کارت مرزنشینی چیست؟
یکی از خدمات دولت برای مرز نشینان عزیز، کارت پیله وری است. مطابق ماده ۱۹ آئیننامه مقررات صادرات و واردات به منظور رفاه مرزنشینان عزیز کشورمان، مجوز اخذ کارت بازرگانی از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت در استان های مرزی برای متقاضیان در جهت اشتغال زایی و درآمدزایی دهک های پایین مناطق مرز برای یکسال صادر می گردد. صاحبان کارت مرزنشینی امکان واگذاری آن را بغیر نداشته و صرفا می توانند بعد از مراجعه به بازارچه های مرزی کالای مورد نظر خود را خریدار نموده و به فروش برسانند از سود بازرگانی آن بهره مند شوند.
استان های که می توانند کارت مرزنشینی صادر کنند به شرح زیر می باشند:
استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه،خراسان جنوبی، رضوی، شمالی، گلستان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، گیلان و مازندران
مرزنشینان می توانند با استفاده از سهمیه مرزنشینی خود از معافیت ۷۵۰.۰۰۰ ریال عوارض خروج از کشور بهره مند شوند.
شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی مرزنشینان چیست؟
- سکونت در منطقه به مدت ۳ سال بصورت مستمر
- دارا بودن اهلیت قانونی
- ثبت نامه در سامانه جامع تجارت
مدارک اخذ کارت بازرگانی مرزنشینان
- تقاضانامه (متقاضی)
- چهار قطعه عکس سه در چهار و یک برگ پوشه
- ارایه کپى شناسنامه و کارت ملی و کارت پایان خدمت برای مردان
- ارایه گواهى عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
- تکمیل فرم تعهد و فرم ضمانت
- گواهی سه سال سکونت ( استشهاد محلی ) یا سند ملکی
- تصویر کارت مرزنشینی
کارت الکترونیکی مبادلات مرزنشینی جایگزین دفترچه های قدیمی کوله بری شده و مبادلات و تجارت چمدانی است.
نرخ خدمات کارت مرزنشینی در دفاتر پیشخوان دولت
- ثبت نام ۲۶۳.۰۰۰ ریال
- تمدید با صدور مجدد ۲۱۱.۰۰۰ ریال
- اصلاح تصویر ۲۰۶.۰۰۰ ریال
- بازارچه مرزی ۱۱۸.۰۰۰ ریال
- افزودن تحت تکفل ۱۳۶.۰۰۰ ریال
- فوت سرپرست ۱۲۳.۰۰۰ ریال
- حذف فرد تحت تکفل ۱۳۶.۰۰۰ ریال
- اصلاح آدرس ۲۳۴.۰۰۰ ریال
- المثنی ۱۹۰.۰۰۰ ریال
- پیله وری ۲۵۵.۱۲۲ ریال
پیله وران چه کسانی هستند؟
این اشخاص در زمینه تامین کالایی مورد نیاز استان خود و استان های همجوار خود فعالیت می کنند. این دسته افراد می توانند کارت پیله وری خود را از سامان های صمت استان خود تهیه و دیگر از تهیه کارت بازرگانی معاف می باشد.
شرایط دریافت کارت پیله وری
- عدم اشتغال و رابطه استخدامی با دستگاههای دولتی
- سکونت مستمر در بخشهای مرزی استان
- نداشتن محکومیت موثر کیفری
- داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت
- داشتن حداقل ۲۱ سال تمام
راهنمای ورود مرزنشینان به سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان
مرزنشینان محترم جهت ورود به سامانه و ثبت درخواست، مشاهده آخرین وضعیت درخواست و یا مشاهده پرونده مرزنشینی خود می بایست روال زیر را طی نمایند:
- ورود به سامانه مرزنشینان با آدرس taarco.ir و کلیک روی ورود به سامانه مرزنشینان
- انتقال به صفحه سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان مطابق تصویر زیر
- ورود به کارتابل (پرونده ) روی دکمه ورود مرزنشینان و شرکت های تعاونی کلیک نمایید
در صفحه بعدی می بایست کدملی خود و کدامنیتی نمایش داده شده را در کادر های مربوطه که مشخص شده است وارد و بر روی کلید جستجو کلیک نمایید. فرآیند مطابق تصویر زیر می باشد.
در صفحه بعد، جهت تایید ورود شخص مرزنشین ، کد تایید ۵ رقمی به شماره تلفن همراه مرزنشین که در سامانه ثبت شده است ارسال و می بایست توسط مرزنشین در کادر مربوطه وارد شده وسپس کلید تایید را کلیک نماید. در صورت صحیح بودن کد تایید وارد شده مرزنشین پرونده شخصی خود را مشاهده می نماید.
نکته : شماره تلفن همراه ای که ، کد تایید برای آن ارسال می شود در باالی صفحه بصورت چشمک زن قابل مشاهده می باشد .
نکته : جهت تغییر شماره همراه، شخص مرزنشین می بایست با شماره های پشتیبانی سامانه تماس و یا به صورت حضوری به بخشداری محل سکونت خود مراجعه نمایید.
خدماتی که مرزنشین در پرونده مرزنشینی در این سامانه استفاده نمایند:
- اصلاح آدرس مرزنشین : مرزنشینان محترم درصورت تغییر محل سکونت خود می تواند از این خدمت جهت اصلاح اطلاعات محل سکونت در سامانه مرز نشینان اقدام نمایند.
- مشاهده اطلاعات مرزنشینان : مرزنشینان محترم می توانند آخرین وضعیت پرونده و خدماتی که بر روی کارت آنها فعال می باشد را مشاهده نمایند.
- حذف نمودن تحت تکفل : درصورت تغییر افراد تحت تکفل مانند ازدواج و یا فوت، سرپرستان محترم، می توانند تغییرات بوجود آمده را در سامانه بوسیله خدمت حذف نمودن تحت تکفل در پرونده مرزنشینی خود نیز اعمال نمایند.
- درخواست المثنی : مرزنشینان محترم می توانند در صورت گم کردن و یا خراب شدن کارت الکترونیکی مرزنشینی خود از این خدمت استفاده نمایند.
- فوت سرپرست : در صورت فوت نمودن سرپرست، افراد تحت تکفل مرزنشین میتوانند از این خدمت استفاده نموده و اعلام فوتی سرپرست خود را درسامانه ثبت نمایند. در صورت تایید شدن درخواست توسط اداره ثبت احوال، افراد تحت تکفل سرپرست فوت شده از سامانه بصورت اتوماتیک حذف شده و این افراد می توانند به صورت جداگانه و یا به به عنوان تحت تکفل مجدد در سامانه ثبت نام نمایند.
- اضافه نمودن تحت تکفل : درصورت تغییر افراد تحت تکفل مانند ازدواج و یا تولد ، سرپرسرتان محترم، می توانند تغییرات به وجود آمده را در سامانه بوسیله خدمت اضافه نمودن تحت تکفل در پرونده مرزنشینی خود نیز اعمال نمایند.
نکته: راهنمایی نحوه ثبت تمامی خدمات به صورت جداگانه قابل دریافت می باشد با مطالعه آنها می توانید نسبت به ثبت درخواست های مد نظر خود اقدام نماید.
- درخواست اصلاح چهره : مرزنشینان محترم می توانند درصورت نیاز نسبت به تغییر تصویر چهره بر روی کارت و پرونده مرزنشینی خود، از این خدمت استفاده نمایند.
- درخواست تمدید و صدور مجدد : مرزنشینان محترم می توانند در صورت اتمام انقضا کارت الکترونیک خود از این خدمت استفاده نموده و نسبت به تمدید کارت خود اقدام نمایند.
- خدمت بازارچه مرزی : مرزنشینان محترم می توانند جهت فعال سازی خدمت کولبری بر روی کارت الکترونیک مرزنشینی خود از این گزینه استفاده نمایند.
نحوه ثبت درخواست خدمت پیله وری بر روی کارت الکترونیک مرزنشینان
مرزنشینان محترم، می توانند در صورت صلاحدید با استفاده از کلید ” خدمت پیله وری ” نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.