مقالات صادرات

مقالات واردات

شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی


شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی

با تصویب قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی و طبق ماده (۷۵) شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی از سال  ۱۳۸۹ با هدف ایجاد ارتباط بین مجموعه. دولت و  حاکمیت با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی کشور آغاز به کار نمود

در این شورا گفتگو بخش خصوص با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذی‌ربط”، نظرات و پیشنهادات تخصصی خود را در جهت تصویب یا اجرایی قوانین و بخشنامه ها در اداره کشور انجام می دهد .

در سال ۱۳۹۰ بعد از نتیجه مثبت در اجرایی این طرح مطابق ماده ۱۱ قانون بهبود، محدوده وظایف و اختیارات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را در ۱۰ بند تفصیل و تشریح نمود.

محل دبیرخانه این شورا گفتگو در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تعیین و مستقیما زیر نظر رئیس اتاق ایران فعالیت نماید.

تا کنون بیش. از  ۱۰۳ جلسه شورای .گفت و گو در سطح. ملی تشکیل .شده، ۲۷۲ دستور .جلسه مورد بررسی. قرار گرفته که .ماحصل آن ۲۳۲ .مصوبه ملی. بوده است.

جلسات شورای می بایست  حداقل یک بار در ماه برگزار و به استناد ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورا حداکثر ظرف سی روز  در دستور کار هیات دولت قرار می گیرد تا در جلسه هیئت دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم گیری شود.

شوراهای گفت و گوی در استانها

مطابق ماده ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از سال ۱۳۹۰ فعالیت شورا ها در استانها با محوریت اتاق بازرگانی هر استان آغاز به کار نمود . ریاست شوراها استاندار آن استان با همکاری روسای اتاق های بازرگانی می باشد .  .

جلسات شوراهای استانی نیز هر ماه حداقل یک بار با حضور استاندار بعنوان رئیس شورا و رئیس اتاق بازرگانی استان بعنوان دبیر شورا برگزار می شود، و گزارش برگزاری آن نیز برای اتاق ایران و وزارت کشور ارسال می گردد تا نظارت لازم بر عملکرد این نهادهای استانی صورت پذیرد.

 

 

دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

تشکیل جلسات

ماده۱:جلسات عادی شورا گفتگو به صورت ماهیانه تشکیل می‌گردد.

جلسات دیگر شورا گفتگو حسب درخواست سه نفر از اعضای شورا و موافقت رئیس شورا تشکیل خواهد شد، لیکن اینگونه جلسات صرفاً به منظور تسریع تصمیم گیری درباره موضوعات مندرج در دستور جلسات عادی یا بررسی و اتخاذ تصمیم درباره موضوعی است که ضرورت و اولویت آن به تأیید رئیس شورا رسیده و به صورت خارج از نوبت در دستورکارقرار گرفته باشد.

تبصره:در موارد تشکیل جلسات فوق الذکر، دبیر شورا دعوتنامه جلسه را به همراه سوابق و مستندات مربوطه حداقل چهل و هشت ساعت قبل از برگزاری، برای اعضاء ارسال می‌نماید.

ماده۲:جلسات با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت می باید مشروط بر این که حداقل یک سوم اعضای هر یک از قوای سه گانه و یک سوم سایر اعضای شورا گفتگو در جلسه حضور داشته باشند.

تبصره:گزارش حضور و عدم حضور اعضای هر یک از قوای سه گانه در جلسات، هر سه ماه یکبار توسط دبیر شورا گفتگو برای رییس قوه ارسال می گردد و در صورت عدم برگزاری جلسات شورا، این گزارش، هر ۳ جلسه یکبار ارسال می شود.

ماده۳:هر یک از اعضای شورا شخصا باید در جلسه حضور یابد.

تبصره:در موارد خاص اعضای شورا می‌توانند- حداکثر سه جلسه در یک سال- نماینده خود را به جلسه اعزام نمایند. لیکن نمایندگان مذکور دارای حق رأی نبوده و حضورشان در نصاب‌های ذکر شده در ماده (۲) این دستور‌العمل تاثیری نخواهد داشت.

اداره جلسات و فرآیند طرح و تصویب پیشنهادها

ماده۴:رئیس شورا، جلسات شورا را اداره خواهد کرد. در صورت عدم حضور رئیس شورا، دبیر شورا که رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است، اداره جلسه را بر عهده دارد. در این صورت، تمام اختیارات مذکور در ماده (۱)، به تصمیمات با حضور دبیر شورا تسری می یابد.

ماده۵:هر یک از اعضای شورا و همچنین فعالان یا تشکل های اقتصادی می توانند موضوعاتی را برای قرار گرفتن در دستور جلسات شورا به دبیرخانه ارجاع نمایند، دبیرخانه موظف است موضوعات قابل طرح در شورا را با همکاری اتاق ها بررسی نموده و حسب اولویت در دستور کار قرار دهد.

تبصره۱:معیارهای تعیین اولویت موضوعات به تصویب شورا خواهد رسید.

تبصره۲:دستور جلسات توسط دبیر شورا تنظیم و حداقل یک هفته پیش از برگزاری جلسات، در اختیار اعضاء قرار خواهد گرفت.

ماده۶:رئیس و اعضای شورا می توانند قبل از ورود به دستور جلسه، حداکثر جمعاً به مدت بیست دقیقه درباره مسائل مهّم روز که مرتبط با مأموریت شورا می‌باشد مطالبی را ایراد نمایند.

ماده۷:اولویت اظهارنظر در خصوص موضوعات مندرج در دستور جلسه شورا با اعضا و نیز مدعوین مرتبط با موضوع است که قبلاً نظر کتبی خود را در مورد آن به دبیرخانه ارسال نموده اند، لیکن سایر اعضا نیز می توانند در چارچوب وقت پیش بینی شده اظهارنظر نمایند.

ماده۸:با رعایت ماده (۵) فوق، صرفاً موضوعاتی در دستور جلسات قرار می‌گیرند که قبلاً به دبیرخانه ارجاع شده و اقدامات کارشناسی لازم توسط دبیرخانه در مورد آنها صورت گرفته باشد. موضوعات مختلف به ترتیب مندرج در دستور جلسه، در شورا مطرح و مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

ادامه می خوانید …

ماده۹:هرگاه موضوع مورد گفت‌وگو بنا به تشخیص شورا نیازمند رسیدگی و مداقه بیشتر باشد، مراتب به کارگروه ویژه ای ارجاع می‌شود. چنانچه بررسی موضوع مورد رسیدگی به تفاهم منجر شود، بعنوان تصمیم شورا به مراجع ذیربط برای اجرا منعکس می‌شود و در صورتی که مراتب به تفاهم منجر نشود، رأی اکثریت به عنوان تصمیم شورا به مراجع مربوطه انعکاس می‌یابد.

تبصره۱:رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یا رییس اتاق تعاون حسب مورد و همچنین مرجع ارایه پیشنهاد، عضو ثابت کارگروه‌های ویژه موضوع این ماده خواهند بود و سایر اعضای کارگروه مطابق ترتیبات این ماده توسط شورا تعیین می‌شوند.

تبصره۲:سقف رسیدگی موضوعات در کارگروه‌های ویژه ۱۴ روز تعیین می‌شود و حداکثر برای دو هفته دیگر قابل تمدید است.

ماده۱۰:چنانچه موضوع مطرح در شورا به دستگاه‌ها یا سازمانهای غیر عضو شورا مربوط باشد، دبیرخانه آنها را به جلسات شورا دعوت می‌نماید.

ماده۱۱:اتخاذ تصمیم در مورد کفایت مذاکرات پیرامون موضوعی خاص، تعلیق یا حذف موضوع و اعاده آن به دبیرخانه، مستلزم پیشنهاد رییس جلسه و یا یکی از اعضای حاضر و موافقت اکثریت حاضران می باشد.

ماده۱۲:در صورتی که موضوعی نیازمند اتخاذ تصمیم شورا باشد، رأی اکثریت حاضران ملاک تصمیم می‌باشد و درصورت مساوی بودن آرا در تصمیمات شورا، اکثریت با رأی رئیس جلسه احراز می‌شود.

دبیرخانه شورا

ماده۱۳:دبیرخانه زیر نظر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل می‌شود و وظایف زیر را به عهده دارد:

الف-استقرار سامانه‌های نظر خواهی و نظر سنجی از ذینفعان با تاکید بر تشکلهای اقتصادی کشور و انتقال درخواستها و پیشنهادها به شورا.

ب-بهر ه گیری از توان کارشناسی سازمان رسمی و مجازی برای تحلیل، تلفیق و تجمیع موضوعات.

ج-طراحی فرایند‌های مطالعاتی و اجرایی به منظور حصول اطمینان از اثربخشی و کارائی سامانه‌های مستقر در دبیرخانه.

د-استفاده از امکانات و توان کارشناسی و تخصصی موجود در سازمانهای متبوع اعضای شورا با مشارکت کارشناسان و متخصصان آن سازمانها در فرایند نهائی سازی پیشنهادات.

ه-تنظیم دستور جلسه و ارسال آن برای اعضاء، حداقل یک هفته پیش از برگزاری جلسه.

و-تنظیم صورت مذاکرات شورا و ارسال آن برای اعضا، حداکثر تا یک هفته پس از برگزاری جلسات.

ز-تنظیم و تدوین طرح‌ها، پیشنهادها، راهکارها و تهیه فهرست اولویت موضوعی و زمانی آنها جهت ارائه به شورا.

ح-ارسال نتایج مذاکرات و تصمیمات شورا به مراجع ذیربط.

ط-پیگیری نتایج تصمیمات شورا.

ی-تنظیم گزارش‌های دوره ای وموردی ازعملکرد شورا و ارائه آنها به شورا.

ماده۱۴:دبیر شورا سخنگوی شورا نیز هست و خلاصه مذاکرات و تصمیمات شورا را اطلاع رسانی می‌کند، مگر در مواردی که شورا، اطلاع رسانی و انتشار مطلبی را مناسب نداند.

نحوه انتخاب مدیران عامل شرکتها

ماده۱۵:مدیران عامل موضوع بند (۱۹) ماده (۷۵) قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مشترک رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رییس اتاق تعاون با رعایت معیارهای ذیل، انتخاب و اسامی آنان جهت تصویب به شورا ارئه می گردد.

ماده۱۶:معیارهای حاکم بر انتخاب مدیران عامل شرکتها به شرح زیر است:

الف-اعضای مورد بحث در ماده (۱۵)، حداکثر به مدت یکسال تعیین می شوند.

ب-اعضای مورد بحث. ترجیحا”- از میان اعضای. تشکلهای اقتصادی در .بخشهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، بازرگانی .و خدمات برگزیده .می‌شوند تا خواستها. و نظرات تشکلها را نیز نمایندگی .نمایند.

ج-“شرکت برتر” شامل شرکتهای متوسط و کوچک نیز می‌شود و عنوان “برتری” صرفا به اندازه کسب و کار محدود نمی‌گردد.

د-مدیران عامل منتخب – علاوه بر احراز شرایط مندرج در قانون- از وجهه صاحب نظری در امور اقتصادی و صلاحیت‌های علمی و حرفه ای نیز برخوردار باشند.

ه-اعضای منتخب بایستی دارای حسن شهرت بوده و از اعتبار اجتماعی و اخلاق حرفه ای نیز برخوردار باشند.

تبصره:عضویت هر یک از اعضای منتخب حداکثر برای یک دوره متوالی دیگر بلامانع است.

ماده۱۷:هرگونه اصلاح و تغییر در این دستورالعمل، منوط به تصویب نصف بعلاوه یک اعضا می باشد.

ماده۱۸:مصوبات شورا که نیازمند تصویب نامه هیأت وزیران و همچنین پیشنهاد به مجلس از طریق ارائه لایحه می باشد، درفرم ضمیمه این دستورالعمل و با امضا رییس شورا به دفتر هیأت دولت جهت اجرای حکم ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، ارسال می گردد.

 

دانلود بروشور معرفی شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی

http://www.ppdc.ir/fa/

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عدم ابطال ماده ۱۹۰ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی     دانلود فایل 
تاریخ انتشار : 23 ساعت قبل
تاکید بر ضوابط صدور گاز مایع LPG الزام به ارائه گواهی بورس بین الملل انرژی نمونه برداری و تعیین ماهیت...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
سوئیفت به معنایی جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانک: Society fo Worldwide Interbank Financial Telecommunication  در ماه مه 1973 بعنوان...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
تعرفه های گمرکی سال ۱۴۰۳ تعرفه های گمرکی سال ۱۴۰۳ ۱- تعرفه گمرکی یا تعرفه کالا چیست ؟ تعرفه (TARIFF)...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
فهرست بروز رسانی شده کالاهای مندرج در ماده ۱۸ دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیند های گمرکی فرآورده ها و مشتقات...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
واردات تجهیزات نیروگاه خورشیدی با ارز حاصل از صادرات عطف به نامه.شماره ۱۴۰۲/۵۳۸۷۶/۲۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ وزیر نیرو در خصوص درخواست.امکان...
تاریخ انتشار : 6 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما