سوالات متداول تجارت داخلی در سامانه جامع تجارت

برگزاری دوره آموزش صادرات واردات

تجارت داخلی در سامانه جامع تجارت

تجارت داخلی : سوالات متداول تجارت داخلی در سامانه جامع تجارت را در زیر بررسی کنید.

 

پرسش و پاسخ بخش تجارت داخلی

 

پرسش: فروشنده تعداد یا قیمت کالا را در انتقال مالکیت به ” تاجر ” اشتباه وارد کرده نحوه تصحیح آن به چه صورت است؟

پاسخ: با توجه به اینکه تمام اسناد انتقال مالکیت توسط خریدار باید تایید شود، اگر فروشنده قبل از تایید خریدار متوجه اشتباه بودن اطلاعات سند بشود می‌تواند در قسمت اسناد صادره آن سند را ابطال کند و اگر خریدار سند را تایید کرده باشد، خریدار باید همان سند یا کالایی که تعداد یا قیمت آن اشتباه است را به عنوان ” برگشت از خرید ” انتقال مالکیت بزند.

پرسش: کاربر چگونه اطلاعات سندی که به اشتباه وارد کرده است را ابطال کند؟

پاسخ: اگه نوع سند خرده فروش باشد توسط پشتیبانی ابطال می شود. اما اگر سند انتقال مالکیت یا مکان باشد باید شخص خریدار همان سند را با جزییات کامل به فروشنده برگرداند و دلیل برگرداندن سند را در توضیحات انتقال مالکیت ثبت کند. درصورتیکه خریدار عضو سامانه نمی باشد و وضعیت سند تایید شده می باشد، فروشنده میبایست همان سند را ” برگشت از فروش ” ثبت نماید.

پرسش: کاربر ثبت اظهار تولید یا واردات اشتباه انجام داده است چه اقدامی باید انجام دهد؟

پاسخ: معمولا در اظهار تولید و واردات ، یا تعداد اشتباه وارد می‌شود یا شناسه کالا . در صورتیکه تعداد اظهار شده کمتر از تعداد تولید یا واردات باشد باید تعدادی که کم وارد شده را در سند دیگری ثبت کند. مثلا اگر تعداد واقعی ۱۰۰ واحد باشد و در اظهار ۷۰ واحد وارد کرده است، اظهار تولید یا واردات دیگری به تعداد ۳۰ واحد ثبت کند و در شرح تولید یا واردات علت این کار را توضیح دهد. اما اگر تعداد اظهار شده بیشتر از تعداد واقعی باشد و یا اینکه شناسه کالا را اشتباه وارد کرده باشد باید یک اظهار تولید جدید با تعداد و شناسه صحیح ثبت کند و در تماس با کارشناسان سامانه شماره سند اظهار صحیح و همچنین سند اظهار اشتباه را اعلام نمایید و درخواست حذف سند اظهار تولید اشتباه از طریق کارشناسان پیگیری می شود. اگر تعداد اظهار کمتر از تعداد اظهار مورد نظر بود، به اندازه‌ای کمبود اظهار، اظهار تولید جدید ثبت نمایید و در توضیحات سند دوم دلیل ثبت را توضیح دهید. ولی اگر تعداد کالا بیشتر از کالای تولید می باشد یا شناسه کالا را اشتباهی وارد کرده اید همان اظهار تصحیح شده را دوباره ثبت کنید و به کارشناسان سامانه اطلاع دهید. برای ورود به سامانه شناسه کالا کلیک کنید.

پرسش: نحوه حذف نقش اضافی “تاجر” به چه صورت می باشد؟

پاسخ: اگر با نقش تاجر فعالیتی نداشته اید می‌توانید با انتخاب نقش پایه حقیقی یا حقوقی نقش تاجرمورد نظر را حذف نمایید. برای اینکار از منوی سمت راست وارد عملیات پایه شده و در بارگذاری صلاحیت‌ها، استعلام تاجر داخلی نقش اضافه را حذف نمایید.اما اگر با نقش تاجر فعالیتی انجام داده اید برای حذف نقش می بایست با پشتیبانی تماس بگیرید. برای مشاهده شماره پشتیبای سامانه روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: درخواست حذف سند به چه صورت می باشد؟

پاسخ: جهت ابطال اسناد انتقال مالکیت/فروش ، شخص خریدار میبایست همان سند را با جزییات کامل به فروشنده برگرداند و دلیل برگرداندن سند را در توضیحات انتقال مالکیت ذکر نماید.و برای ابطال اسناد خورده فروشی می بایست از کارشناسان سامانه پیگیری نمایید . برای تماس با پشتیبانی سامانه روی لینک ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: کاربر پیامکی از سامانه جامع تجارت با این مضمون که تعداد مشخصی بارنامه به عنوان فرستنده یا گیرنده بنام شما ثبت شده است … دریافت کرده است. پیگیری این موضوع از کدام قسمت سامانه امکان پذیر است؟

پاسخ: بعد از انتخاب نقش تاجر در منو مدیریت لجستیک داخلی و زیر منوی مدیریت اسناد حمل داخلی و با فیلتر کردن بازه مورد نظر اطلاعات بارنامه را مشاهده نمایید. دقت داشته باشید که بارنامه‌ها به دلیل اینکه برای شخص مدیر عامل صادر می‌شود فقط با نقش تاجر حقیقی قابل مشاهده است.

پرسش: طریقه وارد کردن مبلغ فروش در قسمت انتقال مالکیت به چه صورت می باشد؟

پاسخ: مبلغ فروش باید قیمت یک واحد از کالا، بدون ارزش افزوده، مالیات، تخفیف و هزینه حمل بار باشد این مبلغ فقط باید با سود درنظر گرفته شده باشدکه از طریق صنف اعلام شده و در قسمت مبلغ فروش وارد شود.

پرسش: طریقه وارد کردن شناسه هوشمند ناوگان باری به چه صورت می باشد؟

پاسخ: برای افرادی که کامیون درون شهری و یا سواری دارند، شناسه را صفر وارد نمایید ولی در توضیحات شماره پلاک وارد نمایید. برای بقیه ماشین سنگین هایی که برون شهری هستند شناسه هوشمند ناوگان باری خودرو را در کادر مربوط وارد نمایید.

پرسش: علت خطای “شماره بارنامه صحیح نمی باشد”در هنگام ثبت بارنامه چیست؟

پاسخ: هنگام وقوع خطا در بارنامه باید همه اطلاعات را از قبیل کدپستی مبدا و مقصد ، کدملی ، تطابق شماره و سریال بارنامه را بررسی نمایید و در قسمت مشاهده اطلاعات بارنامه یا مدیریت اسناد حمل از ثبت بارنامه اطمینان حاصل نمایید. اگر اطلاعاتی به اشتباه ثبت شده بود آن را اصلاح نمایید. در غیر اینصورت برای پیگیری از طریق ارتباط با کارشناسان سامانه اقدام نمایید. مشکل دیگر قطع بودن ارتباط با سامانه بارنامه‌ها می باشد که ممکن است منجر به نمایش این خطاها شود و اگر پس از چند دقیقه مجدد اقدام به انتقال مالکیت و مکان کنید این خطاها نمایش داده نمی‌شود.

پرسش: آیا امکان فروش حواله های با تاریخ گذشته فاکتور در سامانه تجارت امکان پذیر می باشد؟

پاسخ: بله، این امکان وجود دارد.

پرسش: نحوه پر کردن فیلد نوع فعالیت در استعلام تاجر داخلی برای عاملین دخانیات چگونه است؟

پاسخ: می بایست عاملین کشوری و استانی نوع فعالیت عمده فروشی را انتخاب نمایند.

پرسش: در انتقال مالکیت نقش خریدار اشتباه انتخاب شده و به جای مصرف کننده انتقال مالکیت به تاجر انجام شده است درحالی که خریدار عضو سامانه نمی باشد. اصلاح آن چگونه است؟

پاسخ: ثبت سند به این صورت اشتباه می باشد و می بایست این موضوع را به کارشناسان سامانه اطلاع دهید.

پرسش: نحوه افزودن نماینده در تجارت داخلی به چه صورت می باشد؟

پاسخ: ابتدا شخص نماینده در سامانه ثبت نام نماید ، سپس از منو عملیات پایه و زیر منوی مدیریت نمایندگان ، از طریق دکمه ایجاد نماینده جدید پس از ثبت اطلاعات نماینده و ایجاد نمایندگی، نماینده وارد حساب کاربری خود شده و در منومدیریت پیشنهادهای نمایندگی این نمایندگی را تایید نماید.

پرسش: چرا برای بعضی از بازرگانان بعد از اعلام ترخیص کالا به صورت خودکار نقش تاجر ایجاد شده و سند اظهار موجودی برایشان ثبت می‌شود؟

پاسخ: خرید و فروش بعضی کالاها در داخل کشور باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود،چه این کالاها تولیدی باشند یا وارداتی.برای کالاهای وارداتی که در ثبت سفارش با شناسه کالا ثبت شده‌اند پس از اعلام ترخیص به صورت خودکار یک انبار و یک سند اظهار موجودی ثبت می‌شود و اگر ثبت سفارش با شناسه ثبت نشده باشد باید پس از اعلام ترخیص بازرگان نقش تاجر را ایجاد نماید و سپس نسبت به ثبت انبار و اظهار موجودی اولیه اقدام نماید. زمان الزام ثبت انتقال مالکیت کالا در داخل کشور توسط اصناف و دفتر صنعت و معدن مربوطه مشخص می‌شود.

پرسش: علت مشاهده انبارهای متعدد که توسط خود کاربر ثبت نشده در لیست انبارها چیست؟

پاسخ: اگر فروشنده‌ها در قسمت انبار مقصد برای خریدار انباری ثبت کنند این انبارها در لیست انبارها قابل مشاهده است. برای حذف انبار غیر مرتبط، ابتدا باید تمام موجودی انبار را از طریق انتقال مکان به انبار دیگری که مورد تایید می باشد انتقال دهید و پس از صفر شدن موجودی در قسمت مدیریت واحدهای انبار، جهت حذف انبار مورد نظر با انتخاب دکمه حذف از لیست انبارها ، اقدام نمایید.

پرسش: فروش کدام نوع لاستیک در سامانه اجباری است؟

پاسخ: فروش لاستیک سنگین (مانند کامیون) در سامانه اجباری می باشد. بقیه موارد اختیاری(مانند ماشین سواری ،وانت و …) می باشد. برای اطلاعات بیشتر به بخش ” آموزش ثبت فروش تایر در سامانه جامع تجارت ” مراجعه کنید.

پرسش: اگر شرکت تولیدی A بخشی از کالای خود را توسط شرکت‌ B تولید و با برند خود توزیع می‌کند در استعلام تاجر داخلی شناسه مجوز فعالیت کدام شرکت را باید وارد کند؟

پاسخ: در اصطلاح تجاری به این عمل برون سپاری تولید می‌گویند. برای اینکار شرکتA در قسمت استعلام تاجر داخلی پس از ثبت اطلاعات خود، وارد افزودن مجوزهای فعالیتی شده و در قسمت شناسه تولیدی بهین‌یاب گزینه برونسپاری تولید ( حق العمل کاری ) را انتخاب نموده و شناسه بهین یاب شرکت B را در این قسمت وارد می‌کند. قسمت مجوز بهین یاب فقط با نقش پایه حقوقی قابل مشاهده است و اگر در ثبت شناسه خطایی وجود داشت از طریق کارشناسان سامانه پیگیری نمایید. برای ارتباط با پشتیبانی به لینک ” سامانه جامع تجارت ” مراجعه کنید.

پرسش: در فرم افزودن مجوزهای فعالیتی، گزینه مربوط به مجوز تولیدی بهین یاب قابل مشاهده نمی باشد.

پاسخ: افزودن مجوز فعالیتی تولیدی بهین یاب تنها برای اشخاص حقوقی قابل مشاهده است و می بایست با استفاده از نقش پایه حقوقی به این قسمت مراجعه نماید.

پرسش: شناسه کسب و کار ندارم، از کجا باید بگیرم؟ / شماره کسب و کار چیست؟ شماره کسب و کار خود را نمی دانم و …

پاسخ: اگر دارای پروانه بهره برداری تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشید قطعا دارای شناسه کسب و کار نیز خواهید بود. در این حالت با مراجعه به وب سایت www.ehinyab.ir بخش بنگاه ها شناسه کسب و کار خود را جستجو نمایید. اگر کاربر فاقد پروانه بهره برداری تولید می باشید و دارای پروانه کسب تولیدی می باشید، می بایست شماره پروانه کسب خود را در نوع مجوز تولیدی صنفی استعلام نمایید .

پرسش: منوی ثبت اظهار تولیدات قابل مشاهده نیست، مشکل از کجاست؟

پاسخ: علت عدم مشاهده منوی اظهار تولید در سه حالت وجود دارد: ۱- نقش جاری خود را سهوا اشتباه انتخاب کرده اید (نقش غیرتولیدی خود را انتخاب کرده اید). ۲- برای نقش خود، هیچ نوع مجوز تولیدی استعلام نکرده اید (تولیدی صنفی، تولیدی بهین یاب و …). در این حالت می بایست با مراجعه به بخش بارگذاری صلاحیت ها و ویرایش نقش تجاری نسبت به بارگزاری مجوز تولیدی اقدام نمایید. ۳- مجوز تولیدی بنا به هر دلیلی غیرفعال شده است. در این صورت می بایست به سازمان مجوزدهنده مراجعه نمایید.

پرسش: هنگام انتقال مالکیت، با وجود وارد کردن کد/شناسه ملی خریدار، اطلاعات خریدار در سامانه نمایش داده نمی شود. علت چیست؟

پاسخ: علت این مورد آن است که خریدار مورد نظر، در سامانه جامع تجارت ثبت نام ننموده و یا در بخش دریافت نقش تجاری، اقدام به تعریف و اخذ نقش تاجر داخلی نکرده است.

پرسش: نحوه تایید یا رد بارنامه در سامانه به چه صورت می باشد؟

پاسخ: با مراجعه به قسمت مدیریت اسناد حمل داخلی بارنامه مورد نظر را پیدا کرده و در قسمت جزییات بارنامه می‌توانید دکمه تایید یا رد مالکیت را بزنید.

پرسش: ثبت و حذف انبار در تجارت داخلی چگونه است؟

پاسخ: برای ثبت انبار با نقش تاجر وارد منوی لجستیک داخلی شده و افزودن انبار جدید را انتخاب و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. فیلدهای خواسته شده کدپستی محل فعالیت یا انبار ، نام انباری که فروشنده در سامانه جامع انبارها شما را با این نام مشاهده می‌کند.

 

 

مطالب بیشتر

 

به دنبال راهی برای تجارت آسان و بی دغدغه هستید؟

برای انجام تجارت موفق ، تنها کافیست با تیم حرفه ای ایکسپورت مشورت کنید تا از جدیدترین و کاربردی ترین متدهای صادرات و واردات مطلع شوید و با خیالی اسوده به تجارت کالای خود بپردازید. برای دریافت مشاوره روی لینک زیر کلیک کنید.

"" مشاوره تلفنی در حوزه صادرات و واردات ""

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *