مقالات صادرات

مقالات واردات

کارنامه تجارت خارجی کشور در 11 ماهه سال 1402 اعلام شد

کارنامه تجارت خارجی کشور در 11 ماهه سال 1402 اعلام شد

کارنامه تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سالجاری اعلام شد

🔸حجم تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات‌ و واردات) در ۱۱ ماهه.سال جاری با احتساب صادرات.نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به ۱۳۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت.مشابه.سال قبل ۲.۷ درصد افزایش.داشته است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری با احتساب.صادرات نفت خام و خدمات فنی مهندسی شاهد بیش از ۱۹ میلیارد دلار مازاد تجارت.خارجی بوده ایم.

به گفته وی در جهت شفافیت و نشان دادن تصویر واقعی‌تر و تبیین ابعاد.صحیح تر از اقتصاد و تجارت خارجی کشور ؛ آمار.صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی از دو ماه پیش به آمار صادرات.کشور اضافه شده است.

رضوانی‌فر در خصوص.آمار صادرات.غیر نفتی به استثنای.صادرات برق، نفت و خدمات فنی.مهندسی گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۲۴ میلیون و ۷۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار به.خارج از کشور صادر شد.

وی اظهار داشت: در ۱۱ ماهه.سال جاری ۳۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار.نفت و یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار خدمات.فنی مهندسی.صادر شده است که بدین.ترتیب مجموع.صادرات کشور در این مدت به رقم ۷۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون.دلار رسیده است.

به گفته وی میزان کالاهای صادراتی.بدون احتساب صادرات برق، نفت و خدمات.فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی به لحاظ وزنی نسبت به مدت.مشابه سال قبل ۱۱.۴۲ درصد افزایش و از حیث.ارزش ۸.۸۷ کاهش داشته است.

رئیس کل.گمرک ایران با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن.صادرات نفت ۱۹ میلیارد دلار مازاد تجارت.خارجی داریم، تاکید کرد: تجارت خارجی کشور بدون احتساب صادرات.نفت ۱۵ میلیارد دلار کسری دارد . البته باید توجه شود شیب.منفی کسری.تجاری.بدون نفت در بهمن ماه کاهشی.بوده است.

وی در خصوص سه قلم عمده.کالاهای صادراتی گفت: در این مدت گاز طبیعی مایع شده با ۳ میلیارد دلار، پروپان.مایع شده با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و متانول با ۲ میلیارد دلار سه قلم عمده.کالای صادراتی بودند.

رضوانی‌فر افزود: در بین اقلام عمده.کالاهای صادراتی، سنگ آهن با ۶۴ درصد، گازهای نفتی و هیدروکربورهای.گازی شکل مایع شده با ۵۴ درصد، محصولات.نیمه تمام از آهن یا از فولاد با ۲۸ درصد از بیشترین.رشد به لحاظ ارزشی در بین اقلام.عمده.کالای صادراتی برخوردار بوده اند.

به گفته وی، گاز طبیعی مایع شده با ۵۵ درصد، پروپان مایع شده با ۲۲ درصد و بوتان.مایع شده با ۹.۲۱ درصد به لحاظ ارزشی در ۱۱ ماهه سال جاری  بیشترین.کاهش در ارزش را در بین.اقلام عمده کالای.صادراتی به خود اختصاص دادند.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای.صادراتی در این مدت با ۱۸ درصد.کاهش به ۳۶۰ دلار رسید.

همچنین صادرات کالاهای پتروشیمی با ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش حدود ۱۸ میلیارد دلار، از نظر وزن ۹.۴ درصد کاهش و از حیث ارزش حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است که ناشی از کاهش قیمت.جهانی فرآورده‌های پتروشیمی بوده است.

رضوانی‌فر در خصوص ۵ کشور اول مقصد صادراتی کشورمان افزود: در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به چین، ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به عراق، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به امارات.متحده عربی، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به ترکیه و ۲ میلیارد دلار به هند صادر شد. بدین ترتیب ۷۵ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل.صادرات.کشور در ۱۱ ماهه سال جاری به ۵ کشور فوق الذکر.صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به افزایش.واردات به لحاظ وزنی و ارزشی اظهار داشت: در ۱۱ ماهه.سال جاری ۳۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تن.کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار وارد.کشور شده است که این میزان به لحاظ.وزنی ۶.۴ درصد و از حیث ارزش ۱۱.۱۱ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت ۶۰ میلیون دلار.برق.وارد کشور شده است که نسبت به مدت.مشابه سال قبل ۴۸ درصد.کاهش.داشته است.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص سه قلم عمده کالاهای.وارداتی در ۱۱ ماهه سال.جاری اظهار داشت: در این مدت ذرت دامی با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، گوشی.تلفن همراه.هوشمند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و دانه سویا با یک.میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سه قلم عمده.کالای وارداتی بودند.

به گفته وی در این مدت واردات.طلا به اشکال خام، تراکتور ها و قطعات.منفصله اتومبیل های سواری در بین اقلام.عمده.کالای وارداتی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش و برنج و گندم از بیشترین.کاهش برخوردار بودند

نویسنده:عطیه ناصری
کارشناس ارشد بازرگانی خارجی ، مدیر روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاهش حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی و شیر خشک به یک درصد...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
راهنمای فرآیند تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات  
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
مالیات بر عایدیِ سرمایه شامل چه کسانی می شود ؟؟ نمایندگان در جلسه علنی امروز (4 اردیبهشت ماه 1403) در...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
ویدیو راهنمای ثبت برنامه تولید 1403 اعطای سهمیه واردات به واحدهای تولیدی که در سال 1402 فاقد سهمیه ارزی بودند...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
الزام استفاده از شناسه‌کالا هنگام ثبت‌سفارش در ردیف تعرفه‌های صنایع شیمیایی و پلیمری (فهرست پیوست) ⏪ به اطلاع کاربران محترم...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، حمایت همه جانبه از توسعه.صادرات...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما