معرفی سامانه همتا
سامانه همتا چیست ؟
احتمالا در رابطه با طرح ریجستری تلفن های همراه مطالبی خوانده اید. رجیستری به هدف جلوگیری از واردات گوشی های قاچاق به داخل کشور از مهر ماه سال ۹۷ پیادهسازی شد. با اجرای این طرح هر تلفن همراهی که از طریق قانونی وارد کشور نشده باشد امکان آنتن دهی و استفاده از اپراتورهای داخلی را نخواهد داشت. یکی از سوالات پرتکرار کاربران این است که چگونه از اصالت گوشی با خبر شویم؟ برای پاسخ به این سوال سامانه همتا شروع به کار کرد.
سامانه همتا و یا سامانه هوشمند مدیریت. تجهیزات ارتباطی سامانه ای.است منتسب به طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت.که با مشارکت. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت. ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتور های تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه. با قاچاق کالا و ارز و گمرک به اجرا گذاشته شده است.
جهت ثبت نام / ورود به سامانه همتا کلیک کنید. |
برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه همتا کلیک کنید. |
سامانه همتا اولین بار در سال ۸۵، به عنوان طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت در ایران اجرا شد. این تجربه کاملاً ناموفق بود چرا که در کمتر از ۱۲ ماه ( سال ۸۶ ) متوقف شد.
خریداران با استفاده از ماهیت قابل جعل و تغییر IMEI گوشی های قاچاق به IMEI یک گوشی مجاز وارداتی، اقدام به فروش کالای قاچاق میکردند. کپی کردن کد به.یک عادت تبدیل.شده بود. در نتیجه امکان پیگیری گوشی مسروقه هم از بین میرفت.
در طرح جدید، لیست های. وارداتی در مرز گمرک. از بارزگان دریافت.شده و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت میشود. در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعال سازی.منحصر به فرد اختصاص.داده میشود.
به هنگام خرید.تلفن همراه، بایستی این کد منحصر به فرد در اختیار خریدار قرار گیرد. خریدار تلفن .همراه، برای فعال سازی. تجهیز خود، بایستی. شماره IMEI ، کد فعال سازی.و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه های ارتباطـی ( USSD ، Web ، پیامک و … ) به سامانه همتا. ارسال نماید.
سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال سازی ارسال شده، تجهیز مورد نظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیم کارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات صادرات و واردات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه میرساند.
پس از فعال سازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه های سامانه میتوانید از خدماتی نظیر : |
مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم کارت خود اعلام سرقت مشاهد ه تاریخچه تجهیز و … بهره مند شوید. |
هدف طرح
طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، به منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاههای دارای سیم کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح، با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه که برای هر گوشی منحصر به فرد است، تنها دستگاههای قانونی و منطبق بر استاندارد های ایمنی و سلامت، قابلیت فعالسازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت. از سایر اهداف اجرای طرح میتوان به ایجاد اشتغال، تضمین ارائه خدمات پس از فروش و… اشاره کرد.
نکته :
شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد سیم کارت دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شمارهگیری #۰۶#*، قابل مشاهده است. ( برای انجام کلیه فرایندها در سامانه همتا، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود. )
روش کار
هر تلفن همراه دارای یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربهفرد (IMEI) است. در این طرح از یک پروتکل دو مرحلهای استفاده میشود، به این ترتیب که IMEI گوشی وارداتی در بدو ورود به کشور ایران ثبت میشود و به آن یک کد فعالسازی منحصر بهفرد اختصاص داده میشود. در هنگام خرید گوشی همراه کد اختصاص داده شده به خریدار داده میشود.
خریدار به وسیله درگاههای سامانه همتا، شناسه (IMEI) دستگاه، کد فعالسازی و شماره سیمکارت خود را به سامانه همتا ارسال کرده و سپس میتواند از دستگاه مورد نظر با سیمکارت مورد نظر استفاده نماید.
فرآیندهای سامانه همتا
فرآیندهای اصلی سامانه همتا مشتمل بر ۶ فرآیند زیر میباشد :
استعلام اصالت
با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که لازم است قبل از خرید دستگاه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه به منظور بررسی قانونی بودن، مشخصات فنی و مدل دستگاه، شرکت گارانتی کننده و نوع واردات دستگاه، روشن شدن دستگاه در گذشته (نو یا کارکرده بودن دستگاه) و . . . انجام میپذیرد.
فعال سازی
در فرایند فعالسازی، دستگاه تحت مالکیت سیمکارت خریدار در میآید. هر دستگاه. نیازمند فعالسازی. (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست . مسافری تأیید شده)، باید از طریق.سامانه همتا با واردکردن. شناسه (IMEI)، شماره سیمکارت. و کد فعالسازی (کد ۶ رقمی یک بار مصرف)، برای سیم کارت. خریدار فعالسازی شود.
جهت آشنایی بیشتر با فرآیند فعال سازی گوشی، مقاله آموزش فعال سازی گوشی در طرح ریجستری را مطالعه نمایید.
بسته به. دستگاهی که تهیه شده است، کد فعالسازی. به یکی از روشهای. زیر در اختیار شخص. قرار میگیرد :
- بر ای دستگاههای. آکبند. قانونی، کد فعال سازی. روی. جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده. است.
- بر .ای دستگاههای . کارکرده (دست دوم) .که انتقال مالکیت. داده میشوند، کد فعال سازی در پیامک با .سرشماره HAMTA ذکر شده. است.
- برا ی دستگاههای. ثبت مسافری شده، کد فعالسازی. در پیامک تأیید درخواست. و کارتابل مسافر وجود. دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها.صرفاً برای استفاده شخصی. مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).
انتقال مالکیت
اگر میخواهید. دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید می بایست از فروشنده. انتقال مالکیت گرفته و دستگاه را در حضور ایشان، برای سیم کارت . خود با موفقیت فعال سازی نمایید.
برای اگاهی یافتن از فرآیند انتقال مالکیت، کافیست مقاله طرح ریجستری را مطالعه نمایید.
افزودن دستگاه
اگر دستگاهی دارید که پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده، میتوانید به کمک فرایند افزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت قطعی سیمکارت خود درآورید. پس از انجام این فرایند، امکان آن را خواهید داشت که فرایندهای سامانه همتا از قبیل انتقال مالکیت و … را برای دستگاه خود انجام دهید.
توجه داشته باشید در صورتی که دستگاه دو سیم کارتهای دارید که تنها از یکی از سیم کارت های آن پیش از شروع طرح رجیستری استفاده نمودهاید، میتوانید به کمک فرایند افزودن دستگاه، شناسه دوم تان را نیز ثبت نمایید.
اگر در رابطه با فرآیند افزودن دستگاه ابهام و سوالی دارید،نگاهی به مقاله نحوه افزودن دستگاه در سامانه همتا بیندازد .
دستگاه مسافری
توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران مورخ ۲۳ آبان ۹۶، آن دسته از مسافرانی که از خارج از کشور دستگاه خریداری نمودهاند، موظف هستند هنگام ورود به کشور دستگاه خود را به گمرک اظهار و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت نمایند.
در صورت عدم اظهار دستگاه و عدم پرداخت حقوق گمرکی امکان ثبت دستگاه وجود نخواهد داشت و دستگاه نمیتواند بهصورت دائم از شبکه سرویس بگیرد و ۳۰ روز پس از اولین اتصال به شبکههای اپراتوری قطع میگردد.
جهت آشنایی بیشتر، مقاله آموزش ثبت گوشی مسافری در گمرک و سامانه همتا را مورد مطالعه قرار دهید.
دستگاه تعمیری
در صورتی که دستگاه تان را تعمیر کردهاید و شناسه (IMEI) آن تغییر کردهاست و به هر دلیلی به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) پیش از تعمیر را روی دستگاه تان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرایند ثبت تعمیری را در نظر گرفتهاست.
شما میتوانید در صورت انجام موفق فرایند ثبت تعمیری، شناسه (IMEI) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه (IMEI) قبل از تعمیر نمایید. دقت داشته باشید. در این حالت، شناسه (IMEI) پیش از تعمیر، از سامانه همتا حذف شده و به هیچ عنوان امکان استفاده از شبکه اپراتوری کشور را نخواهد داشت.
برای کسب اطلاعات در زمینه نحوه ثبت دستگاه تعمیری، مقاله آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه کنید.
اقدامات لازم جهت خرید دستگاه آکبند
با شروع طرح رجیستری (ثبت تلفن همراه) لازم است در هنگام خرید دستگاههای دارای سیم کارت مراحل زیر را انجام دهید:
اول : استعلام اصالت شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه (از طریق شمارهگیری #۱*۷۷۷۷*)
دوم : کنترل پاسخ استعلام اصالت (قانونی بودن، یکسان بودن مشخصات دستگاه ذکر شده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه، نوع واردات، روشن شدن یا نشدن دستگاه در کشور)
سوم : بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه (با شمارهگیری #۰۶#* بر روی دستگاه)
چهارم : فعال سازی دستگاه برای سیم کارت خریدار
پنجم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی آکبند یا نو را مطالعه فرمایید.
توجه :
دستگاهی که در حضور فروشنده برای خود فعال سازی نکردهاید را تحت هیچ شرایطی خریداری نکنید.
اقدامات لازم جهت خرید دستگاه کارکرده (دست دوم)
اول : بازگرداندن دستگاه به حالت تنظیمات کارخانه (ریست فکتوری)
دوم : استعلام اصالت شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه (از طریق شمارهگیری #۱*۷۷۷۷*)
سوم : کنترل پاسخ استعلام اصالت (قانونی بودن، تطابق مشخصات دستگاه ذکر شده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه، نوع واردات، روشن شدن یا نشدن دستگاه در کشور)
چهارم : بررسی یکسان بودن شناسه (IMEI) روی جعبه و دستگاه (با شمارهگیری #۰۶#* بر روی دستگاه)
پنجم : انجام فرآیند انتقال مالکیت توسط فروشنده
ششم : فعال سازی دستگاه برای سیمکارت خریدار
هفتم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه (IMEI) دستگاه و مهر فروشگاه
حهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی کارکرده ( دست دوم ) را مطالعه قرمایید.
پیامک های هشدار
۴ پیامک هشدار اصلی، در سامانه همتا وجود دارد که عبارتند از:
پیامک هشدار عدم فعال سازی دستگاه
پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) استاندارد
پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) غیراستاندارد
پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، راهنمای پیامک های هشدار ( sms ) طرح ریجستری را مطالعه فرمایید.
هزینه طرح
طرح رجیستری و فرایندهای آن هیچ گونه هزینهای برای مردم ندارد، لذا اخذ هرگونه هزینه بابت انجام فرآیندهای طرح رجیستری، ارائه کد فعالسازی و . . . ، غیرقانونی بوده و در صورت شکایت شخص خریدار، پیگرد قانونی خواهد داشت.
آدرس اینترنتی سامانه |
راه های تماس با سامانه |
ورود به سایت سامانه همتا : https://hamta.ntsw.ir اطلاع رسانی سامانه : https://hamtainfo.ntsw.ir ایمیل : hamta@ntsw.ir
|
شماره تماس سامانه همتا : 096366 (۹۸+) پیام رسان بله : hamta_ntsw@ تلگرام : t.me/hamta_ntsw اینستاگرام : https://www.instagram.com/hamta_ntsw درگاه موبایل ( ussd ) : # ۷۷۷۷ * |