قانون واردات فلزات گرانبهاء با سرمایه گذاری خارجی
هیات وزیران در جلسه ۳۰/۰۶/۱۴۰۴ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند و ماده ۱ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۰ و اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ایران تصویب شد .
- در این تصویب نامه عبارت فلزات گران بها ( طلا ، نقره و پلاتین ) در بند ۱ و عبارت فلزات گران بها در بند ۳ به واژه طلا اصلاح می شوند.
- ورود طلا به صورت شمش استاندارد حداکثر به میزان مندرج در مجوز سرمایه گذاری خارجی ( موضوع ماده ۶ اصلاحی قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۶ با اظهار ، بدون ثبت سفارش با انجام تشریفات گمرکی از جمله تعیین ارزش آماری طلا براساس منابع معتبر بین المللی و صدور پروانه قطعی گمرکی امکان پذیر می باشد.
تبصره – گمرک ایران باید مستندات مربوط به ترخیص و ارزش طلای وارده از محل سرمایه گذاری خارجی را به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و بانک مرکزی ایران ارائه نماید.
- طلای وارده باید در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران / بورس کالا ، تحویل ، عرضه و به فروش برسد و مرکز مبادله ارز و طلای ایران / بورس کالا :
الف- باید براساس مجوز صادره توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران معادل ریالی طلای فروش رفته را به حساب بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر یا صاحب طرح موضوع سرمایه گذاری واریز نماید.
ب- باید نام فروشنده ( سرمایه گذار یا شرکت سرمایه پذیر ) ، میزان طلای مبادله شده و عیار آن از محل مجوز سرمایه گذاری ، تاریخ فروش و معادل ریالی طلای مبادله شده و اطلاعات دریافت کننده معادل ریالی را مستقیما به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گواهی نماید. سازمان یاده شده پس از دریافت گواهی یاده شده ، ارزش طلای وارده را به میزانی که گمرک ایران اعلام نموده است، به عنوان سرمایه خارجی ثبت می نماید.
- تامین و انتقال ارز بابت سود و تمامی عواید حاصل از سرمایه گذاری در کشور صرفا پس از گذشت حداقل یکسال از تاریخ به کاری گیری سرمایه وارده با تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی با رعایت ماده ۱۲ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۰ به یک یا ترکیبی از روش های مندرج در ماده ۱۷ قانون یاده شده امکان پذیر است .
تبصره ۱- تامین و انتقال ارز بابت اصل ، سود و تمامی عواید حاصل از سرمایه گذاری در مورد آن دسته از سرمایه گذاران خارجی که در مجوز سرمایه گذاری آنها سرمایه خارجی به صورت نقد یا شمش طلا درج شده است در مواردی که شمش طلا با تایید سازمان سرمایه گذاری از تاریخ ۱۲/۹/۱۴۰۱ تا زمان ابلاغ این تصویب نامه وارده شده لیکن در بستری غیر از بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران / بورس کالا موضوع بند ۳ این تصویب نامه به فروش رسیده است نیز در چهارچوب مفاد این بند امکان پذیر است . در این موارد سازمان یاده شده با هماهنگی بانک مرکزی ایران با دریافت مستندات مربوط به ترخیص و ارزش طلای وارده ، گواهی فروش و اسناد واریز معادل ریالی آن به حساب بنگاه های اقتصادی سرمایه پذیر یا صاحب طرح موضوع سرمایه گذاری ، ارزش طلای وارده را به میزانی که گمرک ایران اعلام نموده است به عنوان سرمایه خارجی ثبت می نماید.
در خصوص شمش های طلا که بعد از تاریخ ۱۲/۹/۱۴۰۱ به کشور وارد شده است اما تا زمان ابلاغ این تصویب نامه به ریال تبدیل نشده اند ، عرضه ، فروش ، گواهی ، ثبت و سایر اقدامات براساس سازو کار مندرج در بند ۳ این تصویب نامه صورت می پذیرد.
خروج اصل سرمایه خارجی که بصورت شمش طلای استاندارد وارد و در دفاتر سازمان سرمایه گذاری ایران ثبت شده است حداکثر به میزان وزنی و عیار وارده شده در چهارچوب ماده ۱۷ قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۰ پس از تصویب در هیات سرمایه گذاری خارجی در چهارچوب مجوز سرمایه گذاری امکانپذیر است.
خروج اصل سرمایه خارجی ( شمش طلا ) از طریق همان بستری که عرضه شده امکان پذیر است.
رعایت سایر ضوابط مندرج در قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۰ با اصلاحات بعدی و آیین نامه اجرایی قانون یاد شده موضوع تصویب نامه شماره ۳۲۵۵۶/ت ۲۷۰۳۲ مورخ ۳۲/۰۷/۱۳۸۱ و اصلاحات بعدی آن الزامی است.
درصورتی که تمایل به واردات شمش طلا استاندارد دارید با مشاورین وب سایت در ارتباط باشید .




