آموزش کامل ثبت سفارش خودروی جانبازان در سامانه جامع تجارت
ویرایش تیر ۱۴۰۳
شروع فرایند «ثبت سفارش» در عملیات تجارت خارجی، نیازمند ثبت پرونده جدید و اطلاعات مرتبط با آن در سامانه جامع تجارت است که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.
ثبت پرونده
جهت ثبت پرونده، پس از ثبت نام و ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب نقش «ایثارگر حقیقی» از منوی سمت راست «عملیات تجارت خارجی» و «مدیریت پرونده ثبت سفارش» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه صفحه «مدیریت پرونده ها» باز میشود.
برای ایجاد پرونده جدید جهت ثبت سفارش ،گزینه «پرونده جدید» را انتخاب کنید (تصویر ۱).
نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبتنام، ورود و دریافت نقش در سامانه جامع تجارت به بخش مستندات عمومی سامانه جامع تجارت و سند«آموزش عملیات پایه» مراجعه کنید.
۱- اطلاعات اصلی
۱-۱ اطلاعات پرونده
در سربرگ اطلاعات اصلی ، اطلاعات پرونده که شامل شماره پیش فاکتور (کشور ذینفع، تاریخ صدور پیش فاکتور و تاریخ اعتبار پیش فاکتور را وارد کنید (تصویر ۲).
۲-۱ اطلاعات فروشنده خارجی
در این قسمت ابتدا با انتخاب نوع فروشنده، شناسه ی ا نام فروشنده را وارد و بر روی جستجو کلیک کنید. از لیست نام فروشنده ، فروشنده را انتخاب کنید (تصویر ۳).
نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت شناسه فروشنده خارجی به بخش مستندات (فایلهای راهنمای تجارت خارجی) به وب سایت سامانه جامع تجارت مراجعه کنید و سند آموزش«دریافت شناسه فروشنده خارجی» را دریافت و مطالعه نمایید.
۲- گمرکی و حمل ونقل
روش حمل را باتوجه به نوع قرارداد از لیست انتخاب و گزینه درج را انتخاب کنید (تصویر ۵).
لازم به ذکر است روشهای حمل قابل انتخاب برای هر نوع قرارداد با توجه به شرایط قراردادی آن قرارداد مشخص میگردد، بنابراین لیست روشهای حمل قابل انتخاب با توجه به این موضوع برای هر نوع قرارداد ممکن است متفاوت باشد.
مرز ورودی، گمرک مقصد و کشور مبدأ را از لیست انتخاب کنید (تصویر ۶).
درصورتیکه کالا در چندین مرحله ترخیص میشود، گزینه تیک « حمل به دفعات» را فعال کنید (تصویر ۷).
با فعال کردن حمل به دفعات، انتخاب چندین روش حمل، مرز ورودی، گمرک مقصد و کشور مبدأ حمل امکانپذیر میشود.
با انتخاب گزینه حمل یکسره، کالا بدون تشریفات گمرکی قابل ترخیص خواهد بود. دقت شود امکان انتخاب این گزینه تنها برای کالاهایی با شرایط خاص ،مانند کالاهای فاسدشدنی، دارویی و… قابل انتخاب است.
محل بارگیری را وارد و ناوگان حمل ونقل را انتخاب کنید. در پایان بعد از تکمیل اطلاعات گزینه بعدی را انتخاب کنید.
۳- مالی و بانکی
در سربرگ مالی و بانکی، ابتدا باید مبلغ کل پیش فاکتور را وارد کنید. روش محاسبه مبلغ کل پیش فاکتور به صورت زیر است:
مبلغ کل پیش فاکتور = جمع مبالغ فوب کالا + هزینه حمل + سایر هزینه ها – مبلغ تخفیف
نکته: نوع ارز پرونده را «یورو» انتخاب نمایید.
نوع عملیات ارزی: بانکی
نوع عملیات ارزی را «بانکی» قرار دهید. ابتدا بانک و شعبه موردنظر را انتخاب کنید (تصویر ۹) سپس یکی از روشهای تأمین ارز را انتخاب کنید (تصویر۱۰). فیلدهای مبلغ تخفیف، هزینه حمل، نوع ارز و سایر هزینه ها را تکمیل کنید.
- خرید ارز از سیستم بانکی: تمام گروههای کالایی با اولویت ۲۱ تا ۲۷ ، امکان انتخاب گزینه خرید ارز از سیستم بانکی را داشته ولی باید توسط بانک مرکزی تخصیص ارز را دریافت کنند.
- از محل صادرات خود: در انتخاب محل تأمین ارز «از محل صادرات خود،» به جز کالاهایی که مشمول قیمت گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی میشوند، محدودیتی در انتخاب کالا وجود ندارد.
- از محل ارز خود و دیگران و از محل صادرات دیگران: محل تأمین ارزهای «از محل ارز خود»، «از محل ارز دیگران» و «از محل صادرات دیگران» تنها برای تعرفه های مشخصی قابل انتخاب است.
- تهاتر: امکان انتخاب این محل، تنها برای شرکتهای مشخصی وجود دارد .
پس از تکمیل اطلاعات، گزینه «بعدی» را انتخاب کنید.
۴- کالاهای پرونده
۱-۴ افزودن کالا
«جستجو» را انتخاب کنید. (تصویر ۱۲)
شماره تعرفه خودرو موردنظر باید موجود در فهرست تعرفه های تعیین شده باشد . برای دریافت فهرست شماره تعرفه های خودروی جانبازان، لطفا به بخش مستندات (فایلهای راهنمای تجارت خارجی) در وبسایت سامانه جامع تجارت مراجعه و فایل « فهرست شماره تعرفه های خودروی جانبازان » دریافت نمایید.
نکته: پس از جستجوی شماره تعرفه لازم است وضعیت نمایندگی را «خودروی جانبازران_موضوع تویب نامه شماره ۸۵۹۸۳/ ت۶۱۲۵۴ه مورخ ۱۸ /۰۵ /۱۴۰۲ هیات محترم وزیران» را انتخاب کنید (تصویر ۱۳).
پس از واردکردن شماره تعرفه موردنظر، گزینه «بررسی اطلاعات پایه» را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که در این بخش تنها شناسه کالاهایی نمایش داده میشود که نمایندگی یا خدمات پس از فروش آنها از دفترخدمات، نگهداری و تعمیر وزارت صمت دریافت شده باشد. با انتخاب شناسه کالا، اطلاعات برخی از فیلدها به صورت خودکار تکمیل شده و الزامی است سایر اطلاعات را بر اساس پیش فاکتور تکمیل نمایید (تصویر ۱۴).
نکات مهم مرتبط با کالاهای پرونده عبارت اند از:
- تکمیل «نام تولیدکننده» اختیاری بوده و حداقل باید یکی از دو فیلد «مشخصات فنی» و «استاندارد» را تکمیل کنید.
پس از تکمیل اطلاعات، گزینه «ثبت کالا» را انتخاب کنید .
۵- مستندات پرونده
برای بارگذاری مستنداتی همانند تصویر پیش فاکتور و قرارداد گزینه «افزودن مستند» را انتخاب و فایل موردنظر را بارگذاری کنید (تصویر ۱۵).
۶- حالت جدید پرونده
در پایان گزینه «ثبت» را انتخاب کنید تا وضعیت پرونده به حالت «جدید» تغییر پیدا کند (تصویر ۱۶).
در.این حالت صفحه ی مربوط به پرونده بسته شده و لازم است برای ادامه فرآیند و پیگیری پرونده مجددا از منوی سمت راست «عملیات تجارت خارجی» را انتخاب کرده و از زبانه های زیر آن «مدیریت ثبت سفارش پرونده» را انتخاب کنید (مرحله ۱ و ۲ در تصویر ۱).
دراین صفحه از طریق کد پرونده یا جستجوی دیگر مشخصات کلیدی پرونده، میتوانید پرونده مورد نظر را جهت ادامه فرآیند یا ویرایش جستجو کنید.
توجه داشته باشید که اگر بعد از تکمیل مرحله «اطلاعات اصلی» در فرایند ثبت پرونده به هر دلیل ادامه عملیات متوقف شود، وضعیت پرونده به حالت «پیشنویس» تغییر پیدا کرده و میتوانید در هر زمان دیگر به تکمیل آن بپردازید. پس از کاملکردن اطلاعات و دریافت شماره پرونده، وضعیت پرونده به «جدید» تغییر پیدا خواهد کرد .
۸- وضعیت جدید
بعد از قرارگرفتن حالت پرونده در وضعیت «جدید» و دریافت شماره پرونده ، با انتخاب گزینه جزئیات وارد صفحه جزئیات پرونده خواهید شد .
گزینه های تغییر سطح دسترسی، ابطال، کپی ، ویرایش پرونده و استعلام ضوابط برای شما فعال است (تصویر ۱۹).
برای ادامه عملیات ثبت پرونده گزینه «استعلام ضوابط» را انتخاب کنید
در مرحله استعلام ضوابط، اطلاعات پرونده شما مطابق قوانین و ضوابط روز بررسی خواهد شد.
۱-۹ رد پیش فاکتور
درصورتیکه اطلاعات ثبت شده در پرونده با ضوابط روز مغایرت داشته باشد، وضعیت پرونده «رد پیش فاکتور» میشود و از طریق زبانه «مشاهده سوابق تغییر وضعیت پرونده » (تصویر ۲۰) و ستون «پیام و هشدارهای دریافتی » میتوانید علت رد پیش فاکتور را مشاهده کنید (تصویر ۲۱).
اگر پرونده ثبت شده با ضوابط سامانه مطابقت داشته باشد وضعیت پرونده به «استعلام شده» تغییر میکند و گزینه درخواست مجوز فعال خواهد شد.
نکته: فرایند استعلام ضوابط معمو لاً کمتر از یک دقیقه طول میکشد. ممکن است به علت مشکل قطعی ارتباط با سامانه ثبت سفارش و یا دلایل دیگر، فرایند استعلام با مشکل روبه رو شود و پرونده در وضعیت در حال استعلام باقی بماند. در این صورت اگر پس از گذشت مدت زمان چند ساعت همچنان وضعیت پرونده در مرحله در حال استعلام ضوابط باقی بماند، میتوانید برای حل مشکل اقدام به ثبت تیکت پشتیبانی کنید.
۱۰- وضعیت استعلام شده
درصورتیکه پرونده نیاز به اخذ مجوز از سازما نهای مجوزدهنده را داشته باشد پس از استعلام ضوابط وضعیت پرونده به «استعلام شده» تغییر میکند. در این مرحله گزینه «درخواست مجوز» فعال میشود
در زبانه «مشاهده آخرین وضعیت درخواستها» میتوانید مجوز موردنیاز برای کالاهای پرونده را مشاهده کنید
۱-۱۰ درخواست مجوز
با انتخاب گزینه «درخواست مجوز» صفحه زیر نمایش داده میشود
نکته: پیش ازاین برای تمدید مجوز کد ۱۴ رقمی لازم بود که در حال حاضر دیگر به وارد کردن آن نیازی نیست.
- درصورتیکه برای اخذ مجوز نیاز به ارسال اسنادی اضافه بر اسناد.پیوست شده به پیش فاکتور دارید از این گزینه استفاده کنید.
- با استفاده از این گزینه میتوانید اسناد پیوست.نشده را مشاهده کنید.
- درصورتیکه سازمان مجو زدهنده فایل راهنمایی برای متقاضیان ارائه داده باشد، فایل راهنما را از اینجا دریافت کنید.
با انتخاب گزینه «ارسال درخواست مجوز» پرونده به سازمانهای مجوز دهنده ارسال میشود
۱۱- وضعیت منتظر مجوز
بعد از ارسال درخواست مجوز، وضعیت پرونده به «منتظر مجوز» تغییر پیدا میکند. در این حالت امکان.انجام عملیات بر روی پرونده وجود ندارد و باید برای پاسخ تأیید یا رد مجوز از سمت سازمانهای مجوز دهنده منتظر بمانید. هنگامی که پرونده در وضعیت منتظر مجوز قرار داشته باشد، با انتخاب گزینه «ارسال رد درخواست مجوزها» میتوانید درخواست مجوز خود را قبل از بررسی سازمان مجوزدهنده، رد کنید.
در این حالت اگر سازمان مجوزدهنده ای بر روی درخواست مجوز شما اقدامی نکرده باشد، سامانه جامع تجارت نتیجه ردیف مجوز مربوطه را رد میکند .
نکته: گزینه «ارسال رد درخواست مجوزها» فقط یکبار پس از انتظار برای مجوز هر پرونده قاب لاستفاده است.
همچنین در زبانه «مجوزهای موردنیاز»، مجو زهای موردنیاز.کالاها به شما نمایش داده خواهد شد
۱۱-۱: رد درخواست مجوز
اگر مجوز موردنظر توسط حداقل یکی از سازمانهای مجوزدهنده رد شود، وضعیت پرونده به «رد درخواست مجوز» تغییر پیدا میکند. برای رفع نقص ابتدا به منوی عملیات تجارت خارجی مراجعه و گزینه «مدیریت پرونده ثبت سفارش» را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پرونده موردنظر، جزئیات.پرونده را انتخاب کنید. باتوجه به علت رد و با انتخاب.گزینه «ویرایش پرونده» (تصویر ۳۰)، اصلاحات لازم را در پرونده خود انجام داده و درخواست.مجوز خود را مجدداً برای سازمان مجوز دهنده ارسال کنید .
اگر پرونده شما به مجوز چندین سازمان نیاز داشته باشد و حتی یکی از سازمانها مجوز را رد کرده باشد ، پرونده «رد درخواست مجوز» میشود. برای ارسال مجدد درخواست مجوز به سازمان مجوزدهنده باید پرونده را ویرایش کرده و مجدد درخواست مجوز را ارسال کنید.
نکته: تا زمانی که نتیجه مجوز دریافت نشود، وضعیت پرونده تغییر نمیکند و درصورتیکه در این وضعیت نیاز به ویرایش داشته باشد باید منتظر دریافت نتیجه از همه سازمانها بمانید و یا از درخواست رد مجوزها استفاده کنید. در نتیجه ویرایش پرونده در وضعیت منتظر مجوز امکانپذیر نیست.
۲-۱۱ تائید درخواست مجوز
پس از تأیید مجوزهای موردنیاز پرونده، وضعیت پرونده به «آماده ثبت سفارش» تغییر پیدا میکند .
نکته: با مراجعه به بخش «مدیریت مجوزها» از منوی عملیات.تجارت خارجی (تصویر ۳۱) میتوانید وضعیت درخواستهای مجوز خود را مشاهده کنید (تصویر ۳۲) .
پس از تأیید مجوزها و تغییر.وضعیت پرونده به «آماده ثبت سفارش»، گزینه «درخواست ثبت سفارش» برای شما فعال خواهد شد (تصویر ۳۳).
با انتخاب این گزینه ،پس از ارسال اطلاعات به سامانه.ثبتارش و طی کردن مراحل کارشناسی (در صورت نیاز پرونده به کارشناسی) پرونده شما وارد مرحله «آماده.پرداخت کارمزد» خواهد شد .
ممکن است پس از انتخاب گزینه «درخواست ثبت سفارش» تا دقایقی (در صورت بروز اختلال در سیستم به مدت طولانی تر) وضعیت پرونده «در حال ثبت سفارش» باقی بماند و پس از آن پرونده وارد مرحله بعد شود. درصورت یکه پرونده مدت زمان زیادی در وضعیت در حال ثبت سفارش بماند کاربر میتواند با ثبت تیکت و یا تماس با پشتیبانی سامانه جامع تجارت نسبت به پیگیری خطا اقدام نماید .
۱۳– وضعیت آماده پرداخت کارمزد
در وضعیت «آماده پرداخت کارمزد»، امکان پرداخت کارمزد پرونده با انتخاب گزینه «پرداخت کارمزد» برای شما فعال خواهد شد.
برای محاسبه کارمزد در باید معادل ریالیِ (طبق نرخی که از بانک مرکزی دریافت میشود) مبلغ کل ثبت سفارش را تقسیم بر عدد ۲۰۰۰ کنید. توجه داشته باشید که برای پرداخت کارمزد فقط ۱۵ روز فرصت دارید و درصورت یکه در مدت ۱۵ روز کارمزد پرداخت نشود، پرونده باید مجدداً ویرایش شود. مبلغ کارمزد در فرایند.تمدید ثبت سفارش نیز برابر با معادل ریالیِ (طبق نرخی که از بانک.مرکزی دریافت میشود) مبلغ کل ثبت سفارش تقسیم بر عدد ۲۰۰۰ میباشد. در فرایند ویرایش مبلغ کارمزد تنها به ازای مابه التفاوت مبلغ.محاسبه شده کنونی و آخرین مبلغ کارمزد.محاسبه شده دریافت خواهد شد .
نکته: حداقل مبلغ کارمزد برای فرایندهای افتتاح،تمدید و ویرایش ثبت سفارش برابر با «معادل ریالی ۱۰۰ یورو» می باشد.
۱۴- وضعیت ثبت سفارش
بعد از پرداخت کارمزد و انتقال به صفحه اصلی، شماره هشت رقمی ثبت سفارش برای شما قابل نمایش است و فرایند ثبت سفارش شما با موفقیت به پایان میرسد
فهرست شماره تعرفههای« خودروی جانبازران_موضوع تصویب نامه شماره ۸۵۹۸۳/ت۶۱۲۵۴هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ هیات محترم وزیران»