اصطلاحات تخصصی رایج در حمل و نقل دریایی

پکیج آموزش صادرات و واردات و ترخیص کالا

اصطلاحات رایج در خطوط کشتیرانی منظم

اصطلاحات حمل و نقل دریایی             

 

  حمل کننده ( Carrier ) :

به‏ کسی گفته می ‏شود که درقبال دریافت کرایه ‏ی حمل ، کالا یا مسافر را ، از نقطه‏ ای به نقطه ی دیگر ، حمل کند .

حمل کننده ، به دو زیرمجموعه ی زیر تقسیم می شود :

  1. حمل کننده ی عمومی  Common carrier
  2. حمل کننده ی خصوصی  Private carrier

  حمل کننده ی عمومی ( Common carrier ) :

حمل کننده ی عمومی ، در مسیرهای تحت پوشش خود ، آگهی می دهد ، و کالای هر مشتری را ، که حاضر به خرید خدمات او باشد ، حمل می کند . حمل کننده ی عمومی ، مسولیت کالا را ، از زمان تحویل گیری ، تا تحویل دهی ، به عهده می گیرد . حمل کننده گان بدون کشتی ( NVOC ) ، حمل کننده ی عمومی هستند .

  حمل کننده گان بدون کشتی  Non vessel owning carriers :

حمل کننده گان بدن کشتی ، خدمات کشتی رانی را ، بدون داشتن کشتی ملکی ، ارایه می دهند . بدین شکل که ، به عنوان فرستنده ی کالا ، قسمتی از فضای کشتی را ، از یک خط کشتی رانی می خرند ، سپس ، به عنوان حمل کننده ، می فروشند .

حمل کننده گان بدون کشتی ، بارنامه ی مجزایی ، ازطرف شرکت خود ، برای مشتری ( shipper ) ، صادر می کنند . ( NVOC ) ، از دید مشتری ، حمل کننده ( Carrier ) ، و از دید صاحب کشتی ، فرستنده ی کالا ( shipper ) ، می باشد .

 حمل کننده ی خصوصی  Private carrier

حمل کننده ای است که با مشتری خود ، وارد قرارداد خاصی می شود ، و ممکن است خود را ، از پاره ای از مسولیت ها ، مبرا سازد . به عنوان مثال ، مالکی که کشتی خود را ، به شخصی ، اجاره ی سفری می دهد ، و در قرارداد ، خود را از برخی مسولیت ها مبرا می کند ، حمل کننده ی خصوصی می باشد .

 فرستنده ی کالا  shipper

به شخصی گفته می شود که ، کالا را برای خود ، یا از جانب شخص دیگری ، به منظور حمل دریایی ، ارسال می کند .

  بارفرابر  Freight forwarder

بار فرابر ، یک واسطه ، در زنجیره ی خطوط حمل و نقل است که ، ترتیب حمل کالای شخص دیگری را می دهد . خدمات بار فرابران ، می تواند بسیار متنوع ، و شامل موارد زیر باشد :

بنابر آن چه گفته شد ، می توان نتیجه گرفت که ، بارفرابران Freight forwarder ، درحقیقت ، NVOC هستند .

 گیرنده ی کالا Consignee

شخصی است که کالا ، برای او ارسال می شود . گیرنده ی کالا ، می تواند خریدار ، کارگزار ، یا نماینده ی خریدار باشد .

  دریافت کننده Receiver

کسی است که در بندر تخلیه ، کالا را از حمل کننده ی دریایی ، تحویل می گیرد . برخی از صاحبان کالا ، این کار را ، خود به عهده می گیرند ، و برخی دیگر ، یک بارفرابر را ، به این کار می گمارند .

 Notify party :

این عبارت ، در قالب بارنامه های دریایی ، یافت می شود ، و منظور از آن ، کسی است که باید توسط حمل کننده ی دریایی ، از زمان ورود کشتی ، مطلع شود ، تا ترتیب دریافت کالا را ، بدهد . این شخص ، می تواند گیرنده ، یا دریافت کننده ی کالا باشد .

 ICD :

یک ترمینال کانتینری ، درون سرزمینی است که ، به غیر از اسکله و دریا ، تمام امکانات یک ترمینال بندری ، از قبیل گمرک ، محوطه ی کانتینری ، و مکانی برای باربندی کانتینرها را؛ دارد . به آن ، بندر خشک هم ، می گویند .

 LCL :

به کانتینری گفته می شود که ، کالاهای چند صاحب کالا ، درآن تجمیع شده است .

 FCL :

به کانتینری گفته می شود که ، فقط حاوی کالای یک صاحب کالا باشد .

در ادامه جهت آشنایی بیشتر، مقاله حمل و نقل FCL و LCL تفاوت آن ها را مطالعه نمایید.

 CFS :

مکانی است در بندر کانتینری ، که در آن ، کالای عمومی ، درون کانتینر ، باربندی ، یا از آن تخلیه می شود . به طور طبیعی ، در CFS ، امکانات انبارداری ، و جابه جایی کالای عمومی نیز ، می باید وجود داشته باشد .

 IMS :

سیستم مدیریت اطلاعات .

 B/L :

بارنامه

 

روش های حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا به روش ( کراس استافینگ ) Cross Stuffing

در این روش حمل و نقل دریایی ، کانتینر حاوی محموله از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می یابد که معمولا cross stuffing در بندر جبل علی صورت می گیرد.

حمل و نقل دریایی کالا به روش ( ترانشیپ ) Transshipment

برای بنادری که امکان حمل دریایی کالا از آنجا به صورت مستقیم نمی باشد ، دارا می باشد. جریان انتقال غالباً با تخلیه و بارگیری مجدد کالا همراه است.

حمل و نقل دریایی کالا به روش گروپاژ و پروژه ای

برخورداری از امکانات گسترده در زمینه حمل و نقل دریایی ، قادر به ارائه سرویس های مطمئن و ویژه جهت حمل دریایی کالا و همین طور حمل دریایی محموله های صادراتی و وارداتی به صورت گروپاژ و پروژه ای می باشد. حمل دریایی کالا های متنوع اعم از خشک ، مایع و غیره را در وزن و حجم های مختلف به صورت گروپاژ و پروژه ای از ایران به سایر نقاط دنیا و بالعکس را دارا می باشد.

حمل و نقل دریایی کالاهای فله ( BULK )

حمل و نقل دریایی کالاهای فله می باشد. کالاهای فله ، کالاهایی هستند که بدون هیچ گونه بسته بندی وارد کشتی می گردند. مانند آرد ، شکر ، پنبه ، غلات ، سنگ آهن ، سیمان ، شکر ، املاح معدنی ، فسفات ، ذغال و غیره.

حمل و نقل دریایی کالا با کانتینر یخچالی

ارائه خدمات یخچالی به صورت کامیون و دریایی می باشد. در خصوص حمل دریایی کالاهای فاسد شدنی نظیر ماهی ، میگو و … این شرکت دارای تجهیزات لازم و کافی در بنادر بارگیری و تخلیه می باشد.

 

کاربران عزیز :

در این بخش از سایت لیست مشاوران امور حمل و نقل کالا قابل مشاهده است. برای مشاهده جزئیات کامل و تماس با هر کدام شما می توانید به صفحه اختصاصی هر مشاور مراجعه نمایید.

مشاوران امور حمل و نقل کالا

 

برای مشاهده آخرین اخبار و مقررات حمل و نقل به لینک زیر مراجعه نمایید.

قوانین حمل و نقل

 

مطالب بیشتر

 

پکیج آموزش صادرات و واردات و ترخیص کالا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 9 =