سوالات متداول عملیات تجارت خارجی در سامانه جامع تجارت

برگزاری دوره آموزش صادرات واردات

عملیات تجارت خارجی در سامانه جامع تجارت

عملیات تجارت خارجی : سوالات متداول عملیات تجارت خارجی در سامانه جامع تجارت را در زیر بررسی کنید.

این سوالات شامل سه بخش زیر می باشد:

  • عملیات پایه
  • عملیات تجاری
  • عملیات ارزی

 

پرسش و پاسخ بخش عملیات تجارت خارجی ( عملیات پایه )

 

پرسش: از چه طریق اطلاعات کارت بازرگانی به روزرسانی می شود؟

پاسخ: پس از اعمال تغییرات در کارت بازرگانی باید مطابق کارت بازرگانی با نقش پایه حقیقی/یا حقوقی ( با توجه به نوع کارت بازرگانی ) وارد سامانه جامع تجارت شوید سپس از بخش ” عملیات تجارت خارجی ” ، قسمت ” عملیات پایه “، بارگزاری صلاحیت‌ها در قسمت استعلام کارت بازرگانی ، بر روی فیلد آبی ‌رنگ ” استعلام کارت بازرگانی ” کلیک نمایید.

پرسش: کاربر رمز عبور خود را فراموش کرده است چه اقدامی باید انجام دهد؟

پاسخ: بر روی ” بازیابی کلمه عبور “ کلیک نمایید و کلمه عبور جدید را انتخاب نمایید.

پرسش: کاربری رمز ورود خود را فراموش کرده، بازیابی رمز عبور می زند اما به خط تلفن همراه مدیرعامل دسترسی ندارد ؟

پاسخ: بازرگان میبایست به منظور تغییر شماره تلفن همراه ، با نامه‌ای مکتوب به دفتر امور خدمات بازرگانی مراجعه نماید.

پرسش: اطلاعات هویتی کاربر بعد از ثبت نام تغییر کرده است. چگونه می تواند این تغییرات را در سامانه اعمال نماید؟

پاسخ: اگر اطلاعات هویتی کاربر( مانند نام و نام خانوادگی ) تغيير کرده است و در سامانه اطلاعات قبلی نمایش داده می شود، کاربر باید ابتدا اطلاعات هویتی موجود در کارت ملی را به پشتيبانی سامانه اعلام کند و بعد از تایيد پشتيبانی ( استعلام از ثبت احوال )، با انتخاب گزینه بروزرسانی اطلاعات هویتی در بخش ” عملیات تجارت خارجی “، قسمت ” مدیریت حساب کاربری ” اطلاعات جدید را بروز نماید. برای ازتباط با پشتیبانی سامانه روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: در صورتی که آدرس کاربر ( شخص یا شرکت ) تغییر کرده چگونه می توان آدرس جدید را در سامانه وارد کرد؟

پاسخ: با تغيير کدپستی در ” مدیریت حساب کاربری ” امکان تغيير آدرس وجود خواهد داشت.

پرسش: از چه طریق می‌توان نماینده انتخاب کرد؟

پاسخ: ابتدا فرد نماینده در سامانه جامع تجارت ثبت نام نماید سپس مدیر عامل از بخش ” عملیات تجارت خارجی “، قسمت ” عملیات پایه “،” مدیریت نمایندگان “، کلید ” نماینده جدید ” را انتخاب نموده و اطلاعات هویتی فرد نماینده را وارد و سطح دسترسی آن را تعیین نماید.

پرسش: کاربر با خطای عدم مالکیت تلفن همراه مواجه می شود علت چیست؟

پاسخ: در مرحله ثبت نام الزاما شماره همراهی را باید وارد نمایید که با کد ملی مطابقت داشته باشد. ( به نام شخص مدیر عامل باشد ).

پرسش: نام مدیرعامل تغییر کرده ولی در سامانه همان نام قبلی نمایش داده می شود. علت چیست؟

پاسخ: اطلاعات کارت ملی مدیرعامل را دریافت کنید. بعد از ثبت و تایید اطلاعات از طرف پشتيبانی ، با نقش پایه حقيقی وارد شده و در بخش ” مدیریت حساب کاربری ” گزینه ” بروزرسانی اطلاعات هویتی ” را انتخاب کند..

پرسش: کاربر هنگام ثبت تعرفه، با پیغام ” این تعرفه درحوزه کارت بازرگانی شما نمی‌باشد ” مواجه می‌شود.علت چیست؟

پاسخ: کاربر جهت بررسی رشته فعاليت های کارت بازرگانی می تواند با پشتیبانی سامانه جامع تجارت تماس حاصل نموده و حوزه فعالیت کارت بازرگانی خود را با کارشناس چک کرده و در صورت لزوم به اتاق بازرگانی مراجعه و بعد از اضافه کردن رشته فعاليت مورد نظر، با نقش پایه مربوط به کارت ( حقيقی یا حقوقی ) وارد منو ” عمليات پایه ” شده و در بارگزاری صلاحيت ها ” استعلام کارت بازرگانی ” را انتخاب کند.

پرسش: هنگام معرفی شرکت، اطلاعات شرکت، تایید نمی شود؟

پاسخ: در صورتی که اطلاعات شرکت ، هنگام معرفی شرکت تایيد نمی شود باید به تناسب پيغامی که سيستم نشان می دهد، مستند مورد نظر را بارگذاری کنيد . اگر پيغام به ” عدم تطابق نام مدیرعامل و کد ملی “ اشاره داشت مستندی بارگزاری شود که در آن صراحتا نام مدیر عامل و سمت ایشان ذکرشده باشد و اگر پيغام به ” نام شرکت ” اشاره داشت باید مستندی بارگزاری شود که در آن اطلاعات شرکت و مدیرعامل ( روزنامه رسمی تاسيس شرکت ) ذکر شده باشد.

پرسش: در هنگام استعلام کارت بازرگانی با پیغام “بنا به استعلام انجام شده شما در حال حاضر کارت بازرگانی فعالی ندارید” روبه رو می شود ؟

پاسخ: اگر ۲۴ ساعت از فعال شدن کارت بازرگانی می گذرد کاربر باید به اتاق بازرگانی صادرکننده مراجعه و کارت بازرگانی خود را چک کند. برای مشاهده ” فرایند ثبت درخواست تأیید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: درهنگام ثبت نام، سیستم، پیام عدم تطابق کدملی و شماره تلفن همراه کاربر را نشان می دهد در صورتی که به نام شخص می باشد؟

پاسخ: پس از ارسال مدارک ( اسکن کارت ملی و سند سیم کارت ) می تواند پیگیری لازم را انجام و در صورت صحت درستی اطلاعات مشکل برطرف گردد.

پرسش: در بخش اعطای نمایندگی چگونه میتوان سطح دسترسی را بعد از اعطای آن ویرایش کرد؟

پاسخ: می توانید وارد ” مدیریت نمایندگان ” شوید و نماینده مورد نظر خود را انتخاب و از طریق ستون ابزار ” سطح دسترسی ” آن را ویرایش نمایید.

پرسش: برای استفاده از سامانه جامع تجارت ایران از چه مرورگری می توان استفاده کرد؟

پاسخ: بهتر است از مرورگر Mozilla firefox و یا Google Chrome استفاده نمایید و به پیشنهاد می‌شود از Enternet Explorer استفاده نکنید.

 

پرسش و پاسخ بخش عملیات تجارت خارجی ( عملیات تجاری )

 

پرسش: در سامانه جامع تجارت ایران، کاربر چگونه میتواند شناسه فروشنده خارجی را درج کند؟

پاسخ: هنگام ثبت پيش فاکتور در فيلد ” شناسه فروشنده خارجی ” اگر کاربر شناسه را دارد آن را تایپ کرده و گزینه جستجو را زده و در فيلد مقابل آن نام فروشنده خارجی را انتخاب نماید. در صورتی که شناسه را ندارد باید مستقيما جستجو را زده و نام فروشنده خود را از ليست جستجو، فروشنده خود را انتخاب کرده تا اطلاعات آن در پيش فاکتور بارگذاری شود. در صورتی که جستجو هيچ نتيجه ای در برنداشت باید اقدام به ثبت فروشنده خارجی خود در بخش ” عمليات تجاری “، مدیریت فروشندگان خارجی نماید.

پرسش: منظور از ” درج تصویر مدرک ” در ثبت فروشنده خارجی چه مدرکی می‌باشد ؟

پاسخ: بازرگان باید مدرکی که از فروشنده خارجی دریافت کرده ( پرفرما ) با فرمت JEPG و حجم کمتر از ۱۰۰ KB درون سایت آپلود کند.

پرسش: بعد از ثبت فروشنده خارجی مدت زمان لازم برای دریافت شناسه فروشنده چقدر می‌باشد؟

پاسخ: صدور شناسه فروشنده خارجی توسط سازمان ” فیدا ” انجام می پذیرد و به گفته این سازمان شناسه فروشنده خارجی حداکثر پس از دو ساعت قابل مشاهده است.

پرسش: شناسه فروشنده خارجی به دلیل درج اطلاعات نا درست رد شده است. آیا امکان ویرایش توسط کاربر وجود دارد یا باید مجددا درخواست شناسه فروشنده نماید؟

پاسخ: خير. باید مجددا درخواست جدید ثبت نماید.

پرسش: اطلاعات فروشنده خارجی صحیح ثبت شده اما فروشنده رد شده است. علت چیست؟

پاسخ: کاربر باید از فیدا ( ۸۸۹۱۱۳۷۰ خانم هاتف ) پیگیری نماید.

پرسش: بازرگان با توجه به گروه کالایی چه تامین ارزی را باید انتخاب کند ؟

پاسخ: تمامی تعرفه ها به ۴ گروه کالایی تقسیم بندی شده اند که : گروه کالایی ۱ ( خرید ارز از سیستم بانکی ) کالاهای اساسی هستند، که پس از دریافت کد ۸ رقمی از بانک پیگیری می‌شود. گروه کالایی ۲ ( خرید ارز از سیستم بانکی، واردات در مقابل صادرات، از حساب ارزی وارد کننده ) را می‌توانند انتخاب نمایند. در صورت انتخاب ” خرید ارز از سیستم بانکی” ارز نیمایی به کالا تعلق می‌گیرد. چنانچه واردات در مقابل صادرات انتخاب شود، بازرگان باید کوتاژ صادراتی داشته باشد. و درصورتی که ” از حساب ارزی وارد کننده ” انتخاب شود بازرگان باید از حساب شخصی خود هزینه کالا را پرداخت نماید. گروه کالایی ۴ ( کالاهای ممنوع )

پرسش: پس از وارد کردن تعرفه فیلدی با عنوان “وضعت نمایندگی” مشاهده می شود. این فیلد به چه معناست؟

پاسخ: اگر کالا به گمرکاتی غیر از گمرکات مناطق آزاد و ویژه وارد می‌شود ” واردات به سرزمین اصلی ” انتخاب شود در غیر این صورت ” واردات به مناطق آزاد و ویژه ” انتخاب شود. نکته: افرادی مجاز به انتخاب واردات به مناطق آزاد و ویژه هستند که دارای نقش مناطق آزاد و ویژه هستند.

پرسش: در صفحه ی ثبت کالا در قسمت اطلاعات تکمیلی “مورد مصرف در کالای اساسی دارد” به چه معناست؟

پاسخ: کالاهایی که مجاز به دریافت ارز یارانه ای هستند ( کالاهای اساسی ) بله انتخاب شود، در غیر این صورت خیر انتخاب شود.

پرسش: در بخش اطلاعات گمرکی و حمل نقل بعد از انتخاب نوع قرارداد، روش حمل مورد نظر در لیست یافت نمی‌شود؟

پاسخ: سامانه جامع تجارت ایران ليست نمایش داده شده در این بخش را از اداره مقررات صادرات و واردات دریافت مي‌کند ، لذا باید با این سازمان تماس بگيرد.

پرسش: کاربر هنگام ثبت پیش فاکتور با پیغام” لطفا در درج اطلاعات دقت فرمایید ممکن است این پیش فاکتور توسط شمایا شخص دیگری قبلا وارد سیستم شده باشد” مواجه می‌شود. علت چیست؟

پاسخ: سامانه جامع تجارت ایران اجازه ثبت همزمان دو پرونده با شماره پیش فاکتور های مشابه را نمی دهد. کاربر باید وارد ” مدیریت پرونده ” شود و پرونده های خود را بررسی نماید.

پرسش: گزینه حمل به دفعات و حمل یکسره چه زمانی کاربرد دارد ؟

پاسخ: تیک حمل به دفعات را زمانی باید فعال کنید که قرار است کالاها در بیش از یک مرحله ترخیص شوند. زمانی مجاز به فعال کردن تیک حمل یکسره هستید که کالا فاسد شدنی یا دارو و بعضی موارد پزشکی باشد.

پرسش: کاربر فراموش کرده گزینه‌ی حمل یکسره را انتخاب کند این گزینه در چه صفحه ای قرار دارد؟

پاسخ: در صورتی که کد ۸ رقمی دریافت شده باشد کاربر با انتخاب گزینه ویرایش در صفحه ی ” اطلاعات ثبت سفارش ” می‌تواند تیک حمل یکسره را فعال کند.

پرسش: در بخش اطلاعات گمرکی و حمل نقل مرز ورودی و گمرک مقصد مورد نظر در لیست یافت نمی‌شود. علت چیست؟

پاسخ: سامانه جامع تجارت ایران ليست نمایش داده شده در این بخش را از اداره مقررات صادرات و واردات دریافت مي‌کند ، لذا باید با این سازمان تماس بگيرد.

پرسش: بازرگان می خواهد هزینه حمل را در بخش عملیات تجارت خارجی ، قسمت مالی و بانکی وارد کند اما سامانه اجازه وارد کردن را به کاربر نمی‌دهد؟

پاسخ: از آنجایی که در بعضی قراردادها هزینه حمل به عهده ی وارد کننده می باشد و در بعضی دیگر به عهده ی فروشنده ، اگر هنگام ورود مبالغ و هزینه ها سامانه به شما اجازه وارد کردن هزینه حمل را نداد باید اطلاع داشته باشید این مورد به قرارداد شما بر می‌گردد. در نتیجه نوع قرارداد شما بدون حمل است. برای مشاهده مقاله ” مراحل ترخیص کالا ” کلیک کنید.

پرسش: در مرحله ثبت کالا پس از انتخاب IRC دیگر امکان ویرایش شرح تجاری فارسی و لاتین نیست، در صورت وجود مغایرت چگونه می‌توان اصلاح کرد؟

پاسخ: اطلاعات شرح تجاری فارسی و لاتين نمایش داده شده در این بخش بر اساس اطلاعات دریافتی سازمان غذا و دارو می باشد، لذا در صورت مشاهده هرگونه مغایرت ابتدا باید از طریق این سازمان ، اقدام به اصلاح شرح مورد نظر نمایید. توجه: در صورتی که کالاهای ثبت سفارش از طریق فایل اکسل بارگذاری گردیده. درصورت وجود مغایرت ذکر شده باید از مسير اشاره شده در بالا اصلاحات مورد نظر اعمال گردد.

پرسش: پس از ثبت تعرفه فیلد نوع مصرف نمایش داده نمی‌شود؟

پاسخ: در صورت اجباری بودن مجوز بهداشت و یا دامپزشکی نیازی به وجود فیلد نوع مصرف نیست اما در صورت داشتن مجوز اختیاری با پشتیبانی تماس گرفته شود. برای ارتباط با پشتیبانی سامانه تجارت روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: هنگام استفاده از فایل اکسل برای درج اقلام کالایی، کاربر با مشکل مواجه می شود؟

پاسخ: درصورت استفاده از فایل اکسل باید نسخه ی اکسل کاربر ۲۰۱۰ به بالا باشد. در فایل اکسل یک سری از فيلدها به صورت ” combo box ” هستند که کاربر در ميان گزینه ها باید یک مورد را انتخاب کند و نباید در سلول مورد نظر تایپ انجام دهد. همچنين اگر چندین ردیف کالایي وجود دارد نباید در این گونه سلول ها از عمل دراگ کردن استفاده کند باید اطلاعات تمامی این سلولها در ليست مربوط انتخاب گردد.

پرسش: کاربر با پیغام این تعرفه نیاز به شناسه کالا دارد مواجه می‌شود .علت چیست؟

پاسخ: کاربر باید برای گرفتن شناسه کالا اقدام نماید. برای ورود به سامانه شناسه کالا کلیک کنید.

پرسش: کاربر با پیغام نوع ارز غیرمجاز می باشد روبه رو می‌شود علت چیست؟

پاسخ: نوع ارز انتخابی کاربر ممنوع شده و ازاین نوع ارز نمی‌تواند استفاده کند و مجبور به تغییر ان است .

پرسش: کاربر پس از ثبت پیش فاکتور، با پیغامی مبنی بر اینکه تعرفه غیر مجاز است مواجه شده و پیش فاکتور کاربر تایید نمی شود. علت چیست؟

پاسخ: تعرفه غير مجاز به این معني است که این تعرفه یا ممنوع شده و یا کد تعرفه در کتاب تعرفه تغییر پیدا کرده است . برای مشاهده تعرفه گمرکی سال ۹۹ کلیک کنید.

پرسش: پیغام خطای ” کشور تولید کننده معتبر نمی باشد ” به چه معناست؟

پاسخ: این پيام بدین معنی است که دفتر مقررات صادرات و واردات ، این کشور را نامعتبر مي شناسد. به طور مثال اگر واردات از کشوری ممنوع باشد کاربر این پيام را دریافت خواهد کرد. جهت دریافت اطلاعات بيشتر ميتوان به دفتر مقررات صادرات و واردات مراجعه نمود.

پرسش: با انتخاب گزینه درخواست مجوز، فیلدی مبنی بر کد ۱۴ رقمی مشاهده می‌شود. کد ۱۴ رقمی چیست؟

پاسخ: دیگر هیچ سازمانی کد ۱۴ رقمی صادر نمی‌کند. در همه ی موارد پس از آپلود مدارک در بخش ” عملیات تجارت خارجی “، قسمت ” پیوست “، گزینه ” ارسال درخواست ” انتخاب شود.

پرسش: کالا نیاز به مجوزی از یک سازمان ندارد، ولی در سامانه این مجوز نمایش داده می‌شود، علت چیست؟

پاسخ: تعيين مجوزهای مورد نياز یک کالا ، توسط دفتر تنظيم مقررات واردات و صادرات انجام می گيرد و کاربر در صورت اعتراض نسبت به مجوزهای اعلام شده در سایت باید به این سازمان مراجعه نماید.

پرسش: پیش فاکتور چندین روز است در وضعیت منتظر مجوز باقی مانده است علت چیست؟

پاسخ: سامانه جامع تجارت درخواست مجوز کاربر را به سامانه مجوزها ارسال می کند و سازمان های مجوز دهنده درخواست را از این سامانه دریافت و بررسی مي‌نمایند. بعد از ارسال درخواست مجوز، کاربر باید از سازمان مجوز دهنده پيگير مجوز شود. در مورد کالاهای دارویی و بهداشتی از طریق سامانه ttac و برای کالاهای دامی و دارویی به سامانه E.ivo , D.ivo مراجعه نمایید.

پرسش: پرونده بازرگان منتظر مجوز شده و بازرگان نیاز به ویرایش پرونده دارد. چه اقدامی باشد انجام دهد؟

پاسخ: تا زمانی که پاسخ تمامی مجوزها دریافت نشده باشد امکان ویرایش پرونده نمی‌باشد.

پرسش: وضعیت پرونده منتظر مجوز است کاربر اعلام می کند مجوز دهنده تایید/ رد کرده است. چه اقدامی باید انجام داد؟

پاسخ: ممکن است سازمان مجوز دهنده تایید/ رد کرده باشد، اما ” ثبت نهایی ” نکرده باشد . در این صورت باید از مجوز دهنده درخواست کند نتیجه را نهایی کند.

پرسش: فیلد های مهم سازمان مجوزدهنده را از کجا می توان مشاهده کرد؟

پاسخ: کاربر می تواند در بخش “عملیات تجارت خارجی “، قسمت ” مدیریت پرونده ” ، ” جزییات پرونده ” ، ” مشاهده آخرین وضعیت درخواست ها ” و ” فیلد های مهم مجوزدهنده ” فیلدهای مهم را مشاهده نماید.

پرسش: با وجود تایید هر دو سازمان ( به طور مثال بهداشت و صنایع سلولوزی ) وضعیت پرونده رد درخواست مجوز شده است. علت چیست؟

پاسخ: در صورتی که هر دو سازمان راجع به ارز یارانه ای نظر بدهند با وجود تایید وضعیت پرونده رد درخواست مجوز می شود. یا ممکن است فقط روی تعدادی از کالاها اظهار نظر کرده باشد. درصورتی که بر روی همه ی کالاها اظهارنظر نکرده باشد پرونده به این وضعیت در می‌آید.

پرسش: بازرگان برای اخذ مجوز صنعت ، معدن و تجارت باید چه کاری انجام دهد؟

پاسخ: این مجوز برای کالاهای مستعمل می باشد. کاربر باید به سایت بهین یاب مراجعه نموده و با ورود به قسمت سرمایه گذاری معافیت گمرکی ، لینک مربوط به مجوز واردات بند ۲ ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات را انتخاب و فرم مربوطه را تکمیل نماید.

پرسش: پرونده رد درخواست مجوز شده است بازرگان علت رد مجوز را در کدام قسمت می تواند مشاهده نماید؟

پاسخ: با کلیک بر روی ” مشاهده آخرین وضعیت درخواست ها ” در جزئیات پرونده ، در بخش عملیات تجارت خارجی ، می توان دلیل رد مجوز را مشاهده کرد.

پرسش: بازرگان وقتی می خواهد کارمزد پرداخت کند با پیغام “با گذشتن ۷ روز از پرداخت کارمزد، امکان پرداخت آن وجود ندارد ” مواجه می شود. علت چیست؟

پاسخ: زمانی که یک پرونده آماده پرداخت کارمزد می شود بازرگان تنها ۷ روز زمان دارد کارمزد را پرداخت کند. بعد از گذشت این زمان هنگام پرداخت کارمزد با پیغام فوق مواجه می شود. برای رفع این پیغام باید پرونده را ویرایش کند و اگر درحال ویرایش باشد باید از ویرایش انصراف دهد و مجدد ویرایش انجام دهد.

پرسش: کاربر هنگام پرداخت کارمزد ویرایش با خطایی مبنی بر اینکه تاریخ اعتبار پیش فاکتور به اتمام رسیده مواجه می شود. چه اقدامی باید انجام دهد؟

پاسخ: باید از ویرایش انصراف دهد و مجددا ویرایش مدنظر خود به همراه ویرایش تاریخ اعتبار پیش فاکتور را انجام دهد.

پرسش: چگونه می توان پس از دریافت کد ۸ رقمی ثبت سفارش،ثبت سفارش را ویرایش کرد؟

پاسخ: در ” مدیریت پرونده “، ثبت سفارش مورد نظر را انتخاب نموده و وارد جزئیات آن شوید. بر روی کلید ” ویرایش ” کلیک نمایید و ثبت سفارش را ویرایش کنید. با ویرایش ثبت سفارش تمامی مراحل از ابتدا طی خواهد شد.

پرسش: پس از انجام ویرایش، زمان زیادی پرونده در وضعیت “منتظر نتیجه بانک” باقی مانده است. کاربر باید چه اقدامی انجام دهد؟

پاسخ: بانک عامل میبایست پس از مشاهده اطلاعات پرونده ، در صورت صحیح بودن اطلاعات ، آن را تایید و در غیر صورت آن را رد کند.

پرسش: چرا در زمان ویرایش ثبت سفارش، مجوز هایی که قبلا دریافت شده غیرفعال شده است و پرونده مجدد برای سازمان مجوز دهنده ارسال می شود؟

پاسخ: چنانچه فیلدهای ویرایش شده جزء فیدهای مهم سازمان مجوز دهنده باشند با انجام ویرایش پرونده مجدد در وضعیت منتظر مجوز قرار می گیرد و برای سازمان مورد نظر ارسال خواهد شد.

پرسش: کاربر قصد دارد کد تعرفه را ویرایش کند ولی سامانه اجازه ویرایش به او نمی دهد. از چه طریق می تواند تعرفه را ویرایش نماید؟

پاسخ: در صورتی که قصد ویرایش تعرفه و یا شرح کالا را داشته باشد، باید کالا را حذف کرده و مجددا ثبت نماید.

پرسش: بازرگانی که واردکننده از مناطق آزاد می باشد می تواند از ارز خارجی استفاده کند ؟

پاسخ: خیر. فقط می تواند از ارز داخلی ( ریال ) استفاده کند .

پرسش: بازرگان در چه قسمتی می تواند اولویت کالاهای ثبت شده و اطلاعات کالا را مشاهده نماید؟

پاسخ: کاربر می تواند در جزئیات پرونده در فیلد ” گروه کالایی پرونده “، الویت تعرفه خود را مشاهده نماید. برای مشاهده تعرفه های گمرکی سال ۹۹ کلیک کنید.

پرسش: آیا ثبت خدمت در سامانه جامع تجارت انجام می شود ؟

پاسخ: خیر. بازرگان برای ثبت خدمت باید به بانک مراجعه نماید.

پرسش: کاربر چگونه می تواند از ثبت سفارش خود یک پرینت تهیه کند ؟

پاسخ: با رفتن به قسمت ( جزئیات – قسمت چاپ اطلاعات ثبت سفارش ) این عمل را انجام دهد .

پرسش: چگونه می توان از کارمزد ثبت سفارش پرینت تهیه کرد ؟

پاسخ: در بخش ” عملیات تجارت خارجی “، از قسمت ” مدیریت پرونده “، پرونده مورد نظر خود را انتخاب نموده و وارد جزئیات آن شوید. با وارد شدن به قسمت ” گزارش پرداخت ” می‌توان از کارمزد پرداختی پرینت تهیه کرد.

پرسش: مبلغ کارمزد چگونه محاسبه می‌شود؟

پاسخ: ۲۰۰۰/ مبلغ کل پیش فاکتور= نحوه محاسبه کارمزد

پرسش: چرا با پرداخت کارمزد تمدید، ثبت سفارش تمدید نشده است؟

پاسخ: هنگام تمدید،  ثبت سفارش از تاریخ انقضا ۳ ماه اعتبار دریافت می کند. درصورتی که با یک بار تمدید اعتبار مورد نظر دریافت نشد، ثبت سفارش نیازمند چندین تمدید است.

پرسش: پس از پرداخت کارمزد ، وضعیت همچنان آماده پرداخت کارمزد می باشد؟

پاسخ: کاربر باید با سداد تماس گرفته و درصورتی که سداد موفق بودن پرداخت را تایید کرد، پرینت سداد ، شناسه مرجع ، شماره سفارش ، شماره پیگیری و تاریخ و ساعت پرداخت را از سداد گرفته و به سامانه جامع تجارت اعلام نماید. برای ورود به سامانه جامع تجارت کلیک کنید.

 

پرسش و پاسخ بخش عملیات تجارت خارجی ( عملیات ارزی )

 

پرسش: برای دریافت کد ساتا چه اقدامی لازم است؟

پاسخ: از طریق بخش ” عملیات تجارت خارجی ” ، ” عملیات ارزی ” ، قسمت ” مدیریت عملیات ارزی ” ، ” تعیین منشاء ارز ” در داخل سامانه جامع تجارت اقدام به ثبت منشاء ارز می کند، اگر ثبت سفارش بدون انتقال ارز ، غیر بانکی و یا بانکی به شکل حداقل اسناد یا حمل یکسره باشد، بعد از تایید از طرف بانک مرکزی کد ساتا را روی سامانه دریافت می‌کند. اما اگر ثبت سفارش بانکی عادی باشد بعد از ثبت منشاءارز برای دریافت کد ساتا میبایست به بانک عامل مراجعه نمایید.

پرسش: نحوه ثبت منشاء ارز بانکی چگونه است؟

پاسخ: از طریق بخش ” عملیات ارزی ” در ” عملیات تجارت خارجی “، در قسمت ” مدیریت عملیات ارزی بانکی “، ” تعیین منشاء ارز ” ، شماره ثبت سفارش را از قسمت کد ثبت سفارش انتخاب کرده و دکمه “ ایجاد منشاء ارز جدید ” را انتخاب نمایید.

پرسش: نحوه ثبت منشاء ارز پرونده های بدون انتقال ارز چگونه است؟

پاسخ: از طریق بخش ” عملیات تجارت خارجی “، ” عملیات ارزی ” در قسمت “ پرونده های بدون انتقال ارز “، ” تعیین منشاء ارز “، شماره ثبت سفارش را از قسمت ” کد ثبت سفارش ” انتخاب کرده و دکمه “ ایجاد منشاء ارز جدید ” را انتخاب نمایید.

پرسش: در بخش منشاء ارز با خطا موردی یافت نشد روبه رو می شود راه حل چیست؟

پاسخ: در صفحه ” تعیین منشاء ارز ” اگر از قبل ردیف منشاء ارز موجود نباشد این متن نمایش داده می شود بنابراین باید از طریق کد ثبت سفارش در بالای صفحه ثبت سفارش خود را انتخاب و ایجاد منشاء ارز جدید را انتخاب نمایید.

پرسش: شماره ثبت سفارش در بخش کد ثبت سفارش در تعیین منشاءء ارز یافت نمی‌شود، دلیل آن چیست؟

پاسخ: الف) احتمالا در زیر منوی اشتباهی دنبال شماره ثبت سفارش هستند ( مثلا بانکی است در غیربانکی جستجو می‌کنند ) ب) پرونده در حالت ویرایش است، بنابراین در این وضعیت قابل رویت نیست.

پرسش: در زمان ایجاد منشاء ارز جدید با خطا برای این ثبت سفارش گشایشی موجود نمی‌باشد روبه رو می‌شود، چه اقدامی لازم است؟

پاسخ: باید به بانک مراجعه شود و درخواست ایجاد گشایش روی گواهی ثبت آماری را بدهند.

پرسش: در زمان ایجاد منشاء ارز جدید با خطا برای این ثبت سفارش سند حمل فعالی وجود ندارد مواجهه می‌شود، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: باید به بانک عامل مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم برای پارت موجود، درخواست ایجاد سند حمل را داشته باشد.

پرسش: در زمان ایجاد منشاء ارز جدید با خطا مبلغ فوب سند حمل با مبلغ فوب ثبت سفارش برابر نیست مواجه می‌شود، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: باید ردیف کالایی خود را بر اساس پارت موجود انتخاب کند و مقدار و تعداد ، تعداد بسته بندی ، وزن خالص و وزن ناخالص را بر اساس همان پارت تغییر دهد. نکته: مبلغ فوب ثبت سفارش برابر است با مقدار و تعداد ضربدر قیمت واحد .

پرسش: آیا وزن خالص و ناخالص را می توان بیشتر از ثبت سفارش وارد کرد؟

پاسخ: بله تا ۵ درصد افزایش نسبت به ثبت سفارش اولیه قابل انجام است.

پرسش: تعداد بسته بندی را بر چه اساس وارد کنیم؟

پاسخ: تعداد بسته بندی بر اساس نوع بسته بندی که قبل تر کاربر در ثبت سفارش مشخص کرده ، باید باشد و در صورت تغییر نوع بسته بندی باید ثبت سفارش ویرایش شود.

پرسش: اکسل منشاء ارز را چگونه تکمیل کنیم؟

پاسخ: اکسل هر منشاء ارز را باید از داخل همان منشاء ارز دانلود کرد؛ فقط فیلد های قرمز رنگ را می توان براساس پارت موجود کمتر یا مساوی ثبت سفارش وارد کرد، در صورت نیاز نداشتن به کالا فیلد های قرمز رنگ آن ردیف را ۰ قرار می دهیم.

پرسش: بعضی از سند حمل ها رویت نمی‌شود، دلیل آن چیست؟

پاسخ: امکان دارد بانک عامل سند حمل را ایجاد نکرده که پشتیبان سامانه جامع تجارت ( ntsw ) باید بررسی کند و اگر سند حمل وجود نداشت به بانک مراجعه شود. در صورتتماس با پشتیبانی سامانه روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: مبلغ حمل در منشاء ارز بانکی رویت نمی‌شود، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: به بانک عامل مراجعه کند و درخواست اصلاح سند حمل و ایجاد مبلغ حمل را بدهد.

پرسش: با خطا اطلاعات ثبت سفارش با اطلاعات موجود در بانک مغایر است مواجه می‌شود، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: در صورت نیاز از طرف سامانه جامع تجارت بروزرسانی می‌شود و نسخه گواهی ثبت آماری نیز در بانک باید بروزرسانی شود.

پرسش: در منشاء ارز بانکی چه زمانی کد ساتای منشاء ارز بلافاصله پس از ثبت منشاء ارز از بانک دریافت می‌شود؟

پاسخ: در دو صورت کد ساتا آنی ایجاد می شود و نیازی به تایید بانک عامل در زمان ثبت نیست : الف) در صورتی که حمل یکسره در ثبت سفارش فعال باشد. ب) در صورت که گزینه حداقل اسناد در گشایش بانکی فعال باشد.

پرسش: منشاء ارز ثبت شده است ولی کد ساتا رویت نمی‌شود، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: می‌توانند با مراجعه به بانک عامل کد ساتا را دریافت کنند و در سامانه جامع تجارت هم بعد از چند روز قابل رویت است.

پرسش: منشاء ارز را می‌خواهد ابطال کند ولی امکان ابطال ندارد، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: اگر کالا را ترخیص کرده باشد امکان ابطال وجود ندارد در غیر این صورت پس از ابطال اعلامیه تامین ارز در بانک عامل دسترسی برای ابطال منشاء ارز باز می‌‎شود. برای مشاهده مقاله ” مراحل ترخیص کالا ” کلیک کنید.

پرسش: بانک عامل در تایید منشاء ارز با خطای “منشاء ارز توسط بازرگان بیش از یکبار اظهار شده است” رو به رو می‌شود،چه اقدامی لازم است؟

پاسخ: با پشتبانی سامانه جامع تجارت بخش ارزی تماس گرفته شود تا توسط پشتبان این موضوع از طریق تیکت پیگیری و مشکل رفع شود. برای تماس با پشتیبانی روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: در بانک منشاء ارز رویت نمی‌شود،چه اقدامی لازم است؟

پاسخ: در صورتی که منشاء ارز فعال است، باید از طریق بانک مرکزی پیگیری شود. برای تماس با پشتیبانی روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: پرونده انتقالی از ثبتارش است و وضعیت منشاء ارز ترخیص شده نمایش داد می‌شود بنابراین امکان ابطال منشاء ارز را ندارد، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: با پشتیبانی سامانه جامع تجارت بخش ارزی تماس گرفته شود تا توسط پشتبان این موضوع از طریق تیکت پیگیری و مشکل رفع شود. برای تماس با پشتیبانی روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: در زمان استعلام کد کوتاژ گمرکی برای اعلام ترخیص با خطا پروانه سبز گمرکی یافت نشد مواجه می‌شوند، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: در صورت یافت نشدن کد گمرکی با پشتبانی تماس گرفته شود تا بررسی ها لازم انجام گیرد. برای تماس با پشتیبانی روی “ سامانه جامع امور گمرکی ” کلیک کنید.

پرسش: در زمان اعلام کد کوتاژ گمرکی برای اعلام ترخیص با خطای اطلاعات مغایرت دارد مواجه می‌شوند، چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ: اطلاعات ترخیص با اطلاعات منشاء ارز توسط سامانه جامع تجارت چک شود و تمام فیلد ها باید با هم برابر باشد، در صورت هر گونه مغایرت باید اطلاعات از طریق سامانه جامع امور گمرکی تغییر داده شود.

پرسش: تفاوت بین اولویت های کالایی چیست؟

پاسخ: اولویت یک باید به صورت بانکی و خرید از سیستم بانکی را انتخاب کند البته اگر تولیدی باشند و سازمان مجوز دهنده تایید کنند، میتوانند از محل صادرات هم بزنند. الویت های ۲۱ الی ۲۳ بانک عامل گواهی ” بانکی ( ارز نیمایی )” صادر می‌نماید که در این صورت بازرگان باید تامین ارز را در سامانه جامع ” خرید ارز از سیستم بانکی ” انتخاب کند، البته اگر درخواست داشته باشند بانک گواهی ارز اشخاص نیز صادر می‌کند. برای الویت های ۲۴ الی ۲۷ بانک عامل گواهی ” ارز اشخاص ” و بانکی ( ارزنیمایی ) ” فقط ارزهای در دسترس ” صادر می‌‎نماید، و بازرگان باید تامین ارز را در ثبت سفارش متناسب انتخاب نماید. الویت چهار هم شامل کالاهای ممنوعه است که امکان ثبت سفارش و تخصیص ارز برای آن ها وجود ندارد. برای مشاهده مقاله ” راهنمای فروش ارز در سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: علت مشاهده اولویت کالایی ۹۹ هنگام ثبت گواهی ثبت آماری چیست؟

پاسخ: به علت در دسترس نبود سامانه ثبتارش این خطا نمایش داده می‌شود.

پرسش: علت مشاهده اولویت کالایی ۱۰۱ هنگام ثبت گواهی ثبت آماری چیست؟

پاسخ: اگر مجوز ارزی پرونده به حالت تعلیق در آمده باشد این خطا نمایش داده می‌شود.

پرسش: علت مشاهده اولویت کالایی ۹۸ در بانک چیست؟

پاسخ: به علت مغایرت نسخه ویرایش بانک با سامانه جامع تجارت است ، در این مورد با پشتیبانی تماس گرفته می شود و از طرف پشتیبان بروزرسانی انجام می‌گیرد. برای تماس با پشتیبانی روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: علت نمایش اولویت صفر در بانک چیست؟

پاسخ: در صورتی که اولویت یک با الویت های دو و سه در یک پرونده باشند این ارور نمایش داده می‌شود . در زمانی که پرونده گواهی ثبت آماری دارد ،اگر فیلد مهم که “ اولویت جدید ” را چک می کند تغییر پیدا کند یا پرونده گواهی نداشته باشد، باید اولویت یک از پرونده جدا شود و یک پرونده جدید برای آن ایجاد شود. در غیر این صورت بانک می تواند پرونده را تایید و بروزرسانی کند و ارور سیستمی دریافت نمی‌کند.

پرسش: آخرین نسخه ویرایش توسط بانک عامل رویت نمی‌شود، اقدام لازم چیست ؟

پاسخ: پشتیبانی سامانه جامع تجارت بررسی می‌کند که آیا آخرین نسخه از طرف سامانه برای بانک ارسال شده باشد، بعد بانک عامل بروزرسانی می‌کند. برای تماس با پشتیبانی روی ” سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.

پرسش: مجوز تخصیص ارز برای چه پرونده های نیاز نیست؟

پاسخ: در حال حاضر برای همه ی پرونده های بانکی نیاز است.

پرسش: در زمان ویرایش ارور “اصلاحات مجاز نمی‌باشد اطلاعات ویرایش ثبت نشد”نمایش داده می‌شود معنی آن چیست؟

پاسخ: اگر پرونده ای گواهی ثبت آماری داشته باشد و در ویرایش جدید نسبت به نسخه ای که گواهی ثبت اماری گرفته است، روی مبلغ فوب ردیف تعرفه افزایش مبلغ فوب داشته باشد و یا تعرفه جدیدی اضافه کند و نوع نرخ ارز گواهی ثبت آماری با الویت کالایی مطابقت نداشته باشد، با این خطا رو به برو می‌شود. دلیل آن این است که فیلد های مهم برای گواهی ثبت آماری قابل ویرایش نیستند.

پرسش: پرونده منتظر نتیجه بانک است ولی بانک عامل اولویت را ۹۸ می‌بیند و نمی‌تواند آن را تایید کند دلیل آن چیست؟

پاسخ: در زمان تایید ویرایش توسط بانک عامل نیازی به چک کردن اولویت نیست و فقط باید قسمت های ویرایش شده بررسی و تایید شود بعد از پرداخت کارمزد ( نهایی شدن ثبت سفارش )، اولویت صحیح برای بانک نمایش داده می‌شود.

 

 

مطالب بیشتر

 

 

به دنبال راهی برای تجارت آسان و بی دغدغه هستید؟

برای انجام تجارت موفق ، تنها کافیست با تیم حرفه ای ایکسپورت مشورت کنید تا از جدیدترین و کاربردی ترین متدهای صادرات و واردات مطلع شوید و با خیالی اسوده به تجارت کالای خود بپردازید. برای دریافت مشاوره روی لینک زیر کلیک کنید.

"" مشاوره تلفنی در حوزه صادرات و واردات ""

 

2 پاسخ
  1. Eftekhari
    Eftekhari گفته:

    با سلام و احترام
    ثبت سفارشی داشتیم که بعلت اتمام تاریخ اعتبار اقدام به تمدید ثبت سفارش کردیم اما بعلت ضوابط جدید تعرفه ها، چند تعرفه نیاز به فیلد تکمیلی داشتند و وضعیت سفارش به حالت رد پیش فاکتور درآمد و به ناچار پرونده را ویرایش کردیم تا چند تعرفه ای که نیاز به فیلد تکمیلی داشتند را ویرایش کنیم بعد از طی مراحا و تایید بانک و پرداخت کارمزد ،اعتبار سفارش تمدید شد اما متاسفانه متوجه شدیم که نوع تامین ارز تغییر کرده است، قبلا هر سه قسمت(از محل صادرات، خرید ارز از سیستم بانکی، تامین ارز از حساب ارزی وارد کننده) فعال بود اما بعد از ویرایش حساب ارزی وارد کننده حذف شده بود، با توجه به اینکه این سفارش گواهی ثبت آماری و کد ابزار پرداخت بر اساس حساب ارزی وارد کننده دریافت کرده بود الان برای ترخیص اجناس و دریافت کد ساتا از بانک عامل مشکلی ایجاد میشود؟ آیا به جز ویرایش مجدد که بسیار زمانبر است راه حلی وجود دارد؟

    پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      متاسفانه تغییر مستمر قوانین باعث ایجاد چنین اشکالاتی برای بازرگانان می شود اکثر تجار به دنیال این هستند تا نیاز به تغییر یا ویرایش ثبت سفارش پیدا نکنند.
      در موضوع شما در صورتی که اصلاحات و مراحل را کامل انجام ندهید به احتمال زیاد در ترخیص گمرکی از بانک نی تواند گواهی مرتبط را دریافت کنید و بار شما در گمرک تا انجام تغییرات معطل خواهد ماند.
      با تشکر

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *