سوالات متداول عملیات شناسه کالا در سامانه جامع تجارت

برگزاری دوره آموزش صادرات واردات

عملیات شناسه کالا در سامانه جامع تجارت

عملیات شناسه کالا : سوالات متداول عملیات شناسه کالا در سامانه جامع تجارت را در زیر بررسی کنید.

 

پرسش و پاسخ بخش عملیات شناسه کالا

 

پرسش: اگر همزمان در دوسامانه دیتا ثبت کنیم چه می شود ؟

پاسخ: الف) شناسه یکتا مانند GTIN داریم : موردی که زود تر ثبت شود در بانک می نشیند، ترجیحا در یکجا ثبت شود. ب) شناسه یکتا مثل GTIN نداریم : هیچ اتفاقی نمیافتد ولی ترجیحا در سامانه قبلی ثبت نکنید.

پرسش: چرا کاربر در سیستم جدید سامانه شناسه کالا درntsw کالاهای قدیمی خود را در کارتابل خود مشاهده نمی کند؟

پاسخ: دیتاهای کاربران در سامانه موجود است. برای ثبت سفارش ، ثبت در سامانه جامع انبارها ، ثبت اظهار موجودی مشکلی نیست، فقط به دلیل تغییرات اخیر هنوز کارتابل برخی بازرگانان آماده نشده است و بازرگانان می توانند با ارائه شماره ملی کاربر ، شناسه ملی شرکت و ایمیل و گروه کالایی ( اختیاری )، یک فایل اکسل از کالاهای خود دریافت کنند.

پرسش: چرا در سامانه جدید کد ۲۰۰ و ۲۲۲ نیست ؟ و آیا این مساله مشکل ساز است ؟

پاسخ: کدهای ۲۰۰ و ۲۲۲ در سامانه Cid صادر میشد و کماکان در سیستم جدید معتبر است و نمایش داده می شود ولی هم اکنون در سیستم جدید، کدهای ۲۰۰ با ۲۸۰ و کدهای ۲۲۲ با ۲۹۰ هم ارز شده اند و شناسه های صادر شده در سیستم جدید برای شناسه های تولیدی با کد ۲۹۰ و برای شناسه های وارداتی با کد ۲۸۰ صادر می شود و در همه سامانه های مرتبط وجود خواهد داشت.

پرسش: سامانه جدید تیکتینگ برای درخواست مقادیر جدید چگونه است ؟

پاسخ: اگر موضوع تیکت یک مورد کلی است می توان از قابلیت تیکتینگ کلی سامانه جامع تجارت استفاده کرد و اما اگر کاربر درخواست اضافه کردن ارزش برای کالای خود را داشته باشد که در سامانه وجود نداشته باشد، برخلاف سامانه Cid نیاز به ارتباط با مدیریت سیستم نیست و کاربر می تواند درخواست خود را از طریق گزینه “ ارزش مورد نظر در لیست وجود ندارد ” به مدیریت سیستم منتقل کند و در قسمت ” درخواست های در گردش ” پیگیر درخواست های خود باشد.

پرسش: چرا نمی شود در سامانه شناسه کالا به آدرس :Cid.ntsw.irوارد شد؟

پاسخ: از این به بعد ثبت شناسه کالا به سایت اصلی سامانه جامع تجارت منتقل شده است.

پرسش: چه تفاوتی بین سامانه Cid و سامانه جدید وجود دارد ؟

پاسخ: در سامانه جدید شما همچنان کارتابل محصولات تولیدی و وارداتی را دارید فقط ظاهر سایت کمی متفاوت شده است، به علاوه یکسری امکانات جدید به سامانه اضافه شده است که می توان به عنوان مثال به کپی درخواست و امکان ذخیره درخواست ، سیستمی شدن ایجاد درخواست، اضافه شدن امکان بارگذاری عکس و جلوگیری از ثبت کالای تکراری اشاره کرد.

پرسش: راهکار سامانه جدید برای سهولت در ثبت کالاها با ویژگی های مشابه چیست؟ کاربرد ویژگی “کپی درخواست” چیست؟

پاسخ: در سیستم جدید مانند سامانه Cid کالاها باید مورد به مورد در سامانه ثبت شوند ولی با این تفاوت که در این سیستم امکان جدیدی به نام ” کپی درخواست ” ارائه شده است که کار ثبت کالاها با ویژگی های یکسان را بسیار راحت نموده است. این امکان به اینصورت است که با کلیک بر روی دکمه “ کپی درخواست ” یک شناسه ، یک درخواست جدید با فیلدهای پرشده همانند شناسه قبلی ایجاد می کند که کاربر فقط باید فیلدهای متفاوت نسبت به کالای قبلی را تغییر دهد و یک شناسه جدید دریافت کند.

پرسش: فیلدهای توصیفی در سامانه جدید با سامانه Cid متفاوت است ؟

پاسخ: تغییرات در راستای تمیز شدن داده ها است و با نظر دفاتر تخصصی صنایع انجام شده است.

پرسش: برای ثبت کالای تولیدی و وارداتی باید از کدام مسیر وارد شد ؟

پاسخ: در سیستم جدید منو کالاهای تولیدی و وارداتی وابسته به نقش کاربر است منوهای ” کالاهای وارداتی ” با نقش ” بازرگان ” و منوهای ” کالاهای تولیدی ” با نقش ” تولید کننده ” قابل مشاهده هستند .

پرسش: منوی ” درخواست های در گردش ” چه کاربردی دارد ؟

پاسخ: درخواست هایی که در طی ثبت شناسه کالا به کد نهایی تبدیل نمی شوند و به هر نحوی ذخیره می شوند، یک کد با عنوان “ کد درخواست ” دریافت می کنند و در لیست این منو نمایش داده می شوند و همواره می توان ادامه فرایند هریک از این موارد تا تبدیل شدن به کد نهایی را دنبال کرد. درخواست ها به دلایل زیر می توانند کد شناسه کالا دریافت نکنند و تکمیل نشده باقی بمانند: ۱ ) کاربر بخواهد برای فیلدی، عنصر جدید و ناموجود در لیست ارزش های آن فیلد، اضافه کند که برای اینکار باید منتظر مرحله نظارت بماند و درخواست آن تکمیل نمی شود و در منوی ” درخواست های در گردش ” باقی می ماند. ۲) کاربر اطلاعات دقیق برای تکمیل فرایند ثبت کالا را ندارد و یا به هر دلیلی بخواهد ادامه ثبت کالا را به زمان دیگری موکول کند می تواند ثبت کالای خود را در آن مرحله ذخیره کرده و در زمان دیگری تکمیل نماید و این درخواست در منوی ” درخواست های در گردش ” باقی می ماند.

پرسش: نحوه اطلاع یافتن از وضعیت درخواست در سامانه جدید چگونه است ؟

پاسخ: در منوی “ درخواست های در گردش ” می توان با جستجوی شماره درخواست و یا تاریخ درخواست ( بازه ی تاریخی ارسال درخواست ) ویا سرفصل و یا وضعیت درخواست ، درخواست مورد نظر را یافت و از وضعیت آن ( رد ، در جریان،  درحال نظارت ، ارسال نشده ) مطلع شد.

پرسش: منوی ” کالای منتخب من ” چیست و چه کاربردی دارد ؟

پاسخ: کاربران می توانند با نقش بازرگان و در قسمت کالاهای وارداتی از شناسه های ثبت شده در سامانه توسط کاربران دیگر استفاده کنند و ثبت سفارش انجام دهند، با انتخاب هر کالا به عنوان ” کالای منتخب ” این شناسه به فهرست منوی ” کالای منتخب من ” اضافه می شود، که مدیرت کردن و اطلاع داشتن از شناسه این کالاها را تسهیل می کند.( در واقع این منو همانند فهرست منوی ” فهرست کالاهای وارداتی ” است با این تفاوت که توسط کاربران دیگر ثبت شده ولی کاربر قصد استفاده از آنها دارد )

پرسش: منوی ” جستجوی کالا ” چیست؟ و چه تفاوتی با جستجوی صفحه اول سامانه CID دارد؟

پاسخ: همانند جستجو در صفحه اول سامانه CID بود که بر روی کل کالاهای ثبت شده در سامانه شناسه کالا جستجو می کند با این تفاوت که جستجو پیشرفته تر شده و با فاکتورهای بیشتری امکان جستجو کالا وجود دارد مثل جستجو با کدهای بین المللی ( GTIN-VIN-IRC-IVC )، تناظرات بین المللی ( HS-ISIC-CPC )، شرح کالا ، شناسه داخلی کالا و یا با مرجع سازنده و نام تجارتی کالا و چون دسترسی منوی ” جستجوی کالا ” در کارتابل شخصی هر کاربر می باشد، کاربر می تواند با جستجوی کالای موردنظر و با استفاده از گزینه “ افزودن به کالاهای منتخب ” این شناسه ها را در منوی ” کالاهای منتخب من ” مشاهده نماید.

پرسش: در منوی ” فهرست کالاهای وارداتی ” در مرحله ” ثبت کالای وارداتی ” کادر جستجو چه کاربردی دارد ؟

پاسخ: اگر کاربر گروه کالایی متناسب خود برای ثبت را نداند می تواند نام کالای خود را در این کادر جستجو کند و گروه و سرفصل متناسب با کالای خود را پیدا کند، ولی اگر بداند کالا مد نظر برای ثبت در چه گروه کالایی وجود دارد می تواند با انتخاب گروه کالایی در سرفصل های نمایش داده شده برای این گروه، سرفصل متناسب با کالای خود را انتخاب کند.

پرسش: اگر کاربر در هنگام ثبت اگر به پیغام کاتالوگ تکراری یا شناسه تکراری برخورد کرد چه کاری باید انجام دهد؟

پاسخ: اگر کاربر هنگام ثبت کالای جدید با وارد کردن یک شناسه بین المللی با پیغام شناسه تکراری و یا در گروه کالایی هایی که امکان ثبت بدون شناسه بین المللی امکان پذیر است با وارد کردن ویژگی اجباری به پیغام کاتالوگ تکراری برخورد کند می تواند در بخش عملیات شناسه کالا ، کاتالوگ ثبت شده برای این شناسه را مشاهده کند و اگر کاتالوگ با ویژگی های کالای خود یکسان بود ( در قسمت کالاهای وارداتی ) می تواند از آن شناسه در فرایند ثبت سفارش استفاده کند. ویا می تواند از گزینه ” تکمیل اطلاعات/ افزودن کالا ” استفاده کند و فقط ویژگی های تکمیلی آن شناسه را برای خود تغییر دهد یا اطلاعات جدید وارد کند و یک شناسه تکمیلی جدید ( ۱۶ رقمی-۱۳ رقم اول یکسان و ۳ رقم آخر متفاوت ) دریافت کند.

پرسش: شناسه داخلی کالا ( ۱۳ رقمی ) چه تفاوتی با شناسه تکمیلی کالا ( ۱۶ رقمی ) دارد ؟

پاسخ: شناسه داخلی کالا ( ۱۳ رقمی ) همان کد شناسه کالایی است که ما در سامانه Cid با پیشکد ۲۰۰ و ۲۲۲ داشتیم و در سیستم جدید با پیشکد ۲۸۰ و ۲۹۰ داریم که از آن به عنوان شناسه داخلی کالا یاد می کنیم اما شناسه تکمیلی کالا ( ۱۶ رقمی ) شناسه تکمیل کننده شناسه داخلی کالاست بدین صورت که اگر دو کالا در همه ویژگی های اجباری یکسان باشند ( برای مثال GTIN و یا HS،ISIC و همه فیلدهای ویژگی اجباری ) ولی فقط در ویژگی های تکمیلی متفاوت باشند، شناسه تکمیلی های متفاوتی خواهند داشت به این صورت که ۱۳ رقم اول که همان شناسه داخلی کالا است یکسان است ولی ۳ رقم آخر که نشان دهنده ی ویژگی تکمیلی است ، متفاوت است.

 

 

مطالب بیشتر

 

 

به دنبال راهی برای تجارت آسان و بی دغدغه هستید؟

برای انجام تجارت موفق ، تنها کافیست با تیم حرفه ای ایکسپورت مشورت کنید تا از جدیدترین و کاربردی ترین متدهای صادرات و واردات مطلع شوید و با خیالی اسوده به تجارت کالای خود بپردازید. برای دریافت مشاوره روی لینک زیر کلیک کنید.

"" مشاوره تلفنی در حوزه صادرات و واردات ""

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *