مراحل واردات کالا

مراحل واردات کالا و اسناد مورد نیاز برای واردات: راهنمای کامل واردات

مراحل واردات کالا: برای شروع فعالیت بازاریابی داخلی و واردات کالا به صورت اصولی پیشنهاد می شود در نخستین گام دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. بدین منظور مطالعه کتاب های مرتبط با بازاریابی، امور گمرکی و ترخیص کالا، قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و چارچوب حقوقی قراردادهای بین المللی بازرگانی توصیه می شود. شرکت در دوره های آموزشی به منظور ارتقا دانش تخصصی بازرگانی نیز توصیه می شود. برای دستیابی به دوره های آموزشی به بخش دوره های آموزشی واردات مراجعه نمایید. 

 انجام مراحل واردات و فروش کالا در بازارهای داخلی از ظرایف و حساسیت های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. واردات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری ، برنامه ریزی، آشنایی با روش های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.

 

مراحل ورود کالا را میتوان به شرح زیر فهرست نمود

 اول: واردات کالا چیست و برای شروع مراحل واردات می بایست چه نکاتی را رعایت نماییم؟

 دوم:چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم و تحقیقات بازار انجام دهیم؟

 سوم: فرایند و مراحل واردات کالا در گمرک و سایر مراجع در داخل کشور و خارج از کشور چگونه است؟ تعرفه واردات کالا چقدر است؟

 چهارم:در خصوص بسته بندی کالا وارداتی، حمل و بیمه چه نکاتی را در گام های وارداتی می بایست در نظر گرفت؟

 پنجم: برای موضوعات پرداخت پول و تضامین لازم آیا تمهیداتی در حوزه کالای وارداتی در نظر گرفته اید؟

 ششم: تشریفات واردات در ایران و گامهای اجرایی آن

 

وضعیت واردات در ایران

در سال ۲۰۱۷ ایران ۴۹.۹ بیلیون دلار واردات داشته و ۵۰ امین اقتصاد بزرگ دنیا در حوزه واردات قرار گرفته است. در طول پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۷ ایران سالانه حدود ۰.۶ درصد از صادرات خود کم کرده و از ۵۱.۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۴۹.۹ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بیشرین میزان واردات، واردات ماشین به میزان ۵.۴۲% و به دنبال ان قطعات خودرو به میزان ۳.۴۲ % بوده است. برای بررسی آخرین وضعیت واردات ایران، کشورهای هدف و کالاهای وارداتی مقاله وضعیت واردات کالا در ایران را مطالعه نمایید.

بخش اول : واردات کالا چیست و برای شروع مراحل واردات می بایست چه نکاتی را رعایت نماییم؟

۱. تعریف واردات کالا

واردات کالا به معنی ورود کالا از سایر کشورها به کشور است. کالاهای وارداتی به کالاهایی گفته می‌شوند که در کشورهای مختلف تولید و عرضه شده و سپس به یک کشور دیگر از طریق پرداخت پول یا مبادله کالا فروخته می‌شوند. قدمت واردات به دوران اولین کشورهای متمدن در حدود ۴ هزار سال قبل برمی‌ٌگردد. با ظهور دولت‌های مدرن، واردات و صادرات نظم خاصی گرفته و باعث شده علاوه بر دولت، اشخاص نیز بتوانند طبق قوانینی که حاکمیت آن را تعیین می‌کند، مراحل واردات کالا به کشور را به درستی انجام بدهند. واردات کالا به صورت معمولا شامل کالاهایی می شود که یا امکان تولید آن در کشور وجود ندارد و یا اینکه روند تولید آن کالا مقرون به صرفه نمی باشد، به همین دلیل این کالاها از کشورهای دیگر خریداری شده و به کشور وارد می گردد. در این مقاله به بررسی صفر تا صد مراحل واردات کالا ، از تعیین نوع کالا وارداتی ، تحلیل بازار داخلی ، پیدا کردن فروشنده ، خریداری و … ، تا ترخیص کالا می پردازیم.

۲. واردات ایران

واردات ایران نقش مهم در بازار اقتصاد دارد به طوری که مبلغ ۵۴ بیلیون دلار در ۲۰۱۸ برای کالاهای وارداتی اختصاص یافته و هزاران نفر در این حوزه مشغول هستند. در بسیاری از اوقات که مشکلات سیاسی منجر به ایجاد مشکل در پرداخت پول به کشورهای خارجی می‌شود، بخش‌های مختلفی در ایران با مشکل رو به رو می‌شوند و این اهمیت فراوان واردات در ایران را نشان می‌دهد. بیشتر کالاهای واردات به ایران را گندم و مواد صنعتی خام و قطعات الکتریکی تشکیل می‌دهند و چین با حدود ۳۵ درصد، بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران محسوب می‌شود.

در صورتی که شما نیز می‌خواهید پا به عرصه واردات بگذارید، پیش از هر چیز باید با مراحل واردات کالا به کشور آشنا شوید. این مراحل در نگاه اول طولانی و گاها پیچیده به نظر می‌رسند ولی در صورتی که با فرآیندها به خوبی آشنا باشید، مشکلی در انجام آن‌ها نخواهید داشت. در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد تا درک درستی از آن‌ها داشته باشید.

۳. استراتژی وارداتی خود را تعیین و مستند نمایید.

استراتژی تجارت یکی از اجزای اساسی طرح تجاری ( کسب و کار ( Business Plan )) شما می ­باشد. این استراتژی باید ساده باشد و اطمینان حاصل کنید که همه افراد در شرکت در دستیابی به نتایج صادرات سهیم بوده و از طرح مطلع بوده و برای تعامل با آن علاقمند هستند.

۱.۳. همچنین پاسخ به سوالات زیر در مراحل واردات کالا از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • محصول شما چه نیازهایی را در بازار داخلی برآورده می‌کند؟
  • آیا شرکت شما باید محصول بازار داخلی خود را برای فروش در خارج از کشور تغییر دهد یا یک محصول جدید را برای بازار خارجی تولید کند؟ چه ویژگی‌های خاصی از قبیل طراحی ، رنگ ، اندازه ، بسته‌بندی ، نام تجاری ، برچسب‌ها و ضمانت نامه ، باید اصلاح شود؟
  • تفاوت‌های زبانی یا فرهنگی تا چه اندازه مهم هستند؟
  • چه تنظیمات یا خدمات خاصی برای اجرای استراتژی فروش شما در محیط کسب و کار بازار ضروری است؟

۴. ریسک های مراحل واردات را بشناسید و مدیریت کنید

واردات به معنی فرصت‌های بیشتر است اما مستلزم خطرات بیشتر نیز هست. اگرچه محیط‌ های تجارت بین‌المللی در طول سال‌ها به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای تغییر کرده است، اما خطراتی که وارد کننده را در هنگام خرید محصولات و خدمات خود از کشورهای دیگر با آن روبرو هستند، همچنان ادامه دارد.

گام اولیه در مدیریت خطرات واردات، واضح و روشن است – اما گاهی اوقات نیاز به توضیحات دقیقی دارد: ابتدا شما باید منابع هر خطر را شناسایی کرده و سپس این خطرات را به حداقل برسانید.

افراد زیادی هستند که می‌توانید برای کمک به آن‌ها مراجعه کنید. انتخاب شرکا و مشاوره واردات حرفه‌ای مناسب ، گام مهمی در کاهش این خطرات است. مشاور امور بانکی و ارزی، مشاور حقوق بین الملل و وکلا، مشاور امور بیمه گذاری و متصدیان حمل و شرکتهای حمل و نقل و کارگزان امور گمرکی و ترخیص کاران شما نیز باید بتوانند شما را در مورد خطراتی که ممکن است در بازارهای خارج از کشور با آن‌ها مواجه می شوید ، آگاه نمایند.

که همه و همه نیازمند یادگیری و آموزش واردات می باشد . انواع ریسک ها عبارتند از:

  •  سیاسی – political risk
  •  قانونی – legal risk
  •  قرنطینه -Quarantine compliance risk
  •  نرخ ارز – Exchange rate risk
  •  عدم پرداخت – Non-payment risk
  •  حمل ونقل – logistic risk

۵. محصول وارداتی خود را به خوبی بشناسید

قبل از این که خرید وارداتی رخ دهد ، ممکن است شرکت شما نیاز به تطبیق محصول وارداتی با نیازهای بازارهای داخلی داشته باشد. مقررات دولت‌ ممکن است بر اساس شرایط کشور و یا ترجیحات مشتری در هر بازار که شما قصد ورود به آن را دارید ، متفاوت باشد. واردات موفق مستلزم دانش محصول و آگاهی از ویژگی‌های منحصر به فرد هر بازار هدف دارد. 

تحقیقات بازار و تماس با مشتریان و شرکای تجاری باید به شرکت شما ایده‌ای، درباره محصولاتی که می‌توانید به فروش برسانید، در محلی که می‌توانید محصولات را بفروشید ، ارائه دهند. در بسیاری از موارد، ممکن است شرکت شما محصول خود را تغییر دهد. اینکه شما تا چه حد میتوانید محصول خود را با شرایط بازار هدف تطبیق دهید، یک مسئله کلیدی برای مدیریت است. در این موارد شاید توجه به موارد زیر حائز اهمیت باشد:

  •  مشتریان شما ویژگی های جمعیت شناختی و رفتاری یکسانی دارند؟
  •  کالای صادراتی شما نیازمندی لوازم جانبی برای ارسال به همراه کالا در کشور مقصد است؟
  •  نیاز دارید با توجه به نیازهای بازار هدف یک محصول سفارشی و اختصاصی تولید و صادر نمایید؟
  •  محصولی که به صورت انحصاری و یکتا وارد می نمایید و دارای ویژگی های متمایز کمی یا ویژگی متمایز خاصی است، می توانید در سایر بازارهای مشابه نیز بفروشید؟

بخش دوم:چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم و تحقیقات بازار انجام دهیم؟

۱. چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم.

۱.۱. بازاریابی و شناسایی تامین کنندگان از طریق حضور در هیئت های تجاری

هیئت های تجاری و بازاریابی: یکی از اهرم های مناسب برای پیدار کردن تامین کننده است.  بی شک با اعزام یک هیئت تجاری به خارج از کشور نسبت به سفرهای تجاری انفرادی می توان به مذاکرات عمق بیشتری بخشید و سرپرستان و مسئولین اینگونه هیئت های در صورت تجربه کافی و انتخاب و اجرای برنامه های مفید و سازنده می توانند حتی در اولین سفر و ملاقات و مذاکره با طرف های تجاری و ایرانی دست به ابتکارات جالبی بزنند که منتهی به عقد قراردادهای قطعی و واقعی تجاری گردد.

۲.۱. استفاده از اینترنت برای پیدا کردن خریداران خارجی در مراحل صادرات

دایرکتوریزهای خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان

شما می توانید با ثبت نام در برخی سایت هایی که به معرفی خریداران و فروشندگان جهانی می پردازند، با انبوهی از خریداران و فروشندگان جهانی از طریق شبکه اینترنت در ارتباط باشید.

استفاده از تجارت الکترونیکی برای معرفی کالا و خدمات و توسعه بازارهای صادراتی در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

در حال حاضر کمتر کسی است که از جستجوی اینترنتی برای یافتن تامین کنندگان مناسب، ارزیابی امکانات آنها و مذاکره با آنها استفاده نکند.

ثبت اطلاعات در سایتهای مرجع بسیار با اهمیت است. این سایت ها یکی از محل های اصلی جستجوی برای یافتن تامین کنندگان بوده و به راحتی در دسترس همه هستند.

شما می توانید با استفاده از جستجو در اینترنت لیست سایت های معتبر در این حوزه را با کلید واژه های B2B website , B2B directory , exporter directory و … به لیست این وب سایت ها دسترسی پیدا کنید.

در استفاده از این وب سایت ها توجه داشته باشید که آنها اعتبار و بازدیدکننده مناسبی داشته باشد. 

 سایت هایی که رتبه جهانی آنها پایین تر از ۱۰۰ هزار است برای شروع کار مناسب هستند. هرچه رتبه سایت به ۱ نزدیکتر باشد آن سایت بازدید کننده بیشتری دارد.

همچنین در گوکل جستجو نمایید که آیا برای گروه کالا و خدمات شما مرجع تخصصی و یا پایگاه اطلاعات جهانی تخصصی وجود دارد. اگر چنین سایتی وجود داشت و رتبه و بازدید کننده خوبی داشت این محل ها نیز میتواند برای ثبت اطلاعات شما به کار بیایند.

در بخش زیر لیستی از وب سایت های B2B مطرح آورده شده است. 

۳.۱. حضور در نمایشگاه ها و یا استفاده از سایت های نمایشگاه های بین المللی

نمایشگاه های بین المللی یکی از بهترین منابع بازاریابی جهت برقراری ارتباط با شرکای خارجی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی می باشد. جهت اطلاع از تقویم نمایشگاه های بین المللی می توانید با مراجعه به وب سایت های زیر به لیست نمایشگاه های دلخواه دست یابید.

 ۲. چگونگی قیمت گذاری برای کالای وارداتی خود را تعیین نمایید.

قیمت گذاری کالای وارداتی با قیمت گذاری داخلی متفاوت هستند : وضعیت بازار خارجی، هزینه های متفاوت مراحل واردات کالا ، استراتژی های مختلف قیمت گذاری و ارزهای مختلف، بر هزینه ای که برای خدمات یا محصول خود از مشتریان دریافت می کنید تاثیر دارند.

قیمت گذاری برای هر بازار نیاز شناخت هزینه های متغیر، تقاضا و میزان رقابت در بازار هدف است. بسیاری از کسانی که در خارج از کشور با آنها دیدار می کنید، قصد دارند از قیمت شما مطلع شوند، بنابراین ضروری است قبل از واردات کالا، قیمت های خود را تعیین کنید.

هزینه های مراحل واردات کالا شامل دو گروه هزینه های ثابت و متغیر است. هزینه های ثابت شامل: 
  • تحقیقات در بازار های بین المللی
  • سفر به بازارهای خارجی
  • ارتباطات بین المللی
  • بررسی تحقیقات ( از جمله ترجمه تحقیقات )
  • تغییر در محصول یا خدمات
  • بسته بندی و برچسب زنی محصولات
  • بیمه مسئولیت محصول یا سایر بیمه ها
  • سازگاری با استانداردهای داخلی
  • هزینه های تامین اعتبار
  • هزینه های ترویجی
هزینه های متغیر شامل:
  • دریافت محموله وارداتی در کشور
  • هزینه دریافت هوایی یا دریایی و بیمه نامه
  • مالیات واردات
  • هزینه واسطه و تسویه حساب با تامین کننده کالا
  • انتقال زمینی از بندر به انبار خود
  • هزینه های انبار
  • هزینه استفاده از انبارهای کرایه ای
  • کمیسیون نماینده یا واردکننده

همانطور که در توضیحات بالا نیز مشاهده کردید، قیمت گذاری یکی از مشکل ترین چالش های وادرکنندگان است حتی اگر تجربه نیز داشته باشید.

سوم: فرایند و مراحل واردات کالا در گمرک و سایر مراجع در داخل کشور و خارج از کشور چگونه است؟ تعرفه واردات کالا چقدر است؟

۳. مراحل واردات کالا به کشور

ورود کالا به کشور کار آسانی نیست ولی برای بسیاری از کالاها، واردات سودمندتر از تولید آن‌ها است چرا که در بعضی کشورها دانش نسبت به ایران بیشتر و هزینه نیروی کار و خرید تجهیزات کمتر است.

فرآیند پیچیده واردات کالا مراحل زیادی دارد که باید با صبر و حوصله آن‌ها را طی کنید. در حین استفاده نیز به قوانین وضع شده توسط دولت و قوانین کشور تولیدکننده احترام بگذارید تا این فرآیند برای شما راحت شود. همچنین استفاده از افرادی با تخصص بالا خصوصا در زمینه ترخیص کالا را فراموش نکنید. وقتی این نکات را در نظر گرفتید، می‌توانید از سود حاصله از واردات بهره ببرید.

این مراحل شامل موارد و نکات زیادی هست که باید رعایت کرد و عدم انجام یکی یا چند مورد از آن‌ها باعث می‌شود که شرکت وارداتی شما با شکست مواجه می‌شد. برخی از این مراحل به هوش تجاری و دانش شما از بازار تعلق دارند ولی برخی از آن‌ها، فقط با همکاری دولت قابل انجام هستند. 

۱.۳. شناخت کالای هدف

پیش از آغاز مراحل واردات کالا به کشور، باید از نوع کالایی که می‌خواهید خریداری کنید باخبر و آگاه باشید. تمام حواشی و جنبه‌های مختلف که در مورد این کالا مورد نیاز است را به خوبی شناسایی کنید، بازار هدف و میزان فروش احتمالی کالا را نیز محاسبه کنید. اگر به این مرحله توجه نداشته باشید، علاوه بر این که پس از عرضه کالا به بازار دچار مشکل می‌شوید، ممکن است حین قرارداد نیز فریب بخورید.

قبل از هر اقدامی برای شروع مراحل واردات کالا ابتدا بازار داخلی کشور خود را به خوبی بشناسید:

  • نیاز بازار را بررسی کنید.
  • اگر کالای شما نیاز مقطعی بازار داخلی است، قبل از شروع مراحل واردات حتما زمان تقریبی برای واردات کالای خود به کشور و عرضه آن به بازار را درنظر بگیرید.
  • توجه داشته باشید کالای شما علاوه بر نیاز بازار ، از محبوبیت میان مردم نیز برخوردار باشد.
  • اگر از کالای موردنظر شما در بازار داخلی زیاد عرضه می شود، سعی کنید بهترین ، مقرون به صرفه ترین و البته پرسودترین نوع آن کالا را وارد نمایید.

۲.۳. شناخت تولید کننده

مرحله بعد در واردات کالا، شناخت تولیدکننده است. این شناخت می‌تواند حضوری یا غیرحضوری باشد. علی بابا یک شرکت بزرگ واقع در چین است که تولیدکنندگان در آن نرخ و ویژگی محصولات تولیدی خود را اعلام کرده‌اند. سایر کشورها معمولا چنین وبسایت‌هایی ندارند و از همین روی باید از افراد آگاه‌تر کمک بگیرید.

سعی کنید معتبرترین شرکت را برای همکاری انتخاب کنید چرا که امکان تقلب و کلاهبرداری از طرف شرکت خارجی برای شما وجود دارد و دولت در این زمینه طرف شما را نخواهد گرفت. حتی اگر توانستید به شکل حضوری به محل شرکت در خارج کشور مراجعه کنید تا از نزدیک اعتماد شما جلب شود.

یکی دیگر از راه های شناخت یک تولید کننده و فروشنده خوب ، شرکت در نمایشگاه های بین المللی بوده که از آن طریق می توانید علاوه بر مشاهده کالا به صورت حضوری، با فروشنده و منبع تولید کالا وارداتی مدنظر خود آشنا شده و آن را از همه لحاظ بررسی کنید. لیستی از شرکت های موجه برای خرید کالای خود را تعیین کرده و بهترین آن را انتخاب نمایید.

۳.۳. بررسی فیزیکی کالا

پس از انجام دو مرحله اول از مجموعه مراحل واردات کالا به کشور بهتر است که یکبار به شکل شخصی یک یا چند نمونه از آن کالا را تهیه کنید. برای خرید فعلا نیازی به ارائه نام شرکت نیست. پس از این که کالا را تحویل گرفتید، به دقت آن را بررسی کنید که نقصی در کار نباشد و کالایی با کیفیت خریداری کنید.

۳.۴. برآوردهای هزینه و زمانی

حالا که یک بار قیمتی عمل خرید را انجام دادید، با نقاط مثبت و منفی آن آشنا هستید. قیمت کالا را برآورد کنید و ببینید چه میزان از این کالا را می‌توانید بخرید و چه مدت زمانی را می‌توان صرف رسیدن کالا به ایران کرد. قیمت ، زمان و کیفیت را برآورد کنید و ببینید آیا ایده واردات شما عملی است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، در این مرحله باید بررسی نمایید که مراحل واردات کالای شما، چه مدت زمانی از خرید تا شروع عرضه به بازار داخلی زمان می برد. بررسی این مرحله برای کالاهایی که تنها برای محدوده زمانی خاصی نیاز بازار است، بسیار حیاتی می باشد. زیرا اگر برآورد زمانی شما اشتباه باشد ممکن است شما دچار ضرر و زیان شوید.

۳.۵. تماس با تامین کننده

وقتی که برآوردهای خود را انجام دادید و نتیجه گرفتید که واردات کالا برای شما سودمند است، باید اطلاعات تماس شرکت تولید کننده کالا را به دست آورید و تقاضای خرید خود را به گوش آن‌ها برسانید. آن شرکت احتمالا به شما رسیدی خواهد داد که نشانگر قیمت و سایر خدمات است. به این رسید پروفوما نیز می‌گویند.

۳.۶. گمرگ و تشریفات قانونی واردات کالا

یکی از مراحل واردات کالا به کشور مراجعه به گمرگ و پل‌های قانونی ارتباط بین دو کشور است. بهتر است که خود شما (یا در صورت داشتن یک تیم، یک نفر از تیم شما) به امور گمرگی و اداری واقف باشد. برخی سهل‌انگاری‌ها در انجام اعمالات مربوط به گمرگ ممکن است کار شما را ماه‌ها عقب بیندازد. پس شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک برای شما و یا نماینده شما امری بسیار ضروری می باشد.

۳.۷. محاسبه هزینه‌ها

حتما باید بعد از محاسبه پیش فاکتور، دو هزینه دیگر را نیز بپردازید. هزینه ارسال کالا از کشور مقصد به ایران و هزینه‌های گمرگ و ترخیص را باید با هزینه اولیه خرید جمع بزنید. نحوه ارسال با کشتی ، هواپیما یا زمین هزینه‌های متفاوتی دارد. همچنین گمرگ بسته به نوع جنس وارداتی ، هزینه‌ای را به عنوان تعرفه و ترخیص به کالای شما تحمیل می‌کند. این عمل در تمامی کشورها اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است. از این دو رقم آگاهی کامل پیدا کنید تا یک قدم به تکمیل مراحل واردات کالا به کشور نزدیک‌تر شوید.

۳.۸. کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور است. داشتن این کارت برای ثبت سفارش در وزارت بازرگانی ضروری است. پس از دریافت کارت بازرگانی باید درخواست خرید خود را در وزارت بازرگانی ثبت کنید.

۳.۹. دریافت مجوزها

در این مرحله نیاز به گرفتن چند مجوز دارید. یکی از این مجوزها، ایران کد است. دریافت این کد برای تمام کالا های وارداتی ضروری است و شامل یک کد ۱۶ رقمی یکتا می‌شود که مشخص کننده نوع کالا است. پس از دریافت این کد باید به نهادهای خاص کشور برای دریافت مجوز مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک نوع دارو را به کشور وارد کنید باید از وزارت بهداشت، مجوز استاندارد و کیفیت آن محصول را دریافت کنید و یا اگر می‌خواهید محصولات ورزشی را می‌خواهید به کشور وارد کنید باید به سراغ وزارت ورزش بروید و نام کالا و یک نمونه از آن را ارائه کنید.  

۳.۱۰. پرداخت مبلغ به شرکت تولید کننده

پس از این که تمامی مراحل ذکر شده قبلی را انجام دادید، باید به شرکت خارجی اعلام کنید که تصمیم شما جدی است و سپس باید مبلغ موردنظر را پرداخت کنید. پرداخت پول از ایران به کشورهای دیگر راحت نیست. گاهی برای پرداخت باید از کشورهای واسط استفاده کنید و در اکثر مواقع نیز پول طبق واحد کشور تولیدکننده پرداخت نمی‌شود(و معمولا به دلار است). به همین دلیل نیاز به تعویض ارز دارید. با این حال اگر قبلا یک شرکت در داخل کشور سابقه همکاری با آن تولید کننده خارجی را داشته باشد، احتمالا روش پرداخت پول را به شما اطلاع خواهند داد. پس از پرداخت روی روش تحویل نیز باید توافقات لازم برای پرداخت را انجام بدهید.

۳.۱۱. تولید

پس از انجام این مراحل، تولید کننده، کالای شما را تولید خواهد کرد و مجوزهای لازم برای صادرات کالا به ایران را انجام خواهد داد. پس از آن با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت کالای مورد نظر آمادگی خود را اعلام کنید. سپس اسناد حمل برای شما ارسال خواهند شد و کالاها نیز متعاقبا به سمت ایران ارسال خواهند شد.

۳.۱۲. ترخیص کالا و قوانین گمرک برای واردات کالا

پس از آنکه مطمئن شدید که کالا به ایران رسید برای تکمیل مراحل واردات کالا به ایران باید اقدام به ترخیص کالا کنید. این کار مستلزم شناخت کافی شما نسبت به قوانین گمرک برای واردات کالا می باشد.

واردات کالا حتما باید در گمرک مربوطه انجام بدهید. به عنوان مثال اگر کالاهای شما به گمرگ استان رضوی ارسال شده‌اند و شما در تهران حضور دارید، باید به استان مربوطه بروید و کارهای مربوط به ترخیص را انجام بدهید.

۳.۱۳. ثبت اظهارنامه برای ترخیص

یکی از مراحل اولیه برای ترخیص کالا و تکمیل مراحل واردات کالا به کشور، ثبت این برگه در سیستم الکترونیکی گمرک است. این اظهارنامه حاوی اطلاعاتی مثل نوع کالا، ارزش، تعداد و سایر اطلاعات گمرکی مهم مانند ایران کد است. وقتی که این اظهارنامه را ثبت کردید، به شما یک شماره به نام کوتاژ داده می‌شود.

۳.۱۴. بررسی کالا

در همین حین کارشناسان برای پیشبرد مراحل واردات، کالای موردنظر را مورد بررسی قرار می‌دهند. این بررسی شامل موارد فنی نیز می‌شود. در صورتی که هر نکته مشکوکی در مورد کالاها دیده شود یا مجوزهای مربوطه را از قبل به گمرک تحویل نداده باشید، کالا ضبط می‌شود و اجازه ترخیص آن را نخواهید داشت.

۳.۱۵. پرداخت مالیات و عوارض

یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور پرداخت مالیات و عوارض است. در این مرحله باید مبلغ مالیاتی که دولت بر نوع کالای ذکر شده تعیین کرده را پرداخت کنید. بدیهی است که مالیات کالاهای مختلف با توجه به نوع کالا مشخص می‌شود. قطعا باید در مرحله برآوردهای هزینه پیش از آغاز فرآیند واردات، باید این رقم را نیز در نظر گرفته باشید.

۳.۱۶. ارائه مدارک

در مراحل قبلی گفتیم که باید پیش از پرداخت پول به تولیدکننده خارجی، مجوزهای مورد نظر از نهادهای مربوطه (مثل وزارت‌خانه‌ها) را اخذ کنید. حالا وقت ارائه این مدارک به گمرک است. در صورتی که مجوزهای مربوطه به درستی ارائه نشود، دولت تا اطلاع ثانوی این کالاها را ضبط خواهد کرد. کارشناسان این مدارک و مجوزها را به دقت بررسی خواهند کرد تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد. اظهارنامه، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پرفرما، پکینگ لیست، اسناد حمل و خرید، اسناد بانکی و گواهی مبدا از جمله این مدارک تحویلی به گمرک هستند.    

۳.۱۷. پرداخت هزینه ترخیص کالا

از آنجایی که کالاها در ایران مجددا انبار می‌شوند، بایستی هزینه آن را به دولت بپردازید. از دیگر مواردی که شامل پرداخت هزینه در این مرحله می‌شود، هزینه حمل به انبار و تعرفه بررسی است. همچنین باید ۵ درصد ارزش گمرکی به همراه سود بازرگانی را در این مرحله پرداخت کنید. برخی از کالا نیز به میزان خاصی تعرفه گمرکی اضافی می‌خورند که علت آن تصمیم دولت برای اعمال چنین تعرفه‌ای است. کشورهایی که روابط اقتصادی قوی با ایران دارند شامل چنین موردی نمی‌شوند.

۳.۱۸. وکالت

نام شخص درخواست کننده کالا و ثبت شده در سیستم گمرک باید با شخصی که این مدارک مربوطه را به گمرک ارائه می‌دهد یکسان باشد. در صورتی که هویت این دو نفر یکسان نباشد، شخص ارائه دهنده مدارک برای کالا، باید حتما گواهی وکالت از طرف شخص سفارش‌دهنده کالا را ارائه بدهد. این برگه حاوی تصویر شخص و امضای سفارش‌دهنده کالا در ایران است و باید حدود وکالت نیز در آن تعیین شود.

۳.۱۹. دریافت کالا

پس از این مرحله کالا را می‌توانید دریافت کنید. از این مرحله به بعد وظیفه حمل کالا و هزینه‌های آن بر عهده خود شما است و دولت هیچ حقی و وظیفه‌ای در قبال آن ندارد. کالاها را باید به انبار شخصی خود انتقال بدهید و پس از آن می‌توانید به ارائه و عرضه آن در بازار اقدام کنید. در واقع حالا مراحل واردات کالا به کشور تکمیل شده است. برای واردات مجدد کالا به ایران، تمامی مراحل ذکرشده را باید دوباره طی کنید ولی بدیهی است که هر بار به علت آشنایی شما با این مراحل، فرآیند واردات برای شما آسان‌تر خواهد شد.

۴. تعرفه گمرکی یا تعرفه کالا چیست ؟

معنی و مفهوم تعرفه
تعرفه عبارت است از مالیات و عوارضی که دولت‌ ها به دلایل حمایتی ، مالی یا ترکیبی آنها از کالا های وارداتی و یا صادراتی اخذ می‌کنند. اصطلاحا این دریافتی به حقوق گمرکی Customs Duties موسوم است. تعرفه گمرکی ممکن است براساس ارزش کالا دریافت شود که در این صورت، آن را تعرفه ارزشی می‌نامند و به روش‌های مختلف محاسبه و دریافت می‌شود. در ادامه به معرفی انواع تعرفه ها پرداخته ایم. اما مفهوم تعرفه در ایران در میان بازرگانان بعضا متفاوت است و در ادبیات تجاری بعضا تعرفه به دو معنای زیر است که سعی کرده این موارد را نیز توضیح دهیم.

الف- تعریف اول: تعرفه به معنی جایگاه کالا در طبقه بندی HS ( نمانکلاتور سیستم هماهنگ شده(HS- harmonized system) ) است که در گمرک در هنگام اظهار کالا و یا در هنگام دریافت مجوز از سایر مراجع قانونی مانند ثبت سفارش اعلام می شود. بر اساس این تعرفه، بازرگانان و ترخیص کاران درصد یا روش محاسبه میزان حقوق و عوارض گمرکی و مجوز های مورد نیاز برای ورود کالا، مجوز های مورد نیاز برای ترخیص کالا و گروه کالایی برای دریافت ارز (این مجوز به علت بحران ها ارزی دریافت می شود (سال ۹۸) یا مجاز بودن واردات و صادرات، را تعیین می نمایند.

به عنوان مثال: می گویند تعرفه اتوی برقی چیست؟

تعرفه ی اتوی برقی  ۸۵۱۶۴۰۰۰ است که در اینجا با ذکر شماره ۸ رقمی که مربوط به آن کالا می باشد،پاسخ داده می شود.

در اینجا ذکر یک نکته حائز اهمیت می باشد. ارقام تعرفه گمرکی از سمت چپ به راست دو رقم دو رقم باید خوانده شود.

به عنوان مثال تعرفه گمرکی اتوی برقی به شرح زیر خوانده می شود: هشتاد و پنج، شانزده، چهل، دوتا صفر

ب- تعریف دوم: تعرفه به معنای میزان حقوق و عوارض کالا در هنگام اظهار و ترخیص کالا در گمرک است. در این تعریف بازرگانان به دنبال ماخذ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی هستند.

مثال

تعرفه ی اتوی برقی چند درصد می باشد که منظور ماخذ حقوق ورودی آن کالا می باشد که در کتاب مقررات صادرات و واردات آورده شده است که در پاسخ می گویند ۲۶ درصد. در این حالت اگر ماخذ ارزش بر اساس ارزش کالا باشد، میزان تعرفه گمرکی واردات مساوی است با ارزش کالا ضربدر ۲۶ درصد. در نتیجه بازرگان می بایست این عدد را برای واردات کالا به کشور در هنگام ترخیص کالا به گمرک پرداخت نمایند.

بخش چهارم:در خصوص بسته بندی کالای وارداتی، حمل و بیمه چه نکاتی را در گام های واردات می‌بایست در نظر گرفت؟

اینکوترمز را بایستی به خوبی بدانید. 

حمل‌ و نقل دریایی و هوایی دارای مجموعه منظمی از دستورالعمل‌ ها است که نیاز به مطالعه دقیق دارند. یک نقطه شروع خوب این است که آنچه را که به‌ عنوان شرایط اینکوترمز ( شرایط تجاری بین‌ المللی ) شناخته می‌شود را یاد بگیرند. اینکوترمز در سال ۱۹۳۶ معرفی‌ شده و از آن زمان اصلاح‌ شده است، شرایط اینکوترمز برای حمل‌ و نقل کالا و پرداخت کالا های حمل شده بین المللی بسیار مهم و دارای تعاریف دقیقی است. برای مطالعه و بررسی انواع شرایط و ترم های حمل اینکوترمز به بخش مرتبط در بخش آموزش صادرات مراجعه نمایید.

اینکوترمز به چهار گروه D-C-F-E با اصطلاحات وابسته به هر گروه تقسیم شده‌است که خیلی خوب است.

گروه E مخفف اصطلاح Ex Works – تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدا:

گروه F – تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدا:

FCA : مخفف اصطلاح Free Carrier

FAS : مخفف اصطلاح Free Alongside Ship

FOB : مخفف اصطلاح Free On Board

گروه C – تحویل کالا در مبدا به خریدار با پرداخت کرایه حمل:

CFR : مخفف اصطلاح Cost and Freight

CIF : مخفف اصطلاح Cost, Insurance and Freight

CPT : مخفف اصطلاح Carriage Paid To

CIP : مخفف اصطلاح Carriage and Insurance Paid to

گروه D – تحویل کالا در مقصد:

DAF : مخفف اصطلاح Delivered At Frontier

DES : مخفف اصطلاح Delivered Ex Ship

DEQ : مخفف اصطلاح Delivered Ex Quay

DDU : مخفف اصطلاح Delivered Duty Unpaid

DDP : مخفف اصطلاح Delivered Duty Paid

 

۶. روش حمل و نقل خود را مشخص و اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید.

انواع روش حمل 

بر اساس تحقیقی که توسط سازمان ملل در حوزه روش های حمل انجام شده است مستندی تهیه گردیده که در آن انواع روش های حمل در قواعد تجارت بین الملل آورده شده است. این سند تحت عنوان توصیه نامه شماره ۱۹ منتشر شده است.

برای بررسی تخصصی تر انواع روش های حمل و شرایط مقرر در انها و توصیه های مرتبط مقاله بارنامه را ملاحظه نمایید.

 

۱
حمل دریایی
Maritime transportحمل کالا و/ یا مسافر از طریق دریایی
۲
حمل ریلی
Rail transportحمل کالا و/ یا مسافر از طریق ریلی
۳
حمل جاده ای
Road transportحمل کالا و/ یا مسافر از طریق جاده ای
۴
حمل هوایی
Air transportحمل کالا و/ یا مسافر از طریق هوایی
۵
حمل پستی  
Mailاین رویه به علت کاربرد زیاد آن آورده شده است علی رغم اینکه پست یک روش مشخص حمل نیست، اما از آنجایی که حجم بالایی از صادرات یا واردات می تواند از این طریق انجام شود این رویه حائز اهمیت خواهد بود. اما صادر کننده یا وارد کننده نمی تواند بیان کند که روش حمل در شیوه پستی چگونه خواهد بود.
۶
حمل ترکیبی  
Multimodal transportروش حمل کالا و/یا مسافر ترکیبی از روش های حمل و نقل است. این رویه به علت کاربرد زیاد آن آورده شده است علی رغم اینکه حمل ترکیبی یک روش مشخص حمل نیست. این روش می تواند در مواردی استفاده شود که کالا و/یا مسافر از طریق حداقل دو روش مختلف حمل از نقطه ای که حمل شروع شده تا مقصد نهایی کالا یا مسافر توسط یک مسئول حمل و در یک قرار داد واحد حمل انتقال داده شده باشد.

۷. در خصوص بیمه کالای صادراتی خود و ملاحظات مرتبط تصمیم بگیرید.

بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می کند د را از دریافت وجهی از طرف دیگر و در صورت وقوع حادثه ای که منجر به خسارت دیدن کالای مورد نظر شور , خسارات وارده بر کالا را جبران نموده یا وجه معینی را به او بپردازند . متعهد را بیمه گر ( INSURER )، ذینفع را بیمه گزار ( BENEFICIAFY )،  و موضوع بیمه را مورد بیمه یا ( ASSURED ) می گویند.

به عبارت دیگر بیمه نامه حمل، تضمینی است که خطرات ناشی از حمل را تقبل کرده و خسارت وارده به کالا را تا حد پوشش بیمه جبران می نماید.

شرایط عمومی به شرایطی اطلاق می شود که بیمه نامه ها کاربرد یکسان و عام داشته و معمولا به صورت چاپی در ظهر بیمه نامه ها درج شده است.

در سال ۱۳۴۷ سندیکای بیمه گران ایران با اقتباس از بیمه نامه های انگلیسی و رعایت قانون بیمه ایران شرایط مورد استفاده بیمه را در ایران استفاده از آن را توسط موسسات بیمه کشور بلا مانع اعلام نمود.

که امروزه در ظهر بیمه نامه های صادر شده در ایران آن شرایط فوق، با توجه به توسعه روز افزون تجارت خارجی و استفاده از بیمه های دریایی و شناخت خطرات در کالاهای مختلف، شرایط سه گانه دیگری جهت تامین کالا ها بر حسب نوع و درجه خسارت پذیری آنها به بازارهای بیمه ای جهان ارائه شده که در اصطلاح به ان شرایط سه گانه یا ( CLAUSE ) می گویند.

 

این شرایط سه گانه امروز پیکر اصلی بیمه نامه های دریایی را تشکیل می دهد. که عبارتند از :

  1. ALLRISK – شرط تمام خطر ( AGAINST ALL RISKS )

  2. WA – شرط خسارت خاص ( With Particular Average )

  3.  FPA – شرط استثنا خسارت خاص ( جزئی )  FREE FROM PARTICULAR AVERAGE 

که صاحبان کالا بر حسب نوع کالا و وضعیت آن، نسبت به انتخاب یکی از این شرایط جهت پوشش کالای خود اقدام می نمایند.

بخش پنجم : برای موضوعات دریافت پول و تضامین لازم آیا تمهیداتی در حوزه کالای وارداتی در نظر گرفته اید؟

۱. در رابطه با روش دریافت وجه و تضامین لازم تصمیم بگیرید.

بهترین گزینه پرداخت برای شما در هر زمان، به شماری از عوامل بستگی دارد:

  • تا چه حد به فروشنده خود اعتماد دارید؟
  • آیا این اولین معامله است؟
  • آمادگی پذیرش چه میزان ریسک را دارید؟
  • فروشنده شما آماده‌ است چه حدی از ریسک را تقبل نماید.
  • معامله تا چه حد بزرگ است؟

برای دریافت وجه می بایست میزان ریسک خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن روش پرداخت مناسب را پیشنهاد نمایید.

۲. روش پرداخت مناسب برای کالای خود را تعیین نمایید.

شرایط پرداخت – terms of payment – که می‌توانید از میان آنها دست به انتخاب بزنید، عبارتند از:

  • پیش پرداخت – cash in advance – که بر اساس آن، خریدار بخشی از مبلغ پرداختی یا تمام آن را پیش از ارسال، پرداخت می ­نماید؛
  • وصول اسنادی – letter of credit or draft – دربردارنده ارسال کالا یا خدمات از سوی شما است، اما به صورتی که کنترل آنها در دست شما باقی می ­ماند، تا زمانی که مبلغ پرداختی و تعهد قانونی مبنی بر پرداخت در آینده را از خریدار خارجی خود، دریافت نمایید.
  • حساب باز (یا اعتبار باز) – open account – که با تحویل کالا یا خدمات همراه با فاکتوری که درخواست پرداخت در یک تاریخ مشخص پس از تحویل در آن درج شده‌ است، شرایط اعتباری خاصی را در اختیار خریدار شما قرار می‌دهد
    قاعدتا روش پیش پرداخت کم ریسک ترین روش در حوزه صادرات برای صادر کننده بوده و روش حساب باز نیز پر ریسک ترین روش برای صادرکنندگان است. معمولا روش حساب باز برای تجاری استفاده می شود که شناخت کافی با یکدیگر داشته و تعاملات استراتژیکی با یکدیگر دارند.

    ۱. در رابطه با روش دریافت وجه و تضامین لازم تصمیم بگیرید.

    بهترین گزینه پرداخت برای شما در هر زمان، به شماری از عوامل بستگی دار :

    • تا چه حد به فروشنده خود اعتماد دارید؟
    • آیا این اولین معامله است؟
    • آمادگی پذیرش چه میزان ریسک را دارید؟
    • فروشنده شما آماده‌است چه حدی از ریسک را تقبل نماید.
    • معامله تا چه حد بزرگ است؟

    برای دریافت وجه می بایست میزان ریسک خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن روش پرداخت مناسب را پیشنهاد نمایید.

    ۲. روش پرداخت مناسب برای کالای خود را تعیین نمایید.

    شرایط پرداخت – terms of payment – که می‌توانید از میان آنها دست به انتخاب بزنید ، عبارتند از:

    • پیش پرداخت – cash in advance – که بر اساس آن، خریدار بخشی از مبلغ پرداختی یا تمام آن را پیش از ارسال، پرداخت می­نماید؛
    • وصول اسنادی – letter of credit or draft – دربردارنده ارسال کالا یا خدمات از سوی شما است، اما به صورتی که کنترل آنها در دست شما باقی می­ماند، تا زمانی که مبلغ پرداختی و تعهد قانونی مبنی بر پرداخت در آینده را از خریدار خارجی خود، دریافت نمایید؛
    • حساب باز (یا اعتبار باز) – open account – که با تحویل کالا یا خدمات همراه با فاکتوری که درخواست پرداخت در یک تاریخ مشخص پس از تحویل در آن درج شده‌است، شرایط اعتباری خاصی را در اختیار خریدار شما قرار می‌دهد
      قاعدتا روش پیش پرداخت کم ریسک ترین روش در حوزه صادرات برای صادر کننده بوده و روش حساب باز نیز پر ریسک ترین روش برای صادرکنندگان است. معمولا روش حساب باز برای تجاری استفاده می شود که شناخت کافی با یکدیگر داشته و تعاملات استراتژیکی با یکدیگر دارند.

بخش ششم: تشریفات واردات در ایران و گام های اجرایی آن

مراحل واردات : مراحل انجام فعالیتها در سامانه جامع تجارت

"

مراحل واردات : نمایش مراحل واردات در سامانه های مختلف ( فلوچارت واردات کالا )

مراحل واردات در سامانه های جامع تجارت و گمرک و نیما
مراحل واردات (فرآیند واردات) در سامانه های جامع تجارت و گمرک و نیما

اسناد و ضمائم اظهارنامه:

۱- قبض انبار یا Warehouse receipt سندی است که در آن اطلاعات بارنامه و همچنین تاریخ تخلیه بار در انبار قید شده است. 

۲- ترخیصیه سندی است که شما به عنوان مالک کالا و یا نماینده قانونی تان می توانید به وسیله آن کالاهایتان را از بخش حمل و نقل گمرک تحویل بگیرید.

۳- بارنامه حمل سندی است که از جانب شرکت حمل و نقل برای صاحب کالا صادر می شود که نوع و میزان کالا و همچنین مقصد حمل کالا در آن قید می گردد.

۴- فهرست عدل بندی یا Packing List سندی است که از جانب فروشنده به خریدار داده شده و در آن تعداد کالا در هر بسته بندی را مشخص نموده اند.

۵- بیمه نامه نیز سندی است که در آن شرکت بیمه متعهد می شود با دریافت حق بیمه ، کالای شما بدون هیچ گونه خسارتی در حین حمل به شما تحویل داده شود.

۶- گواهی مبدا یک سند است که توسط اتاق بازرگانی کشور تولید کننده کالا تنظیم شده و محل ساخت کالا را تصدیق می کند. گواهی مبدا از جانب صادر کننده یعنی کشور فروشنده تقاضا می شود.

۷- گواهی وزن سندی است که فروشنده یا واسط آن را صادر کرده و این سند وزن کالا را مشخص می کند.

۸- گواهی آنالیز حسب مورد زمانی صادر می شود که کالا نیاز به آنالیز داشته باشد (مانند مواد شیمیایی) که این گواهی تنها از سازمان واجد صلاحیت باید صادر گردد.

۹- گواهی بازرسی یک سند برای تایید استاندارد و کیفیت کالا می باشد.

۱۰- فاکتور برگی ست نهایی که در آن برآورد قیمت و تعداد کالای وارداتی درج شده است.

۱۱- پروفرما یا همان پیش فاکتور ، برگه ای است که در آن کالا ، قیمت و … به صورت پیش نمایش خرید کالا برای خریدار ارسال می گردد.

۱۲- گواهینامه بهداشت ( حسب مورد ) یک گواهی است که از سوی وزارت بهداشت کشور تولید کننده صادر می شود.

۱۳- گواهینامه استاندارد حسب مورد یک گواهی است که از سوی سازمان واجد صلاحیت کشور تولید کننده برای تایید استاندارد کالا صادر می گردد.

۱۴- فتوکپی کارت بازرگانی

۱۵- فتوکپی کد اقتصادی

۱۶- فتوکپی پروانه بهره برداری

۱۷- فتوکپی کارت حق العملکاری ( برای حق العملکار )

۱۸- مجوزهای ورود حسب مورد

۱۹- اعلامیه فروش ارز

۲۱- کاتالوگ،‌ بروشور

برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر مراحل واردات و اسناد تجاری مرتبط حتما دو بخش زیر را مطالعه نمایید.

مراحل ترخیص از گمرک – آموزش جامع تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

اسناد تجاری

سوالات متداول در مراحل واردات

سند ترخیص:

سند ترخیص سندی است که به موجب آن بتوان کالا از از گمرک خارج نمود مانند پروانه گمرکی برای کالا های تجاری و پته برای کالاهای غیرتجاری.

ترخیص یکسره:

ترخیص یکسره عبارت است از ترخیص قطعی کالا که عملیات ارزیابی روی وسیله نقلیه انجام می شود و تشریفات آن قطعی نیست .

کالا های انتقالی:

کالا های انتقالی عبارت است از کالا هایی که از لنگرگاه ها یا بندر ها یا فرودگاه های کشور از یک کشتی به کشتی دیگر،‌ از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده می شود.

کالای متروکه:

کالای متروکه کالایی است که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد و یا اگر مراجعه نموده در ارائه اسناد یا مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد و یا به علت عدم ارائه مجوز های خاص مورد نیاز کالا متروکه شده باشد.

در فرودگاه های کشور پس از دو ماه و در سایر اماکن گمرکی پس از چهار ماه توقف از تاریخ صدور اولین قبض انبار کالا متروکه می گردد. بعد از این مدت با موافقت گمرک تا چهار ماه دیگر (در گمرکات زمینی و دریایی ) و تا ۲ ماه دیگر در گمرکات فرودگاهی قابل تمدید است.

کالا های مشروط:

کا.لاهای مشروط کالا هایی هستند که ورود آن ها نیاز به انجام شرط شده باشد که ستون جدول مقررات صادرات و واردات سالانه یا مندرجات یادداشت های فصل تعرفه پیش بینی می گردد.

کالا های مجاز :‌

کالا مجاز عبارت اند از کالاهایی که برای ورود آن ها نیاز به انجام شرط نباشد.

مواد ممنوع الورود:

کالاهایی هستند که ورود آن ها به موجب قوانین خاص و تصویب مجلس شورای اسلامی و یا در چارچوب قانون شرع مقدس اسلام منع گردیده باشد.

آیا مجوز های ورود باید به هنگام ثبت سفارش اخذ و ارائه گردند؟

مجوزها به دو صورت قابل ارائه می باشد:
الف) در زمان ثبت سفارش مجوز های مربوطه اخذ و به وزارت بازرگانی ارائه و فرم ثبت سفارش ممهور به مهر وزارتخانه های ذی ربط می گردد و وزارت بازرگانی براساس مجوز های مربوطه ثبت سفارش را صادر می نماید.
ب) در زمان ثبت سفارش مجوز های لازم به وزارت بازرگانی ارائه نمی گردد،‌ لیکن به هنگام ترخیص باید این مجوزهای به گمرک ارائه گردد.

آیا جهت امور واردات کالا به جز ثبت سفارش باید مجوز های دیگری نیز اخذ شود ؟

چنانچه در جداول ضمیمه مقررات صادرات و واردات ورود کالا مشروط به اخذ مجوز به جز مجوز وزارت بازرگانی باشد ، باید علاوه بر ثبت سفارش مجوزهای مقرر لازم نیز اخذ گردد. در غیر این صورت چنانچه ورود کالا صرفا منوط به مجوز وزارت بازرگانی باشد ثبت سفارش کفایت می کند. ضمن این که اگر نیاز به مجوز های قانونی نیز باشد باید اخذ و ارائه گردد.

آیا جهت ورود کالا به صورت نمونه نیاز به کارت بازرگانی می باشد؟

خیر ورود کالا به صورت نمونه نیاز به ارائه کارت بازرگانی ندارد.

آیا فاکتور ارائه شده از سوی صاحب کالا ملاک ارزش گذاری کالا قرار می گیرد؟

چنانچه ارزش مندرج در فاکتور مناسب و واقعی تشخیص داده شود ( با توجه به سوابق ترخیص کالای مشابه ) پذیرفته می شود.

اسناد مثبته گمرکی چه اسنادی می باشد؟

اسناد مثبته گمرکی عبارتند از پروانه ورود گمرکی،‌ پته مسافری ( پته گمرکی )، قبض سپرده که به موجب آن کالا مرخص شده، قبض خرید کالا از گمرک،‌ پته عبور داخلی،‌ پروانه ترانزیت خارجی، پروانه کابوتاژ،‌ پروانه کالای مرجوعی،‌ پروانه ورود موقت، صدور موقت.

آیا در صورت تسلیم اظهارنامه به گمرک می توان درخواست اصلاح آن را نمود؟

صاحب کالا یا نماینده قانونی وی می توان به صورت کتبی درخواست اصلاح اظهارنامه را نماید،‌ لیکن پذیرش آن از سوی گمرک منوط به آن است که عملیات ارزیابی کالای موضوع اظهارنامه آغاز نشده باشد.

مدت توقف کالا در انبار گمرک چقدر است؟

مدت توقف کالا در انبار یا اماکن گمرکی در مرزهای زمینی ۴ ماه که تا ۴ ماه دیگر در صورت درخواست صاحب کالا قابل تمدید می باشد و در مرزهای هوایی ۲ ماه و تا ۲ ماه دیگر با درخواست ذی نفع قابل تمدید خواهد بود.

برای دریافت پاسخ سوالات دیگر مرتبط با واردات و موضوعات مرتبط توصیه میشود
مقاله سوالات متداول واردات را مطالعه نمایید.

قوانین و مقررات حوزه گمرکی

جهت مشاهده قوانین و مقررات مهم می توانید از لینک های زیر استفاده کنید

  1. قانون مقررات صاردات و واردات
  2. آیین نامه اجرایی قانون مقررات صاردات و واردات
  3. قانون امور گمرکی
  4. آیین نامه قانون امور گمرکی
  5. مهمترین قوانین و مقرراتی که هر بازرگان بایستی در ایران بداند

برای مطالعه و بررسی آخرین وضعیت قوانین و مقررات مرتبط با واردات و صادرات به بخش مقررات واردات و مقررات صادرات مراجعه نمایید. در این بخش به صورت کامل آخرین دستورالعملها، بخش‌نامه‌ها، و آیین نامه های ابلاغی به ترتیب تاریخ ارائه شده است.

سامانه هایی که در فرآیند تجارت می بایست با آنها کار نمایید:

بازرگانان جهت انجام امور واردات درخواست های خود را به صورت الکترونیکی برای گمرک و سایر دستگاه ها ارسال می کنند. سامانه هایی که برای واردات استفاده می شوند در زیر به صورت مختصر توضیح داده شده است ولیکن برای اطلاعات بیشتر به بخش معرفی هر کدام از این سامانه ها مراجعه نمایند.

سامانه جامع تجارت:

سامانه جامع تجارت شامل دو بخش تجارت خارجی و داخلی است. بخش اول، تجارت فرامرزی که شامل فرآیندهای مربوط به اخذ شناسه فروشندگان خارجی، ثبت پیش فاکتور، اخذ مجوزهای ورود، مجوز ارزی ، ثبت سفارش ، تامین ارز و همچنین حمل بین المللی کالا و حمل و نقل داخلی کالا می باشد. بخش دوم تجارت داخلی است، که فرآیند های حمل و نقل داخلی، انبار های داخلی و انتقال مالکیت ( خرید و فروش ) را شامل می شود. سامانه جامع تجارت به عنوان درگاه واحد تجارت ایران قدم اولیه انجام تجارت می باشد. برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع تجارت را مطالعه نمایید.

سامانه جامع تجارت

سامانه جامع اموری گمرکی:

EPL گمرک جمهوری اسلامی ایران برای دور اظهاری واردات و صادرات و ترانزیت کالا، پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک را راه اندازی کرده است. EPL مخفف واژه Electronic Packing List ، سامانه است که به صورت الکترونیکی و بر بستر وب ، فعالیت ترخیص کاران گمرک و هم چنین صاحبان کالا را میسر می سازد.

– در ابتدا حق العمل کار گمرک یا صاحب کالا با مراجعه به بخش IT گمرک احراز هویت کرده و در این سامانه ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور دریافت می کند. برای دریافت نام کاربری و رمز عبور به همراه داشتن کارت ملی ، کارت بازرگانی ، شناسه ملی و وکالت نامه معتبر الزامی میباشد.

– در این سامانه شما میتوانید عملیاتی مانند دور اظهاری واردات ، دور اظهاری ترانزیت ، اعطای وکالت به حق العمل کار گمرک ، دسترسی به گزارشات مربوط به اظهارنامه های قبلی را به انجام رسانید.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع امور گمرکی را مطالعه نمایید.

سامانه حامع امور گمرکی

سامانه جامع انبارها:

هدف اصلی از پیاده سازی سامانه جامع انبارها، استانداردسازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبارها و محل های ذخیره و نگهداری کالا و گنجایش آن ها و هم چنین اطلاعات مربوط به کالا های ذخیره شده در آنها اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … است.

اهداف بلندمدت و کلیدی این پروژه به طور خلاصه عبارتند از:

۱. جمع‌ آوری اطلاعات دقیق در مورد انبار ها و محل های ذخیره و نگهداری کالا ( از قبیل گنجایش آنها و … ).

۲. جمع‌ آوری اطلاعات دقیق و به روز ( برخط Online ) از کالا های ذخیره شده در انبار ها و محل‌ های ذخیره و نگهداری کالا اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … همچنین اطلاع از رسید ورود و خروج کالا ها.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع انبارها را مطالعه نمایید.

 

سامانه جامع انبار ها

سامانه شناسه کالا:

این سامانه، سامانه‌ ای است به منظور تولید، تخصیص و مدیریت شناسه کالا و مرتبط کردن آن‌ با شناسنامه کالا در سراسر زنجیره تأمین. این سامانه باید به‏ گونه‌ ای طراحی و اجرا گردد که فرایند های درخواست و صدور شناسه کالا را در بر گرفته و امکان استعلام شناسه کالا ها را برای سامانه‌ های مرتبط فراهم نماید.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه شناسه کالا را مطالعه نمایید.

سامانه شناسه کالا

سامانه tsc:

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه جامع تجارت را مطالعه نمایید.

سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی:

سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری راهکاری پیشرفته جهت ایجاد سهولت برای بازرگان ( در امر صادرات و واردات )، با سابقه مثبت است که البته باعث ایجاد انگیزش برای اصلاح رفتار تجاری و ایجاد سابقه و اعتبار مثبت می شود. 

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی را مطالعه نمایید.

سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی

سامانه تجارت داخلی:

در سامانه تجارت داخلی فرآیند های حمل و نقل داخلی ، انبار های داخلی و انتقال مالکیت ( خرید و فروش ) را شامل می شود. سامانه جامع تجارت به عنوان درگاه واحد تجارت ایران قدم اولیه انجام تجارت می باشد.

برای آشنایی با این سامانه بخش سامانه تجارت داخلی را مطالعه نمایید.

نویسنده:نگین رمضانی
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرآیند صدور گواهی بهداشتی حمل دام زنده مقدمه : قرنطینه به عنوان یکی از رکنها و ابزارهای مهم در تأمین...
تاریخ انتشار : 1 ساعت قبل
فهرست جدید کد تعرفه‌های مشمول ارز حاصل از صادرات خود و دیگران 🔻سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد:...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
اقلام مشمول جزء (٢) بند (الف) تبصره (٩) قانون بودجه سال ١۴٠٣ کل کشور موضوع اضافه شدن و اصلاح برخی...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
*آغاز درج برنامه تولید سال ۱۴۰۴ و توقف پذیرش برنامه تولید سال جاری واحدهای تولیدی از ابتدای آبان ۱۴۰۳* 📢...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
نحوه تعیین ارزش کالاهای صادراتی و چگونگی اعتراض به ارزش اظهاری اظهار کالا در گمرکات اجرایی به منزله پذیرش ارزش...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
شرایط برخورداری از معافیت صادرات کالا و خدمات موضوع ماده ۱۴۱ و استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ( از...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما