راهنمای جامع تجارت با افغانستان ( آموزش صفر تا صد تجارت به افغانستان )

راهنمای جامع تجارت با افغانستان

راهنمای جامع تجارت با افغانستان شامل :

  • راهنمای جامع بازرگانی و تجارت کشور افغانستان
  • آموزش صفر تا صد بازرگانی و تجارت کشور افغانستان با دیگر کشورهای جهان
  • آموزش صفر تا صد بازرگانی و تجارت کشور افغانستان با ایران
  • فیلم آموزش صادرات به افغانستان

 

تجارت با افغانستان
پرچم رسمی کشور افغانستان

 

نقشه کشور افغانستان

 

مشخصات کشور افغانستان

نام رسمی كشورجمهوری اسلامی افغانستان
موقعیت جغرافیاییدر منطقه خاورمیانه
واقع در جنوب غربی آسیا
بین كشورهای :
پاکستان -تاجیکستان – ایران – ترکمنستان – ازبکستان و چین
مساحت مساحت کل :
٦٥٢٨٦٤ کیلومتر مربع

مساحت آب :
۲۷٬۲۰۰ كیلومترمربع
همسایگان شمال :
تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان
جنوب :
پاکستان
شرق :
پاکستان
شمال شرق :
چین
غرب :
ایران
جمعیت ۳۳٬۳۳۲٬۰۲۵ میلیون نفر جمعیت
زبان رسمیپشتو – فارسی دری
دین و مذهب%۸۲ مسلمان شیعه
%۱۷ مسلمان سنی
%۱ باقی ادیان
پایتخت کابل
شهرهای مهمهرات – کابل – مزار شریف – غزنی – قندهار
واحد پول افغانی


صادرات کشور افغانستان

مجموع صادرات کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷ ، ۸۷۸ میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به ۱۵۰ مین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرد. بیشترین کالای صادراتی افغانستان شامل محصولات گیاهی ، مواد معدنی ، منسوجات ، فلزات ، پوست حیوانات ، ماشین آلات ، محصولات حیوانی ، مواد غذایی ، فلزات گرانبها ، سازه ها ، مواد شیمیایی ، حمل و نقل ، پلاستیک و لاستیک ، کفش و کلاه و محصولات چوبی می باشد. کالاهای صادراتی افغانستان ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر محصول در نمودار می توانید در خصوص صادرات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

واردات کشور افغانستان

مجموع واردات کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷ ، ۵۰۷ میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به ۱۲ مین واردکننده بزرگ جهان تبدیل کرد. بیشترین کالای وارداتی افغانستان شامل محصولات گیاهی ، حمل و نقل ، مواد غذایی ، ماشین آلات ، منسوجات ، مواد معدنی ، مواد شیمیایی ، فلزات ، محصولات حیوانی ، پلاستیک و لاستیک ، محصولات چوبی ، کفش و کلاه ، سازه ، متفرقه ، کالای کاغذی ، سنگ و شیشه ، فلزات گرانبها و اسلحه می باشد. کالاهای وارداتی افغانستان ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر محصول در نمودار می توانید در خصوص واردات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

 

کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشور افغانستان

کشورهای برتر مقصد کالاهای صادراتی کشور افغانستان عبارتند از : هند ، پاکستان ، آلمان ، ترکیه و ایالات متحده آمریکا . بیشترین مقصد صادرات به ترتیب در قاره های آسیا ، اروپا ، آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی و آفریقا می باشد . صادرات کالاها به کشور های مقصد از افغانستان ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر کشور ( یا قاره ) در نمودار می توانید در خصوص صادرات کالا به آن کشور ( یا قاره ) ، اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 

کشورهای صادرکننده به افغانستان

کشورهای برتر صادرکننده به افغانستان عبارتند از : پاکستان ، ایالات متحده آمریکا ، هند ، قزاقستان و چین . بیشترین مبدا واردات به ترتیب در قاره های آسیا ، آمریکای شمالی ، اروپا ، آفریقا و آمریکای جنوبی می باشد . واردات کالاها از کشور های صادرکننده به افغانستان ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر کشور ( یا قاره ) در نمودار می توانید در خصوص واردات کالا از آن کشور ( یا قاره ) ، اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

 


راهنمای تجارت کاربردی با کشور افغانستان ( تحلیل آماری فرصت ها و ظرفیت های بازار )  :

فهرست مطالب موجود در مقاله راهنمای تجارت کاربردی با کشور افغانستان شامل موارد زیر می باشد :

  • آمار تجارت افغانستان با جهان در پنج سال اخیر
  • مقاصد عمده صادراتی افغانستان در سال ۲۰۱۴
  • مبادی عمده وارداتی افغانستان در سال ۲۰۱۴
  • آمار تجارت ایران با افغانستان در پنج سال اخیر
  • نمودار واردات افغانستان از جهان در سال ۲۰۱۴ ( به تفکیک بخش )
  • چشم انداز گروه های کالایی افغانستان در سال ۲۰۱۴
  • چشم انداز گروه های کالایی افغانستان در سال ۲۰۱۴
  • محصولات با منشاء گیاهی و حیوانی
  • اقالم عمده واردات محصوالت با منشاء گیاهی و حیوانی افغانستان و جایگاه رقبا
 
  • صنایع غذایی
  • اقلام عمده واردات صنایع غذایی افغانستان و جایگاه رقبا
  • صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی
  • اقلام عمده واردات صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی افغانستان و جایگاه رقبا
  • صنایع شیمیایی
  • اقلام عمده واردات صنایع شیمیایی افغانستان و جایگاه رقبا
  • فرآورده های آرایشی و بهداشتی
  • واردات فرآورده های آرایشی و بهداشتی افغانستان و جایگاه رقبا
  • صنایع ساختمانی
  • اقلام عمده واردات صنایع ساختمانی افغانستان و جایگاه رقبا
  • فلزات و مصنوعات فلزی
  • اقلام عمده واردات فلزات و مصنوعات فلزی افغانستان و جایگاه رقبا
  • سوخت های معدنی و محصولات پاالیشگاهی
  • اقلام عمده واردات سوخت ها افغانستان و جایگاه رقبا
 
  • صنایع نساجی
  • اقلام عمده واردات صنایع نساجی افغانستان و جایگاه رقبا
  • چوب و اشیاء ساخته شده از آن
  • اقلام عمده واردات چوب و اشیاء ساخته شده از آن افغانستان و جایگاه رقبا
  • ماشین آلات مکانیکی برقی تجهیزات و قطعات
  • اقلام عمده واردات ماشین آلات مکانیکی برقی تجهیزات و قطعات افغانستان و جایگاه رقبا
  • کاغذ و مقوا و اشیاء ساخته شده از آن
  • اقلام عمده واردات کاغذ و مقوا و اشیاء ساخته شده از آن افغانستان و جایگاه رقبا
  • وسایل نقلیه و قطعات
  • اقلام عمده واردات وسایل نقلیه و قطعات افغانستان و جایگاه رقبا
  • چرم و پوست
  • اقلام عمده واردات چرم و پوست افغانستان و جایگاه رقبا
  • مبلمان و وسایل روشنایی
  • اقلام عمده واردات مبلمان و وسایل روشنایی افغانستان و جایگاه رقبا

 

منبع : سازمان توسعه تجارت ایران
خرداد ۱۳۹۴

 

برای مشاهده کامل مقاله راهنمای تجارت کاربردی با کشور افغانستان به لینک زیر مراجعه نمایید .

 

 

 

 

مبادلات بازرگانی افغانستان با جهان

محصولات عمده كشاورزی انگور – گندم – میوه – آجیل – پشم و گوشت گوسفند
محصولات عمده صنعتیدر مقیاس کوچک تولید منسوجات ، صابون ، مبلمان، کفش، کود، پوشاک، محصولات غذایی، نوشیدنی‌های غیر الکلی، آب معدنی، سیمان، فرش دست باف، گاز طبیعی، زغال سنگ، مس
كشورهای عمده واردكننده كالا از افغانستانمهمترین مقاصد صادرات افغانستان، هند (۴۱۱ میلیون دلار)، پاکستان (۳۹۲ میلیون دلار)، آلمان (۸. ۹ میلیون دلار)، ترکیه (۸.۷۴ میلیون دلار) و ایالات متحده (۸.۳۳ میلیون دلار) هستند.
كشورهای عمده صادركننده كالا به افغانستانعمده واردات پاکستان از کشورهای ایالات متحده (۷۵۳ میلیون دلار)، هند (۶۳۰ میلیون دلار)، قزاقستان (۵۶۲ میلیون دلار) و چین (۵۳۲ میلیون دلار) است.
اقلام عمده صادراتی به جهانانگور (۱۴۳ میلیون دلار)، رزین های حشرات (۱۰۲ میلیون دلار)، میوه های گرمسیری (۱۰۱ میلیون دلار)، زغال فشرده (۵۹،۷ میلیون دلار) و دیگر حبوبات (۵۸،۴ میلیون دلار)
اقلام عمده وارداتی از جهانآرد گندم (۴۱۹ میلیون دلار)، ماشین های جنگی (۳۳۱ میلیون دلار)، نفت تصفیه شده (۲۵۸ میلیون دلار)، شکر خام (۲۴۸ میلیون دلار) و ماشین های باربری (۱۸۹ میلیون دلار).


تعاملات تجاری با افغانستان

 

تجارت با افغانستان

اتخاذ تصمیم تعاملات تجاری با افغانستان در دولت افغانستان، آهسته و دیوانسالار می باشد. با در نظر گرفتن وضیعت امنیتی ناپایدار دربرخی از نقاط  کشور در صنعت بیمه نیز کمبود احساس می شود و شرکتهای حمل و نقل و سرمایه گذاران، قدرت انتخاب چندانی در این مورد ندارند. داشتن اطلاعات قوی محلی، شناخت بازیگران حاضر، روابط آنها با دولت و اطراف و اکناف کشور توانائی آنها در انجام معاملات تجاری، بخش مهمی از هنر توسعه تجاری در افغانستان می باشد.

 

کانالهای فروش وتوزیع رسمی، چنانچه در کشور های غربی مرسوم است، وجود ندارد در افغانستان ۳ تشکل تجاری مستقل به اسامی : اتاق تجارت بین المللی افغانستان ، اتاق تجارت و صنایع افغانستان و اداره انکشاف صادرات در کابل و سایر مراکزاستانها فعالیت دارند.
( درحال حاضردو اتاق فوق با هم ادغام شده اند)

محصولات ایرانی در افغانستان به لحاظ کیفیت مرغوب، رعایت بهداشتی و بسته بندی مناسب و درج تاریخ مصرف کالا، جایگاه خاص خود را دارند و افغانها به علت زندگی در ایران به کالاهای ایرانی آشنائی کامل داشته و ترجیح می دهند محصولات ایران ( خصوصاً مواد غذائی) را تهیه کنند. 

بازاریابی کالای ارسالی به افغانستان نیز از جمله نکات مهمی است که تجار ایرانی قبل از اقدام به صادرات باید به آن توجه نموده تا ضمن حفظ بازار از نوسانات قیمت و ضرر و زیان احتمالی جلوگیری به عمل آید. 


تولیدات در افغانستان

کشور افغانستان تولیدات صنعتی کمی دارد و میتوان گفت بیش از ۹۵ درصد نیازهایش را از طریق کشورهای دیگر تأمین می کند، به ویژه از کشورهای همسایه ، کالا های ارزان قیمت چینی ( البته با کیفیت پائین ) بازارهای افغانستان را پر کرده است و مردم به دلیل ارزانی، ترجیح میدهند که کالای چینی خریداری کنند. اجناس ساخت پاکستان، ایران و ترکیه (بیشتر در زمینه پوشاک و مواد غذایی) نیز فراوان است.


عمده ترین صادرکنندگان کالا به افغانستان

عمده‌ ترین صادرکنندگان کالا به کشور افغانستان به ترتیب کشور ایران ، پاکستان ، هند و چین می باشند.


مبادلات بازرگانی افغانستان با ایران

کالا های ایرانی دارای مزیت در افغانستان :

دسته بندی کالاهای ایرانی ذیل به ترتیب در افغانستان دارای مزیت نسبی هستند :

  • گروه شوینده ها : شامل پودر لباسشوئی، مایع ظرفشوئی، شامپو و صابون
  • گروه مواد غذائی : شامل انواع نوشابه، کنسرو، ماکارونی، ترشی جات و مربا
  • گروه مصالح ساختمانی : شامل انواع کاشی و سرامیک، سیمان ( بیشتر در مناطق غربی و هرات ) شیرآلات و سرویسهای بهداشتی، لوله پولیکا و سینک ظرفشوئی
  • گروه داروئی : شامل انواع قرص و کپسول و شربت
  • گروه پلاستیک : شامل انواع ظروف ملامین و پلاستیکی
  • انواع سوخت و مایع و گاز 
  • انواع موکت و فرش ماشینی 

این نکته لازم به ذکر است که به دلیل ارزان بودن مواد نفتی و مشتقات آن در ایران، قاچاق این مواد به طور گسترده از مناطق مرزی به افغانستان انجام می شود.

 

توصیه :
 

به تجار ایرانی توصیه میگردد که از ارسال کالاهائی که تاریخ مصرف آنها پایان یافته و با کیفیت پائین و معیوب هستند، جداً خوداری نموده و به اعتبار کالاهای ایرانی خدشه وارد نکنید.

 


شرایط سرمایه گذاری در افغانستان

۱-  سرمایه گذار باید شخصآ جهت تکمیل پروسه مجوز خویش به دفتر آیسا حاضر شود در صورتیکه مقدور نباشد وکیل قانونی خویش را که وکالت خط شرعی محکمه را با خود داشته باشد جهت طی مراحل و اخذ مجوز به اداره آیسا مراجعه نماید. 

 2-  ارائه پاسپوت و یا دیگر اسناد رسمی که هویت انفرادی و یا شخصیت قانونی در خواست کننده را تثبیت نماید. شخصیت حقوقی شرکت های خارجی باید از طریق وزارت محترم امور خارجه افغانستان تصدیق گردیده و به دفتر آیسا معرفی شود. 

۳-  سرمایه گذار بایست یک آدرس مشخص محل کار را داشته باشد. آدرس پستی قابل قابل قبول نبوده و موجودیت آدرس دفتر باید به اساس سند پرداخت کرایه و امثال آن تائید شود. 


۴- آیسا فرم تشخیص هزینه را دراختیارسرمایه گذار قرار داده که بعد از تکمیل فرم مذکور توسط سرمایه گذار مالیات مربوطه را، اداره آیسا از طریق اداره دارایی بدست می آورد. 

۵- فعالیت کار سرمایه گذار باید واضح بوده لذا ایجاب می نماید تا در خواست کننده تفصیل مقدار و اندازه سرمایه گذاری را که قصد آغاز آن را دارد ، تعداد کارگران شرکت و اسامی مامورین رسمی شرکت را با خود بیاورد. 

 6- در خواست کننده سعی کند تا اسم تجارتی را که انتخاب می نماید تکراری نباشد گرچه مجوز سرمایه گذاری بعد از استعلام اسم تجارتی صادر میشود. 

۷-  مالکیت ( شکل حقوقی ) شرکت باید بر اساس ساختار فعالیت تجارتی مانند شرکت تک موسس ، شرکت تضامنی مسئولیت محدود و یا شرکت خارجی میباشد ، اسناد مرتبط با آن باید ضمیمه درخواست باشد تا آنرا ثبت سازد. 

۸-   اطلاعات عمومی وخلاصه اطلاعاتی که در درخواست سرمایه گذاری ارائه شده در یکی ازروزنامه های کثیرالانتشار به چاپ برسد. 


۹- از درخواست کننده تقاضا می شود تا اطلاعاتی را که در درخواست جهت اخذ مجوز اظهار می دارد واقعی بوده و در صورت ارائه اطلاعات نادرست در خواست دهنده از دریافت مجوز سرمایه گذاری محروم خواهد شد. علاوه بر آن اگر اطلاعات غیر واقعی بعد از صدور مجوز ثابت گردد ، مجوز سرمایه گذار بصورت فوری باطل گردیده

۱۰- مطابق با قانون سرمایه گذاری خصوصی در افغانستان سرمایه گذار ( شرکت ثبت شده ) باید از تغییرات که در مالکیت و یا سرمایه آن ایجاد میگردد و یا در صورتیکه سرمایه گذار سهم خویش را در سرمایه گذاری افزایش دهد باید اداره آیسا را در جریان قرار دهد زیرا کم نشان دادن سرمایه آغاز فعالیت تخطی از قانون سرمایه گذاری تلقی خواهد شد.

۱۱-  دارنده گان مجوز سرمایه گذاری کوچک مستحق توزیع زمین صنعتی شناخته نمی شوند و همچنان نامه معرفی برای اخذ پاسپورت تجارتی به وزارت امور داخله داده نمیشود. 

۱۲- موقعی که شرکت فعالیت خود را آغاز می کند بلافاصله می بایست اداره آیسا را مطلع نماید.

 

درباره تجارت با افغانستان بیشتر بدانیم :
 

سازمان توسعه و تجارت اتاق بازرگانی راهنمای جامع جداگانه ای برای تجارت با افغانستان جمع آوری کرده اند که از طریق لینک زیر قابل مشاهده و دانلود می باشد :

 

 

فرصتهای تجارت با افغانستان

محصولاتی نظیر «صنایع غذایی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و مخابراتی، حمل‌ونقل، لوازم خانگی، دکوراسیون، مبلمان و مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی، موکت و کف‌پوش، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، الیاف و منسوجات، پوشاک، پوست و چرم، محصولات آرایشی و بهداشتی، تابلوفرش و صنایع دستی، فرش دستباف و ماشینی، زیورآلات و نقره و…» را از جمله ظرفیت‌های اصناف برای حضور در بازار افغانستان می‌دانند.


فرصتهای کوتاه مدت :

۱- خدمات کشاورزی، ساختمانی و مهندسی
۲- مواد و مصالح ساختمانی
۳- رایانه، ادوات نرم افزاری و سخت افزاری، تجهیزات و خدمات جانبی
۴- تجهیزات و خدمات مخابراتی
۵- ژنراتور های مولد برق
۶- خدمات آموزشی و تربیتی
۷- انواع و اقسام کالاهای مصرفی
۸- ماشین آلات سنگین شامل کامیون، تریلر، اتوبوس، گریدر، بلدوزر، دامپر، مخلوط کن و سایر دستگاه‌های مشابه
۹- تجهیزات امنیتی و حفاظتی
۱۰-لوازم و مبلمان اداری
۱۱-خدمات ترجمه شامل ترجمه همزمان، سالنها و تجهیزات لازم


فرصت های میان مدت :

۱- سیستم های برقی الکترونیکی
۲- تجهیزات و ماشین آلات مربوط به معادن و مخازن نفت و گاز و خدمات مهندسی مربوط به اکتشاف و تولید
۳- طرحهای آبیاری و فناوری
۴- ماشین آلات و تجهیزات مربوط به صنایع غذایی و دستگاههای بسته‌بندی خشکبار و کشمش
۵- فرودگاه و تجهیزات فرودگاهی

 

————-    راهنمای جامع تجارت با افغانستان ( آموزش صفر تا صد تجارت به افغانستان )     ————-

 

مشخصات رایزن بازرگانی ایران در کشور افغانستان

رایزن ایران در افغانستان
نام و نام خانوادگی :محمدرضا کریم زاده
شماره تلفن : ۰۰۹۳-۲۰۲۳۱۰۹۲۰
شماره همراه : ۰۰۹۳-۷۹۲۲۵۵۳۵۲
آدرس : EMBASSY OF THE I.R. Of IRAN
Afghanistan-kabol
Street shahre now-Crossing Shirpoor
پست الکترونیک (ایمیل) : karimzadeh@tpo.ir
mkarimzadeh22@yahoo.com
نشانی پایگاه اینترنتی (وب سایت) :http://afghanistan.tpo.ir/
روزهای کاری : شنبه لغایت پنجشنبه
ساعات کاری به وقت ایران :۸ صبح الی ۱۶ عصر

 

درباره تجار و بازرگانان کشور افغانستان بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده لیست اطلاعات بازرگانان و تجار کشور افغانستان به لینک زیر مراجعه نمایید :

 

 

درباره قانون و مقررات صادرات و واردات کشور افغانستان بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده قانون و مقررات تجارت و بازرگانی کشور افغانستان به لینک زیر مراجعه نمایید :

 

درباره کشور افغانستان بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات در خصوص کشور افغانستان به لینک زیر مراجعه نمایید :

 


مقالات مرتبط با راهنمای جامع تجارت با افغانستان

 

قانون و مقررات افغانستان در فعالیتهای اقتصادی و تجاری

لیست تجار و بازرگانان افغانستان

مراحل ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان در سامانه تجارت

رفع ممنوعیت صادرات سیمان ، مواد سوختی ، آهن ، میلگرد به افغانستان

نتایج بررسی پروانه های صادراتی عراق و افغاستان ( سامانه جامع تجارت )

 

 

 

 

 

 

 

1 پاسخ
  1. حیدری
    حیدری گفته:

    سلام و وقت بخیر ماتولید کننده هستیم و برای صادرات نیاز به مشاوره در این زمینه برای کشورهای افغانستان و پاکستان داریم. با تشکر
    ۰۹۰۵۰۴۷۷۲۷۰

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =