مقالات صادرات

مقالات واردات

کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1401

کتاب مقررات صادرات و واردات 1401

کتاب مقررات صادرات و واردات 1401 به منظور اطلاع از قانون صادرات و واردات و تعرفه های گمرکی و همچنین آیین نامه های اجرایی ، میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی هر سال پس از تصویب هیات وزیران به منظور تنظیم بازار چاپ و انتشار می یابد. 

 

نکته مهم قابل توجه کاربران محترم :

قسمت قوانین کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1401 ، به دلیل عدم تغییر مقررات ، مشابه کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات سال 1400 می باشد و تنها تعرفه های گمرکی آن تغییر کرده است .

 

فهرست مطالب کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1401

برای دریافت هر بخش از کتاب مقررات سال 1401 ، لطفا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.


بررسی تغییرات کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1401

کتاب مقررات صادرات و واردات دارای .قدمتی طولانی در عرصه. اطلاع رسانی به تجار و تولید کنندگان .بوده و سالیان سال برای .شفاف سازی تجارت. خارجی چاپ و منتشر .می شود. کتاب حاضر از سه .بخش تشکیل می شود. بخش اول قوانین و مقررات .مربوط به صادرات و واردات .و مبادلات مرزی. و برخی از قوانین. مرتبط دیگر ، بخش دوم جداول. پیوست آئین نامه اجرایی. قانون مقررات صادرات و واردات (مشتمل بر 98 فصل) که حقوق ورودی .اقلام و قوانین ویژه مرتبط .به هر فصل از جداول .در زمینه واردات و صادرات .را در بر دارد و بخش سوم. که شامل ضمایم است.

 تغییرات و اصلاحات  مربوط به این سه بخش در طی هر. سال در جلسات کمیسیون ماده یک آئین نامه . اجرایی قانون مقررات.  صادرات و واردات و سایر مراجع، بررسی و . تصمیم گیری شده  و در قالب اصلاح قانون ، آئین نامه های . مصوب هیات وزیران و یا . سایر موارد به دفتر مقررات صادرات. و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت . ارسال و پس از جمع بندی در کتاب .فوق پیاده سازی شده و سپس به . موسسه چاپ و نشر بازرگانی جهت چاپ . و انتشار ارسال می گردد.

صورت گرفته.  بر اساس قانون.  بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبات .هیئت‌وزیران به همراه .اصلاحات نمانکلاتور .سال ۲۰۲۲ که شامل اصلاحات . گسترده‌ای است . در کتاب مقررات صادرات و واردات.  سال ۱۴۰۱ اعمال‌شده است. و به‌زودی برای اطلاع و بهره‌برداری. واردکنندگان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان . و سایر ذینفعان چاپ.  و منتشر خواهد شد.

اطلاعات تکمیلی

این کتاب به. سه دلیل عمده دارای تغییرات .زیادی است، اول به دلیل تغییرات. اصلاحات نمانکلاتورهای .بینالمللی که هر پنج. سال یک مرتبه .تغییر می­کنند. تغییر نمانکلاتورها.  باعث تغییرات. گسترده و حتی جابجایی. تعرفه ­های جهانی در فصول .مختلف و تغییرات . متعاقب. آن در ردیف تعرفههای.  ملی شده است. برخی ردیف های .تعرفه.­ حذف شده­ اند .و در برخی . موارد ردیف.  تعرفه ­هایی اضافه.  شدهاند. علاوه بر این در سطح.  یادداشت­ ها و جداول نیز تغییراتی.  داشته­ ایم.

 دوم دلیل. تغییرات، مربوط .به قانون بودجه سال 1401 و تغییر .نرخ ارز محاسباتی .حقوق ورودی است. حقوق ورودی از .دو بخش. عوارض گمرکی و.  سود بازرگانی. تشکیل شده است . و با تغییر مبنای. محاسبه نرخ ارز . و حذف ارز. ترجیحی، دولت.  جهت کاهش. اثرات تورمی، نسبت به کاهش .سود. بازرگانی اقدام .نموده است. بنابراین اولا حقوق. ورودی.  کلیه کالاها بصورت. کلی.  تغییر. کرده‌اند، مگر .در موارد استثناء . که تعداد انگشت .شماری.  است، ثانیا ستون حقوق. ورودی به دو ستون. عوارض گمرکی و .سود بازرگانی تبدیل .شده است .

همچنین با توجه .به قانون بودجه سال .جاری ، حقوق گمرکی نهاده های. کشاورزی و دامی  و همچنین .دارو تجهیزات پزشکی از 4 به 1 تقلیل .یافته است.

 سوم تغییرات به جهت اضافه نمودن فهرست اقلام مشمول عوارض صادراتی به کتاب است. عوارض صادراتی که مصوب شورای اقتصاد است در جداول با ستاره  و در انتهای کتاب نیز بصورت فهرستی درج گردیده است.

نرخ ارزی که در سال 97 برای حقوق. ورودی کالاها در نظر گرفته شد بیش. از نرخ بانک بود، اما بازار نرخ .بالاتری داشت؛ دولت نرخ چهار هزار و 200 تومان را برای این موضوع. اعلام کرد، اما به‌مرور تفاوت نرخ ارز زیاد شد. به گونه‌ای که نرخ نیما در سال 1397 و 1398 به هشت هزار. و 500 تومان و ۱۱ هزار تومان رسید و فاصله. بین نرخی که دولت به‌عنوان. چهار هزار و 200 تومان اعلام کرد با نرخی .که در بازار بود و نرخی .که بانک به‌عنوان .نرخ نیما اعلام می‌کرد، تفاوت فاحشی داشت. و مشکلاتی را ایجاد کرد

کالاهایی با ارز 4.200

یعنی کالایی با ارز چهار هزار و 200 وارد می‌شد و نرخ محاسبه هم چهار هزار و 200 تومان بود، اما در بازار به نرخ آزاد به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید و در عمل ایجاد مفسده و رانت کرده بود. بر اساس قانون بودجه حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز ETS محاسبه می گردد. بنابراین در سال 1401 نرخ تعرفه ثابت اما ارزش آن با توجه به تغییرات نرخ ETS شناور خواهد شد. میانگین حقوق ورودی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ درصد بود که اکنون بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران پیشنهادی وزارت صمت، این عدد به ۱۴ درصد کاهش پیداکرده است.

اتفاقی که سال ۱۳۹۷ در خصوص.  شرایط ارزی کشور پیش.  آمد، باعث شد.  که نرخ ثابتی اعلام شود.  که در آن زمان چهار هزار.  و 200 تومان تعیین شد و در . همان زمان نیز بالاتر . از قیمت ارز در بازار بود. به هر حال تا سال 97 هم بصورت.  شناور محاسبه می­شده است.  و سابقه ذهنی در این . خصوص وجود دارد. افراد برای استفاده . از این کتاب باید تعرفه‌ها را بخوبی بشناسند، این موضوع بوسیله مطالعه کتاب‌های توصیفی یا شرکت در دوره‌های آموزشی محقق می‌گردد.

اطلاعات تکمیلی کتاب مقررات صادرات و واردات 1401

موضوعات مربوط به رفع تعهدات ارزی، شرایط اخذ کارت بازرگانی، شناخت بازارهای هدف صادراتی بسیار مهم است. بیشتر یادداشتهایی که اضافه شده.  است برای شفافسازی است، مواردی .مربوط به.  سازمان انرژی اتمی و مواردی هم مربوط .به اقلامی.  که با مجوز وزارت .بهداشت.  میتوانسته کاهش. حقوق . گمرکی داشته باشد.  در توضیحات. و مندرجات ذکر .شده است.. همچنین در رابطه با .عوارض . صادراتی هم در. مندرجات به . عنوان یادداشت آورده شده . است. عوارض صادراتی.  هم در فصول و هم در ضمایم.  اضافه شده است. در فصل ۹۸ نیز عمده . تغییرات. همان کاهش.  سود بازرگانی است.

تولیدکنندگان که مواد . اولیه وارداتی دارند . حتما کتاب را ببینند، هر کسی که کار.  صادرات و واردات . انجام. می دهد، اصناف تولیدی، ترخیصکاران، واردکنندگان، دستگاههای دولتی که.  متولی مجوزهای صادرات و واردات هستند . و هر فرد حقیقی یا حقوقی که به نحوی. با تجارت سر و کار دارد. سود بازرگانی همه کالاهایی.  که دارای حقوق ورودی پنج درصد هستند . به صفر کاهشیافته است و برای بیش.  از ۵۰۰ ردیف تعرفهای اعلامشده . از سوی وزارت

اطلاعات مرتبط به جهادکشاورزی

جهاد کشاورزی بر اساس. قانون بودجه امسال، کاهش حقوق گمرکی. از چهار درصد به یک درصد. را داشتهایم؛ همچنین حقوق ورودی. برخی از این کالاها .پنج درصد بوده یعنی ۱+۴ بوده که. چهار درصد حقوق گمرکی. آن بر اساس قانون بودجه .به یک درصد کاهشیافته و. سود بازرگانی آن نیز بر. اساس مصوبه هیئتوزیران صفر .شده است، بنابراین این اقلام با حقوق .ورودی یک درصد. وارد خواهند شد.

علاوه بر این کالاهایی که.  مربوط به وزارت بهداشت هستند.  شامل دارو و تجهیزات پزشکی.  نیز با اجازه وزارت بهداشت. اگر حقوق ورودی آنها . تا سال گذشته ۵ درصد بوده، اکنون برای واردات . مشمول یک درصد حقوق ورودی . میشوند. در این ویرایش کتاب، برای تجهیزات . پزشکی فهرستی.  اعلامشده است. که در کتاب مقررات. صادرات و واردات . برای شفافیت و آگاهی . واردکنندگان . مشخصشده، اما برای اقلام.  دارویی . فهرستی اعلامنشده . که بهعنوان . مندرجات ذیل  یادداشت فصول به . متقاضیان . اطلاعرسانی شده.  است. در صورت موافقت.  وزارت.  بهداشت، داروها نیز . میتوانند . شامل این کاهش حقوق.  گمرکی شوند.

سال گذشته که قانون بودجه ابلاغ شد، جلسات متعددی در کمیسیون ماده یک برای تغییر سود بازرگانی داشتیم و چندین شیوه نیز مطرح بود، اما به علت موضوع تغییر دولت، فشار تورمی احتمالی و جو روانی آن زمان، این اتفاق در دولت قبل نیفتاد در دولت جدید نیز با توجه به تغییر کابینه نیاز به بررسی مجدد وجود داشت، بنابراین دولت جدید نیز نتوانست سال گذشته به این جمعبندی برسد و این کار به سال ۱۴۰۱ موکول شد که درنهایت امسال اتفاق افتاد.

 

خرید کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1401 :

 

برای اطلاع از نحوه خرید و ارسال کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1401 به لینک زیر مراجعه کنید:

لینک خرید کتاب مقررات صادرات و واردات 

 


با عنایت به ابلاغ تعرفه های گمرکی در سال 1401 شما می توانید وضعیت گروه کالایی خود را بر اساس HS و شرح کالا در جدول فایل زیر جستجو نمایید و همچنین می توانید در جدول زیر آخرین وضعیت گروه کالای (گروه ۴ ، گروه ۲ و یا گروه ۱) را در این صفحه مشاهده کنید.

صفحه قابل جستجو :   تعرفه های گمرکی سال 1400 

                                                                                 تعرفه های گمرکی سال 1401

با توجه به حجم فایل، بارگزاری صفحه کمی طول می کشد لذا بعد از باز شدن صفحه کمی صبر نمایید

برای دانلود و مشاهده کلیه کتابهای قانون و مقررات صادرات و واردات منتشر شده به لینک زیر مراجعه نمایید .

دانلود تمامی کتابهای قانون و مقررات صادرات و واردات

جهت مشاهده قوانین و مقررات مهم می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

قانون مقررات صاردات و واردات

آیین نامه اجرایی قانون مقررات صاردات و واردات

قانون امور گمرکی

آیین نامه قانون امور گمرکی

مهم ترین قوانین و مقرراتی که هر بازرگان بایستی در ایران بداند

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست تجمیعی 548 شرکت فعال اقتصادی برگزیده گمرکی (AEO) ابلاغ فهرست تجمیعی 548 عنوان شرکت های.فعال اقتصادی برگزیده گمرکی (AEO)...
تاریخ انتشار : 14 ساعت قبل
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما