مقالات صادرات

مقالات واردات

لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز

تأثیر ماده 3 قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1400

بر ماده 108 قانون امور گمرکی 

با تصویب قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور محترم ابلاغ گردید، ماده 801 قانون امور گمرکی بر اساس تبصره های الحاقی به بند (ز) ماده ( 1 ) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تخصیص خورده و تحت تأثیر قرار گرفته و میتوان گفت نحوه اجرای آن به شرح زیر است:

  1. وجود هرگونه کالای اضافی همنام یا همنوع همراه کالای اظهارشده قبل از ترخیص، به میزان تا  ( پانزده درصد )  در واحد کالا از قبیل تعداد یا وزن یا حجم، چنانچه ممنوع نباشد و یا به موجب سایر مقررات قاچاق محسوب نشود، مشمول این ماده است و حداکثر جریمه مقرر ( 100 %) اعمال میگردد و اگر مازاد بر 15 درصد باشد، قاچاق محسوب میشود.
  2.  وجود هرگونه کالای اضافی همنام یا همنوع ممنوع الورود همراه کالای اظهارشده قبل از ترخیص، به هر میزان قاچاق است.
  3. کشف کالای مغایر و اضافی همنام یا همنوع بعد از ترخیص یا خروج کالا به هر میزان و هر نوع، قاچاق محسوب میشود.
  4.  در خصوص کالای اضافی غیرهمنوع یا غیرهمنام، هرگونه مغایرت به هر نحو، از قبیل تعداد یا وزن یا جنس، چه قبل و چه بعد از ترخیص، قاچاق محسوب میشود.
  5. منظور از کالای اضافی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون امور گمرکی، اعم از آن است که  محموله مکشوفه به میزان واحد کالای مندرج در اظهارنامه باشد یا نباشد. یعنی لازم نیست دقیقاً همان میزان، حجم و یا تعداد کالای اظهارشده موجود باشد و صرف کالای اضافی مازاد بر مفهوم اظهار را شامل میشود.
  6. سایر موارد مغایرت (از جمله مغایرت در ارزش کالا) با رعایت شرایط مقرر در ماده 801 ق.ا.گ، مشمول ضمانت اجرای مقرر در آن ماده و تبصره های آن است.

مواد استنادی مرتبط

ماده 108 قانون امور گمرکی:

غیر از مصادیقی که در این قانون به عنوان قاچاق ذکر شده است کشف هر نوع مغایرت بعد از اظهار و قبل از ترخیص کالای ورودی از گمرک که موجب زیان مالی دولت گردد و مستلزم اخذ تفاوت وجوه متعلقه باشد علاوه بر اخذ مابه التفاوت، با توجه به اوضاع و احوال به تشخیص رئیس گمرک جریم های از ده درصد ( 10 %) تا صد درصد ( 100 %) مابه التفاوت، دریافت میشود.

تبصره 1 : درصورتی که کشف مغایرت منجر به اخذ مابه التفاوت حقوق ورودی به میزانی بیش از پنجاه درصد ( 50 %) حقوق ورودی کالای اظهارشده باشد علاوه بر اخذ مابه التفاوت، حداقل جریمه مأخوذه نباید کمتر از پنجاه درصد (50 ) مابه التفاوت باشد.

ماده 3 قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

بند(ز) ماده ( 1 ) قانون بهشرح زیر اصلاح و سه تبصره به آن الحاق میشود:

ز- اسناد خلاف واقع: اسنادی است که در آن خصوصیات.کالای ذکرشده از حیث نوع، جنس، تعداد، وزن یا سایر خصوصیات با محموله مکشوفه ( اعم از فیزیکی یا سندی) یا کالای مندرج در اظهارنامه تطبیق ننماید و یا.جعلی باشد.

تبصره 1- علاوه بر مواردی که در بندهای ((ج و ح )) ماده 113 قانون امورگمرکی و اصلاحات.بعدی آن قاچاق محسوب میشود، وجود هرگونه کالای اضافی.همنام یا همنوع به میزان بیش از پانزده درصد( 15 %) در واحد کالا از قبیل تعداد یا وزن یا حجم، همراه کالای اظهارشده نیز قاچاق محسوب میشود. مغایرت پانزده درصد( 15 %) یا کمتر از آن قبل از ترخیص، در صورتی که کالا ممنوع نبوده و به موجب این قانون یا قوانین دیگر قاچاق محسوب نشود، حسب مورد مشمول حداکثر ضمانت اجرای مقرر در ماده ( 108 ) یا ماده ( 110 ) قانون امور گمرکی است .

تبصره 2-  در خصوص کالای اضافی غیرهمنوع یا غیرهمنام، هرگونه مغایرت به هر نحو، از قبیل تعداد یا وزن یا جنس، چه.قبل و چه بعد از ترخیص، قاچاق.محسوب میشود. کالای اضافی در این قانون و قانون امور گمرکی، اعم از آن است که.محموله مکشوفه به میزان واحد کالای مندرج در اظهارنامه باشد یا نباشد.

نگارش : آقای دکتر گلی 22 فروردین 1401

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 15 ساعت قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
“آشنایی با اتاق تعاون ایران ”اتاق تعاون به عنوان عالیترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمامی مساعی خود را برای...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما