ترخیص کالا با پته گمرکی

پته گمرکی

آموزش صفر تا صد ترخیص کالا با پته گمرکی

منظور از پته گمرکی ( custom release document ) به شرح زیر می باشد :

  • زمانی که کالای وارداتی هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزشی، کالایی تجاری نباشد و صرفا مناسب کارخانه های تولیدی و یا موسسات تحقیقاتی قصد واردات آن به کشور را داشته باشیم می توان آن کالا را به عنوان پته ی گمرکی ترخیص نمود.
  • برای کالاهای مسافری با یک سقف مالی مشخص، بارنامه ای به منظور خروج کالا از گمرک صادر می شود که به آن پته ی گمرکی می گویند.
  • در صورتی که قبض انبار را دریافت کرده باشید و تمامی اقدامات لازم برای صدور پته را به انجام رسانده باشید، کالای شما می تواند تنها در عرض چند ساعت از گمرک مد نظر ترخیص شده و تحویل مشتری داده شود.
  • نام دیگر پته ی گمرکی پته ی مسافری یا تجاری می باشد.

انواع سندهای ترخیص کالا از گمرک

در گمرک دو نوع سند ترخیص وجود دارد :

پته گمرکی برگه سبز

پته گمرکی پتِه گمرکی

برگه سبز : پروانه یا مجوز گمرکی برای کالای تجاری است که به آن برگه سبز می گویند.

پته گمرکی : پروانه یا مجوز گمرکی برای کالای غیرتجاری می باشد که به آن پته گفته می شود.

 

تفاوت بین پته گمرکی و برگ سبز :

تفاوت بین پته گمرکی و برگ سبز این است که برای ترخیص کالا از طریق پته گمرکی ، نیازی به تنظیم اظهار نامه و ثبت سفارش ندارید. در حالی که ترخیص کالا از طریق برگ سبز به اظهارنامه گمرکی متکی است. در فرآیند ترخیص کالا ، پته گمرکی جزو سریع ترین روش های ترخیص کالا از گمرک محسوب می شود.

 

در فرایند ترخیص کالا با پته منظور از کالا های غیر تجاری چیست؟

کالاهای غیر تجاری به کالاهایی گفته می شود که از نظر بها و تعداد جنبه تجاری نداشته باشند. این نوع کالاها بیشتر برای تولیدی ها است و به عنوان نمونه در نظر گرفته می شود و ویژگی معامله و کسب سود را ندارد. بر اساس تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران، پتِه گمرکی برای کالا صادر نموده شده است و با کسب اسناد و مجوزهای مورد نیاز جواز برای ترخیص کالا از گمرک صادر می شود.

 

نکته :

کالاهایی که به عنوان کالاهای غیرتجاری شناخته شده است و با پته گمرکی ترخیص می شوند دیگر به تنظیم نمودن اظهارنامه گمرکی و ارائه دادن کارت بازرگانی برای طی مراحل ترخیص از گمرک نمی باشد.

 

برای چه کالاهایی از پته گمرکی استفاده می شود ؟

  • در این زمان مهم ترین مزیت این است که کالا نیازی به ثبت سفارش ندارد و از لحاظ زمانی و پیشرفت کار خیلی به نفع شماست.
  • وقتی گمرک این تشخیص را بدهد که کالا جنبه ی تجاری ندارد، پته ی غیرتجاری صادر می شود و در صورت اخذ مجوزهای ضروری مجوز ترخیص را صادر می کند.
  • به طور کلی برای ترخیص تمام کالاهایی که توسط گمرک، مسافری شناخته شدند نیازی به کارت بازرگانی نداریم.

تغییرات در سیستم گمرک

در سال های گذشته ثبت پته ی گمرکی به روش دستی انجام می شد و نیازی به اظهار نداشت. اما مدتی است که معاونان فنی گمرک موظفند درصورت قبول پته غیرتجاری یا مسافری حتما آن را به صورت الکترونیکی سامانه جامع امور گمرکی اظهار کنند.

تخلف در روند پته 

با توجه به اینکه در سال های گذشته در ترخیص پتِه گمرکی غیرتجاری مخصوصا در روش حمل و نقل هوایی به شدت تخلفات متعددی صورت می گرفته و بیشتر این تخلفات، به دلیل عدم ثبت اطلاعات صحیح کالا بوده است، درحال حاضر در فرایند بازرسی کالا و ترخیص پته های گمرکی سخت گیری های زیادی اعمال می شود. در زمان ترخیص برای جلوگیری از تخلف در روند پته های گمرکی، صاحب کالا می بایست به صورت الکترونیکی کالای خود را اظهار کند.

ارزش و حجم کالا برای صدور پته ی گمرکی

برای کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار، برای اشخاص عادی و برای شرکت های تولیدی یا دانش بنیان تا سقف ۲۰۰۰ دلار امکان ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی وجود دارد . جهت ترخیص قطعات یدکی ماشین آلات، معاونین فنی حتی تا سقف ۲۰٫۰۰۰ دلار نیز ، بدون نیاز به دریافت مجوز ثبت سفارش کالا ، می توانند اقدام به ترخیص کالا به صورت پته مسافری و تجاری کنند.

مسافرهایی که قصد ورود کالا به کشور را دارند، تنها یکبار در سال می توانند تا ۸۰ دلار کالا همراه خود بیاورند که این کالا باید دارای شرایط زیر باشد :

  • تجاری نباشد
  • ممنوع نباشد

انواع کالاهایی که به گمرک امانات پستی وارد می شوند ( غیرحضوری )

  • هدیه و سوغاتی برای اشخاص حقیقی
  • لوازم مربوط به کالاهای مسافری
  • نمونه کالا برای واحدهای تحقیقاتی
در ادامه جهت کسب اطلاع بیشتر در این خصوص، مقاله فهرست پرسش های متداول امور مسافری را مطالعه نمایید.

نمونه پته گمرکی

از آنجایی که ترخیص از طریق پتِه گمرکی نیاز به اظهارنامه و ثبت سفارش ندارد، تمامی عملیات گمرکی و مجوز ترخیص کالا پشت قبض انبار ثبت می شود.

پته گمرکی

سامانه ثبت پته گمرکی

پته یک کد رهگیری محموله است که آن را می‌توان از سامانه پیامکی گمرک و همچنین سامانه EPL پیگیری کرد. این کد در زیر بارکد نوشته شده است و شما باید بعد از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، آن را در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص (سامانه ثبت پته گمرکی) به آدرس (www.wms.ir) ثبت کنید.

برای درج پته در سامانه ابتدا باید به منو “مسئول انبار” (در زیر منو ورود پته) رفته و شماره پته خود را که در زیر بارکد درج شده است، در این قسمت وارد نمایید.

 

برای صدور پته گمرکی (custom release document) به موارد زیر توجه نمایید:

  1. کد ملی صاحب کالا باید درج گردد.
  2. در صورتی که کالا از یک انبار به انبار دیگری انتقال یافته باشد، حتما باید در بخش مشخص شده شناسه مقصد را وارد نمایید.
  3. اطلاعات راننده را حتما تکمیل نمایید.

 

دریافت شماره پته گمرکی

برای گرفتن شماره پته گمرکی باید به سامانه گمرک به آدرس (www.epl.irica.gov.ir) وارد شوید. پس از دریافت شماره پته گمرکی می‌توانید از طریق سامانه پیامک استعلام گمرک وضعیت کالای خود را پیگیری نمایید.

 

پته خروج کالا از انبار شهری

پته خروج کالا از انبار شهری را در هنگام دریافت کالا نیاز خواهیم داشت. قبل‌تر شما در سامانه مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص به آدرس (www.wms.ir) ثبت نام کرده‌اید. وارد این سامانه شوید و پته خروج کالایی که از گمرک گرفته‌اید را در سیستم انبار شهری وارد کنید. در این بخش اطلاعات پته را مشاهده کرده و پیام ورود پته به سامانه مدیریت انبار شهری برای شما قابل مشاهده می‌باشد. در این مرحله شما می‌توانید موجودی انبار شهری را برای سنجیدن وضعیت انبار مشاهده و بررسی نمایید. پس از این مرحله شما باید برای ثبت بیجک خروجی از سامانه انبار شهری باید اطلاعات موردنیاز را وارد نمایید. در نهایت اطلاعات راننده کانتینر، خود کانتینر را وارد نموده و پته عبور را ایجاد کنید. حال بیجک خروج کالا در سامانه مدیریت انبار شهری برای شما صادر شده است.

 

سوالات متداول در ترخیص کالا با پته گمرکی

علت عدم دریافت پیامک پته های ثبت شده به مقصد انبار برای مسئول انبار چیست؟

شما می‌توانید این پته ها را در کارتابل انبارداری مشاهده نمایید. در بخش بالای صفحه بازه زمانی پته (زمان خروج محموله از گمرک) را مشخص کرده و پته گمرکی موردنظر را مشاهده نمایید. از زمانی که این کارتابل را راه اندازی کرده‌اند دیگر پیامک ارسال نمی‌شود.

 

زمان صحیح برای ثبت ورود پته به سامانه چه وقتی می‌باشد؟

بعد از رسیدن محموله و زمانی که آنها را در انبار موردنظر تخلیه کردید، پته را در سامانه وارد و اعلام وصول نمایید.

 

از زمان خارج شدن بار از گمرک تا ثبت پته چند روز مهلت داریم؟

شما تنها ۶ روز برای اعلام وصول پته زمان دارید. اگر در این زمان نتوانید اعلام وصول پته را انجام دهید در سامانه گمرک به مشکل خواهید خورد. پس سعی نمایید در همین بازه زمانی پته خود را اعلام وضعیت نمایید. اعلام وضعیت پته به دو صورت وصول و عدم پذیرش می‌باشد.

 

در صورتی که در زمان مشخص شده نتوانیم پته را اعلام وصول کنیم، باید چه روندی را پیش ببریم؟

به منو اعلام عدم پذیرش پته گمرکی در سامانه رفته و پته را به حالت “عدم پذیرش” ثبت کنید. در این حالت شناسه انبار شما به صورت غیرفعال درآمده و نمی‌توانید در سامانه گمرک انبار مقصد را ثبت و انتخاب نمایید.

 

پس از رسیدن بار به انبار برای اعلام وصول آن به کارتابل انبارداری مراجعه کردیم، اما پته در آن ثبت نشده بود که بتوانیم آن را اعلام وصول یا عدم پذیرش بزنیم. با توجه به اینکه تنها ۶ روز برای این کار مهلت داریم باید چه اقدامی انجامدهیم تا شناسه انبارمان به مشکل نخورد؟

این مشکل به ۲ دلیل پیش می آید:

  1. در سامانه گمرک برای پته مقصد مشخص نشده
  2. مقصد پته انبار دیگری می‌باشد

در هر صورت شناسه انبار دچار مشکل نخواهد شد زیرا پته ای برای مشخص کردن وضعیت به کارتابل انبارداری وارد نشده است.

 

بار بعد از ۶ روز به انبار مدنظر رسید به همین دلیل آن را عدم پذیرش پته گمرکی ثبت کردیم. حال که بارمان به انبار رسیده چگونه آن را ثبت نماییم؟

از منو اعلام عدم پذیرش پته گمرکی پته موردنظر خود را در بخش تغییر وضعیت به حالت پذیرش دربیاورید و وارد منو پته شده و پته خود را ثبت کنید.

 

معانی پیغام و خطاها در خصوص پته گمرکی

پیغام: انباردار محترم براساس اطلاعات دریافتی از سامانه گمرک ، برای پته موردنظر وکالت از طرف صاحب کالا به انبار شما داده نشده است، لطفا وکالت را در سامانه EPL (سامانه گمرک) بررسی نمایید.

معنی: مقصد پته در سامانه گمرک انبار دیگری ثبت شده است و شما انبار را به اشتباه وارد می‌کنید. در کارتابل انبار وضعیت پته خود را مشاهده کنید. در این شرایط پته ای به شما نمایش نخواهد داد تا آن را اعلام وصول کنید.

خطا ۴۰۰۲: پته ای با این مشخصات وجود ندارد.

معنی: شماره پته درست را می‌توانید از کارتابل انبارداری دریافت کنید.

خطا ۵۰۰۱: پته بین انباری مورد نظر به مقصد انبار شما نمی‌باشد.

معنی: انبار به مقصد دیگری ثبت شده است. این مشکل را در کارتابل انبارداری می توانید بررسی کنید.

خطا ۶۰۰۱: هیچ پته ای با این سریال یافت نشد.

معنی: شماره پته ای که وارد می‌کنید اشتباه می‌باشد. برای پیدا کردن شماره پته درست به کارتابل انبارداری مراجعه کنید.

خطا ۹۰۰۱: مجموع وزن‌ قلم کالاهای وارد شده با وزن کل پته برابر نیست. وزن قلم کالاها را با توجه به وزن خالص پته تفکیک کنید.

معنی: این خطایی که در زمان ثبت پته مشاهده می‌کنید به این معنی است که وزن قلم کالا نسبت به وزن خالص پته اشتباه وارد شده است. این را در بخش ویرایش وزن قلم کالا و … اصلاح نمایید. چنانچه باز به مشکل برخوردید، به گمرک مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

 

درباره سامانه جامع گمرکی بیشتر بدانیم :

آموزش سامانه جامع گمرکی
 

 

کاربران عزیز :

در این بخش از سایت لیست مشاوران امور گمرکی و ترخیص کالا قابل مشاهده است. برای مشاهده جزئیات کامل و تماس با هر کدام شما می توانید به صفحه اختصاصی هر مشاور مراجعه نمایید.

لیست مشاوران امور گمرکی و ترخیص کالا

 

جهت مشاهده آخرین اخبار و مقررات ترخیص کالا به لینک زیر مراجعه نمایید.

قوانین ترخیص گمرکی

 

مطالب بیشتر

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعمال اعتبار چهارساله برای کدهای IRC مواد اولیه اعمال اعتبار چهارساله برای کدهای IRC مواد اولیه
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
عدم امکان تغییر در بررسی سیستمی درخواست های ارزی ثبت سفارش 🔻معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
اضافه شدن تعرفه های قطعات منفصله به لیست ترخیص درصدی در خصوص تغییر.گروه.کالایی و ترخیص.درصدی.مجموعه قطعات منفصله.انواع خودرو به آگاهی...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
ضوابط صادرات جو پرک با توجه به شمولیت ارز ترجیحی برای واردات جو به عنوان یکی از نهاده های کشاورزی،...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
اعلام گمرک سومار بعنوان گمرک مجاز ( صرفاً مرز خروج ) محموله های آلکید رزین برای مدت ۶ ماه درخواست...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
عدم پذیرش بارنامه های صادره قبل از ثبت سفارش بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عدم پذیرش بارنامه های صادره قبل...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما