مقالات صادرات

مقالات واردات

 شیوه نامه گمرکات مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی

شیوه نامه گمرکات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

شیوه نامه گمرکات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

کلیه گمرکات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی 73/323/94/81313 مورخ 1394/05/04

به منظور یکسان سازی و ایجاد یکپارچگی در اجرای مقررات مربوط به کالاهای تجاری، مسافری و ورود.کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موضوع مواد ( 15و 16 ) قانون چگونگی.اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی و (11) قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی و بند (ب) ماده (112) قانون برنامه پنجم توسعه ( قانون مؤخر: بند ب ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه)، همچنین مفاد مصوبه شماره 31639/ت48003ک مورخ 91/2/20 وزیران.محترم عضو.شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شیوه نامه ذیل تهیه و جهت.اجرا ابلاغ می گردد:

الف: کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

1- بر اساس نامه شماره 932/32/1964مورخ 93/4/24 شورایعالی مناطق آزاد و ویژه.اقتصادی کلیه مصوبات قبل از جلسه (415) بایستی مجدداً در کمیسیون.مطرح گردد. لذا مقتضی است از پذیرش این دسته از مصوبات.خودداری و ذینفعان را جهت اخذ مصوبه جدید به کمیسیون مذکور راهنمایی نمایند.

2- در صورتیکه مواد اولیه و قطعات خارجی بکار رفته در کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق.پیش از انجام فرآیند تولید اظهار گردد. به لحاظ اینکه هنوز فرآیند تولید محقق نگردیده است ترخیص آن با رعایت.کلیه مقررات، پرداخت.کامل حقوق ورودی و وجوه متعلقه، اخذ ثبت سفارش و سایر مجوزهای لازم امکانپذیر خواهد بود. که در این حالت کالای.مزبور بایستی در جدول 4 (مواد و قطعات داخلی بکار رفته در تولید) درج و در صورت اخذ مصوبه مربوطه از کمیسیون تعیین.ارزش.افزوده و رعایت سایر مقررات، هنگام ورود کالای تولید شده به سرزمین اصلی مبلغی معادل درصد ارزش افزوده از حقوق.ورودی پرداخت.شده قابل استرداد خواهد بود.

به عنوان مثال چنانچه حقوق ورودی مواد اولیه و قطعات خارجی بکار رفته در تولید.کالایی 40 درصد و میزان.ارزش افزوده دریافتی از کمیسیون تعیین ارزش افزوده 35 درصد باشد آنگاه 26=(35%-1)×40 که به این ترتیب مأخذ.حقوق ورودی.قابل دریافت از 40 درصد به 26 درصد کاهش می یابد.

ضمناً پذیرش درخواست استرداد حقوق ورودی همزمان با ورود کالای تولید شده به سرزمین.اصلی مدنظر می باشد

3- به استناد تبصره 1بند ب ماده 112قانون برنامه پنجم ( قانون مؤخر:بند ب ماده 65 قانون احکام.دائمی برنامه های توسعه ) «مواد اولیه و کالاهای واسطه ای خارجی بکار رفته در تولید، مشروط به پرداخت حقوق ورودی، در حکم.مواد اولیه و کالاهای داخلی محسوب می شود.» بر این اساس چنانچه مواد اولیه و کالاهای واسطه ای خارجی بکار رفته در تولید پس از انجام.فرآیند تولید و هنگام ورود کالای تولید شده به سرزمین اصلی، بر اساس جدول 5 منضم به مصوبه کمیسیون تعیین.ارزش افزوده به گمرک اظهار گردد، در حد درصد مجاز قابل ورود کالا صرفاً با اخذ حقوق ورودی ضمن کسر معافیت.ارزش.افزوده (مطابق با مثال مندرج در بند 2 ) و بدون نیاز به ثبت سفارش و سایر مجوزهای قانونی و مقرراتی، و درخصوص.مازاد بر درصد مجاز.قابل ورود کالا نیز به همین منوال لیکن با اخذ ثبت سفارش جهت مواد خارجی بکار رفته در کالای تولید شده نسبت به انجام.تشریفات گمرکی مربوطه اقدام نمایند.

تبصره 1 : مطابق با نامه شماره 89210-5992مورخ 89/12/9 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران مبتنی بر اعلام نظر شماره 892/30/1034 مورخ 89/12/1 دبیرخانه.شورایعالی مناطق آزاد و ویژه که طی.دستورالعمل شماره 73/626/113/258228/9283 مورخ 90/1/24 به گمرکات مناطق ابلاغ گردید، اخذ کلیه مجوزهای.قانونی.متعلقه (نظیر استاندارد، بهداشت، قرنطینه و)… جهت کالاهای.تولید شده در مناطق (کالای.تمام شده) چه در حد درصد.مجاز قابل ورود کالا و چه مازاد بر آن، هنگام ورود به سرزمین اصلی الزامی است.

تبصره.2 : در هر حالت ورود کالای تولید شده در مناطق به سرزمین اصلی (چه در حد درصد مجاز قابل.ورود و چه مازاد بر آن) منوط به ترخیص مواد اولیه و قطعات خارجی بکار رفته در تولید مطابق با بند 2 و یا 3 فوق الذکر (حسب.مورد) خواهد بود.

تبصره 3 : حقوق ورودی مواد اولیه خارجی بکار رفته در تولید.ضمن.لحاظ معافیت ارزش افزوده (چه در حد درصد مجاز قابل ورودو چه مازاد بر آن) دریافت گردد.

تبصره.4 : با توجه به نامه شماره 7558 مورخ 93/2/9 مدیرکل محترم.دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، چنانچه کالاهای وارده از طریق مناطق.آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی مشمول نظارتهای قانونی سازمان مذکور در محدوده این مناطق بوده و دارای پروانه علامت استاندارد ایران باشد، هنگام ورود این دسته از کالاها از منطقه به سرزمین اصلی نیاز به اخذ مجدد مجوز استاندارد نخواهد بود

4- هرگونه تغییر درجداول (4و)5که موثر در قیمت  (CIF) کالا و نیز تغییر در نوع تولید بوده باشد منوط به طرح مجدد موضوع در کمیسیون تعیین ارزش افزوده بوده و گمرکات مناطق مجاز به جایگزین نمودن اطلاعات در جداول مربوطه نمی باشند مگر اینکه کمیسیون مزبور در این خصوص ترتیب خاصی مقرر یا نسبت به موضوعی.موافقت کلی نماید و مراتب نیز از سوی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به گمرکات.مربوطه ابلاغ گردد.

5- درخصوص مواد اولیه و قطعات داخلی بکار رفته در تولید، در هنگام ورود.کالای تولید شده به سرزمین اصلی ارائه اسناد و مدارکی دال بر ورود این دسته از مواد و قطعات از سرزمین اصلی و از مسیر مجاز به منطقه الزامی است.

6- مقرر گردد برای هر واحد تولیدی پرونده ای (سیستمی) تشکیل و در آن کلیه اطلاعات مربوط به واحد تولیدی شامل مصوبات کمیسیون تعیین ارزش افزوده، جداول 4و 5مربوطه، عملکرد، اطلاعات.پروانه های مربوط به مواد اولیه و همچنین احکام ورود کالای وارد شده به سرزمین اصلی، اسناد.ترانزیتی و سایر موارد مشابه به دقت ثبت و به سهولت قابل دسترسی باشد.

7- هر واحد تولیدی هنگام درخواست ورود کالای.تولید شده خود به سرزمین اصلی موظف است آمار تعداد و مقدار کالای مازاد بر درصد مجاز قابل ورود خود را پس از تأیید سازمان عامل منطقه مربوطه، به گمرک ارائه نماید. به هر تقدیر گمرک می بایست اطمینان حاصل نماید کالاهای مازاد بر درصد مجاز قابل ورود که از تولیدات.پیشین برجای مانده است در دفعات بعد در کالای موضوع درصد مجاز وجود نداشته باشد.

8- ارزش مندرج در جداول شماره 5 صرفاً جهت دریافت درصد.مجاز قابل ورود کالا واجد اعتبار است. لذا آن گمرک ملزم است تا با رعایت مواد (14و 15) قانون امور گمرکی و ( 10تا21 ) آئین نامه اجرایی آن نسبت به تشخیص.ارزش و سپس اخذ حقوق ورودی بر اساس ارزش استنباطی اقدام نماید.

9- با توجه به اینکه مطابق با بند (ب) ماده (112) قانون برنامه پنجم ( قانون مؤخر: بند ب ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ) و مصوبه شماره 31639/ت48003ک مورخ 91/2/20 هیأت محترم وزیران، تسهیلات مربوط به درصد مجاز ورود کالا و همچنین معافیت ارزش افزوده به کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق.تعلق میگیرد. و با عنایت به نامه شماره 92/210-411 مورخ 92/2/2 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و نامه شماره 93/163226 مورخ 93/9/4 دفتر حقوقی، در صورتیکه شرکتهای تولید یا پردازش کننده در مناطق که بر اساس مصوبات کمیسیون.تعیین ارزش افزوده مبادرت به امر تولید یا پردازش می نمایند. نسبت به انتقال مالکیت کالای.موضوعه به سایر اشخاص بر اساس قبض.انبار قابل معامله اقدام نمایند. هنگام ورود کالای موصوف به سرزمین اصلی استفاده از تسهیلات.فوق الذکر توسط اشخاص.اخیر پس از احراز مالکیت کالا و ارائه موافقت کتبی تولید کننده مربوطه.بلامانع خواهد بود.

10- پذیرش مصوبات کمیسیون تعیین ارزش افزوده و جداول 4 و 5 مربوطه از سوی آن گمرک.منوط به ابلاغ آن از طریق مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه و یا دفتر.صادرات (حسب مورد) می باشد. بدیهی است درخصوص.هر قلم کالا (موضوع هر ردیف مصوبه و جداول 4و 5 مختص به آن کالا)، یک بار ابلاغ کافی به مقصود بوده و مادامیکه در اطلاعات.مندرج در جداول مذکور تغییری رخ ندهد نیاز به ابلاغ مجدد آن نخواهد بود.

تبصره: صادرات مواد و مشتقات نفتی علاوه بر رعایت مفاد این بند مستلزم رعایت دستورالعمل های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بخشنامه های مربوطه و صرفاً از مناطق آزاد و ویژه ی مجاز امکانپذیر خواهد بود.

11- کالاهای تولید شده در مناطق که به خارج از کشور صادر می گردد نیازمند اخذ.مصوبه کمیسیون.تعیین ارزش افزوده می باشند.

12- مطابق با مصوبات جلسه 467و 493کمیسیون تعیین ارزش افزوده درخصوص رفع.مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مقرر گردید در صورتیکه واحدهای تولیدی مزبور مواد و قطعات.بکار رفته درتولید خود را صرفاً از جدول شماره 5 (مواد اولیه و قطعات خارجی) به جدول شماره 4 ( مواد اولیه و قطعات داخلی ) بدون هر گونه تغییر در سایر جداول منتقل نمایند. و تولید کنندگان مذکور نسبت به میزان درصد مجاز قابل ورود کالا و ارزش افزوده کالای.تولیدی خود که در جلسات پیشین کمیسیون تعیین ارزش افزوده مصوب گردیده است هیچگونه ادعایی نداشته باشند. از این پس.تا اطلاع ثانوی نیاز به ارائه جداول و طرح توجیهی جدید به کمیسیون تعیین ارزش افزوده نبوده و این دسته از تولید کنندگان.میتوانند.نسبت به ورود کالا به سرزمین اصلی مطابق با میزان تعیین شده پیشین و با رعایت سایر.مقررات اقدام نمایند.

تبصره: با توجه به مصوبات جلسات فوق الذکر، در صورتیکه کلیه مواد اولیه و قطعات.خارجی به کار رفته در محصولات.تولیدی شرکت های مستقر در مناطق (جدول شماره 5 ) قبل از فرآیند تولید ترخیص گردیده و به جدول شماره 4 (مواد.اولیه و قطعات داخلی) انتقال یابد، درصد مجاز قابل ورود محصول تولیدی برابر با یکصد درصد.تعیین می گردد.

13- بر اساس مصوبات جلسه 495 کمیسیون تعیین ارزش افزوده در صورتیکه ملزومات.بسته بندی.مندرج در جدول 4 (مواد اولیه و قطعات داخلی) از حیث کمیت و کیفیت دچار تغییر گردد. لیکن در مجموع ارزش مواد.مندرج در جدول مذکور تغییری ایجاد نشود. نیاز به طرح مجدد موضوع در کمیسیون نبوده و اقدام بر اساس درصد مجاز.قابل ورود و درصد ارزش افزوده پیشین بلامانع خواهد بود.

14- بر اساس مصوبات جلسه 488 کمیسیون تعیین ارزش افزوده کلیه شرکت هایی که محصولات آنها در کمیسیون.تعیین ارزش افزوده مصوب گردیده اند (مشروط به اینکه در جداول 4و 5آنها تغییری ایجاد نگردد،) می توانند از نام های.تجاری مختلف که گواهی نامه ثبت علامت معتبر از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت نموده اند پس از تایید.اصالت توسط.سازمان منطقه و دبیرخانه کمیسیون تعیین ارزش افزوده، برای همان محصولات استفاده نمایند. و نیاز به طرح مجدد.موضوع در کمیسیون نخواهد بود.

15- همانگونه که پیش از این نیز طی دستورالعمل شماره 91/70594 مورخ 91/4/20 اعلام گردید در صورتیکه.کلیه مواد اولیه و قطعات بکار رفته در تولید، ساخت ایران بوده و در گذشته از سرزمین.اصلی به منطقه وارد شده باشد (مشروط به ارائه.اسناد مربوطه)، هنگام ورود کالای تولید شده به سرزمین اصلی نیاز به اخذ.مصوبه از کمیسیون.ارزش افزوده نخواهد بود.

16- انتقال مستقیم کالاهای وارده از مبادی ورودی دریایی، زمینی، ریلی و هوایی به مناطق آزاد و ویژه.اقتصادی تحت رویه تیر و یا عبور خارجی و همچنین انتقال کالاهای تجاری یا تولیدی مابین مناطق آزاد و ویژه.اقتصادی با رویه عبور.خارجی امکانپذیر می باشد.
انتقال کالا از گمرکات داخلی به مناطق مذکور با استفاده از رویه.مرجوعی و نقل و انتقال.کالا از مناطق به گمرکات.داخلی تحت رویه عبور داخلی میسر خواهد بود.

ضمناً درخصوص نحوه و چگونگی انجام تشریفات تیر، عبور و یا مرجوع کالا به/از مناطق.رعایت.دستورالعمل های مربوطه، صادره از سوی دفاتر ستادی ذیربط الزامی است.

ب: چگونگی ورود و خروج عمومی کالا به/از محدوده مناطق:

1- ترتیبی اتخاذ نمایند تا نسبت به توزین و تشریفات مربوط به کالاهای تجاری وارده از سرزمین.اصلی به منطقه و بالعکس راساً تحت نظارت و کنترل مأمورین گمرک اقدام لازم صورت پذیرد و آن گمرک بر روند تخلیه و بارگیری.کالاهای مزبور.نظارت کامل داشته در هر مورد ورود و خروج کالا را کنترل و تأیید نمایند.

تبصره: در مناطق ویژه ورود و خروج کلیه کالاها از تمامی مبادی ورودی و خروجی منطقه بایستی تحت.نظارت و کنترل گمرک انجام گیرد.

در مناطق آزاد نیز تا اطلاع ثانوی هر گونه ورود و خروج کالا مابین مناطق آزاد و سایر.نقاط کشور، خروج.کالا از منطقه به خارج تحت رویه صادرات و نیز کلیه مبادی خروجی مسافر از منطقه به سرزمین.اصلی می بایست تحت نظارت و کنترل های.مستقیم گمرک باشد.

ضمناً باستناد مفاد تبصره (1) ماده (76) قانون امور گمرکی، کلیه گمرکات.مستقر در مناطق آزاد.می بایست نسبت به استقرار در مبادی خروجی مسافر از مناطق آزاد جهت اجرای مقررات مربوط به مسافران.خروجی از کشور اقدام نمایند.

2- دفتر کل آن گمرک بصورت مکانیزه فعال شده، نسبت به ثبت و ضبط اقلام وارده و خارج شده از منطقه اقدام گردد.

3- درخصوص کالاهای تولید یا پردازش شده در منطقه و همچنین کالاهایی که به اعتبار.قبض.انبار قابل معامله (صادره از سوی سازمان منطقه) توسط صاحب اولیه کالا به سایر اشخاص واگذار گردیده است، با ارائه.گواهی.مبدأ صادره توسط سازمان منطقه و فاکتور ارائه شده توسط صاحب کالا، مشروط بر آنکه این دسته از اسناد مشخصات کامل.کالا را بطور دقیق ذکر نموده باشند، نیاز به اخذ فاکتور و گواهی مبدأ دیگری از کشور مبدأ نمی باشد. بدیهی است هرگونه مسئولیت در صدور گواهی.مبدأ بر عهده سازمان منطقه می باشد.

ضمناً گواهی مبدأ صادره توسط سازمان های مناطق ویژه اقتصادی بایستی به تأیید.گمرک مربوطه نیز برسد.

بدیهی است چنانچه کالا در منطقه.تولید نگردیده و عیناً از خارج به منطقه وارد شده باشد هنگام ورود به سرزمین.اصلی بایستی نام کشور سازنده در گواهی مبدأ صادره توسط سازمان منطقه قید گردیده باشد و بررسی ارزش.نیز بر اساس مقررات.مربوطه خواهد بود.

4- ضروری است پرسنل آن گمرک بصورت 24ساعته(شبانه روزی) در دروازه های ورودی و خروجی که تردد.افراد و وسایل.نقلیه صورت می گیرد مستقر و تردد را براساس وظایف محوله کنترل نمایند.

5- با عنایت به اینکه مسئولیت نگهداری کالا در مناطق مذکور بر عهده گمرک نمی باشد لذا دریافت.حق بیمه وجاهت.قانونی نخواهد داشت.

6- کلیه کالاهایی که در گمرکات کشور اظهار و موفق به اخذ مجوزهای.قانونی مربوطه (از قبیل استاندارد، بهداشت، انرژی اتمی و)… نمیگردند امکان ترانزیت و یا مرجوع به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را نخواهند داشت و حسب مورد بایستی.وفق مقررات و با حضور نماینده دادستانی معدوم و یا تحت رویه مربوطه از کشور خارج گردند.

چنانچه کالای مذکور در یکی از گمرکات مستقر در مناطق اظهار شده باشد، حسب درخواست.ذینفع مبنی بر ابطال اظهارنامه ورود قطعی و در صورتیکه مشمول مقررات قاچاق و ماده ( 108) قانون امور گمرکی نگردد نسبت به ابطال.اظهارنامه اقدام لازم معمول و با توجه به اینکه کالا در محدوده منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی (خارج از قلمرو گمرکی) قرار دارد لذا نیاز به.تنظیم.اظهارنامه مرجوعی نیز نخواهد بود.

7- کالای موجود در محدوده مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی که به گمرک.اظهار گردیده است مطابق با تبصره (3) ماده (54) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، مشمول ماده (24) این قانون و تبصره های (1و 2) آن می باشد و هرگونه.تغییر.مالکیت و یا جابجایی و دخل و تصرف در کالای اظهار شده بایستی با هماهنگی و اجازه قبلی.گمرک ضمن رعایت مقررات.مربوطه.انجام گیرد لذا مقتضی است مراتب (اظهار کالا به گمرک) بلافاصله و به نحو بایسته به سازمان منطقه.ذیربط اطلاع رسانی گردد. بدیهی است در صورت.اطلاع رسانی، مسئولیت احتمالی.ناشی از عدم رعایت مفاد این بند بر عهده.سازمان مسئول.منطقه خواهد بود.

پ: چگونگی.اجرای مصوبه شماره 186994/ت47257ه مورخ 90/9/26 هیأت محترم وزیران (کاهش سود بازرگانی کالاهای وارده از مناطق آزاد)

باستناد مصوبه شماره /186994ت47257ه مورخ 90/9/26 هیأت محترم وزیران سود بازرگانی.کالاهایی که بصورت تجاری از طریق مناطق آزاد تجاریصنعتی به سرزمین اصلی وارد میشود، معادل.پانزده درصد ارزش سیف.کالاهای مذکور کاهش می یابدبر این اساس رعایت موارد ذیل مورد انتظار می باشد:

1- با توجه به اینکه تکلیف.گمرک در مصوبه یاد شده صرفاً کاهش سود بازرگانی تا سقف.مقرر میباشد و مرجع دیگری جهت اخذ.مبلغ کاهش یافته مشخص نگردیده است لذا نیازی به ارائه گواهی سازمان منطقه.مبنی بر دریافت.مبلغ کاهش یافته از سوی ذینفع و ضمیمه آن به اظهارنامه نمی باشد.

ضمناً به لحاظ اینکه میزان واردات کالا از محل مصوبه فوق الذکر تا سقف سه میلیارد دلار در هر سال تعیین گردیده است، گمرکات مناطق آزاد موظفند نسبت به رعایت سقف مزبور بر اساس سهمیه ای که در مقاطع.زمانی گوناگون از سوی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه ابلاغ می گردد اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت سقف سهمیه ابلاغ شده، مسئولیت.پیامدهای احتمالی بر عهده مدیریت آن گمرک خواهد بود.

2- با توجه به اینکه کالای همراه مسافر و کالاهایی که مطابق با قانون ساماندهی.مبادلات مرزی درقالب سهمیه مرزنشینان وارد می شود جهت مصرف.شخصی بوده و جنبه تجاری ندارد لذا مشمول کاهش سود بازرگانی موضوع مصوبه مذکور نمی گردد.

3- با عنایت به اینکه کاهش سود بازرگانی موضوع.مصوبه پیش گفت و همچنین.مصوبه شماره 44492/42950 مورخ ( 89/4/22 تخفیفات مناطق محروم) ، از سود بازرگانی کسر و در متن پروانه ورودی سود بازرگانی.کاهش یافته درج و وصول می گردد. لذا مطابق نظر سازمان امور مالیاتی.کشور (معاونت مالیات بر ارزش افزوده )، هر آنچه در پروانه.گمرکی تحت عنوان تخفیف حقوق ورودی اخذ نمیگردد مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. و صرفاً حقوق ورودی وصولی مبنای محاسبه قرار گیرد. ضمناً ملاک.محاسبه و اخذ نیم درصد هلال احمر موضوع ماده (163) قانون امور.گمرکی نیز میزان حقوق ورودی وصولی مندرج در متن پروانه می باشد.

4- درصورتیکه واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صرف نظر از تسهیلات موضوع مواد (15و 16) قانون مناطق آزاد و ماده (11) قانون مناطق ویژه و مصوبه شماره /31639ت48003ک مورخ 91/2/20هیأت وزیران (تسهیلات مربوط به درصد مجاز قابل.ورود کالا و ارزش افزوده )، خواهان ورود کالای تولیدی خود به سرزمین.اصلی بر اساس ماده (14) قانون مناطق آزاد و ماده (8) قانون.مناطق ویژه باشند، بایستی ابتدا کتباً.درخواست خود مبنی بر اعلام انصراف از دریافت.تسهیلات مربوط به کالاهای تولید شده در مناطق (خاصه.معافیت.ارزش افزوده) و عدم طرح هر گونه.ادعای احتمالی در آینده را به گمرک.تسلیم و سپس کالای تولیدی خود را همانند کالای خارجی و ذیل.ردیف تعرفه کالای تولید شدۀ نهایی اظهار و با رعایت کلیه.مقررات قابل ترخیص خواهد بود. بدیهی است در این صورت.ثبت سفارش و همچنین قبض انبار و گواهی.مبدأ صادره از سوی سازمان.منطقه آزاد یا ویژه مربوطه بایستی مطابق با کالای اظهار شده باشد.

شایان ذکر است شمول تخفیف مناطق محروم به این گروه از کالاها با رعایت.مقررات مربوطه امکانپذیر می باشند.

تبصره: اعمال مصوبه شماره 186994/ت47254ه مورخ 90/9/26 (کاهش سود.بازرگانی.کالاهای.تجاری وارده از مناطق.آزاد) درخصوص کالاهای موضوع این بند که از مناطق آزاد به سرزمین.اصلی وارد.می شوند بلامانع می باشد.

ث: نحوه اعمال معافیت ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

با توجه به انواع معافیت موجود درمناطق آزاد (چهار نوع) و مناطق ویژه (سه نوع) ذیلاً ترتیب و نحوه اعمال.معافیت های مذکور (پس از احراز تعلق هریک از آنها به کالای.وارده توسط آن گمرک) تشریح می گردد:

مناطق آزاد:

1- درخصوص کالاهای وارده به مناطق آزاد که عیناً به سرزمین اصلی وارد می گردد و یا مواد اولیه و قطعات خارجی که قبل از انجام فرآیند تولید یا پردازش در محدوده این مناطق اظهار و ترخیص میگردند ابتدا معافیت مناطق.محروم، سپس تخفیفات تعرفه ترجیحی و در پایان نسبت به محاسبه و اعمال معافیت مناطق آزاد اقدام گردد. بعنوان مثال.چنانچه.مأخذ حقوق ورودی کالایی برابر با 40 درصد، معافیت مناطق محروم برابر با 25درصد و معافیت موضوع تعرفه های ترجیحی برابر با 10درصد باشد، محاسبات.مربوطه به شرح ذیل خواهد بود:

مأخذ سود بازرگانی= %36

(واحد درصد) مأخذ سود بازرگانی قابل وصول از ارزش.گمرکی پس از کسر معافیت مناطق محروم             27=(25%-1)×36

(واحد درصد) مأخذ سود بازرگانی قابل وصول از ارزش گمرکی پس از کسر معافیت تعرفه ترجیحی و نهایتاً نسبت به کسر معافیت مناطق آزاد از مانده سود بازرگانی اقدام نمایند:                                                                           24/3=(10%-1)×27

و نهایتاً نسبت به کسر معافیت مناطق آزاد از مانده سود بازرگانی اقدام نمایند:

(واحد درصد) مأخذ سود بازرگانی قابل دریافت از ارزش گمرکی پس از کاهش.سود بازرگانی مناطق آزاد        9/3=15-24/3

2- در خصوص مواد اولیه و قطعات خارجی بکار رفته در تولید که پس از انجام.فرآیند.تولید اظهار و ترخیص می گردد به ترتیب نسبت به محاسبه و کسر معافیت ارزش افزوده، معافیت مناطق محروم، تخفیفات.تعرفه ترجیحی و نهایتاً کاهش.سود بازرگانی مناطق آزاد اقدام نمایند.

با توجه به مثال پیشین چنانچه میزان معافیت ارزش افزوده برابر با 30درصد باشد، با عنایت به اینکه.معافیت ارزش افزوده از مجموع حقوق ورودی کسر می شود آنگاه :

مأخذ حقوق گمرکی پس از کسر معافیت ارزش افزوده                                                                2/8 =(30%-1)×4

مأخذ.سود بازرگانی پس از کسر.معافیت ارزش افزوده                                                               25/2=(30%-1)×36

مأخذ سود بازرگانی پس از کسر معافیت مناطق محروم                                                           18/9=(25%-1)×25/2

مأخذ..سود بازرگانی پس از کسر معافیت تعرفه ترجیحی                                                        17/01=(10%-1)×18/9

مأخذ سود بازرگانی نهایی پس از کاهش سود.بازرگانی مناطق آزاد                                                 2/01=15-17/01

مناطق ویژه:

به لحاظ اینکه درمناطق ویژه معافیت مناطق آزاد موضوعیت ندارد. لذا.نحوه.محاسبه همانند.مثال های قسمت قبل در بند های 1و 2 و صرف نظر ازمعافیت مناطق آزاد خواهد بود.

تذکر: در اعمال معافیتهای مذکور که جملگی (باستثنای.معافیت.ارزش افزوده) صرفاً از سود.بازرگانی کسر میگردد. رعایت اولویت های به ترتیب

1- ارزش افزوده 2- مناطق محروم 3- تعرفه ترجیحی و 4- مناطق آزادالزامی است.

بدیهی است پس از اعمال معافیت در اولویت  های نخست چنانچه.باقیمانده سود.بازرگانی تکافوی تأدیه.درصد کامل اولویتهای پایانی را ننماید و کسری از آن را شامل گردد نسبت به اعمال معافیت.بمیزان باقیمانده اقدام نمایند.

مثال: با فرض اینکه ارزش کالا برابر با 1000دلار باشد، در صورتیکه پس از لحاظ نمودن.تخفیفات موضوع سه اولویت نخست میزان باقیمانده از سود.بازرگانی برابر با 5درصد ارزش سیف کالا باشد، در محاسبه.معافیت.اولویت.چهارم (مناطق آزاد) علیرغم اینکه میزان مصوب آن 15درصد ارزش سیف است، نسبت به اعمال 5درصد معافیت اقدام نمایند لیکن با توجه به اینکه.برای واردات کالا از محل معافیت مذکور سهمیه ارزی تعیین گردیده است (به میزان سه میلیارد دلار در سال،) لذا در محاسبه.میزان سهمیه ارزی بایستی ارزش کامل کالا ( 1000دلار) محاسبه و لحاظ گردد.

مگر اینکه صاحب.کالا تمایل به دریافت معافیت اخیر نداشته و از دریافت آن صرف نظر نماید.

ج: مقررات و ضوابط ورود ضایعات حاصل از تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی

1- چنانچه ضایعات بر جای مانده از کالای تولید.شده در منطقه تماماً حاصل از مواد.اولیه داخلی (اعم از ساخت داخل و یا خارجی ترخیص شده) باشد، ورود آن به.سرزمین اصلی (در حد کیل مصرف و درصد.ضایعات.تولید)، بدون نیاز به اخذ ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودی و صرفاً با ارائه مستنداتی دال بر عدم زیان.بهداشتی و زیست.محیطی امکانپذیر خواهد بود.

2- چنانچه ضایعات حاصل از انجام فرآیند تولید متشکل از مواد اولیه خارجی ترخیص.نشده باشد، ورود آن به سرزمین اصلی (در حد کیل مصرف و درصد ضایعات تولید) ، بایستی تحت ردیف تعرفه خود(ضایعات) ، ضمن اخذ حقوق ورودی و با رعایت مقررات صادرات و واردات و اخذ کلیه مجوزهای قانونی و مقرراتی امکانپذیر میباشد.

توجه: آنچه در موارد فوق الذکر آمده است مربوط به ضایعات قابل بازیافت میباشد و درخصوص ضایعات غیر قابل بازیافت منجر به معدوم که موفق به اخذ مجوزهای ورود مربوطه نمیگردند، می بایست اقدام لازم نسبت به معدوم نمودن کالا تحت نظارت مستقیم آن گمرک و سازمانهای ذیربط و مسئول در منطقه صورت پذیرد.

ضمناً در مواردی که کیل یا ضرایب مصرف.کالای تولیدی (جهت برآورد میزان ضایعات) برای آن گمرک قابل تشخیص نباشد، نسبت به
استعلام از سازمان ذیربط اقدام نمایند.

چ: سایر ضایعات موجود در منطقه

در صورتیکه ضایعات موجود در مناطق به منظور.صدور از کشور اظهار گردد، چنانچه بر اساس مقررات جاری.مشمول عوارض صادراتی باشد با پرداخت عوارض متعلقه و رعایت سایر تشریفات مربوطه نسبت به مورد اقدام گردد.

ضمناً درخصوص کالاهای ضایعاتی که قصد.ترانزیت از منطقه را دارند بایستی هماهنگی لازم با دفتر نظارت بر ترانزیت بعمل آورند.

با صدور این شیوه نامه کلیه دستورالعمل های.مغایر پیشین لغو می گردد

 

نویسنده:عطیه ناصری
کارشناس ارشد بازرگانی خارجی مدیر روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست كالاهای وارداتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری فروردین ماه 1403 ویرایش اول – فروردین ماه 1403 دفتر ارزیابی كیفیت...
تاریخ انتشار : 28 دقیقه قبل
کاهش حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی و شیر خشک به یک درصد...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
راهنمای فرآیند تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات  
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
مالیات بر عایدیِ سرمایه شامل چه کسانی می شود ؟؟ نمایندگان در جلسه علنی امروز (4 اردیبهشت ماه 1403) در...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
ویدیو راهنمای ثبت برنامه تولید 1403 اعطای سهمیه واردات به واحدهای تولیدی که در سال 1402 فاقد سهمیه ارزی بودند...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
الزام استفاده از شناسه‌کالا هنگام ثبت‌سفارش در ردیف تعرفه‌های صنایع شیمیایی و پلیمری (فهرست پیوست) ⏪ به اطلاع کاربران محترم...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما