کنترل کامیون های عبوری ورودی
پیرو بخشنامه شماره 1169738 مورخ 1400/9/2 و نظر به آسیب شناسی انجام شده، شرکتهای ترانزیت کالا برای انجام امور ترانزیتی خود با لحاظ اینکه احتمال سوء استفاده از کامیون های عبوری برای انتقال کالاهای قاچاق در کالای عبوری بویژه در روزهای پایانی سال، دور از انتظار نیست. لذا ضرورت دارد گمرکات اجرایی در زمان کنترل محفظه بار ضمن رعایت مقررات و دستورالعمل های صادره، به نکات ذیل توجه ویژه داشته باشند:
الف) کنترل سلامت اجزاء اصلی محفظه کالا:
1- یکپارچه بودن سیم دور چادر و تسمه.
2- سلامت پرچ تسمه محل الصاق پلمپ بر روی سیم.
3- عبور سیم پلمب از تمامی حلقه ها.
4- شرکتهای می بایست سیم پلمب از دست گیره اهرم قفل کننده چادرهای کشویی محفظه بار.
5- مهار کردن بلندی سیم پلمب بر روی حلقه های جانبی محفظه بار بطوری که در زمان الصاق پلمب سیم اضافی وجود نداشته باشد.
6- شرکتها باید برای حمل و نقل بار برای جلوگیری از گره زدن سیم اضافی قبل از الصاق پلمپ انجام دهند .
7- عدم پیچی بودن لولا و دستگیره های انتهایی درب محفظه بار و کانتینرها و بالاخص محل نصب پلمب ها.
ب) در کامیون های ورودی عبوری علیرغم اینکه پلمب کشور مبداء بر روی محفظه بار رویت میگردد ولیکن این موضوع مسئولیت کنترل نکات فوق الذکر نبوده و در صورت مشاهده هر گونه نقص و ایراد حتما قبل از الصاق پلمب نسبت به رفع نقص اقدام شود.
ج) الزاما پلمب کارمند ذیربط گمرک باید روی محفظه بارالصاق و از قفل شدن کامل آن اطمینان حاصل گردد. لذا در صورت مشاهده پلمب معیوب، لازم است ضمن تنظیم صورتمجلس نسبت به ارسال آن به دفتر توسعه و تجهیز به منظور ارتقاء کیفیت پلمب های تولیدی مبادرت نموده و از نتیجه این دفتر را مطلع نمایند.
بدیهی است هیچ گونه عذری شرکتها در عدم دقت و رعایت نکات یاد شده قابل پذیرش نبوده و مسئول مستقیم آن بخش یا قسمت باید بطور منظم بر حسن الصاق صحیح پلمب نظارت داشته باشد.
سازمان : گمرک جمهوری اسلامی ایران تاریخ : ۱۴۰۰/۱۲/۰۴ شماره : ۱۴۰۰/۱۶۷۲۲۱۹ |