معرفی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور
قوانین راه اندازی مرکز تجاری ، فرم ها و معرفی مراکز فعال تا مهر ۱۴۰۲
تعریف مرکز تجاری و بازاریابی
مرکز تجاری و بازاریابی محصولات و خدمات ایرانی در خارج از کشور که دارای فضای اداری ، تجاری و نمایشگاهی ( یکی یا هرسه مورد ) می باشد ، و توسط اشخاص حقوقی مذکور در این دستورالعمل به عنوان تسهیل گر تجاری در بازارهای صادراتی و با هدف معرفی توانمندی های تولیدی – صادراتی کشور در حوزه کالا و خدمات راه اندازی می گردد که مجاز به نمایش بازاریابی فروش کالا و خدمات ایرانی می باشد .
مراحل اخذ مجوز مرکز تجاری و بازاریابی
موافقت اولیه : تاییدیه ای است که توسط رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران پس از دریافت مدارک و بررسی طرح توجیهی صادر گردیده و به منزله احراز توانایی متقاضی تاسیس مرکز تجاری می باشد ، این موافقت نامه یکساله می باشد و متقاضی می بایست در این مدت نسبت به جواز تاسیس اقدام نماید ، دریافت این موافقت نامه مانع پذیرش دیگر متقاضیان نخواهد بود .
جواز تاسیس : اجازه تاسیس و فعالیت مرکز تجاری است ،که پس از اخذ موافقت نامه اولیه و ارائه مستندات لازم و گزارش عملکرد و طرح در کارگروه مرتبط با امضا ریاست سازمان توسعه تجارت معتبر خواهد شد .
انواع مرکز تجاری و بازاریابی
الف- مرکز تجاری دائمی نمایشگاهی : به منظور ارائه نمونه محصولات ایرانی دارای مزیت در بازار کشور میزبان و با هدف بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای هدف صادراتی به صورت عمومی و یا تخصصی ( به صورت دوره ای حداقل ۶ ماه )
ب- مرکز فروش کالا و خدمات : به منظور عرضه کالا و خدمات شرکتهای ایرانی بصورت غیر مستقیم توسط مجری مرکز تجاری ( روند اعطای نمایندگی فروش ) به بصورت مستقیم توسط نمایندگان شرکتها در مرکز تجاری به صورت عمومی یا تخصصی ( از طریث ثبت شرکت و اجاره دفتر )
ج- مرکز بازاریابی ، مشاوره و تحقیقات بازار به منظور بازاریابی ، تحقیقات بازار و ارائه مشاوره های صادراتی در خصوص شرایط و ویژگی های بازار هدف از جمله سلایث مضرف کننده ، قیمت ها ، رقبا ، قوانین و مقررات تجاری ، امور گمرکی ، تعرفه ها ف امور بانکی ، لجستیک و غیره
خدمات مرکز تجاری و بازاریابی
- ارائه مشاوره بازار ، بازارسازی ، بازاریابی محصولات و خدمات ایران
- تهیه و ارائه اطلاعات بازار شامل بانکهای اطلاعاتی
- ارائه خدمات مشاوره تجاری و اقتصادی در بخش های مختلف
- کمک به انعقاد قراردادهای تجاری
- ارائه خدمات تبلیغاتی ، حقوقی ، ثبت برند و لوگو شرکت در بازار هدف
- رصد مناقصات و کمک به شرکتهای ایرانی در خصوص حضور در مناقصات مربوط به صادرات خدمات
- اختصاص فضای اداری به شرکتهای متاقضی ایرانی
- اختصاص فضای نمایشگاهی به شرکتهای متقاضی ایرانی یا ثبت نام آنان در نمایشگاه های کشور میزبان
- فراهم نمودن انبارهای مورد نیاز شرکت های ایرانی جهت انبارش و فروش محصولات در بازار هدف
- تامین امکانات اداری جهت تسهیل خدمات بازاریابی
- توسعه تعاملات با نهادهای مرتبط در بازار هدف
- ارائه خدمات لجستیک ( حمل و نقل ، بیمه ، انبار ، اقامت )
- برگزاری رویدادهای تجاری به منظور معرفی توانمندی ها و امکانات تولیدی تجاری بازار ایران