مقالات صادرات

مقالات واردات

نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا و خدمت ( مجموعه مقررات ارزی ۱۴۰۱ )

نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی

رفع تعهد ارزی واردات ( مقررات ارزی ۱۴۰۱)

الف) مراحل الزامی قبل از ارائه خدمات به متقاضیان واردات کالا و خدمت:

رفع تعهد ارزی واردات ( مقررات ارزی 1401 )

 

۱ – اعتبار سنجی واردکننده قبل از ارائه خدمات و نیز کنترل.سقف تعهداتی مجاز ابلاغی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا.

۲ – اخذ تعهد نامه ارائه پروانه گمرکی ورود کالا. اخذ تعهدنامه از واردکننده طبق فرم نمونه پیوست شماره ۲ ( در بخش اول مجموعه مقررات ارزی در ارتباط با تحقق مفاد ذیل بندهای (  ۹ و ۱۴ ) قسمت کلیات از بخش اول مجموعه مقررات ارزی ( که در متن تعهدنامه درج گردیده است)  بارعایت موارد ذیل الزامی است :

۱ – ۲ – تعهدنامه باید توسط شخص واردکننده دارنده کارت بازرگانی/مجوز واردات( تکمیل و قسمت ذیل آن نیز توسط مسئولین شعبه پس از احراز هوی متقاضی منطبق با کارت بازرگانی با ذکر نام، تایید، امضاء و مهر گردد.

۲ – ۲ – مؤسسه اعتباری مکلف است تعهدنامه ماخوذه را تا پایان تسویه تعهد ارزی در سوابق مربوطه نگهداری نماید.

۳ – ۲ – بر روی تعهدنامه برابر مقررات تمبر الصاق و ابطال گردد.

۴ – ۲ – لازم است تعهدنامه درمورد اشخاص حقیقی توسط شخص واردکننده دارنده کارت بازرگانی ( و درمورد اشخاص حقوقی خصوصی توسط دارندگان امضاء مجاز مرتبط با کارت بازرگانی آن شرکت ) تکمیل، امضاء و مهر گردد.

تبصره: استفاده از کارت بازرگانی شخص ثالث در سیستم بانکی کشور جهت واردات کالا و خدمت حتی بصورت وکالتی امکان پذیر نمی باشد.

۵ – ۲ – درخصوص وزارتخانه ها، ارگانها، نهادها، شرکتها، سازمانها و مؤ سسات دولتی، اشخاص مسئول در دستگاه مربوطه بغیر از ذیحساب( میبایست نسب به تکمیل و تنظیم تعهدنامه اقدام نمایند.

۳ -دریافت وثایق مقرر در ذیل بندهای( ۹ و ۱۴ ) قسمت کلیات از بخش اول مجموعه مقررات ارزی.

ب) نحوه بررسی پروانه گمرکی/اسناد مثبته حاکی از ورود و ترخیص:

۱ – نحوه رفع تعهد ارزی با ارائه پروانه گمرکی و یا سایر اسناد حاکی از ورود کالا و خدمت

۱ – ۱ -رفع تعهد ارزی صرفا تعهد ارائه پروانه گمرکی( در قبال ارائه پروانه گمرکی حاکی از ورود و ترخیص قطعی کالا و با مطابق کمی و کیفی به لحاظ ارزش و مشخصات کالای وارده با ا سناد ارائه شده مطابق با ثبت سفارش درخصوح اعتبارات اسنادی علاوه بر موارد مذکور تطابق با شرایط مندرج در اعتبار اسنادی)، ظرف مهل مقرر در بخش اول مجموعه مقررات ارزی با رعایت سایر مقررات بلامانع خواهدبود. در مواردی که واردکننده در مهلت های مقرر اعطایی نسبت به ارائه استناد حمل و پروانه گمرکی حاکی از ورود و ترخیص کالا اقدام ننماید، مؤ سسه اعتباری موظف است ضمن ضبط وثیقه مأخوذه موضوع ذیل بندهای ۹ و ۱۴ (قسمت کلیات اول مجموعه مقررات ارزی)، مراتب را وفق مفاد این مجموعه پیگیری نماید.

تبصره ۱ – درخصوص پروانه های سبز گمرکی که تاریخ آنها قبل از اجرایی شدن نسخه الکترونیکی آن ((۲۹ / ۰۴ / ۱۳۹۴ )) می باشد، رفع تعهد ارزی با اخذ اصل پروانه سبز گمرکی ممهور به  ((مهر قابل توجه بانک )) حاکی از ورود و ترخیص کالا و مطابق مندرجات روی و ظهر پروانه مزبور با شرایط ثبت سفارش و اسناد حمل مربوطه درخصوص اعتبارات اسنادی علاوه بر موارد مذکور تطابق با شرایط مندرج در اعتبار اسنادی)، با رعایت سایر مقررات بلامانع خواهد بود. لازم است پس از ممهور نمودن اصل پروانه و یا اصل گواهی مدلول سند گمرکی مأخوذه، به مُهر شعبه/ واحد ارزی ذیربط، تصویری خوانا از روی و ظهر آن تهیه و در سوابق مربوط ضبط گردد.

۲ – درخصوص آن دسته از پروانه های سبز گمرکی صادره قبل از تاریخ ۲۹ / ۴ / ۱۳۹۴ که فاقد اطلاعات کامل در سامانه پرتال ارزی می باشند، آن مؤسسه اعتباری می بایست جهت احراز اصالت پروانه های مذکور مراتب را از گمرکات اجرایی استعلام نماید.

۳ – درصورتیکه اصل پروانه سبز گمرکی ارائه شده فاقد مهر قابل توجه بانک باشد، مشروط بر اینکه از سایر مفاد پروانه منجمله مهر درب خروج، ورود و ترخیص کالا و همچنین مطابق مندرجات آن با شرایط ثبت سفارش و استناد حمل مربوطه درخصوص اعتبارات استنادی علاوه بر موارد مذکور تطابق با شرایط مندرج در اعتبار اسنادی (، توسط آن مؤسسه اعتباری احراز گردد، رفع تعهد ارزی با رعای سایر مقررات بلامانع خواهد بود.

۴ – ضمن تاکید بر این مهم که در صورت عدم ارائه پروانه گمرکی در مهل مقرر بایست مراتب به سازمان تعزیرات حکومتی جهت اقدامات لازم منعکس گردد، در این خصوص در صورت وصول پروانه پس از مهلت مقرر با تأیید بخش حقوقی آن بانک، نسب به بررسی ایفای تعهد ارزی اقدام لازم صورت پذیرد.

۵ – در مواردی که تامین ارز اعتبار/برات استنادی و یا حواله ارزی، جه کالاهای وارداتی ازمحل منابع بانک مرکزی، حساب ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه ملی بوده و بطور خاص مدت زمان دیگری برای مهلت ارائه پروانه ترخیص کالا ازگمرک در نظر گرفته شده باشد، ملاک عمل صرفا مفاد بخشنامه ها و دستورالعملهای مربوطه خواهد بود.

۲ – ۱ – درصورت ارائه اصل پته مسافرتی بصورت تجاری کمتر از ۲۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها مورد تایید گمرک جمهوری اسلامی ایران (، حاوی وزن، تعداد، ارزش و نوع کالا و احراز تطابق کامل مفاد آن به لحاظ کمی و کیفی مطابق با ثب سفارش درخصوص اعتبارات استنادی علاوه بر موارد مذکور تطابق با شرایط مندرج در اعتبار استنادی( و استناد حمل مربوطه، رفع تعهد ارزی با رعایت سایر مقررات بلامانعدخواهدبود.

۳ – ۱ – مرجوع شدن کالا به منزله عدم ورود کالا به ک شور تلقی و رفع تعهد ارزی منوط به ورود مجدد.کالا بصورت بدون انتقال ارز طبق بند ۲ ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با اخذتاییدیه وزارت صنع , معدن و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران( و ارائه اصل پروانه گمرکی مربوطه و یا برگشت عین ارز به میزان ارزش کالای مرجوعی مطابق مفاد این مجموعه خواهد بود. در صورت عدم بازگشت  ارز ضمن ضبط وثیقه مأخوذه موضوع ذیل بندهای ۹ و ۱۴ ( قسمت کلیات بخش اول مجموعه مقررات ارزی، میبایست مراتب بلحاظ خروج غیر قانونی ارز از طریق بخش حقوقی مؤسسه اعتباری پیگیری شود.

۴ – ۱ – ارائه پروانه ورود موقت جهت تسویه تعهدارزی به جای پروانه گمرکی حاکی از ترخیص قطعی کالا قابل قبول نبوده و صرفا باب ثبت سفارشات ورود موقت و یا مواردیکه حسب بخشنامه شماره ۲۵۹۶۸۹ / ۰۰ مورخ ۸ / ۹ / ۱۴۰۰ پیوست شماره ۱ ( از محل منابع ارزی واردکننده با انجام ثبت آماری وارد و یا پیشتردر چهارچوب مفاد بخشنامه شماره ۱۵۲۴۳ / ۹۷ مورخ ۲۵ / ۱ / ۱۳۹۷ از محل ارزهای تعریف شده از محل ارز صادرات و حساب واردکننده( وارد شده اند، قابل پذیرش خواهد بود. در ارتباط با موارد اقدام شده براساس بخشنامه اخیرالذکر علاوه بر اخذ پروانه ورود موقت ، ارائه تاییدیه گمرک ذیربط مبنی بر انجام صادرات از محل پروانه مذکور حداقل به میزان ارز تامین الزامی خواهد بود.رفع تعهد صادراتی به میزان ارز تامین, الزامی خواهد بود.

۵ – ۱ – رفع تعهد ارزی از بخش خدماتی اعتبار/برات اسنادی و یا حواله ارزی منوط به ارائه اصل صورتحسابهای قطعی انجام کار و ارائه تاییدیه کارفرما بالاترین مقام سازمان یا هیأت مدیره شرکت ( مبنی بر انجام خدمت پس از کسر مالیات متعلقه و سایر کسورات قانونی با رعایت سایر مقررات بلامانع بوده و در غیر اینصورت رفع تعهد ارزی منوط به برگشت عین ارز وفق ترتیبات مقرر این مجموعه) خواهد بود.

۶ – ۱ – در مورد کالاها و تجهیزاتی که با رعای مقررات مربوطه تمامات یا بخشی از آن توسط سازنده داخلی ساخت داخل( تامین میگردد، با توجه به فقدان گواهی مبدأ، بارنامه و عدم صدور پروانه گمرکی، ارائه اسناد ذیل وجه رفع تعهد ارزی الزامی میباشد:
الف-سیاهه تجاری
ب-لیست بسته بندی
ج-قبض انبار و یا صورتمجلس تحویل کالا بجای بارنامه( که مبین تحویل کالا به انبار خریدار بوده و به امضاءی نمایندگان خریدار و فروشنده رسیده باشد.
د-گواهی بازرسی

۷ – ۱ -چنانچه در پیش فاکتور فروش کالا به ارسال کالای مجانی اشاره شود و توسط سازمان توسعه تجارت ایران تایید شده و نیز کالای مجانی علاوه بر اصل کالا در اوراق ثبت سفارش به صراح قیدگردد، واردکنندگان میبایست نسب به اظهار کالا به گمرکات برمبنای کالای موضوع پروفرما همراه با کالای مجانی اقدام نمایند و هرگونه مغایرت کمی و کیفی کالای مجانی نیز کسر تخلیه محسوب خواهدشد. سیستم بانکی کشور ملزم به وصول پروانه گمرکی ترخیص کل محموله اصل کالا بعلاوه کالای مجانی( برای رفع تعهدات ارزی خواهد بود.

۸ – ۱ – درمورد آن دسته از تعهدات ارزی ایفاء نشده واردکنندگان اعم از بخش دولتی یا خصوصی که بلحاظ عدم ارائه پروانه گمرکی/کسر تخلیه/بیش بود ارزش کالا در این بانک سابقه پیگیری داشته و تحت تعقیب قانونی قرار گرفته اند، به هنگام تسویه تعهد درصورت احراز شرایط رفع تعهد ارزی( بایستی مراتب را جهت اخذ نامه رفع سوء اثر کان لم یکن نمودن( از سابقه تعقیبی به این بانک منعکس نمایند. بنابراین در اینگونه موارد صرف اعلام رفع تعهد از واردکنندگان تو سط بانک عامل کفایت ننموده و لازم است با ذکر شماره و تاریخ نامه تعقیبی مراتب را به این بانک اعلام نمایند.
۹ – ۱ – واردکنندگانی که نسبت به ورود تکنولوژی و دانش فنی از جمله در قالب محمل الکترونیکی شامل لوح فشرده، نرم افزار و … اقدام به گشایش اعتبار/برات اسنادی و یا حواله ارزی نموده اند, موظف به ارائه پروانه گمرکی مطابق به ویژه به لحاظ ارزش ارزی پروانه گمرکی می باشند.
۱۰ – ۱ – ارائه پروانه ترانزیت اعم از داخلی و یا خارجی جهت سویه و احراز رفع تعهد ارزی نا شی از واردات کالا مورد قبول نمی باشد.
۱۱ – ۱ – مواردی که کالای وارداتی به کشور قبل از انجام ترخیص قطعی از گمرک، به هر جهت امحا گردد؛ تعهد ارزی واردکننده باب کالای مربوطه مرتفع نگردیده و در این راستا ملزم به رفع تعهد ارزی خواهد بود.
۱۲ – ۱ – تا زمانی که از اعتبار/برات استتنادی و یا حواله ارزی، رفع تعهد ارزی کامل بعمل نیامده است از انتقال و جابجایی پرونده ها و سوابق مربوط به بایگانی راکد و یا امحاء آن اکیدات خودداری گردد.
۱۳ – ۱ – رفع تعهد ارزی از اعتبار/برات اسنادی و حواله ارزی انجام شده بابت کرایه حمل، هزینه بازرسی و دمورا منوط به رفع تعهد ارزی از اسناد کالای وارداتی مربوطه می باشد.
۱۴ – ۱ – درصورتیکه طبق شرایط ثبت سفارش، کالا بصورت وزنی خریداری شده باشد، مغایرت در تعداد موردی نداشته و اگر بصورت تعدادی خریداری شده باشد مغایرت در وزن موجب الزام به تعهد نخواهد بود.

۲ – بررسی ورود کالا به سایر گمرکات و نیز کالاها و خدمات وارده به مناطق آزاد تجاری- صنعتی/ویژه اقتصادی و یا ترخیص شده از گمرکات آنها

۱ – ۲ – با توجه به اینکه واردکننده میبایستی کالا را از طریق گمرکی که قبلات در اوراق ثبت سفارش/خدمت ، پیش بینی شده است وارد و ترخیص نماید، چنانچه با تغییر گمرک مقصد اختلاف ارزشی ناشی از مغایرت گمرک اختلاف کرایه حمل داخلی( حادث گردد، واردکننده میبایست ضمن ارائه اصل پروانه گمرکی مطابق، به میزان اختلاف کرایه حمل حادث شده نسب به برگشت عین ارز وفق ترتیبات مقرر این مجموعه بالاخص بخش دوم )  اقدام نماید.
تبصره: در مورد اعتبارات اسنادی مفتوحه ازمحل منابع بانک مرکزی/حساب ذخیره ارزی اختلاف کرایه حمل موردبحث میبایست بهمراه سود و ۱۲ ٪ جریمه و در مورد منابع صندوق توسعه ملی به همراه ۶ % جریمه از زمان پرداخت وجه اسناد به فروشنده محاسبه و طبق بند “ج” این بخش اقدام گردد.
۲ – ۲ – رفع تعهد ارزی از اعتبارات / بروات استنادی و حواله های ارزی که کالاهای مربوطه به جای سرزمین اصلی از گمرکات مناطق آزاد تجاری و یا ویژه اقتصادی ترخیص و وارد سرزمین اصلی شده باشد، منوط به ارائه اصل پروانه گمرکی صادره توسط گمرکات مسقر در مناطق بنحوی که کلیه مفاد و مندرجات پروانه صرفنظر از تغییر گمرک ترخیص کننده مطابق با شرایط اعتبار و اسناد حمل باشد با رعایت سایر مقررات بلامانع خواهد بود.
تبصره: چنانچه مقصد کالای اعتبار/برات اسنادی و یا حواله، بدوات سرزمین اصلی بوده باشد، رفع تعهد ارزی صرفات منوط به ارائه پروانه گمرکی و یا مدلول مستند گمرکی مطابق بند “ب” بوده و گواهی های صادره از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد قبول نخواهد بود.
۳ – ۲ – رفع تعهد ارزی از اعتبارات/بروات استنادی و حواله های ارزی که بدوات مقصد کالای آنها مناطق آزاد تجاری-صنعتی و یا ویژه اقتصادی بوده باشد، به شرح زیر خواهد بود:
۱ – ۳ – ۲ – وجه رسیدگی به تعهدات ارزی قبل از تاریخ ۰۱ / ۰۱ / ۱۳۹۷ که در سامانه رفع تعهد ارزی ثبت گردیده اند، در صورتی که تأمین ارز مربوطه از محل ارز متقاضی و به مقصد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی باشد، انجام تسویه سند در سامانه رفع تعهد ارزی با اخذ گواهی سازمان منطقه حاکی از ورود کالا مطابق با اسناد حمل مربوطه درخصوص اعتبارات اسنادی علاوه بر مورد مذکور تطابق با شرایط مندرج در اعتبار اسنادی( مطابق فرم پیوست شماره ۲)، توسط آن بانک با رعایت سایر ضوابط ومقررات مربوطه امکانپذیر خواهد بود. درخصوص ثبت خدمت های انجام شده به مقصد مناطق ویژه اقتصادی ،پتروشیمی بندر امام و کشتی سازی خلیج فارس و تسهیلات پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی یا صندوق تو سعه ملی، انجام تسویه سند توسط آن بانک در سامانه رفع تعهد ارزی در صورت ارائه مدارک مربوطه فرم مربوطه( با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه امکانپذیر خواهد بود.
۲ – ۳ – ۲ -رفع تعهد ارزی از تعهدات ایجاد شده از ابتدای سال ۱۳۹۷ با پذیرش “پروانه های گمرکی صادره توسط گمرکات مستقر در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی” یا ” ارائه تاییدیه مکتوب در سربرگ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی منضم به گواهی های ورود کالا به مناطق مزبور مطابق فرم نمونه پیوست ۲ (” حاکی از مطابق کمی و کیفی مندرجات پروانه ها/گواهی های مزبور با شرایط ثبت سفارش و استناد حمل مربوطه درخصوص اعتبارات استنادی علاوه بر موارد مذکور تطابق با شرایط مندرج در اعتبار اسنادی) امکان پذیر خواهدبود.
۴ – ۲ -در مواردیکه ثبت سفارشهای کالایی صادره سرزمین اصلی( طی سالهای ۱۳۹۹ – ۱۳۹۷ تامین ارز آن در  مقررات این بانک انجام و واردات آنها به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی صورت پذیرفته است ، در صورت تأیید شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی مبنی بر اینکه کالای مربوطه از ابتدا به مقصد مناطق بوده و به مناطق مزبور نیز وارد شده و مورد استفاده قرار گرفته است ، رفع تعهد ارزی صرفات تعهد ارائه پروانه گمرکی ( درمفاد بند ۳ – ۲ بلامانع خواهد بود. ضمنا مواردیکه بعد از تاریخ ۱۶ / ۵ / ۱۳۹۷ تأمین ارز آن با نرخ ارز رسمی معادل ۴۲۰۰۰ ریال به ازای هر دلار( صورت پذیرفته است ؛ مشمول ضوابط اخیرالذکر نمیگردد.
۵ – ۲ – رفع تعهد ارزی اعتبار/برات اسنادی و یا حواله ارزی مربوط به واردات خدمت به مناطق آزاد تجاری– صنعتی و ویژه اقتصادی منوط به ارائه اصل صورتحسابهای قطعی انجام کار و ارائه تاییدیه کارفرما بالاترین مقام سازمان یا هیأت مدیره شرکت ( مبنی بر انجام خدمت پس از کسر هرگونه کسورات قانونی مترتب و نیز با ارائه تاییدیه مکتوب در سربرگ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با رعایت سایر مقررات بلامانع میباشد .

ج) نحوه رفع تعهد ارزی در موارد عدم ارائه پروانه مطابق (شامل عدم ورود کالا /کسرتخلیه/کسر ارزش و گران نمایی )

۱ – گواهی مدلول سند گمرکی ورود کالا بابت عدم واردات کالا

درصورتی که واردکننده مراتب مفقودی و یا عدم دسترسی به اصل پروانه سبز گمرکی ورود کالا در خصوص  پروانه های سبز گمرکی صادره قبل از اجرائی شدن نسخه الکترونیکی( را اعلام نماید، بانک عامل میبایست ضمن در جریان قراردادن واردکننده به منظور مراجعه و ارائه مدارک لازم به گمرک مربوطه تعهدنامه
محضری، آگهی در روزنامه و …( با گمرک ترخیص کننده کالا مکاتبه و ضمن تقاضای صدور گواهی مدلول سند گمرکی حاوی شماره اعتبار/برات اسنادی/حواله، ثبت سفارش، نام بانک و شعبه، ارزش ارزی و ریالی کالا، نوع, شماره تعرفه، تعداد و وزن کالا، شماره پروانه گمرکی شماره پروانه گمرکی همان شماره ثبت اظهارنامه کوتا میباشد( و در نهایت تایید مراتب ورود و ترخیص کالا از گمرک را استعلام نماید. بدیهی است درصورتیکه مفاد گواهی مدلول سند گمرکی با شرایط اعتباراسنادی/اطلاعات ثبت سفارش واسناد حمل مربوطه مطابق داشته باشد، رفع تعهد ارزی با رعای سایر مقررات بلامانع خواهدبود.

۲ – ارائه تاییدیه مرکز واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران

چنانچه پروانه گمرکی ارائه شده و یا مدلول سند گمرکی ارائه شده دارای کسرتخلیه به لحاظ ارزش، وزن و تعداد در مقایسه با ثبت سفارش ونیز اسناد حمل مربوطه باشد درصورت ارائه تاییدیه کتبی از سوی مرکز واردات/دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نبود سرتخلیه در صورت تطابق اوزان اظهار و اعلامیه تامین (، رفع تعهد ارزی باب بخش مورد تأیید امکان پذیر خواهد بود.

۳ – ارائه گواهی اخذ خسارت از شرکت بیمه

در صورتیکه باب جبران کسر تخلیه کالا / عدم ورود کالا، گواهی تامین خسارت از شرکت بیمه ارائه گردد بایستی مشتمل بر موارد ذیل باشد:
۱ – ۳ – گواهی مذکور می بایست بعنوان بانک عامل و شعبه ذیربط و حاوی مشخصات کامل کالای کسری بلحاظ وزن، تعداد، نوع کالای خسارت دیده و اشاره به پرداخت مبلغی ریالی به همراه ذکر معادل ارزی خسارت با ذکر شماره  مربوطه باشد.
تبصره: درصورتیکه تامین ارز به نرخ کمتر از نرخ ETS باشد, ملاک عمل جه رفع تعهد ارزی, واریز مابه التفاوت روز تامین تا ETS به حساب این بانک می با شد, ضمنات در صورت عدم پوشش کامل مبلغی ارزی خسارت کمتر از مبلی تعهد( مابقی مبلی بصورت عین ارز لزومات توسط مشتری تامین گردد.
۲ – ۳ -خسارت دریافتی باب جبران کسر تخلیه از شرکت بیمه درخصوص مواردی که ارز آنها از محل تسهیلات بانک مرکزی / حساب ذخیره ارزی /صندوق توسعه ملی تامین گردیده است ، میبایست به ارز و به حساب بانک مرکزی در صورتیکه در بخشنامه های مربوطه شرایط دیگری تعیینن شده با شد(/ حساب ذخیره ارزی / صندوق توسعه ملی واریز گردد. در صورت عدم پو شش کامل خسارت کمتر از مبلغی تعهد( مابقی مبلی بصورت عین ارز لزومات توسط مشتری تامین گردد.
تبصره : با توجه به بند فوق، تذکرمقتضی به متقاضی به جه اخذ بیمه نامه لازم داده شود.
۳ – ۳ – درصورتیکه کالا در محوطه گمرک محوطه انبارهای عمومی( و یا محوطه سازمان بنادر و دریانوردی  خسارت و یا زیان گردد ارائه گواهی تایید خسارت از سوی گمرک یا سازمان بنادر کفایت خواهدنمود.

۴ – ورود کالای بدون انتقال ارز

۱ – ۴ -ورود کالا از محل پروانه بدون انتقال ارز به منظور رفع تعهد ارزی و بمیزان تعهد ایجاد شتتده باب کالای کسری – ضایعات کالای وارداتی – مغایرت کالاهای وارداتی با کالای سفارش شده( مشروط به اخذ تاییدیه کتبی وزارت صنعت , معدن و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران( و ارائه پروانه گمرکی حاکی از ورود کالا طبق بند ۲ ماده ۳۸ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات امکانپذیر خواهد بود.
۲ – ۴ – در صورت درج عبارت بدون انتقال ارز در پروانه مرتبط با ثب سفارش بانکی، مشروط بر اینکه علاوه بر شماره ثبت سفارش، سایر مشخصات مندرج در پروانه گمرکی مطابق با اسناد حمل و ثبت سفارش باشد، با اخذ تاییدیه گمرک مبنی بر دریاف حقوق ورودی و عدم وجود گران نمایی رفع تعهد ارزی بلامانع میباشد.

۵ – تاییدیه مبین متروکه شدن کالا

۱ – ۵ – درصورتیکه کالای وارده به هر عل در گمرک مقصد متروکه گردد، آن بانک مکلف است علاوه بر اخذ گواهی گمرک حاکی از ورود کالا به کشور و تایید متروکه شدن کالا که حاوی شماره ثبت سفارش شماره ابزار پرداخت ( و مشخصات کامل کالا بلحاظ وزن، نوع, شماره تعرفه، تعداد و ارزش استنباطی ارزی و ریالی کالای موضوعه،گواهی دیگری نیز از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی منضم به فاکتور فروش کالای متروکه، مقدار/تعداد اخذ نموده، بنحویکه درصتتتورت تطابق مندرجات گواهی های مزبور با استناد حمل تفاوت ارزش کالای مندرج در گواهی سازمان جمع آوری اموال تملیکی تا ۵ % قابل قبول است (، ثبت سفارش و رعایت بند ۳ – ۵ ، رفع تعهد ارزی با رعایت سایر مقررات بلامانع خواهدبود.

تبصره ۱ : مبنای محاسبه معادل ارزی فاکتور فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نرخ اعلامی
بانک مرکزی بر مبنای نرخ بیشینه ارز در روز صدور فاکتور فروش مزبور و روز ایجاد تعهد ارزی میباشد.
تبصره ۲ : چنانچه کالای متروکه مجددات به واردکننده واگذار شده باشد ارزش کالای مندرج در فاکتور فروش میباید حداقل به میزان ۱۰ ٪ ارزش کالا باشد و سپس در فرایند رسیدگی لحاظ گردد.
۲ – ۵ – حسب مصوبه هیات محترم وزیران آن دسته از واردکنندگان کالا که با استفاده از ارز تخصیصی کمتر از نرخ گواهی سپرده ارزی برای سالهای قبل از ۱۳۸۱ و کمتر از نرخ روز برای سال ۱۳۸۱ و بعد از آن اقدام به واردات کالا نموده اند و کالای آنها متروکه شده باشد میباید جه محاسبه و پرداخ مابه التفاوت موضوع مصوبه شورای محترم اقتصاد به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان معرفی شوند. لذا در اینگونه موارد پس از رسیدگیهای بایسته و تحقق مراتب فوق رفع تعهد ارزی موکول به وصول تاییدیه سازمان مذکور خواهدبود. علاوه بر اخذ تاییدیه مزبور، گواهی کالای متروکه شده بایستی از نظر کمی و کیفی مطابق شرایط اسناد حمل باشد.
۳ – ۵ – مواردی که کالای وارداتی به کشور قبل از انجام ترخیص قطعی از گمرک و یا در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، به هر جه امحا گردد؛ تعهد ارزی واردکننده باب کالای مربوطه مرتفع نگردیده و در این راستا ملزم به رفع تعهد ارزی در رارروب مفاد این بخش خواهد بود.

۶ – بیش بود ارزش کالا (گران نمائی)

۱ – ۶ – متولی اعلام بیش بود ارزش کالا یا گران نمایی، دفتر تعیین ارزش گمرک ایران میباشد که با ارایه نامه از طرف دفتر مذکور اعلام خواهدگردید. درمواردیکه گمرکات ترخیص کننده کالا به صورت مکتوب یا در شتر تجاری کالا رأسا اعلام بیش بود ارزش نمایند، موضتوع بلحاظ اخذ تایید نهایی میبایست از دفتر تعیین ارزش گمرک ایران اسعلام گردد. تا زمان دریافت تاییدیه مزبور مبنی بر عدم وجود بیش بود ارزش به میزان بیش بود اعلامی توسط گمرک به شرح فوق از آزاد سازی وثایق و رفع تعهد ارزی اجتناب گردد.

۲ – ۶ – رفع تعهد ارزی از باب بیش بود ارزش کالا در صورتیکه تاریخ واریز اسناد حمل قبل از تاریخ ۱ / ۱ / ۱۳۸۱ باشد منوط به اجرای کامل مفاد بند ۱ – ۲ ( از قسمت “د” بوده و پس از تاریخ فوق صرفا منوط به استرداد عین ارز طبق بند ۳-۱ ( از قسم “د” از سوی واردکننده خواهدبود.

۷ – کسر ارزش

درخصوص تعهدات ارزی که دارای کسر ارزش پروانه گمرکی میباشند، رفع تعهد ارزی منوط به استرداد عین ارز توسط واردکننده خواهد بود.

د) نحوه پیگیری تعهد ارزی

۱ – برگشت و فروش ارز

۱ – ۱ – چنانچه واردکننده موفق به ارائه اصل پروانه گمرکی/گواهی مدلول سند گمرکی و یا ا سناد مقرر در مهلت تعیین شده نگردیده باشد و یا پروانه ارائه شده دارای کسر تخلیه، بیش بود ارزش گراننمائی(، کسر ارزش و یا اختلاف ارزش ناشی از کرایه حمل داخلی به دلیل تغییر گمرک مقصد حادث گردد، درصورتیکه تاریخ واریز اسناد حمل قبل از تاریخ ۱ / ۱ / ۱۳۸۱ باشد، آن بانک موظف است نسب به فروش ارز به نرخ روز مراجعه واردکننده جه تستتویه تعهد ارائه پروانه سبز گمرکی مبادرت و سپس اقدام به بازخرید ارز از مشتری به نرخ روز واریز ا سناد و صدور و ارسال اعلامیه خرید ارز طبق فرم نمونه پیو س شماره ۳ ( با تأکید به درج کد ۲۱ در فیلد مربوطه به منظور رفع تعهد واردات اقدام و بلافاصله عین ارز خریداری شده را نیز به حساب بانک مرکزی واریز و معادل ریالی آن را به نرخ روز واریز اسناد از این بانک دریافت نمایند.

۲-۱ – برای آن دسته از موارد که علیرغم آنکه تاریخ واریز اسناد آن از تاریخ ۱ / ۱ / ۱۳۸۱ به بعد بوده لیکن نرخ ارز، استثنائات نرخهای متداول قبل از تاریخ مذکور از جمله شناور، صادراتی و… با شد، وجه رفع تعهد ارزی میبایست مطابق بند فوق انجام پذیرد.
۳ -۱ – درخصوص تعهدات ارزی ناشی از عدم ارائه پروانه گمرکی، بیش بود و یا کسر تخلیه کالاهای وارده که تاریخ حواله، واریز/ظهرنویسی ا سناد از ۱ / ۱ / ۱۳۸۱ به بعد باشد، رفع تعهد ارزی منوط به استرداد عین ارز توسط واردکننده خواهد بود.
تبصره: چنانچه در راستای ایفای تعهدات به شرح فوق نتیجه مطلوبی حاصل نگردد ضروری است آن بانک ضمن ضبط وثایق مأخوذه، نسب به پیگیری موضوع از سازمان تعزیرات حکومتی اقدام نماید.
۴ – ۱ – برگشت عین ارز / اخذ مابه التفاوت بلحاظ محل تامین ارز به شرح ذیل می باشد:
۱-۴-۱ – چنانچه ارز مربوطه از محل ارز بانک مرکزی/ارز مرجع/ارز مبادله ای تامین شده با شد می بایستی نسب به استتترداد عین ارز به نرخ روز واریز استتناد درمورد اعتبار / برات اسنادی دیداری،ریفاینانس و فاینانس(، تاریخ ظهرنویسی اسناد درمورد اعتبار / برات اسنادی مدت دار( وتاریخ انتقال وجه درمورد حواله(به میزان تعهد ایفاء نشده توسط واردکننده و صدور اعلامیه خرید ارز طبق فرم نمونه پیوست شماره ۳ ( و ارسال یک نسخه ازاصل آن به این بانک ) موارد پیش از تاریخ ۲۹ / ۴ / ۱۳۹۴ ( و بعد از تاریخ اخیر الذکر با ثبت در سامانه رفع تعهد ارزی اقدام گردد.
تبصره: چنانچه نرخ ارز در روز واریز استناد درمورد اعتبار / برات استنادی دیداری، ریفاینانس و فاینانس(، تاریخ ظهرنویسی اسناد درمورد اعتبار/برات اسنادی مدت دار( و تاریخ انتقال وجه درمورد حواله(، بیشتر ازنرخ ارز در روز مراجعه وارد کننده جه تسویه تعهد باشد، مبنای محاسبه جه پرداخت معادل ریالی به مشتری براساس نرخ ارز در روز مراجعه خواهد بود. چنانچه نرخ فروش ارز این بانک کمتر از نرخ کمینه تعریف شده باشد، ملاک عمل برای تسویه ریالی باب استترداد ارز توسط واردکننده، نرخ فروش ارز بانک مرکزی به بانکهای عامل خواهد بود.

۱-۴-۲ – در خصوص اعتبارات اسنادی گشایش شده، بروات اسنادی ثب شده و حواله های ارزی صادره بعد از تاریخ ۲۲ / ۰۱ / ۱۳۹۷ ، چنانچه ارز مربوطه از محل ” سامانه معاملات الکترونیکی ارز “، “ارز حاصل از صادرات خود /دیگران” تامین گردیده باشد، درصورت عدم ایفای تعهد ارزی توسط متقاضی، رفع تعهد ارزی صرفات تعهد ارائه پروانه گمرکی( منوط به استرداد ارز به نرخ خرید ارز سامانه معاملات الکترونیکی ارز در روز واریز استناد درمورد اعتبار/برات استنادی دیداری، فاینانس و ریفاینانس(، ظهرنویسی استناد درمورد اعتبار/برات اسنادی مدت دار،( و روز انتقال وجه درمورد حواله) با صدور اعلامیه خرید ارز خواهد بود. مقتضیای مؤسسه اعتباری بلافاصله ارز خریداری شده را با هماهنگی ادارات آمار وتعهدات ارزی و بین الملل این بانک به حساب بانک مرکزی واریز و معادل ریالی آن را به نرخ مذکور، از این بانک دریافت نماید.

تبصره ۱ : چنانچه نرخ خرید ارز در روز قبل از مراجعه جه تسویه تعهد نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ارز (کمتر از نرخ ارز در روز واریز/ظهرنویسی و یا انتقال وجه بشرح فوق باشد، مبنای تسویه ریالی با واردکننده پرداخت معادل ریالی ارز عودت شده) نرخ ارز در روز قبل از مراجعه جه تسویه تعهد خواهد بود.

تبصره ۲ : در مواردی که ارز ثبت سفارش از محل کوتاژهای صادراتی و خارج از سامانه نیما تأمین شده با شد، مبنای خرید ارز به منظور رفع تعهد ارزی نرخ کمینه ارز در تاریخ “تأیید تأمین” و “روز مراجعه متقاضی جه رفع تعهد ارزی” خواهد بود. ضمانت نرخ مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ETS ( ملاک عمل می باشد.

در صورت تأمین ارز از محل منابع بانک مرکزی، چنانچه نرخ فروش ارز این بانک کمتر از نرخ کمینه تعریف شده باشد، ملاک عمل برای تسویه ریالی باب استرداد ارز توسط واردکننده، نرخ فروش ارز بانک مرکزی به بانکهای عامل خواهد بود.

۵ – ۱ – رفع تعهد ارزی از اعتبارات/بروات استنادی و حواله های ارزی انجام شتده ازمحل حساب ذخیره ارزی/صندوق توسعه ملی چنانچه بعلت عدم حمل/کسرتخلیه/بیش بود ارزش کالاهای وارداتی پروانه گمرکی ارائه نگردد و یا به لحاظ تغییر گمرک مقصد اختلاف ارزش اختلاف کرایه حمل داخلی( ایجاد شود، به میزان تعهد ارزی ایفاءنشده مرتبط با موارد فوق، از تاریخ معامله اسناد تا روز تسویه ازسوی متقاضی حداکثر تا مهلت تعیین شده برای ارائه پروانه سبز گمرکی بارعایت بخشنامه ها و مقررات موضوعه( جریمه ای بمیزان ۱۲ ٪ و باب صندوق توسعه ملی ۶ % تعلق میگیرد که میبایست از مشتری اخذ و بهمراه اصل و سود دوره مربوطه بصورت عین ارز تمامات به حساب بانک مرکزی درصورتیکه در بخشنامه های مربوطه شرایط دیگری تعیین شده باشد(ح حساب ذخیره ارزی/ صندوق توسعه ملی واریز شود. در صورت استنکاف متقاضی از پرداخت وجوه مورد بحث در مدت یاد شده ( آن بانک میبایست کل دیون مشتری را از منابع ارزی خود تادیه نموده و از مبالی مورد نظر سهمی به مؤسسه اعتباری تعلق نمیگیرد.

۶ – ۱ – درمواردیکه تامین ارز ازمحل سپرده ارزی متقاضی وبعد از تاریخ ۲۲ / ۱ / ۱۳۹۷ صورت گرفته باشد، در صورت عدم ایفای تعهد توسط متقاضی، رفع تعهد ارزی منوط به دریافت مابه التفاوت نرخ خرید ارز سامانه (ETS) در روز واریز اسناد در مورد اعتبار / برات اسنادی دیداری، فاینانس و ریفاینانس (، ظهرنویسی است ناد در مورد اعتبار / برات استنادی مدت دار( و روز انتقال و جهت در مورد حواله( تا نرخ فروش ارز سامانه (ETS) در روز مراجعه جهت تسویه خواهد بود. درارتباط با مواردی که نرخ ارز کاهش یافته، آن بانک بایسیت نسب به اخذ مابه التفاوت خرید و فروش ارز درسامانه مذکور به نرخ روز مراجعه مبادرت نموده و بلافاصله نسب به واریز مبالغی مربوطه به حساب شماره ۸۰۰۰۳۰۰۰۰۰۱۰۶۰۴۴ ( نزد بانک مرکزی ج.ا.ا اقدام نماید.

۲ – انعکاس موضوع تعهد ارزی (عوامل عدم ارائه اسناد حمل عدم ارائه پروانه گمرکی ورود کالا کسرتخلیه کسر ارزش و بیش بود ارزش): درصورتیکه واردکننده طبق موارد مندرج در بخشنامه و ظرف مهلت های مقرر اقدامی جه رفع تعهد ارزی به عمل نیاورده باشد میبایست به شرح ذیل اقدام گردد:

۱ – ۲ – درخصوص تعهدات ارزی قبل از تاریخ ۱ / ۱ / ۱۳۸۱ آن بانک کماکان مکلف است ضمن در جریان قراردادن وارد کننده از موضوع عدم ایفاء تعهد ارزی، اطلاعات لازم مطابق فرم نمونه پیوست شماره ۴ ( همراه با یک نسخه ازتصاویر اعلامیه فروش ارز صادره و فرم تعهدنامه مأخوذه فرم نمونه پیوست شماره ۷ ) را به این بانک اعلام و ارسال نمایند.

۲ – ۲ – با عنایت به سیاست تک نرخی ارز از سال ۱۳۸۱ ، بانک گشاینده اعتبار/برات اسنادی/حواله مکلف است درخصوص تعهدات ارزی پس از تاریخ ۱ / ۱ / ۱۳۸۱ تا تاریخ ۲۹ / ۴ / ۱۳۹۴ ضمن ارسال.فرم تکمیل شده پیوست شماره ۴ ( به این بانک موارد بعد از تاریخ اخیر الذکر با درج در سامانه رفع تعهد ارزی )، مراتب را توسط بخش حقوقی آن بانک رأسا از طریق مراجع ذیصلاح سازمان تعزیرات حکومتی استان ( پیگیری وضمن ثب در سامانه رفع تعهد ارزی نسب به تعقیب قضائی متعهدین ارزی اقدام و پس از حصول نتیجه این بانک را مطلع نمایند.

۳ – ۲ – ضمن جلب توجه و اجرای مفاد.اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تبصره ۷ ذیل بند ح( ماده ۲ ) مکرر چنانچه در بررسی تعهدات ارزی ایفاء نشده اشخاص حقیقی و حقوقی که به استناد ماده ۱۰ قانون تعزیرات حکومتی از مصادیق تخلف از ضوابط و مقررات دولت محسوب میگردد، مواردی همچون میزان تخلف ارزی، علت تخلف، تعداد تخلف، شرایط تخلف، میزان آثار سوء تخلف، سوابق  متخلف و ملاحظه سایر قرائن، طنت ارتکاب جرم اشخاص مزبور را برای آن مؤسسه اعتباری ایجاد نماید، لازم است.ضمن انعکاس موضوع به سازمان تعزیرات حکومتی وفق بند ۲ – ۲ – از قسمت ( بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی، راسات نسب به تعقیب کیفری متعهدین ارزی مذکور اقدام نمایند.

۴ – ۲ – در صورت صدور رأی قطعی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و یا سایر مراجع.قضایی مبنی بر برائ واردکننده، پیگیری تعهد ارزی فاقد موضوعی خواهد بود.درصورت صدور قرار منع تعقیب و قطعی آن, رفع تعهد منوط به تایید بخش حقوقی آن بانک / موسسه اعتباری مبنی بر طی کلیه مراحل دادرسی خواهد بود.

۳ – آزاد سازی وثایق

۱ – ۳ – در صورت ایفای تعهدات ارزی موسسه اعتباری می بایست نسب به آزاد سازی وثایق به نسب تعهدات ارزی ایفاء شده با درنظر گرفتن مهلت های مربوطه اقدام نماید.

۲ – ۳ – در صورت عدم ایفای تعهد ارزی موسسه اعتباری موظف است پس از اتمام مهلت های مربوطه نسبت به ضبط وثایق در صورت عدم نقدی بودن وثایق نسب به نقد نمودن و ضبط( اقدام نموده و پس از یکسال به حساب بانک مرکزی شماره ۸۰۰۰۳۰۰۰۰۰۱۰۲۶۶۲ شماره شبا ۷۶۰۱۰۰۰۰۸۰۰۰۳۰۰۰۰۰۱۰۲۶۶۲IR به نام اداره سیاستها و مقررات ارزی – حساب تضمین پروانه سبز گمرکی نزد اداره معاملات ریالی ( واریز نماید.

۳ – ۳ – در اجرای مفاد بندهای ۹ و ۱۴ ( از قسمت کلیات بخش اول مجموعه.مقررات ارزی، چنانچه از زمان ضبط وثایق توسط آن بانک تا زمان اعاده کامل ارز از سوی واردکننده کالا، کمتر از یک سال سپری شده با شد، وجوه مزبور صرفات در حسابهای مؤسسه اعتباری بلوکه میگردد و پس از ایفای تعهد به متقاضی عودت میگردد. لیکن در صورت.عدم.ایفای تعهدات ارزی ظرف مهلت.یکسال مورد اشاره، استرداد مبلغ جریمه مأخوذه موضوعی ندارد و آن بانک مکلف است علاوه بر ضبط وجه التزام و واریز به حساب مربوطه نزد این بانک، اقدام حقوقی لازم جه اعاده ارز دریافتی به سیستم بانکی را نیز معمول نماید.

۴ – مابه التفاوت ریالی تغییر گروه کالایی تأخیر در ارائه اسناد و پروانه

در مواردی که متقاضی نسب به ارائه پروانه گمرکی.مطابق اقدام نموده، لیکن رفع تعهد ارزی منوط به اخذ مابه التفاوت نرخ ارز گردیده است ، آن بانک میتواند در صورت اخذ وثایق و تضامین معتبر حسب اعتبار سنجی صورت گرفته توسط آن بانک ( و اخذ تعهد از واردکننده مبنی بر پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز متربت در مهلت های تعیین شده، نسب به ثبت پروانه گمرکی مزبور و صرفا انجام عملیات تطبیق در سامانه رفع تعهد ارزی اقدام نماید. ضمنات در صورت عدم پرداخ مابه التفاوت متعلقه در مهلت تعیین شده، بایستی آن بانک مبادرت به لغو تطبیق و پیگیری مجدد تعهدات ایفا نشده در سامانه های مربوطه نماید.

۵ – مصالحه ریالی با متعهدین ارزی ناشی از واردات کالا

شامل عدم ارائه پروانه گمرکی – کسر تخلیه – بیش بود ارزش کالا

( به منظور تسهیل در امر تسویه تعهدات ارزی معوقه واردکنندگان کالا و باستناد مصوبه هیأت محترم وزیران، چگونگی موضوع انجام مصالحه ریالی و ضوابط آن به شرح زیر  اعلام میگردد:
۱ – ۵ -اطلاعات مورد نیاز جه انجام مصالحه بانک عامل میبایست ضمن اخذ و ارسال درخواست کتبی واردکنندگان کالا اعم از خصوصی و دولتی( مبنی بر تمایل به انجام مصالحه ریالی، اطلاعات درخواستی مطابق فرم نمونه پیوست شماره ۵ ( را برای هر فقره به این بانک اعلام و ارسال نمایند:

۲ – ۵ -چهار چوب اجرائی مصالحه ریالی
تعهدات ارزی ایفاء نشده بخش خصوصی ناشی از عدم ارائه پروانه گمرکی ورود کالا، کسر تخلیه، بیش بود ارزش کالا که تاریخ واریز اسناد آنها از تاریخ شروع برقراری محدودی ارزی ۲۳ / ۸ / ۵۷ ( لغایت ۱۳۷۷ باشد طبق جدول ضمیمه پیوست شماره ۶ ( و تعهدات ارزی ایفاء نشده بخش دولتی وزارتخانه ها، سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی صرفنظر از سال ایجاد تعهد ارزی( و همچنین میزان تعهد براساس پیشنهادات موردی که توسط کمیته ویژه تسویه تعهدات.ارزی دستگاههای اجرائی مستقر در این بانک ارائه خواهدگردید، مشمول طرح مصالحه ریالی قرار خواهند گرفت .

۳ – ۵ -نحوه انجام مصالحه

۱ – ۳ – ۵ – بررسی و اقدام بر روی کلیه درخواست های مصالحه پس از ارسال اطلاعات به این بانک همراه با دریافت مدارک و اطلاعات لازم و با تعیین  و اعلام مبلغ مورد مصالحه به اداره دعاوی حقوقی این بانک انجام میپذیرد.

۲ – ۳ – ۵ – چنانچه از باب تعهدات ارزی کمتر از ده هزاردلار مشمول بخشودگی طبق جدول( نیز درخواستی به آن بانک واصل گردد مراتب می بایست جه انجام سایر اقدامات و اخذ تاییدیه نهایی به این بانک منعکس گردد.مستندات جدول مصالحه با متعهدین ارزی ناشی از واردات کالا )عدم ارائه پروانه کسر.تخلیه بیش بود ارزش کالا  برای معادل.هر دلار امریکا به ریال”نمونه فرم ها گواهی ورود کالا به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فرم اعلامیه خرید ارزجدول تعهد ارزی ( پیوست ۴ )جدول تعهد ارزی ( پیوست شماره ۵ )تعهدنامه مربوط به ورود و ترخیص کالای اعتبار/برات اسنادی/حواله

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اصلاح دستورالعمل ضمانت نامه های بانکی 🟠تعدیل حد ضمانتنامه های بانکی به جهت تأمین حقوق ورودی به مبلغ بیش ۱.۵...
تاریخ انتشار : 24 ساعت قبل
آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده 🔹سن خودروها باید بین ۳ تا ۵ سال باشد. 🔹خودرو بدون ثبت سفارش اجازه...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
ممنوعیت صادرات آرد ذرت و بلغور ذرت با توجه به شمولیت ارز حمایتی برای واردات ذرت، به استناد مفاد بند...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
*شماره تعرفه های مجاز برای ثبت‌سفارش توسط بازرگانان و واحدهای تولیدی وزارت صمت* 📣 قابل توجه کاربران محترم.سامانه جامع تجارت...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
فهرست ماشین آلات راهسازی معدنی دارای تاییدیه – ویرایش تیر ماه ۱۴۰۳ یادآوری ۱ – در صورتی که ماشین راه...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
اعمال شماره‌تعرفه‌ها و مجموعه‌ اعداد سال جدید (۱۴۰۳) بر روی خدمت “طقبه‌بندی سیستم هماهنگ‌شده تعرفه” و “نگاشت شماره تعرفه” 📢...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما