قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از ایران

قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران

تصویب تاریخ : ۱۳۷۴/۱۲/۲۲

قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی
ماده ۱ – ترانزیت خارجی کالا عبارت از سلسله مراحلی.است که طی آن کالایی از مبادی خارجی به مقصد کشور ثالث و یا نگهداری آن در مناطق حراست شده و ترتیب حمل تدریجی آن به تقاضای.صاحب کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از یک نقطه مرزی کشور وارد و مآلا از همان نقطه.یا ازدیگر نقاط مرزی کشور خارج میگردد.

تبصره – آن میزان از کالاهایی که وارد مناطق حراست.شده میشوند در صورتی که تقاضای حمل آن به مقاصد داخل کشور توسط صاحب کالا داده شود تابع مقررات و ضوابط کالاهای .وارده به کشور خواهد بود.

ماده ۲ – به منظور انتظام امور.ترانزیت کشور و برقراری تسهیلات لازم.در توزیع منطقه ای کالاهای ترانزیتی و تحصیل عایدات حاصل از این انتظام،هر یک از پایانه ها باربری ایستگاه.های راه آهن و فرودگاه ها که بر حسب تقاضای وزارت راه و ترابری و تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و یا رعایت مقررات و.ضوابط مربوطه، محوطه های گمرکی شناخته شود و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به.ایجاد تسهیلات درمناطق فوق اقدام نماید.

ماده ۳ – ترانزیت خارجی کالاهایی که به کشور وارد.میگردند در حدود قراردادهای موافقتنامه های منعقده بین دولت های طرفین نیاز به کسب هیچگونه مجوزی ندارند، مگر این که بنا بر علل امنیتی و مذهبی ورود آن.به کشور ممنوع باشد.

تبصره ۱ – فهرست کالاهای ممنوعه برای ترانزیت خارجی توسط شورای امنیت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.

تبصره ۲ – ترانزیت خارجی محمولات دامی و نباتی و شیمیایی منوط به کسب مجوز مراجع مربوطه خواهد بود.

ماده ۴ – کالاها و کانتینرهای حامل کالا که تحت عنوان ترانزیت خارجی از کشور عبور میکنند، جزء واردات و صادرات قطعی محسوب نمیگردند و از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض معاف است. لکن مشمول پرداخت هزینه های گمرکی و عملیاتی خواهند بود، مگر اینکه درموافقتنامه ترانزیتی بین دولت با کشورهای دیگر یا موافقتنامه های گمرکی و حمل و نقل بین المللی، مقررات خاصی برای آنها تعیین شده یا بشود که در این صورت کالای ترانزیتی تابع همان مقرراتی خواهد بود که در موافقتنامه های مربوط تعیین شده است.

ماده ۵ – کلیه کالاهای ترانزیت خارجی که توسط شرکت های سهامی حمل و نقل بین المللی ایرانی دارای مجوز فعالیت از وزارت راه و ترابری حمل میگردند، از نظر سپردن وجهالضمان در حکم کالای مجاز تلقی شده، تضمین بانکی و یا ضمانتنامه های تضامنی بانکی شرکتهای حمل و نقل بین المللی و یا بیمه نامه های معتبر به جای وجه الضمان ترانزیت پذیرفته میشود.

ماده ۶. هر گاه کالای ترانزیت خارجی تا پایان مدت اعتبار پروانه به گمرکات خروجی تحویل و یا از مرزهای کشور خارج شود، ترانزیت خاتمه یافته تلقی گردیده و گمرک مکلف به تسویه تضمین دریافتی خواهد بود.

ماده ۷ – گمرکات و سازمان های ذی ربط مکلف اند انبار و محوطه های کافی و مناسب جهت تخلیه و نگهداری کالاهای خارجی با دریافت هزینه ها طبق مقررات مربوطه تخصیص دهند. تغییرات بسته بندی و یا تکمیل کالاهای ترانزیتی با نظارت مقامات گمرکی امکانپذیر خواهد بود.

ماده ۸ – کانتینرهای حامل کالا به عنوان محفظه تلقی و از پرداخت سود و عوارض گمرکی معاف بوده و گمرک صرفاً به ثبت آمار ورود و خروج انها اقدام مینماید.

ماده ۹ – کانتینرهایی که با پلمب اولیه وارد.میگردند بدون نیاز به ارزیابی محتویات توسط سرویس ارزیابی و در خروج از گمرک فقط با مطابق اسناد و اظهارنامه با الصاق پلمب.اضافی گمرک با صدور پروانه ترانزیت میگردند.

تبصره – در موارد استثنایی که ظن.قوی برای گمرکات و نیروی انتظامی وجود دارد، فک پلمب و ارزیابی محتویات و پلمب مجدد با تنظیم صورت مجلسی حاوی نتیجه بررسی و شماره های.کانتینر و پلمب های قبلی و جدید بلامانع است. در هر صورت حضور نماینده گمرک الزامی است.

ماده ۱۰ – در مواردی که تعهد حمل کالای ترانزیتی.با کانتینر تا مبادی ورودی است، گمرکات و سازمانهای ذی ربط موظف اند تسهیلات لازم جهت تخلیه کالا در اماکن گمرکی و یا انتقال کالا از کانتینر به.کامیون و یا واگن و یا هواپیما را فراهم نمایند.

ماده ۱۱ – حتی المقدور قبل از.تخلیه کالا از وسیله حمل، گمرک با قبول اظهارنامه به ضمیمه اسناد و ترخیصیه در انجام عملیات ترانزیت تسریع وضمن اخذ تعهد از شرکت.حمل تشریفات اداری و حسابداری را به بعد از خروج کالا از گمرکات و بنادر موکول مینماید.

ماده ۱۲ – وضع هر گونه عوارض به کالاهای ترانزیتی به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترابری و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.

ماده ۱۳ – به منظور استفاده هر چه بیشتر از ناوگان.حمل و نقل کشور و در صورت نیاز به استفاده از وسایل نقلیه خارجی جادهای جهت ترانزیت کالا از کشور، آیین.نامه مربوطه با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۴ – وزارت راه و ترابری موجبات انعقاد قراردادهای.دو جانبه و اعمال همکاری های منطقه ای که در تسهیل ترانزیت مؤثر است را فراهم خواهد نمود.

ماده ۱۵ – وزارت راه و ترابری نسبت به.ایجاد هماهنگی بین مقررات ترانزیت کشور با ضوابط جاری حمل و نقل بین المللی را از طرق پیوستن به موافقتنامه های بین المللی،ارتباط با سازمان های جهانی و ترویج حمل و نقل کانتینری و چند وجهی اقدام خواهد نمود.

ماده ۱۶ – تردد کامیون های تحت پوشش.کارنه تیر در کشور نیازی به ارائه کارنه دو پاساژ نداشته و جهت تردد وسائل نقلیه فاقد کارنه تیر، تعهد کتبی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی دارای مجوز.از وزارت راه و ترابری کفایت مینماید.

ماده ۱۷ – به منظور هماهنگی و یکنواختی ضوابط ترانزیت.کالاهای نباتی و دامی، وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی میبایست در اسرع وقت تفاهمات لازمه با کشورهای در.طول مسیر را به عمل آورند.

ماده.۱۸ – وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی موظف اند پست های قرنطینه دامی و نباتی در محل گمرکات مبادی ورودی و خروجی دائر نموده وکلیه امور مربوط به قرنطینه در آن پست ها انجام پذیرد.

ماده ۱۹ – گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران میبایست موجبات ترانزیت کالاهای تحت پوشش کارنه تیر درکلیه مبادی ورودی و خروجی گمرکات داخلی را فراهم نمایند.

ماده ۲۰ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حمایتهای مالی و اعتباری از شرکت ها حمل و نقل بین المللی ایرانی که در امر ترانزیت فعال میباشند به عمل آورد.

تبصره – وزارت راه و ترابری با همکاری بانک مرکزی.جمهوری اسلامی ایران روش های حمایتی را تعیین و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه خواهد نمود.

ماده ۲۱ – اداره گذرنامه مکلف است گذرنامه و دفترچه خروجی.مربوط به رانندگان ایرانی که در خطوط بین المللی به جابجایی کالاهای ترانزیتی فعالیت مینمایند را ظرف مهلت مقرر با پیشنهاد و تأیید سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوطی صادر نماید.

ماده.۲۲ – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مهلت مقرر با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به صدور گواهینامه بین المللی، پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت برای رانندگان و کامیون.هایی که قصد فعالیت در خطوط بین المللی دارند، با پیشنهاد سازمان حمل و نقل وپ ایانه های کشور صادر نماید.

ماده ۲۳ – سازمان حمل و نقل و پایانه ها با توجه به موقعیت زمانی.و مکانی، مسیرهای مشخصی را با هماهنگی وزارت کشور جهت ترانزیت جادهای تعیین و نیروی انتظامی موظف است کنترلهای لازم را به عمل آورد.

ماده ۲۴. هزینه اجرایی این قانون از محل درآمدهای حاصله موضوع این قانون تأمین میگردد.

ماده ۲۵ – از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو میگردد.

ماده ۲۶ – شرایط عمومی اظهار و انجام تشریفات.گمرکی و اسنادی که باید ارائه گردد و سایر امور مربوطه با رعایت حداکثر تسهیلات در آیین نامه اجرایی این قانون که حداکثر ظرف مهلت.سه ماه از تصویب این قانون توسط وزارتخانه های.راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی و کشور تهیه و به تصویب.هیأت وزیران خواهد رسید.تعیین میگردد.

قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو.جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر بیست و شش ماده و چهار.تبصره در جلسه روز سه شنبه ۱۳۷۴/۱۲/۲۲  مجلس شورای اسلامی تصویب.و در تاریخ ۱۳۷۴/۱۲/۲۷ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

                                                                                       رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

نویسنده:نگین رمضانی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرآیند صدور گواهی بهداشتی حمل دام زنده مقدمه : قرنطینه به عنوان یکی از رکنها و ابزارهای مهم در تأمین...
تاریخ انتشار : 2 ساعت قبل
فهرست جدید کد تعرفه‌های مشمول ارز حاصل از صادرات خود و دیگران 🔻سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد:...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
اقلام مشمول جزء (٢) بند (الف) تبصره (٩) قانون بودجه سال ١۴٠٣ کل کشور موضوع اضافه شدن و اصلاح برخی...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
*آغاز درج برنامه تولید سال ۱۴۰۴ و توقف پذیرش برنامه تولید سال جاری واحدهای تولیدی از ابتدای آبان ۱۴۰۳* 📢...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
نحوه تعیین ارزش کالاهای صادراتی و چگونگی اعتراض به ارزش اظهاری اظهار کالا در گمرکات اجرایی به منزله پذیرش ارزش...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
شرایط برخورداری از معافیت صادرات کالا و خدمات موضوع ماده ۱۴۱ و استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ( از...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما