌ فرد اختصاص.داده می‌شود.

به هنگام خرید.تلفن همراه، بایستی این کد منحصر به‌ فرد در اختیار خریدار قرار گیرد. خریدار تلفن .همراه، برای فعال سازی. تجهیز خود، بایستی. شماره IMEI ، کد فعال سازی.و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه های ارتباطـی ( USSD ، Web ، پیامک و … ) به سامانه همتا. ارسال نماید.

سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال سازی ارسال شده، تجهیز مورد نظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیم کارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات صادرات و واردات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند.

پس از فعال سازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه‌ های سامانه می‌توانید از خدماتی نظیر :

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم کارت خود

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اعلام سرقت

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر مشاهد ه تاریخچه تجهیز و … بهره‌ مند شوید.

هدف طرح

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، به منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده‌ است.

در این طرح، با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه که برای هر گوشی منحصر به فرد است، تنها دستگاه‌های قانونی و منطبق بر استاندارد‌ های ایمنی و سلامت، قابلیت فعال‌سازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت. از سایر اهداف اجرای طرح می‌توان به ایجاد اشتغال، تضمین ارائه خدمات پس از فروش و… اشاره کرد.

 

نکته :

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد سیم کارت دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #۰۶#*، قابل مشاهده است. ( برای انجام کلیه فرایند‌ها در سامانه همتا، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود. )

 

روش کار

هر تلفن همراه دارای یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربه‌فرد (IMEI) است. در این طرح از یک پروتکل دو مرحله‌ای استفاده می‌شود، به این ترتیب که IMEI گوشی وارداتی در بدو ورود به کشور ایران ثبت می‌شود و به آن یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود. در هنگام خرید گوشی همراه کد اختصاص داده شده به خریدار داده می‌شود.

خریدار به وسیله درگاه‌های سامانه همتا، شناسه (IMEI) دستگاه، کد فعالسازی و شماره سیم‌کارت خود را به سامانه همتا ارسال کرده و سپس می‌تواند از دستگاه مورد نظر با سیم‌کارت مورد نظر استفاده نماید.

فرآیندهای سامانه همتا

فرآیندهای اصلی سامانه همتا مشتمل بر ۶ فرآیند زیر می‌باشد :

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر استعلام اصالت

با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که لازم است قبل از خرید دستگاه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه به‌ منظور بررسی قانونی بودن، مشخصات فنی و مدل دستگاه، شرکت گارانتی کننده و نوع واردات دستگاه، روشن شدن دستگاه در گذشته (نو یا کارکرده بودن دستگاه) و . . . انجام می‌پذیرد.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر فعال سازی

در فرایند فعال‌سازی، دستگاه تحت مالکیت سیم‌کارت خریدار در می‌آید. هر دستگاه. نیازمند فعال‌سازی. (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست . مسافری تأیید شده)، باید از طریق.سامانه همتا با واردکردن. شناسه (IMEI)، شماره سیم‌کارت. و کد فعال‌سازی (کد ۶ رقمی یک بار مصرف)، برای سیم کارت. خریدار فعال‌سازی شود.

جهت آشنایی بیشتر با فرآیند فعال سازی گوشی، مقاله آموزش فعال سازی گوشی در طرح ریجستری را مطالعه نمایید.

بسته به. دستگاهی که تهیه شده است، کد فعال‌سازی. به یکی از روش‌های. زیر در اختیار شخص. قرار می‌گیرد :

  • بر ای دستگاه‌های. آکبند. قانونی، کد فعال سازی. روی. جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده. است.
  • بر .ای دستگاه‌های . کارکرده (دست دوم) .که انتقال مالکیت. داده  می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با .سرشماره HAMTA ذکر شده. است.
  • برا ی دستگاه‌های. ثبت مسافری شده، کد فعال‌سازی. در پیامک تأیید درخواست. و کارتابل مسافر وجود. دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها.صرفاً برای استفاده شخصی. مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر انتقال مالکیت

اگر می‌خواهید. دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید می بایست از فروشنده. انتقال مالکیت گرفته و دستگاه را در حضور ایشان، برای سیم کارت . خود با موفقیت فعال سازی نمایید.

برای اگاهی یافتن از  فرآیند انتقال مالکیت، کافیست مقاله طرح ریجستری را مطالعه نمایید.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر افزودن دستگاه

اگر دستگاهی دارید که پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده، می‌توانید به کمک فرایند افزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت قطعی سیم‌کارت خود درآورید. پس از انجام این فرایند، امکان آن را خواهید داشت که فرایندهای سامانه همتا از قبیل انتقال مالکیت و … را برای دستگاه خود انجام دهید.

توجه داشته باشید در صورتی که دستگاه دو سیم کارته‌ای دارید که تنها از یکی از سیم کارت های آن پیش از شروع طرح رجیستری استفاده نموده‌اید، می‌توانید به کمک فرایند افزودن دستگاه، شناسه دوم تان را نیز ثبت نمایید.

اگر در رابطه با فرآیند افزودن دستگاه ابهام و سوالی دارید،نگاهی به مقاله نحوه افزودن دستگاه در سامانه همتا  بیندازد .

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر دستگاه مسافری

توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران مورخ ۲۳ آبان ۹۶، آن دسته از مسافرانی که از خارج از کشور دستگاه خریداری نموده‌اند، موظف هستند هنگام ورود به کشور دستگاه خود را به گمرک اظهار و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت نمایند.

در صورت عدم اظهار دستگاه و عدم پرداخت حقوق گمرکی امکان ثبت دستگاه وجود نخواهد داشت و دستگاه نمی‌تواند به‌صورت دائم از شبکه سرویس بگیرد و ۳۰ روز پس از اولین اتصال به شبکه‌های اپراتوری قطع می‌گردد.

جهت آشنایی بیشتر، مقاله آموزش ثبت گوشی مسافری در گمرک و سامانه همتا را مورد مطالعه قرار دهید.

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر دستگاه تعمیری

در صورتی که دستگاه تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده‌است و به هر دلیلی به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) پیش از تعمیر را روی دستگاه تان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرایند ثبت تعمیری را در نظر گرفته‌است.

شما می‌توانید در صورت انجام موفق فرایند ثبت تعمیری، شناسه (IMEI) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه (IMEI) قبل از تعمیر نمایید. دقت داشته باشید. در این حالت، شناسه (IMEI)  پیش از تعمیر، از سامانه همتا حذف شده و به هیچ عنوان امکان استفاده از شبکه اپراتوری کشور را نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات در زمینه نحوه ثبت دستگاه تعمیری، مقاله آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه کنید.

اقدامات لازم جهت خرید دستگاه آکبند

با شروع طرح رجیستری (ثبت تلفن همراه) لازم است در هنگام خرید دستگاه‌های دارای سیم کارت مراحل زیر را انجام دهید:

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  اول : استعلام اصالت شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه (از طریق شماره‌گیری #۱*۷۷۷۷*)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  دوم : کنترل پاسخ استعلام اصالت (قانونی بودن، یکسان بودن مشخصات دستگاه ذکر شده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه، نوع واردات، روشن شدن یا نشدن دستگاه در کشور)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  سوم : بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه (با شماره‌گیری #۰۶#* بر روی دستگاه)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  چهارم : فعال سازی دستگاه برای سیم کارت خریدار

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  پنجم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی آکبند یا نو را مطالعه فرمایید.

 

توجه :

دستگاهی که در حضور فروشنده برای خود فعال سازی نکرده‌اید را تحت هیچ شرایطی خریداری نکنید.

 

اقدامات لازم جهت خرید دستگاه کارکرده (دست دوم)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  اول : بازگرداندن دستگاه به حالت تنظیمات کارخانه (ریست فکتوری)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  دوم : استعلام اصالت شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه (از طریق شماره‌گیری #۱*۷۷۷۷*)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  سوم : کنترل پاسخ استعلام اصالت (قانونی بودن، تطابق مشخصات دستگاه ذکر شده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه، نوع واردات، روشن شدن یا نشدن دستگاه در کشور)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  چهارم : بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه (با شماره‌گیری #۰۶#* بر روی دستگاه)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  پنجم : انجام فرآیند انتقال مالکیت توسط فروشنده

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  ششم : فعال سازی دستگاه برای سیم‌کارت خریدار

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر  هفتم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه

حهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی کارکرده ( دست دوم ) را مطالعه قرمایید.

پیامک های هشدار

۴ پیامک هشدار اصلی، در سامانه همتا وجود دارد که عبارتند از:

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار عدم فعال سازی دستگاه

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) استاندارد

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) غیراستاندارد

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، راهنمای پیامک های هشدار ( sms ) طرح ریجستری را مطالعه فرمایید.

هزینه طرح

طرح رجیستری و فرایندهای آن هیچ گونه هزینه‌ای برای مردم ندارد، لذا اخذ هرگونه هزینه بابت انجام فرآیندهای طرح رجیستری، ارائه کد فعال‌سازی و . . . ، غیرقانونی بوده و در صورت شکایت شخص خریدار، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

آدرس اینترنتی سامانه
راه های تماس با سامانه

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر ورود به سایت سامانه همتا : https://hamta.ntsw.ir

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اطلاع رسانی سامانه : https://hamtainfo.ntsw.ir

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر ایمیل : hamta@ntsw.ir

 

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر شماره تماس سامانه همتا : 096366 (۹۸+)

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پیام رسان بله : hamta_ntsw@

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر تلگرام : t.me/hamta_ntsw

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اینستاگرام : https://www.instagram.com/hamta_ntsw

اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر درگاه موبایل ( ussd ) : # ۷۷۷۷ * 

 

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الزام اخذ شناسه کالا در زمان ثبت سفارش (دفتر صنایع ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، معدنی و کشاورزی)   دانلود...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
فهرست کالاهای وارداتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری آبان ماه ۱۴۰۳ بروزرسانی : آبان ماه ۱۴۰۳ دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
اعلام شرایط قرنطینه ای واردات چوب با پوست توس از کشور روسیه معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
آخرین فهرست مشمولین و کدتعرفه‌های مجاز به واردات از محل صادرات زنجیره فلزات اعلام شد 👈سازمان توسعه تجارت، فهرست مشمولین...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
تعرفه خودروهای سواری مشمول ممنوعیت واردات بیش از ۲۵۰۰ سی سی ممنوعیت.اعلام شده در مصوبات.اشاره شده صرفا.شامل.خودروهای.سواری با حجم موتور.بیش...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
نکات قراردادهای خرید و فروش بین المللی  تجزیه عناصر قرارداد الف : پیشنهاد ب: تفکیک پیشنهاد از مذاکرات مقدماتی ج:...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما