معرفی مرکز مبادله ارز و طلای ایران

بانک‌مرکزی در راستا سیاست رفع چالش های ارزی و مدیریت منابع ارزی و طلا  در سال ۱۴۰۱ اقدام به  راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نمود. این مركز مبادله جهت انجام معاملات قراردادهایی که سررسید آنها کمتر از یک سال بوده و یا دارایی پایه آن‌ها (از جمله طلا و ارز) تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می نماید .در حال حاضر، بازار ارز مرکز مبادله ایران شامل چهار تالار اسکناس، حواله، مشتقات و قراردادهای نوین ارزی است. و در آینده نزدیک تالار بازار طلا و تالار قراردادهای مبتنی بر طلا راه اندازی می گردد.

باتوجه به نوع تالار، متقاضیان و عرضه کنندگان متفاوت خواهند بود. در حال حاضر عرضه و تقاضا در تالار حواله ارز توسط اشخاص حقوقی انجام می­شود؛ در این تالار صادرکنندگان اقدام به عرضه می­کنند و واردکنندگان نیز اقدام به خرید حواله ارز می­کنند. 

خدمات مرکز مبادله ارز و طلا

معرفی تالارها

تالار اسکناس ارز

در تالار اسکناس ارز انواع اسکناس ارزهایی مانند یورو، دلار، روبل، دینار، لیر، یوآن در یک بستر عرضه و تقاضا مورد معامله قرار می گیرداشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نیازهای ارزی خود را که ذیل این سرفصل‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران رفع نمایند. ارز دانشجویی، ارز درمانی، ارز ماموریتی و ارز سرفصل نیازهای ضروری از جمله مهمترین سرفصل‌های مصارف ارز خدماتی به‌حساب می‌آیند که براساس نرخ کشف شده تالار اسکناس ارز به متقاضیان تخصیص داده می‌شود.

تالار حواله ارز

تالار حواله ارز بازار ارز مرکز مبادله ایران محلی برای عرضه حوالجات ارزی صادرکنندگان و تقاضای ارزی واردکنندگان است. نرخ حواله متناسب با نوع حواله و ویژگی‌های آن در این تالار میان صادرکنندگان و واردکنندگان کشف می‌شود. هم اکنون حوالجات ارزهای پرمتقاضی مانند یورو، دلار و درهم در این تالار مورد معامله قرار می گیرد. شرکت های صنایع معدنی، شیمیایی و فلزی از بزرگترین عرضه کنندگان ارز در تالار حواله مرکز مبادله هستند.

تالار مشتقات ارز

قراردادهای مشتقه یک قرارداد مالی است که ارزش آن بر پایه ارزش یک دارایی دیگر استوار است. مشتقات ارزی عموماً به یک کاربر حق خرید و فروش یک دارایی اساسی را در مقطعی در زمان آینده می‌دهند. به این ترتیب ارزش اوراق مشتقه ارزی بر اساس این دارایی پایه و زمان پایان قرارداد مشخص می‌شود. قراردادهای مشتقه ارزی که در مرکز مبادله ایران و در تالار مشتقات ارز فعال خواهند شد، شامل موارد ذیل است و بر پایه دارایی ارز است:

  •  قردادهای آتی ارزی
  •  قراردادهای اختیار معامله ارزی
  • قردادهای سوآپ ارزی

 

تالار نقد طلا

 تالار نقد طلای مرکز مبادله ایران میزبان معاملات نقدی شمش طلا، سکه طلای تمام بهار آزادی، سکه طلای نیم بهار آزادی و سکه طلای ربع بهار آزادی است.

تالار قرارداد های مالی مبتنی بر طلا

تالار قراردادهای مبتنی بر طلا نیز میزبان معاملات گواهی سپرده کالایی طلا و قراردادهای مشتقه طلا شامل پیمان‌های آتی و اختیارمعامله  روی دارایی های پایه ای چون شمش طلا، سکه تمام بهار آزادی، سکه طلای نیم بهار آزادی و سکه طلای ربع بهار آزادی است.

تالار قراردادهای نوین ارز

تالار قراردادهای نوین ارزی دیگر تالار بازار ارز مرکز مبادله ایران است. قراردادهای این تالار شامل انواع اوراق ارزی، گواهی سپرده ارزی و صندوق های سرمایه گذاری ارزی میباشند. اوراق مرابحه ارزی یکی از انواع اوراق ارزی است که در تالار قراردادهای نوین ارزی مرکز مبادله ایران عرضه شده است.

فرایند و تشریفات عضویت در مرکز مبادله ارز و طلای ایران

با عنایت به پیوست بند (۱) از یکهزار و سیصد و پنجاه و سومین صورتجلسه مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ و نیز یکهزار و سیصد و پنجاه و چهارمین صورتجلسه مورخ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، با موضوع ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلا و تأسیس شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، آغاز تشریفات عضویت کارگزاران مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام می شود.

بدین‏ منظور ضروری است کلیه بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی در اسرع وقت کلیه مدارک و فرم‌های مربوط به عضویت کارگزاران مرکز مبادله ارز و طلای ایران را که از طریق دامنه www.ice.ir در دسترس است، به مدیریت امور اعضای مرکز مبادله ایران ارائه کنند.

دانلود نمونه فرم های مورد نیاز کارگزاری

راههای ارتباطی

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما