ixportixportixport
  • صفحه اصلی
  • عمومی
    • سازمان ها
      • سازمان گمرک
      • سازمان توسعه تجارت
      • وزارت امورخارجه
      • اتاق بازرگانی
      • صندوق ضمانت صادرات
    • قوانین دولتی
      • قانون تجارت
      • اصلاحات قانون گمرکی و آیین نامه اجرایی
      • قانون مالیات بر ارزش افزوده
      • قانون تجارت الكترونيكی
      • قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان
      • مقررات بهداشتی و قرنطینه
      • قانون اداره مناطق آزاد تجاری
    • بخشنامه های داخلی
      • تعرفه های خدمات بندری جنوب کشور
      • تعرفه های خدمات بندری شمال کشور
      • سرمایه گذاری خارجی
      • قوانین و مقررات سرمایه گذاری خارجی
      • موافقت نامه های ترجیحی
    • مجوز و فرایندهای تجاری
      • معرفی فرایندهای مجوز دانش بنیان
      • صدور پروانه بهره برداری رمز ارز
      • گواهی نمایندگی شرکتهای خارجی
      • ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺎدرات
      • معرفی کمیته ماده 19 (صادرات خدمات)
      • فرآیند کارت حق العمل کاری گمرک
  • صادرات کالا
    • قوانین و مقررات صادرات
      • ارزش کالاهای صادراتی
      • رفع تعهد ارزی
      • استاندارد صادراتی
      • ممنوعیت های صادراتی
      • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
      • کوله بران و مرزنشینان
    • مقالات صادرات
      • آموزش حرفه ای صادرات
      • راهنمای جامع صادرات
      • طرح کسب و کار صادرات
      • راهنمای صادرات آنلاین
      • ارزیابی توان صادراتی
    • سوالات متداول صادرات
  • واردات کالا
    • قوانین و مقررات واردات
      • حقوق و عوارض گمرکی
      • تامین ارز
      • ترخیص گمرکی
      • ثبت سفارش
      • قوانین حمل و نقل بین المللی
      • مجوز ورود
      • ممنوعیت های وارداتی
      • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی – واردات
      • کوله بران و مرزنشینان – واردات
    • مقالات واردات
      • مراحل واردات
      • ثبت سفارش
      • تأمین ارز
      • ترخیص کالا
      • حمل و نقل بین المللی
    • سوالات متداول واردات
  • سامانه های تجاری
    • سازمان توسعه تجارت
      • سامانه جامع تجارت
      • سامانه جامع تجارت داخلی (افق)
      • سامانه یکپارچه مجوزها
      • سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی
      • سامانه جام
      • سامانه نیما
      • سامانه همتا
    • گمرک
      • سامانه جامع امور گمرکی
      • سامانه شناسه کالا
      • سامانه فعالان اقتصادی مجاز
      • سامانه انبارها و مراکز نگهداری کالا
      • سامانه استعلام پروانه صادراتی
      • سامانه مدیریت پرداخت عوارض دولتی
      • سامانه جستجو شناسه ارزش کالا
      • سامانه خروج موقت خودرو
    • اتاق بازرگانی
      • سامانه کارت بازرگانی
      • سامانه کارنه تیر
      • سامانه ثبت درخواست گواهی مبدا
      • گواهینامه بازرسی کالا
    • وزارت امور خارجه
      • کارشناسان اقتصادی و رایزنان بازرگانی
      • سامانه روادید الکترونیک
      • سامانه میخک
    • سایر سامانه ها
      • سامانه مجوزهای تجارت (جهاد کشاورزی )
      • سامانه صدور مجوزهای سازمان استاندارد
      • سامانه پیله وری و مرزنشینی
      • مجوز منابع پرتوی ( سازمان انرژی اتمی )
      • سامانه ردیابی بار ( اداره راه آهن )
      • سامانه جامع گارانتی
  • گروه های کالایی
    • صنایع غذایی و کشاورزی
      • دام, طیور و آبزیان
      • مواد غذایی و آشامیدنی
      • محصولات کشاورزی و باغی
      • صنایع تبدیلی و بسته بندی
    • محصولات صنعتی و معدنی
      • مصالح ساختمانی
      • صنایع برق و الکترونیک
      • صنایع خودرو و ماشین آلات صنعتی
      • مواد و صنایع معدنی ( فلزی )
      • مواد و صنایع معدنی ( غیرفلزی)
      • صنایع شیمیایی و سلولزی
    • نفت, گاز و پتروشیمی
      • تجهیزات و مواد اولیه
      • محصولات نفتی
    • خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان
    • سایر کالاها
  • تحلیل کشورها
    • عراق
    • افغانستان
    • امارات
    • ترکیه
    • روسیه
    • عمان
    • سوریه
    • قطر
    • چین
    • ایتالیا
    • هند
    • پاکستان
    • ژاپن
    • آلمان
  • متخصصان
    • مشاوران
    • شرکت های خدماتی
  • فروشگاه
    • کتابخانه آیکسپورت
    • دوره های آموزشی
    • رویداد های تجاری
  • پایگاه دانش
    • مقالات تخصصی
    • اسناد تجاری
    • مطالب مفید
    • خبر
  • آیکسپورت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • رسانه ایکسپورت
    • شرکا راهبردی آیکسپورت
ورود/عضویت
جستجو
جستجو
باعدل1400-12-18T01:30:49+03:30

مشاوره جهت رفع تعهد ارزی 09125511849

 راهنمای جامع تجارت با ژاپن

راهنمای جامع تجارت با ژاپن شامل :

  • راهنمای جامع بازرگانی و تجارت کشور ژاپن
  • آموزش صفر تا صد بازرگانی و تجارت کشور ژاپن با دیگر کشورهای جهان
  • آموزش صفر تا صد بازرگانی و تجارت کشور ژاپن با ایران
  • فیلم آموزش صادرات به ژاپن

 

پرچم ژاپن

 

ساعت جهانی به وقت توکیو

 

 

نقشه کشور ژاپن

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

مشخصات کشور ژاپن

 

نام رسمی كشور
ژاپن
موقعیت جغرافیایی
اقیانوس آرام در شرق – دریای ژاپن در غرب – دریای شرق چین در جنوب – دریای اوخوتسوکو در شمال – دریای داخلی ستو – بین جزایر شیکوکو و هونشو
مساحت
377864 کیلومتر مربع
همسایگان
روسیه – کره شمالی – کره جنوبی – چین
جمعیت
127.1 میلیون نفر
زبان رسمی
ژاپنی
دین و مذهب
شینتو
پایتخت
توکیو
شهرهای مهم
هنشــو – توکیــو – اوزاکــا – یوکاهاما – ناگویـا – کوبـه – سـاپورو – کنیـا – کیوشـو – کاواساکی
واحد پول
ین

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

واردات کشور ژاپن

مجموع واردات کشور ژاپن در سال 2017 ، 332 میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به 14 مین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرد. بیشترین کالای وارداتی ژاپن به ترتیب شامل ماشین آلات ، حمل و نقل ، مواد معدنی ، مواد شیمیایی ، فلزات ، منسوجات ، پلاستیک و لاستیک ، مواد غذایی ، محصولات گیاهی ، محصولات حیوانی ، سازه ها ، متفرقه ، کالای کاغذی ، کفش و کلاه ، سنگ و شیشه ، پوست حیوانات ، فلزات گرانبها ، محصولات چوبی ، اسلحه ، اشیاء هنری و عتیقه می باشد. کالاهای وارداتی ژاپن ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر محصول در نمودار می توانید در خصوص واردات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

صادرات کشور ژاپن

مجموع صادرات کشور ژاپن در سال 2017 ، 296 میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به 16 مین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرد. بیشترین کالای صادراتی ژاپن به ترتیب شامل حمل و نقل ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی ، فلزات ، محصولات گیاهی ، مواد معدنی ، پلاستیک و لاستیک ، مواد غذایی ، منسوجات ، محصولات حیوانی ، سنگ و شیشه ، کالای کاغذی ، متفرقه ، سازه ها ، کفش و کلاه ، فلزات گرانبها ، پوست حیوانات ، محصولات چوبی ، اشیا هنری و عتیقه ، اسلحه می باشد. کالاهای صادراتی ژاپن ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر محصول در نمودار می توانید در خصوص صادرات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشور ژاپن

کشورهای برتر مقصد کالاهای صادراتی کشور ژاپن عبارتند از : فرانسه ، آلمان ، پرتغال ، ایتالیا و بریتانیا . بیشترین مقصد صادرات به ترتیب در قاره های اروپا ، آسیا ، آمریکا شمالی ، آفریقا، آمریکا جنوبی ، اقیانوسیه و قطب جنوب می باشد . صادرات کالاها به کشور های مقصد از ژاپن ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر کشور ( یا قاره ) در نمودار می توانید در خصوص صادرات کالا به آن کشور ( یا قاره ) ، اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

کشورهای صادرکننده به ژاپن

کشورهای برتر صادرکننده به ژاپن عبارتند از : آلمان ، فرانسه ، چین ، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا . بیشترین مبدا واردات به ترتیب در قاره های اروپا ، آسیا ، آمریکای شمالی ، آفریقا ، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه می باشد . واردات کالاها از کشور های صادرکننده به ژاپن ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر کشور ( یا قاره ) در نمودار می توانید در خصوص واردات کالا از آن کشور ( یا قاره ) ، اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

دانستنی های مهم کشور ژاپن

ژاپن مجمع الجزایری است در اقیانوس آرام که در غرب ساحل شرقی قاره آسیا واقع شده است . ۹۸% مساحت کشور ژاپن را چهار جزیره به نامهای هوکایدو ( Hokkaido ) ، هونشو ( Honshu ) ، شیکوکو ( Shikoku ) و کیوشو ( Kyushu ) تشکیل می دهند و مساحت کل این کشور در حدود ۳۷۸۰۰۰ کیلومتر مربع است .

ژاپن کاملاً در آب محصور شده : اقیانوس آرام در شرق ، دریای ژاپن در غرب ، دریای شرق چین در جنوب ، دریای اوخوتسوکو در شمال و دریای داخلی ستو ، بین جزایر شیکوکو و هونشو .

وجود اقیانوس سبب شده است که در رژیم غذایی و اقتصاد مردم ژاپن ماهی نقش مهمی داشته باشد ( بیشترین سرانه مصرف ماهی در جهان ) . از این رو ژاپن دارای مقام اول دنیا در زمینه شیلات است . با این حال به دلیل اینکه محصولات دریایی مهمترین ماده غذایی مردم ژاپن را تشکیل می دهد ، از این لحاظ نیز کشور با کمبود و مشکل روبرو است .

به طوری که اکنون شیلات و مواد غذایی بعد از نفت خام دومین اقلام وارداتی ژاپن را تشکیل می دهند .

مجمع الجزایر ژاپن بر روی محور تقریبی شمال – جنوب تا ۳۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است و به دلیل گستردگی طولی فراوان جزایر آن از تنوع آب و هوایی زیادی نیز برخوردار است .

از هوکایدوی بسیار سرد در شمال تا جزایر کوچک نیمه گرمسیری جنوب ، در هر جا آب و هوا با دیگر جاها کمی تفاوت دارد . آب و هوا با تغییر فصول نیز تغییر می کند .

 

دین

شینتو و بودا ، کنفوسیوس ادیان مهم ژاپن هستند. این کشور تنوع مذهبی بالایی دارد. پیروان آیین های شینتو ، بودا و کنفوسیوس 84 درصد و دیگر ادیان شانزده درصد از جمعیت ژاپن را تشکیل میدهند.

دین بودایی و کنفوسیوسی از راه چین به ژاپن راه یافته است ، ولی امروزه ، شینتو دین ملی ژاپنی هاست. اصول این دین پرستش ارواح نیاکان و نیروهای طبیعت است.

 

آب و هوا

ژاپن مجموعه جزایری است که با طول زیاد از شمال به جنوب کشیده شده است؛ به همین خاطر آب و هوای مناطق گوناگون آن به شدت با یکدیگر مغایرت دارند و نیز دارای چهار فصل در سال است . مجمع الجزایر ژاپن بر روی محور تقریبی شمال ـ

جنوب تا ۳۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است و به دلیل گستردگی طولی بسیار زیاد از تنوع آب و هوایی بسیار زیادی نیز برخوردار است . با وجود اینکه تمامی کشور معتدل است ، شمال آن زمستانهای سرد و طولانی و پربرف دارد ، در حالی که جنوب آن تابستانهای بسیار گرم و زمستان های معتدلی دارد . میزان بارندگی در ژاپن بطور متوسط سالیانه ۱۸۰۰ میلیمتر می باشد .

رشته کوه های آتشفشانی ژاپن اغلب دارای چشمه های آب گرم طبیعی هستند . این کشور در تابستان و پاییز اغلب شاهد گردبادهای عظیم و توفانهای شدید گرمسیری است . به دلیل مجاورت با اقیانوس زلزله های شدید زیرآبی می توانند در آنجا امواج عظیم و جذر و مدی ویرانگر به نام سونامی ایجاد کنند .  

 

زبان

زبان رسمی این کشور ، ژاپنی است. زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی با وجود پیشرفت های این کشور رواج چندانی ندارند. بیشتر رانندگان تاکسی ، کارکنان بیمارستان و نیروهای پلیس نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. همراه داشتن مترجم یا فرهنگ واژگان فارسی – ژاپنی در این کشور بسیار سودمند است.

 

سیستم اقتصادی و نقش دولت

ژاپن با جمعیتی حدود 28/128 میلیون نفر ، از لحاظ اقتصادی در رده ی سومین اقتصاد بزرگ جهان بر مبنای GDP قرار دارد.

سیستم اقتصادی ژاپن ، سرمایه داری و وابسته به مکانیزم بازار است. برتری این کشور در بسیاری از زمینه های فناوری زبان زد همگان می باشد. در سیستم اقتصادی ژاپن رابطه ی بخش خصوصی و دولتی دارای یکپارچگی کم نظیری است. در سال 2008 میلادی تولید ناخالص داخلی این کشور بر اساس برابری قدرت خرید 272/4 تریلیون دلار بوده است.

ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان بعد از آمریکا و چین ، از ویژگی های خاص خود برخوردار است و اقتصاد بین المللی تحث تاثیر عملکرد بازرگانی این کشور قرار دارد. یکی از ویژگی های اقتصاد ژاپن وابستگی این کشور به واردات و صادرات است. ژاپن به سبب دارا بودن تکنولوژی پیشرفته و توان فرآوری مواد اولیه در سطح بسیار بالا از یک سو و با داشتن منابع طبیعی بسیار کم، نیاز فراوانی به ورود مواد اولیه دارد.

با توجه به حجم 1 .GDP بر اساس برابری قدرت خرید ( PPP ) مبنای مقایسه قرار گرفته است. تولید بسیار بالا و بیش از نیاز داخلی ، گردش چرخ کارخانجات این کشور وابستگی شدید به صادرات دارد. نشان های تجاری تولیدات ژاپن مانند تویوتا ، سونی ، فوجی و پاناسونیک شهرت جهانی دارند.

با وجود برتری اقتصاد باز ژاپن در جهان ، بازار و در کل اقتصاد این کشور ، به شدت تحت حمایت و کنترل دولت است و جالب اینکه با وجود نقش گسترده دولت ژاپن در اقتصاد ، در مقایسه با کشورهای غربی سهم هزینه های دولتی در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است و بخش خصوصی بیش ترین سهم را در تولید ناخالص داخلی دارد.

وابستگی ژاپن به دولت برای تنظیم تجارت ، نشان دهنده ی پشتیبانی جدی دولت از تولید و تجارت این کشور در بازارهای جهانی است. وزارت اقتصاد ، تجارت و صنعت ژاپن این نقش مهم را بر عهده دارد. یکی از منابع اطلاعاتی عمده جهت توسعه ی تجارت خارجی ، سازمان تجارت خارجی ژاپن است که نمایندگان آن در سراسر جهان پراکنده بوده و پیوسته اطلاعات مورد نیاز درباره ی اوضاع اقتصادی و تجاری کشورهای جهان را به مسئولان ژاپنی می فرستند.

این سازمان در تهران نیز دفتر دارد. برخی از شرکت های ژاپنی با کمک دولت توانسته اند به ابرشرکت تبدیل شوند و بسیاری از شرکت های خارجی را در عرصه جهانی مجبور به ورشکستگی کنند.

سیاست دولت ژاپن به گونهای است که کالاهای صنعتی این کشور به قیمت بالا در بازار داخلی عرضه می شود ، در حالی که همان کالا با قیمت پایین در بازار دیگر کشورهای جهان به فروش می رسد. بسیاری از سازندگان کالاهای صنعتی در جهان از این استراتژی استفاده می کنند. 

 

تعطیلات ملى

  • عید سال نو ۱ ژانویه
  • جشن بلوغ دومین دوشنبه از ماه ژانویه
  • روز بنیاد ملی ۱۱ فوریه
  • روز اعتدال بهاری حدود ۲۱ مارس روز شوا ۲۹ آوریل
  • روز یادمان قانون اساسی ۳ مه
  • روز حفاظت از گیاهان ۴ مه
  • روز کودک ۵ مه
  • روز قدردانی از دریا سومین دوشنبه ماه ژوئیه
  • روز احترام به سالمندان سومین دوشنبه ماه سپتامبر
  • روز اعتدال پائیزی حدود ۲۳ سپتامبر
  • روز ورزش دومین دوشنبه ماه اکتبر
  • روز فرهنگ ۳ نوامبر
  • روز شکرگزاری از کار ۲۳ نوامبر
  • تولد امپراطور ۲۳ دسامبر

 

فرهنگ کسب و کار در ژاپن

در این هفته که به بررسی مجزای کشور ژاپن اختصاص داده شده است ، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار این کشور ارائه می شود که می تواند یاری گر شما در تعامل مؤثرتر با مشتریان و شرکای ژاپنی باشد .

هرچند هرکدام از زیررده ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در ژاپن تمرکز دارد ، پیشنهاد می شود این بخش ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار گیرند . ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب و کار ژاپن ، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سر و کار دارید ، احساس نیاز کنید .

در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

 

ساختارهای فضای کسب و کار در ژاپن

از زمان جنگ جهانی دوم ، تجارت ژاپن زیر سایه تعداد اندکی از شرکت های بسیار عظیم – موسوم به کنگلومرای تجاری – بوده و این شرکت ها تاثیر بسیار شگرفی بر اقتصاد این کشور داشته اند .

با این وجود در سال های اخیر ، اقتصاد ژاپن از نظر اندازه و ساختار این شرکت ها ، دگردیسی قابل ملاحظه ای یافته ، چنان که شبکه پیچیده ای از روابط بسته بین شرکت های کوچک و بزرگ به وجود آمده است .

رقابت بین شرکت های کوچک تر در این بخش بسیار شدید است که این پدیده منجر به بروز ورشکستگی های متعدد می شود . به همین دلیل مدتی است که مفهوم استخدام مادام العمر برای نیروی کار ، به صورت یک افسانه درآمده است .

شرکت های ژاپنی ( به مثابه جامعه ژاپن ) ساختاری سلسله مراتبی دارند؛ چنان که هر فرد جایگاه خود را در گروه و نیز نسبت به سایرین ، به خوبی می داند . همین حس تعلق خاطر به گروه است که به شرکت های ژاپنی انسجام و اقتدار می بخشد .

رویکرد گروهی و کار تیمی  در ژاپن ، نه فقط مفاهیم و عبارات نظری که شیوه ای از زندگی هستند که تمام جنبه های حیات سازمانی در همه سطوح را تحت شعاع قرار می دهند . ساختار سلسله مراتبی ژاپن ، عمدتا بر مبنای هم اندیشی و همکاری است و نه فرآیند تصمیم سازی بالا به پایین که بیشتر معرف الگوهای سلسله مراتبی غربی است .

این بدان معناست که همه افراد درگیر ، شدیدا احساس تعهد و مسئولیت دارند .

 

نقش زنان در تجارت در ژاپن

درآمد میانگین سالانه زنان در ژاپن حدود ۵۰ درصد میزان مشابه مردان است که آمار بسیار خوبی است . هرچند زنان از لحاظ حقوقی به برابری قابل ملاحظه ای با مردان رسیده اند ، هنوز نوعی تبعیض نانوشته نسبت به زنان در محیط های کاری وجود دارد .

غالباً کار های سطح پایین به زنان سپرده می شود و در هنگام ازدواج یا وضع حمل ، وضعیت استخدامی آنان به حالت تعلیق در می آید . هرچند در سالیان اخیر این روند رو به بهبودی نهاده ، هنوز این تغییرات ناچیز است . احتمالا تنها مشکل زنان غربی که در ژاپن کار می کنند ، مدیریت همکاران مرد خواهد بود؛ در غیر این صورت به لقب مرد افتخاری مفتخر خواهند شد .

 

سبک های ارتباطی ژاپنی ها

احتمالا از بین تمامی جنبه های معامله با ژاپنی ها ، دشواری های ارتباطی موجب بیشترین سردرگمی و سوءتفاهم می شوند . مبانی ارتباطات ژاپنی را می توان بدین صورت خلاصه کرد: ظرافت و توجه به جزئیات ، در محیطی که ظاهر فرد و آن چه در جمع اظهار می کند ( Tatemae ) از آن چه او واقعا فکر می کند ( Honne ) می تواند کاملا متفاوت باشد .

غالباً فاصله مابین Tatemae اظهاری و Honne احساسی بسیار زیاد است و حتی گاهی این دو می توانند کاملا در تضاد با هم باشند .

پیشبرد روابط در ژاپن غالباً مبتنی بر قدرت افراد در به فراست دریافتن مکنونات پنهان در لا به لای استعاره های کلامی  است و قطعا دریافتن این دوگانگی آشکار ، برای غیرژاپنی ها بسیار دشوار است . احتمالا بهترین بیان این است که برای اطمینان از درستی گزاره ها ، در مورد همه چیز می باید پرسش کرد .

برای شفاف سازی هر موضوعی که نسبت به آن تردید دارید ، چندین مرتبه سوال کنید .

این واقعیت که خارجی ها به ندرت ژاپنی می دانند؛ و انگلیسی صحبت کردن ژاپنی ها نیز در بهترین حالت دست و پا شکسته است ، به این دشواری های ارتباطی دامن می زند . بیشتر مکالمات انگلیسی بازرگانان در جلسات چند ملیتی ، درک نمی شود؛ یا حتی بدتر از این اشتباه درک می شود .

نیاز به استفاده شفاف و دقیق زبان ، در هیچ موقعیتی ، بیش از این نشست ها نیست . تلفیق ابهام ژاپنی و فقدان ادراک ، منجر به مشکلاتی می شود که حل مساله و تصمیم گیری را دشوار و عذاب آور می کند . برای شفاف سازی هر موضوعی که نسبت به آن تردید دارید ، سوال کنید .

 

سبک مدیریت ژاپنی

مدیریت ژاپنی بر جریان اطلاعات از سطوح پایین به سطوح بالا تاکید دارد . این رویکرد باعث می شود اطلاعات بیشتری نسبت به رویکرد مچ گیری در اختیار مدیران ارشد قرار گیرد . نتیجتا مشاهده شده است که خط مشی ها غالباً پیش از آنکه برای تصویب نهایی به رده های بالا گزارش شوند ، از رده های میانی نشات می گیرند .

یک مزیت آشکار این رویکرد آن است که افرادی که در اجرای تصمیمات نقش دارند ، در فرآیند شکل گیری آنها نیز حائز جایگاه پویایی هستند .

از مدیران انتظار می رود هر چه به جایگاه بالاتری در سازمان نائل می شوند ، افتاده تر و ساده تر ظاهر شوند . شخصیت فردی و فرهمندی ، جزء پیش نیازهای مدیریت موثر محسوب نمی شوند . وظیفه کلیدی مدیر ژاپنی ، ایجاد فضایی مناسب برای موفقیت گروه است .

بدین منظور او باید همواره در دسترس و مشتاق به تشریک دانش خویش با گروه باشد . در ازای این رویکرد باز ، وی نیز از اعضای گروه توقع دارد او را در جریان کامل میزان پیشرفت ماموریت بگذارند . این گونه رابطه متقابل ، شاکله مدیریت موفق و کار تیمی  را می سازد .

دستورالعمل های مدیران ممکن است برای غربیان بی نهایت مبهم به نظر برسد؛ و این غالباً موجب سردرگمی و خستگی آنان می شود . در نگاه کلان ، تفاوت در سبک های ارتباطی عامل اصلی این مشکل است . ژاپنی ها به عنوان کاربران زبان رمزی ( که در آن ، آنچه فرد اظهار می کند ، لزوما منظور اصلی او نیست ) نیازمند دستورالعمل های مستقیم و صریح نیستند .

کارکنان ژاپنی منظور رییس را به فراست درمی یابند؛ و واکنش مقتضی را از خود بروز می دهند . از این رو هنگامی  که وظایف محوله مبهم یا مخدوش به نظر می رسند ، غالباً لازم است برای شفاف سازی آنها سوال کنید . تلاش برای فهم روشن مسائل از ابتدا ، بسیار سودمند تر از فهم مبهم و تولید نتایج ضعیف یا ایجاد تنش در رابطه است .

 

فرهنگ تجارت ژاپنی

فرهنگ ژاپنی برخلاف اکثر فرهنگ های تجارت کشورهای دنیا که کم و بیش متاثر از فرهنگ آمریکایی است ، دست نخورده تر باقی مانده است . اکثر تاجران و مهاجران در اولین برخورد خود با ژاپنی ها احساس خوبی نخواهند داشت ، اما معمولاً بیشتر آنها بعد از مدتی این احساس را ترک کرده و از همکاران ژاپنی خود درس می گیرند .

در فرهنگ تجارت ژاپنی ، غیرمعمول نیست که قراردادها بر پایه رابطه های خصوصی و خانوادگی بنا شود . یعنی دو نفر باید از قبل با هم آشناییت داشته و همدیگر را خوب بشناسند . به معنای دیگر ، عقد قراردادها از روی احترام و آشناییت متقابل انجام می گیرد .

تجارت به طریقی انجام می گیرد که هر طرف از نظر اخلاقی به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد .

برخلاف آمریکایی ها که بسیار رک گو  و  روراست هستند ، ژاپنی ها ترجیح می دهند همه مسائل را رک و روراست به آنها نگویید و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح کنید . همه تلاش آنها بر این است که آن نکته و مطلب باعث آزار و ناراحتی کسی نشود و به کسی بر نخورد .

برای این منظور باید سعی کنید تا قبل از حرف زدن آن را خوب بررسی کرده و برای جواب دادن به کسی عجله نکنید .

در ژاپن وقت شناسی نشانه احترام است . هرچیز که باعث از بین رفتن غرور ، شان و اعتبار اجتماعی شود در تجارت و معاملات ژاپنی ها بسیار مضر است . برای این منظور شما باید همه توان خود را به کار گیرید تا این احترام حفظ شود . یکی از بهترین راه هایی که نشان می دهد شما برای طرف مقابلتان احترام زیادی قائل هستید ، این است که سر قرارها به موقع بروید و وقت شناس باشید .

در این کشور ارائه خدمات به مشتری در اولویت است . اگر به ژاپن سفر کنید ، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که همه کارمندان و مسئولان همه ادارات ، برای خدمت به شما بسیار مشتاق و داوطلب خواهند بود . احتمالا از این مساله بسیار تعجب خواهید کرد . ژاپنی ها عقیده دارند که رسیدگی به کارهای ارباب رجوع در اولویت همه امور است .

 

نکته :
 

ژاپن کشوری است که واژه « ما » به جای « من » در آن ارزش بسیار بالاتری دارد . آنها قبل از به مرحله عمل آوردن هر تصمیم مهمی ، آن را به بحث می گذارند . گروه گرایی به جای فردگرایی در این کشور رونق دارد . شما نیز قبل از اینکه بتوانید پیشنهادات خود را مطرح کرده یا به مرحله عمل درآورید ، باید عضو گروه شوید .

 

در ژاپن ترجیح داده می شود به جای فرستادن نامه ، فکس یا ایمیل ، مستقیما تماس گرفته شود . این به آن دلیل است که ارزش قائل شدن برای وقت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد .

سر وقت حاضر شدن در جلسات ، بسیار مهم ، و نشانه احترام به سایر حاضران است . با این وجود به دلیل ذات تعاون محور فرآیند تصمیم گیری در ژاپن ، در اکثریت قریب به اتفاق موارد ، تعیین زمان دقیق اتمام جلسه دشوار است . پس همیشه مدت زمان را قدری بیشتر از میزانی که برای حصول نتایج تخمین می زنید ، در نظر بگیرید .

جلسات معمولاً با بحث های مودبانه غیر تجاری پیرامون موضوعاتی چون دوستان و رابط های مشترک ، صلاحیت های شرکت شما ، غذای ژاپنی و نظایر آن آغاز می شوند . از این که وقت خود را به بحث پیرامون چنین مسائلی می گذرانید ، خشمگین نشوید ؛ چرا که این پدیده ، یک عنصر حیاتی در فرآیند برقراری ارتباط به شمار می رود . تنها هنگامی  که خطر خسارت دیدن جدی شد ، بی صبری خود را اظهار کنید .

مفهوم وا ( Wa ) که احتمالا بهترین ترجمه برای آن هماهنگی است ، بطن رویکرد ژاپنی تشکیل جلسات است . هر چند جست وجوی راه حل ها بسیار مهم است؛ اما این مهم نمی بایست به قیمت از دست رفتن آرامش حاصل شود . هیچ یک از حاضران مایل به بیان یک عقیده چالش بر انگیز نخواهد بود ؛ چرا که این عمل احتمالا منجر به بروز تعارض و تاثیر سوءنهادن بر وا می گردد .

در ژاپن تصمیمات طی یک فرآیند هم اندیشی کامل در جلسات و با رعایت خدشه ناپذیر وا اتخاذ می شوند . در نتیجه ممکن است فرآیند تصمیم گیری بسیار طولانی و خسته کننده به نظر برسد . در چنین موقعیت هایی شکیبایی بسیار مهم است : اظهار بی صبری و ناشکیبایی بر ( وا ) اثر منفی می گذارد .

 

مذاکرات تجاری

ژاپنی ها اهل بحث و جدل نیستند . « نه » گفتن برایشان خیلی دشوار است و به همین خاطر باید همیشه مراقبت ارتباطات غیرکلامی آن ها باشید . سؤالات را طوری بپرسید که بتوانند با «بله» به آن پاسخ بدهند ؛ مثلاً بپرسید « آیا شما با این تصمیم مخالفید ؟ » .

تصمیم گیری گروهی و اتفاق نظر بسیار مهم است . یکی از عادات ژاپنی ها این است که برای مدت طولانی سکوت می کنند . در این مواقع صبور باشید و سعی کنید بفهمید که آیا طرف متوجه صحبت شما شده است یا خیر . آن ها توافقات و تفاهم نامه های کلی را بیشتر ترجیح می دهند تا در صورت بروز مشکل دستشان برای تغییر و اصلاح قرارداد باز باشد . در طول مذاکرات هرگز از کوره در نروید و صدایتان را بلند نکنید .

بعضی از آن ها وقتی می  خواهند به دقت به چیزی گوش کنند چشمان خود را می بندند . ژاپنی ها زیاد اهل امتیاز دادن نیستند و معتقدند طرفین باید با بهترین پیشنهاد خود سر میز مذاکره حاضر شوند . از نظر آن ها قراردادها قابل تجدید نظر هستند .

 

مهم ترین نکات پیرامون فرهنگ کسب و کار در ژاپن

  • کسب و کار در ژاپن بر محور روابط شکل می گیرد . اگر روابط شما با افراد ذی ربط به قدر کافی عمیق نباشد ، احتمالا به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید .
  • لازم است که به شکل فاخری ادای احترام کنید . احترام به سن و سال جزئی از سنت ژاپنی ها است . پس چنانچه هیاتی با اعضای سالمندتر به همراه داشته باشید ، احتمالا مذاکرات شما بیشتر مثمر ثمر خواهد بود .
  • بکوشید همواره موقر و سیاستمدار مسلک باشید . از ابراز ناراحتی ، خستگی یا بی صبری احتراز کنید . این عواطف منفی می توانند تاثیر مخربی بر پیشرفت روابط داشته باشند .
  • ژاپنی ها را با اعمال فشار در موقعیتی قرار ندهید که مجبور شوند از حوزه ادب و وجاهت خارج شوند . از تحمیل تصمیمات و تعیین ضرب الاجل برای آنها اجتناب کنید .
  • تصمیمات در کوران جلسات طولانی هم اندیشانه اتخاذ می شوند . از آنجا که سرعت بخشیدن به این فرآیند تقریبا غیرممکن به نظر می رسد ، صبوری لازم است .
  • تا جایی که می توانید به دیگران کمک کنید و به آنها نیکی کنید . لطف و کرم افراد قطعا جبران خواهد شد .
  • بکوشید فروتن و افتاده باشید و نه گستاخ و صریح . افتادگی ویژگی شخصیتی ستوده ای است؛ در حالی که بی پروایی و اعتماد به نفس بیش از حد ، رفتار های بچگانه ای انگاشته می شوند .
 
  • از آنجا که ژاپنی ها علاقه ای به نه گفتن و مخالفت ندارند ، معمولاً اطمینان از حصول توافق یا اتخاذ واقعی تصمیمات ، دشوار است .
  • سطوح ادراک زبانی را هنگامی  که در ژاپن انگلیسی صحبت می کنید ، بالا برآورد نکنید . افراد زیادی به زبان انگلیسی مسلط هستند ؛ اما بسیاری افراد فقط وانمود می کنند که منظور شما را می فهمند .
  • هر مساله را چندین بار از زوایای مختلف بررسی کنید . برای آزمون میزان ادراک هر مبحث ، تعداد زیادی سوال تشریحی بپرسید .
  • توافقات شفاهی هم سنگ و هم بهای قرارداد های مکتوب هستند . در یک جامعه رابطه محور ، اعتبار وقایع را کیفیت روابط تعیین می کند؛ نه مناسبات قانونی .
  • زیاد راجع به محاسن خود صحبت نکنید؛ اما راجع به سازمان ، دپارتمان یا تیمی که به آن تعلق دارید ، تا حد امکان مثبت سخن بگویید . هرگز حتی به شوخی نظرات خفیف کننده پیرامون سازمان خود ابراز نکنید .
  • از شوخی در حین جلسات جدی تجاری و کاری پرهیز کنید . شوخی در این موارد ، بیجا قلمداد می شود . البته احتمالا در سایر موارد نیز نکته های شوخی های شما درک نمی شود .
  • به چشمان افراد خیلی خیره نشوید؛ چرا که رفتاری تهدیدآمیز و خصمانه تلقی می شود .
  • زبان بدن ژاپنی ها بسیار مختصر است؛ به گونه ای که دریافتن آن برای ناظر آموزش ندیده دشوار می نماید . ژاپنی ها در جلسات بسیار ساکن به نظر می رسند : آنها غالباً به حالتی خشک و رسمی می نشینند . مشاهده یک واکنش یا ابراز احساسات در میان ژاپنی ها بسیار نادر است و ارزیابی میزان پیشرفت برنامه ها یا مکنونات قلبی افراد از طریق آن بسیار دشوار است .
 
  • به طرف مقابل توجه نشان دهید . التفات نسبت به مسائل خانوادگی ، تفریحات ، سلامتی افراد و نظایر آن می تواند موجب تحکیم مبانی روابط گردد .
  • همواره برای رابط های کاری اصلی خود در ژاپن ، هدایایی به همراه ببرید . لازم نیست هدایا گرانقیمت باشند؛ اما همواره باید کادو شده باشند .
  • پوشش خود را مرتب ، ولی محافظه کارانه انتخاب کنید . ظاهر بسیار مهم است و احتمالا بر اساس ظاهرتان در مورد شما قضاوت خواهد شد . پوشش ژاپنی ها در محیط های تجاری معمولاً کت و شلوار ، پیراهن و کراوات تیره است .
  • در اوقات فراغت تا حد امکان در تفریحات حضور فعال داشته باشید . به یاد داشته باشید که فرآیند ایجاد ارتباط تا حد زیادی در وعده های صرف غذا شکل می گیرد .
  • اگر در سفر های کاری خود به ژاپن دچار تردید یا سردرگمی شدید ، احساس خود را سریع بروز ندهید . بکوشید واکنش خود را به چند ساعت بعد و شب هنگام موکول کنید ؛ یا از دوستان یا طرفین ژاپنی خود مشورت بگیرید .

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

نظام بانکی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن در سال 1882 میلادی تاسیس شده است و پیشینه ی فعالیت طولانی دارد . وظیفه ی اصلی این بانک چاپ اسکناس های این کشور و ایفای نقش خزانه داری برای دولت
است. همچنین مسئولیت افزایش و کاهش نرخ بهره ی بانکی در ژاپن و حفظ مطلوب ذخایر پولی بر عهده این بانک است.

 

بانک های ژاپن به بخش های زیر تقسیم می شوند :

  • بانک های دولتی و ملی ژاپن
  • بانک های محلی ژاپن
  • بانک های ضامن LC های ژاپن
  • هولدینگ های ژاپن
  • بانک های شهری ژاپن
  • بانک های آنلاین ژاپن
  • بانک های اعتباری بلندمدت ژاپن
  • بانک های خارجی ژاپن

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

آموزش صفر تا صد بازرگانی و تجارت کشور ژاپن با دیگر کشورهای جهان

مبادلات بازرگانی ژاپن با جهان

 

محصولات عمده كشاورزی
برنج – نیشکر – سبزیجات – میوه – گوشت خوک – تخم مرغ – مرغ و خروس – محصولات لبنی و ماهی
محصولات عمده صنعتی
صنعت خودرو – تجهیزات صنعتی و حمـل و نقـل – وســـایل برقـــی – مـــواد شیمیایی – فـولاد – مـواد غــذایی فــرآوری شــده – فلزات غیرآهنی
محصولات عمده معدنی
بوکســیت – آهــن – زغــال ســنگ – المــاس – نیکــل – نــین – اورانیــوم – ســنگ آهک – سنگهای قیمتی
كشورهای عمده واردكننده كالا از ژاپن
چین – آمریکا – استرالیا – کره – امارات متحده – چـین تایپـه – مـالزی – تایلنـد – آلمـان – انـدونزی – مساحت قطر – روسیه 
كشورهای عمده صادركننده كالا به ژاپن
آمریکا – چین – کره – چین تایپـه – هنک کنـگ چـین – تایلنـد – سـنگاپور آلمـان – اسـترالیا – ویتنـام – مالزی – هلند – اندونزی 
اقلام عمده صادراتی ژاپن به جهان
انواع خودرو – کشتی های بـابری و مسـافری – مجموعه تعلیـق خودرو – مـدار های مجتمـع الکترونیک – قطعات و لوازم چاپگرها و دستگاههای کپـی و دورنـویس – سـایر روغـن هـای نفتی – انواع دوربین های فیلمبرداری و عکسبرداری – انواع بیل مکانیکی  
اقلام عمده وارداتی ژاپن از جهان
نفت خام – گاز طبیعی – قیر ذغال سنگ – سنگ آهن و کنسانتره – انواع تلفـن همـراه – انـواع دارو – ســنگ مــس و کنســانتره – ســایر روغــن هــا – گــاز پروپــان – انــواع مــدارهای مجتمــع الکترونیک غیر از پردازنده ها و کنترل کننده ها

 

تاریخ به روز رسانی : تیر 1398


مبادلات تجاری ژاپن با جهان در سالهای میلادی

ارزش : میلیارد دلار

سال
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
صادرات
769 823 798 715.1 694.3 625 645 698 738
واردات
692 855 886 833.1 816.9 626 607 672 748
تراز تجاری
77 32- 87- 118- 122.5- 1- 38 26 10-
منبع : سازمان توسعه تجارت ایران

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

آموزش صفر تا صد بازرگانی و تجارت کشور ژاپن با ج.ا.ایران

مبادلات بازرگانی ژاپن با ایران

 

اقلام عمده صادراتی ایران از ژاپن 
فرش و ساير كفپوش های نسجی – تخم زيره سبز – مغز پسته – كفپوش های غیر مخملی باف – ساير آبمیوه تغلیظ شده – مغز پسته تازه يا خشک كرده – شاخ و برگ و سایر اجزاء نباتات – زعفران در بسته بندی بیش از 30 گرم – شوماک ( فرش ) – انواع پسته خندان – انجیر تازه يا خشک كرده – ساير پسته ها
اقلام عمده وارداتی ایران به ژاپن
قطعـات منفصـله جهـت تولیـد خـودرو – موتـور پیسـتونی درونسـوز – محورهـای محـرک بـا دیفرانسیل – سایر القاء کننده ها غیر مذکور – کویل آلومیومی برای تولید بدنـه قـوطی دو تیکه سایر الیاف اپتیکی بجز نوع آماده – کاتالیزوزهای تقویت شده با نیکـل – دسـته الیـاف از رشته های مصنوعی – قطعات منفصله جهـت تولیـد خـودرو هـای سـواری – آمبـولانس غیر هیبریدی

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

سفارتخانه ژاپن در ایران

تلفن 88717922 – 88717923 (021) 
آدرس تهران ، خيابان احمد قصير ( بخارست )، نبش خيابان پنجم ، پلاک 12 
سفیر ژاپن در ایران هیرویاسو کوبایاشی
فکس 88713515 (021) 
روز و ساعت کاری يکشنبه تا پنجشنبه، ساعت 8:30 الي 10:30  
وب سایت http://www.ir.emb-japan.go.jp/fa/index.html

 

————-    راهنمای جامع تجارت با ژاپن ( آموزش صفر تا صد تجارت به ژاپن )     ————-

 

درباره قانون و مقررات صادرات و واردات کشور ژاپن بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده قانون و مقررات تجارت و بازرگانی کشور ژاپن به لینک زیر مراجعه نمایید :

قانون و مقررات ژاپن در فعالیتهای اقتصادی و تجاری

 

درباره وب سایت ها ، وزارتخانه ها و سازمان های ژاپن بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده لیست آدرس وب سایت های وزارتخانه ها و سازمان های مهم کشور ژاپن به لینک زیر مراجعه نمایید :

لیست زیر شامل لینک های وب سایت های دولتی و مهمترین وزارتخانه ها و سازمان های کشور ژاپن میباشد که شما را به صورت مستقیم به وب سایت‌های رسمی دولت ژاپن هدایت می کند .

فهرست آدرس وب سایت سازمان های دولتی ژاپن جهت راحتی فرایند کار و کمک به شما گردآوری شده و در اختیارتان قرار گرفته است و امیدواریم که کمک تان باشد.

آدرس وب سایت های وزارتخانه ها و سازمان های مهم ژاپن

 

درباره بانک های ژاپن بیشتر بدانیم :
 

بانک مرکزی ژاپن در سال 1882 میلادی تاسیس شده است و پیشینه ی فعالیت طولانی دارد. وظیفه ی اصلی این بانک چاپ اسکناس های این کشور و ایفای نقش خزانه داری برای دولت است .

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﻓﺰاﯾﺶ و ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺮخ ﺑﻬﺮه ی ﺑﺎﻧﮑﯽ در ژاﭘﻦ و ﺣﻔﻆ ﻣﻄﻠﻮب ذﺧﺎﯾﺮ ﭘﻮﻟﯽ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه اﯾﻦ ﺑﺎﻧﮏ اﺳﺖ. اﺟﺮاي ﻣﻘﺮرات ﮔﺮدش ﭘﻮﻟﯽ ، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺛﺒﺎت ﯾﻦ و ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﭘﻮﻟﯽ و اﻋﺘﺒﺎرات دوﻟﺘﯽ از دﯾﮕﺮ وﻇﺎﯾﻒ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰی ژاﭘﻦ اﺳﺖ . برای مشاهده اطلاعات در خصوص بانک های ژاپن به لینک زیر مراجعه نمایید :

لیست بانک های مهم کشور ژاپن

 

درباره کشور ژاپن بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات در خصوص کشور ژاپن به لینک زیر مراجعه نمایید :

ژاپن

 


مقالات مرتبط با راهنمای جامع تجارت با ژاپن

 

قانون و مقررات ژاپن در فعالیتهای اقتصادی و تجاری[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’15px’ position=’right’ animation=” color=’#4169E1′ av_uid=’av-69tebe’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]

آدرس سایت های سازمان های دولتی ژاپن و وزارتخانه ها[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’15px’ position=’right’ animation=” color=’#4169E1′ av_uid=’av-69tebe’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]

لیست بانک های مهم کشور ژاپن[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’15px’ position=’right’ animation=” color=’#4169E1′ av_uid=’av-69tebe’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]

اطلاعات تجاری و دایرکتوری های بین المللی

دوره های آموزشی تخصصی تجارت

مشاورین حرفه ای تجارت و بازرکانی

شرکت های خدماتی حوزه تجارت و بازرگانی

رویداد های تخصصی تجارت بین المللی

واسطه های بازاریابی بین المللی

با عضویت ویژه در خانواده آیکسپورت از خدمات ویژه ما بهره مند شوید.

عضویت ویژه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یک =


نوشته‌های مرتبط

راهنمای جامع تجارت با کشور عراق

کشور عراق جمهوری عراق  کشوری در خاورمیانه و جنوب باختر آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. این کشور از جنوب... ادامه مطلب

واردات انبه از فیلیپین آزاد شد

واردات انبه از فیلیپین آزاد شد واردات انبه از فیلیپین آزاد شد : مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت... ادامه مطلب

واردات از ژاپن

واردات از ژاپن واردات از ژاپن در این بخش از سایت به مطالعه و بررسی کالاهای وارداتی و همچنین کشورهای واردکننده کالا... ادامه مطلب

بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به سایر کشورها

پتانسیل های صادراتی ایران به سایر کشورها پتانسیل های صادراتی ایران : ﻳﻜــﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫــﺎﻱ ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺗﺠــﺎﺭﺕ ﺧــﺎﺭﺟﻲ ﻫــﺮ ﻛﺸــﻮﺭ... ادامه مطلب

قانون و مقررات ژاپن در فعالیتهای اقتصادی و تجاری

قانون تجارت با ژاپن قانون و مقررات ژاپن در فعالیتهای اقتصادی و تجاری را به صورت کامل در مقاله زیر بررسی نمایید... ادامه مطلب

قانون اساسی ژاپن

قانون اساسی ژاپن قانون اساسی ژاپن   -------------    قانون اساسی ژاپن    -------------   ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﮐﻨﻮﻧﯽ ژاﭘﻦ در ﺳﺎل 1947 ﻣﯿﻼدی ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪ... ادامه مطلب

سیاست و اقتصاد ژاپن

تحلیل محیط سیاسی و اقتصادی کشور ژاپن سیاست و اقتصاد ژاپن در این بخش از سایت به مطالعه و بررسی محیط سیاسی... ادامه مطلب

آخرین مطالب

  • تغییر شماره تماس پشتیبانی سامانه های ملی 1401/04/01
  • بخشنامه درخصوص ارسال محموله به مقصد کشور افغانستان از طریق گمرک خروجی ماهیرود ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
  • بخشنامه درخصوص فهرست کاتالیست های دارای تولید داخل ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
  • بخشنامه درخصوص تضامین دریافتی کلیه ماشین آلات معدنی و راهسازی و خودروهای سواری و سایر کالاها برای رویه ورود موقت ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
  • فراهم شدن امکان مشاهده و معامله بارنامه های حمل بین المللی دریایی 1401/03/24

آخرین دیدگاه‌ها

  • atieh-root در لیست تجار و بازرگانان افغانستان
  • شرکت هیلدا سرم در لیست تجار و بازرگانان افغانستان
  • atieh-root در لیست تجار و بازرگانان عمان
  • atieh-root در لیست تجار و بازرگانان افغانستان
  • حسن در لیست تجار و بازرگانان عمان

ارتباط با ما

  • درباره ما (ixport)
  • رسانه ی آیکسپورت
  • همکاری با ما
  • گروه مشاورین
  • شرکت های خدماتی
  • فروشگاه
  • دوره آموزشی
  • تماس با ما

صادرات

  • قوانین و مقررات صادرات
  • رفع تعهدات ارزی
  • ارزش کالاهای صادراتی
  • راهکارهای صادرات
  • استاندارد صادراتی
  • ممنوعیت های صادراتی
  • مقالات صادرات
  • سوالات متداول صادرات

واردات

  • قوانین و مقررات واردات
  • کتاب مقررات صادرات و واردات 1401
  • تعرفه گمرکی سال ۱۴۰۱
  • راهکارهای واردات
  • ترخیص گمرکی
  • ثبت سفارش
  • مقالات واردات
  • سوالات متداول واردات

سامانه ها

  • سامانه جامع تجارت
  • سامانه جامع امور گمرکی
  • سامانه جامع انبارها
  • سامانه فعالان اقتصادی مجاز
  • معرفی سامانه نیما
  • سامانه کارت بازرگانی
  • معرفی رایزنان بازرگانی ایران
  • سامانه میخک وزارت امور خارجه

اطلاعات جامع کشور ها

  • تجارت با سوریه
  • تجارت با افغانستان
  • تجارت با امارات
  • تجارت با روسیه
  • تجارت با چین
  • تجارت با ترکیه
  • تجارت با عراق
  • تجارت با عمان

استفاده از محتوای سایت IXPORT.IR با ذکر منبع مجاز است

  • صفحه اصلی
  • عمومی
    • سازمان ها
      • سازمان گمرک
      • سازمان توسعه تجارت
      • وزارت امورخارجه
      • اتاق بازرگانی
      • صندوق ضمانت صادرات
    • قوانین دولتی
      • قانون تجارت
      • اصلاحات قانون گمرکی و آیین نامه اجرایی
      • قانون مالیات بر ارزش افزوده
      • قانون تجارت الكترونيكی
      • قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان
      • مقررات بهداشتی و قرنطینه
      • قانون اداره مناطق آزاد تجاری
    • بخشنامه های داخلی
      • تعرفه های خدمات بندری جنوب کشور
      • تعرفه های خدمات بندری شمال کشور
      • سرمایه گذاری خارجی
      • قوانین و مقررات سرمایه گذاری خارجی
      • موافقت نامه های ترجیحی
    • مجوز و فرایندهای تجاری
      • معرفی فرایندهای مجوز دانش بنیان
      • صدور پروانه بهره برداری رمز ارز
      • گواهی نمایندگی شرکتهای خارجی
      • ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺎدرات
      • معرفی کمیته ماده 19 (صادرات خدمات)
      • فرآیند کارت حق العمل کاری گمرک
  • صادرات کالا
    • قوانین و مقررات صادرات
      • ارزش کالاهای صادراتی
      • رفع تعهد ارزی
      • استاندارد صادراتی
      • ممنوعیت های صادراتی
      • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
      • کوله بران و مرزنشینان
    • مقالات صادرات
      • آموزش حرفه ای صادرات
      • راهنمای جامع صادرات
      • طرح کسب و کار صادرات
      • راهنمای صادرات آنلاین
      • ارزیابی توان صادراتی
    • سوالات متداول صادرات
  • واردات کالا
    • قوانین و مقررات واردات
      • حقوق و عوارض گمرکی
      • تامین ارز
      • ترخیص گمرکی
      • ثبت سفارش
      • قوانین حمل و نقل بین المللی
      • مجوز ورود
      • ممنوعیت های وارداتی
      • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی – واردات
      • کوله بران و مرزنشینان – واردات
    • مقالات واردات
      • مراحل واردات
      • ثبت سفارش
      • تأمین ارز
      • ترخیص کالا
      • حمل و نقل بین المللی
    • سوالات متداول واردات
  • سامانه های تجاری
    • سازمان توسعه تجارت
      • سامانه جامع تجارت
      • سامانه جامع تجارت داخلی (افق)
      • سامانه یکپارچه مجوزها
      • سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی
      • سامانه جام
      • سامانه نیما
      • سامانه همتا
    • گمرک
      • سامانه جامع امور گمرکی
      • سامانه شناسه کالا
      • سامانه فعالان اقتصادی مجاز
      • سامانه انبارها و مراکز نگهداری کالا
      • سامانه استعلام پروانه صادراتی
      • سامانه مدیریت پرداخت عوارض دولتی
      • سامانه جستجو شناسه ارزش کالا
      • سامانه خروج موقت خودرو
    • اتاق بازرگانی
      • سامانه کارت بازرگانی
      • سامانه کارنه تیر
      • سامانه ثبت درخواست گواهی مبدا
      • گواهینامه بازرسی کالا
    • وزارت امور خارجه
      • کارشناسان اقتصادی و رایزنان بازرگانی
      • سامانه روادید الکترونیک
      • سامانه میخک
    • سایر سامانه ها
      • سامانه مجوزهای تجارت (جهاد کشاورزی )
      • سامانه صدور مجوزهای سازمان استاندارد
      • سامانه پیله وری و مرزنشینی
      • مجوز منابع پرتوی ( سازمان انرژی اتمی )
      • سامانه ردیابی بار ( اداره راه آهن )
      • سامانه جامع گارانتی
  • گروه های کالایی
    • صنایع غذایی و کشاورزی
      • دام, طیور و آبزیان
      • مواد غذایی و آشامیدنی
      • محصولات کشاورزی و باغی
      • صنایع تبدیلی و بسته بندی
    • محصولات صنعتی و معدنی
      • مصالح ساختمانی
      • صنایع برق و الکترونیک
      • صنایع خودرو و ماشین آلات صنعتی
      • مواد و صنایع معدنی ( فلزی )
      • مواد و صنایع معدنی ( غیرفلزی)
      • صنایع شیمیایی و سلولزی
    • نفت, گاز و پتروشیمی
      • تجهیزات و مواد اولیه
      • محصولات نفتی
    • خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان
    • سایر کالاها
  • تحلیل کشورها
    • عراق
    • افغانستان
    • امارات
    • ترکیه
    • روسیه
    • عمان
    • سوریه
    • قطر
    • چین
    • ایتالیا
    • هند
    • پاکستان
    • ژاپن
    • آلمان
  • متخصصان
    • مشاوران
    • شرکت های خدماتی
  • فروشگاه
    • کتابخانه آیکسپورت
    • دوره های آموزشی
    • رویداد های تجاری
  • پایگاه دانش
    • مقالات تخصصی
    • اسناد تجاری
    • مطالب مفید
    • خبر
  • آیکسپورت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • رسانه ایکسپورت
    • شرکا راهبردی آیکسپورت