سامانه کارنه تیر

سامانه کارنه تیر (CARNET TIR) سندی گمرکی است. این سند برای ترانزیت بین المللی کالا در کشور مبدا صادر می گردد. و به موجب آن کالا به صورت پلمپ شده، از خاک کشورهای بین راه عبور می کند.

البته این عبور بدون بازرسی نیاز به اقدامات معین از قبل به شرح زیر دارد:

  • پلمپ وسیله نقلیه حامل کالا در گمرک مبدأ
  • اجرای دستورالعمل حفاظتی برای انواع محفظه و یا کانتینر، به منظور جلوگیری از هرگونه قاچاق
  • تامین پوشش هرگونه ریسکی در حقوق و عوارض گمرکی در طول سفر توسط موسسه ضامن

این نکته را می دانید که حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت کالا در تمام نقاط دنیا سختی‌ها و قوانین مختص به خودش را دارد. اصولا پروسه‌ای زمان‌بر است و عبور از کشورهای بین راه نیز کار به هیچ هنوان کار اسانی نیست. در ادامه قصد چداریم در مورد ترانزیت کالا و مفهوم کارنه تیر نکات مهمی را با شما عزیزان در میان بگذاریم .

TIR مخفف کلمه فرانسوی Transport International par la Route یا Transports Internationaux Routiers است.

عهدنامه سامانه کارنه تیر

کارنه تیر موافقت نامه‌ای بین‌المللی برای تسریع در ترابری و عبور کالا از کشور ثالث برای نیل به مقصد است. کارنه تیر سند بین‌المللی ترانزیت زمینی که طبق مقررات کنوانسیون تیر نام گمرکخانه‌های مجاز مبدأ و مقصد و راه‌های مجاز عبور کالا ی ترانزیتی توسط مقامات گمرکی از قبل مشخص گردیده است. و کالا ی تحت صحابت آن در هنگام ورود به مرز نیاز به تشریفات گمرکی ندارد.

کشورهایی که به این عهدنامه می‌پیوندند باید مؤسسه‌ای را مسئول صدور مجوز (carnet) کنند. تا وسایط نقلیه با ارائه این مجوز بدون انجام تشریفات گمرکی از کشورهای سر راه بگذرند. این عهدنامه در سال ۱۹۴۹ به امضا رسید.

کنوانسیون مذکور پانزده سال بعد و پس از دوبار اصلاح، در سال ۱۹۷۵ جای خود را به کنوانسیون گمرکی راجع به حمل و نقل بین‌ المللی کالا تحت پوشش سامانه کارنه تیر (کنوانسیون تیر ۷۵) داد. در واقع حاصل عملکرد کنوانسیون قبلی است. از پیشرفت های صنعتی و شرایط در حال تغییر حمل و نقلی و گمرکی معاصر به منظور افزایش کارآمدی سیستم و کاهش پیچیدگی های آن و در عین حال ایجاد ایمنی گمرکی بیشتر و تسهیل امکان استفاده از کانتینر که در دهه ۶۰ میلادی پا به عرصه وجود گذاشته بود.

کنوانسیون اصلاحی از سال ۱۹۷۷ جانشین کنوانسیون تیر ۱۹۵۹ و لازم‌الاجرا است. در حال حاضر به تعداد ۵۸ کشور به صورت فعال از این سیستم استفاده می نمایند.

طبق مقررات کارنه تیر تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی کشورها طبق قوانین داخلی آن ها نخواهد بود.

در حمل و نقل بین المللی جاده ای، وسایل نقلیه و کالا ها برای عبور (ترانزیت) از خاک هر کشور باید در مرز ورودی، پس از تنظیم اظهارنامه ترانزیت مورد بازرسی گمرکی قرار گیرد و صاحب کالا بسته به مقررات داخلی آن کشور سپرده نقدی یا ضمانت نامه تودیع کند و در اظهارنامه متعهد شود که کالا تا موعد مقرر در پروانه ترانزیت از مرز خروجی تعیین شده خارج خواهد شد.

در اغلب موارد این تشریفات گمرکی سبب تاخیر و معطلی وسیله نقلیه می شود و هزینه های اضافی به بار می آورد، ضمن اینکه احتمال دارد کالا در این میان خسارت دیده یا سرقت شود.

به منظور تسریع در حمل و نقل بین المللی، کاستن از تشریفات گمرکی و جلوگیری از خسارت های احتمالی در جریان ترانزیت بین المللی کالا، کنوانسیونی تحت عنوان ( کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده ها تحت کارنه های تیر ) به ابتکار اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای در سال ۱۹۵۹ منعقد شد که در سال ۱۹۷۵ جای خود را به کنوانسیون دیگری با همین عنوان داد.

طبق این کنوانسیون سندی برای ترانزیت بین المللی کالا صادر می شود که کارنه تیر یا دفترچه تیر نام دارد و بدین منظور اعضای کنوانسیون موظف هستند، سازمانی را برای صدور کارنه تیر و تضمین پرداخت هزینه های ناشی از تخلفات از مقررات کنوانسیون تعیین کنند.

به موجب قانون الحاق ایران به کنوانسیون مزبور مورخ ۱۳۶۳، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان موسسه صادرکننده و ضامن کارنه تیر مشخص شده است.

سامانه کارنه تیر که برای موسسات حمل و نقل مورد تایید و صرفا برای حمل جاده ای کالا صادر می شود، فرم استانداردی دارد. برای کالا های هر وسیله نقلیه، ترکیبی از وسایل نقلیه (وسایل نقلیه متصل شده به یک دیگر) یا برای چندین کانتینر که بر روی یک وسیله نقلیه یا ترکیبی از آن ها بار شده اند، یک کارنه تیر صادر می شود که فقط برای یک سفر معتبر است. بر روی کارنه شماره اسناد جدا شدنی برای کنترل گمرکی و اسناد تصفیه برای عملیات حمل و نقل ذکر شده است.

تعداد برگه های کارنه تیر بر حسب تعداد کشورهای واقع بین مبدا و مقصد کالا بین حداقل ۶ و حداکثر ۲۰ برگ متفاوت است. این صفحات دارای شماره های ۱و۲ هستند که آن ها را اصطلاحا وله (volet) می نامند و بر روی آن ها تمام مشخصات کالا ذکر می شود.

در صورتی که کالا فقط بین یک گمرک مبدا و یک گمرک مقصد حمل شود کارنه باید حداقل دارای دو برگ برای کشور مبدا و دو برگ برای کشور مقصد و دو برگ برای هر کشوری باشد که از آن عبور می کند، برای هر محل اضافی جهت بارگیری یا تخلیه دو برگ دیگر لازم است.

طبق کنوانسیون تیر، لازم است که وسیله نقلیه پس از بارگیری، در گمرک کشور مبدا بازرسی و مهر ( سیم و سرب یا پلمپ ) شود و پلاک های مستطیل شکل با علامت TIR در قسمت های جلو و عقب وسیله نقلیه نصب شوند. برای جلوگیری ازسوء استفاده، طرف های کنوانسیون باید نمونه مهرهایی را که به کار می برند برای یکدیگر ارسال دارند وسیله نقلیه و کانتینر خود نیز باید طبق استانداردهای مقرر در ضمائم کنوانسیون باشد.

در صورت رعایت مقررات کنوانسیون، دارندگان کارنه تیر می توانند پس از پلمپ وسیله نقلیه در گمرک محل بارگیری یا در نزدیک ترین گمرک به این محل در کشور مبدا، بدون معطلی و بدون انجام تشریفات گمرکی ناظر بر ترانزیت خارجی، کشورهای مختلف را پشت سر گذاشته و تا مقصد نهایی به راه خود ادامه دهند.

به عبارت دیگر، مقامات گمرکی کشورهای بین راه الزامی ندارند وسیله نقلیه و کالا را مورد بازرسی کامل قرار دهند، مگر اینکه در موارد استثنائی انجام چنین بازرسی هایی ضرورت پیدا می کند که در این صورت وسیله نقلیه مجددا پلمپ خواهد شد.

گرچه سامانه کارنه تیر، حمل کننده و صاحب کالا را از الزام به تنظیم اسناد گمرکی کشورهای بین راه و تودیع سپرده یا ضمانت نامه ویژه ترانزیت معاف می دارد، ولی مانع اجرای محدودیت ها و نظارت هایی که طبق مقررات داخلی این کشورها در زمینه های اخلاقی، بهداشتی و امنیت عمومی وجود دارد، نمی شود و وصول عوارضی را که ممکن است به موجب همین مقررات پیش بینی شده باشد، منتفی نمی سازد.

مقامات گمرکی ممکن است برای حمل کالا در قلمرو کشور متبوع خود محدودیت های زمانی برقرار کرده یا تقاضا کنند که وسیله نقلیه مسیر مشخصی را طی کند یا برای جلوگیری از سوء استفاده، لازم تشخیص دهند که وسیله نقلیه به هزینه حمل کننده همراهی (اسکورت) شود.

نکته ۱:

طبق کنوانسیون تیر موسسه ضامن، تعهد می کند که در صورت تخلف دارنده کارنه تیر از مقررات این سند، حقوق و عوارض گمرکی متعلق به کالا و هرگونه عوارض تاخیر، بهره های مربوط را طبق قوانین و مقررات کشوری که جرم در آن واقع شده بپردازد. البته این تضمین رفع مسئولیت اشخاصی نیست که از مقررات کنوانسیون تیر تخلف کرده اند.

مسئولیت ضامن در قبال مقامات یک کشور عضو کنوانسیون فقط از زمانی آغاز می شود که کارنه تیر از طرف مقامات گمرکی آن کشور مورد قبول قرار گرفته باشد؛ به علاوه مسئولیت موسسه ضامن تنها در قبال کالا هایی نیست که در کارنه ذکر شده اند، بلکه شامل کالا هایی نیز می شود که در کارنه گنجانده نشده ولی به طور غیرقانونی در قسمت پلمپ شده وسیله نقلیه یا کانتینر قرار دارند.

نکته ۲:

 زمانی که مقامات گمرکی کشوری بدون قید و شرط کارنه تیر را تصفیه می کنند، دیگر نمی توانند از موسسه ضامن مبالغ فوق الذکر را مطالبه کنند، مگر اینکه مقاصا حساب مجعول باشد.

اهداف سامانه کارنه تیر

مزایا سامانه کارنه تیر

ارکان کارنه تیر

سیستم تیر بر ۶ پایه اصلی پایه گذاری شده است که عبارتند از:

نحوه پر کردن فرم سامانه کارنه تیر و اطلاعات مندرج در کنوانسیون TIR

یکی از سرویس هایی که توسط اتاق صنایع، معادن و بازرگانی ایران برای رسیدگی به سوالات مراجعین، سرویس فوریت های تیر است. سوالات مربوط به نحوه اجرای کنوانسیون تیر، از طریق تلفن ، نمابر و ایمیل مطرح می شوند .

کارنه تیر شامل صفحه روی جلد سامانه کارنه تیر ، مانیفست زردرنگ کالا غیر گمرکی ، یک جفت وله های سفید و سبز )با ته سوش های مربوطه( ، گزارش تائید شده و جلد آخر با ته چک جداشدنی می باشد . کارنه تیر ۶ و ۱۴ وله موجود می باشد. هر عملیات تیر به یک جفت وله ) ۱ برگ سفید و ۱ برگ سبزنیاز دارد

برای اینکه بتوانیم به درک بهتری از استفاده از این کنوانسیون حمل و نقل بین المللی برسیم باید آگاه باشیم که چه کسی مسئول است، چه موقع بار ترانزیت می شود ، چه چیزی تحت فرایند ترابری قرار میگیرد را و طی چه اقداماتی بار از مبدا به مقصد می رسد .

برای مثال مشخص می کنیم که در طول مسیر از کدام کشورها و ادارات گمرک عبور می کنیم .

یکی از فرم های اطلاعاتی که باید در این حوزه پر شود وله مربوط به اطلاعات موسسه و دارنده کالا است. این سند دارای ۱۲ بخش است که باید پر شود

بخش های ۱ تا ۴ ، درهنگام صدور توسط مؤسسه تکمیل می گردد

  •  ۱: تاریخ اعتبار نهایی )سال/ماه/روز کارنه تیر  )حداکثر ۷۵روز از تاریخ صدور سوای روز صدور(کارنه تیر می بایست توسط گمرک مبدا قبل یا تا آخرین روز اعتبار مورد قبول قرار گیرد و نه پس از خاتمه اعتبار
  •  ۲ : اطلاعات موسسه
  • ب ۳ : جزئیات کامل دارنده، شامل کد اختصاری (به شکل مهر توصیه می شود(
  •  ۴ : مهر و امضای مؤسسه
بخش های ۶ تا ۱۲ توسط دارنده قبل از سفر تکمیل می گردد
  •  ۶ : کشور/کشورهای مبدا شامل کد استاندارد سه حرفی
  •  ۷ : کشور/کشورهای مقصد شامل کد استاندارد سه حرفی
  •  ۸ : شماره پلاک کامیون
  •  ۹ : شماره گواهی قبولی و تاریخ اعتبار – برای حمل و نقل کالای سنگین و حجیم مورد نیاز نیست – می بایست در طول عملیات تیر معتبر باشد
  •  ۱۰ : اگر کانتینر باشد، شماره شناسه
  •  ۱۱ : توضیحات )مانند کالا های سنگین و حجیم(
  •  ۱۲ : امضای دارنده )دستی ) مهر شرکت توصیه می شود

چند نکته راجع به پر کردن فرم:

  1. پاک کردن یا بازنویسی در کارنه تیر مجاز نمی باشداشتباهات می بایست ضربدر زده شود و اصلاح آن که باید به تایید مراجع گمرکی برسد.
  2. کارنه تیر مورد استفاده برای ترکیبی از خودروها و کانتینرهااطلاعات هر خودرو یا کانتینر به صورت جداگانه با شماره ثبتی می بایست قید گردد.
  3. تاریخی که در کارنه تیر درج می گردد می بایست شامل فرمت سال/ماه/روز باشد.
  4. ادارات گمرک می بایست با نام و در صورت لزوم مکان خود مشخص گردند.

برای ثبت سامانه کارنه تیر از یک سیستم off line application استفاده می شود. برای ثبت کارنه تیر بازرگان دیگر دخیل نیست. و شرکت حمل و نقل است که وارد کار می شود. و با مراجعه به اتاق فرم های پرکردنی را تکمیل و تحویل می دهد. این سیستم با سیستم iriv در ژنو sink است. فتوگرافی در سامانه کارنه تیر انجام می شود. و گواهی قبولی نیز در همین سیستم انجام می گردد.

کارنه تیر هنوز به طور کامل سیستمی نیست. و در آینده ای نه چندان دور این سیستم توسعه و راه اندازی خواهد شد.

راهنمای تصویر ثبت کارنه تیر

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعمال اعتبار چهارساله برای کدهای IRC مواد اولیه اعمال اعتبار چهارساله برای کدهای IRC مواد اولیه
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
عدم امکان تغییر در بررسی سیستمی درخواست های ارزی ثبت سفارش 🔻معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
اضافه شدن تعرفه های قطعات منفصله به لیست ترخیص درصدی در خصوص تغییر.گروه.کالایی و ترخیص.درصدی.مجموعه قطعات منفصله.انواع خودرو به آگاهی...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
ضوابط صادرات جو پرک با توجه به شمولیت ارز ترجیحی برای واردات جو به عنوان یکی از نهاده های کشاورزی،...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
اعلام گمرک سومار بعنوان گمرک مجاز ( صرفاً مرز خروج ) محموله های آلکید رزین برای مدت ۶ ماه درخواست...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
عدم پذیرش بارنامه های صادره قبل از ثبت سفارش بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عدم پذیرش بارنامه های صادره قبل...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما