اصطلاحات رایج در خطوط کشتیرانی منظم
حمل و نقل دریایی دارای اصطلاحات تخصصی میباشد که برای صادرات و واردات کالا از طریق دریا بهتر است معنای هر یک از این اصطلاحات را بدانید. تیم آیکسپورت در این مقاله به بررسی این اصطلاحات تخصصی رایج در حمل و نقل دریایی میپردازد.
خطوط کشتیرانی منظم
قبل از پرداختن به اصطلاحات تخصصی رایج در حمل و نقل دریایی ، به مفهوم خطوط کشتیرانی منظم میپردازیم که یکی از ارکان مهم در میان شرکتهای کشتیرانی میباشد.
خطوط کشتیرانی LINER یا همان خطوط کشتیرانی منظم دارای خصیصههای خاصی بوده که در زیر به آنها اشاره کردهایم:
- دارای برنامهریزیهای حمل و نقل منظم
- تردد آنها تنها در مابین بنادر مشخصی میباشد
- حمل منظم کالا و مسافر به واسطه کشتی
- دارای زمان تردد از پیش مشخص شده و در کل زمانبندی منظم
- بخش باربری کشتیها تنها مختص به یک صاحب کالا نمیباشد و ممکن است چند قرارداد باربری در یک وعده حمل صورت گیرد.
- معمولا برای پر کردن جای خالی بار، اعلامیهای برای عموم صادر میکنند.
- این کشتیها در بنادر هم تخلیه و هم بارگیری را انجام میدهند.
خطوط کشتیرانی منظم به شرکتهایی گفته میشود که جزو حمل کنندههای عمومی یا Common carrier هستند که معمولا عضو اتحادیه کشتیرانی میباشند.
طریقه کار این خطوط کشتیرانی منظم به این شکل است که همه چیز در اداره خط هماهنگ و اجرا میگردد. بخش باری این کشتیها علاوه بر قراردادهای پیشین معمولا برای جای خالی که در کشتی دارند آگهی داده و هر کالایی که بر طبق قوانین حمل و نقل شرکت خود باشد را با خود حمل میکنند.
این کشتیهای باربری در بیشتر مواقع در حیطه کشتیهای رو – رو (RO – RO)، کانتینربر (Container carrier)، و کالای عمومی (General cargo)، فعالیت میکنند.
اصطلاحات تخصصی رایج در حمل و نقل دریایی
حمل کننده ( Carrier ) :
به کسی گفته می شود که درقبال دریافت کرایه ی حمل ، کالا یا مسافر را ، از نقطه ای به نقطه ی دیگر ، حمل کند .
حمل کننده ، به دو زیرمجموعه ی زیر تقسیم می شود :
- حمل کننده ی عمومی Common carrier
- حمل کننده ی خصوصی Private carrier
حمل کننده ی عمومی ( Common carrier ) :
حمل کننده ی عمومی ، در مسیرهای تحت پوشش خود ، آگهی می دهد ، و کالای هر مشتری را ، که حاضر به خرید خدمات او باشد ، حمل می کند . حمل کننده ی عمومی ، مسولیت کالا را ، از زمان تحویل گیری ، تا تحویل دهی ، به عهده می گیرد . حمل کننده گان بدون کشتی ( NVOC ) ، حمل کننده ی عمومی هستند .
حمل کننده گان بدون کشتی Non vessel owning carriers :
حمل کننده گان بدن کشتی ، خدمات کشتی رانی را ، بدون داشتن کشتی ملکی ، ارایه می دهند . بدین شکل که ، به عنوان فرستنده ی کالا ، قسمتی از فضای کشتی را ، از یک خط کشتی رانی می خرند ، سپس ، به عنوان حمل کننده ، می فروشند .
حمل کننده گان بدون کشتی ، بارنامه ی مجزایی ، ازطرف شرکت خود ، برای مشتری ( shipper ) ، صادر می کنند . ( NVOC ) ، از دید مشتری ، حمل کننده ( Carrier ) ، و از دید صاحب کشتی ، فرستنده ی کالا ( shipper ) ، می باشد .
حمل کننده ی خصوصی Private carrier
حمل کننده ای است که با مشتری خود ، وارد قرارداد خاصی می شود ، و ممکن است خود را ، از پاره ای از مسولیت ها ، مبرا سازد . به عنوان مثال ، مالکی که کشتی خود را ، به شخصی ، اجاره ی سفری می دهد ، و در قرارداد ، خود را از برخی مسولیت ها مبرا می کند ، حمل کننده ی خصوصی می باشد .
فرستنده ی کالا shipper
به شخصی گفته می شود که ، کالا را برای خود ، یا از جانب شخص دیگری ، به منظور حمل دریایی ، ارسال می کند .
بارفرابر Freight forwarder
بار فرابر ، یک واسطه ، در زنجیره ی خطوط حمل و نقل است که ، ترتیب حمل کالای شخص دیگری را می دهد . خدمات بار فرابران ، می تواند بسیار متنوع ، و شامل موارد زیر باشد :
- ارایه ی مشاوره ، در مورد مسیر ، و روش حمل
- رزرو فضا ، بر روی کشتی یک حمل کننده
- پرداخت کرایه ی حمل
- تهیه ی اسناد تجاری
- ترخیص کالا
- بسته بندی کالای صادراتی و وارداتی
- انبارداری
- بیمه ی ترانزیت
- حمل و نقل و لجستیک کالا
- دسته بندی و باربندی کانتینر
بنابر آن چه گفته شد ، می توان نتیجه گرفت که ، بارفرابران Freight forwarder ، درحقیقت ، NVOC هستند .
گیرنده ی کالا Consignee
شخصی است که کالا ، برای او ارسال می شود . گیرنده ی کالا ، می تواند خریدار ، کارگزار ، یا نماینده ی خریدار باشد .
دریافت کننده Receiver
کسی است که در بندر تخلیه ، کالا را از حمل کننده ی دریایی ، تحویل می گیرد . برخی از صاحبان کالا ، این کار را ، خود به عهده می گیرند ، و برخی دیگر ، یک بارفرابر را ، به این کار می گمارند .
Notify party :
این عبارت ، در قالب بارنامه های دریایی ، یافت می شود ، و منظور از آن ، کسی است که باید توسط حمل کننده ی دریایی ، از زمان ورود کشتی ، مطلع شود ، تا ترتیب دریافت کالا را ، بدهد . این شخص ، می تواند گیرنده ، یا دریافت کننده ی کالا باشد .
ICD :
یک ترمینال کانتینری ، درون سرزمینی است که ، به غیر از اسکله و دریا ، تمام امکانات یک ترمینال بندری ، از قبیل گمرک ، محوطه ی کانتینری ، و مکانی برای باربندی کانتینرها را؛ دارد . به آن ، بندر خشک هم ، می گویند .
LCL :
به کانتینری گفته می شود که ، کالاهای چند صاحب کالا ، درآن تجمیع شده است .
FCL :
به کانتینری گفته می شود که ، فقط حاوی کالای یک صاحب کالا باشد .
در ادامه جهت آشنایی بیشتر، مقاله حمل و نقل FCL و LCL تفاوت آن ها را مطالعه نمایید.
CFS :
مکانی است در بندر کانتینری ، که در آن ، کالای عمومی ، درون کانتینر ، باربندی ، یا از آن تخلیه می شود . به طور طبیعی ، در CFS ، امکانات انبارداری ، و جابه جایی کالای عمومی نیز ، می باید وجود داشته باشد .
IMS :
سیستم مدیریت اطلاعات .
B/L :
روش های حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی کالا به روش ( کراس استافینگ ) Cross Stuffing
در این روش حمل و نقل دریایی ، کانتینر حاوی محموله از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می یابد که معمولا cross stuffing در بندر جبل علی صورت می گیرد.
حمل و نقل دریایی کالا به روش ( ترانشیپ ) Transshipment
برای بنادری که امکان حمل دریایی کالا از آنجا به صورت مستقیم نمی باشد ، دارا می باشد. جریان انتقال غالباً با تخلیه و بارگیری مجدد کالا همراه است.
حمل و نقل دریایی کالا به روش گروپاژ و پروژه ای
برخورداری از امکانات گسترده در زمینه حمل و نقل دریایی ، قادر به ارائه سرویس های مطمئن و ویژه جهت حمل دریایی کالا و همین طور حمل دریایی محموله های صادراتی و وارداتی به صورت گروپاژ و پروژه ای می باشد. حمل دریایی کالا های متنوع اعم از خشک ، مایع و غیره را در وزن و حجم های مختلف به صورت گروپاژ و پروژه ای از ایران به سایر نقاط دنیا و بالعکس را دارا می باشد.
حمل و نقل دریایی کالاهای فله ( BULK )
حمل و نقل دریایی کالاهای فله می باشد. کالاهای فله ، کالاهایی هستند که بدون هیچ گونه بسته بندی وارد کشتی می گردند. مانند آرد ، شکر ، پنبه ، غلات ، سنگ آهن ، سیمان ، شکر ، املاح معدنی ، فسفات ، ذغال و غیره.
حمل و نقل دریایی کالا با کانتینر یخچالی
ارائه خدمات یخچالی به صورت کامیون و دریایی می باشد. در خصوص حمل دریایی کالاهای فاسد شدنی نظیر ماهی ، میگو و … این شرکت دارای تجهیزات لازم و کافی در بنادر بارگیری و تخلیه می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر کلیک نمایید.
حمل و نقل دریایی چه مزیتهایی دارد؟
حال که معنای اصطلاحات رایج حمل و نقل دریایی را شناختید، بیایید تا با هم بررسی کنیم که چرا بهتر است برای حمل و نقل محموله خود، از روش دریایی استفاده کنیم:
- حمل و نقل دریایی به دلیل قیمت پایینتر نسبت به دیگر روشها، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد به همین دلیل آمار حمل و نقل از طریق دریا وآبهای آزاد همیشه بیشتر از روشهای حمل و نقل هوایی و زمینی میباشد.
- با استفاده از روش حمل و نقل دریایی شما میتوانید حجم بالاتری از محموله را جابهجا کنید. به طور میانگین هر کشتی باربری حدودا ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن محموله را میتواند از بندری بارگیری و در بندری دیگر تخلیه کند. به همین دلیل شما می توانید با استفاده از این روش به راحتی حجم سنگینی از محموله خود را بدون نگرانی جابهجا کنید.
- حمل و نقل دریایی علاوه بر موارد بالا دارای ثبات و تشابه نسبی در خصوص کرایههای مربوطه میباشد. به همین دلیل ترجیح بازرگانان برای انتقال محمولههایشان روش حمل و نقل از طریق دریا بوده که مقرون به صرفهتر میباشد.
- حمل و نقل دریایی به دلیل پلمپ شدن کانتینر از امنیت بالاتری برای حفظ سلامت کالا برخوردار میباشد.
حمل و نقل دریایی چه معایبی دارد؟
پس از آنکه به معنای درست و تخصصی اصطلاحات رایج حمل و نقل دریایی پرداختیم و همچنین دانستیم که چرا بهتر است از حمل و نقل دریایی استفاده کنیم، حال زمان آن رسیده که بدانیم آیا حمل و نقل به این روش از معایبی نیز برخوردار هست یا خیر. در ادامه با تیم متخصص واردات و صادرات آیکسپورت همراه باشید:
- در روش حمل و نقل دریایی جابهجایی محموله با روند کندتری صورت میگیرد.
- در این روش نیز مانند روشهای دیگر حمل، در صورت نامساعد بودن آب و هوا، انتقال محموله به تاخیر میافتد.
- رهگیری محمولهها در روش حمل از طریق دریا سختتر از روشهای دیگر میباشد.
- در روش حمل دریایی پس از رسیدن بار به بندر حتما باید از طریقی جز دریا، بار را به انبار مقصد رساند.
کاربران عزیز :
در این بخش از سایت لیست مشاوران امور حمل و نقل کالا قابل مشاهده است. برای مشاهده جزئیات کامل و تماس با هر کدام شما می توانید به صفحه اختصاصی هر مشاور مراجعه نمایید.
برای مشاهده آخرین اخبار و مقررات حمل و نقل به لینک زیر مراجعه نمایید.
لینک های مهم و پیشنهادی
|