گروپاژ یا حمل مشترک بار چیست؟

گروپاژ یا حمل مشترک بار

گروپاژ یا حمل مشترک بار 

گروپاژ یا حمل مشترک بار : اگر مقدار و حجم کالا کمتر از مقدار فضای یک کانتیز باشد، بهتر است کالای واردکننده با کالای دیگران به صورت مشترک در یک کانتینر باشد. زیرا هزینه حمل را پایین می آورد اما زمان حمل بیشتر طول می کشد. به این اقدام اصطلاحا گروپاژ می گویند.

همانطور که می دانید حجم یک کانتینر ۲۰ فوتی حدود ۳۵ متر مکعب است. لذا شرکت های وارداتی که خدمات فورواردری ارائه می دهند بار را از مشتری با اعلام هزینه دریافت کرده و چون مشتریان زیادی دارای کالاهای خورده بار هستند بازرگانی ها می توانند بار را جمع کرده و یک جا ارسال کنند که اصطلاحا به آن گروپاژ و یا خرده بار می گویند.

اما هنگامی که بار به صورت FCL ( Full container Loading ) حمل می شود، طبیعتا بایستی کل حجم یک کانتینر اشغال شود. به صورتی که کانتینر های ۲۰ فوت HQ امکان بارگیری تا ۳۵ متر مکعب و کانتینر های ۴۰ فوت HQ تا حدود ۷۰ متر مکعب قابلیت بارگیری دارند.

باید بدانیم که حمل خرده بار نیز قواعد خودش را دارد. حمل همزمان بسیاری از کالاهای که نیاز به استاندارد اجباری دارند و به صورت خرده بار است با کالاهایی مثل قطعات الکترونیک و یا هر کالایی که نیاز به استاندارد و یا مجوز ندارند کار بسیار اشتباهی است.

چرا که این امر باعث می شود کل بار تا زمان اخذ مجوز کالاهای نیازمند استاندارد در گمرک مانده و اجازه ترخیص به آن داده نشود و زمان زیادی را برای رسیدن بار از دست بدهید.

انواع کانتینر برای حمل بار

  • استفاده از کانتینرهای FCL :

این کانتینرها که تقریبا خصوصی هستند و برای حمل بار کالاهایی می باشد که فقط یک پروانه ی گمرکی دارند.

  • استفاده از کانتینرهای LCL :

از این نوع کانتینرها که برای حمل کالاهای مختلف مربوط به چند فرد استفاده می شود و دارای چند پروانه ی گمرکی می باشند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر، مقاله حمل و نقل FCL و LCL تفاوت آن ها را مطالعه نمایید.

بارهای که با گروپاژ حمل می شوند

  • بارهای نمایشگاهی بین دو کشور
  • اخذ نمونه کالاهای تجاری از شرکت های مختلف
  • خریدهای با حجم کم مناسب است.
  • واردات کالای موقتی به عنوان مثال تعمییرات دستگاه های معدنی که بعد از طی زمانی مشخص از کشور خارج می شود.
  • دستگاه های حساس مانند ایکس ری که با احتیاط باید حمل شوند از طریق حمل هوایی
  • برای مصارف شخصی خرید از سایت های حراجی و هر سایتی در دنیا

معایب و محاسن حمل مشترک

مزایای حمل بار از طریق گروپاژ

زمانی که برای حمل کالا از گروپاژ استفاده می کنید هزینه ی حمل بار کاهش پیدا می کند.

معایب حمل بار از طریق گروپاژ

زمان حمل کالا افزایش پیدا می کند و این افزایش زمان دلایل گوناگونی دارد. مثلا در هنگام بارگیری نمی توان کالاهایی را که نیاز به دریافت مجوز استاندارد ندارند را به همراه کالاهایی که به آن ها مجوز اجباری استاندارد تعلق می گیرد با هم بارگیری کرد.

زیرا در هنگام ترخیص کالا دچار مشکل می شوید و بار شما باید در کنار کالاهایی که نیاز به دریافت مجوز استاندارد دارند باقی بماند در نتیجه به علت طولانی شدن ترخیص کالا بازار فروش آن کالا را از دست داده و دچار ضرر می شوید.

حمل کننده های کالا با کنار هم قرار دادن کالاهای گروه گروه، یک رسید به صاحبان کالا ارائه می دهند و خود به عنوان مالک کل کالاها محسوب می گردند و بدین صورت حمل کننده کالا فقط یک بارنامه جهت فوروارد صادر می نمایند.

 

کاربران عزیز :

در این بخش از سایت لیست مشاوران امور حمل و نقل کالا قابل مشاهده است. برای مشاهده جزئیات کامل و تماس با هر کدام شما می توانید به صفحه اختصاصی هر مشاور مراجعه نمایید.

مشاوران امور حمل و نقل کالا

 

برای مشاهده آخرین اخبار و مقررات حمل و نقل به لینک زیر مراجعه نمایید.

قوانین حمل و نقل

 

مطالب بیشتر

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرآیند صدور گواهی بهداشتی حمل دام زنده مقدمه : قرنطینه به عنوان یکی از رکنها و ابزارهای مهم در تأمین...
تاریخ انتشار : 2 ساعت قبل
فهرست جدید کد تعرفه‌های مشمول ارز حاصل از صادرات خود و دیگران 🔻سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد:...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
اقلام مشمول جزء (٢) بند (الف) تبصره (٩) قانون بودجه سال ١۴٠٣ کل کشور موضوع اضافه شدن و اصلاح برخی...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
*آغاز درج برنامه تولید سال ۱۴۰۴ و توقف پذیرش برنامه تولید سال جاری واحدهای تولیدی از ابتدای آبان ۱۴۰۳* 📢...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
نحوه تعیین ارزش کالاهای صادراتی و چگونگی اعتراض به ارزش اظهاری اظهار کالا در گمرکات اجرایی به منزله پذیرش ارزش...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
شرایط برخورداری از معافیت صادرات کالا و خدمات موضوع ماده ۱۴۱ و استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ( از...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما