… ..نکات مهم و کاربردی در زمینه بسته بندی کالای صادراتی
مقدمه
گمرک
در بسیاری. از کسب و کارها بسته بندی صادراتی .طراحی بسته بندی .کالای صادراتی. یک فرآیند. بسیار مهم. محسوب میشود. و در صادرات یک. محصول باید فاکتورهای. زیادی را .در این زمینه مد. نظر قرار داد. به عنوان. مثال بستهبندی. صادراتی باید به تسهیل .بستهبندی، ذخیرهسازی .و حمل و نقل کالا. کمک کند. از سوی. دیگر، بستهبندی. صادراتی باید به گونهای. انجام شود .که سلامت کالا. حین حمل و نقل و توزیع .در کشور مقصد. حفظ شود. و کالاها بدون. آسیب و تاخیر .تحویل داده شوند. بسته بندی. کالای صادراتی بایستی. دارای طراحی. مناسب باشد. و منطبق با شیوههای. مختلف حمل و نقل. و استاندارد بازارهای. مختلف باشد.
خوشبختانه، بسته بندی صادراتی کسب و کارهای. امروزی میتوانند. از میان انبوهی. از راه حلها یک مورد. را انتخاب کنند. شما میتوانید. آن نوع از بسته بندی. کالای صادراتی. را انتخاب کنید که منطبق. با تمام استانداردهای. ضروری باشد و دسترسی. به آن نیز ساده باشد. در این مطلب. قصد داریم برخی از نکات .در زمینه بسته بندی. کالاهای صادراتی. را برای شما بیان کنیم.
هدف از بسته بندی کالای صادراتی
بستهبندی مولفۀ ضروری هر نوع کالای صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر هزینهها، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصولات نیز تاثیرگذار است. میتوان. گفت که مسئولیت بسته بندی. کالای صادراتی همیشه. بر عهدۀ صادرکننده است. و باید تضمین کند این بستهبندی میتواند. در سفرهای بینالمللی را. آسیبی نبیند. اگر بستهبندی در. مسیر رسیدن به مقصد آسیب. ببیند و شرکت مسئول .حمل کالا ثابت کند که .حمل بار منجر. به این خرابی نشده است، آنگاه فروشنده .(صادرکننده) مسئول هر نوع خرابی. خواهد بود.
با این حال، عملکرد بستهبندی محدود به محافظت از بار حین فرآیند انتقال بینالمللی نیست و در کنار آن یکی از ارکان بازاریابی نیز محسوب میشود. از این حیث، بستهبندی باید به گونهای باشد تا مشتریان را به خود جذب کند و نشاندهنده حرفهای بودن کسب و کار شما باشد.
از منظر دیگر، بستهبندی باید متناسب با جایگاه بار دستگاهها یا ماشینهای بارگیری باشد تا استفاده از کانتینرها، کامیونها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود. به عنوان مثال اگر .محصول مورد نظر .در جعبههایی بستهبندی .شود که اندازۀ آنها .مناسب پالتهای .به کار رفته نباشد، آنگاه فضای .موجود در ماشین. بارگیری به هدر. خواهد رفت. مثلاً هدر رفتن ۲۰ درصد. از فضای موجود در یک کانتینر میتواند. هزینهای بیشتر از ۴ درصد بر قیمت محصول تحمیل کند. (یعنی اگر هزینۀ حمل بار ۲۰ درصد ارزش کالا باشد و ۲۰ درصد .از آن به هدر رود، آنگاه ارزش بار. به ۴ درصد خواهد. رسید).
یک بستهبندی مناسب باید حاوی دستورالعملها و سایر اطلاعات جابجایی نیز باشد. افرادی که با یک محصول سر و کار دارند، ابتدا به بستهبندی آن مراجعه میکنند تا اطلاعاتی راجع به نحوۀ برخورد با بار به دست آورند. گاهی اوقات .شاهد .شکایت مشتری .از نحوه بسته بندی .کالای صادراتی. هستیم به این دلیل. که هیچ دستورالعملی .روی جعبهها مبنی .بر حفاظت از .کالا، حین فرآیند. بستهبندی چسبانده .نشده است.
حفاظت مناسب از محصول به وسیله بسته بندی کالای صادراتی
یکی از اهداف. بسته بندی کالای. صادراتی حفاظت .مناسب از کالاها .در حین حمل و نقل .و رسیدن به مقصد. است. شما به .عنوان یک صادرکننده. میتوانید با شرکتهای بسته بندی. در تماس باشید. و اطلاعات فنی. در مورد استحکام، عایقبندی، وزن، ضخامت .و .سایر مشخصات.کلیدی .بستهبندی. را به دست آورید. شرکتها بر .اساس این اطلاعات .میتوانند درخواست. نمونههایی. را بدهند و جنس .مواد بستهبندی. را آزمایش کنند. به خاطر .داشته باشید که لابراتوارهایی. برای تست نوع بستهبندی. و مواد به کاررفته .در آن وجود دارند .که در این آزمایشگاهها .میتوان نحوۀ کار .صحیح بسته بندی. کالای صادراتی .را تست کرد.
در صادرات، با توجه به نوع روش .حمل و نقل به کار .رفته و مسافت .مبدأ تا مقصد، لازم است .که از انواع مختلف. بستهبندی برای .سفارشهای. مختلف و بازارهای. هدف مختلف. استفاده شود. به عنوان مثال، شرکتهایی .وجود دارند که وقتی محصول. آنها از طریق .دریا در مسیر .خط استوا .حمل میشوند، از بستهبندیهای. مختلف مقاوم به دمای بالای .محیط، استفاده میکنند.
هنگامی که به دنبال بهینهسازی استفاده از کانتینرها یا سایر دستگاههای باربری هستید نحوه روی هم چیدن کالاها یک فاکتور کلیدی است. این عمل که به پشتهسازی معروف است در صورت اجرای نامناسب آن میتواند به کالا آسیب برساند. در این حالت، بهترین کار این است که جعبهها یا باکسها را در پالتها قرار دهید تا بتوانید میزان جابجایی جعبهها را کاهش دهید. هر چند که پالت از مقداری از فضای بار استفاده میکند ولی استفاده از آن لازم است تا مطمئن شوید که بستهبندی حین ارسال سالم باقی میماند.
ایجاد ارتباط مناسب با مصرفکننده
ابلاغ ویژگیهای محصول به مصرف کنندۀ نهاییِ بالقوه یک رکن است و یکی از ابزارهای مهم بازاریابی به شمار میآید. تصمیم به. خرید کالا در .نقطه فروش و محل .عرضه تا حد زیادی. به نحوۀ بستهبندی .بستگی دارد و حین طراحی. بسته بندی کالای. صادراتی باید. به این نکته نیز توجه .داشت. به همین دلیل است. که طراحی بسته بندی. باید بین مولفۀ .تکنیکی بستهبندی. (مقاومت، محتوا، ضخامت و غیره) و کارکرد. تجاری آن تعادل .برقرار کند. قبل از. صادرات باید .ترجیحات مصرف کنندگان بازار هدف .را بررسی کرد .تا اطمینان حاصل .شود که بسته بندی .مورد نظر انتظارات. این افراد را برآورده. میکند.
محاسبۀ. اندازۀ بسته بندی. کالای صادراتی. و نوع آن
بستهبندی و مواد بستهبندی که مخصوص صادرات هستند باید استفاده از ماشینهای باربری را به حداکثر برسانند. برای این. منظور، این ماشینها.باید طوری .طراحی شوند که. بیشترین تعداد بستهها .در هر جعبه قرار. گیرند و اندازهگیریهای .جعبهها نیز باید .مضربهایی از پالتهای. به کار .رفته باشند. مرسومترین .پالتی که در تجارت خارجی به کار میرود پالت EUR نام دارد .که ابعاد ۱۲۰۰ در ۸۰۰ در ۱۴۴ میلیمتر (۴۷.۲in×۳۱.۵in×۵.۷in) دارد. لذا اگر جعبههای .به کار رفته مضاربی .از این ابعاد باشند، آنگاه صادر کننده مطمئن خواهد شد که حداکثر استفاده را از این جعبهها کرده است. علاوه بر این، زمانی که کالایی داخل .کانتینرها قرار داده. میشود، باید این. محاسبه را طبق. نوع کانتینر .انجام داد تا .استفادۀ بهینه از. فضا رخ دهد.
علائم .راهنمای بسته بندی
بستهبندی و. مواد بسته بندی کالای. صادراتی باید به. وضوح نشان .دهند که چگونه .باید با یک محصول رفتار. کرد. علائمی .همچون “با احتیاط دست. بزنید”، “حداکثر ارتفاع. پشتهسازی” و “از این. طرف بلند .کنید” از جمله .علائمی هستند. که باید بیرون .تمام بستهها. چسبانده شوند. سایر علائمی که ممکن است موردنیاز باشند شامل هشدارهایی راجع به تماس محصول با نور خورشید، رطوبت و دماهای بالا هستند.
پیروی از استاندارهای داخلی و بینالمللی
بسته بندی کالای. صادراتی باید شامل. تمام علائم و برچسبهای. استاندارد کشور مقصد باشند. الزامات داخلی معمولاً شامل این موارد هستند:
- نوشتن وزن و حجم طبق سیستم اندازهگیری رایج (مثلاً سیستم اندازهگیری بریتانیایی یا سیستم اندازهگیری متریک)
- اطلاعات تغذیهای در مورد واردات غذایی
- اطلاعات ایمنی در مورد هر چیزی که سلامت افراد را به خطر میاندازد
- نام برند محصول و تمام ویژگیهایی محصول
منعکس کردن. ارزشهای. فرهنگی
بسته بندی کالای .صادراتی همانند بازاریابی باید. پیشینۀ فرهنگی مشتری. شما را نیز منعکس کند. و باید به زبان. مادری، رنگها، شکلها، اندازهها و سایر. ویژگیهایی که ممکن است از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر تغییر کنند، توجه داشته باشد. به عنوان مثال، در چین، بستهبندی که شامل رنگآمیزی قرمز و زرد باشد پرطرفدارتر است زیرا این رنگها نشان وفاداری در فرهنگ چینی هستند و این در حالیست که رنگ سبز زیاد مقبول مردم کشورهای بلژیک، فرانسه و ژاپن نیست. با این .حال، در ترکیه و اتریش سبز رنگی. است که مورد. قبول همگان .واقع شده است. همۀ این نکات به این معنا است که باید تحلیل فرهنگی مناسبی انجام داد تا مطمئن شد که بستهبندی ابزاری است که میتواند مشتریان را جذب کند و انگیزه خرید را در آنها به وجود آورد.
مواد مصرف.شده در بسته بندی. کالای .صادراتی
بسته بندی کالای صادراتی نقش کلیدی. در ایمنی محصول. شما دارند. گزینههای زیادی برای بستهبندی محصولات وجود دارند. بستهبندیهای نوآورانهای برای برخی از محصولات وجود دارند که طوری مهندسی شدهاند که از محصولات صادراتی در مقابل فشارهای ناشی از پشتهسازی، لرزشها، جذر و مد در دریاها، فشار یا رطوبت هوا و همچنین از خم شدن، پارگی یا فشردگی محافظت میکنند.
از انواع مختلفی از مواد بلوکبندی .در بی حرکت نگه. داشتن محصولات و تضمین. قالببندی مناسب .آنها استفاده میشود .و از یکسری مواد .مخصوص جهت .پر کردن فضاهای .خالی اطراف محصولات .بستهبندی شده. استفاده میشود. تا امکان حمل. ایمن آنها. فراهم گردد.
شرکتهایی. که در زمینۀ طراحی بستهبندی. ماهر هستند میتوانند. به کمک یک بستۀ تاشو .به شما در .صرفهجویی در هزینههای .جابجایی، بارگیری و .تخلیه کمک کنند و میتوانند بستهبندیهای بازیافتی یا سازگار با محیط زیست را ارائه دهند. گزینههای مختلفی وجود دارند و انتخاب گزینه های انطباقپذیر با اهداف، نیازها و اولویتهای شما بستگی دارند.
روشهای بسته بندی کالای صادراتی
بستهبندی صادراتی. که به بستهبندی. ترانسپورت نیز معروف. است، یک نوع بستهبندی. مخصوص کالاهای. صادراتی است. انتخاب. بستهبندی مناسب. میتواند بین کالاهای. آسیب دیده با .کالاهایی که صحیح. و سالم به مقصد. میرسند و به شکل نتیجهبخشی منجر به سود میشوند، تفاوت ایجاد کند. فاکتورهایی که بر انتخاب روشهای بستهبندی تاثیر میگذارند، موارد زیر هستند:
- محافظت، ایمنی
- روش حمل و نقل
- هزینه و قوانین
گزینه های بسته بندی .منحصر به فرد. نیستند، لذا میتوان از. بیشتر از یک .روش استفاده کرد .که در ادامه مطلب. برخی از این روشها. را بررسی خواهیم کرد.
بستهبندی آزاد
بسته بندی کالای. صادراتی به شکل. آزاد یک انتخاب رایج برای. اقلام بزرگ مانند وسایل نقلیۀ سنگین .است و به این معنا است. که این کالا عمدا بستهبندی. نشده است. این موضوع ریسک. آسیب دیدگی این کالاها .حین حمل و نقل را افزایش .میدهد، لذا مواد محافظ اضافی. به نام پوشال اطراف کالاها قرار میگیرند. تا از آسیب دیدگی ناشی. از حرکت، رطوبت یا سایر علل.جلوگیری کنند.
استفاده از بشکه در بستهبندی
بشکهها از فولاد. ضدزنگ، پلی اتیلن، فولاد کربنی حاصل .از ریخته گری یا فیبر .ساخته میشوند و با اندازه های. مختلف در بازار. موجود هستند. بشکه ها. معمولاً .برای حمل. مایعات، پودرها یا کالاهایی .به کار گرفته .میشوند که باید. در جای خشک. نگهداری شوند.
باکسها یا صندوقهای حمل کالاها
باکسها یا .صندوقها محبوبترین .گزینه های بسته بندی. کالای صادراتی به حساب .میآیند. استحکام یک باکس. بر اساس وزنی .که میتواند قبل از نصب. درپوش و اضلاع اطرافش. تحمل کند، تعیین .میشود/ باکسها و صندوقها .معمولاً داخل پالتها. انباشته میشوند و جهت. ثابت نگه داشته شدن .به صورت فشرده .بسته بندی میشوند. اگر به باکسها یا .صندوقهای بادوامتری. نیاز دارید باید آنها را کانتینرسازی. (نصب با استحکام داخل یک کانتینر) کنید. کانتینرسازی. و بسته بندی فشرده. نیز مانع از سرقت کالاها یا دستکاری. کالاها میشوند.
کانتینرها و نقش آنها در بستهبندی
چون بستهبندی و جابجایی کالاهای صادراتی با کانتینر راحت است لذا از آنها در حمل و نقل اکثر این کالاها استفاده میشود. کانتینرها باکسهای فلزی استانداردی هستند که میتوانند وزن بار را تحمل کنند. ابعاد کانتینرها فرق میکنند، ولی کانتینرهای استاندارد موارد زیر هستند:
- کانتینر مکعبی با ۴۰ فوت بار خشک
- کانتینر با ۲۰ فوت بار خشک
- · کانتینر با ۴۵ فوت ارتفاع
- · کانتینر یخچالی که اصطلاحی صنعتی برای کانتینر خنککننده است
کالاهایی که داخل کانتینرها قرار میگیرند به بستهبندی احتیاج دارند ولی خود کانتینرها نیز حفاظت زیادی از کالاها به عمل میآورند و امنیت کالا را در مقابل به سرقت رفتن را افزایش میدهند.
استانداردهای تست بستهبندی
برای اینکه مطمئن شویم که طراحیهای بستهها بیخطر هستند و کاملاً مطابق با استانداردهای صادرات میباشند، یکسری استانداردهای صنعتی مخصوص تست عملکرد این بستهها معرفی شدهاند. برخی از رایجترین استانداردهایی که در سطح بینالمللی به کار میروند، موارد زیر هستند.
- انجمن مواد و آزمون آمریکا (ASTM)
- سازمان بینالمللی استانداردسازی (ISO)
- انجمن بینالمللی حمل و نقل بیخطر (ISTA)
پروتکلهای امنیتی بینالمللی
این نکته را همیشه به .خاطر داشته باشید که هر. کشوری استانداردهای. بسته بندی کالاهی .صادراتی مخصوص خود را دارد و شرکت بستهبندی صادراتی به منظور پیروی از این استانداردها باید از آنها آگاه باشد و اطلاعات خود را در مورد استانداردهای هر کشوری که قصد دارد محصولات خود را به آنجا صادر کند، به روز کند. بدون این دانش، محصولات صادراتی در معرض جریمهها و مجازاتهای سنگینی قرار خواهند گرفت و همچنین خطر توقیف کل بار شما و تاخیر در تحویل آن نیز وجود دارد. مشتری مقصد نهایی نیز اعتراض خواهد کرد و این امر میتواند اعتبار شما را خدشهدار کند.
علیرغم مشکلاتی که حمل مواد پرخطر و کالاهای خطرناک وجود دارند و تحت بررسیهای .دقیقتری هستند ولی همۀ. ما به پتانسیل این. فرآیند واقف. هستیم. با این حال، با استفاده از .بسته بندی کالای .صادراتی مناسب با محصول .خود میتوانید .فوراً تمام بازرسیها .را پشت سر بگذارید .و به موقع به مقصد. نهایی .برسید.
بستهبندی متناسب با انواع روشهای حمل کالای صادراتی
راهحلهای بسته بندی. کالای صادراتی بهینه. و فاکتورهای هزینهای .که در هزینۀ کل لجستیک. تاثیر دارند تا حد .زیادی به نوع روش .حمل و نقل به کار رفته. بستگی دارند. این روشها. به شرح زیر هستند.
- بار هوایی
- ·بار دریایی
- ·حمل و نقل ریلی
- · حمل زمینی کالا با کامیون یا ترکیبی از انواع مختلف حمل و نقلها.
در مورد هر یک از اَشکال حمل و نقل یکسری فاکتورهای منحصر به فرد در خصوص طراحی بستهبندی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد.
بارهای هوایی
باربری. هوایی برای بسته بندی صادراتی آن دسته. از صادرکنندگانی .ایدهال است .که به زمانهای .انتظار کوتاه و .دقیقتر بودن .سطوح سرویس .رسانی راحت. و سریع به مشتریان حساس هستند. عیب این نوع حمل و نقل این است که حمل و نقل هوایی پرهزینهترین گزینه است و هرچقدر بستۀ مورد نظر بزرگتر و سنگینتر باشد حمل هوایی آن گرانتر خواهد شد.
با این حال، طراح ماهر. بسته بندی کالاهی. صادراتی میتواند .با ارائۀ یک بسته بندی. مناسب و در. عین حال سبک .کمک شایان توجهی به کاهش این هزینهها کند. مسیرها و جداول زمانبندی هوایی محدود هستند و فاکتورهایی نظیر مشتریان و مالیاتهای غیرمستقیم و همچنین مالیاتهای فرودگاه نیز وجود دارند که باید آنها را مد نظر داشت.
حمل و نقل دریایی
حمل.و. نقل دریایی بسته بندی صادراتی پرطرفدارترین. راه حل برای حمل. کالاهای بزرگ و .حجیم با فاصله .زمان انتظار طولانیتر و است. حمل کالا در آب به طولانیترین زمان نیاز دارد ولی مقرون به صرفهترین روش برای جابجایی محمولههای حجیم در مسافتهای دور است. پایش و پیگیری محموله ها در حمل و نقل دریایی دشوارتر است زیرا مسیرها و جداول زمانی از انعطافپذیری و راحتی کمتری برخوردارند.
عوارض و مالیاتهای بندرگاهی نیز وجود دارند و تاخیرات و هزینههای ناشی از تخلیۀ بار و هماهنگی حمل و نقل درون مرزی جهت تحویل کالاها درب منازل نیز وجود دارد. محموله های. دریایی در معرض. غلتیدن، بالا بردن، پرتاب. شدن، تغییر مسیر کشتی .و تکان خوردن قرا.ر دارند. طراحی بسته بندی. کالای صادراتی. باید قادر به تحمل .این نیروها باشد. و همچنین باید. تنشهای ناشی از حمل .با قطار یا کامیون .را حین رسیدن به. بندر، تحمل کند.
بارهای ریلی
حمل و نقل ریلی .یکی از مقرون به صرفهترین .گزینه های حمل و نقل درون. مرزی است زیرا امکان تحویل سریع .محموله های .با حجم بالا را فراهم .میکند و امکان استفاده از آن برای اکثر مقصدها وجود دارد. اگر مشتری .مقصد نهایی نزدیک. بارانداز بار. ریلی زندگی نکند. باید یکسری .تدابیر برای لجستیک .نهایی این سفر. به کار گرفته شود. که این میتواند وقتگیر. و پرهزینه باشد. امکان تاخیر در تحویل بار ریلی به خاطر جداول زمانی راهآهن وجود دارد و بستهبندیها باید در مقابل تکانها، نیروهای گریز از مرکز و ضربههای ناشی از تغییر خط آهن محافظت شوند.
بارهای جادهای
جادهای رایجترین نوع باربری است و برای انتقال برخی محمولههای داخلی به باربری جادهای نیاز خواهیم داشت. بار با کامیون تحویل سریع محموله را ممکن میسازد و برای مسافتهای کوتاه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و امکان پایش آسان حمل بارها و پیگیری آنها بین دو نقطه وجود دارد. بارها ممکن است به خاطر ترافیک، آب و هوای نامساعد یا خرابی وسیله نقلیه به تاخیر بیفتند. کالاها نسبت به تکانها، نیروهای .گریز از مرکز، ضربه .خوردن یا افتادن .حین بارگیری یا سفر حساس. هستند و باید با ایمنی .کامل بسته بندی .شوند تا از آسیبدیدگی .کالاها یا زیان. پیشگیری شود.
سخن پایانی
در این مطلب نگاهی. به بسته بندی کالای. صادراتی انداختیم .و به طور دقیقی. دیدیم که چطور .باید اهمیت آن .را جدی گرفت. استفاده از یک بستهبندی نامناسب باعث میشود که کالای شما نیز آسیب ببیند و انتخاب یک بستهبندی درست، به کاهش هزینه و افزایش ایمنی کالا حین حمل و نقل کمک میکند.