مقالات صادرات

مقالات واردات

وزن حجمی يا وزن قابل پرداخت بار

وزن حجمی يا وزن قابل پرداخت بار ( Chargeable Weight or Volumetric Weight ) 

وزن حجمی يا وزن قابل پرداخت بار : یکی از موارد بسیار مهم که گاهی باعث سردرگمی در حمل و نقل های بین المللی می شود، نحوه محاسبه وزن بارنامه می باشد. نکته حائر اهمیت این است که در حمل و نقل هوایی دو واحد وزن حقیقی به لاتین ( Gross Weight ) و وزن حجمی به لاتین ( Volume weight ) مورد سنجش و محاسبه قرار می گیرد.

وزن حقیقی همان وزنی است که پس از وزن کردن کالا بر روی باسکول گمرک فرودگاه مشخص می گردد و وزن حجمی با توجه به ابعاد بیرونی بسته پس از بسته بندی محاسبه می گردد.

فرمول وزن حجمی در حمل و نقل هوایی

در حمل هوایی برای محاسبه قیمت حمل علاوه بر وزن حقیقی بار که با ترازو یا باسکول اندازه گیری می شود، حجم بار نیز مورد نظر قرار می گیرد. زیرا با توجه به محدودیت فضای حمل بار هواپیما، بارهایی که سنگین بوده و در عین حال فضای کمتری از محوطه حمل بار هواپیما را اشغال کنند برای شرکت های حمل بار به صرفه تر می باشند.

از این رو شرکت های هوایی فرمولی را به کار می گیرند که بر اساس آن هر یک متر مکعب بار باید حداقل 167 کیلو وزن داشته باشد. در غیر اینصورت شرکت ها وزن محاسبه شده از طریق اندازه گیری حجم را ملاک محاسبه هزینه قرار می دهند. مطابق فرمول زیر ابتدا وزن معادل حجم بار محاسبه شده سپس با وزن واقعی كالا يا وزن باسكولی مقایسه می شود و هر کدام از این دو بیشتر باشد آن را به عنوان وزن قابل پرداخت ( Chargeable Weight ) انتخاب می کنند.

اهمیت ابعاد کشتی ها در حمل و نقل دریایی :

مواردی در حمل و نقل بین المللی وجود دارد که ابعاد کشتی خواه ناخواه مهم می شود. ابعاد و وزن بسیار کالا در این ساختمان حرفه، برای کشتی ها محدودیت ایجاد می کند. به عبارت دیگر یک کشتی تنها می تواند با توجه به استانداردهای معماری خود، وزن و ابعاد مشخصی از کالا را در برگیرد.

مواردی دیگری وجود دارد که در تنگه های خاصی مانند مالاگا  و سوئز  که هر کشتی ای نمی تواند کالایش را از آن ها حمل کند. گزارش ها حاکی از آن است که کشتی های TEU 125000 و TEU 18000  قادر به انجام این مهم می باشند.

 

وزن معادل حجم = 6000 / ( طول x عرض x ارتفاع )

  • ابعاد بر حسب سانتی متر

      * چنانچه در عمل بیش از یک بسته با ابعاد یکسان داشته باشیم تعداد بسته ها نیز باید در حاصلضرب فوق قرار گیرد و اگر ابعاد بسته ها متفاوت باشد ابتدا باید حاصل ضرب برای بسته های هم اندازه محاسبه شده سپس با یکدیگر جمع شده و در آخر بر عدد 6000 تقسیم شود

  • ابعاد بر حسب اینچ

    * برای محاسبه وزن حجمی با استفاده از اینچ، طول را در عرض در ارتفاع (L x W x H) در اینچ ضرب کنید تا اینچ مکعب به دست آید، 

  • ابعاد بر حسب پوند

    * برای به دست آوردن وزن به پوند با استفاده از اینچ، نتیجه اینچ مکعب را بر ۱۶۶ تقسیم کنید.

  • ابعاد بر حسب کیلوگرم

    * برای به دست آوردن وزن بر حسب کیلوگرم با استفاده از اینچ، نتیجه اینچ مکعب را بر ۳۶۶ تقسیم کنید.

توجه: تمام ابعاد و وزن ها به نزدیکترین عدد کامل گرد می شوند.

تبدیل های اساسی:
10 اینچ = ۲.۵۴ سانتی متر (سانتی متر) / ۱ سانتی متر = ۰.۳۹۳۷۰۱
10 پوند = ۰.۴۵۳۵۹۲ کیلوگرم / ۱ کیلوگرم = ۲.۲۰۴۶۲ پوند

 

وزنی که برای فریت بار ( ارسال بار ) ایرلاین از مشتری می پذیرد به ترتیب زیر تقسیم بندی می شود :

  • وزن بار مینیمم ( Mimimum ):

این وزن برای فریت بار معمولا بین یک کیلوگرم تا 10 تا 11  کیلوگرم می باشد که هزینه ی آن بستگی به نقطه مقصد (کشور یا شهری که قصد فریت بار را به آن دارید) دارد.

  • وزن نرمال (Nurmal) :

این وزن برای فریت بار از 10-11 کیلوگرم یا معمولا از 8-7 کیلوگرم تا حدود 30 کیلوگرم است و برای محاسبه هزینه فریت بار همانند گزینه اول انجام می پذیرد.

  • وزن 45 کیلوگرم :

این وزن برای فریت بار زمانی که معمولا وزن بار بالای 34-35 کیلوگرم است، به صورت اتوماتیک 45 کیلوگرم حساب می شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هزینه ی 45 کیلوگرم کمتر از هزینه ی 35 کیلوگرم است. برای همین برای فریت بار در چنین حالتی 45 کیلوگرم با صرفه تر است.

  • وزن 100 کیلوگرم :

برای فریت باری که دارای 100 کیلوگرم تا 300 کیلوگرم است هزینه ثابت است.( البته برخی از شرکت های فریت بار برای فریت بارهای 250 کیلوگرم هم نرخ خاصی دارند)

  • وزن 300 کیلوگرم :

در حورد فریت بار 300 کیلوگرمی می توان گفت که هزینه اش پایین تر از فریت بارهای 100 کیلوگرمی است. برای مثال : اگر بارتان روی مسیر تورنتو 300 کیلوگرم باشد، هزینه ی ارسال هر کیلوگرم آن از هزینه ارسال بار با وزن 100 کیلوگرمی کمتر خواهد بود.

  • وزن 500 کیلوگرمی :

اگر روال بالا را در نظر بگیریم متوجه می شویم با افزایش وزن بار هزینه ی هر کیلو بار کاهش پیدا می کند و فریت بارهای 500 کیلوگرمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • وزن های بالای 1000 کیلوگرم :

این نوع بارها را در اصطلاحات فریت بار بارهای تناژ می گویند. بارهای تناژ عمدتا در فریت اثاثیه منزل و یا لوازم شخصی اتفاق می افتد که شامل مبلمان و میز و … می باشد که وزنشان از 1000 کیلوگرم بالا می زند. درباره هزینه فریت بار برای بارهای تناژ نیز با افزایش وزن بار هزینه هم کاهش پیدا می کند.

 

مثال :

فرض کنید که کالای شما به تعداد 8 بسته با وزن کل 75 کیلو گرم با ابعاد زیر می باشد : وزن حجمی

100x 40 x 35 به تعداد 3 بسته

20x 10 x 10 به تعداد 4 بسته

75x 89 x 34 به تعداد 1 بسته

109 = 6000 / (100x 40 x 35 x 3 + 20 x 10 x 10 x 4 + 75 x 89 x 34 x 1)

با توجه به عدد 109 که از 75 بزرگتر می باشد وزن مورد محاسبه همان عدد 109 (کیلوگرم) می باشد.

 

 

کاربران عزیز :

در این بخش از سایت لیست مشاوران امور حمل و نقل کالا قابل مشاهده است. برای مشاهده جزئیات کامل و تماس با هر کدام شما می توانید به صفحه اختصاصی هر مشاور مراجعه نمایید.

مشاوران امور حمل و نقل کالا

 

برای مشاهده آخرین اخبار و مقررات حمل و نقل به لینک زیر مراجعه نمایید.

قوانین حمل و نقل

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 19 ساعت قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
“آشنایی با اتاق تعاون ایران ”اتاق تعاون به عنوان عالیترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمامی مساعی خود را برای...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما