راهنمای جامع صادرات آنلاین از طریق بسترهای تجارت الکترونیکی
۰ تا ۱۰۰ آموزش کسب و کار اینترنتی
صادرات آنلاین
کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که امروزه از اینترنت استفاده نمی کند. این استفاده در حوزه بازرگانی نیز صادق است. بسیاری افراد برای پیدا کردن مشتری ، مقایسه فروشندگان ، مقایسه کالا ها ، آشنایی با توانمندیهای شرکت صادراتی و … از اینترنت استفاده می نماید. پس حضور در اینترنت و معرفی خود، توانمندی و کالای صادراتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حضور در اینترنت می بایست با حدف معرفی شرکت و کالای صادراتی ، پیدا کردن مشتریان بالقوه، کسب آخرین اطلاعات از رویدادها و قوانین و گردهمایی ها و یا تبادل اطلاعات باشد. برای هر هدفی که کار خود را شروع می کنید می بایست اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید.
در این مقاله ما سعی کرده ایم تا اصول کار برای استفاده از اینترنت برای بازاریابی و معرفی کالا و پیدا کردن مشتری از طریق اینترنت را آموزش دهیم.
مقالات صادرات آنلاین ، شامل اصول زیر است :
- استفاده از اینترنت برای پیدا کردن خریداران خارجی در فرآیند صادرات آنلاین
- دایرکتوریهای خریداران ، فروشندگان و تولیدکنندگان
- استفاده از سایت های مرجع و منابع اطلاعاتی
- حضور در نمایشگاه ها و یا استفاده از سایت های نمایشگاه های بین المللی
- مراحل راه اندازی یک سایت برای صادرات آنلاین کالا و خدمات
استفاده از اینترنت برای پیدا کردن خریداران خارجی در فرآیند صادرات آنلاین
دایرکتوری های خریداران ، فروشندگان و تولیدکنندگان در صادرات آنلاین
شما می توانید با ثبت نام در برخی سایت هایی که به معرفی خریداران و فروشندگان جهانی می پردازند، با انبوهی از خریداران و فروشندگان جهانی از طریق شبکه اینترنت در ارتباط باشید.
استفاده از تجارت الکترونیکی برای معرفی کالا و خدمات و توسعه بازارهای صادراتی در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راه اندازی وب سایت و ثبت اطلاعات یکی از اصلی ترین استراتژی ها در صادرات آنلاین کالا ست.
در حال حاضر کمتر کسی است که از جستجوی اینترنتی برای یافتن تامین کنندگان مناسب، ارزیابی امکانات آنها و مذاکره با آنها استفاده نکند.
ثبت اطلاعات در سایتهای مرجع بسیار با اهمیت است. این سایتها یکی از محل های اصلی جستجوی برای یافتن تامین کنندگان بوده و به راحتی در دسترس همه هستند. در ادامه اگر به فراگیری صادرات علاقه مند هستید ، بخش آموزش صادرات را مطالعه نمایید.
شما در وب سایت های مرجع B2B می توانید به خوبی خود را معرفی نمایید و اطلاعاتی همچون موارد زیر را در این سایت ها ثبت کنید:
- اطلاعات و مشخصات کالا و خدمات
- ویژگی ها تخصصی و رقابیت شرکت و کالا و خدمات صادراتی
- تصاویر از کالای صادراتی و نمونه کارها
- اطلاعات مرتبط با چگونگی ارسال و بسته بندی کالا صادراتی و حداقل و حداکثر میزان سفارش
- اطلاعات تماس همچون آدرس وب سایت و تلفن تماس و ایمیل و …
شما می توانید با استفاده از جستجو در اینترنت لیست سایتهای معتبر در این حوزه را با کلید واژه های B2B website , B2B directory , exporter directory و … به لیست این وب سایت ها دسترسی پیدا کنید.
نکته
برای بررسی رتبه نام دامنه را در سایت آلکسا درج کرده و جزئیات آن را مشاهده نمایید. سایتهایی که رتبه جهانی آنها پایین تر از ۱۰۰ هزار است برای شروع کار مناسب هستند. هرچه رتبه سایت به ۱ نزدیکتر باشد آن سایت بازدید کننده بیشتری دارد.
همچنین در اینترنت به عنوان خریدار ، صادرکننده کالای خود را جستجو نمایید. برای مثال اگر شما صادر کننده زعفران هستید در اینترنت جستجو کنید saffron exporter حال در نتایج جستجو اطلاعات را مشاهده نمایید. اگر با سایست مرجع برخورد داشتید ان سایت نیز چون در جستجو ربته مناسبی دارد می تواند محل مناسبی برای ثبت اطلاعات شما باشد.
همچنین در گوکل جستجو نمایید که آیا برای گروه کالا و خدمات شما مرجع تخصصی و یا پایگاه اطلاعات جهانی تخصصی وجود دارد.
اگر چنین سایتی وجود داشت و رتبه و بازدید کننده خوبی داشت این محل ها نیز میتواند برای ثبت اطلاعات شما به کار بیایند.
در بخش زیر لیستی از وب سایتهای B2B مطرح آورده شده است.
شما با ثبت اطلاعات خود در این سایت ها می توانید به راحتی کالا و خدمات صادراتی خود را بازاریابی نمایید و در معرض دید مخاطبین تخصصی خود قرار بگیرید.
لازم به ذکر است معرفی این سایتها به معنی تضمین آنها از سوی وب سایت یا هر نهاد دولتی و قانونی نیست و مسئولیت دقت در نحوه عقد قراردادها و مبادرت به شرکت در معاملات بر عهده شماست.
برخی از سایت ها برای صادرات آنلاین ، به شرح زیر می باشند:
|
|
استفاده از سایت های مرجع و منابع اطلاعاتی در صادرات آنلاین
همچنین سایت سازمان توسعه تجارت ایران ، در بخش منابع اطلاعات تجاری و همچنین دفاتر بازرگانی کشورهای اروپا و آمریکا ، کشورهای عربی و آفریقا و دفتر آسیا و اقیانوسیه منابع مناسبی از اطلاعات برای مخاطبان در حوزه های یاد شده میباشند.
مناقصات بینالمللی برای در اختیار داشتن لیست مناقصات بینالمللی میتوانید به وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه نمائید که در آن لیستی از این مناقصات از سایتهای زیر خریداری شده است.
قسمت مشاوره سایت اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، تهران و اتاق های بازرگانی استانها و یا اتاق های مشترک ایران با سایر کشورها حاوی مطالب و مقالات مفیدی در مورد صادرات آنلاین می باشد. از طریق آدرسهای اینترنتی زیر میتوانید به این قسمت دسترسی پیدا کنید:
- وب سایت اتاق های بازرگانی استانها
- وب سیات اتاق بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها
حضور در نمایشگاه ها و یا استفاده از سایت های نمایشگاه های بین المللی
نمایشگاه های بین المللی یکی از بهترین منابع بازاریابی جهت برقراری ارتباط با شرکای خارجی ، شرکت در نمایشگاه های بینالمللی می باشد. جهت اطلاع از تقویم نمایشگاه های بین المللی میتوانید با مراجعه به وب سایت های زیر به لیست نمایشگاه های دلخواه دست یابید.
- http://www.auma.de
- http://www.tsnn.com
- http://www.expodatabase.com
- http://www.eventseye.com
مراحل راه اندازی یک سایت برای صادرات آنلاین کالا و خدمات
به صورت خلاصه مراحل راه اندازی یک سایت که بتواند به صادرات آنلاین کالا شما کمک نماید شامل موارد زیر است. ولی ما توصیه میکنیم پس از خواندن این خلاصه، ادامه این مقاله را در خصوص راهنمای جامع تجارت الکترونیکی و استفاده از آن در صادرات کالا را نیز مطالعه نمایید.
- تهیه طرح اولیه و استراتژی توسعه وب سایت
- انتخاب نام و خرید دامنه مناسب
- خرید هاست
- ساخت سایت (بدون نیاز به برنامه نویسی یا برون سپاری حرفه ای آن)
- تهیه محتوا غنی و حرفه ای
- سئو
- تبلیغات و بازاریابی در سایت
نکات :
- سایت چند زبانه بهتر است یا تنها به انگلیسی تهیه کنیم
- روش های بهبود بازدید از وب سایت
- استراتژی های توسعه وب سایت
راهنمای جامع راه اندازی کسب و کار اینترنتی
راهنمای جامع تجارت الکترونیکی و توسعه آن
تجارت الکترونیکی امروزه بخش بزرگی از زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده است. ما لباس ، لوازم الکترونیکی و مواد غذایی را بصورت آنلاین سفارش می دهیم. تقریباً هر روز از کارت های اعتباری استفاده می کنیم. خرید آنلاین یا تجارت الکترونیکی در تمام ابعاد زندگی ما نهادینه شده است و تصور زندگی بدون آن دشوار است.
اجازه دهید در ادامه به توضیح این نوع تجارت و انواع آن و تمام مواردی که باید برای شروع آن در نظر بگیرید بپردازیم.
۱- ” تجارت الکترونیکی ” چیست؟
تجارت الکترونیک به انجام معامله تجاری با استفاده از تلفن ، اینترنت ، و کامپیوتر اشاره دارد. ابزار هایی که در ادامه مطرح می کنیم در انجام معاملات تجاری تاثیر گذارند:
- تبادل اطلاعات الکترونیکی ( EDI )، مبادله بین سازمانی اسناد تجاری در قالب ساختاری و پردازش شده.
- نامه الکترونیکی ( ایمیل )
- انتقال الکترونیکی سرمایه ( EFT )
- وب سایت ها
- درگاه پرداخت
۲- ” تجارت الکترونیکی فرامرزی ” چیست؟
تجارت الکترونیکی فرامرزی یک نوع تجارت بین المللی به کمک تکنولوژی است. معاملات تجاری بین المللی معمولا زمان و هزینه بالایی دارند، و امروزه استفاده از سامانه الکترونیکی جهت انجام امور واردات و صادرات آنلاین و سایر خدمات تجارت بین المللی موجب تسهیل این فرایند شده است.
۳- انواع مدل های کسب و کار اینترنتی
تجارت الکترونیکی نیز همچون سایر کسب و کار ها دارای انواع متفاوتی است. این نوع تجارت بسته به دو طرف شرکت کننده در معامله و خدماتی که در این میان ارائه می شوند در دست بندی متفاوتی قرار می گیرند. در ادامه به معرفی دسته بندی های تجارت االکترونیکی می پردازیم:
” تجارت الکترونیکی B2B ( کسب و کار با کسب و کار ) ” چیست؟
این نوع تجارت (B2B) شامل معاملات بین شرکت ها است، جایی که تامین کننده بصورت عمده ( کالا های مصرفی و صنعتی ) به شرکت ها می فروشد.
” تجارت الکترونیکی B2C ” چیست؟
کسب و کار با مصرف کننده جایی است که یک تجارت ، محصول خود را مستقیماً از طریق وب سایت شرکت یا یک بازار آنلاین ، به طور مستقیم به مشتری می فروشد. شرکت های خریدار که محصولات عمده را از طریق یک معامله تجارت الکترونیکی B2B از طریق تامین کننده خریداری می کنند و سپس آن محصولات را به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند، از طریق B2B خریداری کرده و از طریق B2C به فروش می رسانند.
” تجارت الکترونیکی C2B ” چیست؟
مدل مصرف کننده با کسب و کار ( C2B ) به این صورت است که مصرف کننده پروژه خود را به شرکت ها معرفی می کند و آنها قیمت پیشنهادی خود جهت اجرای پروژه را اعلام می کنند و در نهایت مصرف کننده از میان آنها یک شرکت را انتخاب می کند.
” تجارت الکترونیکی C2C ” چیست؟
این نوع تجارت مصرف کننده به مصرف کننده است. و افراد به صورت آنلاین و مستقیم با یکدیگر مبادله می کنند.
” تجارت الکترونیکی G2C ” چیست؟
این نوع تجارت بین شهروندان یک کشور و دولت آن کشور برقرار است، که اعم از بنگاه ها و موسسات دولتی است.
” تجارت الکترونیکی موبایلی ” چیست؟
تجارت الکترونیکی تلفن همراه ، که همچنین به آن تجارت الکترونیکی یا معمولاً “موبایل” نیز گفته می شود، یک تغییر و قالب بندی ساده وب سایت تجارت الکترونیکی موجود است تا امکان خواندن آن توسط هر دستگاه تلفن همراه فراهم شود. موبایل نه تنها تلفن های هوشمند بلکه تبلت ها را نیز شامل می شود که تنها عامل محدود کننده آن وضعیت فناوری فعلی است.
۴- استراتژی تجارت الکترونیکی
هرچه سایت شما حرفه ای تر و کاربر پسند تر باشد، بازدید کننده وب سایت نسبت به اصالت فروشگاه اینترنتی شما اعتماد بیشتری دارد.
برنامه تجارت الکترونیکی
وقتی می خواهید یک وب سایت تجاری ایجاد کنید، باید یک طرح کلی برای تجارت الکترونیکی خود بنویسید. شما باید روی استراتژی موجود در این زمینه تحقیق کنید و این کار به شما کمک می کند:
- بازده سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانید (ROI)
- بودجه و هدف گذاری تعیین کنید که تضمین می کند بیشترین بازده را در استراتژی تجارت الکترونیکی خود در صادرات آنلاین بدست می آورید.
- نگاه و هدف وب سایت خود را تعریف کرده و استراتژی خود را در بازارهای هدف خارج از کشور توسعه دهید.
نحوه تعیین استراتژی تجارت الکترونیکی:
اهداف شما از ساخت سایت برای صادرات کالا ( صادرات آنلاین ) و خدمات
آیا تجارت شما به وب سایت خاص خود نیاز دارد؟
برخی از سایت های تجارت الکترونیکی یا خرده فروشی ها مانند eBay یا Amazon ، مکان مناسبی برای شروع قبل از سرمایه گذاری در وب سایت شخصی خودتان هستند. دلیل این امر را تعیین کنید که چرا کسب و کار شما به یک وب سایت نیاز دارد و از این بابت اطمینان حاصل کنید. این تمرین به شما کمک می کند تا هنگام ایجاد ایده های خود، تمرکز خود را حفظ کنید.
وب سایت شما چه خدماتی ارائه می دهد؟
شما باید آنچه را که می خواهید در وب سایت خود ایجاد کنید، به روشنی بیان کنید.
منابع :
آیا شما سرمایه کافی برای شروع تجارت الکترونیکی دارد و چه مدت می تواند بدون بازدهی سرمایه زنده بماند؟
آیا می توانید یک نیروی متخصص برای وب سایت استخدام کنید و از پس حقوق او بر بیایید؟ اگر بودجه زیادی ندارید، باید هزینه های اضافی را کنار بگذارید و اگر احتمال می دهید که سرمایه گذاری شما در زمینه تجارت الکترونیکی نتیجه ای در پی ندارد، تمام سرمایه خود را صرف راه اندازی آن نکنید.
بازارها و مخاطبان هدف :
شما باید مخاطبان اصلی که از وب سایت شما بازدید می کنند و یا تمایل به جذب این دسته دارید، شناسایی کنید. در تجارت الکترونیکی تمرکز اصلی جذب بازدید کنندگان و بازگشت دوباره مشتریان است. نادیده گرفتن رقبای خود در بازارهای هدف ، استراتژی تجاری شما را آسیب پذیر خواهد کرد.
محصولات رقیب در این بازار چیست؟ رقبای عرضه کننده آنها چه کسانی هستند؟
تجزیه و تحلیل رقبا :
نزدیکترین رقبای صنعت شما چه کسانی هستند و چه ربطی به کسب و کار شما دارند؟ چه کسی بهترین سایت را دارد و چرا؟ شما باید لیستی از نزدیکترین رقبای خود تهیه کنید و در نظر بگیرید که چه عناصری در وب سایت های آنها خوب هستند؛ سپس این ایده ها را برای وب سایت خود در نظر بگیرید.
لیست ویژگی ها :
شما باید شرایط وب سایت خود را از جمله سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) یا چارچوب مدیریت سفارش ، درگاه پرداختی که می خواهید استفاده کنید، و هر نوع خدمات دیگری که ممکن است از وب سایت خود بخواهید را در نظر بگیرید.
برای سایت های معاملاتی تجارت الکترونیکی ، حتماً در صفحه اصلی خود گزینه ای جهت مشاهده لیست محصولات ، جستجوی در محل و جزئیات محصول در نظر بگیرید.
علاوه بر مؤلفه های این بخش، در اینجا موارد دیگری وجود دارد که هنگام راه اندازی وب سایت خود باید در نظر بگیرید:
سیاست حفظ حریم خصوصی برای محافظت از شرکت و مشتریان خود در صادرات آنلاین
این مورد موجب می شود اعتماد مشتری را جلب کنید و طبیعی است که آنها حق دارند بدانند که با اطلاعات آنها چه خواهید کرد.
رمزگذاری داده ها :
لایه سوکت ایمن ( SSL ) از اطلاعات خصوصی مشتریان شما محافظت می کند. اکثر سیستم عامل های رایانه تجارت الکترونیکی از قبل این برنامه را لحاظ کرده اند.
مدیریت صحیح سفارشات آنلاین :
آیا سیستم فعلی فناوری اطلاعات ( IT ) شما می تواند میان هجوم سفارشات آنلاین ، سفارشات را مدیریت کند؟ باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که زیرساخت های سایت تجارت الکترونیک شما ظرفیت حجم بالای سفارش ها و خدمت رسانی به مشتریان را داشته باشد.
۵- شناسایی فرصت های بازار تجارت الکترونیکی
برای فروش یک محصول یا ارائه خدمات، ابتدا باید ثابت کنید که شخصی حاضر به خرید و استفاده از آن است. برای شناسایی فرصت های بازار، ارزیابی عوامل کلیدی مانند جو سیاسی، اقتصادی و رقابتی ، دسترسی به بازار ، پتانسیل محصول ، توزیع و تولید محلی و محیط های اجتماعی فرهنگی و جمعیتی فیزیکی مهم است.
شما می توانید تحقیقات مربوط به بازار هدف خود را انجام داده یا از گزارش های تحقیق در دسترس بازار که شرکت های موجود در بازارهای محلی ارائه داده اند را بررسی کنید.
اکنون بیش از هر زمان دیگر می توان روند را از طریق داده های آنلاین ارزیابی کرد و به سادگی برای محصولات در بازارهای خارج از کشور تحقیقات گسترده ای انجام داد. برای این کار از جستجوهای آنلاین در سایت های معروف تجارت الکترونیکی خارجی برای شناسایی رقبا و جایگزین ها استفاده کنید.
علاوه بر این، شما می توانید از نظرسنجی برای درک بهتر آنچه مشتریان در بازارهای خارجی به دنبال آن هستند و منابع فعلی آنها برای تهیه محصول استفاده کنید.
برای تعیین در دسترس بودن محصول در بازار محلی در کشور هدف من چه کاری می توانم انجام دهم؟
با جستجوی خرده فروشان در کشور، مشاوره با کارشناسان و سؤال از مشتریان احتمالی در مورد میزان دسترسی موجود، در مورد موجود بودن محصولات مورد نظر خود تحقیق کافی انجام دهید. همچنین باید بدانید که از کدام کانال ها برای خرید استفاده کنید.
اگر محصول شما کیفیت بالایی دارد و در میان مشتریان بازار نیز مخاطب خاص خود را دارد، احتمالا هنوز از پتانسیل قوی برای موفقیت در بازار برخوردار است.
چگونه می توانم بازار محلی را ارزیابی کنم؟
ابتدا مشخص کنید که چشم انداز رقابتی در بازار هدف شما چگونه است. سهم بازار در دسته محصولات شما به چه میزان است؟ رقبای ضعیف تر موجود در بازار را بررسی کنید، و ارزیابی کنید که آیا محصول یا خدمات شما برای موفقیت شما در بازار توانایی رقابت دارد. همچنین رقبای قوی تر را نیز باید ارزیابی کنید.
دریابید که آیا یک رقیب انحصاری در بازار وجود دارد و یا اینکه آنها فقط مشتریان خاص خود را دارند. همچنین اگر در این حیطه رقابت کمی وجود دارد بررسی کنید که چرا اینچنین است.
آیا روندهای سیاست گذاری یا نظارتی وجود دارد که می توانید از آنها در یک بازار خاص بهره ببرید؟ اخبار اخیر صنعت و اهداف بازار همچنین قانون گذاری های جدید را برای کشف موقعیت های بهتر دنبال کنید.
آیا تجارت الکترونیکی بین المللی ، تحت تاثیر قوانین و مقررات محلی است؟
قوانین مالیاتی ، قوانین گمرکی ، سازمانی شرکت ها، محدودیت واردات و قوانین داخلی و همچنین خارج از کشور باید قبل از ورود به بازار جدید درک شود. آیا دولت بازار هدف دسترسی به مواد اولیه خاص یا نیروی کار ماهر را محدود می کند؟
علاوه بر این مواردی از دولت های خارج از کشور نیز تمایلی به ورود برخی سرمایه گذاری های خارجی یا گسترش مشاغل ندارند. اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارید می توانید در مورد بازارهای خارج از کشور و قوانین و مقررات آنها ، از نهادهای نظارتی راهنمایی بخواهید، به خصوص هنگامی که مسئولیت درک قوانین محلی با مشاغل یا یکی از ارائه دهندگان خدمات تجارت الکترونیکی شما باشد.
نام تجاری خود را بسازید
ایجاد برند دیجیتال خود به صورت آنلاین نیاز به برنامه ریزی دارد تا موفقیت شما در جلب مشتری هدف در یک بازار خارج از کشور را تضمین کند. برای ایجاد نام تجاری تجارت الکترونیکی مرزی، تعیین ترکیبی مناسب از تعامل با رسانه های اجتماعی، بازارها و محتوا برای بهینه سازی سئو وب سایت شما می تواند موثر باشد.
به عبارتی تطبیق نام تجاری شما با بازاری که وارد می شوید بسیار مهم است زیرا پلتفرم مورد استفاده شما برای استراتژی فعلی بازاریابی شما ممکن است در بازارهای بین المللی متفاوت باشد. ممکن است شرکت شما نیاز به ارزیابی مجدد جایگاه خود در این بازار جدید داشته باشد.
باید در مورد سیستم عامل آنلاین محبوب در کشوری که وارد بازار آن می شوید بدانید چرا که به افزایش شناخت برند شما در خارج از کشور است و افزایش ترافیک وب سایت شما و در نتیجه جذب بیشتر مشتریان و فروش بیشتر منجر می شود. در ادامه جهت آشنایی با برند سازی بین المللی ، به مقاله برند سازی بین المللی سایت مراجعه نمایید.
آیا منابع کافی برای یک استراتژی بلند مدت تجارت الکترونیکی در خارج از کشور دارم؟
قبل از معرفی مشاغل خود به رسانه های محلی خارج از کشور، یک طرح کلی گام به گام از نحوه راه اندازی پروژه تبلیغاتی آنلاین برند خود ایجاد کنید. وقت بگذارید تا پیامدهای فرهنگی مانند اهمیت رنگ ها، ظرافت های زبان مقصد، نماد های مذهبی و سنت ها را در نظر بگیرید.
شرکت های بزرگی وجود دارند که با ورود به بازارهای بین المللی و صرف هزینه بالا، زمانی برای در نظر گرفتن موضوعات اساسی مانند زبان مقصد و اینکه چگونه برداشت ها بر اساس دیدگاه متفاوت است، در نظر نگرفتند و بابت این موضوع ضرر زیادی را متحمل شده اند.
کدام رسانه دیجیتالی برای معرفی نام تجاری شما مناسب خواهد بود؟ فیلم ها، مقالات، عکس ها و آگهی تلویزیونی همه بسته به نیازهای تجاری شخصی، نقاط قوت خود را دارند. ایجاد محتوا با کیفیت و درگیر کردن مخاطبان مربوطه بصورت آنلاین ، مهمترین استراتژی تجارت شما است.
سعی کنید با ایجاد شبکه ای از متخصصان با ایجاد محتوا که موجب ترافیک آنلاین و جذب مشتری می شود، مخاطب خود را درگیر کنید.
کدام یک از بسترهای رسانه های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر تجارت الکترونیکی شما دارند؟
انتخاب بستر درست رسانه های اجتماعی به محصولات و صنعت خاص شما بستگی زیادی دارد. شبکه های اجتماعی ، سایت ها، اخبار اجتماعی ، اشتراک گذاری رسانه ها، بلاگر ها و انجمن ها همه برای خرده فروشی کالا های مصرفی مناسب هستند تا با محتوای برند مناسب و معنی دار درگیر شوند.
برای صنایع سنگین مانند هوافضا، ماشین آلات و مواد شیمیایی ، رویکرد محافظه کارانه تر رسانه های اجتماعی توصیه می شود که عبارتند از درگیر کردن شبکه های اجتماعی حرفه ای، اشتراک گذاری توسط رسانه های اساسی ، بلاگر ها و انجمن های آنلاین است.
آیا شرکای خارج از کشور شما دارای استراتژی بازاریابی دیجیتال هستند؟ چگونه می توانید از دانش آنها برای ساخت نام تجاری خود استفاده کنید؟ پس از برقراری روابط تجاری با شریک محلی خود، ممکن است شما نیاز به همکاری با این شریک داشته باشید تا یک استراتژی بازاریابی محلی متناسب با نیازهای شما و محصول شما ارائه دهد.
۶- روش های پرداخت تجارت الکترونیکی ( روش های پرداخت در صادرات آنلاین )
کارت های اعتباری هنوز هم روش ترجیحی برای پرداخت آنلاین داخلی و بین المللی است. اما با استفاده از کارت های اعتباری نیز خطراتی برای مشتری از جمله کلاهبرداری وجود دارد. همچنین درگاه های پرداخت الکترونیک نیز برای وبسایت های ارائه دهنده خدمات و کالا نیز در نظر گرفته می شود.
به علاوه سیستم های پرداخت مبتنی بر کیف پول الکترونیک نیز در زمینه تجارت الکترونیک استفاده می شوند اما کارت های اعتباری و کیف پول الکترونیک به مراتب کاربرد کمتری در ایران دارد و به این جهت ما در ادامه به بررسی سایر روش های پرداختی مورد استفاده در ایران می پردازیم:
پرداخت از طریق چک الکترونیکی
شیوه پرداختی مانند عملکرد سنتی چک است. بدین صورت که با انجام معامله پول از حساب بانکی پرداخت کننده به حساب بانکی دریافت کننده ارسال می شود.
پرداخت از طریق پی پال
پی پال یکی از انواع کیف پول الکترونیکی است که شما به کمک آن می توانید پرداخت های بین المللی انجام دهید که البته این کیف پول از ارز های رایج جهان و تبدیل آنها به یکدیگر پشتیبانی می کند. اما استفاده از آن بدون واسطه برای کاربران ایرانی میسر نمی باشد.
پرداخت از طریق وب مانی
وب مانی نیز یک نوع کیف پول الکترونیکی است که برخلاف پی پال ایران را تحریم نکرده است، و به کمک آن می توانید پرداخت های فرامرزی خود را انجام دهید.
پرداخت از طریق وسترن یونیون
این سیستم پرداختی نیزدر ایران نمایندگی ندارد و شما امکان ایجاد حساب کاربری در آن را ندارید، بنابراین یرای استفاده از آن باید از شرکت های واسط کمک بگیرید.
چگونه از تقلب در پرداخت بین المللی آنلاین ( در صادرات آنلاین ) پیشگیری کنیم؟
فروش از طریق تجارت الکترونیکی مرزی به طور ذاتی خطر تقلب را افزایش می دهد. این خطر کلاهبرداری با بررسی رفتار مشتری و روند کلاهبرداری در هر بازار هدفی می تواند کاهش یابد.
همه دروازه های پرداخت دارای رمزگذاری داده ها هستند، اما برخی از کشورها برای جلوگیری از کلاهبرداری به لایه دوم نرم افزار رمزگذاری داده ها (یعنی: CVV2 ، ۳D Secure ) برای کلیه انتقال های آنلاین نیاز دارند. استفاده از یک دروازه پرداخت مشهور و دارای اعتبار برای افزایش امنیت مهم است، زیرا مصرف کنندگان در خارج از کشور باید احساس کنند که پرداخت ها و معاملات آنها ایمن است.
کدام نوع پرداخت الکترونیکی معمولاً در بازار هدف قابل قبول است؟
در حالی که استفاده از کارت های اعتباری برای پرداخت توسط مصرف کنندگان خارج از کشور اولویت دارد، اما همچنان روش خطرناکی محسوب می شود. باید تحقیقات خود را انجام داده و از شرکای محلی یا مشاوران داخل کشور هدف بپرسید که مشتریان چه روش های پرداختی را ترجیح می دهند تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که روش پرداختی مورد نظر شما در بازار هدف جای دارد.
قبل از توافق با هر پردازنده پرداختی، اطلاع از اینکه آنها چگونه با اختلافات پرداختی و کلاهبرداری در بازار هدف برخورد می کنند مهم است.
سایر روش های پرداختی محبوب در کشور ها عبارتند از:
- Western Union یک برنامه پرداخت از طریق وایر دارد که می تواند به وب سایت شما اضافه شود.
- گزینه دیگر پرداخت، PayPal است، یک سرویس شخص ثالث که پرداخت از کارت های اعتباری مشتریان و حساب های بانکی را پردازش می کند و سپس به روشی که انتخاب می کنید پول را برای شما ارسال می کند. PayPal به طور فزاینده ای در بین شرکت های تجارت الکترونیک که به صورت آنلاین محصولاتی را به خریداران خارجی می فروشند محبوبیت پیدا کرده است.
فروشندگان آن را دوست دارند زیرا خطر جمع آوری اطلاعات پرداختی خریدار را بر عهده نمی گیرند، و به این دلیل که پی پال، از حساب بانکی یا کارت اعتباری خریدار اطلاعات دریافت می کند، اساساً پرداخت به فروشنده را تضمین می کند.
پی پال در سراسر جهان محبوبیت زیادی کسب کرده است. اما باید بدانید که در همه کشورها کار نمی کند.
قبل از اینکه درباره هر یک از این پردازنده های پرداخت به توافق برسید، باید بدانید که چگونه هر شرکت اختلافات پرداختی را حل می کند و هنگام تصمیم گیری، این مسئله را در نظر بگیرید.
آیا آماده پرداخت به ارز کشور هدف هستید؟
اگر تصمیم دارید که با ارز محلی آن کشور معامله کنید، احتمال بروز نوسانات بالا در نرخ ارزی مورد نظر وجود دارد.
۷- ارسال محصولات تجارت الکترونیکی
آیا نحوه اجرای خدمات و ارسال محصولات به صورت بین المللی را در نظر گرفته اید؟
وقتی سفارش در وب سایت شما ثبت می شود، شرکت مربوطه محصول مورد نظر را تهیه و در انبار ذخیره می کند.
سپس مدارک حمل و نقل را کامل می کند، و با شرکت باربری و حمل و نقل مربوطه کار می کند تا آن را به مشتری خود تحویل دهد. فرایند حمل و نقل کالاهای تجارت الکترونیکی مرزی و محموله های بین المللی و محموله های صادراتی به صورتی مشابه انجام می شوند.
اطمینان حاصل کنید که دقت لازم را در مورد خدمات ، قیمت گذاری کالا های صادراتی ، قوانین و مقررات مربوط به ارائه دهنده خدمات حمل و نقل تجارت الکترونیک خود انجام می دهید.
آیا مشتریان شما برای ارسال محصول یک هفته یا بیشتر صبر می کنند؟
شما باید برای مشتریان بین المللی خود شرایط حمل و نقل و لجستیک را در وب سایت خود توضیح بدهید تا آنها بدانند ممکن است هزینه های اضافی و زمان حمل و نقل به دلیل ماهیت مرزی معامله تغییر کنند.
آیا با اینکوترمز ها آشنا هستید؟
شما باید با اینکوترمز ۲۰۲۰ ( شرایط تجاری بین المللی ) آشنا باشید زیرا آنها نقش مستقیمی در هزینه نهایی مصرف کننده خواهند داشت. اینکوترمز تعریف و اصطلاحات جهانی است که برای خدمات واردات و صادرات آنلاین تعریف می شوند.
چه کسی ارائه دهنده خدمات حمل و نقل شماست و آیا آنها برای نیازهای خاص شما مناسب هستند؟
هر ارائه دهنده خدمات حمل و نقل مجموعه ای از نقاط قوت، خدمات ویژه و سطح خدماتی را ارائه می دهد که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. این وظیفه شماست که تصمیم بگیرید کدام سرویس ها و تخصص های مورد نیاز خود را برای تجارت الکترونیکی مرزی را انتخاب کنید.
آیا شرایط و هزینه حمل و نقل به روشنی برای مشتریان توضیح داده شده و مشخص شده است؟
شما باید گزینه های حمل و نقل و لجستیک ، جدول زمانی و هزینه های مرتبط با حمل و نقل بین المللی را به وضوح بیان کنید. با اینکوترمز (شرایط تجاری بین المللی )، کد تعرفه ها ( تعرفه گمرکی ) و گمرک آشنا باشید زیرا آنها نقش مستقیمی در هزینه های نهایی مصرف کننده دارند.
۸- رفتار مصرف کننده
در دنیای تجارت الکترونیکی بسته به استراتژی که در اختیار دارید، شما ممکن است بخواهید در بیش از یک بازار یا در بازارهای مختلف حضور داشته باشید. مصرف کنندگان به دنبال کالاهای غیر معمولی هستند که در بازارهای خانگی خود در دسترس نیستند و یا سخت پیدا می شوند. در ادامه مقاله بررسی و تحلیل بازارهای صادراتی کشورها را مشاهده نمایید.
آنها همچنین تمایل دارند محصولات خوبی را از منابع شناخته شده تهیه کنند، بسیاری از آنها تمایلی به خرید از وب سایت های متفرقه و شناخته نشده ندارند، حتی اگر انجام این کار ارزان تر باشد. این تمایل مصرف کننده ممکن است به کسب و کار شما ضربه وارد کند.
به همین دلیل بهتر است قبل از شروع تجارت خود تحقیقاتی در زمینه رفتار مصرف کننده کشور هدف و محصول و خدمات مورد نظر انجام دهید.
به هر حال تجارت الکترونیکی بین مرزی به سرعت در حال رشد است و فرصت هایی برای شرکت های کوچک یا متوسط نیز وجود دارد. ما در عصری هستیم که چندین روش دستیابی به خریداران ارائه می شود که همچنان هزینه نسبتاً کمی در بر دارند.
فروشگاه های رسانه های اجتماعی
یکی دیگر از کانال های تجارت الکترونیکی در حال ظهور، رسانه های اجتماعی است. به عنوان مثال، اکنون می توانید فروشگاه هایی در Facebook ، Google Shopping و سایر سایت ها ایجاد کنید. این کانال ها در مراحل ابتدایی خود هستند و سهم بازار آنها کم است. اما فیس بوک ادعا می کند که ۵۰ میلیون صفحه کسب و کار دارد.
اطلاعاتی در مورد تاثیر آنها بر تجارت الکترونیکی بین مرزی در دسترس نیست. رسانه های اجتماعی در خارج از کشور به ویژه در آسیا که دارای بالاترین میزان مخاطب رسانه های اجتماعی (۲۵۵ میلیون کاربر فیسبوک ) است، بسیار محبوب اند.
مصرف کنندگان مرتباً محصولات را مورد بحث و ارزیابی قرار می دهند. توصیه های دوستان آنها در این صفحات می تواند منجر به خرید شود.
به عنوان مثال، کاربران رسانه های اجتماعی، اطلاعات مربوط به وب سایت شرکت و محصول مورد نظر را به اشتراک می گذارند. دوستان سپس به سایت های ذکر شده می روند، به صورت اینترنتی خرید می کنند و در نهایت این محصولات برای آنها ارسال می شود.
تاثیرگذاری بر فرد مصرف کننده برای خرید با استفاده از رسانه های اجتماعی کار ساده ای نیست. شما می توانید نکات و راهکارهای این امر و تبلیغات در فضای مجازی را توسط متخصصان ما یاد بگیرید. در ادامه برای اطلاعات بیشتر در خصوص فروش در علی بابا و فروش محصولات در آمازون به لینک های موردنظر مراجعه نمایید.
۹- راهنمای ساخت وب سایت جهانی تجارت الکترونیکی
مرحله یک
نام دامنه را انتخاب کنید
یکی از مولفه های اصلی ایجاد یک وب سایت، انتخاب یک آدرس وب ( URL ) است.
همانطور که URL های مربوط به بازار داخلی وجود دارد، URL وب سایت صادر کننده برای صادرات آنلاین باید برای مشتریان در بازار هدف کوتاه، ساده، توصیفی و به یاد ماندنی باشد. ثبت کنندگان معتبر ICANN به طور همزمان URL و نام دامنه شما را برای هر کشوری که در آن ثبت نام می کنید، ثبت می کنند.
استفاده از کدهای دامنه سطح کشور
هر کشوری (و چند منطقه) در جهان دارای کد دامنه کشور با دو حرف رزرو شده است (برای مثال، بریتانیا دارای دامنه uk است. برای تهیه لیست کامل، به لینک لیست کدهای دامنه بین المللی مراجعه کنید).
صادرکننده برای صادرات آنلاین ممکن است بخواهد نام دامنه را برای بازارهای هدف خود بومی سازی کند. نام دامنه های با برند بومی می توانند باعث افزایش آگاهی از برند، و حتی در صورت کیفیت وفاداری مصرف کننده به برند شوند.
علاوه بر این، اکثر موتورهای جستجوگر محلی محتوای فیلتر شده محلی را با فیلتر کردن نتایج جستجو نمایش می دهند تا فقط دامنه کد کشور را شامل شود، موردی که باید در تصمیم گیری برای بومی سازی یا بین المللی کردن سایت خود در نظر بگیرید.
شرکت هایی که می خواهند نام دامنه محلی داشته باشند باید درباره قوانین مربوط به کشور خاص تحقیق کنند، زیرا شرایط ثبت نام متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً با متخصصان ما در ارتباط باشید.
بین المللی کردن نام دامنه شما
شرکت های تجارت الکترونیکی که به دنبال مشتری خارجی هستند نیز ممکن است یک نام دامنه ” بین المللی ” یا ” چند زبانه ” در نظر بگیرند. نام دامنه های بین المللی به مشتریان این امکان را می دهد که سایت ها را به زبان مادری خود جستجو کنند و به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین اکثر ثبت کنندگان معتبر ICANN می توانند به شما در تحقیق نام دامنه در کشورهای مختلف کمک کنند.
مرحله دو
در موتورهای جستجو ثبت نام کنید
بیشتر افراد برای یافتن اطلاعات در اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می کنند. موتورهای جستجوگر عمده ایالات متحده مانند Google و Bing وب سایت شما را به صورت خودکار پیدا می کنند. با این حال، در برخی از بازار ها، ممکن است شما نیاز به ثبت نام سایت با چندین موتور جستجوی محلی داشته باشید.
تعدادی موتور جستجوگر بین المللی وجود دارد. برخی موتورهای جستجو مانند baidu.com به زبان های بومی هستند. صادرکنندگان باید برای صادرات آنلاین باید بدانند که به ثبت نام در موتورهای جستجوگر کدام بازار هدف نیاز دارند.
مرحله سه
میزبان وب ( هاست ) را انتخاب کنید
” میزبان وب ” به عبارت ساده شرکتی است که از پرونده های وب سایت شما “میزبانی ” می کند، اساساً، ذخیره آنها در سیستم های رایانه ای قدرتمند متصل به اینترنت و اجازه دسترسی به آنها در سراسر جهان توسط کاربران را امکان پذیر می کند. انواع خدمات میزبان وب رایگان و مبتنی بر اشتراک در دسترس است. میزبانی ممکن است از شرکتهای مختلفی خریداری شود که بسیاری از آنها خدمات گسترده ای ارائه می دهند.
خدمات میزبانی غالبا فراتر از نگهداری وب سایت است که شامل ثبت نام دامنه، طراحی وب سایت و ثبت موتور جستجو است. برای برخی از صادرات های آنلاین ، ممکن است استفاده از یک هاست وب در بازار هدف خود برای استفاده از سرویس های محلی گزینه بهتری باشد.
مکان یا ملیت میزبان وب سایت در دسترسی به سایت تاثیر نمی گذارد. با این حال، هنگام انتخاب میزبان، شرکت ها باید زیرساخت پایدار سرور آنها اطمینان حاصل کنند.
توافق نامه ها در مورد مالکیت معنوی، مشخصات و ضمانت های عملکرد ، امنیت ، حفظ حریم خصوصی ، حق انتقال سایت به هاست متفاوت و فسخ قرارداد باید واضح و قابل اجرا باشند. قرارداد شما با یک هاست باید همان سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی را فراهم کند که به مشتریانی که اطلاعات آنها را جمع آوری می کند، قول می دهد.
مرحله چهار
محتوای وب سایت : بومی سازی و بین المللی کردن
شرکت هایی که به دنبال مخاطبان خارجی برای وب سایت های خود هستند، می خواهند سایت خود را بومی سازی یا بین المللی کنند یا ترکیبی از هر دو روش ارائه دهند.
بومی سازی شامل تطبیق وب سایت شما برای پاسخگویی به نیازهای زبانی، فرهنگی و تجاری یک بازار هدفمند است. بین المللی سازی در وب سایت یک شرکت، این شرکت را قادر می سازد که چند زبانه باشد و نسبت به موارد فرهنگی هوشمندانه عمل کند.
بومی سازی یا بین المللی شدن باید بخشی از استراتژی شرکت های صادرات آنلاین برای توسعه وب سایت و تجارت آنها باشد. ویژگی هایی که باید جهت بومی سازی و بین المللی شدن در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:
- زبان
- تفاوت های ظریف فرهنگی مانند تفاوت در ترکیب رنگ و نمادها
- روش پرداختی
- قیمت گذاری مطابق با ارز مناسب
- معیارهای وب و گزارش بازدید کنندگان
- نگهداری منظم و به روز رسانی مطالب
مرحله پنج
راهنمای کامل ثبت سفارش
دستورالعمل های مربوط به ثبت سفارش و خدمات پس از فروش برای معاملات آفلاین و آنلاین تقریبا مشابه است. اما بهتر است قبل از مرحله ثبت سفارش ، مراحل آن را کاملا برای مشتری خود توضیح دهید.
می توانید به راحتی یک برنامه پرداخت را به وب سایت خود اضافه کنید. می توانید روش های پرداختی را که قبول خواهید کرد مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که خریداران خارج از کشور روش های پرداخت متفاوتی خواهند داشت و اینکه برنامه یا خدمات پرداخت شخص ثالثی که شما به دست آورده اید باید این گزینه ها را ارائه دهد.
همچنین می توانید سایت و فروشگاه آنلاین خود را با استفاده از شرکت هایی مانند Shopify ایجاد کنید.
مرحله شش
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
برای اطمینان از اینکه سایت صادرات آنلاین تجارت الکترونیکی شما هنگام جستجوی مشتریان در صفحات اول ظاهر می شود، چندین مرحله لازم است.
از ساختار بصری استفاده کنید
ساختار سایت خود را طوری ایجاد کنید که ساده و کاربر پسند باشد. به صورتی که پیدا کردن آنچه در جستجوی آن هستند، برای بازدید کنندگان آسان شود. با توجه به اینکه بازدیدکنندگان بین المللی شما به زبان انگلیسی مسلط نیستند، از جملات ساده استفاده کنید. در نظر داشته باشید که به طور برجسته از بازدید کننده بین المللی استقبال کرده و به آنها بگویید که در سطح بین المللی فعالیت می کنید.
اگر محصولات شما مطابق توافق نامه های تجارت آزاد موجود واجد شرایط هستند، آن اطلاعات را با خریداران به اشتراک بگذارید، همچنین به آنها اطلاع دهید که با پرداخت عوارض کمتری یا بدون هیچ گونه هزینه ای، می توانند در هزینه های نهایی خود صرفه جویی کنند. یکی از عناصر مهم در سایت شما اطلاعات تماس شما است.
همه موتورهای جستجو به اینکه آیا اطلاعات تماس ، از جمله شماره تلفن و آدرس پست الکترونیکی در سایت موجود باشد، توجه می کنند.
از محتوای یونیک استفاده کنید و کلمه کلیدی درج کنید
این باید برای بازدید کنندگان وب سایت شما روشن و واضح باشد که شرکت شما چه خدماتی را ارائه می دهد، و چه محصولاتی می فروشد. همچنین می توانید در وب سایت خود، بخشی در مورد تاریخچه شرکت یا پاراگرافی با موضوع ” درباره ما ” در صفحه اصلی خود قرار دهید.
محتوای اصلی سایت همچنین ممکن است به صورت یک وبلاگ باشد که می تواند به بیشتر بازدید سایت شما کمک کند. حتما مشخصات محصولات خود را توصیف کنید. اطمینان حاصل کنید که محصولات را با جزئیات شرح می دهید، زیرا برخی خریداران بین المللی اطلاعات بیشتر را ترجیح می دهند.
از عکس های اختصاصی خود استفاده کنید
هر زمان که ممکن است، از محصول خود عکس بگیرید و استفاده کنید. با انجام این کار، این تصاویر با پیوندهایی به فروشگاه شما، توسط جستجوی تصویر Google پیدا می شوند.
از پیوندهایی استفاده کنید که درک آنها آسان است
اطمینان حاصل کنید که صفحات (یا URL) موجود در وب سایت شما قابل خواندن هستند. صفحات را با کلمات قابل فهم نامگذاری کنید. این نوع URL ها برای خواندن راحت تر خواهند بود، و مردم بلافاصله می فهمند که لینک به کدام صفحه هدایت می شود. بسیاری از سازندگان وب سایت به شما اجازه می دهند صفحات جدیدی را که برای سایت خود ایجاد می کنید، نامگذاری یا تغییر نام دهید.
متادیتا منحصر به فرد اعمال کنید
برچسب های متا دیتا با چند کلمه محتوای هر صفحه از سایت شما را توصیف می کنند. آنها نمایش سایت در نتایج حاصل از جستجوی مربوطه را برای موتورهای جستجو آسانتر می کنند. همچنین برچسب ها را به تصاویر و فیلم های وب سایت خود نیز اضافه کنید.
محتوای خود را تازه نگه دارید
شما باید محتوای خود را به طور مرتب به روزرسانی کنید، حتی اگر فقط چند مورد اندک باشد. محتوای قانع کننده بازدید کنندگان را به مدت طولانی تری در سایت شما نگه می دارد. هرچه مدت زمان بیشتری را صرف کنند، اهمیت سایت شما بیشتر می شود و این بر رتبه بندی جستجوی شما تاثیر می گذارد.
از ابزارهای جستجو و دسته بندی ها استفاده کنید
منویی با نمایش دسته بندی های اصلی محصولات، به بازدیدکنندگان در یک فروشگاه کمک کند. یک ابزار جستجو می تواند به بازدید کنندگان کمک کند تا به سرعت محصولات خاص مورد نظر خود را پیدا کنند.
بازدیدکنندگان را برای خرید بیشتر راهنمایی کنید
بازدیدکننده را به پیوندهای بیشتری برای دیدن محصولات یا خدمات اضافی هدایت کنید. امکانی فراهم کنید که نشان می دهد سایر مشتریان علاوه بر یک محصول خاص کدام مورد را خریداری کرده اند، یا چه مواردی در حال حاضر محبوب و پر فروش هستند.
برای کسب نتیجه بهتر داده های سایت را تحلیل کنید
سایت شما می تواند منبع اطلاعات ارزشمندی در مورد زمان بازدید کنندگان و تعداد دفعات بازدید و همچنین کشور آنها باشد. برای ارزیابی رفتار بازدید کننده، یک ابزار تحلیلی در نظر بگیرید که با برنامه های فروشگاه ادغام شود.
Google Analytics یک نمونه است. اگر بازدید کنندگان از بخش خاصی از جهان در حال بازدید هستند، برای جذب بیشتر آنها به سایت خود، از ابزارهای تبلیغاتی موتور جستجو استفاده کنید. حتی می توانید هزینه این تبلیغات را فقط وقتی شخصی به وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما سر می زند، پرداخت کنید.
تحلیل صادرات انواع گروه های کالایی
تحلیل گروه های کالایی مختلف به صادرکنندگان کمک می کند تا با مقایسه فرصت ها در کشورهای مختلف ، بازار صادرات کالا ی خود را بشناسند و تجارت موفق تری داشته باشند . این مقاله شامل تحلیل کالاهایی همچون :
- صادرات محصولات کشاورزی : صادرات زعفران ، صادرات سیب ، صادرات پسته و هر آنچه که یک خریدار خارجی در خصوص پسته ایران ممکن است بداند ، صادرات خرما و هر آنچه که یک خریدار خارجی در خصوص خرمای ایران ممکن است بداند ، صادرات گوجه فرنگی ، صادرات سیب زمینی ، صادرات پیاز ، صادرات میوه های خشک و هر آنچه که یک خریدار خارجی در خصوص خشکبار ایران ممکن است بداند ، صادرات گندم ، صادرات هندوانه ، صادرات پرتقال ، صادرات سیر ، صادرات گیاهان دارویی و هر آنچه که یک خریدار خارجی در خصوص گیاهان دارویی ایران ممکن است بداند و …
- صادرات تجهیزات کشاورزی
- صادرات فرش
- و …
برای مطالعه مقاله به بخش ” تحلیل صادرات انواع گروه های کالایی ” سایت ixport مراجعه نمایید.
سایت آیکسپورت
با هدف تسهیم دانش ، انتقال تجربه و همکاری در توسعه صادرات کالا و واردات کالا راه اندازی شده است.
در بخش صادرات پیشنهاد میکنیم حتما بخش های زیر را ملاحظه نمایید
پکیج جامع آموزش صادرات ، آموزش جامع صادرات ، مراحل صادرات کالا ، تحلیل بازارهای صادراتی ( صادرات به عراق ، صادرات به افغانستان ، صادرات به ترکیه ، صادرات به روسیه ، صادرات به عمان ) ، تحلیل گروه های کالایی ، قوانین و مقررات صادرات ، دوره آموزش صادرات ، مهمترین قوانین و مقررات جاری صادرات .
در بخش واردات پیشنهاد میکنیم حتما بخش های زیر را ملاحظه نمایید
مراحل واردات کالا ، آشنایی با سامانه ها ( سامانه جامع تجارت ، سامانه گمرک ، سامانه نیما ، سامانه جامع انبارها ، سامانه همتا و … ) ، تعرفه گمرکی ، قوانین و مقررات واردات ، دوره آموزش واردات ، گروه کالایی چهار ، گروه کالایی دو و سه و گروه کالا یک ، مهمترین قوانین و مقررات جاری واردات ، ترخیص کالا