آیین نامه اجرائی گشایش اعتبارات اسنادی اتکایی (back to back ) و تنزیل اسناد اعتبارات اسنادی صادراتی

آیین نامه اجرایی گشایش اعتبارات اسنادی اتکایی (back to back ) و تنزیل اسناد اعتبارات اسنادی صادراتی

(موضوع ماده ١٩ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده ١١٢ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۲/۰۶/۱۰ مجلس شورای اسلامی در گشایش اعتبارات اسنادی اتکایی)

براساس مقررات جاری. اعتباری و ارزی بانک مرکزی. جمهوری اسلامی ایران ازجمله آیین نامه تأمین مالی صادرات (کالا وخدمات) مصوب  ۱۳۷۹/۹/۲۰ شورای پول و اعتبار. و اصلاحات بعدی آن که طی بخشنامه های .منتهی  اداره سیاستها و مقررات. ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده. و نیز بخشنامه مربوط به تنزیل اسناد صادراتی. به شماره مب/ ۶٩۴  اداره مطالعات و مقررات. بانکی این آیین نامه به موجب .ماده ١٩ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی. صنایع کشور،  به منظور تعیین و تبیین .ضوابط و شرایط گشایش اعتباراسنادی. اتکایی و تنزیل اعتبارات. اسنادی – صادراتی تهیه .شده است.

الف) گشایش اعتبارات اسنادی اتکایی:

بانکها مجازند براساس بند یک از یکهزار و نهمین صورتجلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳۸۲ با در نظرگرفتن اعتبار مشتری، اعتباراسنادی اولیه و اخذ وثایق کافی  نسبت به گشایش اعتباراسنادی اتکایی در سقف اعتباراسنادی اولیه براساس مقررات موجود و ملاحظات ذیل اقدام نمایند:

١- بانک عامل اعتباراسنادی اولیه غیرقابل برگشت از سوی بانک/مؤسسه خارجی و داخلی به نفع صادر کننده ایرانی را دریافت و ابلاغ نموده باشد.

٢- شرایط اعتباراسنادی اولیه و اعتبار اتکایی مرتبط باشد.

٣- ارز دو اعتبار حتی المقدور یکی باشد، درغیراینصورت ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز به عهده متقاضی خواهدبود

۴- نرخ سود باتوجه به نرخهای متعارف بین المللی رأساً توسط بانک عامل تعیین میشود.

۵- وجه التزام عدم ایفای تعهدات صادر کننده علاوه بر نرخ فوق (بند ۴) معاد ۶درصد در سال نسبت به مطالبات بانک خواهد بود که در قرارداد پیشبینی و وصول میگردد.

۶- دراعمال هرگونه اصلاحیه در مفاد و شرایط هر دو اعتباراسنادی بایستی ارتباط و شرایط اجرایی آنها مدنظر قرار گیرد.

٧- مبلغ اعتبار اتکایی نباید بیشتر از مبلغ اعتباراسنادی اولیه باشد.

٨- تاریخ انقضای اعتبار اتکایی بایستی مقدم بر تاریخ انقضای اعتبار اولیه باشد. فاصله زمانی مناسب از آخرین زمان امکان ارائه اسناد تحت اعتبار اتکایی تا تهیه و ارائه اسناد تحت اعتبار اولیه به منظور پیشگیری از هرگونه مشکلی بایستی مدنظر قرار گیرد.

٩- کالا/خدمات.موضوع اعتباراسنادی.اتکایی، با تشخیص. بانک عامل و براساس اسناد .و مدارک ارائه شده بایستی. با کالا/خدمات. اعتباراسنادی اولیه. مرتبط باشد.

١٠- درصورتیکه ورود کالای اعتباراسنادی اتکایی به کشور قطعی باشد، انجام ثبت سفارش و رعایت سایر مقررات ورود به کشور الزامی است. چنانچه ورود کالا به شکل ورود موقت صورت پذیرد باید براساس مقررات مربوطه اقدام و اگر مبداء و مقصد آن خارج از کشور باشد نیازی به انجام ثبت سفارش نمیباشد.

١١- تعهد متقاضی تحت اعتباراسنادی اتکایی به تأدیه عین ارز به بانک گشاینده اعتبار خواهدبود.

١٢- بانکها به تشخیص خود در قبال گشایش اعتباراسنادی اتکایی و باتوجه به وضعیت اعتباری مشتری، وثایق کافی از صادر کننده اخذ مینمایند.

ب ) تنزیل اسناد صادراتی:

١- بانکهامیتوانند اسناد مدت دار اعتبارات اسنادی صادراتی و بروات ارزی مدت دار تعهدشده توسط خریدار و بانک خارجی را درچارچوب آیین نامه موقت تنزیل اسناد و اوراق تجاری (خرید دین) و مقررات اجرایی آن به همان ارز تنزیل نموده و به صادرکننده پرداخت نمایند.

٢- تنزیل اسناد صادراتی قبل از معامله اسناد براساس ماده ۴ آیین نامه یادشده میتواند با حق رجوع و بعد از معامله اسناد بدون حق رجوع به تشخیص بانک و با توجه به اعتبار صادرکننده، اعتبار بانک گشایش کننده یا تایید کننده، انجامشود.

٣-  تفاوت قیمت، وفق ماده ۶ آیین نامه ذیربط درمورد اسناد صادراتی برمبنای نرخهای متعارف بین المللی صورت میگیرد.

۴ تسهیلات اعطایی درقالب این آییننامه در چارچوب مصوبات شورای محترم پول و اعتبار درمورد سقفهای فردی تسهیلات اعطایی پرداخت میشود که طی آییننامه تسهیلات و تعهدات کلان به نظام بانکی کشور اعلام شده است.

١-۴) اعتبارات اسنادی مدت دار صادراتی که اسناد آن معامله شده و بدهی قطعی خریدار به فروشنده ایرانی تلقی میگردد مشروط بر اینکه توسط یک بانک یا مؤسسه اعتباری خارجی معتبر، به تشخیص بانک، گشایش و یا تایید شده باشد.

٢-۴) بروات اسنادی (وصولی ها) که مبلغ آن در سررسید معین پرداخت میشود با قبولی خریدار و تایید و تعهد بروات توسط یکی از بانکهای معتبر خارجی به تشحیص بانک.

٣-۴) اسناد صادراتی تضمین شده توسط صندوق ضمانت ایران.

ج ) اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه بارعایت آیین نامه ها و دستورالعملهای اجرایی قانون عملیات بانکی بدون ربا شامل اخذ تامین کافی به تشخیص بانک و همچنین مقررات ریالی و ارزی ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد.

این آیین نامه در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۰۹/۲۳ مورد موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و از تاریخ ابلاغ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کلیه بانکهای کشور قابل اجرا میباشد.

 

نمونه تعهدنامه ارائه پروانه گمرکی/گواهی ورود ترخیص قطعی کالا مرتبط با اسناد وصولی اعتبارات اسنادی دانلود کنید

download

ابلاغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور 🔹 تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی بودجه نسبت به وصول منابع بر...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ 📣 قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
گواهی چک جایگزین ضمانت‌نامه بانکی در گمرک شد پیرو بخشنامه شماره ١۴٠٢/٨۶٧٩٣۵ مورخ ١۴٠٢/٠۶/٢٨ به پیوست تصویر.نامه شماره /٢٢٠/٢٢٩٢٩ ص...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
عدم شمول عوارض صادراتی قانون بودجه سال ١۴٠٢ بر محصولات صادراتی از محل ورود موقت برای پردازش پیرو بخشنامه شماره...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
ابلاغ مصوبه انتقال کالا بین مناطق ویژه اقتصادی ۱ و ۲ بندر بوشهر کالاهایی که مطابق.تبصره (۴) ماده (۶۰) قانون...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
تغییر در رویه محاسبه مبلغ کارمزد ثبت سفارش بر اساس تصویب‌نامه شماره ۱۲۳۳۴۳/ت۶۱۶۴۶هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ هیئت وزیران 📣 قابل توجه...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما