مقالات صادرات

مقالات واردات

ثبت سفارش و واردات کالا

ثبت سفارش و واردات کالا

📣 کاربران محترم ؛

نسخه گذاری ویرایش اردیبهشت 1400 رتبه بندی بازرگانان آیا میدانستید جزئیات مقررات جدی ثبت سفارش و واردات کالا دارای شرایط و اولویت بندی در سه گروه و طبقه گروه 2 در 7 طبقه تقسیم میشوند و اگر در این موارد دقت نشوند خسارات جبران ناپذیری در روند تشریفات گمرکی را در پی خواهد داشت؟

در ابتدای سال 1397 جهت واردات مواد اولیه و واسطه ای سقف و سابقه بازرگانان کنترل میشد که طی بخشنامه جدید این شیوه به نحوی دیگر کنترل میگردد.

برخلاف برخی اخبار منتشر شده مبنی بر حذف کنترل سقف واردات در ثبت سفارش، طبق ابلاغیه دفتر وزارت بر کنترل سقف ارزشی واردات طبق تصویبنامه شماره 130722/ت55743هـ مورخ 1397/10/4 در ثبت سفارش تأکید شده است که در آینده نزدیک به صورت سیستمی هنگام ثبت درخواست داخل سامانه جامع تجارت اعمال خواهد شد.

بازرگانان در صورت داشتن مشکل سقف واردات، بدون نیاز به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی، صرفاً سامانه جامع تجارت (منوی عملیات رتبه بندی و مالی) اقدام به ثبت «درخواست بازبینی» و اصلاح شاخص های کمی خود نموده یا نسبت به ارزیابی شاخص های کیفی توسط مؤسسات رتبه بندی مندرج در سامانه اقدام نمایند تا پس از دریافت نمره مربوط به آن بخش، این نمره به رتبه بازرگان اضافه شود.

بازرگانان برای رفع مشکل سقف واردات خود میتوانند نسبت به ارزیابی شاخص های کسب وکار-کیفی که نیازمند دریافت اسناد و مدارک و ارزیابی های خبره محور است، از طریق مراجعه به سه مؤسسه رتبه بندی دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند که طبق تفاهم انجامشده با آن سازمان، نتایج ارزیابی شاخص های مورد نظر پس از ثبت در سامانه کدال توسط هر یک از مؤسسات و تأیید سازمان مذکور، مستقیما در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری اعمال خواهد شد.

اولویت بندی کالاهای وارداتی 1398

کالاهای وارداتی در سه گروه

21 تا 27 و 4 تقسیم بندی گردیده اند، گروه 4 کالاهای هستند که واردات آنها ممنوع است. گروه 1 کالاهایی هستند که از ارز مرجع یا همان ارز رسمی.گمرک 4200 تومانی میگیرند و کالاهای 21 تا 23 ارز نیما که در این لیست یکسری کالاها اولویت وارداتی.هستند و میتوان برای آنها ارز حاصل از صادرات نیز تخصیص گرفت و گروه کالایی 24 تا 27 ارز حاصل از صادرات میگیرند .

کالاهای گروه 2 در هفت طبقه تقسیم بندی میشوند 21-22-23-24-25-26-27 که در جدول زیر نحوه ی تخصیص ارز این گروه ها آورده شده است.

اولویت کالایی تخصیص ارز
21-22-23 ارز نیما فقط یوان ، وون، روپیه
24-25-26-27 ارز حاصل از صادرات

 

اولویت کالایی نوع ارز و شرایط ثبت سفارش
21-22-23-24 نیما یا از محل صادرات یا از محل حساب ارزی
25-26 از محل صادرات یا از محل حساب ارزی
27 صرفا از محل حساب ارزی
بسته تشویقی از محل صادرات بدون رعایت سقف و سابقه

ثبت سفارش واردات کالا:

در راستای کوتاه نمودن درخواست های ثبت سفارش واردات کالاهای گروه 2 اولویت ارزی ، بررسی عدم ساخت داخل سیستمی گردیده لذا دیگر استعلام کتبی نحواهد داشت. سقف کارت های بازرگانی در سال اول 500.000 دلار ودر سال های دیگر طبق سامانه اعتبار سنجی مشخص میگردد، خاطر نشان میگردد تمدید و صدور کارت بازرگانی منوط به پرداخت مالیات میباشد.

واردات در مقابل صادرات :

ارز حاصل از صادرات در بانک تشکیل پرونده برات.داده می شود. سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل ارزی از 10 هزار دلار به 50 هزار یورو تعیین گردید. در این ارتباط تضامین خرید ارز کالاهای وارداتی نیز تغییر کرده است در موارد برات و ارز حاصل از صادرات این مبلغ به میزان 15 درصد ارزش کالا میباشد که از فرمول مقابل وثیقه اخذ میگردد %15×CFR×نرخ نیما و در مورد خرید ارز نیمایی این مبلغ %35×CFR×نرخ نیما میشود که این مبالغ پس از ارائه برگه سبز کمرکی از حساب آزاد میگردد.

خاطر نشان میگردد که در مورد اشخاص حقیقی این مبالغ به سرفصل بانک ریخته میشود. چنانچه بار خروجی از گمرک کسرتخلیه ،بیش بود ارزش، کمبود ارزش یا تخلفات.دیگر داشته باشد این مهم در مرحله درب خروج گمرک کارشناسی شده و از طریق ارتباط سیستمی.به بانک عامل گزارش ارسال میشود. بانک چه ثبت سفارش از محل نیما چه از محل صادرات باشد بانک خواستار رفع تعهد.ارزی میباشد و باید صاحب کالا اختلاف آن را با نرخ ارز آزاد طبق مطالبه بانک پرداخت نماید.

                                                                                                                       مرکز اطلاعات گمرک و تجارت ایران  

 

مطالب بیشتر در خصوص سامانه

 

جهت مشاهده و ثبت نام در دوره های آموزشی صادرات و واردات و ترخیص کالا کلیک کنید.

 

نویسنده:عطیه ناصری
کارشناس ارشد بازرگانی خارجی ، مدیر روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاهش حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی و شیر خشک به یک درصد...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
راهنمای فرآیند تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات  
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
مالیات بر عایدیِ سرمایه شامل چه کسانی می شود ؟؟ نمایندگان در جلسه علنی امروز (4 اردیبهشت ماه 1403) در...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
ویدیو راهنمای ثبت برنامه تولید 1403 اعطای سهمیه واردات به واحدهای تولیدی که در سال 1402 فاقد سهمیه ارزی بودند...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
الزام استفاده از شناسه‌کالا هنگام ثبت‌سفارش در ردیف تعرفه‌های صنایع شیمیایی و پلیمری (فهرست پیوست) ⏪ به اطلاع کاربران محترم...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، حمایت همه جانبه از توسعه.صادرات...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما