مقالات صادرات

مقالات واردات

صادرات زعفران

صادرات زعفران

 

زعفران
زعفران ، سلطان ادویه ها ، با نام عمومی saffron کلاله خشک شده گیاه crocus sativus از خانواده زنبقیان ، گرانبهاترین گیاه زراعی موجود در کره زمین یک محصول استثنایی و با مزیت های متعدد در تولید ، تجارت و مصرف می باشد .
 
 
 

  بررسی صادرات زعفران در جهان


 

بررسی جغرافیای زعفران

براساس تحلیل در سال 1402 ، زعفران یکی از محصولاتی است که خاستگاه اصلی آن کشور ایران می باشد. مهمترین مناطق.تولید زعفران در ایران استان های.خراسان رضوی ( بین 150 تا 170 تن ) و خراسان جنوبی ( بین 40 تا 50 تن ) می باشند . بقیه ی استان ها هم به شکل پراکنده کشت دارند مثل خراسان شمالی ، کرمان و حتی چهارمحال و بختیاری .

در سالهای اخیر با توجه به تحریم ها و مشکلات اداری و ارزش.گذاری زعفران در ایران ، بخش زیادی از زعفران تولیدی ایران از طریق مبادی.افغانستان و یا بصورت قاچاق صادر می گردد . 

هم اکنون سطح زیرکشت حدود 47 هزار هکتار است . 

تولید جهانی زعفران

ایران تولید کننده بیش از 95 درصد از زعفران جهان می باشد . با توجه به اینکه بیش از 95 درصد از تولید زعفران جهان در ایران تولید می شود لذا واردات زعفران.صورت نمی پذیرد .

زعفران.مطابق با ( PCI ) شاخص پیچیدگی محصول 3412 مین.محصول معامله شده و 3828 مین محصول پیچیده است.

مقصد اول صادرات زعفران ایران، در این مدت پنج ماهه اول سال 1402 کشور چین با خرید ۲۸ هزار و ۴۴۷ کیلوگرم به ارزش ۳۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۶۹۱ دلار بود. امارات با خرید ۱۹ هزار و ۱۱۶ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۱میلیون و ۳۳ هزار دلار، اسپانیا با ۱۵ هزار و ۵۱۳ کیلوگرم به ارزش ۱۵ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار، قطر با هفت هزار و ۱۲۳ کیلوگرم به ارزش ۷.۱ میلیون دلار و افغانستان با پنج هزار و ۵۸۳ کیلوگرم خرید زعفران به ارزش پنج میلیون و ۳۴۸ هزار دلار، مقاصد دوم تا پنجم.صادرات زعفران ایران در. پنج ماه نخست امسال بودند.

صادرکنندگان برتر زعفران در سال 2022 کشورهایی از جمله : ایران ( 201,690 میلیون دلار ) ، اسپانیا ( 51,827 میلیون دلار ) ، افغانستان ( 35,441 میلیون دلار ) ، امارات.متحده عربی ( 13,801 میلیون دلار ) و نیجریه ( 5,414 میلیون دلار ) هستند .

واردکنندگان برتر زعفران در سال 2022 کشورهایی از جمله : اسپانیا ( 44,612 میلیون دلار ) ، امارات متحده عربی ( 27,916 میلیون دلار ) ، ایالات متحده ( 20,010 میلیون دلار ) ، عربستان سعودی ( 18,941 میلیون دلار ) و هند ( 18,512 میلیون دلار ) هستند.

شناسه کالا ( HS CODE ) زعفران 6 رقمی HS091020 است.

 

کشورهای عمده صادرکننده زعفران

این نقشه میزان صادرات زعفران را در کشورهای صادرکننده زعفران نشان میدهد. با کلیک کردن روی هر کشور در نمودار می توانید درخصوص صادرات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید.

کشورهای عمده واردکننده زعفران

این نقشه میزان واردت زعفران را در کشورهای.واردکننده زعفران نشان میدهد. با کلیک کردن روی هر کشور در نمودار می توانید درخصوص واردات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید.

شناسنامه کالایی زعفران

در این بخش از سایت به بررسی شناسنامه.کالایی زعفران.پرداخته ایم . در زیر می توانید گزارشات کالایی زعفران را به صورت کامل به همراه نمودار و جداول آماری مشاهده نمایید :

 

نمودار ارزش صادرات کشورهای صادرکننده زعفران در سال 2022

 

نمودار ارزش صادرات کشورهای صادرکننده زعفران در سال 2022

 

نمودار ارزش واردات کشورهای واردکننده زعفران در سال 2022

 

نمودار ارزش واردات کشورهای واردکننده زعفران در سال 2022

 

ارزش و روند رشد صادرات زعفران 

 

ردیف
سال
ارزش
رشد ( درصد )
1 1391 418 14-
2 1392 200 52-
3 1393 227 13/5
4 1394 165/3 27-
5 1395 286 73
6 1396 317 10/8

 

نمودار روند رشد صادرات زعفران طی سال های 1391 – 1396

 

 

کشورهای عمده هدف صادراتی زعفران 

 

رتبه
کشورهای عمده
سال 1396
کشورهای عمده
سال 1395
ارزش
سهم از کل (%)
ارزش
سهم از کل (%)
1 صادرات به هنگ کنگ 92/3 29 صادرات به امارات 95/6 36/2
2 صادرات به امارات 88/9 28 صادرات به اسپانیا 67/6 25/6
3 صادرات به اسپانیا 66 20/8 صادرات به هنگ کنگ 62/3 23/6
4 صادرات به افغانستان 22 6/9 صادرات به افغانستان 15 5/7
5 صادرات به چین 10/4 3/4 صادرات به چین 13 4/9
6 سایر 37/8 11/9 سایر 10/7 4
جمع کل 317 100 جمع کل 264 100

 

کشورهای بالقوه هدف صادراتی زعفران در منطقه 

 

رتبه
کشورهای عمده
واردات در سال 2017
ارزش 
سهم از کل (%)
1 ویتنام 403 4/5
2 ایتالیا 295 3/3
3 تایلند 281 3/2
4 چین 265 3
5 تایوان 217 2/4
6 ژاپن 136 1/5
7 فیلیپین 113 1/3
8 پاکستان 106 1/2
9 مالزی 86 1
10 بنگلادش 73 0/8

 

شرکت های اصلی صادراتی زعفران 

 

ردیف
نام شرکت
1 زعفران اسفدان
2 زعفران ادمان
3 گوهر زعفران
4 نوین زعفران
5 تروند زعفران

 

تشکل های اصلی ذیربط 

 

عنوان تشکل
نام رئیس تشکل
شماره تماس تشکل
اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران آقای میری 051-32216000
شورای ملی زعفران آقای احتشام 054/32400590

 

 

  مراحل صادرات زعفران در ایران چگونه است؟


 

 

مراحل صادرات زعفران در ایران

  • خرید یا تولید زعفران مرغوب
  • بسته بندی حرفه ای زعفران در سطح.جهانی برای صادرات
  • داشتن گواهی استاندارد
  • داشتن گواهی بهداشت دامی
  • ارائه کردن کارت بازرگانی

 

بررسی تفصیلی صادرات زعفران

گام اول صادرات زعفران

اولین مرحله در صادر کردن کالایی مثل زعفران این است که شما قیمتی.مناسب برای آن انتخاب کنید و برای این امر باید سراغ کمیسیون.نرخ گذاری بروید.

گام دوم صادرات زعفران

کار شما بسته بندی حرفه ای کالا در سطح.جهانی است و بسته بندی های زعفران برای صادرات معمولا کمتر از ۳۰ گرم است و بیشتر از آن صورت نمی گیرد، دقت کنید که از اساسی ترین عوامل.موفقیت در تجارت همین بسته بندی و تبلیغات است و همچنین.الان شما نماینده کشورتان هستید لذا باید.محصولی زیبا و مرغوب را به مشتریان جهانی خود معرفی کنید. در ادامه به بخش ” نکات مهم و کاربردی در زمینه بسته بندی کالا صادراتی ” مراجعه کنید.

گام سوم صادرات زعفران

حالا زمان آن رسیده است که مجوز های لازم جهت صادرات زعفران را تهیه کنید که عبارتند از : گواهی استاندارد و گواهی بهداشت دامی نباتات ( البته این مورد بستگی دارد به نوع کالا ) و ارائه کردن کارت بازرگانی و هم چنین معرفی نامه یا وکالتنامه ای که اظهار کننده زعفران به گمرک.است و صورت عدل بندی و در آخر هم مجوز صدور را بر حسب مورد گرفته و محصول را در گمرک ثبت می کنید و به صادر کردن کالای خود مشغول می شوید.

 

 

“” چگونه زعفران خود را در گمرک ثبت کنیم “”

شما بعد از آنکه تمام مجوز های لازم جهت صادرات را دریافت کردید و مراحل قبل را به طور کامل گذراندید باید محصول خود را در گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت کنید و شما برای این کار اظهار نامه صادراتی خودتان را تنظیم کنید و تکمیل اظهارنامه صادراتی شامل موارد زیر است:

  1. مشخصات فرد صادر کننده کالا ( زعفران )
  2. مشخصات فرد اظهارکننده کالا ( زعفران )
  3. مشخصات مشتری،  کشور مبدا ، کشور مقصد ( محل صدور زعفران )
  4. مشخصات وسیله حمل و مبدا بارگیری
  5. شرایط معامله
  6. تمامی مشخصات کالای صادراتی ( زعفران ) از جهت نوع و وزن و تعرفه و مقدار یا تعداد آن
  7. مشخصات کامل محموله ( که از قبیل بسته ها ، سبک و نوع بسته ،‌ مقدار ، علامت ، وزن با ظرف می باشد. )
  8. تمامی اقلام هزینه های گمرک
  9. اسم گمرک محل تسلیم اظهارنامه و شماره و مشخصات ثبت اظهارنامه در دفتر گمرک محل جهت امضاء و مهر و تاییدیه گمرک و مقامات آن

بعد از گذراندن تمامی این مراحل و کامل شدن اظهارنامه ، این اظهارنامه با مدارک شما ضمیمه می شود و به بخش احراز هویت گمرک تسلیم می شود.

 

 

گام چهارم صادرات زعفران

حالا شما باید مدارک مورد نیاز را جهت صحت احراز هویت صادر کننده ارائه کنید که آن مدارک.عبارتند از: صحیح بودن اسناد و مدارک تسلیمی ، صحیح بودن مندرجات از جهت نوع و تعرفه.زعفران و ارزش اظهار شده با اسناد و در مرحله آخر هم صلاحیت.صادر کننده.زعفران می باشد.

گام پنجم صادرات زعفران

در آخرین مرحله از مراحل صادرات زعفران باید به ارزیابی.محصول صادراتی ( زعفران ) پرداخته شود و در این مرحله محصول صادراتی.شما با اطلاعاتی که شما ثبت کرده اید.مقایسه می شود و در صورتی که مطابقت وجود داشته باشد ، اظهارنامه.شما مهر و امضاء می شود و همچنین یک نسخه دیگر هم از آن اظهارنامه را به عنوان پروانه صادرات محصول به شما که صادر کننده هستید می دهند.

 


 

مشکلات صادرات زعفران و راهکارهای آن

در این بخش به تحلیل مشکلات صادرات زعفران می پردازیم :

مشکل : فقدان بسته بندی مناسب مصرف کننده نهایی برای محصول زعفران

راهکار : توجه اصولی به موضوع بسته بندی.محصول زعفران

مشکل : نبود تبلیغات گسترده و به روز در بازارهای.جهانی به منظور معرفی زعفران ایران

راهکار : برنامه ریزی و اجرای تبلیغات گسترده به منظور معرفی ایران به عنوان عمده ترین تولیدکننده زعفران

مشکل : نوسانات شدید در قیمت زعفران در بازارهای داخلی

راهکار : برنامه ریزی به منظور نظارت و کنترل دقیق بازار و تنظیم قیمت زعفران با رویکرد توسعه پایدار تولید و صادرات زعفران

مشکل : نبود برند برای کالا

راهکار : ایجاد برند ملی و حمایت از آن

 


 

فروش زعفران در آمازون

فضای مجازی این قدرت را به تولید کننده ما می‌ دهد که بدون هزینه کردن رقمهای.نجومی در عرصه تبلیغات ، محصول خود را به جامعه.جهانی معرفی و عرضه نماید .

متاسفانه امروز زعفران اصیل.ایرانی در بازار های.بین‌ المللی از جمله وب‌ سایت آمازون با برند.اروپایی با قیمت‌ های بسیار بالا به مشتریان جهانی عرضه می‌ شود .

همان‌ گونه که رهبر انقلاب.اسلامی بارها تاکید نموده‌ اند باید اقتصاد.مقاومتی را در کشور شکل داد لذا یکی از مظاهر این اقدام می‌ تواند کوتاه کردن دست واسطه‌ ها و انتقال درآمد واقعی محصولات به جیب کشاورزان باشد .

به طور مثال یکی از کشور های وارد کننده عمده زعفران ایران ، کشور اسپانیا است که با قیمت نازل زعفران را از واسطه‌ گران بازار تهیه کرده پس از انتقال ، فرآوری.محصول و بسته‌ بندی آن با برند.اسپانیا این محصول را به بازار های جهانی عرضه می‌ کند .

اما اگر به آمار های منتشر شده.جهانی در حوزه وضعیت.تولید ، واردات و صادرات زعفران در اسپانیا نگاهی بیندازیم شاهد خواهیم بود که اسپانیا به طور ذاتی توان تولید.زعفران در سطح عمده را نداشته و تنها با باز پخش و فروش زعفران اصیل ایران سالیانه میلیارد ها دلار ذخیره ارزی به دست می‌ آورد .

لذا امروز فعالین عرصه تولید و فراوری زعفران باید.توجه کنند که در صورت غفلت از قابلیت‌ های فضای مجازی و تجارت الکترونیک بازار های جهانی در اختیار سودجویان اروپایی و آمریکایی باقی خواهد ماند .

متاسفانه غفلت مسئولین و دست‌ اندرکاران.حوزه اقتصاد کشاورزی به حدی بوده که حتی یک شرکت خارجی در عرصه خرید و بسته‌ بندی محصولات کشاورزی صادراتی ایرانی فعالیت می‌کند که سال گذشته توانست در بین کشور های.اسلامی جایزه برترین برند حلال را کسب نماید !

حضور در فضای مجازی علاوه بر قابلیت‌ های.رایگان فراوان به کارآفرینان و جوانان کشاورز این امکان را می‌ دهد تا به رایگان یا با حداقل هزینه حضور خود در جامعه جهانی را تعریف و تضمین کنند اما این حضور باید با آمادگی و آموزش کافی همراه باشد . در ادامه برای اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی فروش محصولات در آمازون ، کلیک کنید.

 


 

قیمت گذاری زعفران های صادراتی

ارائه پیشنهاد قیمت کامل و دقیق ، انتخاب شرایط فروش و انتخاب روش پرداخت ، چهار جز اساسی در سودآوری فروش کالا ی صاداراتی هستند . از میان این چهار جز.استراتژی.قیمت گذاری کالا های صادراتی می­تواند چالش ­برانگیزترین.مورد باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت گذاری.کالا ها به بخش ” قیمت گذاری کالا های صادراتی ” سایت ، مراجعه نمایید.

 


 

مهمترین فرصت های سرمایه گذاری

علی رقم نام ایران به عنوان بزرگترین.تولیدکننده.زعفران با وجود مشکل.خام فروشی در بازارهای بین المللی و بازارهای داخلی سرانه مصرف گیاه.دارویی کاهش یافته و موجب شده از سود.اصلی.بی نصیب بماند . لذا بهترین فرصت.سرمایه گذاری در بازار این کالا تولید محصولات دیگر بر پایه زعفران می باشد . همچنین بحث برندینگ و بسته بندی نیز.منجر به ایجاد ارزش افزوده و سوداوری.بیشتر می شود . در ادامه برای آشنایی بیشتر در خصوص بسته بندی کالا.صادراتی و برند سازی.بین المللی ، به بخش ” نکات مهم و کاربردی در زمینه بسته بندی کالا صادراتی و برند سازی بین المللی” سایت ، مراجعه کنید.

 


 

 

 

آموزش صفر تا صد فرآیند صادرات کالا

سایت ixport در حوضه صادرات ، مقالات جامعی را در خصوص تجارت و بازرگانی بین المللی ، در بخش راهنمای جامع صادرات ارائه کرده است. این بخش شما را با مفاهیم و فرایند صادرات آشنا می کند.
بخش آموزش صادرات شامل : پکیج آموزش جامع صادرات و طرح کسب و کار صادرات ( Business Plan ) و همچنین گالری فیلم های آموزش صادرات می باشد. بخش تحلیل بازارهای صادراتی کشورها نیز شما را برای ورود به بازار کشورهای مختلف آماده می سازد ، ما در این بخش ، به تفکیک ، به بررسی کشورها پرداخته ایم.

 

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 4 ساعت قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
“آشنایی با اتاق تعاون ایران ”اتاق تعاون به عنوان عالیترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمامی مساعی خود را برای...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما