ساختار GTIN

پکیج آموزش صادرات و واردات و ترخیص کالا

ساختار GTIN

ساختار GTIN : GTIN خانواده ‏ای از ساختارهای داده‏ای GS1 (EAN.UCC) را توصیف می ‏کند که ۱۴ رقم را به کار می‏ گیرد. کد GTIN شناسه کالا برای اطمینان از تقلبی نبودن آن است و در حال حاضر به طور گسترده‏ ای به شکل بارکد مورد استفاده قرار می‏ گیرد. البته می ‏تواند به صورت های مختلف دیگری نیز از قبیل شناسایی فرکانس رادیویی ( RFID ) به کار رود و به شکل انواع مختلف دیتا کریرها رمز شود. GTIN تنها یک عبارت است و هیچ تاثیری بر استانداردهای موجود ندارد و هیج الزامات اضافه ‏ای برای سخت افزارهای اسکن به همراه ندارد.

 


 

جهت ثبت نام / ورود به سامانه شناسه کالا کلیک کنید.

برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه شناسه کالا کلیک کنید.

 

GTIN چیست

شناسه جهانی قلم کالای تجاری ( GTIN )، شناسه بین المللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه شده و در بیش از ۱۱۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این شناسه معمولا توسط تولیدکننده از سازمان مورد نظر خریداری شده و سالانه باید مجددا شارژ گردد.

تعداد ارقام این شناسه به طور معمول ۸ ، ۱۲ ، ۱۳ یا ۱۴ رقم است. در ایران معمولا که سیزده رقمی رایج است که با پیش شماره ۶۲۶ شروع می گردد. تولیدکنندگان ایرانی برای دریافت این کد بایستی به مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند.

 

 

خانواده ساختارهای داده ‏ای که GTIN آن ها را دربر می‏ گیرد عبارت است از :
  • GTIN-12 (UPC-A) : یک عدد ۱۲ رقمی که در ابتدا در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت.
  • GTIN-8 (EAN/UCC-8) : یک عدد ۸ رقمی که به طور غالب خارج از آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می ‏گیرد.
  • GTIN-13 (EAN/UCC-13) : یک عدد ۱۳ رقمی که به طور غالب خارج از آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می ‏گیرد.
  • GTIN-14 (EAN/UCC-14 or ITF-14) : یک عدد ۱۴ رقمی که برای شناسایی اقلام تجاری در انواع سطوح بسته‏ بندی مورد استفاده قرار می‏ گیرد.

ساختار GTIN

موسسه شماره گذاری اروپا ( EAN ) در سال ۱۹۷۷ با همکاری کارخانجات توليدی و توزيع­ کنندگان ۱۲ کشور اروپايی به عنوان موسسه ­ای غيرانتفاعی تحت قوانين دولت بلژيک تاسيس شد. نام اين موسسه از اول سال ۲۰۰۵ ميلادی به GS1  تغيير يافت.

رسالت GS1  هدايت، طراحی و تحقق استانداردهای جهانی به منظور بهينه سازی و توسعه زنجيره عرضه و تقاضا است. از ديگر اهداف GS1 ساده کردن تجارت جهانی با متصل کردن جريان داده‏ ها به جريان کالاها است.

GS1 يک مجمع بين‌المللی غيرانتفاعی است كه از اجتماع سازمان‌های عضو در بيش از ۱۰۰ كشور شكل گرفته است و هدف آن طراحی و پياده‌سازی استانداردها و راه‌كارهای جهانی به منظور بهبود كارايي و شفافيت زنجيره تامين جهانی و در بين بخش‌های مختلف می باشد.

برخی از مهم‌ترین ویژگی های این سازمان به شرح زیر است :
  • GS1  یک سازمان جامع جهانی است که در زمینه استانداردهای جهانی شناسایی کالا بیش از ۳۰ سال تجربه عملیاتی دارد.
  • سازمان GS1 محدوده وسیعی از محصولات، خدمات و راهکارهای مختلف را ارائه می‌دهد که به طور قابل توجهی باعث بهبود قابلیت‌های زنجیره تأمین و تقاضای کالا می‌شود.
  • این سازمان در زمینه‌های مختلف حرفه‌ای و صنعتی مانند بهداشت، دفاع و حمل و نقل در حال سرویس دهی به صنایع است.
  • در حال حاضر یکصد و سه کشور به عنوان مرکز شماره گذاری (Member Organization) نماینده رسمی سازمان GS1 انتخاب شده‌اند و در سطح جهان متجاوز از یک میلیون شرکت عضو این سازمان هستند.
  • این سیستم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که به طور جهانی و منحصر به‌فرد اشیاء و کالاهای فیزیکی‌شان را مانند اقلام تجاری (سرویس و محصولات) ، اموال و دارایی‌ها، واحدهای لجستیکی، محموله‌ها و موقعیت‌های فیزیکی و موضوعات انتزاعی مانند یک بنگاه یا یک رابطه خدماتی بین تدارک کننده و تدارک گیرنده را شناسایی کنند.
  • به طور كلی كد شناسه كالا و خدمات GS1 در چهار حوزه ‌خرده فروشی ، انبارداری ، بيمارستان‌ها و در انتقال پيام‌های تجاری كاربرد دارند.
  • لازم به ذكر است علاوه بر كد شناسه كالا و خدمات كه تحت عنوان GTIN (Global Trade Identification Number) شناخته می شود، اين سازمان در بيش از ۱۰ حوزه‌ ديگر نيز به ارائه خدمات كدينگ می پردازد كه از جمله آن ها می توان به حوزه حمل و نقل (SSCC)، شناسايی دارايی های فردی (GIAI)، شناسايی نوع اسناد (GDTI)، استاندارد تبادل داده بين شركت ها (GS1-128) و … اشاره نمود.
شماره گذاری GS1 فاقد طبقه بندی اقلام است. ساختار کد به صورت جدول زیر است :
  • بخش اول : کد کشور که برای ایران مقدار ۶۲۶ ثبت شده
  • بخش دوم : کد شرکت
  • بخش سوم : سریال کالا
پیش شماره کشور کد عضویت شرکت شماره سریال کالا عدد کنترل
G1 G2 G3 M1 M2 M3 M4 M5 N1 N2 N3 N4 C
۶ ۲ ۶ ۱ ۴ ۱ ۱ ۲ ۰ ۳ ۱ ۲ ۹

ایران کد GTIN  را از کجا تهیه کنیم؟

کد ملی ۱۶ رقمی کالا از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل ۷ رقم ابتدایی از سمت چپ این کد است و نشان‌دهنده جایگاه محصول در ساختار ملی طبقه‌بندی کالا است. در ادامه ۵ رقم میانی کد ملی کالا نشان‌دهنده مشخصات مرجع عرضه‌کننده کالا است. یعنی هر عرضه‌کننده‌ای فارغ از این که خود کالا را تولید کرده باشد یا تنها وارد کننده آن کالا بوده است، باید ضمن مراجعه به نمایندگی‌های ایران‌کد و ارائه مدارک لازم یک کد ۵ رقمی عضویت دریافت نماید. لازم به ذکر است که این ۵ رقم در مورد تمامی محصولات این شرکت مشترک خواهد بود. در نهایت ۴ رقم پایانی نشان‌دهنده یک شماره سریال است که کالا را از سایر محصولات مشابه منحصر می‌سازد.

 

جهت ورود به سایت ایران کد ، وارد لینک زیر شوید :

سایت ایران کد

 

چه تفاوتی بین کد ۱۳ رقمی GS1 و ایران کد ۱۶ رقمی وجود دارد؟

کد ۱۳ رقمی GS1 در واقع کد GTIN کالاست که بر مبنای شناسایی کالا در سیستم بین المللی GS1 صادر می‌شود و ایران کد نماینده نهاد GS1 در داخل ایران است. این کد برای شناسایی کالای قابل عرضه در فروشگاه ها و سیستم‌های عرضه از جمله صادرات استفاده می‌شود و محتوای اطلاعاتی ندارد. کد ۱۶ رقمی ایران کد با داشتن سه بخش طبقه بندی ملی کالا ، سریال عرضه کننده و سریال کالا ، علاوه بر کارکردهای کد GS1 ، جایگاه کالا در طبقه‌بندی ملی کالا را مشخص می‌کند و برای شناسایی و طبقه بندی کالا در فرایندهای زنجیره تأمین از جمله تدارکات و طبقه‌بندی اقلام انبارها، کاربرد گسترده‌ای دارد.

 

مطالب بیشتر در خصوص سامانه

 

جهت مشاهده و ثبت نام در دوره های آموزشی صادرات و واردات و ترخیص کالا کلیک کنید.

 

پکیج آموزش صادرات و واردات و ترخیص کالا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =