مقالات صادرات

مقالات واردات

عملیات ارزی بانکهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بانکهای ایرانی خارج از کشور

عملیات ارزی بانکهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بانکهای ایرانی خارج از کشور

بخش ششم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی

شعب و واحدهای بانک های.مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران. و شعب و واحدهای بانکهای ایرانی خارج. از کشور میتوانند.نسبت به انجام عملیات ارزی و واردات.کالا و خدمت با استفاده از انواع ابزارهای پرداخت.بانکی از محل ارزهای تعیین شده.وفق مفاد بخش اول مجموعه مقررات.ارزی ۱ با رعایت سایر ضوابط و مقررات به ویژه موازین .تعیین شده در قانون مبارزه با پولشویی و ضوابط مربوط به شرح ذیل اقدام نمایند:

الف) خرید و فروش ارز

انجام معاملات ارزی با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی توسط شعب مستقر در مناطق مزبور و واحدهای بانکه ای ایرانی خارج از کشور با رعایت موارد ذیل بلامانع میباشد:
۱ )خرید و فروش ارزهای انتقالی از طریق بانکهای خارج از کشور از جمله حواله های ارزی، چک های مسافرتی، کارت های اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حسابهای ارزی با منشأ خارجی (به استثنای ارزهای حاصل از صادرات) بدون هیچگونه محدودیتی توسط شعب مستقر در مناطق مذکور مجاز میباشد.
تبصره: خرید اسکناس نیز بارعایت ”قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوط“ مجاز میباشد.
۲ ) خرید و فروش ارز (به استثنای ارزهای تأمین شده از محل مناابع بانک مرکزی و همچنین ارزهای حاصل از صادرات ( توسط شعب و واحدهای مستقر در خارج از کشور آن بانک با رعایت مراتب فوق الذکر و تسویه ریالی آن در مناطق مزبور و داخل کشور بلامانع میباشد.
۳ ) استفاده از خدمات صرافی آن بانک صارف جهت انتقال ارز در راستای انجام عملیات ارزی بانک مربوطه در مقابل ارائه اسناد مثبته و با مسئولیت آن بانک وفق مقررات بلامانع میباشد.

ب)واردات کالا و کالا خدمت از طریق گشایش اعتبار اسنادی، ثبت – وصولی (برات) اسنادی به صورت دیداری و یا انتقال وجه (حواله ارزی)

۱ ) واردات کالا و خدمت توسط واحدهای تولیدی و تجاری مستقر در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با استفاده از روش های پرداخت فوق با رعایت کلیه -ضوابط، الزامات و ترتیبات مندرج در بخش اول مجموعه مقررات ارزی امکان پذیر میباشد.

( تأمین ارز بابت کرایه حمل به منظور واردات کالا به مناطق فوق، از محل های تعیین  شده وفق بخش اول مجموعه مقررات ارزی و با رعایات ضوابط، ترتیبات و الزامات لحاظ شده طی بخش دوم مجموعه مذکور امکانپذیر میباشد.
۳) استفاده از تسهیلات ارزی به منظور واردات کالا به مناطق صدرالذکر تابع مقررات، ضوابط، الزامات و ترتیبات مندرج در بخش چهارم مجموعه مقررات ارزی خواهد بود.
تبصره: اعطای تسهیلات ارزی توسط شعب بانکهای ایرانی در خارج از کشور به پشتوانه وثایق داخلی از جمله برگ سپرده سرمایه گذاری بلندمدت و یا ضمانتنامه های ریالی صادره توسط شعب داخلی بانک ها مجاز نبوده و تبدیل و انتقال ارز حاصل از نقد شدن وثایق ریالی مذکور نیز مجاز نمیباشد.

ج) واردات کالا و کالا خدمت از طریق گشایش اعتبار اسنادی به صورت – مدت دار گشایش اعتبار اسنادی مدت دار جهت واردات کالا و خدمت توسط واحدهای تولیدی و تجاری مستقر در مناطق آزاد تجاری،صنعتی و ویژه اقتصادی با استفاده از روش.پرداخت فوق با رعایت کلیه ضوابط، الزامات و ترتیبات مندرج در بخش اول مجموعه مقررات ارزی و با مرعی داشتن موارد ذیل امکانپذیر است:

۱ ) ارائه تأییدیه سازمان منطقه آزاد صنعتی و ویژه.اقتصادی موافقت – با گشایش اعتبار اسنادی مدت دار جهت ورود کالا.
۲ ) ارائه تأییدیه سازمان منطقه آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی مبنی بر تعیین – مدت اعتبارات اسنادی به ویژه درخصوص کالاهای تجاری.
۳ ) ارائه گواهی های بازرسی مطابق بخش دوم مجموعه مقررات ارزی به همراه سایر اسناد اعتبار اسنادی.
۴ )تکمیل فرم تعهدنامه های مربوطه مطابق با بخش اول مجموعه مقررات ارزی.
۵ ) اخذ پیش دریافت به منظور گشایش اعتبارات اسنادی مدت دار مطابق با ضوابط مندرج در بخش اول مجموعه مذکور خواهد بود.
تبصره: ثبت وصولی (برات) اسنادی مدت دار جهت واردات کالا و خدمت به مناطق صدرالذکر امکانپذیر نمیباشد.

د) رسیدگی به تعهدات ارزی ایجاد شده

تعهدات ارزی مترت به در چهارچوب مفاد بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی و همچنین نامه های عمومی صادره در این ارتباط قابل رسیدگی خواهد بود.

ه) مقررات بازرسی و بیمه

رعایت ضوابط و مقررات بازرسی و بیمه مطابق با مفاد بخاش دوم مجموعاه مقاررات ارزی الزامی خواهد بود.

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عدم ابطال ماده ۱۹۰ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی     دانلود فایل 
تاریخ انتشار : 13 ساعت قبل
تاکید بر ضوابط صدور گاز مایع LPG الزام به ارائه گواهی بورس بین الملل انرژی نمونه برداری و تعیین ماهیت...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
سوئیفت به معنایی جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانک: Society fo Worldwide Interbank Financial Telecommunication  در ماه مه 1973 بعنوان...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
تعرفه های گمرکی سال ۱۴۰۳ تعرفه های گمرکی سال ۱۴۰۳ ۱- تعرفه گمرکی یا تعرفه کالا چیست ؟ تعرفه (TARIFF)...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
فهرست بروز رسانی شده کالاهای مندرج در ماده ۱۸ دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیند های گمرکی فرآورده ها و مشتقات...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
واردات تجهیزات نیروگاه خورشیدی با ارز حاصل از صادرات عطف به نامه.شماره ۱۴۰۲/۵۳۸۷۶/۲۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ وزیر نیرو در خصوص درخواست.امکان...
تاریخ انتشار : 6 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما