منظور از ثبت سفارش کالا چیست ؟
سوالات متداول ثبت سفارش کالا
جهت ثبت نام / ورود به سامانه جامع تجارت کلیک کنید. |
برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت کلیک کنید. |
ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور طبق قانون تجارت ایران ، بایستی از طریق مراجعی که قانون تعیین می کند انجام شود . ثبت سفارش از طریق سازمان تجارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت صورت گرفته و سندی است که مجوز ورود کالا به ایران می دهد و برای ترخیص کالا از گمرگ ، مجوز های مربوطه باید اخذ شود . بعضی از کالا ها طبق قانون پیش از واردات ، نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مربوط مثل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ( مثلا جهت دریافت کد از سازمان غذا و دارو ) است.
اینجا میتوانید تمامی شرکت های خدماتی آیکسپورت در زمینه های تحقیق بازار، ترخیص کالا، حمل و نقل، مدیریت صادرات و مجریان رویدادهای تجاری را مشاهده نمایید. |
۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران ، سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت ایران منتقل شد. این امر به منظور تسهیل و تسریع فرایند های ثبت واردات کالا های مجاز به کشور توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه سازی فرآیند ثبت انجام شود و شفافیت اقتصادی که مورد تاکید رهبری و تصویب هیات وزیران دولت روحانی بود ، صورت گیرد.
قبلا ، ثبت سفارش به صورت دستی بوده و فعالان کسب و کار مجبور بودند به هیات های بازرگانی مستقر در ۳۱ استان کشور مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام می کردند. از خرداد ماه هشتاد و هشت ، سامانه top.ir راه اندازی شده و فرآیند ها همه الکترونیکی شد.
هر فردی که دارای کارت بازرگانی است چه حقیقی یا حقوقی و صلاحیت واردات یا صادرات کالا دارد ، می بایست به سامانه مراجعه و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور ، نسبت به ثبت درخواست و ارائه اطلاعات هویتی و مبدا و مقصد جنس ، اقدام کند. کارکنان وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز درخواست ها را بررسی و پس از رفع نقص ، تایید می کنند تا پرونده ثبت سفارش متقاضی ، به بانک عامل و گمرکات و اداره دارایی و نهاد هایی که قانون تعیین کرده است ارجاع شود.
برای مشاهده بخش ” آموزش صفر تا صد ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ” کلیک کنید.
سوالات متداول ثبت سفارش کالا |
بعد از انجام ثبت سفارش و ارسال به کارشناس برای بررسی تکمیلی ، متوجه شدم که فیلدی را اشتباه وارد کردم . اما پس از ورود به جزییات پیش فاکتور ، گزینه edit یا ویرایش وجود ندارد. چه باید کرد؟
منتظر نتیجه بانک ، استعلام مقررات ، انتظار مجوزها ، منتظر نتیجه کارشناسی و در حال ثبت سفارش و تکمیل ثبت سفارش ، امکان اعمال هیچ ویرایشی وجود ندارد . بایستی پس از اعلام نظر و تغییر وضعیت این موارد ، نسبت به ویرایش اقدام کنید.
پیش فاکتور من رد شده و تعرفه غیرمجاز اعلام شده است . چه باید کرد؟
این بدان معنی است که سامانه از این تعرفه ، پشتیبانی نمی کند . به منظور ثبت سفارش، باید از طریق سامانه ثبتارش اقدام کنید.
ثبت سفارش من در بخش « ثبت سفارش » بوده و قصد تغیر تعرفه را دارم . اما تعرفه مربوطه به سامانه جامع تجارت ایران منتقل شده و مرتب در ثبتارش ، خطا می دهد . می بایست ثبت سفارش دیگری ایجاد کنیم؟
بایستی برای حل مشکلات خود با بخش پشتیبانی ثبتارش تماس گرفته و اول ، ثبت شفارش خود را به سامانه جامع تجارت انتقال داده و در نهایت نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنند.
ثبت سفارش من ، چند تعرفه ای است و برخی تعرفه ها هنوز در سامانه جامع تجارت ، انتقال پیدا نکرده است . چه باید بکنم؟
باید با بخش پشتیبانی سامانه تماس گرفته تا اجازه ثبت سفارش به او داده شود . شماره مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت ( ntsw.ir ) در تهران : ۰۲۱۷۵۴۹۲۰۰۰ است. شنبه الی چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. ضمنا روز های پنج شنبه فقط از ساعت ۸ تا ۱۴ پاسخگو می باشند.
ثبت سفارش چه تعرفه هایی در سامانه جامع تجارت انجام نمی شود؟
تعرفه های غیر مجاز.
برای مشاهده ” تعرفه های گمرکی ۱۴۰۱ ” وارد شوید .
آیا در ثبت سفارش کالاهای رایگان، باید مبلغ کالا وارد شود؟
خیر. نیازی به وارد کردن مبلغ کالا نیست و باید قیمت کالا را « صفر » انتخاب کنید.
چگونه می توان در زمان ثبت پیش فاکتور ، کد ۱۴ رقمی مجوز را وارد نمود؟
اگر به منظور انجام فرآیند ثبت سفارش ، از مجوز های دارای کد چهارده رقمی استفاده می کنید، در صفحه « درخواست مجوز »، قبل از انتخاب گزینه « ارسال درخواست »، بایستی کد ۱۴ رقمی مجوز مورد نیاز را وارد کنید بعد از ان گزینه « ثبت کد » و در انتها ، گزینه « ارسال درخواست » را کلیک کنید.
اگر بخواهیم پس از دریافت کد هشت رقمی ثبت سفارش ، ویرایش و اصلاح سیستمی انجام بدهیم، چه باید کرد؟
در این حالت، برای اعمال هر نوع ویرایش در اطلاعات پیش فاکتور و ثبت سفارش بازرگانی ، فرآیند ویرایش در دسترس است. در سامانه ثبت سفارش قبلی ، با عنوان « اصلاحیه و جایگزین »، این کار انجام می گرفت. می بایست ، پس از ورود به سامانه ، روی گزینه « ویرایش پرونده » کلیک کرده و بعد از انجام تغییرات ، روی گزینه « ثبت » کلیک کنید تا ثبت ، اعمال شود. توجه کنید که در ویرایش پرونده ، اگر یکی از فیلد ها مهم سازمان توسعه تجارت ، تغییر کند ، فرایند ثبت سفارش را باید از اول انجام دهید.
در بارگذاری فایل های اکسل با مشکل مواجه هستم. چه باید کرد؟
با بخش راهنمایی سامانه یا مشاوره فنی تماس بگیرید. فراموش نکنید که ثبت سفارش تعرفه های غیر مجاز در سامانه جامع صورت نمی گیرد.
آیا امکان ثبت سفارش اینترنتی از کشوری که ورود کالا از آن ممنوع است امکان دارد؟
خیر . اگر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ، ورود کالا از آن کشور را ممنوع کرده باشد ، امکان ثبت ندارد. اگر کالا شما ممنوع است ، با دفتر تنظیم مقررات واردات و صادارت وزارت صمت مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود.
کد چهارده رقمی مجوز در زمان ثبت پیش فاکتور چگونه وارد شود؟
در صورتی که برای انجام فرآیندهای ثبت سفارش ، اطلاعات مجوزهای خود را باید وارد کنید ، کد چهارده رقمی بایستی در صفحه درخواست مجوز وارد شود.
جهت مشاهده و ثبت نام در دوره های آموزشی صادرات و واردات و ترخیص کالا کلیک کنید. |