مقالات صادرات

مقالات واردات

عمليات ارزی بانكهای مناطق آزاد و ويژه اقتصادی و بانكهای ايرانی خارج از كشور

عمليات ارزی بانكهای مناطق آزاد و ويژه اقتصادی و بانكهای ايرانی خارج از كشور

بخش ششم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی

شعب و واحدهای بانك های.مناطق آزاد تجاري صنعتي و ویژه اقتصادي جمهوري اسلامي ایران. و شعب و واحدهاي بانكهاي ایراني خارج. از كشور ميتوانند.نسبت به انجام عمليات ارزي و واردات.كالا و خدمت با استفاده از انواع ابزارهای پرداخت.بانکی از محل ارزهاي تعيين شده.وفق مفاد بخش اول مجموعه مقررات.ارزي 1 با رعایت سایر ضوابط و مقررات به ویژه موازین .تعيين شده در قانون مبارزه با پولشویي و ضوابط مربوط به شرح ذیل اقدام نمایند:

الف) خريد و فروش ارز

انجام معاملات ارزي با كليه اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از ایراني و خارجي توسط شعب مستقر در مناطق مزبور و واحدهاي بانكه اي ایراني خارج از كشور با رعایت موارد ذیل بلامانع ميباشد:
1 )خرید و فروش ارزهاي انتقالي از طریق بانكهاي خارج از كشور از جمله حواله هاي ارزي، چك هاي مسافرتي، كارت هاي اعتباري و سایر ابزارهاي معتبر بانکي و موجودي حسابهاي ارزي با منشأ خارجي (به استثناي ارزهاي حاصل از صادرات) بدون هيچگونه محدودیتي توسط شعب مستقر در مناطق مذكور مجاز ميباشد.
تبصره: خرید اسکناس نيز بارعایت ”قانون مبارزه با پولشویي و مقررات مربوط“ مجاز ميباشد.
2 ) خرید و فروش ارز (به استثناي ارزهاي تأمين شده از محل مناابع بانك مركزي و همچنين ارزهاي حاصل از صادرات ( توسط شعب و واحدهاي مستقر در خارج از كشور آن بانك با رعایت مراتب فوق الذكر و تسویه ریالي آن در مناطق مزبور و داخل كشور بلامانع ميباشد.
3 ) استفاده از خدمات صرافي آن بانك صارف جهت انتقال ارز در راستاي انجام عمليات ارزي بانك مربوطه در مقابل ارائه اسناد مثبته و با مسئوليت آن بانك وفق مقررات بلامانع ميباشد.

ب)واردات کالا و کالا خدمت از طريق گشايش اعتبار اسنادي، ثبت – وصولی (برات) اسنادي به صورت ديداري و يا انتقال وجه (حواله ارزي)

1 ) واردات كالا و خدمت توسط واحدهاي توليدي و تجاري مستقر در مناطق آزاد تجاري صنعتي و ویژه اقتصادي با استفاده از روش هاي پرداخت فوق با رعایت كلیه -ضوابط، الزامات و ترتيبات مندرج در بخش اول مجموعه مقررات ارزي امکان پذیر ميباشد.

( تأمين ارز بابت كرایه حمل به منظور واردات كالا به مناطق فوق، از محل هاي تعيين  شده وفق بخش اول مجموعه مقررات ارزي و با رعایات ضوابط، ترتيبات و الزامات لحاظ شده طي بخش دوم مجموعه مذكور امکانپذیر ميباشد.
3) استفاده از تسهيلات ارزي به منظور واردات كالا به مناطق صدرالذكر تابع مقررات، ضوابط، الزامات و ترتيبات مندرج در بخش چهارم مجموعه مقررات ارزي خواهد بود.
تبصره: اعطاي تسهيلات ارزي توسط شعب بانكهاي ایراني در خارج از كشور به پشتوانه وثایق داخلي از جمله برگ سپرده سرمایه گذاري بلندمدت و یا ضمانتنامه هاي ریالي صادره توسط شعب داخلي بانك ها مجاز نبوده و تبدیل و انتقال ارز حاصل از نقد شدن وثایق ریالي مذكور نيز مجاز نميباشد.

ج) واردات کالا و کالا خدمت از طريق گشايش اعتبار اسنادي به صورت – مدت دار گشایش اعتبار اسنادي مدت دار جهت واردات كالا و خدمت توسط واحدهاي توليدي و تجاري مستقر در مناطق آزاد تجاري،صنعتي و ویژه اقتصادي با استفاده از روش.پرداخت فوق با رعایت كليه ضوابط، الزامات و ترتيبات مندرج در بخش اول مجموعه مقررات ارزي و با مرعي داشتن موارد ذیل امکانپذیر است:

1 ) ارائه تأیيدیه سازمان منطقه آزاد صنعتي و ویژه.اقتصادي موافقت – با گشایش اعتبار اسنادي مدت دار جهت ورود كالا.
2 ) ارائه تأیيدیه سازمان منطقه آزاد صنعتي و ویژه اقتصادي مبني بر تعيین – مدت اعتبارات اسنادي به ویژه درخصوص كالاهاي تجاري.
3 ) ارائه گواهي هاي بازرسي مطابق بخش دوم مجموعه مقررات ارزي به همراه سایر اسناد اعتبار اسنادي.
4 )تکميل فرم تعهدنامه هاي مربوطه مطابق با بخش اول مجموعه مقررات ارزي.
5 ) اخذ پيش دریافت به منظور گشایش اعتبارات اسنادي مدت دار مطابق با ضوابط مندرج در بخش اول مجموعه مذكور خواهد بود.
تبصره: ثبت وصولي (برات) اسنادي مدت دار جهت واردات كالا و خدمت به مناطق صدرالذكر امکانپذیر نميباشد.

د) رسيدگی به تعهدات ارزي ايجاد شده

تعهدات ارزي مترت به در چهارچوب مفاد بخش هفتم مجموعه مقررات ارزي و همچنين نامه های عمومي صادره در این ارتباط قابل رسيدگي خواهد بود.

ه) مقررات بازرسی و بيمه

رعایت ضوابط و مقررات بازرسي و بيمه مطابق با مفاد بخاش دوم مجموعاه مقاررات ارزي الزامي خواهد بود.

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، حمایت همه جانبه از توسعه.صادرات...
تاریخ انتشار : 21 ساعت قبل
حقوق ورودی قطعات یدکی هواپیما و هلیکوپتر ابلاغ اصلاح مندرجات ذیل یاداشت فصل 88 در خصوص صحیح بودن نرخ حقوق...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
شرایط تصدیق گواهی بهداشت مورد پذیرش برای کالاهای وارداتی ‌🔵 سازمان غذا و دارو دستورالعمل جدید لگالایز.کالاهای وارداتی را اعلام...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
فهرست تجمیعی 548 شرکت فعال اقتصادی برگزیده گمرکی (AEO) ابلاغ فهرست تجمیعی 548 عنوان شرکت های.فعال اقتصادی برگزیده گمرکی (AEO)...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 6 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما