عملیات ارزی بانکهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بانکهای ایرانی خارج از کشور

عملیات ارزی بانکهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بانکهای ایرانی خارج از کشور

بخش ششم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی

شعب و واحدهای بانک های.مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران. و شعب و واحدهای بانکهای ایرانی خارج. از کشور میتوانند.نسبت به انجام عملیات ارزی و واردات.کالا و خدمت با استفاده از انواع ابزارهای پرداخت.بانکی از محل ارزهای تعیین شده.وفق مفاد بخش اول مجموعه مقررات.ارزی ۱ با رعایت سایر ضوابط و مقررات به ویژه موازین .تعیین شده در قانون مبارزه با پولشویی و ضوابط مربوط به شرح ذیل اقدام نمایند:

الف) خرید و فروش ارز

انجام معاملات ارزی با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی توسط شعب مستقر در مناطق مزبور و واحدهای بانکه ای ایرانی خارج از کشور با رعایت موارد ذیل بلامانع میباشد:
۱ )خرید و فروش ارزهای انتقالی از طریق بانکهای خارج از کشور از جمله حواله های ارزی، چک های مسافرتی، کارت های اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حسابهای ارزی با منشأ خارجی (به استثنای ارزهای حاصل از صادرات) بدون هیچگونه محدودیتی توسط شعب مستقر در مناطق مذکور مجاز میباشد.
تبصره: خرید اسکناس نیز بارعایت ”قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوط“ مجاز میباشد.
۲ ) خرید و فروش ارز (به استثنای ارزهای تأمین شده از محل مناابع بانک مرکزی و همچنین ارزهای حاصل از صادرات ( توسط شعب و واحدهای مستقر در خارج از کشور آن بانک با رعایت مراتب فوق الذکر و تسویه ریالی آن در مناطق مزبور و داخل کشور بلامانع میباشد.
۳ ) استفاده از خدمات صرافی آن بانک صارف جهت انتقال ارز در راستای انجام عملیات ارزی بانک مربوطه در مقابل ارائه اسناد مثبته و با مسئولیت آن بانک وفق مقررات بلامانع میباشد.

ب)واردات کالا و کالا خدمت از طریق گشایش اعتبار اسنادی، ثبت – وصولی (برات) اسنادی به صورت دیداری و یا انتقال وجه (حواله ارزی)

۱ ) واردات کالا و خدمت توسط واحدهای تولیدی و تجاری مستقر در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با استفاده از روش های پرداخت فوق با رعایت کلیه -ضوابط، الزامات و ترتیبات مندرج در بخش اول مجموعه مقررات ارزی امکان پذیر میباشد.

( تأمین ارز بابت کرایه حمل به منظور واردات کالا به مناطق فوق، از محل های تعیین  شده وفق بخش اول مجموعه مقررات ارزی و با رعایات ضوابط، ترتیبات و الزامات لحاظ شده طی بخش دوم مجموعه مذکور امکانپذیر میباشد.
۳) استفاده از تسهیلات ارزی به منظور واردات کالا به مناطق صدرالذکر تابع مقررات، ضوابط، الزامات و ترتیبات مندرج در بخش چهارم مجموعه مقررات ارزی خواهد بود.
تبصره: اعطای تسهیلات ارزی توسط شعب بانکهای ایرانی در خارج از کشور به پشتوانه وثایق داخلی از جمله برگ سپرده سرمایه گذاری بلندمدت و یا ضمانتنامه های ریالی صادره توسط شعب داخلی بانک ها مجاز نبوده و تبدیل و انتقال ارز حاصل از نقد شدن وثایق ریالی مذکور نیز مجاز نمیباشد.

ج) واردات کالا و کالا خدمت از طریق گشایش اعتبار اسنادی به صورت – مدت دار گشایش اعتبار اسنادی مدت دار جهت واردات کالا و خدمت توسط واحدهای تولیدی و تجاری مستقر در مناطق آزاد تجاری،صنعتی و ویژه اقتصادی با استفاده از روش.پرداخت فوق با رعایت کلیه ضوابط، الزامات و ترتیبات مندرج در بخش اول مجموعه مقررات ارزی و با مرعی داشتن موارد ذیل امکانپذیر است:

۱ ) ارائه تأییدیه سازمان منطقه آزاد صنعتی و ویژه.اقتصادی موافقت – با گشایش اعتبار اسنادی مدت دار جهت ورود کالا.
۲ ) ارائه تأییدیه سازمان منطقه آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی مبنی بر تعیین – مدت اعتبارات اسنادی به ویژه درخصوص کالاهای تجاری.
۳ ) ارائه گواهی های بازرسی مطابق بخش دوم مجموعه مقررات ارزی به همراه سایر اسناد اعتبار اسنادی.
۴ )تکمیل فرم تعهدنامه های مربوطه مطابق با بخش اول مجموعه مقررات ارزی.
۵ ) اخذ پیش دریافت به منظور گشایش اعتبارات اسنادی مدت دار مطابق با ضوابط مندرج در بخش اول مجموعه مذکور خواهد بود.
تبصره: ثبت وصولی (برات) اسنادی مدت دار جهت واردات کالا و خدمت به مناطق صدرالذکر امکانپذیر نمیباشد.

د) رسیدگی به تعهدات ارزی ایجاد شده

تعهدات ارزی مترت به در چهارچوب مفاد بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی و همچنین نامه های عمومی صادره در این ارتباط قابل رسیدگی خواهد بود.

ه) مقررات بازرسی و بیمه

رعایت ضوابط و مقررات بازرسی و بیمه مطابق با مفاد بخاش دوم مجموعاه مقاررات ارزی الزامی خواهد بود.

قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در اجرای اصل یکصد و...
تاریخ انتشار : 9 ساعت قبل
ابلاغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور 🔹 تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی بودجه نسبت به وصول منابع بر...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ 📣 قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
گواهی چک جایگزین ضمانت‌نامه بانکی در گمرک شد پیرو بخشنامه شماره ١۴٠٢/٨۶٧٩٣۵ مورخ ١۴٠٢/٠۶/٢٨ به پیوست تصویر.نامه شماره /٢٢٠/٢٢٩٢٩ ص...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
عدم شمول عوارض صادراتی قانون بودجه سال ١۴٠٢ بر محصولات صادراتی از محل ورود موقت برای پردازش پیرو بخشنامه شماره...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
ابلاغ مصوبه انتقال کالا بین مناطق ویژه اقتصادی ۱ و ۲ بندر بوشهر کالاهایی که مطابق.تبصره (۴) ماده (۶۰) قانون...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما