سبد خرید

مقالات صادرات

مقالات واردات

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

 

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران : در اسفند سال 1348 و براساس ماده واحده مصوب مجلس شورای ملی، اتاق بازرگانی و اتاق صنایع و معادن در یکدیگر ادغام شد و موجب تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گردید. آیین نامه اجرایی اتاق در سال 1349 به تصویب رسید.

مطابق این آیین نامه، اهم اهداف و وظایف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن عبارتست از:

  • ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن
  • همکاری با دستگاه های دولتی و سازمان های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری ها در مورد تهیه لوایح و سایر مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد از طریق اظهار نظر مشورتی و انجام مطالعات لازم برای پیشرفت و توسعه امور بازرگانی و صنعتی و معدنی کشور
  • کوشش در رفع اختلافات و دعاوی بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و احیاناً مصرف کنندگان و هم چنین، قبول حکمیت و کارشناسی.
  • اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در راستای ماموریت خود درافق ده ساله آینده ) تا سال 1397 شمسی)، به عنوان نماینده اعضا، مصمم است با زمینه سازی تحول ساختار اقتصاد کشور جهت ایجاد فضای مناسب حضور اعضای خود درعرصه های مختلف اقتصادی، به گونه ای عمل نماید که نقش مؤثرخود را در عرصه های ذيل شاهد باشد.
  • رشد شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور
  • افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای داخلی در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی.
  • ارتقای جایگاه اقتصادی و اجتماعی فعالان اقتصادی کشور، بخش خصوصی و به خصوص کارآفرینان و اعضای اتاق.
  • ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری اعضا.

بر اساس ماده 5 قانون اتاق ایران وظایف و اختیارات اتاق ایران عبارتست از:

الف – ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی.

ب – ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه گانه.

ج – همکاری با دستگاه های اجرایی و سایر مراجع ذیربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق.

د – ارتباط با اتاق سایر کشورها و تشکیل اتاق های مشترک و کمیته های مشترک با آنها براساس سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران.

هـ – تشکیل نمایشگاه های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینارها و کنفرانسهای مربوط به فعالیت های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اتاق در چارچوب سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران.

و – کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به موسسات مربوطه جهت شرکت در نمایشگاه های بازرگانی داخلی و خارجی.

ز- تشویق و ترغیب سرمایه گذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند.

ح – تلاش در جهت بررسی و حکمیت در مورد مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضا و سایر متقاضیان از طریق تشکیل مرکز داوری اتاق ایران طبق اساسنامه ای که توسط دستگاه قضایی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

ط – ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی بمنظور انجام وظائف و فعالیت های اتاق.

ی – صدور کارت عضویت طبق آیین نامه اتاق ایران جهت تکمیل مدارک صدور کارت بازرگانی .

ک – تشکیل اتحادیه های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی در زمینه فعالیت های بازرگانی، صنعتی ، معدنی و خدماتی طبق مقررات مربوط.

ل – دائر کردن دوره های کاربردی در رشته های مختلف بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی متناسب با احتیاجات کشور.

م – تهیه، صدور، تفریغ و تایید اسنادی که طبق مقررات بین المللی بعهده اتاق ایران می باشد با هماهنگی وزارت بازرگانی.

ن – تشکیل اتاق های مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و امور خارجه.

2-2- سیستم/سامانه های اتاق بازرگانی ایران

2-2-1- سامانه کارت هوشند

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

 کارت هوشمند بازرگاني كه با مشاركت اتاق هاي بازرگاني و تعاون و سازمان توسعه تجارت طراحي شده:

در مرحله اجراي آزمايشي با هماهنگي اتاق هاي بازرگاني منتخب در كشور قرار گرفته است.از عهده ترین  شاخص هاي كارت هوشمند بازرگاني، قابليت رتبه بندي آنها است؛ به طوري كه با توجه به ثبت ويژگي هاي بازرگانان و تجار در يك سامانه هوشمند ملي، سابقه تجاري افراد امتيازبندي مي شود. يكي از اهداف اين امتيازبندي، اولويت بخشي به صدور كارت بازرگاني براي متقاضيان است.

در حال حاضر اين واقعيت تا حدي مورد غفلت واقع شده و با تجار و بازرگانان بر اساس يك نوع مقررات واحد در تخصيص كارت بازرگاني برخورد مي شود، اما با رتبه بندي كارت هاي بازرگاني و صدور كارت هاي هوشمند، سوابق تجار و بازرگانان جزء به جزء مورد بررسي قرار مي گيرد تا حقي از كسي ضايع نشود.

هدف از راه اندازي سامانه الكترونيكي كارت هوشمند بازرگاني ، طراحي، پياده سازي ، آموزش و استقرار يكپارچه مديريت فرآيندهاي كارت بازرگاني و كارت هوشمند بازرگاني در كل كشور است.

درباره اتاف بازرگانی صنایع و معادن بیشتر بدانیم:
 

برای اگاهی یافتن از قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران  به لینک زیر مراجعه نمایید:

 
درباره وزارت جهاد کشاورزی بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات وزارت جهاد کشاورزی به لینک زیر مراجعه نمایید :

درباره وزارت صمت بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت به لینک زیر مراجعه نمایید :

 
 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *