در عصر کنونی سرعت عمل و تسهیل در انجام امور مهم ترین شاخص در تعیین میزان رضایت ذی نفعان و مصرف کنندگان می باشد. همچنین در جهت کاهش فساد اداری و تخلافات تجاری ضوابط سخت گیرانه بر همه بازرگانان اعمال می گردد. که موجب طولانی شدن فرایندهای تجاری و ایجاد هزینه فرصت های زیادی برای آنها خواهد بود. طبق موضوع بند (ت) ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این وزارتخانه موظف است، با همکاری اتاق بازرگانی، صدور، تمدید و ابطال کارتهای بازرگانی را با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی نماید.
ذیل ماده ۴ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مذکور نیز کارکرد سامانه ((کنترل رشته و میزان فعالیت کارتهای بازرگانی متناسب با رتبه اعتباری هر بازرگان)) بیان شده است. این وزارتخانه موظف به تهیه، تنظیم و اعلام شاخصهای موردنیاز است. بر این اساس دستورالعمل مربوط پس از دریافت و اعمال نظرات دستگاههای ذیربط، طی نامه شماره ۱۲۱۹۴۲/۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ به وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رؤسای اتاقهای بازرگانی و تعاون ابلاغ شده است.
نقش اتاق بازرگانی در سامانه اعتبارسنجی
بخش اعتبارسنجی Validation با توجه به مسئولیت قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تایید کارتهای بازرگانی صادرشده توسط اتاق بازرگانی طبق ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات، طراحی و پیاده سازی انجام این تایید در سامانه فوق الذکر با امکان بررسی و نظارت دقیق بر شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی و استعلام اسناد و مدارک، انجام شده و منتظر همکاری اتاق بازرگانی در ارسال اطلاعات از سامانه صدور کارت بازرگانی است. به موجب این قانون مطالعات کارشناسی زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت و با همکاری اتاق بازرگانی توسط کارشناسان خبره داخلی با همکاری مشاورین شرکتهای مطرح خارجی از قبیل شرکت آلمانی CreditInfo و شرکت امریکایی s’Moody در جهت طراحی مدل رتبه بندی (ترکیبی از نتایج سنجش اعتبار) Scoring Credit ،صورتهای مالی و رتبه بندی کسب و کار Rating Business صورت گرفت.
لطفاً به نکات زیر توجه کامل فرمایید:
- طبق مقررات و بخشنامههای جدید، درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی توسط متقاضی صرفاً از طریق سامانه جامع تجارت انجام میشود که پس از بررسی و تأیید توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، جهت بررسی نهایی و صدور کارت به سامانه کارت بازرگانی هوشمند ارسال و توسط شعب اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون ایران در سراسر کشور صادر خواهد شد.
- قبل از درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی، حتماً شرایط مربوط را طبق ماده ۱۰ آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به طور دقیق مطالعه و اسناد و مدارک مورد نیاز را آماده نمایید. آییننامه مربوط با آخرین اصلاحات از بخش «مستندات » قابل دریافت است.
- بررسی و تأیید کارت بازرگانی توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها صرفاً در این سامانه انجام شده و مبنای استعلام سامانه جامع تجارت و دیگر سامانههای تجاری کشور قرار خواهد گرفت.
- بخش «ورود» در این سامانه صرفاً برای ورود کارشناسان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده و ورود بازرگانان به این سامانه برای مشاهده اطلاعات رتبهبندی صرفاً از طریق سامانه جامع تجارت منوی عملیات رتبهبندی و مالی- بخش مدیریت رتبهبندی امکانپذیر است.
- بازرگانان محترم میتوانند با ورود به این سامانه از طریق سامانه جامع تجارت، اطلاعات شاخصهای رتبهبندی خود را طبق «دستورالعمل شاخصهای سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری» مشاهده نموده و در صورت وجود مغایرت، با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز درخواست بازبینی نمایند. دستورالعمل مذکور از بخش «مستندات » قابل دریافت است.
مراحل انتخاب رشته فعالیت های کارت بازرگانی در سامانه به شرح زیر می باشد :
- ورود به درگاه اینترنتیntsw.ir مراجعه نموده و یا بصورت مستقیم به درگاه اینترنتی https://mvcrs.ir/web/guest/main-page وارد شوید
- انتخاب شخصیت کاری خود ( بازرگان حقیقی – فعال و بازرگان حقوقی – فعال )
- در منوی سمت راست بر روی ” مدیریت رتبه بندی” کلیک کرده و وارد سامانه یکپارچه رتبه بندی و اعتبارسنجی شوید .
- پس از ورود به سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی، روی منوی رشته فعالیتهای مجاز کلیک کنید .
- علاوه بر رشته فعالیتهای ناشی از مجوزها، بازرگان حق انتخاب تعداد محدودی رشته فعالیت دیگر را دارد. با کلیک بر روی گزینه “افزودن” رشته فعالیت خود را اضافه نمایید .
- فعالیت موردنظر خود را انتخاب کنید و دکمه تایید و سپس دکمه ثبت نهایی را کلیک کنید .
- در منوی رشته فعالیتهای مجاز و پایین جدول رشته فعالیتها، فهرست مجوزهای و تعداد آنها ثبت شده است .
- پس از اطمینان از ثبت اطلاعات خود در پایگاه داده مرجع صادرکننده مجوز با انتخاب شاخص “رشته فعالیتهای مجاز” ، بارگذاری اسناد مثبته خود و کلیک بر روی “ثبت نهایی” اقدام به ثبت درخواست بازبینی نمایید. درخواست شما ظرف مدت کوتاهی بررسی و نتیجه در قسمت “توضیحات کارشناس” ثبت خواهد شد.