ضرورت سامانه شناسه کالا
ضرورت سامانه شناسه کالا را در مقاله زیر بررسی نمایید.
جهت ثبت نام / ورود به سامانه شناسه کالا کلیک کنید. |
برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه شناسه کالا کلیک کنید. |
در سالهای اخیر ، گستردگی دامنه فعالیتهای بازرگانی ، تجاری ، تولیدی و خدماتی و همچنین افرایش تنوع کالاها و خدمات ، نیازمندیهای جدیدی را برای مدیریت زنجیرههای تامین داخلی و بینالمللی و کاراتر نمودن آن ایجاد کرده است.
به فراخور این نیازمندیها ، راه حل ها ، ابزارها و ساز و کارهای جدید و متنوعی که اکثرا مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشند ، فراهم شده است.
یکی از چالشهایی که در فرایندهای تجاری و بازرگانی همواره مطرح بوده ، بحث شناسایی کالا و خدمات است.
راهکاری که از سالها پیش برای پاسخ به این چالش به کار گرفته شده است ، استفاده از سیستمهای کدگذاری و طبقه بندی کالاها و خدمات است.
در کشور ما نیز، این چالش در طی سالها به طرق مختلفی پاسخ داده شده است.
اما با وجود تغییرات روز افزون و سریع جهانی و بروز نیازمندیهای جدید در این حوزه ، استفاده از ساز و کارهایی که بتواند تمامی نیازهای فعلی و آتی را پوشش دهد ، اجتنابناپذیر است.
بخصوص این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بحث تبادل اطلاعات بین سامانههای مختلف موجود در زنجیره تامین مطرح باشد.
——————————————– سامانه شناسه کالا ——————————————–
نکته:
یکی از موضوعات مطرح در حوزه تجارت به ویژه تجارت خارجی ، بحث تسهیل تجارت و روانسازی فرایندهای تجاری است که عموما با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر میشود و با استفاده از ظرفیت سامانه های اطلاعاتی در مدیریت فرایندها در سطح ملی و حتی بین المللی محقق میگردد.
در کشور ما نیز این موضوع در سالهای اخیر با جدیت دنبال میشود و هر یک از دستگاههای اجرایی به فراخور وظایف خود ، سعی در تسهیل و سادهسازی فرایندهای تجارت خارجی دارند.
اخیرا این مهم از طریق ایجاد درگاه یکپارچه تجارت فرامرزی ایران دنبال میشود که در جهت ایجاد تعاملات بین دستگاهی موثر و برقراری ارتباطات بین سامانههای اطلاعاتی سازمانهای مختلف در حوزه تجارت فرامرزی تلاش میکند. تحقق این ارتباطات و تعاملات و نیز تبادل اطلاعات بین سامانه های اطلاعاتی دستگاههای اجرایی مختلف ، تنها از طریق ایجاد یک زبان مشترک جهت شناسایی موجودیتها امکانپذیر است.
میتوان به عنوان نمونه ، به کد ملی اشخاص به عنوان شناسه یکتا در سطح ملی برای تجمیع و یکپارچهسازی اطلاعات مربوط به یک شخص اشاره نمود. به بیانی دیگر ، هویت اشخاص به عنوان یک موجودیت ، از طریق یک شناسه با عنوان کد ملی قابل شناسایی و تفکیک است.
از این رو در این سند سعی بر آن است تا ضمن تبیین ضرورت استفاده از سیستم کدگذاری کالا و خدمات و تشریح کاستیهای موجود و نیازمندیها و چالشهای فعلی ، ساختاری برای کدگذاری کالا و خدمات در درگاه یکپارچه تجارت فرامرزی ایران جهت مرتفع نمودن چالشهای مذکور پیشنهاد گردد.
در جهان امروز ، فناوری اطلاعات و ارتباطات با محوریت دانش و خردگرایی ، تغییرات شگرف و تحولات گستردهای در تمامی زمینه ها از جمله تجارت فراهم آورده است به طوری که از طریق ابزارها و روشهای مبتنی بر این فناوری، کارایی و اثربخشی افزایش پیدا کرده است و امور به شکلی سادهتر و سریعتر و با هزینه های کمتری انجام میگیرد.
——————————————– سامانه شناسه کالا ——————————————–
امروزه بهرهگیری از فناوری اطلاعات را به عنوان یکی از محورهای توسعه قلمداد میکنند که میتواند نقش بسیار تعیینکنندهای در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به همراه داشته باشد.
حوزه تجارت و بازرگانی نیز از این موضوع ، مستثنی نبوده و به واسطه ظهور این فناوری ، طی سالیان گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است.
یکی از موضوعات مطرح در حوزه تجارت به ویژه تجارت خارجی ، بحث تسهیل تجارت و روانسازی فرایندهای تجاری است که عموما با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر میشود و با استفاده از ظرفیت سامانههای اطلاعاتی در مدیریت فرایندها در سطح ملی و حتی بینالمللی محقق میگردد.
——————————————– سامانه شناسه کالا ——————————————–
در کشور ما نیز این موضوع در سالهای اخیر با جدیت دنبال میشود و هر یک از دستگاههای اجرایی به فراخور وظایف خود ، سعی در تسهیل و سادهسازی فرایندهای تجارت خارجی دارند.
اخیرا این مهم از طریق ایجاد درگاه یکپارچه تجارت فرامرزی ایران دنبال میشود که در جهت ایجاد تعاملات بین دستگاهی موثر و برقراری ارتباطات بین سامانههای اطلاعاتی سازمانهای مختلف در حوزه تجارت فرامرزی تلاش میکند. تحقق این ارتباطات و تعاملات و نیز تبادل اطلاعات بین سامانههای اطلاعاتی دستگاههای اجرایی مختلف ، تنها از طریق ایجاد یک زبان مشترک جهت شناسایی موجودیتها امکانپذیر است.
میتوان به عنوان نمونه ، به کد ملی اشخاص به عنوان شناسه یکتا در سطح ملی برای تجمیع و یکپارچهسازی اطلاعات مربوط به یک شخص اشاره نمود. به بیانی دیگر ، هویت اشخاص به عنوان یک موجودیت ، از طریق یک شناسه با عنوان کد ملی قابل شناسایی و تفکیک است.
——————————————– سامانه شناسه کالا ——————————————–
یکی از اجزای لاینفک فرایندهای تجاری داخلی و بینالمللی ، و به عبارتی یک موجودیت کلیدی در سامانه های اطلاعاتی مرتبط با حوزه تجارت و زنجیره تامین ، کالاها و خدمات هستند که همچون سایر موجودیتها نیازمند شناسایی میباشند.
سازمانهای مختلف بر اساس وظایف و فرایندهای داخلی خود ، نیازمندیهای اطلاعاتی متفاوتی در خصوص این موجودیت دارند.
به عنوان نمونه ، سازمان توسعه تجارت ، برای مدیریت صحیح و سریع ضوابط کالایی نیازمند تفکیک کالاهای ممنوعه و مشروط ، تعیین اولویتهای کالایی و همچنین اطلاعاتی برای کنترل آسان مجوزهای ورود میباشد.
از این رو به اطلاعاتی چون کشور سازنده و ضوابط کالایی نیاز دارد.
گمرک به اطلاعاتی در مورد کالا نیاز دارد که بتواند او را در مدیریت صحیح ضوابط کالایی و مجوزهای ترخیص و همچنین ارزشگذاری کالاها یاری رساند.
بنابراین اطلاعاتی چون شرح کالا ، کد تعرفه ، مشخصات ظاهری ، ارزش واقعی و واحد شمارش در مورد هر کالا مد نظر گمرک است.
——————————————– سامانه شناسه کالا ——————————————–
از طرفی سازمانهای مجوزدهنده بر اساس وظایف خود، نیازمند اطلاعات جزئیتر در خصوص ویژگیهای منحصر به فرد کالا از جمله شرکت سازنده ، مدل و سال تولید ، استانداردهای مرتبط و سایر ویژگیهای اختصاصی کالاها میباشند.
در وضعیت موجود ، برای شناسایی کالا و خدمات در بخشهای مختلف فرایند ، بنا به نیازهای اطلاعاتی متفاوت دستگاههای اجرایی ، بعضا از سیستم های کدگذاری و طبقه بندی مختلفی استفاده میشود.
طرح ایرانکد نیز که چند سالی سعی در ایجاد این زبان مشترک در سامانههای مختلف داشت ، با کاستی ها و چالش هایی روبرو شد . از این رو به منظور تسهیل تجارت فرامرزی و یکپارچه سازی و ساده سازی فرایندها از طریق درگاه یکپارچه تجارت فرامرزی ایران ، همچنان به ساز و کاری جهت شناسایی کالاها و خدمات نیاز است تا در طول زنجیره، امکان تبادل اطلاعات بین سازمانه های مختلف وجود داشته باشد و یک زبان مشترک برای مبادلات اطلاعاتی بین سازمانی فراهم آورد.
راهکار پیشنهادی در این سند، راه حلی برای این مساله ارایه میکند.
لازم به توضیح است:
در این سند منظور از کد یا شناسه کالا/ خدمت ، کدی است که به منظور شناسایی ماهیت ، صفات و ویژگی های یک قلم کالا/ خدمت به کار گرفته میشود و بنابراین متفاوت از کد رهگیری کالا در زنجیره تامین است که مرتبط با تعداد کثیری از یک قلم کالا است و معمولا برای ردگیری کالا در بازار کاربرد دارد.
همانطور که اشاره شد زمانی که لازم باشد دو سامانه اطلاعاتی با یکدیگر تبادل اطلاعات انجام دهند ، لازم است برای برقراری ارتباط ، زبان مشترکی بین دو سامانه ایجاد شود تا موجودیتهای اطلاعاتی توسط هر دو سامانه قابل شناسایی و پردازش باشند.
برای شناسایی کالا/خدمت نیز به عنوان یکی از موجودیت های کلیدی در سامانه های اطلاعاتی مرتبط با فرایندهای تجارت، نیاز به زبانی مشترک وجود دارد.
——————————————– سامانه شناسه کالا ——————————————–
معمولا در سامانه های اطلاعاتی ، برای این منظور از کدگذاری استفاده میشود.
برای تحقق کارکردهای مورد نظر ، کد مورد بحث میبایست دارای ویژگی یکتایی باشد.
از طرفی ماهیت کالا و خدمات به گونهای است که به دلیل تنوع و گوناگونیِ ویژگیهای توصیفی آنها. ، برای شناسایی یک قلم کالا نیاز است تا جایگاه آن قلم کالا در یک طبقهبندی روشن ، مشخص گردد.
ویژگی های یک طبقه بندی مناسب عبارتند از:
۱ ) یک قلم کالا ( با صفات و ویژگیهای معین ) در دو طبقه مختلف قرار نگیرد.
۲ ) دو قلم کالا ( با صفات و ویژگیهای مختلف ) در یک طبقه قرار نگیرند.
از این رو لازم است تا بین کدگذاری و طبقه بندی تفاوت قائل شد.
برای روشن شدن موضوع ، تفاوت های کدگذاری و طبقه بندی از ابعاد مختلف در جدول زیر به صورت اجمالی مقایسه شده است.
درباره گمرک ایران بیشتر بدانیم :
برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران به لینک زیر مراجعه نمایید :
مطالب بیشتر در خصوص سامانه |
جهت مشاهده و ثبت نام در دوره های آموزشی صادرات و واردات و ترخیص کالا کلیک کنید. |