صادرات کالا

صادرات کالا در ایران

بر اساس آخرین گزارش های جهانی ، ایران ۴۶ امین کشور دنیا در حوزه صادرات است . در سال ۲۰۱۷ ایران ۵۳.۳ بیلیون دلارصـادرات و ۴۹.۹ بیلیون دلار واردات داشته و در نتیجه تراز تجارت خارجی ایران ۳.۸۴ بیلیون دلار مثبت گردیده است .

در سال ۲۰۱۷ تولید ناخالص داخلی ایران ۴۵۴ بیلیون دلار بوده و سهم هر ایرانی از تولید ناخالص داخلی ۲۰.۸ هزار دلار می باشد.

بیشترین صادرات ایران صادرات نفت خام ( ۳۸.۵ بیلیون دلار )،صادرات اتیلن پلیمر ( ۲.۷۵ بیلیون دلار )صادرات اکلیریک الکل ( ۱.۳۶ بیلیون دلار )،صادرات محصولات نفتی تصفیه شده ( ۱.۳۲ بیلیون دلار )،صادرات سنگ معدن ( ۱.۱۹ بیلیون دلار ) بوده است.

مقاصد صادراتی برتر ایران چین ( ۱۶.۹ )، هند ( ۱۰.۲ )، کره جنوبی ( ۷.۲۲ )، ایتالیا ( ۳.۴۸ ) و ژاپن ( ۳.۲۳ بیلیون دلار ) بوده است.

ایران با کشورهای افغانستان ، آذربایجان ، ارمنستان ، عراق ، ترکیه ، پاکستان ، ترکمنستان ( از طریق خشکی )، امارات متحده عربی ، کویت ، بحرین ، قطر ، عمان و عربستان سعودی ( از طریق دریا ) بیش از ۸۷۰۰ متر مرز دارد .

صادرات


تحلیل وضعیت صادرات کالا در ایران

وضعیت ایران در گروه های کالایی صادراتی مختلف چگونه است؟ بهترین کالا برای صادرات ایران به دیگر کشورها چیست؟ میزان صادرات زعفران ایران چقدر است؟ بهترین کشورهای خریدار خشکبار (صادرات میوه های خشک ) کدامند؟ وضعیت بازار جهانی صادرات پسته چگونه است؟ فرصتهای صادراتی و بازارهای صادراتی و میزان صادرات خرما چیست؟ شرایط صادرات سیب به دیگر کشورها چگونه است؟

درباره تحلیل کالاهای صادراتی ایران بیشتر بدانیم :

برای مشاهده اطلاعاتی تکمیلی در این حوزه بخش تحلیل کالاهای صادراتی ایران را مشاهده نمایید.


بهترین کالا برای صادرات

در سال ۹۶ پرسود ترین کالا های صادراتی ایران شامل خشکبار ، عسل ، خرما ، مواد معدنی ، سنگ های تزیینی و محصولات شیمیایی و صنایع دستی بوده است.

اگر چه به نظر ما این کالا ها فقط از نظر گمرکی بهترین کالا برای صادرات می باشند و باید به منظر های دیگری پرداخت که بتوانیم کالا های مفید و پرسودتری را انتخاب کنیم و به طور حتم نمیتوانیم کالای مشخصی رو بهترین کالای صادراتی اعلام کنیم. این موضوع نیازمند مشخصه های زیادی همچون توانمندی آن کالا در بازار صادراتی و … می باشد.

ما باید از خام فروشی و با توجه به ظرفیتهای نهفته بازار تولید کالا های صادراتی را انتخاب کنیم که نیاز کشورهای جهان سوم و در حال توسعه باشد. اما انچه که به عنوان امارها معرفی می کنند در خصوص بیشترین کالاهای صادراتی ، به شرح زیر است.

  • پروشیمی ها
  • سنگ
  • مواد معدنی
  • فلزات
  • محصولات کشاورزی
  • کالاهای صنعتی
  • و …

در بحث بهترین کالاهای صادراتی می توانیم به صادرات محصولات کشاورزی اشاره کنیم، محصولاتی هم چون خشکبار (صادرات خرماصادرات پستهصادرات زعفران ) و میوه جات (صادرات سیب -صادرات انار –صادرات پرتقال -صادرات کیوی -صادرات لیمو )، این محصولات به دلیل داشتن پتانسیل صادراتی بالایی که دارند میتوانند در لیست بهترین کالاهای صادراتی کشورمان قرار بگیرند.

بخش دیگری از کالاهای صادراتی که صادرات آن ها از کشور ما زیاد هستند را می توان از ” مواد غذایی ” نام برد. با توجه به اینکه کشورهای همسایه ، کشورهای اسلامی هستند و بازارهای توسعه نیافته ای دارند ، بنبراین میتوان گفت که این کشورها پتانسیل خوبی برای صادرات مواد غذایی دارند. در ادامه بخش ” تحلیل صادرات انواع گروه های کالایی ” سایت را مشاهده کنید.


پرسودترین کالاهای صادراتی در سال ۹۹

اگر بخواهیم کالایی را از نظر ظرفیت های صادراتی بررسی کنیم ؛ باید بفهمیم حجم محصولی که در دنیا مصرف می شود چه رقمی است و چه تراکنش مالی در دنیا دارد؟ حجم هایی که در این زمینه قابل بررسی هستند؛ از طریق کدهایی مثل کدهای گمرکی یا hscod قابل بررسی می باشند.

تعرفه گمرکی خود را سرچ کنید :

برای مشاهده تعرفه های گمرکی سال ۹۹ به بخش زیر مراجعه کنید.

کسانی هستند که تصور می کنند کالاهایی مثل پسته ، خاویار ، زعفران و امثال اینها بسیار سودآوراند. ولی ما این اعتقاد را نداریم. ما می دانیم کسانی که می خواهند واردصادرات شوند باید یک نگرش متفاوت داشته باشند. زیرا کالاهایی نام برده در بالا ، قیمت های جهانی مشخصی دارند یعنی نرخ پایه ای آنها تعیین شده و همه کشورها نیز از قیمت های جهانی اطلاع دارند، بنابراین شما نمی توانید روی چنین کالاهایی سود زیادی به دست آورید.

مثلا اگر قیمت پسته کیلویی ۱۰۰هزار تومان است، کل دنیا از قیمت آن اطلاع دارند  و شما نمی توانید یکباره صد و بیست هزار تومان آن را بفروشید، اما می توانید با یک اختلاف کم تا صد و پنج هزار تومان فروش داشته باشید . پس نتیجه می گیریم که می توانیم با انتخاب اجناس خوب صادراتی که در بازار های جهانی قیمت مشخصی ندارند ، سود خوبی به دست آوریم.

از این نوع کالاهای پرسود می توان کالاهایی که فرایند شان با خرید هیجانی همراه هستند را نام برد. مثلا اگر محصولاتی مثل ظروف سفالی و صنایع دستی را در نظر بگیرید ، متوجه می شوید که به دلیل مطرح نبودن قیمت ظروف فقط طرح و نقش آن حائز اهمیت است . حال ممکن است طرح و نقش آن ظروف جدید باشد و توجه مشتری را جلب کند . بنابراین با قیمت بالا تری میخرد و شما سود زیادی هم میبرید. این نوع کالاها معمولا در ایران با قیمت پایینی عرضه میشود . اما در بازارهای جهانی سود بسیار خوبی نصیب تاجر می شود و با قیمت های بالا تری به فروش می روند. ممکن است بتوانید به ۱۰ برابر ایران هم بفروشید و سود بسیار خوبی ببرید و مشتری هم از خریدش رضایت دارد .

مورد بعدی که در سوداوری محصول صادراتی باید به آن توجه داشت ، مشتریانی هستند که تنها یکبار از شما خرید می کنند. به طور مثال : محصولاتی هم چون موادغذایی که دفعات خریدشون زیاد هستش ، مشتریان این محصولات اطلاعات زیادی نسبت به قیمت های پایه و مرسوم در بازار های جهانی دارند و شاید دفعات دوم و سوم دیگر از شما خرید نکنند. چون شما دفعه اول جنس را با قیمت بالا فروختید ؛ ولی وقتی مشتری از قیمت واقعی آن مطلع شد ، دیگر از شما خرید نخواهد کرد.

اما در حوزه هایی مثل دستگاه ها ، ماشین آلات ، و تجهیزات که این محصول تنها یکبار خریداری می شود ، شرایط فرق می کند.

مثلا دستگاه پخت نان را در نظر بگیرید. به دلیل این که مشتری فقط یکبار آن را میخرد ، از قیمت پایه و عرف آن در بازار اطلاعی ندارد و دنبال یک شرایط منطقی می گردد تا با خودش هماهنگ باشد. چون دو تا دستگاه با شرایط یکسان وجود ندارند و همه تفاوت هایی باهم دارند . مثلا در نوع ساخت ، محل نصب و ارائه خدمات با هم تفاوت دارند . در نتیجه یکی دیگر از تجارت های پر سود این است که مشتری فقط یک بار اجناس شما را بخرد.

اینها مواردی هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشید و سود بیشتری ببرید.


تحلیل بازارهای صادراتی

ایران چه میزان صادرات به کشورهای مختلف داشته است؟ این کشورها کدامند؟ بازار وارداتی این کشورها چگونه است؟

با توجه به اینکه کشورهای منطقه توسعه نیافته هستند ، می توانند پتانسیل های خیلی خوبی را برای صادرات از ایران داشته باشند . کشورهایی مثل : اوراسیا ، افغانستان ، عراق ، پاکستان و …

درباره تحلیل بازارهای صادراتی کشورها بیشتر بدانیم :

برای آشنایی بیشتر با میزان صادرات ایران و یاصادرات ایران به کشورهای مختلف به بخش بازارهای صادراتی مراجعه نمایید.


 

راهنمای جامع صادرات با محتوای کامل و فراگیر

اگر به دنبال آموزش حرفه ای و جامع صـادرات و مشاهده تمامی محتواهای لازم در یک جا هستید توصیه میکنم بخش راهنمای جامع صـادرات را مطالعه نمایید. در این بخش اطلاعات کاملی در از راه اندازی کسب وکار تا دریافت وجه کالای صادراتی ارائه شده است.

آمادگی برای صادرات و راه اندازی کسب و کار صارداتی ، استراتژی صاردات ، تحقیقات بازار ، انعقاد قرارداد ، آماده سازی کالای صادراتی ، مدیریت ریسک ، موارد حقوقی صادرات و مالکیت معنوی ، حمل و نقل بین المللی و لجستیک ، روشهای پرداخت بین المللی و … بخشی از مطالب این بخش است.

 

درباره صادرات بیشتر بدانیم :

 

برای آشنایی بیشتر روندصادرات در سطح بین المللی به بخش زیر مراجعه نمایید.

 


 

گروه متخصصان صادراتی ایران

در این بخش برای مشاوره و کمک می توانید از گروه مشاوران صادراتی بهره مند شوید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات ، به بخش مشاوران امور صادرات مراجعه نمایید. متخصصان و مشاوران سایت ixport ، در کوتاه ترین زمان پاسخگوی شما هستند .

مشاوره حرفه ای

همچنین شما می توانید با ورود به بخش زیر، از مشاوره تلفنی سایت ما در حوزه صادرات و واردات بهره مند شوید.


فرایند صادرات در ایران

آیا گام ها و مراحل و فرایند صادرات را می شناسید؟ فرایندصـادرات نیازمند چه اسنادی است؟ در این فرآیند می بایست به چه سازمانهایی مراجعه نمایید؟ تعرفه صادراتی کالای شما چیست؟

در سایت آیکسپورت ما سعی کرده ایم جدای از مباحث بازاریابی و مباحث حقوقی و مالی به آموزش فرآیند صـادرات نیز بپردازیم برای این منظور شما می توانید به مطلب فرایند صادرات را مطالعه نمایید.


سازمان های مرتبط با صادرات ایران

درباره نهادهای درگیر باصادرات و خدماتی که ارائه می دهند، چه میدانید؟ درصادرات کالا و خدمات سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی وجود دارند که باید با آنها تعامل کرد. برخی اوقات نیاز است که مجوزهایی را از این ارگان‌ها دریافت کرد. گاهی اوقات نیز امکان دارد، تسهیلاتی را به صادرکنندگان اعطا کنند که نیاز است از آنها اطلاع پیدا کرد.

نهادهایی که برای صادرات باید بشناسیم

  • وزارت صنعت ، معدن و تجارت
         – دفتر مقررات صادرات و واردات
         – مرکز آموزش های بازرگانی
  • گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • اتاق های بازرگانی
  • معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه ها

منابع اطلاعاتی ایران در حوزه صـادرات

در این بخش سعی شده است تا لیست مراکز تخصصی و حرفه ای مرتبط با صادرا ت کالا در ایران ارائه شود . همچنین تلاش کردیم تا در خصوص زمان و نحوه برگزاری دوره های آموزشی صادرات ، اطلاعات جامعی در اختیار شما بگذاریم.