مراحل واردات کالا

مراحل واردات کالا – آموزش گام به گام واردات کالا

برگزاری دوره آموزش صادرات واردات

مراحل واردات کالا و اسناد مورد نیاز برای واردات: راهنمای کامل واردات

مراحل واردات کالا : براي شروع فعالیت بازاریابی داخلی و واردات کالا به صورت اصولی پیشنهاد می شود در نخستین گام دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. بدین منظور مطالعه کتابهای مرتبط با بازاریابی ، امور گمرکی و ترخیص کالا ، قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و چارچوب حقوقی قراردادهاي بین المللی بازرگانی توصیه میشود. شرکت در دوره های آموزشی به منظور ارتقاء دانش تخصصی بازرگانی نیز توصیه می شود. برای دستیابی به دورههاي آموزشی به بخش دوره های آموزشی واردات مراجعه نمایید. 

 انجام مراحل واردات و فروش کالا در بازارهای داخلی از ظرائف و حساسیت هاي خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاري هاي انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. واردات مانند هر کار تجاري دیگر نیازمند آینده نگری ، برنامه ریزی ، آشنایی با روش های علمی ، تحرك لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.

مراحل ورود کالا را میتوان به شرح زیر فهرست نمود

بخش اول: واردات کالا چیست و برای شروع مراحل واردات می بایست چه نکاتی را رعایت نماییم؟

بخش دوم:چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم و تحقیقات بازار انجام دهیم؟

بخش سوم: فرایند و مراحل واردات کالا در گمرک و سایر مراجع در داخل کشور و خارج از کشور چگونه است؟ تعرفه واردات کالا چقدر است؟

بخش چهارم:در خصوص بسته بندی کالا وارداتی، حمل و بیمه چه نکاتی را در گام های وارداتی می بایست در نظر گرفت؟

بخش پنجم: برای موضوعات پرداخت پول و تضامین لازم آیا تمهیداتی در حوزه کالای وارداتی در نظر گرفته اید؟

بخش ششم: تشریفات واردات در ایران و گامهای اجرایی آن

این مقاله در حال تکمیل است اخرین بروز رسانی ۹۸۱۰۱۲

وضعیت واردات در ایران

در سال ۲۰۱۷ ایران ۴۹.۹ بیلیون دلار واردات داشته و ۵۰ امین اقتصاد بزرگ دنیا در حوزه واردات قرار گرفته است. در طول پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۷ ایران سالانه حدوده ۰.۶ درصد از صادرات خود کم کرده و از ۵۱.۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۴۹.۹ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بیشرین میزان واردات، واردات ماشین به میزان ۵.۴۲% و به دنبال ان قطعات خودرو به میزان ۳.۴۲ % بوده است. برای بررسی آخرین وضعیت واردات ایران، کشورهای هدف و کالاهای وارداتی مقاله وضعیت واردات ایران را مطالعه نمایید. در این مقاله اطلاعات بسیار

بخش اول : واردات کالا چیست و برای شروع مراحل واردات می بایست چه نکاتی را رعایت نماییم؟

۱. تعریف واردات کالا

واردات کالا به معنی ورود کالا از سایر کشورها به کشور است. کالاهای وارداتی به کالاهایی گفته می‌شوند که در کشورهای مختلف تولید و عرضه شده و سپس به یک کشور دیگر از طریق پرداخت پول یا مبادله کالا فروخته می‌شوند. قدمت واردات به دوران اولین کشورهای متمدن در حدود ۴ هزار سال قبل برمی‌ٌگردد. با ظهور دولت‌های مدرن، واردات و صادرات نظم خاصی گرفته و باعث شده علاوه بر دولت، اشخاص نیز بتوانند طبق قوانینی که حاکمیت آن را تعیین می‌کند، مراحل واردات کالا به کشور را به درستی انجام بدهند.

 

۲. واردات ایران

واردات ایران نقش مهم در بازار اقتصاد دارد به طوری که مبلغ ۵۴ بیلیون دلار در ۲۰۱۸ برای کالاهای وارداتی اختصاص یافته و هزاران نفر در این حوزه مشغول هستند. در بسیاری از اوقات که مشکلات سیاسی منجر به ایجاد مشکل در پرداخت پول به کشورهای خارجی می‌شود، بخش‌های مختلفی در ایران مشکلات می‌شوند و این اهمیت فراوان واردات در ایران را نشان می‌دهد. بیشتر کالاهای وادرات به ایران را گندم و مواد صنعتی خام و قطعات الکتریکی تشکیل می‌دهند و چین با حدود ۳۵ درصد، بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران محسوب می‌شود.

در صورتی که شما نیز می‌خواهید پا به عرصه واردات بگذارید، پیش از هر چیز باید با مراحل واردات کالا به کشور آشنا شوید. این مراحل در نگاه اول طولانی و گاها پیچیده به نظر می‌رسند ولی در صورتی که با فرآیندها به خوبی آشنا باشید، مشکلی در انجام آن‌ها نخواهید داشت. در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد تا درک درستی از آن‌ها داشته باشید.

۲. استراتژی وارداتی خود را تعیین و مستند نمایید.

استراتژی تجارت یکی از اجزای اساسی طرح تجاری ( کسب و کار ( Business Plan )) شما می­باشد. این استراتژی باید ساده باشد و اطمینان حاصل کنید که همه افراد در شرکت در دستیابی به نتایج صادرات سهیم بوده و از طرح مطلع بوده و برای تعامل با آن علاقمند هستند.

۱.۳. همچنین پاسخ به سوالات زیر در مراحل واردات کالا از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • محصول شما چه نیازهایی را در بازار داخلی برآورده می‌کند؟
  • آیا شرکت شما باید محصول بازار داخلی خود را برای فروش در خارج از کشور تغییر دهد یا یک محصول جدید را برای بازار خارجی تولید کند؟ چه ویژگی‌های خاصی از قبیل طراحی ، رنگ ، اندازه ، بسته‌بندی ، نام تجاری ، برچسب‌ها و ضمانت نامه ، باید اصلاح شود؟
  • تفاوت‌های زبانی یا فرهنگی تا چه اندازه مهم هستند؟
  • چه تنظیمات یا خدمات خاصی برای اجرای استراتژی فروش شما در محیط کسب و کار بازار ضروری است؟

۴. ریسک های مراحل واردات را بشناسید و مدیریت کنید

واردات به معنی فرصت‌های بیشتر است اما مستلزم خطرات بیشتر نیز هست. اگرچه محیط‌ های تجارت بین‌المللی در طول سال‌ها به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای تغییر کرده است، اما خطراتی که وارد کننده را در هنگام خرید محصولات و خدمات خود از کشورهای دیگر با آن روبرو هستند، همچنان ادامه دارد.

گام اولیه در مدیریت خطرات واردات، واضح و روشن است – اما گاهی اوقات نیاز به توضیحات دقیقی دارد: ابتدا شما باید منابع هر خطر را شناسایی کرده و سپس این خطرات را به حداقل برسانید.

افراد زیادی هستند که می‌توانید برای کمک به آن‌ها مراجعه کنید. انتخاب شرکا و مشاوره واردات حرفه‌ای مناسب ، گام مهمی در کاهش این خطرات است. مشاور امور بانکی و ارزی، مشاور حقوق بین الملل و وکلا، مشاور امور بیمه گذاری و متصدیان حمل و شرکتهای حمل و نقل و کارگزان امور گمرکی و ترخیص کاران شما نیز باید بتوانند شما را در مورد خطراتی که ممکن است در بازارهای خارج از کشور با آن‌ها مواجه می شوید ، آگاه نمایند.

که همه و همه نیازمند یادگیری و آموزش واردات می باشد . انواع ریسکها عبارتند از:

  • ریسک سیاسی – political risk
  • ریسک قانونی – legal risk
  • ریسک قرنطینه -Quarantine compliance risk
  • ریسک نرخ ارز – Exchange rate risk
  • ریسک عدم پرداخت – Non-payment risk
  • ریسک حمل ونقل – logistic risk

۵. محصول وارداتی خود را به خوبی بشناسید

قبل از این که خرید وارداتی رخ دهد ، ممکن است شرکت شما نیاز به تطبیق محصول وارداتی با نیازهای بازارهای داخلی داشته باشد. مقررات دولت‌ ممکن است بر اساس شرایط کشور و یا ترجیحات مشتری در هر بازار که شما قصد ورود به آن را دارید ، متفاوت باشد. واردات موفق مستلزم دانش محصول و آگاهی از ویژگی‌های منحصر به فرد هر بازار هدف دارد. 

تحقیقات بازار و تماس با مشتریان و شرکای تجاری باید به شرکت شما ایده‌ای، درباره محصولاتی که می‌توانید به فروش برسانید، در محلی که می‌توانید محصولات را بفروشید ، ارائه دهند. در بسیاری از موارد، ممکن است شرکت شما محصول خود را تغییر دهد. اینکه شما تا چه حد میتوانید محصول خود را با شرایط بازار هدف تطبیق دهید، یک مسئله کلیدی برای مدیریت است. در این موارد شاید توجه به موارد زیر حائز اهمیت باشد:

  • آیا مشتریان شما ويژگی های جمعيت شناختی و رفتاری یکسانی دارند؟
  • آیا کالای صادراتی شما نیازمندی لوازم جانبی برای ارسال به همراه کالا در کشور مقصد است؟
  • آیا نیاز دارید با توجه به نیازهای بازار هدف یک محصول سفارشی و اختصاصی تولید و صادر نمایید؟
  • آیا محصولی که به صورت انحصاری و یکتا وارد می نمایید و دارای ویژگی های متمایز کمی یا ویژگی متمایز خاصی است، میتواندی در سایر بازارهای مشابه نیز بفروشید؟

بخش دوم:چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم و تحقیقات بازار انجام دهیم؟

۱. چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم.

۱.۱. بازاریابی و شناسایی تامین کنندگان از طریق حضور در هیئت های تجاری

هیأتهاي تجاري و بازاریابی: یکی از اهرم هاي مناسب برای پیدار کردن تامین کننده است.  بی شک با اعزام یک هیأت تجاري به خارج از کشور نسبت به سفرهاي تجاري انفرادي می توان به مذاکرات عمق بیشتري بخشید و سرپرستان و مسئولین اینگونه هیأتها در صورت تجربه کافی و انتخاب و اجراي برنامه های مفید و سازنده می توانند حتی در اولین سفر و ملاقات و مذاکره با طرفهاي تجاري و ایرانی دست به ابتکارات جالبی بزنند که منتهی به عقد قراردادهاي قطعی و واقعی تجاري گردد.

۱.۲. استفاده از اینترنت برای پیدا کردن خریداران خارجی در مراحل صادرات

دایرکتوریهای خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان

شما می توانید با ثبت نام در برخی سایتهایی که به معرفی خریداران و فروشندگان جهانی می پردازند، با انبوهی از خریداران و فروشندگان جهانی از طریق شبکه اینترنت در ارتباط باشید.

استفاده از تجارت الکترونیکی برای معرفی کالا و خدمات و توسعه بازارهای صادراتی در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

در حال حاضر کمتر کسی است که از جستجوی اینترنتی برای یافتن تامین کنندگان مناسب، ارزیابی امکانات آنها و مذاکره با آنها استفاده نکند.

ثبت اطلاعات در سایتهای مرجع بسیار با اهمیت است. این سایتها یکی از محل های اصلی جستجوی برای یافتن تامین کنندگان بوده و به راحتی در دسترس همه هستند.

شما می توانید با استفاده از جستجو در اینترنت لیست سایتهای معتبر در این حوزه را با کلید واژه های B2B website , B2B directory , exporter directory و … به لیست این وب سایت ها دسترسی پیدا کنید.

در استفاده از این وب سایتها توجه داشته باشید که آنها اعتبار و بازدیدکننده مناسبی داشته باشد. برای بررسی میزان بازدیدکنندگان می توانید از رتبه سایت را در سایت Alexa.com بررسی نمایید.

برای بررسی رتبه نام دامنه را در سایت آلکسا درج کرده و جزئیات آن را مشاهده نمایید. سایتهایی که رتبه جهانی آنها پایین تر از ۱۰۰ هزار است برای شروع کار مناسب هستند. هرچه رتبه سایت به ۱ نزدیکتر باشد آن سایت بازدید کننده بیشتری دارد.

همچنین در گوکل جستجو نمایید که آیا برای گروه کالا و خدمات شما مرجع تخصصی و یا پایگاه اطلاعات جهانی تخصصی وجود دارد. اگر چنین سایتی وجود داشت و رتبه و بازدید کننده خوبی داشت این محل ها نیز میتواند برای ثبت اطلاعات شما به کار بیایند.

در بخش زیر لیستی از وب سایتهای B2B مطرح آورده شده است. 

برخی از این سایت ها به شرح زیر می باشند

http://www.alibaba.com 

http://www.ecplaza.net 

http://www.kompass.com 

http://www.tradezone.com 

http://www.hktdc.com 

http://www.ec21.com 

http://www.ameinfo.com

http://www.exportbureau.com 

http://www.globalsources.com 

http://www.worldbid.com 

http://www.tradeKey.com 

http://www.etradeasia.com 

http://www.b2bfreezone.com 

http://www.importers.com 

http://www.toocle.com 

http://www.tpage.com 

http://www.ttnet.net 

http://www.go4worldbusiness.com 

http://www.zawya.com 

http://www.alilinks.com

 

۱.۳. حضور در نمایشگاه ها و یا استفاده از سایتهای نمایشگاه های بین المللی

نمایشگاههاي بین المللی یکی از بهترین منابع بازاریابی جهت برقراري ارتباط با شرکاي خارجی، شرکت در نمایشگاههاي بینالمللی می باشد. جهت اطلاع از تقویم نمایشگاههاي بینالمللی میتوانید با مراجعه به وب سایتهاي زیر به لیست نمایشگاههاي دلخواه دست یابید.

 2. چگونگی قیمت گذاری برای کالای وارداتی خود را تعیین نمایید.

قیمت گذاری کالای وارداتی با قیمت گذاری داخلی متفاوت هستند : وضعیت بازار خارجی ، هزینه های متفاوت مراحل واردات، استراتژیهای مختلف قیمت گذاری و ارزهای مختلف، بر هزینه ای که برای خدمات یا محصول خود از مشتریان دریافت می کنید تاثیر دارند.

قیمت گذاری برای هر بازار نیاز شناخت هزینه های متغیر، تقاضا و میزان رقابت در بازار هدف است. بسیاری از کسانی که در خارج از کشور با آنها دیدار می کنید ، قصد دارند از قیمت شما مطلع شوند ، بنابراین ضروری است قبل از واردات کالا، قیمت های خود را تعیین کنید.

هزینه های مراحل واردات کالا شامل دو گروه هزینه های ثابت و متغیر است. هزینه های ثابت شامل: 
  • تحقیقات در بازار های بین المللی
  • سفر به بازارهای خارجی
  • ارتباطات بین المللی
  • بررسی تحقیقات ( از جمله ترجمه تحقیقات )
  • تغییر در محصول یا خدمات
  • بسته بندی و برچسب زنی محصولات
  • بیمه مسئولیت محصول یا سایر بیمه ها
  • سازگاری با استانداردهای داخلی
  • هزینه های تامین اعتبار
  • هزینه های ترویجی
هزینه های متغیر شامل:
  • دریافت محموله وارداتی در کشور
  • هزینه دریافت هوایی یا دریایی و بیمه نامه
  • مالیات واردات
  • هزینه واسطه و تسویه حساب با تامین کننده کالا
  • انتقال زمینی از بندر به انبار خود
  • هزینه های انبار
  • هزینه استفاده از انبارهای کرایه ای
  • کمیسیون نماینده یا واردکننده

همانطور که در توضیحات بالا نیز مشاهده کردید، قیمت گذاری یکی از مشکلترین چالشهای وادرکنندگان است حتی اگر تجربه نیز داشته باشید.

بخش سوم: فرایند و مراحل واردات کالا در گمرک و سایر مراجع در داخل کشور و خارج از کشور چگونه است؟ تعرفه واردات کالا چقدر است؟

۳. مراحل واردات کالا به کشور

ورود کالا به کشور کار آسانی نیست ولی برای بسیاری از کالاها، واردات سودمندتر از تولید آن‌ها است چرا که در بعضی کشورها دانش نسبت به ایران بیشتر و هزینه نیروی کار و خرید تجهیزات کمتر است.

فرآیند پیچیده واردات کالا مراحل زیادی دارد که باید با صبر و حوصله آن‌ها را طی کنید. در حین استفاده نیز به قوانین وضع شده توسط دولت و قوانین کشور تولیدکننده احترام بگذارید تا این فرآیند برای شما راحت شود. همچنین استفاده از افرادی با تخصص بالا خصوصا در زمینه ترخیص کالا را فراموش نکنید. وقتی این نکات را در نظر گرفتید، می‌توانید از سود حاصله از واردات بهره ببرید.

این مراحل شامل موارد و نکات زیادی هست که باید رعایت کرد و عدم انجام یکی یا چند مورد از آن‌ها باعث می‌شود که شرکت وارداتی شما با شکست مواجه می‌شد. برخی از این مراحل به هوش تجاری و دانش شما از بازار تعلق دارند ولی برخی از آن‌ها، فقط با همکاری دولت قابل انجام هستند. 

۳.۱. شناخت کالای هدف

پیش از آغاز مراحل واردات کالا به کشور، باید از نوع کالایی که می‌خواهید خریداری کنید باخبر و آگاه باشید. تمام حواشی و جنبه‌های مختلف که در مورد این کالا مورد نیاز است را به خوبی شناسایی کنید، بازار هدف و میزان فروش احتمالی کالا را نیز محاسبه کنید. اگر به این مرحله توجه نداشته باشید، علاوه بر این که پس از عرضه کالا به بازار دچار مشکل می‌شوید، ممکن است حین قرارداد نیز فریب بخورید.

۳.۲. شناخت تولید کننده

مرحله بعد در واردات کالا، شناخت تولیدکننده است. این شناخت می‌تواند حضوری یا غیرحضوری باشد. علی بابا یک شرکت بزرگ واقع در چین است که تولیدکنندگان در آن نرخ و ویژگی محصولات تولیدی خود را اعلام کرده‌اند. سایر کشورها معمولا چنین وبسایت‌هایی ندارند و از همین روی باید از افراد آگاه‌تر کمک بگیرید.

سعی کنید معتبرترین شرکت را برای همکاری انتخاب کنید چرا که امکان تقلب و کلاهبرداری از طرف شرکت خارجی برای شما وجود دارد و دولت در این زمینه طرف شما را نخواهد گرفت. حتی اگر توانستید به شکل حضوری به محل شرکت در خارج کشور مراجعه کنید تا از نزدیک اعتماد شما جلب شود.

۳.۳. بررسی فیزیکی کالا

پس از انجام دو مرحله اول از مجموعه مراحل واردات کالا به کشور بهتر است که یکبار به شکل شخصی یک یا چند نمونه از آن کالا را تهیه کنید. برای خرید فعلا نیازی به ارائه نام شرکت نیست. پس از این که کالا را تحویل گرفتید، به دقت آن را بررسی کنید که نقصی در کار نباشد و کالایی با کیفیت خریداری کنید.

۳.۴. برآوردهای و زمانی

حالا که یک بار قیمتی عمل خرید را انجام دادید، با نقاط مثبت و منفی آن آشنا هستید. قیمت کالا را برآورد کنید و ببینید چه میزان از این کالا را می‌توانید بخرید و چه مدت زمانی را می‌توان صرف رسیدن کالا به ایران کرد. قیمت ، زمان و کیفیت را برآورد کنید و ببینید آیا ایده واردات شما عملی است؟

۳.۵. تماس با تامین کننده

وقتی که برآوردهای خود را انجام دادید و نتیجه گرفتید که واردات برای شما سودمند است، باید اطلاعات تماس شرکت تولید کننده کالا را به دست آورید و تقاضای خرید خود را به گوش آن‌ها برسانید. آن شرکت احتمالا به شما رسیدی خواهد داد که نشانگر قیمت و سایر خدمات است. به این رسید پروفوما نیز می‌گویند.

۳.۶. گمرگ و تشریفات قانونی واردات کالا

یکی از مراحل واردات کالا به کشور مراجعه به گمرگ و پل‌های قانونی ارتباط بین دو کشور است. بهتر است که خود شما (یا در صورت داشتن یک تیم، یک نفر از تیم شما) به امور گمرگی و اداری واقف باشد. برخی سهل‌انگاری‌ها در انجام اعمالات مربوط به گمرگ ممکن است کار شما را ماه‌ها عقب بیندازد.

۳.۷. محاسبه هزینه‌ها

حتما باید بعد از محاسبه پیش فاکتور، دو هزینه دیگر را نیز بپردازید. هزینه ارسال کالا از کشور مقصد به ایران و هزینه‌های گمرگ و ترخیص را باید با هزینه اولیه خرید جمع بزنید. نحوه ارسال با کشتی ، هواپیما یا زمین هزینه‌های متفاوتی دارد. همچنین گمرگ بسته به نوع جنس وارداتی ، هزینه‌ای را به عنوان تعرفه و ترخیص به کالای شما تحمیل می‌کند. این عمل در تمامی کشورها اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است. از این دو رقم آگاهی کامل پیدا کنید تا یک قدم به تکمیل مراحل واردات کالا به کشور نزدیک‌تر شوید.

۳.۸. کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور است. داشتن این کارت برای ثبت سفارش در وزارت بازرگانی ضروری است. پس از دریافت کارت بازرگانی باید درخواست خرید خود را در وزارت بازرگانی ثبت کنید.

۳.۹. دریافت مجوزها

در این مرحله نیاز به گرفتن چند مجوز دارید. یکی از این مجوزها، ایران کد است. دریافت این کد برای تمام کالا های وارداتی ضروری است و شامل یک کد ۱۶ رقمی یکتا می‌شود که مشخص کننده نوع کالا است. پس از دریافت این کد باید به نهادهای خاص کشور برای دریافت مجوز مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک نوع دارو را به کشور وارد کنید باید از وزارت بهداشت، مجوز استاندارد و کیفیت آن محصول را دریافت کنید و یا اگر می‌خواهید محصولات ورزشی را می‌خواهید به کشور وارد کنید باید به سراغ وزارت ورزش بروید و نام کالا و یک نمونه از آن را ارائه کنید.  

۳.۱۰. پرداخت مبلغ به شرکت تولید کننده

پس از این که تمامی مراحل ذکر شده قبلی را انجام دادید، باید به شرکت خارجی اعلام کنید که تصمیم شما جدی است و سپس باید مبلغ موردنظر را پرداخت کنید. پرداخت پول از ایران به کشورهای دیگر راحت نیست. گاهی برای پرداخت باید از کشورهای واسط استفاده کنید و در اکثر مواقع نیز پول طبق واحد کشور تولیدکننده پرداخت نمی‌شود(و معمولا به دلار است). به همین دلیل نیاز به تعویض ارز دارید. با این حال اگر قبلا یک شرکت در داخل کشور سابقه همکاری با آن تولید کننده خارجی را داشته باشد، احتمالا روش پرداخت پول را به شما اطلاع خواهند داد. پس از پرداخت روی روش تحویل نیز باید توافقات لازم برای پرداخت را انجام بدهید.

۳.۱۱. تولید

پس از انجام این مراحل، تولید کننده، کالای شما را تولید خواهد کرد و مجوزهای لازم برای صادرات کالا به ایران را انجام خواهد داد. پس از آن با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت کالای مورد نظر آمادگی خود را اعلام کنید. سپس اسناد حمل برای شما ارسال خواهند شد و کالاها نیز متعاقبا به سمت ایران ارسال خواهند شد.

۳.۱۲. ترخیص کالا

پس از آنکه مطمئن شدید که کالا به ایران رسید برای تکمیل مراحل واردات کالا به ایران باید اقدام به ترخیص کالا کنید. این کار را باید در گمرک مربوطه انجام بدهید. به عنوان مثال اگر کالاهای شما به گمرگ استان رضوی ارسال شده‌اند و شما در تهران حضور دارید، باید به استان مربوطه بروید و کارهای مربوط به ترخیص را انجام بدهید.

۳.۱۳. ثبت اظهارنامه برای ترخیص

یکی از مراحل اولیه برای ترخیص کالا و تکمیل مراحل واردات کالا به کشور، ثبت این برگه در سیستم الکترونیکی گمرک است. این اظهارنامه حاوی اطلاعاتی مثل نوع کالا، ارزش، تعداد و سایر اطلاعات گمرکی مهم مانند ایران کد است. وقتی که این اظهارنامه را ثبت کردید، به شما یک شماره به نام کوتاژ داده می‌شود.

۳.۱۴. بررسی کالا

در همین حین کارشناسان برای پیشبرد مراحل واردات، کالای موردنظر را مورد بررسی قرار می‌دهند. این بررسی شامل موارد فنی نیز می‌شود. در صورتی که هر نکته مشکوکی در مورد کالاها دیده شود یا مجوزهای مربوطه را از قبل به گمرک تحویل نداده باشید، کالا ضبط می‌شود و اجازه ترخیص آن را نخواهید داشت.

۳.۱۵. پرداخت مالیات و عوارض

یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور پرداخت مالیات و عوارض است. در این مرحله باید مبلغ مالیاتی که دولت بر نوع کالای ذکر شده تعیین کرده را پرداخت کنید. بدیهی است که مالیات کالاهای مختلف با توجه به نوع کالا مشخص می‌شود. قطعا باید در مرحله برآوردهای هزینه پیش از آغاز فرآیند واردات، باید این رقم را نیز در نظر گرفته باشید.

۳.۱۶. ارائه مدارک

در مراحل قبلی گفتیم که باید پیش از پرداخت پول به تولیدکننده خارجی، مجوزهای مورد نظر از نهادهای مربوطه (مثل وزارت‌خانه‌ها) را اخذ کنید. حالا وقت ارائه این مدارک به گمرک است. در صورتی که مجوزهای مربوطه به درستی ارائه نشود، دولت تا اطلاع ثانوی این کالاها را ضبط خواهد کرد. کارشناسان این مدارک و مجوزها را به دقت بررسی خواهند کرد تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد. اظهارنامه، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پرفرما، پکینگ لیست، اسناد حمل و خرید، اسناد بانکی و گواهی مبدا از جمله این مدارک تحویلی به گمرک هستند.    

۳.۱۷. پرداخت هزینه ترخیص کالا

از آنجایی که کالاها در ایران مجددا انبار می‌شوند، بایستی هزینه آن را به دولت بپردازید. از دیگر مواردی که شامل پرداخت هزینه در این مرحله می‌شود، هزینه حمل به انبار و تعرفه بررسی است. همچنین باید ۵ درصد ارزش گمرکی به همراه سود بازرگانی را در این مرحله پرداخت کنید. برخی از کالا نیز به میزان خاصی تعرفه گمرکی اضافی می‌خورند که علت آن تصمیم دولت برای اعمال چنین تعرفه‌ای است. کشورهایی که روابط اقتصادی قوی با ایران دارند شامل چنین موردی نمی‌شوند.

۳.۱۸. وکالت

نام شخص درخواست کننده کالا و ثبت شده در سیستم گمرک باید با شخصی که این مدارک مربوطه را به گمرک ارائه می‌دهد یکسان باشد. در صورتی که هویت این دو نفر یکسان نباشد، شخص ارائه دهنده مدارک برای کالا، باید حتما گواهی وکالت از طرف شخص سفارش‌دهنده کالا را ارائه بدهد. این برگه حاوی تصویر شخص و امضای سفارش‌دهنده کالا در ایران است و باید حدود وکالت نیز در آن تعیین شود.

۳.۱۹. دریافت کالا

پس از این مرحله کالا را می‌توانید دریافت کنید. از این مرحله به بعد وظیفه حمل کالا و هزینه‌های آن بر عهده خود شما است و دولت هیچ حقی و وظیفه‌ای در قبال آن ندارد. کالاها را باید به انبار شخصی خود انتقال بدهید و پس از آن می‌توانید به ارائه و عرضه آن در بازار اقدام کنید. در واقع حالا مراحل واردات کالا به کشور تکمیل شده است. برای واردات مجدد کالا به ایران، تمامی مراحل ذکرشده را باید دوباره طی کنید ولی بدیهی است که هر بار به علت آشنایی شما با این مراحل، فرآیند واردات برای شما آسان‌تر خواهد شد.

۴. تعرفه گمرکی یا تعرفه کالا چیست ؟

معنی و مفهوم تعرفه
تعرفه عبارت است از مالیات و عوارضی که دولت‌ ها به دلایل حمایتی ، مالی یا ترکیبی آنها از کالا های وارداتی و یا صادراتی اخذ می‌کنند. اصطلاحا این دریافتی به حقوق گمرکی Customs Duties موسوم است. تعرفه گمرکی ممکن است براساس ارزش کالا دریافت شود که در این صورت، آن را تعرفه ارزشی می‌نامند و به روش‌های مختلف محاسبه و دریافت می‌شود. در ادامه به معرفی انواع تعرفه ها پرداخته ایم. اما مفهوم تعرفه در ایران در میان بازرگانان بعضا متفاوت است و در ادبیات تجاری بعضا تعرفه به دو معنای زیر است که سعی کرده این موارد را نیز توضیح دهیم.

الف- تعریف اول: تعرفه به معنی جایگاه کالا در طبقه بندی HS ( نمانکلاتور سیستم هماهنگ شده(HS- harmonized system) ) است که در گمرک در هنگام اظهار کالا و یا در هنگام دریافت مجوز از سایر مراجع قانونی مانند ثبت سفارش اعلام می شود. بر اساس این تعرفه، بازرگانان و ترخیص کاران درصد یا روش محاسبه میزان حقوق و عوارض گمرکی و مجوز های مورد نیاز برای ورود کالا ، مجوز های مورد نیاز برای ترخیص کالا و گروه کالایی برای دریافت ارز (این مجوز به علت بحران ها ارزی دریافت می شود (سال ۹۸) یا مجاز بودن واردات و صادرات ، را تعیین می نمایند.

به عنوان مثال: می گویند تعرفه اتوی برقی چیست

تعرفه ی اتوی برقی  85164000 است که در اینجا با ذکر شماره ۸ رقمی که مربوط به آن کالا می باشد ،پاسخ داده می شود.

در اینجا ذکر یک نکته حائز اهمیت می باشد. ارقام تعرفه گمرکی از سمت چپ به راست دو رقم دو رقم باید خوانده شود .

به عنوان مثال تعرفه گمرکی اتوی برقی به شرح زیر خوانده می شود: هشتاد و پنج، شانزده، چهل، دوتا صفر

ب- تعریف دوم: تعرفه به معنای میزان حقوق و عوارض کالا در هنگام اظهار و ترخیص کالا در گمرک است. در این تعریف بازرگانان به دنبال ماخذ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی هستند.

مثال

تعرفه ی اتوی برقی چند درصد می باشد که منظور ماخذ حقوق ورودی آن کالا می باشد که در کتاب مقررات صادرات و واردات آورده شده است که در پاسخ می گویند ۲۶ درصد . در این حالت اگر ماخذ ارزش بر اساس ارزش کالا باشد، میزان تعرفه گمرکی واردات مساوی است با ارزش کالا ضربدر ۲۶ درصد. در نتیجه بازرگان می بایست این عدد را برای واردات کالا به کشور در هنگام ترخیص کالا به گمرک پرداخت نمایند.

نکته

برای آشنایی با تعرفه گمرکی و حقوق ورودی کالا در ایران مقاله “تعرفه گمرکی / تعرفه واردات کالا در ایران / حقوق ورودی دریافتی در گمرک چیست؟” را مطالعه نمایید.

همچنین برای آشنایی با کدینک طبقه بندی کالا مقاله ” HS Code یا کد بین المللی کالا چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

 

 

بخش چهارم:در خصوص بسته بندی کالای وارداتی، حمل و بیمه چه نکاتی را در گام های واردات می‌بایست در نظر گرفت؟

اینکوترمز را بایستی به خوبی بدانید. 

حمل‌ و نقل دریایی و هوایی دارای مجموعه منظمی از دستورالعمل‌ ها است که نیاز به مطالعه دقیق دارند. یک نقطه شروع خوب این است که آنچه را که به‌ عنوان شرایط اینکوترمز ( شرایط تجاری بین‌ المللی ) شناخته می‌شود را یاد بگیرند. اینکوترمز در سال ۱۹۳۶ معرفی‌ شده و از آن زمان اصلاح‌ شده است، شرایط اینکوترمز برای حمل‌ و نقل کالا و پرداخت کالا های حمل شده بین المللی بسیار مهم و دارای تعاریف دقیقی است. برای مطالعه و بررسی انواع شرایط و ترمهای حمل اینکوترمز به بخش مرتبط در بخش آموزش صادرات مراجعه نمایید.

اینکوترمز به چهار گروه D-C-F-E با اصطلاحات وابسته به هر گروه تقسیم شده‌است که خیلی خوب است.

گروه E مخفف اصطلاح Ex Works – تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ:

گروه F – تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدأ :

FCA : مخفف اصطلاح Free Carrier

FAS : مخفف اصطلاح Free Alongside Ship

FOB : مخفف اصطلاح Free On Board

گروه C – تحویل کالا در مبدأ به خریدار با پرداخت کرایه حمل :

CFR : مخفف اصطلاح Cost and Freight

CIF : مخفف اصطلاح Cost, Insurance and Freight

CPT : مخفف اصطلاح Carriage Paid To

CIP : مخفف اصطلاح Carriage and Insurance Paid to

گروه D – تحویل کالا در مقصد:

DAF : مخفف اصطلاح Delivered At Frontier

DES : مخفف اصطلاح Delivered Ex Ship

DEQ : مخفف اصطلاح Delivered Ex Quay

DDU : مخفف اصطلاح Delivered Duty Unpaid

DDP : مخفف اصطلاح Delivered Duty Paid


۶. روش حمل و نقل خود را مشخص و اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید.

انواع روش حمل 

بر اساس تحقیقی که توسط سازمان ملل در حوزه روش های حمل انجام شده است مستندی تهیه گردیده که در آن انواع روش های حمل در قواعد تجارت بین الملل آورده شده است. این سند تحت عنوان توصیه نامه شماره ۱۹ منتشر شده است.

برای بررسی تخصصی تر انواع روش های حمل و شرایط مقرر در انها و توصیه های مرتبط مقاله بارنامه را ملاحظه نمایید.

 

۱
حمل دریایی
Maritime transport حمل کالا و/ یا مسافر از طریق دریایی
۲
حمل ریلی
Rail transport حمل کالا و/ یا مسافر از طریق ریلی
۳
حمل جاده ای
Road transport حمل کالا و/ یا مسافر از طریق جاده ای
۴
حمل هوایی
Air transport حمل کالا و/ یا مسافر از طریق هوایی
۵
حمل پستی  
Mail این رویه به علت کاربرد زیاد آن آورده شده است علی رغم اینکه پست یک روش مشخص حمل نیست، اما از آنجایی که حجم بالایی از صادرات یا واردات می تواند از این طریق انجام شود این رویه حائز اهمیت خواهد بود. اما صادر کننده یا وارد کننده نمی تواند بیان کند که روش حمل در شیوه پستی چگونه خواهد بود.
۶
حمل ترکیبی  
Multimodal transport روش حمل کالا و/یا مسافر ترکیبی از روش های حمل و نقل است. این رویه به علت کاربرد زیاد آن آورده شده است علی رغم اینکه حمل ترکیبی یک روش مشخص حمل نیست. این روش می تواند در مواردی استفاده شود که کالا و/یا مسافر از طریق حداقل دو روش مختلف حمل از نقطه ای که حمل شروع شده تا مقصد نهایی کالا یا مسافر توسط یک مسئول حمل و در یک قرار داد واحد حمل انتقال داده شده باشد.


۷. در خصوص بیمه کالای صادراتی خود و ملاحظات مرتبط تصمیم بگیرید.

بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می کند د را از دریافت وجهی از طرف دیگر و در صورت وقوع حادثه ای که منجر به خسارت دیدن کالای مورد نظر شور , خسارات وارده بر کالا را جبران نموده یا وجه معینی را به او بپردازند . متعهد را بیمه گر ( INSURER ) , ذینفع را بیمه گزار ( BENEFICIAFY ) , و موضوع بیمه را مورد بیمه یا ( ASSURED ) می گویند .

به عبارت دیگر بیمه نامه حمل , تضمینی است که خطرات ناشی از حمل را تقبل کرده و خسارت وارده به کالا را تا حد پوشش بیمه جبران می نماید 

شرایط عمومی به شرایطی اطلاق می شود که بیمه نامه ها کاربرد یکسان و عام داشته و معمولا به صورت چاپی در ظهر بیمه نامه ها درج شده است .

در سال ۱۳۴۷ سندیکای بیمه گران ایران با اقتباس از بیمه نامه های انگلیسی و رعایت قانون بیمه ایران شرایط مورد استفاده بیمه را در ایران استفاده از آن را توسط موسسات بیمه کشور بلا مانع اعلام نمود.

که امروزه در ظهر بیمه نامه های صادر شده در ایران آن شرایط فوق , با توجه به توسعه روز افزون تجارت خارجی و استفاده از بیمه های دریایی و شناخت خطرات در کالاهای مختلف , شرایط سه گانه دیگری جهت تامین کالا ها بر حسب نوع و درجه خسارت پذیری آنها به بازارهای بیمه ای جهان ارائه شده که در اصطلاح به ان شرایط سه گانه یا ( CLAUSE ) می گویند .

 

این شرایط سه گانه امروز پیکر اصلی بیمه نامه های دریایی را تشکیل می دهد . که عبارتند از :

  1. ALLRISK – شرط تمام خطر ( AGAINST ALL RISKS )

  2. WA – شرط خسارت خاص ( With Particular Average )

  3.  FPA – شرط استثنا خسارت خاص ( جزئی )  FREE FROM PARTICULAR AVERAGE 

که صاحبان کالا بر حسب نوع کالا و وضعیت آن , نسبت به انتخاب یکی از این شرایط جهت پوشش کالای خود اقدام می نمایند .


بخش پنجم : برای موضوعات دریافت پول و تضامین لازم آیا تمهیداتی در حوزه کالای وارداتی در نظر گرفته اید؟


۱. در رابطه با روش دریافت وجه و تضامین لازم تصمیم بگیرید

بهترین گزینه پرداخت برای شما در هر زمان ، به شماری از عوامل بستگی دارد :

  • تا چه حد به فروشنده خود اعتماد دارید؟
  • آیا این اولین معامله است؟
  • آمادگی پذیرش چه میزان ریسک را دارید؟
  • فروشنده شما آماده‌است چه حدی از ریسک را تقبل نماید.
  • معامله تا چه حد بزرگ است؟

برای دریافت وجه می بایست میزان ریسک خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن روش پرداخت مناسب را پیشنهاد نمایید.

۲. روش پرداخت مناسب برای کالای خود را تعیین نمایید.

شرایط پرداخت – terms of payment – که می‌توانید از میان آنها دست به انتخاب بزنید ، عبارتند از:

  • پیش پرداخت – cash in advance – که بر اساس آن، خریدار بخشی از مبلغ پرداختی یا تمام آن را پیش از ارسال، پرداخت می­نماید؛
  • وصول اسنادی – letter of credit or draft – دربردارنده ارسال کالا یا خدمات از سوی شما است، اما به صورتی که کنترل آنها در دست شما باقی می­ماند، تا زمانی که مبلغ پرداختی و تعهد قانونی مبنی بر پرداخت در آینده را از خریدار خارجی خود، دریافت نمایید؛
  • حساب باز (یا اعتبار باز) – open account – که با تحویل کالا یا خدمات همراه با فاکتوری که درخواست پرداخت در یک تاریخ مشخص پس از تحویل در آن درج شده‌است، شرایط اعتباری خاصی را در اختیار خریدار شما قرار می‌دهد
    قاعدتا روش پیش پرداخت کم ریسک ترین روش در حوزه صادرات برای صادر کننده بوده و روش حساب باز نیز پر ریسک ترین روش برای صادرکنندگان است. محعمولا روش حساب باز برای تجاری استفاده می شود که شناخت کافی با یکدیگر داشته و تعاملات استراتژیکی با یکدیگر دارند.

بخش ششم: تشریفات واردات در ایران و گامهای اجرایی آن

مراحل واردات : مراحل انجام فعالیتها در سامانه جامع تجارت

مراحل واردات : مراحل گام به گام در سامانه جامع تجارت

مراحل واردات : مراحل گام به گام در سامانه جامع تجارت

مراحل واردات : نمایش مراحل واردات در سامانه های مختلف

مراحل واردات در سامانه های جامع تجارت و گمرک و نیما

مراحل واردات (فرآیند واردات) در سامانه های جامع تجارت و گمرک و نیما

اسناد و ضمائم اظهارنامه :

۱- قبض انبار
۲-ترخیصیه
۳- بارنامه حمل
۴- عدل بندی
۵- بیمه نامه
۶- گواهی مبدا
۷- گواهی وزن
۸- گواهی آنالیز حسب مورد
۹- گواهی بازرسی
۱۰- فاکتور
۱۱- پروفرما
۱۲- گواهینامه بهداشت ( حسب مورد )
۱۳- گواهینامه استاندارد حسب مورد
۱۴- فتوکپی کارت بازرگانی
۱۵- فتوکپی کد اقتصادی
۱۶- فتوکپی پروانه بهره برداری
۱۷- فتوکپی کارت حق العملکاری ( برای حق العملکار )
۱۸- مجوزهای ورود حسب مورد
۱۹- اعلامیه فروش ارز
۲۱- کاتالوگ ،‌ بروشور

نکته

برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر مراحل واردات و اسناد تجاری مرتبط حتما دو بخش زیر را مطالعه نمایید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک – آموزش جامع تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

اسناد تجاری

سوالات متدوال در مراحل واردات

سند ترخیص :

سند ترخیص سندی است که به موجب آن بتوان کالا از از گمرک خارج نمود مانند پروانه گمرکی برای کالا های تجاری و پته برای کالاهای غیرتجاری .

ترخیص یکسره :

ترخیص یکسره عبارت است از ترخیص قطعی کالا که عملیات ارزیابی روی وسیله نقلیه انجام می شود و تشریفات آن قطعی نیست .

کالا های انتقالی :

کالا های انتقالی عبارت است از کالا هایی که از لنگرگاه ها یا بندر ها یا فرودگاه های کشور از یک کشتی به کشتی دیگر ،‌ از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده می شود .

کالای متروکه :

کالای متروکه کالایی است که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد و یا اگر مراجعه نموده در ارائه اسناد یا مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد و یا به علت عدم ارائه مجوز های خاص مورد نیاز کالا متروکه شده باشد .

در فرودگاه های کشور پس از دو ماه و در سایر اماکن گمرکی پس از چهار ماه توقف از تاریخ صدور اولین قبض انبار کالا متروکه می گردد . بعد از این مدت با موافقت گمرک تا چهار ماه دیگر ( در گمرکات زمینی و دریایی ) و تا ۲ ماه دیگر در گمرکات فرودگاهی قابل تمدید است .

کالا های مشروط :

کالاهای مشروط کالا هایی هستند که ورود آن ها نیاز به انجام شرط شده باشد که ستون جدول مقررات صادرات و واردات سالانه یا مندرجات یادداشت های فصل تعرفه پیش بینی می گردد .

کالا های مجاز :‌

کالا های مجاز عبارت اند از کالاهایی که برای ورود آن ها نیاز به انجام شرط نباشد .

کالا های ممنوع الورود :‌

کالاهایی هستند که ورود آن ها به موجب قوانین خاص و تصویب مجلس شورای اسلامی و یا در چارچوب قانون شرع مقدس اسلام منع گردیده باشد .

آیا مجوز های ورود باید به هنگام ثبت سفارش اخذ و ارائه گردند ؟

مجوزها به دو صورت قابل ارائه می باشد:
الف) در زمان ثبت سفارش مجوز های مربوطه اخذ و به وزارت بازرگانی ارائه و فرم ثبت سفارش ممهور به مهر وزارتخانه های ذی ربط می گردد و وزارت بازرگانی براساس مجوز های مربوطه ثبت سفارش را صادر می نماید.
ب) در زمان ثبت سفارش مجوز های لازم به وزارت بازرگانی ارائه نمی گردد ،‌ لیکن به هنگام ترخیص باید این مجوزهای به گمرک ارائه گردد.

آیا جهت امور واردات کالا به جز ثبت سفارش باید مجوز های دیگری نیز اخذ شود ؟

چنانچه در جداول ضمیمه مقررات صادرات و واردات ورود کالا مشروط به اخذ مجوز به جز مجوز وزارت بازرگانی باشد ، باید علاوه بر ثبت سفارش مجوزهای مقرر لازم نیز اخذ گردد . در غیر این صورت چنانچه ورود کالا صرفأ منوط به مجوز وزارت بازرگانی باشد ثبت سفارش کفایت می کند . ضمن این که اگر نیاز به مجوز های قانونی نیز باشد باید اخذ و ارائه گردد .

آیا جهت ورود کالا به صورت نمونه نیاز به کارت بازرگانی می باشد؟

خیر ورود کالا بصورت نمونه نیاز به ارائه کارت بازرگانی ندارد.

آیا فاکتور ارائه شده از سوی صاحب کالا ملاک ارزش گذاری کالا قرار می گیرد؟

چنانچه ارزش مندرج در فاکتور مناسب و واقعی تشخیص داده شود ( با توجه به سوابق ترخیص کالای مشابه ) پذیرفته می شود.

اسناد مثبته گمرکی چه اسنادی می باشد ؟

اسناد مثبته گمرکی عبارتند از پروانه ورود گمرکی ،‌ پته مسافری ( پته گمرکی )، قبض سپرده که به موجب آن کالا مرخص شده ، قبض خرید کالا از گمرک ،‌ پته عبور داخلی ،‌ پروانه ترانزیت خارجی ، پروانه کابوتاژ ،‌ پروانه کالای مرجوعی ،‌ پروانه ورود موقت ، صدور موقت .

آیا در صورت تسلیم اظهارنامه به گمرک می توان درخواست اصلاح آن را نمود؟

صاحب کالا یا نماینده قانونی وی می توان بصورت کتبی درخواست اصلاح اظهارنامه را بنماید ،‌ لیکن پذیرش آن از سوی گمرک منوط به آن است که عملیات ارزیابی کالای موضوع اظهارنامه آغاز نشده باشد.

مدت توقف کالا در انبار گمرک چقدر است؟

مدت توقف کالا در انبار یا اماکن گمرکی در مرزهای زمینی ۴ ماه که تا ۴ ماه دیگر در صورت درخواست صاحب کالا قابل تمدید می باشد و در مرزهای هوایی ۲ ماه و تا ۲ ماه دیگر با درخواست ذینفع قابل تمدید خواهد بود.

برای دریافت پاسخ سوالات دیگر مرتبط با واردات و موضوعات مرتبط توصیه میشود
مقاله سوالات متداول واردات را مطالعه نمایید.

قوانین و مقررات حوزه گمرکی

جهت مشاهده قوانین و مقررات مهم می توانید از لینک های زیر استفاده کنید

  1. قانون مقررات صاردات و واردات
  2. آیین نامه اجرایی قانون مقررات صاردات و واردات
  3. قانون امور گمرکی
  4. آیین نامه قانون امور گمرکی
  5. مهمترین قوانین و مقرراتی که هر بازرگان بایستی در ایران بداند

برای مطالعه و بررسی آخرین وضعیت قوانین و مقررات مرتبط با واردات و صادرات به بخش مقررات واردات و مقررات صادرات مراجعه نمایید. در این بخش به صورت کامل آخرین دستورالعملها، بخش‌نامه‌ها، و آیین نامه های ابلاغی به ترتیب تاریخ ارائه شده است.

سامانه هایی که در فرآیند تجارت می بایست با آنها کار نمایید:

بازرگانان جهت انجام امور واردات درخواست های خود را به صورت الکترونیکی برای گمرک و سایر دستگاه ها ارسال می کنند. سامانه هایی که برای واردات استفاده می شوند در زیر به صورت مختصر توضیح داده شده است ولیکن برای اطلاعات بیشتر به بخش معرفی هر کدام از این سامانه ها مراجعه نمایند.

سامانه جامع تجارت:

سامانه جامع تجارت شامل دو بخش تجارت خارجی و داخلی است. بخش اول ، تجارت فرامرزی که شامل فرآیندهای مربوط به اخذ شناسه فروشندگان خارجی ، ثبت پیش فاکتور، اخذ مجوزهای ورود ، مجوز ارزی ، ثبت سفارش ، تامین ارز و همچنین حمل بین المللی کالا و حمل و نقل داخلی کالا میباشد. بخش دوم تجارت داخلی است ، که فرآیند های حمل و نقل داخلی ، انبار های داخلی و انتقال مالکیت ( خرید و فروش ) را شامل می شود. سامانه جامع تجارت به عنوان درگاه واحد تجارت ایران قدم اولیه انجام تجارت می باشد . برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع تجارت را مطالعه نمایید.

سامانه جامع اموری گمرکی:

EPL گمرک جمهوری اسلامی ایران برای دور اظهاری واردات و صادرات و ترانزیت کالا، پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک را راه اندازی کرده است. EPL مخفف واژه Electronic Packing List ، سامانه است که به صورت الکترونیکی و بر بستر وب ، فعالیت ترخیص کاران گمرک و هم چنین صاحبان کالا را میسر می سازد.

– در ابتدا حق العمل کار گمرک یا صاحب کالا با مراجعه به بخش IT گمرک احراز هویت کرده و در این سامانه ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور دریافت می کند. برای دریافت نام کاربری و رمز عبور به همراه داشتن کارت ملی ، کارت بازرگانی ، شناسه ملی و وکالت نامه معتبر الزامی میباشد.

– در این سامانه شما میتوانید عملیاتی مانند دور اظهاری واردات ، دور اظهاری ترانزیت ، اعطای وکالت به حق العمل کار گمرک ، دسترسی به گزارشات مربوط به اظهارنامه های قبلی را به انجام رسانید.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع امور گمرکی را مطالعه نمایید.

سامانه جامع انبارها:

هدف اصلی از پیاده سازی سامانه جامع انبارها ، استانداردسازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبارها و محل های ذخیره و نگهداری کالا و گنجایش آن ها و هم چنین اطلاعات مربوط به کالا های ذخیره شده در آنها اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … است.

اهداف بلندمدت و کلیدی این پروژه به طور خلاصه عبارتند از:

۱- جمع‌ آوری اطلاعات دقیق در مورد انبار ها و محل های ذخیره و نگهداری کالا ( از قبیل گنجایش آنها و … ) .

۲- جمع‌ آوری اطلاعات دقیق و به روز ( برخط Online ) از کالا های ذخیره شده در انبار ها و محل‌ های ذخیره و نگهداری کالا اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … همچنین اطلاع از رسید ورود و خروج کالا ها .

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع انبارها را مطالعه نمایید.

سامانه شناسه کالا:

این سامانه ، سامانه‌ ای است به منظور تولید ، تخصیص و مدیریت شناسه کالا و مرتبط کردن آن‌ با شناسنامه کالا در سراسر زنجیره تأمین . این سامانه باید به‏ گونه‌ ای طراحی و اجرا گردد که فرایند های درخواست و صدور شناسه کالا را در بر گرفته و امکان استعلام شناسه کالا ها را برای سامانه‌ های مرتبط فراهم نماید.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه شناسه کالا را مطالعه نمایید.

سامانه tsc:

برای آشنایی با این ساانه بخش سامانه جامع تجارت را مطالعه نمایید.

سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی:

سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری راهکاری پیشرفته جهت ایجاد سهولت برای بازرگان ( در امر صادرات و واردات )، با سابقه مثبت است که البته باعث ایجاد انگیزش برای اصلاح رفتار تجاری و ایجاد سابقه و اعتبار مثبت میشود. 

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی را مطالعه نمایید.

سامانه تجارت داخلی:

در سامانه تجارت داخلی فرآیند های حمل و نقل داخلی ، انبار های داخلی و انتقال مالکیت ( خرید و فروش ) را شامل می شود. سامانه جامع تجارت به عنوان درگاه واحد تجارت ایران قدم اولیه انجام تجارت می باشد.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه تجارت داخلی را مطالعه نمایید.

سامانه نیما

سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی که به اختصار سامانه نیما نام گرفته‌ است از تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی و به شکل رسمی از تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ شروع به کار کرد. این سامانه بستری امن برای برای خرید و فروش ارز است.

سامانه‌ی یادشده بدین منظور طراحی شده تا متقاضیان خرید ارز بتوانند درخواست خود را در یک بستر یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز قرار دهند و فروشنده‌ای که تمایل به ارائه‌ی خدمات دارد، بتواند در بستری سالم و رقابتی، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ دهد. سامانه‌ی نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز است. 

برای آشنایی با این ساانه بخش سامانه نیما را مطالعه نمایید.

 

 

به دنبال راهی برای تجارت آسان و بی دغدغه هستید؟

برای انجام تجارت موفق ، تنها کافیست با تیم حرفه ای ایکسپورت مشورت کنید تا از جدیدترین و کاربردی ترین متدهای صادرات و واردات مطلع شوید و با خیالی اسوده به تجارت کالای خود بپردازید. برای دریافت مشاوره روی لینک زیر کلیک کنید.

"" مشاوره تلفنی در حوزه صادرات و واردات ""

 

44 پاسخ
  1. آرمین
    آرمین گفته:

    سلام دوستان من با ۲۳ سال سن ۵ سال تجربه توی بازار لوازم یدکی و ۳۰۰ میلیون سرمایه و فول بودن زبان انگیلیسی با ولرد کردن لوازم یدکی از چین به کشور میتوانم تا سن سی سالگی میلیاردر شوم یا خیر ?
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام
      این سوال بستگی به تلاش و دانش و هنر شما دارد
      انشالله با یک بررسی دقیق و شروع خود می توانید موفق شوید

      پاسخ
  2. behnam
    behnam گفته:

    سلام شرکت سهامی خاص دارم
    دو ساله که کارت بازرگانی گرفتم ، می خوام کمپرسور وارد کنم حداکثر تاچه مبلغی میتونم جهت واردات ثبت سفارش کنم؟

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام
      لطفا در سامانه جامع تجارت ثبت نام و پست انتخاب نقش خود به منو رتبه بندی اعتباری مراجعه نمایید
      در این بخش می توانید اطلاعات مرتبط با سقف مجاز برای واردات خود را مشاهده نمایید و در این بخش در صورتی که اطلاعات شما نادرست است میتوانید درخواست تجدید نظر نمایید
      همچنین می توانید از سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری اطلاعات خود را مشاهده نمایید

      پاسخ
  3. امین
    امین گفته:

    باسلام و احترام

    آیا برای واردات کالاهای برقی نیازی به تهیه نمودن دستور العمل به زبان فارسی برای کالای مربوطه جهت توزیع و فروش در بازار ایران وجود دارد؟

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام
      برای کالای برقی حجیم الزام است و کلا برای کالاهایی که مشمول خدمات پس از فروش هستند این الزامات وجود دارد

      پاسخ
  4. مینا جلالی
    مینا جلالی گفته:

    سلام . وقت بخیر . من میزان واردات سال ۹۸ محصولات استومی با کد تعرفه ۳۰۰۶۹۱۰۰ رو از کجا میتونم بردارم ؟

    پاسخ
  5. ehsan
    ehsan گفته:

    واردات خط تولید ملت بلون و یا خط تولید ماسک پزشکی و یا خود پارچه ی ملت بلون دارای شرایط خاصی می باشد و آیا وارد کردن این محصولات ممنوعیتی دارد ؟
    اگر مشکلی ندارد آیا امکان معافیت از حقوق ورودی را دارا هستند؟

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام
      در حال حاضر واردات آن مجاز است
      و این کالا زیر گروه تعرفه های ۸۴۷۷ است
      melt blown fabric machine hs code
      و تعرفه های آنها از ۲۱ تا ۲۵ است
      برا این منظور به مقاله زیر مراجعه نمایید
      https://dl.ixport.ir/?p=416

      پاسخ
  6. کامبیز رحیمی
    کامبیز رحیمی گفته:

    سلام
    می خواستم بپرسم که آیا پس از ورود موقت کردن کالایی ، امکان صادرات خود اون کالای ورود موقت شده وجود داره؟

    پاسخ
  7. مهدی
    مهدی گفته:

    با سلام
    من دانشجوی شیمی هستم و برای پروژه هام نیاز به مواد و تجهیزاتی دارم که در کشور نیست.
    چطوری میتونم خودم این مواد رو وارد کنم؟
    شنیده ام برای مواد و تجهیزات زیر ۲۵ کیلوگرم با پست این کار شدنی است ولی مراحلش را بلد نیستم.
    اگر میتوانید روش اوردن وسایل مورد نیاز از چین یا المان یا امریکا رو یه توضیحی بهم بدین.
    با تشکر از مطالب خوبتون

    پاسخ
  8. احسان
    احسان گفته:

    سلام و خسته نباشید. ما واردت کننده مقاطع فولادی هستیم. از کشور چین مقاطع فولادی خاصی خریداری کردیم که به دلیل مسایل ارزی و تحریمی پول کل محموله را چهار ماه پیش کاملا پرداختیم و موعد تحویل جنس سه ماهه بوده که تا کنون فروشنده محموله را ارسال نکرده و تا کنون به بهانه اینکه کشتی ها بندرعباس را کنسل می کنند به تعویق افتاده و لذا اسناد حمل را هم ارسال نکرده. خرید بصورت CFR بوده. میخواستم راهنمایی کنید چنانچه فروشنده چینی بطور کلی از ارسال محموله خودداری کند چگونه می شود اقدام قانونی کرد؟

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      کلا موضوعات حقوقی اینچنینی بسیار سخت به نتیجه می رسد و نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار زیادی است.
      در صورت امکان از طریق سفارت و یا اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین موضوع را پیگیری نمایید تا به نتیجه برسد.
      لازم به ذکر است این گونه بد قولی ها به علل ذکر شده توسط شما رایج است و بنظرمان در اکثر موارد به راحتی حل می شود. لطفا در این خصوص صبوری نموده و از طریق مذاکره و همراهی موضوع را حل و فصل نمایید
      در غیر اینصورت می بایست با استفاده از وکلای بین المللی طرح دعوا در دادگاههای چین را شروع نمایید

      پاسخ
  9. حسن بیانی
    حسن بیانی گفته:

    بنده مشخصا شناسه کالا در سامانه جامع تجارت ایران رو میخوام

    اینم سایتم برای این محصولات سایتم میخوام شناسه کالا در سامانه جامع تجارت ایران بگیرم

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام
      برای دریافت شناسه کالا شما در حال حاضر میبایست یا تولید کننده باشید و یا واردکننده
      در حال حاضر امکان دریافت آن برای زنجیره میانی توزیع کالا وجود ندارد
      مگر اینکه شما از نماینده gs1 در ایران تقاضای کنید که آنها شناسه اعطا می کنند

      پاسخ
  10. هراتی
    هراتی گفته:

    با سلام متاسفانه بدلیل تغییر بیش از حد قوانین بازرگانان و تولیدکنندگان هر روز با چالشی جدید مواجه می شوند. در حال حاضر مجدد قانون سابقه برای واردات لحاظ شده در حالیکه سال گذشته این قانون که با توجه با قراداد با تولید کننده امکان پذیر بود ولی بخاطر محدودیتها برداشته شد و جالب اینکه مجدد اعمال شده و حتی با قرارداد هم امکان واردات نیست. لطفاً بفرمایید چطور این مشکل رو برطرف کنیم؟ اصلاً مگر می شود شرکتی اجازه واردات جنسی که طبق اساسنامه شرکت مجاز به واردات هست بدلیل عدم سابقه واردات حتی با قراداد با تولید کننده نتواند وارد کند؟ لطفاً یک راه حل ارائه فرمایید

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      بله متاسفانه این موضوع به علت سوء استفاده برخی از کارت بازرگانی، ان هم به علت مشکلات در فرایند اعطای ارز رخ داده و کسانی که ارز دریافتی را وارد کشور نکرده اند (البته این هم به علت وضع قوانین نادرست بوده است)
      راه های ممکن یکی استفاده از شرکتهای اعتبارسنجی برای رتبه بندی شرکت شماست. در سایمانه اعتبار سنجی اطلاعات این شرکتهای وجود دارد و در صورتی که شرکت شما توانایی مناسب در شاخصها داشته باشد می تواند رتبه بالاتری کسب نماید.
      راه دوم ، متاسفانه استفاده از خدمات سایر شرکتهای بازرگانی و پرداخت هزینه مرتبط با این امر است
      با تشکر

      پاسخ
  11. معصومه
    معصومه گفته:

    با سلام و احترام، در رابطه با واردات در ازای صادرات،چطور مبلغ ارز تحویل فروشنده شرکت خارجی میگردد. و در دفاتر چه ثبتی باید زده شود؟
    سپاس

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      این امر توسط صرافی های و یا اگر ارز در حساب بانک خارجی است از طریق انتقال بین بانکی انجام می شود.
      در خصوص ثبت دفتری حسابداری این مورد اطلاعاتی نداریم ولیکن در صورت کسب اطلاعات آن را در این بخش خدمت شما عرض می کنیم
      با تشکر

      پاسخ
  12. معصومه
    معصومه گفته:

    سلام خسته نباشید، وقتی واردات در قبال صادرات داریم، ارز را چگونه تحویل فروشنده ی شرکت بازرگانی می دهند؟ و سوال بعدی=آیا ثبت دفاتر رسمی دارد؟سپاس

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      در خصوص انتقال ارز با وارد کننده روش های مختلفی وجود دارد
      ۱. اگر واردکننده حساب بانکی بین المللی معرفی نماید ارز را به این حساب منتقل نمایید
      ۲. اگر وارد کننده مستقیما حساب فروشنده خارجی را معرفی نماید ارز را به این حساب منتقل کنید.
      ۳. از طریق معرفی یک صرافی معتبر اقدام به نقل و انتقال پول بین خود و واردکننده و یا فروشنده خارجی نمایید.
      در نظر داشته باشید برای حسابرسی ها بعدی شما نیاز دارید که اطلاعات و اسناد معتبر داشته باشید در مواردی که انتقال مستقیما و بدون شخص ثالث انجام می شود شما می بایست از وارد کننده نیز یک تایید پرداخت با امضا دریافت نمایید.
      در این امر نیازی به تایید در دفاتر اسناد رسمی نیست ولیکن بسته به نوع معامله شما و اطمینان بیشتر می توانید تایید پرداخت و .. را در دفاتر انجام داده و ثبت نمایید

      پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      اگر کد تعرفه این کالا را دارید اعلام نموده و یا در صفحه زیر اخرین وضعیت گروه کالایی آن را جستجو نمایید
      https://dl.ixport.ir/?p=416

      ولکین اگر تعرفه آن به شرح زیر است وضعیت آن را مشخص کرده ایم و واردات آن مجاز است

      ۳۹۲۱۹۰۹۹ ـ ـ ـ ـ سایر تعرفه ۳۲ فعال – مجاز به واردات گروه کالایی ۲۴

      پاسخ
  13. ali
    ali گفته:

    سلام من تازه ثبت شرکت واردات موبایل کردم و میخوواستم بدونم کسی هست که قدم به قدم واردات رو کنارم باشه از دریافت ارز تا ترخیض کالا

    پاسخ
  14. حميد
    حميد گفته:

    درود
    براي سفارش هايي با تعداد كم يا مختلف (خريد از علي بابا) چه مراحلي بايد طي بشه ؟ شما مشاوره و خدمات ميدين ؟
    اصلا صرفه اقتصادي داره مثلا ١٠٠ عدد تلوزيون يا كنسول وارد كردن ؟
    حداقلي براي حمل بار هست ؟ مثلا امكانش هست چند كالاي مخلتف به تعداد كم خريد و ترخيص كرد ؟

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      تعداد کم می تواند به صورت پستی نیز ارسال شود (البته بسته به نوع کالا)
      صرفه اقتصادی را شما می بایست شخصا محاسبه نمایید اینکه ایا هزینه خرید و حمل و گمرکی و سود معادل قیمت فروش خواهد بود یا نه؟
      شما می توانید درخواست مشاوره ثبت نمایید
      برای خرید و ترخیص کالا شما محدودیت تعداد ندارید و هر تعداد که بخواهید می توانید اظهار و ترخیص کنید
      مشاوره تلفنی در حوزه صادرات و واردات

      پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      تبدیل این ارزها اگر در فرایند بانکی باشد با توجه به نرخ های اعلامی بانک مرکزی انجام می شود
      ولیکن اگر بر اساس نرخ بازار آزاد که شما در خصوص نرخ با طرف مقابل توافق می نمایید

      پاسخ
  15. هاشم
    هاشم گفته:

    با سلام
    اگه بخواهیم لوازم خودرو وارد کنیم .مراحل رو میشه توضیح بدین.
    و همچنین دریافت کارت بازرگانی و بقیه مدارکی که لازمه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *