بخشنامه های حائز اهمیت مابه التفاوت های نرخ ارز ( پیوست شماره ۱۳ )

بخشنامه های حائز اهمیت مابه التفاوت های نرخ ارز ( پیوست شماره ۱۳ )

(تأخیر در ارائه اسناد حمل، ٢٨,٠٠٠ ریال به ازای هر دلار، تغییر گروه کالایی از یک به دو و خودرو)

 

احتراماً، پیرو بخشنامه شماره ٣٠٨٧۴٠/ ٩۶ به پیوست تصویر فرم تعهدنامه پذیرش مورد نوسانات و تغییرات نرخ ارز در ارتباط با استفاده از روش حواله ارزی مرتبط با واردات کالا ارسال میگردد. مقتضی است قبل از انجام حواله ارزی نسبت به اخذ تعهدنامه مزبور از واردکنندگان اقدام و در سوابق مربوطه نگهداری و ضمن ابلاغ مراتب به کلیه شعب و واحدهای ارزی ذیربط برحسن اجرای آن نیز نظارت نمایند.

متن بخشنامه

بدینوسیله تأمین ارز جهت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و انجام حواله ارزی به منظور واردات کالا و خدمات به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک با رعایت مقررات ارزی به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱- تأمین ارز از طریق سیستم بانکی جهت واردات کالا و خدمت به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی پس از انجام ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت و در موارد خدماتی با انجام ثبت خدمت نزد بانک عامل، امکانپذیر میباشد.

تبصره ۱: در صورتی که بانک عامل امکان انتقال وجه را نداشته با شد، آن بانک میتواند از خدمات صرافی خود و یا سایر صرافی های مجاز استفاده نماید.

تبصره ۲: در صورتی که ارز واردکننده از محل صادرات خود و یا سایر صادرکنندگان تأمین شده باشد، بانک موظف به کنترل پروانه های صادراتی اعم از کالا یا خدمت از طریق “سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات” خواهد بود.

۲- واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی با رعایت مقررات بخش اول مجموعه مقررات ارزی میسر و در همین ارتباط رفع تعهد ارزی منوط به ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا و یا اصل صورتحساب های قطعی انجام کار و ارائه تاییدیه کارفرما (در موارد خدماتی) است.

۳- در صورت عدم درخواست انتقال ارز از طریق بانک عامل توسط واردکننده، استفاده از روش ثبت برات اسنادی بدون تعهد، الزامی است. در این موارد ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا به بانک عامل جهت ایفای تعهد ارزی ضروری میباشد. آن بانک میبایست در این خصوص تعهد لازم و وجه التزام مقرر در بند “ی” بخش اول مجموعه مقررات ارزی را از واردکننده دریافت نماید.

۴- ثبت سفارش به منظور واردات کالا به سرزمین اصلی از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به صورت ریالی بوده و تأمین و انتقال ارز برای آن مجاز نمیباشد.

تامین ارز بابت واردات

۵- تأمین ارز بابت واردات خدمات حداکثر تا سقف ٩٠٠,٠٠٠ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به شرط اخذ تاییدیه وزارتخانه ذیربط میسر خواهد بود. درخصوص موارد بیش از سقف مذکور اخذ تاییدیه این بانک نیز الزامی می باشد.

تبصره : درخصوص مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی منوط به اخذ تاییدیه سازمان مسئول منطقه مربوطه خواهد بود.

۶- گشایش اعتبار اسنادی دیداری در چارچوب نامه عمومی شماره ۹۷/۳۲۲۲۶۰ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ فاقد موضوعیت بوده و امکان پذیر نمیباشد.
۷- در مواردیکه ارز مربوط.به حواله قبل از تاریخ ٢١ صادرگردیده.و اسناد حمل در مهلت.مقرر به بانک عامل ارائه.شود، نرخ ارز تسویه، همان نرخ ارز تأمین شده است. چنانچه اسناد.مزبور پس از مهلت.مقرر واصل گردد، پذیرش اسناد ارائه شده منوط به موافقت این بانک و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان صدور حواله تا تاریخ تحویل اسناد.حمل به بانک عامل (درصورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.

تبصره ۱ : در مواردیکه ارز مربوطه به نرخ مبادله ای توسط این بانک تأمین، لیکن حواله صادر نگردیده باشد، حداکثر شش ماه.از تاریخ تأمین ارز می بایستی اسناد حمل به آن بانک ارائه شود و دراین صورت.نرخ ارز تأمین شده ملاک تسویه خواهد بود.

در صورت انجام حواله و عدم ارائه اسناد حمل ظرف مهلت.مزبور پذیرش اسناد منوط به موافقت.این بانک و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان تأمین ارز تا تاریخ ارائه اسناد حمل به بانک عامل (درصورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود. درصورت عدم انجام حواله ظرف مهلت مذکور آن بانک موظف است ارز مربوطه را به این بانک برگشت دهد.

تبصره ۲ : کلیه مابه التفاوت های دریافتی بایستی به حساب این بانک واریز گردد.

۸- تأمین ارز بابت باقیمانده کلیه اعتبارات اسنادی.گشایش یافته و بروات اسنادی ثبت شده قبل از ١٣٩٧ به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک می باشد.

تبصره : برای اعتبارات اسنادی / بروات اسنادی مدت دار که به مقصد مناطق آزاد تجاری – صنعتی ١٣٩٧/١/ و ویژه اقتصادی گشایش / ثبت گردیده اند، چنانچه سررسید پرداخت آنها بعد از تاریخ ٢١ باشد؛ تأمین ارز پس از انجام ثبت خدمت در بانک عامل امکانپذیرخواهد بود.

۹- از تاریخ ابلاغ این بخشنامه تعریف ارز متقاضی مندرج در مجموعه.مقررات ارزی کان لم یکن قلمداد می گردد.

۱۰- محل تأمین ارز شامل ارز حاصل ازصادرات کالا و خدمات، خرید از بانک، حساب ارزی واردکننده می باشد.

تبصره: تأمین ارز بابت ورود موقت برای پردازش توسط شرکت های تولیدی پس از انجام ثبت.سفارش از محل ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات و حساب ارزی واردکننده می با شد. در سایر موارد طبق قوانین و مقررات مربوطه.خواهد بود.

۱۱- در صورت هرگونه مغایرت بین مفاد این بخشنامه و سایر بخشنامه ها و نامه.های عمومی قبلی این بانک، مفاد این بخشنامه ملاک عمل.خواهد بود.

 

متن مقررات واردات سال ۱۴۰۱

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعمال اعتبار چهارساله برای کدهای IRC مواد اولیه اعمال اعتبار چهارساله برای کدهای IRC مواد اولیه
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
عدم امکان تغییر در بررسی سیستمی درخواست های ارزی ثبت سفارش 🔻معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
اضافه شدن تعرفه های قطعات منفصله به لیست ترخیص درصدی در خصوص تغییر.گروه.کالایی و ترخیص.درصدی.مجموعه قطعات منفصله.انواع خودرو به آگاهی...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
ضوابط صادرات جو پرک با توجه به شمولیت ارز ترجیحی برای واردات جو به عنوان یکی از نهاده های کشاورزی،...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
اعلام گمرک سومار بعنوان گمرک مجاز ( صرفاً مرز خروج ) محموله های آلکید رزین برای مدت ۶ ماه درخواست...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
عدم پذیرش بارنامه های صادره قبل از ثبت سفارش بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عدم پذیرش بارنامه های صادره قبل...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما