تمام اشخاصی که از انبار های سرتاسر کشور برای نگهداری کالا استفاده می کنند با توجه به اقدامی که از سوی دولت برای پیشگیری از جرایم قاچاق و احتکار صورت گرفته است می بایست اطلاعات هویتی و واحد خود را در سامانه جامع انبار ها nwms.ir ثبت نمایند. هدف اصلی از پیاده سازی سامانه جامع انبارها، استانداردسازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبارها و محل های ذخیره و نگهداری کالا و گنجایش آن ها و همچنین اطلاعات مربوط به کالا های ذخیره شده در آنها اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … است.
اهداف بلندمدت و کلیدی این پروژه به طور خلاصه عبارتند از:
- جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد انبارها و محله ای ذخیره و نگهداری کالا (از قبیل گنجایش آنها و …).
- گردآوری اطلاعات دقیق و به روز ( برخط Online ) از کالا های ذخیره شده در انبارها و محل های ذخیره و نگهداری کالا اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها
- ایجاد امکان طراحی اهداف کلان و استراتژیک با در دست داشتن اطلاعات حیاتی برای مدیران کلان در خصوص زنجیره تامین در تجارت کشور.
- پیاده سازی امکان تبادل اطلاعات و یکپارچه سازی خدمات در حوزه اطلاعات مربوط به ذخیره سازی کالا در زنجیره تامین در فرآیند تجاری کشور.
- تسهیل و روان سازی کنترل و نظارت بر فرآیند های واردات ، صادرات و ترانزیت کالا.
- افزایش شفافیت و امنیت در زنجیره تامین تجارت.
- استاندارد سازی و هماهنگ سازی اسناد تجاری و ارائه راهکار های مدیریت تبادل الکترونیکی آن ها.
- ایجاد هماهنگی لازم در زمینه تسهیل الکترونیکی تجارت میان دستگاه های اجرایی ذی ربط.
راهنمای ثبت نام در سامانه جامع مدیریت کالا
راهنمای ثبتنام در سامانه جامع مدیریت کالا : ثبت اطلاعات مرتبط با محصول و مواد اولیه در سامانه “مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص ” به آدرس” wms.ir ” برای کلیه واحدهای تولیدی الزامیست و مبنای ارائه تسهیلات و انجام فرایند و رویه های مرتبط با این واحدها و محصولات تولیدی تنها با انجام کلیه مراحل ثبت نام ، ثبت محصولات و مواد اولیه در سامانه مذکور امکان پذیر خواهد بود. همچنین کلیه واحدهایی که عملیات ثبت نام آنها بدون تعیین محصولات و مواد اولیه صورت پذیرفته میبایست نسبت به تکمیل اطلاعات لازم مطابق راهنمای پیوست اقدام نمایند.
ثبت انبار در سامانه جامع انبارها و راهنمای آن
- فلسفه ی به وجود آمدن این سامانه برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و همچنین برای جلوگیری از احتکار ( کسی اقدام به انبار کردن کالاها و گران فروشی آن ها نکند ) می باشد. به همین دلیل تمامی انبارها می بایست در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ، ثبت نام کنند.
- ابتدا باید به سایت nwms.ir ( سایت سامانه جامع انبارها ) مراجعه کنید. این سایت تهیه دیده شده تا انبارها در این سایت ثبت شده و شناسه خود را دریافت کنند ، تا زمانی که بار وارد گمرک می شود ، در زمان ترخیص مشخص شود که بار قرار است ، به کدام انبار در سطح کشور ارسال شود.
جدول تعرفه سازمان بنادر
این مجموعه شامل تعرفه های خدمات بندری و دریایی بوده و برای کالاها و شناورهایی که از تاریخ اجرای تعرفه های مندرج در این کتابچه وارد بنادر جنوبی کشور می شوند، ملاک محاسبه و صدور اسناد مالی می باشد. اعداد و ارقام مندرج در این مجموعه سقف تعرفه های قابل ارائه به خدماتگیرندگان بوده و شرکت های فعال در بنادر کشور ( ارائه دهندگان خدمات ) حق دریافت مازاد را ندارند.
استفاده از شناسه قبض انبارها
به منظور یکپارچه سازی فرایندهای تجاری و پیرومصوبات شورای اجرایی فناوری اطالعات مقرر گردیده است کلیه قبوض انبار در سامانه جامع انبارهای کشور ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند. بدین منظور اسناد صادره توسط سازمان بنادر و دریانوردی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت انبارهای عمومی، اموال تملیکی و … توسط دستگاه متولی انبارداری به سامانه جامع انبارها ارسال و شناسه یکتای قبض انبار ( کدرهگیری( دریافت مینمایند.
آموزش سامانه انبارها
سوالات متداول سامانه انبارها
براساس بند ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز افراد متخلف حقیقی تا یکسال محروم از فعالیت و افراد متخلف حقوقی تا شش ماه محروم از فعالیت تجاری می باشند .
- امکان صدور بارنامه برخط برای کد پستی انبار ثبت شده در سامانه
- توانایی ثبت بیمه های مورد نیاز برای انبارثبت شده از قبیل بیمه آتش سوزی
- ارسال پیام برخط ورود و خروج کالا از انبار برای صاحبین انبار و جلوگیری از سوء استفاده ها
- استفاده بهره برداران انبارها از امکانات سامانه از قبیل ثبت کالا و صورت وضعیت های تفکیک کالا
- امکان استعلام انبارها و صحت موجودی آنها
- میسر بودن جستجو ظرفیت خالی انبارها و مکان یابی آنها
این سامانه صرفا در جهت شناسایی و پیگیری از قاچاق کالا زیرسامانه جامع تجارت می باشد و هیچ گونه ارتباطی با سازمان امورمالیاتی و سازمان گمرک و سامانه های آنها ندارد .
شما می توانید از کد پستی ثبت شده در سامانه انبارها در اسناد و مدارک بارنامه استفاده نمایید و با ثبت نام در این سامانه صرفا اطلاعات شما برای سامانه گمرک ارسال می گردد اما تایید آنها منوط به طی روال کاری در سامانه جامع امور گمرکی می باشد.
این اطلاعات ثبت شده انبارها در سامانه بصورت استعلامی در سازمان راهداری و بیمه مرکزی و سامانه جامع تجارت در مرحله استعلام قابل رویت می باشد.
اطلاعات زیر می بایست در زمان ثبت نام در سامانه وارد شود:
- نام واحد
- نوع فعالیت
- حوزه فعالیت
- آدرس و کدپستی انبار
- نام و کدملی صاحب انبار
- شماره موبایل صاحب انبار
- ثبت تمامی ورودی و خروجی کالاهای مشمول در انبار
فرد یا شرکتی است که یا مالک انبارمی باشد و خود استفاده می کند و یا انبار را از فردی دیگر طی یک قرارداد اجاره می نماید
مسئولیت کامل حقوقی و کیفری انبار به عهده بهره بردار انبار می باشد.
هرنوع کالایی که در مسیر خرید و فروش برای آن بارنامه صادرمی گردد و در انباری ذخیره می گردد می بایست در سامانه انبارها ثبت گردد.
مکان هایی اعم از انبار مستقل یا کارخانه که دارای محل ذخیره سازی کالا می باشد می بایست بعنوان انبار ثبت گردد.
بدیهی است ثبت آدرس دفتر مرکزی یا اداری به عنوان انبار غیرقانونی می باشد و در صورت ثبت می بایست آن را حذف نموده و آدرس و کدپستی انبار خود را وارد نمایید.
اطلاع از ثبت انبار شما در سامانه از طریق دریافت پیامک حاوی اطلاعات انبار
استعلام واحد ثبت شده از سامانه جامع انبارها به نشانی https://www.nwms.ir/
این شرکت ها می بایست در سامانه جامع انبارها ثبت نام نمایند اما نیازی به ثبت نام در سامانه جامع تجارت ندارند.
در صورتی که شرکت های خارجی محل نگهداری کالاهای تجاری داشته و کالا وارد یا خارج می گردد می بایست به نام نماینده ( حقوقی یا حقیقی ) خود با عنوان نماینده بهره بردار ثبت نام نمایند در غیراین صورت امکان پذیر نیست.
نکته مهم:
هنگامی که یک انبار را چند نفر یا قراردادهای جداگانه اجاره نموده اند و مسولیت بخش خود را بعهده دارند می بایست به استناد قرارداد خود همان مکان را با همان کدپستی به نام خود ثبت نمایند و اگر که مسولیت ورود و خروج کالا بعهده آنها نیست نیازی به ثبت ندارند .
حداکثر مقدار کالایی که امکان ذخیره سازی در انبار را دارند می گویند این ظرفیت اسمی می باشد .
خیر ترکیب کد ملی و کدپستی در سامانه برای یک انبار فقط یک بارد قابل ثبت شده می باشد .
در مرحله اول اطلاعات هویتی به نام مدیرعامل و در مرحله بعد می توانند شناسه ملی شخصیت حقوقی را وارد نمایند .