نکات کاربردی بسته بندی کالا صادراتی

در هنگام بسته بندی کالا صادراتی می بایست به چه نکاتی توجه نماییم ؟

 

 

"</p

 

 

بسته بندی کالا صادراتی : در بسیاری از کسب و کارها طراحی بسته بندی کالای صادراتی فرآیند بسیار مهم محسوب می­ شود و در صادرات یک محصول باید فاکتورهای زیادی را در این زمینه مد نظر قرار داد .

 

آنچه که در مقاله بسته بندی کالا ی صادراتی خواهید خواند:

فهرست مطالب

  • انواع بسته بندی کالا ی صادراتی
  • استاندارد های بسته بندی صادراتی
  • طراحی بسته بندی صادراتی
  • قوانین بسته بندی کالا
  • نحوه بسته بندی کالا هایی مثل زعفران ، پسته ، خرما و …
  • چالش ها و مشکلات در بسته بندی صادراتی
  • سایت های مفید اطلاع رسانی در خصوص بسته بندی در ایران
  • سایت های معتبر بین المللی در خصوص بسته بندی و صنایع مربوط

 

 

مثال :

بسته ­بندی صادراتی باید به ساده بودن فرآیند بسته­ بندی و باز کردن آن ، ذخیره­ سازی و حمل و نقل کالا کمک کند . از سوی دیگر ، بسته بندی صادراتی باید به گونه‌ای انجام شود که سلامت کالا حین حمل و نقل و توزیع در کشور مقصد حفظ شود و کالا ها بدون آسیب و تاخیر تحویل داده شوند. بسته بندی کالای صادراتی بایستی دارای طراحی مناسب باشد و منطبق با شیوه های مختلف حمل و نقل و استاندارد بازار های مختلف باشد.

 

خوشبختانه ، کسب و کارهای امروزی می­ توانند از میان انبوهی از راه­ حل ها یک مورد را انتخاب کنند . شما می­ توانید آن.نوع از بسته بندی. کالا صادراتی را انتخاب کنید که منطبق با تمام استاندارد های ضروری باشد و دسترسی به آن نیز ساده.باشد .

در این مطلب. قصد داریم. برخی از نکات در .زمینه.بسته بندی کالا های صادراتی را برای شما بیان کنیم .

 

هدف از بسته بندی کالای صادراتی

 

بسته­ بندی مولفه ضروری هر نوع کالا صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر هزینه ­ها ، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصولات نیز تاثیرگذار است .

می ­توان گفت که مسئولیت بسته بندی کالا صادراتی.همیشه بر عهده صادرکننده است و باید تضمین کند این بسته ­بندی می­تواند در سفرهای بین ­المللی آسیبی نبیند .

اگر بسته­ بندی در مسیر رسیدن به مقصد آسیب ببیند و شرکت مسئول حمل کالا ثابت کند که حمل بار منجر به این خرابی نشده است ، آنگاه فروشنده ( صادرکننده ) مسئول هر نوع خرابی خواهد بود .

با این حال ، عملکرد بسته­ بندی محدود به محافظت از بار حین فرآیند انتقال بین­ المللی نیست و در کنار آن یکی از ارکان بازاریابی نیز محسوب می‌شود .

از این حیث ، بسته­ بندی باید به گونه‌ای باشد تا مشتریان را به خود جذب کند و نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن کسب و کار شما باشد .

از منظر دیگر ، بسته­ بندی باید متناسب با جایگاه بار دستگاه‌ها یا ماشین­ های بارگیری باشد تا استفاده از کانتینرها ، کامیون ها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود .

 

مثال :

اگر محصول مورد نظر در جعبه­ هایی بسته ­بندی شود که اندازه آنها مناسب پالت های به کار رفته نباشد ، آنگاه فضای موجود در ماشین بارگیری به هدر خواهد رفت.

مثلاً هدر رفتن ۲۰ درصد از فضای موجود در یک کانتینر می ­تواند هزینه ­ای بیشتر از ۴ درصد بر قیمت محصول تحمیل کند ( یعنی اگر هزینه حمل بار ۲۰ درصد ارزش کالا باشد و ۲۰ درصد از آن به هدر رود ، آنگاه ارزش بار به ۴ درصد خواهد رسید ).

در ادامه ، برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت گذاری محصولات ، به بخش ” استراتژی قیمت گذاری کالا های صادراتی ” مراجعه نمایید.

 

یک بسته بندی مناسب باید حاوی دستورالعمل­ ها و سایر اطلاعات جابجایی نیز باشد . افرادی که با یک محصول سر و کار دارند ، ابتدا به بسته­ بندی آن مراجعه می­کنند تا اطلاعاتی راجع به نحوه برخورد با بار به دست آورند .

گاهی اوقات شاهد شکایت مشتری از نحوه بسته بندی کالای صادراتی هستیم به این دلیل که هیچ دستور العملی روی جعبه ­ها مبنی بر حفاظت از کالا ، حین فرآیند بسته ­بندی چسبانده نشده است .

 

یک بسته بندی موفق باید صفات و ویژگی های زیر را دارا باشد

 

  • ابعاد و اندازه متناسب داشته باشد
  • مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد
  • نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته از سلامت کافی برخوردار باشد
  • ایمنی کالای درون خود را تضمین کند
  • باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود
  • استفاد و بکار بردن بسته ساده باشد
  • انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد
  • دارای علائم ایمنی و اطلاعات.بازرگانی باشد
  • دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد
  • رنگ ها و طرح های.جاذب و نافذ داشته باشد

بسته بندی 

  • رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد
  • وضعیت ظاهری بسته القا کننده نیاز باشد
  • در عین خاموشی گویا و دعوت کننده به خرید باشد
  • اطلاع رسانی به مقصد متقاعد کردن مصرف کننده به خرید آن در حد اعلی و دقت و ظرافت باشد
  • به کمک آن بتوان تحقیقات بازاریابی انجام داد
  • به کمک آن بتوان روش های فروش را مکانیزه کرد
  • بار فرهنگی داشته باشد
  • بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید
  • با برخورداری از نظافت سلامت کالای درون خود القا نماید
  • کالای مظرب خود را به بهترین وجه معرفی نماید
  • در بیننده ایجاد اعتماد کند
 
  • به ارزش ذاتی کالا بیفزاید
  • دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود
  • محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد
  • ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند                                     
  • شکل ظاهری آن قابل استفاده تبلیغاتی باشد
  • تاریخ ساخت ،تاریخ  انقضا،شماره پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
  • فرمول و مواد تشکیل دهنده کالا ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
  • آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن قید گردد
  • دستور العمل مصرف را دارا باشد

 

حفاظت مناسب از محصول به وسیله بسته بندی کالا صادراتی

 

یکی از اهداف بسته بندی کالا صادراتی حفاظت مناسب از کالا ها در حین حمل و نقل و رسیدن به مقصد است . شما به عنوان یک صادرکننده می‌توانید با شرکت‌ های بسته بندی در تماس باشید و اطلاعات فنی در مورد استحکام ، عایق­ بندی ، وزن ، ضخامت و سایر مشخصات کلیدی بسته بندی را به دست آورید .

شرکت ها بر اساس این اطلاعات می ­توانند درخواست نمونه­ هایی را بدهند و جنس مواد بسته­ بندی را آزمایش کنند . به خاطر داشته باشید که لابراتوارهایی برای تست نوع بسته ­بندی و مواد به کاررفته در آن وجود دارند که در این آزمایشگاه ها می­توان نحوه ی کار صحیح بسته بندی کالا صادراتی را تست کرد .

در صادرات ، با توجه به نوع روش حمل و نقل به کار رفته و مسافت.مبدأ تا مقصد ، لازم است که از انواع مختلف بسته­ بندی برای سفارش های مختلف و بازار های هدف.مختلف استفاده شود .

 

مثال:

شرکت‌هایی وجود دارند که وقتی محصول آنها از طریق دریا در مسیر خط استوا حمل می­ شوند ، از بسته­ بندی­ های مختلف مقاوم به دمای بالای محیط ، استفاده می­ کنند.

هنگامی که به دنبال بهینه­ سازی استفاده از کانتینر ها یا سایر دستگاه های باربری هستید نحوه روی هم چیدن کالاها یک فاکتور کلیدی است. این عمل که به پشته سازی معروف است در صورت اجرای نامناسب آن می‌تواند به کالا آسیب برساند.

در این حالت ، بهترین کار این است که جعبه­ ها یا باکس ­ها را در پالت ها قرار دهید تا بتوانید میزان جابجایی جعبه ­ها را کاهش دهید . هر چند که پالت از مقداری از فضای بار استفاده می ­کند ولی استفاده از آن لازم است تا مطمئن شوید که بسته ­بندی حین ارسال سالم باقی می ­ماند.

 

ایجاد ارتباط مناسب با مصرف کننده از طریق بسته بندی

 

انتقال ویژگی ­های محصول به مصرف کننده ی نهایی بالقوه یک رکن است و یکی از ابزار های مهم بازاریابی به شمار می­ آید .

تصمیم به خرید کالا در نقطه فروش و محل عرضه تا حد زیادی به نحوه ی بسته ­بندی بستگی دارد و حین طراحی بسته بندی کالا صادراتی باید به این نکته نیز توجه داشت .

به همین دلیل است که طراحی بسته بندی باید بین مولفۀ تکنیکی بسته ­بندی ( مقاومت ، محتوا ، ضخامت و غیره ) و کارکرد تجاری آن تعادل برقرار کند .

قبل از صادرات باید ترجیحات مصرف کنندگان بازار هدف را بررسی کرد تا اطمینان حاصل شود که بسته بندی مورد نظر انتظارات این افراد را برآورده می­ کند .

 

مثال :

این نوع بسته بندی که در شکل مشاهده می شود از بسته بندی هایی است که جهت صادرات مجدد زعفران رشته ای به کشورهای دیگر توسط یک شرکت اسپانیایی انجام می شود .

همانگونه که مشاهده می گردد این بسته بندی  به بسته بندی های موجود در داخل کشور بسیار شبیه بوده و شرکت های صادر کننده ایرانی نیز این بسته بندی ها را در داخل کشور ارائه می کنند.

یکی از شرکت های اسپانیایی صادر کننده زعفران ایرانی به همراه یکی از بسته های صادراتی خود وسیله ای را که جهت پودر کردن زعفران رشته ای توسط ایرانی ها بکار برده می شود نیز در داخل پک زعفران صادراتی خود قرار داده است تا برای خود نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند موضوعی که شاید توسط تولید کنندگان و صادر کنندگان اصلی این محصول شرکت های ایرانی نادیده گرفته می شود .

 

</p>
<p> </p>
</div>
</div>
<p>در ادامه برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحلیل بازارهای صادراتی زعفران می توانید به بخش صادرات زعفران ” مراجعه نمایید.

 

تقسیم بندی کالا های قابل بسته بندی

 

شناخت و طبقه بندی کالا هایی که نیاز به بسته بندی دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در دنیای امروز کارشناسان امور بازرگانی با کمک گرفتن از جداول دقیق و طبقه بندی شده به دنبال جایگاه ویژه‌ای برای کشورشان در بین بازارهای صادراتی می گردند و در این میان شناخت کالا ها برآوردن نیازها از نظر اندازه ،‌ شکل و نوع بسته بندی اولویت خاص خود را دارد.

عمده کالا های قابل بسته بندی را در چهار راستا می توان تقسیم بندی کرد:

  • محصول صنایع غذایی
  • محصو ل صنایع دارویی ، بهداشتی و آرایشی
  •  صنایع شیمیایی
  • محصو.ل فنی

در زیر به هر یک از این محصولات به طور جداگانه اشاره می کنیم :

الف ـ محصولات صنایع غذایی

  • شیرینی ها
  • نوشیدنی ها
  • نان ، نان شیرینی و اسنک ها
  • گوشت و محصولات گوشتی
  • لبنیات و روغن ها
  • میوه و سبزیجات
  • ادویه و سس ها
  • غذاهای آماده ( سوپ ها و منو ها )
  • محصولات مختلف غذایی

ب ـ محصولات صنایع دارویی ، بهداشتی و آرایشی

  • محصولات دارویی
  • محصولات بهداشتی و آرایشی

ج ـ محصولات صنایع شیمیایی

  • محصولات شیمیایی بدون شوتیزرها
  • محصولات شوینده و تمیز کننده

دـ محصولات فنی

  • کاغذ و محصولات کاغذی
  • اثاثیه و محصولات چوبی
  • محصو.لات فلزی
  • محصو لات پرسلین ، سرامیک ، شیشه و سایر محصولات کافی
  • محصولا ت صنایع نساجی ؛ محصولات صنایع برق و الکترونیک

 

محاسبه اندازه بسته بندی کالای صادراتی و نوع آن

 

بسته­ بندی و مواد بسته­ بندی که مخصوص صادرات هستند باید استفاده از ماشین ­های باربری را به حداکثر برسانند . برای این منظور ، این ماشین­ ها باید طوری طراحی شوند که بیش ترین تعداد بسته­ ها در هر جعبه قرار گیرند و اندازه­ گیری­ های جعبه­ ها نیز باید مضرب هایی از پالت های به کار رفته باشند .

مرسوم­ ترین پالتی که در تجارت خارجی به کار می­رود پالت EUR نام دارد که ابعاد ۱۲۰۰ در ۸۰۰ در ۱۴۴ میلی­متر ( ۴۷.۲in×۳۱.۵in×۵.۷in ) دارد.

لذا اگر جعبه ­های به کار رفته مضاربی از این ابعاد باشند ، آنگاه صادر کننده مطمئن خواهد شد که حداکثر استفاده را از این جعبه­ ها کرده است .

علاوه بر این ، زمانی که کالایی داخل کانتینر ها قرار داده می­ شود ، باید این محاسبه را طبق نوع کانتینر انجام داد تا استفاده ی بهینه از فضا رخ دهد .

 

علائم راهنمای بسته بندی

 

بسته­ بندی و مواد بسته بندی کالا صادراتی باید به وضوح نشان دهند که چگونه باید با یک محصول رفتار کرد .

علائمی هم چون ” با احتیاط دست بزنید ” ، ” حداکثر ارتفاع پشته­ سازی ” و ” از این طرف بلند کنید ” از جمله علائمی هستند که باید بیرون تمام بسته­ ها چسبانده شوند .

سایر علائمی که ممکن است موردنیاز باشند شامل هشدارهایی راجع به تماس محصول با نور خورشید ، رطوبت و دما های بالا هستند .

"</figure

 

پیروی از استاندارهای داخلی و بین‌المللی

 

بسته بندی کالا صادراتی باید شامل تمام علائم و برچسب ­های استاندارد کشور مقصد باشند . الزامات داخلی معمولاً شامل این موارد هستند :

  • نوشتن وزن و حجم طبق سیستم اندازه ­گیری رایج ( مثلاً سیستم اندازه­ گیری بریتانیایی یا سیستم اندازه گیری متریک )
  • اطلاعات تغذیه ­ای در مورد واردات غذایی
  • اطلاعات ایمنی در مورد هر چیزی که سلامت افراد را به خطر می­ اندازد
  • نام برند محصول و تمام ویژگی­ های محصول

 

منعکس کردن ارزش های فرهنگی

 

بسته بندی کالای صادراتی همانند بازاریابی باید پیشینه ی فرهنگی مشتری شما را نیز منعکس کند و باید به زبان مادری ، رنگ‌ها ، شکل ­ها ، اندازه ­ها و سایر ویژگی ­هایی که ممکن است از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر تغییر کنند ، توجه داشته باشد .

 

مثال :

در چین ، بسته­ بندی که شامل رنگ­ آمیزی قرمز و زرد باشد پرطرفدارتر است زیرا این رنگ‌ها نشان وفاداری در فرهنگ چینی هستند و این در حالیست که رنگ سبز زیاد مقبول مردم کشور های بلژیک ، فرانسه و ژاپن نیست . با این حال ، در ترکیه و اتریش سبز رنگی است که مورد قبول همگان واقع شده است.

 

همۀ این نکات به این معنا است که باید تحلیل فرهنگی مناسبی انجام داد تا مطمئن شد که بسته­ بندی ابزاری است که می ­تواند مشتریان را جذب کند و انگیزه خرید را در آنها به وجود آورد .

 

مواد مصرف‌شده در بسته بندی کالای صادراتی

 

بسته بندی کالای صادراتی نقش کلیدی در ایمنی محصول شما دارند . گزینه ­های زیادی برای بسته ­بندی محصولات وجود دارند .

بسته ­بندی ­های نوآورانه­ ای برای برخی از محصولات وجود دارند که طوری مهندسی شده ­اند که از محصولات صادراتی در مقابل فشارهای ناشی از پشته­ سازی ، لرزش­ ها ، جذر و مد در دریاها ، فشار یا رطوبت هوا و همچنین از خم شدن ، پارگی یا فشردگی محافظت می­ کنند .

در بسته بندی کالای صادراتی از انواع مختلفی از مواد بلوک­ بندی در بی حرکت نگه داشتن محصولات و تضمین قالب ­بندی مناسب آنها استفاده می­ شود و از یکسری مواد مخصوص جهت پر کردن فضا های خالی اطراف محصولات بسته ­بندی شده استفاده می­ شود تا امکان حمل ایمن آنها فراهم گردد .

شرکت هایی که در زمینه ی طراحی بسته­ بندی ماهر هستند می ­توانند به کمک یک بسته ی تاشو به شما در صرفه­ جویی در هزینه ­های جابجایی ، بارگیری و تخلیه کمک کنند و می ­توانند بسته­ بندی ­های بازیافتی یا سازگار با محیط زیست را ارائه دهند .

گزینه ­های مختلفی وجود دارند و انتخاب گزینه­ های انطباق پذیر با اهداف ، نیازها و اولویت های شما بستگی دارند .

 

روش های بسته بندی کالای صادراتی

 

بسته ­بندی صادراتی که به بسته­ بندی ترانسپورت نیز معروف است ، یک نوع بسته ­بندی مخصوص کالا های صادراتی است .

انتخاب بسته­ بندی مناسب می­ تواند بین کالا های آسیب دیده با کالا هایی که صحیح و سالم به مقصد می­ رسند و به شکل نتیجه­ بخشی منجر به سود می­ شوند ، تفاوت ایجاد کند .

فاکتورهایی که بر انتخاب روش‌های بسته­ بندی تاثیر می­ گذارند ، موارد زیر هستند :

  • محافظت ، ایمنی
  • روش حمل و نقل
  • هزینه و قوانین

گزینه­ های بسته ­بندی منحصر به فرد نیستند ، لذا می­ توان از بیشتر از یک روش استفاده کرد که در ادامه مطلب برخی از این روش ها را بررسی خواهیم کرد .

الف) بسته بندی آزاد

بسته بندی کالا صادراتی به شکل آزاد یک انتخاب رایج برای اقلام بزرگ مانند وسایل نقلیه ی سنگین است و به این معنا است که این کالا عمدا بسته بندی نشده است .

این موضوع ریسک آسیب­ دیدگی این کالا ها در حین حمل و نقل را افزایش می ­دهد ، لذا مواد محافظ اضافی به نام پوشال اطراف کالا ها قرار می­ گیرند تا از آسیب­ دیدگی ناشی از حرکت ، رطوبت یا سایر علل جلوگیری کنند .

ب) استفاده از بشکه در بسته‌بندی

بشکه­ ها از فولاد ضد زنگ ، پلی اتیلن ، فولاد کربنی حاصل از ریخته ­گری یا فیبر ساخته می­ شوند و با اندازه ­های مختلف در بازار موجود هستند. بشکه ­ها معمولاً برای حمل مایعات ، پودرها یا کالا هایی به کار گرفته می­شوند که باید در جای خشک نگهداری شوند.

ج) باکس ­ها یا صندوق­ های حمل کالا ها

باکس ­ها یا صندوق ­ها محبوب ­ترین گزینه­ های بسته بندی کالا صادراتی به حساب می­ آیند . استحکام یک باکس بر اساس وزنی که می­ تواند قبل از نصب درپوش و اضلاع اطرافش تحمل کند ، تعیین می‌شود .

باکس ­ها و صندوق ­ها معمولاً داخل پالت ها انباشته می ­شوند و جهت ثابت نگه داشته شدن به صورت فشرده بسته­ بندی می­ شوند . اگر به باکس ­ها یا صندوق­ های بادوام­ تری نیاز دارید باید آن‌ها را کانتینر سازی ( نصب با استحکام داخل یک کانتینر ) کنید .

کانتینر سازی و بسته­ بندی فشرده نیز مانع از سرقت کالا ها یا دست کاری کالا ها می­ شوند .

 

کانتینرها و نقش آن‌ها در بسته بندی

 

بسته­ بندی کالا های صادراتی و جابجایی با کانتینر چون راحت است لذا از آن‌ها در حمل و نقل اکثر این کالاها استفاده می­ شود . کانتینرها باکس ­های فلزی استانداردی هستند که می­ توانند وزن بار را تحمل کنند .

ابعاد کانتینر ها فرق می­ کنند ، ولی کانتینر های استاندارد موارد زیر هستند :

  •  مکعبی با ۴۰ فوت بار خشک
  •  با ۲۰ فوت بار خشک
  •  با ۴۵ فوت ارتفاع
  •  یخچالی که اصطلاحی صنعتی برای کانتینر خنک کننده است

 کالا هایی که داخل کانتینر ها قرار می­ گیرند به بسته­ بندی احتیاج دارند ولی خود کانتینر ها نیز حفاظت زیادی از کالا ها به عمل می­ آورند و امنیت کالا را در مقابل به سرقت رفتن افزایش می­ دهند .

 

استانداردهای تست بسته ­بندی

 

برای اینکه مطمئن شویم که طراحی­ های بسته ­ها بی­ خطر هستند و کاملاً مطابق با استاندارد های صادرات می ­باشند ، یکسری استاندارد های صنعتی مخصوص تست عملکرد این بسته­ ها معرفی شده­ اند .

 

برخی از رایج ­ترین استاندارد هایی که در سطح بین­ المللی به کار می­ روند ، موارد زیر هستند :

 

در ادامه برای اطلاعات بیشتر در خصوص استانداردهای بین المللی بازرگانی به بخش ” راهنمای جامع اینکوترمز ۲۰۲۰ ” سایت ixport مراجعه نمایید.

 

پروتکل ­های امنیتی بین ­المللی

 

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که هر کشوری استانداردهای بسته بندی کالا های صادراتی مخصوص خود را دارد و شرکت بسته­ بندی صادراتی به منظور پیروی از این استاندارد ها باید از آنها آگاه باشد و اطلاعات خود را در مورد استاندارد های هر کشوری که قصد دارد محصولات خود را به آنجا صادر کند ، به روز کند .

بدون این دانش ، محصولات صادراتی در معرض جریمه ­ها و مجازات‌ های سنگینی قرار خواهند گرفت و همچنین خطر توقیف کل بار شما و تاخیر در تحویل آن نیز وجود دارد . مشتری مقصد نهایی نیز اعتراض‌ خواهد کرد و این امر می­ تواند اعتبار شما را خدشه ­دار کند . علی رغم مشکلاتی که در حمل مواد پرخطر و کالاهای خطرناک وجود دارند و تحت بررسی­ های دقیق­ تری هستند ، همۀ ما به پتانسیل این فرآیند واقف هستیم .

با این حال ، با استفاده از بسته بندی کالای صادراتی مناسب با محصول خود می ­توانید فوراً تمام بازرسی ­ها را پشت سر بگذارید و به موقع به مقصد نهایی برسانید .  

 

بسته بندی متناسب با انواع روش های حمل کالای صادراتی

 

راه­ حل ­های بسته بندی کالا صادراتی بهینه و فاکتور های هزینه­ ای که در هزینه ی کل لجستیک تاثیر دارند تا حد زیادی به نوع روش حمل و نقل به کار رفته بستگی دارند .

این روش ها به شرح زیر هستند :

  • بار هوایی
  • بار دریایی
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل زمینی کالا با کامیون یا ترکیبی از انواع مختلف حمل و نقل­ ها

در مورد هر یک از اَشکال حمل و نقل یکسری فاکتور های منحصر به فرد در خصوص طراحی بسته ­بندی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد .

الف) بار های هوایی

باربری هوایی برای آن دسته از صادرکنندگانی ایده ­آل است که به زمان‌های انتظار کوتاه و دقیق­ تر بودن سطوح سرویس­ رسانی راحت و سریع به مشتریان حساس هستند .

عیب این نوع حمل و نقل این است که حمل و نقل هوایی پرهزینه­ ترین گزینه است و هرچقدر بستۀ مورد نظر بزرگتر و سنگین­ تر باشد حمل هوایی آن گران تر خواهد شد .

با این حال ، طراح ماهر بسته بندی کالای صادراتی می­ تواند با ارائۀ یک بسته­ بندی مناسب و در عین حال سبک کمک شایان توجهی به کاهش این هزینه ­ها کند .

مسیرها و جداول زمان‌بندی هوایی محدود هستند و فاکتورهایی نظیر مشتریان و مالیات‌های غیرمستقیم و همچنین مالیات‌های فرودگاه نیز وجود دارند که باید آنها را مد نظر داشت . 

ب) حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی پرطرفدارترین راه ­حل برای حمل کالاهای بزرگ و حجیم با فاصله زمان انتظار طولانی­ تر و است . حمل کالا در آب به طولانی­ ترین زمان نیاز دارد ولی مقرون به صرفه­ ترین روش برای جابجایی محموله ­های حجیم در مسافت‌های دور است .

پایش و پیگیری محموله­ ها در حمل و نقل دریایی دشوارتر است زیرا مسیرها و جداول زمانی از انعطاف­ پذیری و راحتی کمتری برخوردارند .

عوارض و مالیات ­های بندرگاهی نیز وجود دارند و تاخیرات و هزینه­ های ناشی از تخلیۀ بار و هماهنگی حمل و نقل درون مرزی جهت تحویل کالاها درب منازل نیز وجود دارد .

محموله­ های دریایی در معرض غلتیدن ، بالا بردن ، پرتاب شدن ، تغییر مسیر کشتی و تکان خوردن قرار دارند . طراحی بسته بندی کالای صادراتی باید قادر به تحمل این نیروها باشد و همچنین باید تنش ­های ناشی از حمل با قطار یا کامیون را حین رسیدن به بندر ، تحمل کند .

ج) بارهای ریلی

حمل و نقل ریلی یکی از مقرون به صرفه­ ترین گزینه ­های حمل و نقل درون مرزی است زیرا امکان تحویل سریع محموله­ های با حجم بالا را فراهم می­کند و امکان استفاده از آن برای اکثر مقصدها وجود دارد .

اگر مشتری مقصد نهایی نزدیک بارانداز بار ریلی زندگی نکند باید یکسری تدابیر برای لجستیک نهایی این سفر به کار گرفته شود که این می­ تواند وقت‌گیر و پرهزینه باشد .

امکان تاخیر در تحویل بار ریلی به خاطر جداول زمانی راه­ آهن وجود دارد و بسته­ بندی­ ها باید در مقابل تکان ­ها ، نیروهای گریز از مرکز و ضربه ­های ناشی از تغییر خط آهن محافظت شوند .

د) بارهای جاده ­ای

حمل و نقل جاده­ ای رایج ­ترین نوع باربری است و برای انتقال برخی محموله‌های داخلی به باربری جاده ­ای نیاز خواهیم داشت .

انتقال بار با کامیون تحویل سریع محموله را ممکن می­ سازد و برای مسافت‌های کوتاه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و امکان پایش آسان حمل بارها و پیگیری آن‌ها بین دو نقطه وجود دارد . حمل بارها ممکن است به خاطر ترافیک ، آب و هوای نامساعد یا خرابی وسیله نقلیه به تاخیر بیفتند .

کالاها نسبت به تکان ­ها ، نیروهای گریز از مرکز ، ضربه خوردن یا افتادن حین بارگیری یا سفر حساس هستند و باید با ایمنی کامل بسته ­بندی شوند تا از آسیب­ دیدگی کالاها یا زیان پیشگیری شود .

 

نمونه بسته بندی کالاهای صادراتی

 

در این بخش سعی شده است تا نمونه ای از انواع بسته بندی های بکار رفته در حوزه های مختلف برای آشنایی بیشتر ارائه شود. بسته بندی کالای صادراتی در حوزه میوه دارای اهمیت ویژه ای است در فایل زیر نمونه بسته بندی کالای صادراتی همچون سیب ، پرتقال ، انگور ، کلم ، انار ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، هلو و … آورده شده است. این بسته بندی مرتبط به برخی از کالاهای صارداتی کشور روسیه می باشد.

در بخش زیر نمونه آثار مسابقه طراحی بسته بندی تولیدات صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است که این اطلاعات می تواند برای گرفتن ایده در بسته بنید کالای صادراتی به شما کمک نماید.

 

نمونه هایی از آثار جشنواره و مسابقه طراحی بسته بندی محصولات صنایع غذایی در ادامه ارائه شده است. شما در این بخش با نمونه بسته بندی عسل ، زعفران ، پسته ، گیاهان دارویی ، خرما ، چای ، نوشیدنی ، انواع صنایع غذایی بسته بندی آشنا می شوید.

۱- شرکت های فعال چاپ و بسته بندی 

سازمان توسعه تجارت در راستای آموزش و حمایت از صادرکنندگان لیستی از شرکتهای فعالی در حوزه چاپ و بسته بندی کالای صادراتی تهیه نموده است و لیست آنها را در اختیار قرار داده است. شما در لینک زیر می توانید اطلاعات شرکتهای جمع آوری شده در این حوزه را مشاهده نمایید.

 

 

۲- معرفی برترین های جشنواره و مسابقه طراحی بسته بندی محصولات غذایی با رویکرد صادرات

مراسم جشنواره و مسابقه طراحی بسته بندی محصولات غذایی با رویکرد صادرات به منظور معرفی آثار و نمونه های منتخب و برتر این جشنواره برگزار گردید .

در این جشنواره آثار و نمونه های منتخب در دو بخش (نمونه های موجود در بازار ) و (طرح ها و ایده ها ) مورد ارزیابی داوران این جشنواره قرار گرفت. مشاهده این لیست و طراحان آن نیز ممکن است به شما کمک نماید. البته اطلاعات زیادی در این حوزه وجود ندارد.

 

مقالاتی در رابطه با بسته بندی کالاهای صادراتی در ایران

 

این بخش از مقالات که بسیار مفید و کاربردی هستند توسط سازمان توسعه تجارت در خصوص بسته بندی کالا صادراتی تهیه شده است.

۱- بسته بندی انار :

در این فایل دستورالعمل بسته بندی صادراتی انار به همراه بررسی نکات قوت و ضعف، استانداردهای ملی و جهانی  محصول انار و … آورده شده است. با مطالعه این فایل اطلاعات کاملی در خصوص بازار صادراتی محصول انار نیز کسب می نمایید.

۲- بسته بندی انعطاف پذیر :

در این فایل اطلاعات جامع و کاملی در خصوص موارد مورد تایید برای بسته بندی انعلاف پذیر ارائه شده است. انجمن بین المللی محصولات انعطاف پذیر اصول و قوائد مختلفی را در این حوزه تدوین و اعلام نموده است که با مطالعه آن اطلاعات کاملی بدست می آورید.

۳- بسته بندی پسته :

در این فایل اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت صادرات پسته ایران و ویژگی های حمل و نقل و انبارش و … محصول صادراتی پسته ارائه شده است.

۴- بسته بندی تخم مرغ :

در این مقاله به صورت کامل و کاربردی تمام نکات استاندارد ، بهداشتی و امینی بسته بندی تخم مرغ در صادرات ارائه شده است. با مطالعه ی این فایل شما اطلاعات کاملی در خصوص بازار و همچنین نکات کاربردی در صادرات تخم مرغ خواهید آموخت.

۵- بسته بندی خرما :

در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص استانداردهای خرما ، نکات بهداشتی صادرات خرما ، بسته بندی استاندارد برای صادرات خرما و … به صورت کامل ارائه شده است. در بخش های اولیه این مقاله نکات تحلیل بازار صادراتی خرما نیز اشاره شدهاست که مطالعه آن می تواند بسیار مفید باشد.

۶- بسته بندی زعفران :

در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص استانداردهای زعفران ، نکات بهداشتی صادرات زعفران ، بسته بندی استاندارد برای صادرات زعفران و … به صورت کامل ارائه شده است. در بخش های اولیه این مقاله نکات تحلیل بازار صادراتی زعفران نیز اشاره شده است که مطالعه آن می تواند بسیار مفید باشد.

۷- بسته بندی گل های تزیینی :

در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بسته بندی استاندارد برای صادرات گل های زینتی ، روش حمل و نقل و احتیاط های لازم برای حمل و نقل گل زنیتی  و … به صورت کامل ارائه شده است. در بخش های اولیه این مقاله نکات تحلیل بازار صادراتی گل زنیتی نیز اشاره شده است که مطالعه آن می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه برای اطلاعات بیشتر در خصوص حمل و نقل به بخش ” حمل و نقل و لجستیک ” سایت ixport مراجعه نمایید.

۸- بسته بندی گیاهان دارویی :

در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بسته بندی استاندارد برای صادرات گیاهان.داوریی ، روش حمل و نقل و احتیاط های لازم برای حمل و نقل گیاهان داروی  و … به صورت کامل.ارائه شده است. در بخش های اولیه این مقاله نکات تحلیل بازار صادراتی گیاهان.دارویی نیز اشاره شده است که مطالعه آن می تواند بسیار مفید باشد.

۹- بسته بندی مرکبات :

در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بسته بندی استاندارد برای صادرات مرکبات و پرتقال ، روش حمل و نقل و احتیاط های لازم برای حمل و نقل مرکبات   و … به صورت کامل ارائه شده است. در بخش های اولیه این مقاله نکات تحلیل بازار صادراتی مرکبات نیز اشاره شده است که مطالعه آن می تواند بسیار مفید باشد.

۱۰- بسته بندی خیار :

در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بسته بندی استاندارد برای صادرات خیار، روش حمل و نقل و احتیاط های لازم برای حمل و نقل خیار  و … به صورت کامل ارائه شده است. در بخش های اولیه این مقاله نکات تحلیل بازار صادراتی خیار نیز اشاره شده است که مطالعه آن می تواند بسیار مفید باشد.

 

چالش ها و مشکلات در بسته بندی صادراتی

  • عدم بسته بندی مناسب، سالانه میلیاردها ریال زیان مالی به دنبال دارد.
  • صدور محصولاتی مثل زعفران ، خرما و پسته به صورت فله و بسته بندی آن ها در کشورهای واسطه تحت برند ( برند سازی بین المللی ) سایر کشورها
  • افزایش هزینه های بسته بندی در ایران به دلیل وجود تعرفه ها ( تعرفه گمرکی )و حقوق گمرکی بالا برای مواد اولیه بسته بندی
  • بسته بندی نامناسب ایران را به کشور تک محصولی در صادرات تبدیل کرده است
  • کشورهای حاشیه ی جنوب شرقی خلیج فارس از جمله امارات با سرمایه گذاری در صنعت.بسته بندی ایران را به بزرگ ترین بازار هدف منطقه می دانند
  • کیفیت نامطلوب بسته بندی مواد غذایی به دلیل عدم استفاده از فناوری های نوین برای رقابت در بازارهای صادراتی مناسب نمی باشد
  • فقدان برنامه ریزی جامع در طراحی بسته بندی برای الگو مصرف جهانی
  • عدم آشنایی صادرکنندگان در استفاده از بسته بندی در توسعه تجارت
  • فقدان نظارت و کنترل در خصوص بسته بندی کالا های صادراتی

چالش های بسته بندی 

  • عدم احساس رقابت در میان صادرکنندگان کالا های ایرانی
  • فقدان تنوع در بسته بندی های صادراتی کالا های ایرانی
  • پایین بودن کیفیت بسته بندی کالا های ایرانی
  • یکی از مشکلات بزرگ بسته بندی در ایران، بالا بودن هزینه های بسته بندی است.
  • کهولت و فرسودگی ماشین آلات تولیدی ، از دیگر مشکلات این صنعت است. ماشین آلات کهنه و فرسوده نمی توانند پاسخ گوی نیازهای امروز از نظر دقت و سرعت کیفیت باشند.
  • مشکل دیگر، عدم نیاز و ناپایداری قوانین و مقررات مالی ، ارزی ، گمرکی و صادراتی است که صاحب صنعت اطمینانی به دوام مقررات حتی برای یک سال ندارد و نمی تواند برای آینده برنامه ریزی داشته باشد.
  • دیگر اینکه کارگاه های تولیدی از استاندارد های داخلی و بین المللی آگاهی ندارند و آن را رعایت نمی کنند.
  • مشکلات ایمنی و بهداشتی کارگاه های ما بسیار فراوان است. در مورد کارگاه ها، سطح تخصص پایین بوده و دانش و بینش لازم وجود ندارد.

برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی بسته بندی صادراتی خرما و فرآورده های آن با همکاری سازمان تجارت خارجی ژاپن(جترو)

در این کارگاه آموزشی که با هدف انتقال دانش و تجربیات متخصص بسته بندی بین المللی در حوزه بسته بندی محصول خرما به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور ، بررسی وضعیت تولید و برداشت و انبارداری محصول خرما ، شناسایی نقات قوت و ضعف بسته بندی محصول خرما ، ارائه ی روش هایی جهت بهبود وضعیت بسته بندی خرما ، بررسی سلایق مشتریان و مصرف کنندگان محصول خرما برگزار گردید و ….

 

انستیتو بسته بندی ایران

 

درباره اتحادیه بسته بندی آسیا ( APF )Asian Packaging Federation 

محل تاسیس : توکیو / ژاپن

سازمانی غیر انتفاعی که منافع بسته بندی همه تجارت ها و صنایع در منطقه اقیانوس آرام آسیایی و فراتر از آن را زیر یک چتر به نام همکاری متحد می سازد.

این سازمان در راستای ایجاد و تقویت همکاری میان تمام نهادهای مربوط به بسته بندی است، که شامل حوزه های آموزش و پرورش، توسعه بسته بندی ، جنبه های زیست محیطی و قانون و مقررات می باشد. دبیرخانه APF درمابین اعضای آن جا به جا می شود .

تعداد کشورهای عضو

۱۵ کشور

اعضای اجرایی

  • ترکیه / انستیتو . تولید کنندگان . بسته بندی ترکیه (ASD)
  • بنگلادش / انستیتو . صادر کنندگان ، تولید کنندگان . بسته بندی ، و ملزومات. پوشاک ( BGAPMEA)
  • چین / انستیتو . ملی تحقیقات بسته بندی. محصولات . صادراتی (CEPI)
  • هند / انستیتو. بسته بندی هند (IIP)
  • اندونزی / انستیتو . بسته بندی اندونزی ( IPF)
  • ژاپن / انستیتو ب. سته بندی ژاپن ( JPI)
  • کره / انستیتو . بسته بندی کره . و انستیتو فن آوری. صنعتی کره (KOPACK)
  • مالزی / انستیتو . بسته بندی مالزی (PACMA)
  • قزاقستان/ انستیتو. بسته بندی . قزاقستان
  • فیلیپین / انستیتو . بسته بندی فیلیپین
  • سنگاپور / انستیتو . بسته بندی گروه . صنعتی. سنگاپور
  • سری لانکا / انستیتو . بسته بندی . سری لانکا
  • تایلند / انستیتو . توسعه صنعتی ، از توسعه. . . صنایع منطقه ای. یا بخشی (Department of Industrial Promotion : DIP)
  • ویتنام / انستیتو بسته بندی . ویتنام
  • جمهوری اسلامی ایران/ انستیتو بسته بندی. ایران (IRIP)

اعضای معمولی / سازمان های غیر انتفاعی :

۱ – کره / اتحادیه بسته بندی کره

۲ – روسیه / اتحادیه سوجوزوپک

۳ – دبی / بازرگانی زوبیر و فاروک

۴ – تایلند / اتحادیه بسته بندی. تایلند ، مرکز بسته بندی. تایلند ، گروه فن آوری مواد. و بسته بندی دانشگاه. کاستسارت تایلند

۲۷ عضو معمولی ( شرکت ها و سازمان های انتفاعی)

کنگره (همایش) سالانهAPF

همایش . سالانه APF در کشورهای. مختلف عضو APF هر سال برگزار می شود . به راحتی به موازات. ملاقات های برنامه ریزی. شده سالانه و نمایشگاه . بسته بندی ،در همایش متخصصین. بسته بندی و سخنرانان . بین المللی شناخته شده. از آسیا و فراتر از آن . را جذب می کنند.

همایش فرصتی. عالی جهت بحث های . رسمی و شبکه سازی. ارایه می دهد. همچنین فرصتی است. برای کشورها که دستاوردهای. خود در زمینه بسته بندی. را به اشتراک بگذارند. و با یکدیگر تبادل فن آوری. انجام دهند.

فعالیت ها

  • برگزاری . مسابقه Asiastar در زمینه بسته بندی
  • تاکید بر اهمیت. بسته بندی
  • حمایت و توسعه آموزش. با کیفیت بالا در زمینه بسته بندی. و برگزاری دوره های . آموزشی
  • تحویل گزارش های سالانه از . کشورهای عضو درخصوص. پیشرفت ها و دستاوردها. در زمینه بسته بندی و در . دسترس قرار دادن آن ها . در سایت سازمان
  • درج مقالات. علمی مرتبط
  • معرفی مقالات . و کتاب های جدید. و مفید در زمینه . بسته بندی
  • حمایت از کشورهای. آسیایی جهت . راه اندازی انجمن در. زمینه بسته بندی
  • کمک به کشورهای عضو . جهت پیاده سازی . استانداردهای مرتبط . در زمینه بسته بندی

انستیتو بسته بندی ایران :

انستیتو بسته بندی. ایران اقدام به عضویت. و برقراری ارتباط و تعاملات. با دیگر کشورهای عضو . سازمان جهانی صنعت. بسته بندی (با عضویت. بیش از ۴۸ کشور. مطرح جهان) کرده است.

این انستیتو . در راستای تحقق چشم انداز ۲۰۲۰. صنعت بسته بندی . کشور (معرفی ایران به عنوان. قدرت مطرح صنعت بسته بندی. جهانی و قدرت برتر . صنعت بسته بندی آسیا) به جهت . به روزآوری دانش فعالان این . صنعت با رویکردها و روش های . نوین علم بسته بندی . به عنوان یکی از عوامل. ایجاد ارزش افزوده . و قدرت رقابتی بیشتر محصولات . به منظور کسب حداکثری . سهم تجارت از بازار جهانی. برنامه هایی در دست. طراحی و اجرا . دارد.

جمهوری اسلامی ایران. بیش از یکسال است. عضو سازمان جهانی . بسته بندی (WPO) و اتحادیه . بسته بندی آسیا (APF) شده است.

سازمان جهانی. بسته بندی از نیم قرن. پیش با سه هدف . توسعه دانش، مهندسی. و فن آوری بسته بندی، توسعه تجارت. بین الملل و توسعه. آموزش و پرورش در بسته بندی، در ژاپن. تاسیس شد.
سازمان جهانی. بسته بندی توانسته. به حلقه اتصال سازمان ها. و تشکل های بسته بندی. بیش از ۵۰ کشور دنیا تبدیل شود. و نقش سازنده ای. در ترویج فرهنگ بسته بندی. و تربیت نیروی انسانی. کارآزموده در صنایع . بسته بندی این کشورها. ایفا کند.
امروزه نام . و نشان WPO در صنعت بسته بندی. مترادف با کیفیتی ممتاز. و استانداردی بی همتاست. که موسسه ها و تشکل های . بسته بندی در سراسر دنیا. برای پیوستن به آن در رقابتی . سخت از یکدیگر پیشی . می گیرند.

معرفی مسابقه ایران استار

انستیتو بسته بندی ایران (IRIP) به دنبال ارتقاء سطح کیفیت بسته بندی محصولات ایرانی، ایجاد و تقویت هویت نام تجاری محصولات بسته بندی شده در بازارهای جهانی ، ترغیب در ایجاد طرح و کاربردهای اصلی با هدف افزایش توان رقابت صاحبان برند و تولید کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی و فراهم ساختن موقعیت بهتر در بازارهای صادراتی برای محصولات بسته بندی شده ایرانی با طرح های اصلی و تغییر موقعیت از منفعل به موقعیت انحصاری در بازارهای جهانی در نظر دارد مسابقه طراحی بسته بندی درحوزه های بازار، ایده، خلاقیت ( Save Food & Safe Food ) برای فعالان صنعت و تولیدی–حرفه ای–دانشجویی و دانش آموزی با داوری هیات مدیره و متخصصین سازمان جهانی بسته بندی ( WPO ) و مشارکت متخصصین و داوران مطرح کشوری برگزار خواهد نمود.

انسیستو بسته بندی 

این مسابقه به صاحبان برند و تولیدکنندگان کمک خواهد نمود تا به واسطه کاربردهای صحیح و اصلی بسته بندی محصولات ارزش افزوده ایجاد نموده و مزیت رقابتی و همچنین توجه خیل عظیم مشتریان داخلی و خارجی را بدست آورند . همچنین بستر مناسبی برای دانش آموزان و دانشجویان در راستای آشنایی بیشتر و شناسایی پتانسیل های موجود در این صنعت می باشد و باعث ایجاد انگیزه برای حضور فعال تر ایشان است .
از آنجایی که این مسابقه تنها مسابقه موردتایید سازمان جهانی بسته بندی ( World Packaging Organization ) و همچنین اتحادیه بسته بندی آسیا ( Asian Packaging Federation ) می باشد، لذا منتخبین هر حوزه از طریق انستیتو بسته بندی ایران (Iranian Institute of Packaging ) به مسابقات جهانی طراحی بسته بندی ( WorldStar و AsiaStar ) معرفی می گردند، که شرکت در مسابقات مذکور به منزله شرکت در مسابقه اسکار طراحی بسته بندی منطقه ای و جهانی بوده، که تنها راه آن برنده شدن در مسابقه ایران استار می باشد.

نمونه هایی از طراحی های بسته بندی 

سازمان جهانی بسته بندیWPO

 

چگونگی پیدایش :

سازمان های جهانی با .سازمان های ملی متفاوت می باشد، سازمان های . جهانی بر اساس. توافق یک کنوانسیون. ایجاد شده است. سازمان بسته بندی جهانی بر اساس توافق رهبران انجمن های بسته بندی کشورها در سال ۱۹۶۸ در توکیو ژاپن ایجاد شده است.

نوع سازمان :

سازمان. بسته بندی . جهانی . غیر انتفاعی است. یک شرکت غیر انتفاعی برای اینکه سود حاصل از فعالیت خود را بین سهامداران تقسیم نماید ایجاد نمی شود بلکه هدف عمده یک شرکت غیر انتفاعی ارایه خدمت به بخشی از جامعه است . 

این بدان معنا نیست که شرکت های غیر انتفاعی کسب درآمد نمی کنند بلکه فعالیت های این دست از موسسات منجر به ایجاد جریان مالی می گردد که در نهایت موجب حفظ و بقای این شرکت ها و سازمان ها می شود. البته ماهیت سازمان ها بنابر گستره خدمات و فلسفه ایجادشان و همچنین قوانین و مقررات جاری داخلی و بین المللی آنها متفاوت خواهد بود.

 

مثال

سازمان بسته بندی جهانی یک سازمان بین المللی است.

اهداف این سازمان شامل موارد زیر است:
  1. تشویق به توسعه فن آوری ، علم ، مهندسی و دسترسی بسته بندی در سطح جهان۲- کمک به توسعه تجارت بسته بندی در سطح جهانی
  2. ترغیب و ایجاد انگیزه به منظور پژوهش های کاربردی بیشتر در زمینه صنعت بسته بندی ( آکادمیک و صنعتی )
  3. برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها و کنفرانس های منطقه ای و جهانی با کمک کشورهای عضو
  4. برقراری ارتباط موثرتر و قویتر اتحادیه ها و اصناف بسته بندی کشورها با یکدیگر از طریق برگزاری کنفرانس ها ، همایش ها ، ایجاد پایگاه های داده و شبکه های ارتباطاتی مجازی
  5. چاپ و تکثیر کتب ، مجلات و نشریات تخصصی هم بصورت هارد کپی و هم بصورت نشریات الکترونیکی
  6. وضع قوانین ، استانداردها بمنظور افزایش ارتقاء محصولات و صنعت بسته بندی
  7. برقراری مسابقات مختلف علمی و اعطای جوایز به برگزیدگان علمی و تحقیقاتی صنعت بسته بندی
 

 

چشم انداز WPO:

کیفیت بهتر . زندگی ، از طریق بسته بندی. بهتر ، برای افراد بیشتر

درصد قابل توجهی از مواد غذایی هرگز هدف خود یعنی رفع گرسنگی را برآورده نمی کند. این امر به ویژه در کشورهای در حال توسعه صادق است ، اما مختص آنها نیست. هدر رفتن مواد غذایی در همه فرهنگ ها متداول است.

بسته بندی . خوب نقش بسیار مهمی. در کاهش فساد. و حفظ مواد مغذی. برای کسانی . که نیاز بسیاری . به آن دارند ، خواهد داشت . WPO . متعهد است. به مردم در مورد ارزش افزوده. کالای بسته بندی ، نه تنها برای. غذا بلکه برای نوشیدنی ها ، داروها . و تقریباً هر محصولی . که مصرف کنندگان و . صنعت به طور یکسان. استفاده می. کنند ، آموزش دهد.

 

کشورهای عضو سازمان جهانی بسته بندی

"</p

 

تمرکز WPO بر روی موارد زیر است :

۱- ایمنی مواد غذایی :

ایمنی مواد غذایی ، در نظر گرفتن. شیوه های مربوط به .صنعت در بازار ، ملاحظات ایمنی. مواد غذایی در فن آوری. بسته بندی که شامل. روش های مربوط به. تماس با مواد غذایی ، برچسب. زدن مواد غذایی ، بهداشت مواد غذایی. و بهداشت بسته بندی ، سیاست ها . و دستورالعمل های مربوط به . مدیریت دولت ، سیستم های بازرسی و . صدور گواهینامه واردات. و صادرات مواد بسته بندی . می باشد .

با توجه به شیوه های. خرید مصرف کننده ، نکته مورد توجه. این است. که مواد غذایی و مواد. بسته بندی آن ، باید ایمن. باشد و نگرانی تهیه و تحویل . غذای بسته بندی شده را برای. مصرف کننده رفع کند.

۲- بازاریابی :

کمیته . بازاریابی وظیفه . برنامه ریزی و ارتقاء . جامعه جهانی WPO و همچنین ارتباط . آن با بازار را برعهده دارد . و از این طریق آینده. استراتژیک سازمان ها . را مورد توجه قرار. می دهد.

همراه با یک گروه. بین المللی از اعضا که به. طور مستقیم درگیر فعالیت های. این گروه هستند ، کمیته همچنان. سعی در ساختن ابزارهایی. برای تقویت آگاهی . سازمان جهانی. در جامعه جهانی دارد. در حال حاضر. گروه بازاریابی وب سایت. جدید WPO را تولید کرده ، که پر از محتوا برای . حمایت از تجارت بسته بندی. در سراسر جهان می باشد .

کمیته. مسئولیت دسته بندی جوایز . بازاریابی برنامه Worldstar بسته های برجسته. و ویژگی های ارزش افزوده. را بر عهده دارد.

مشاهده برندگان Worldstar  ۲۰۱۸  – جایزه بازاریابی

۳- کمیته پایداری :

عملکرد اصلی بسته بندی .برای محافظت از کالای. بسته بندی شده است . اطمینان از ورود . محصول در شرایط مناسب  به مقصد ، بسیار مهم است. زیرا اثرات زیست محیطی ناشی. از مرحله تولید بسته بندی .به ناپایداری آن کمک می کند. بسته بندی . بهینه مزایای زیست محیطی. را برای تولید کننده . فراهم می کند.
در کشورهای توسعه یافته. جهت مشخصی به اقتصاد .دایره ای اختصاص داده شده است. که در آن زباله ها به .مواد اولیه جدید تبدیل . می شوند. موضوعی . آشکارساز که در بسیاری . از مناطق جهان یک چالش. اجتماعی است.
بسته بندی خوب. در تهیه غذای سالم .و بهداشتی در سراسر .جهان نقش دارد. صنعت بسته بندی. نیز در زمینه ایمنی تلاش کرده است. تا مقررات سختگیرانه ای را رعایت. کند.
WPO همچنین .از پروتکل جهانی برای پایداری بسته بندی ، GPPS 2.0 پشتیبانی می کند.


راه حل های. بسته بندی :

  • بسته بندی .مناسب
  • مواد مناسب
  • بسته. بندی های. مدرن .مانند بسته بندی های. فعال و. هوشمند
  • بسته بند.ی به اندازه
  • بسته بند ی دوباره. قابل . بسته شدن
  • پردازش و بسته بندی. بهداشتی

۴- آموزش :

سازمان جهانی. بسته بندی WPO . متعهد شده است. کسانی را که در فن آوری. بسته بندی از امتیاز فرصت های .تحصیلی برخوردار نبودند ، به آنها آموزش دهد .
آموزش ب. رای دستیابی به مأموریت WPO “کیفیت بهتر. زندگی از طریق بسته بندی. بهتر برای افراد بیشتر” بسیار مهم است. و با رهبری کمیته آموزش. این رشته از کارWPO . ارتقاء می یابد .

کمیته آموزش :

از طریق کمیته ، دوره های بسته بندی . در مناطقی از جهان که در. آن فقدان تأمین مالی . و نیاز شدیدی به تخصص. برای کمک به رفع مشکلات . توسعه اقتصادی و اجتماعی برگزار . می شود ، حمایت مالی. می شوند.

کمیته. همچنین در حال تدوین ثبت نام . در دوره های شناخته . شده WPO است به گونه ای. که افرادی که به دنبال .ارائه آموزش “مناسب. برای اهداف” در کشورهای مختلف هستند ، منبعی را برای. آنها داشته باشند.

 

دوره های آموزش. فناوری بسته بندی WPO

آموزش بسته بندی. هیچگاه برای کمک به استفاده از منابع جهان به . اندازه کافی از اهمیت حیاتی. برخوردار نبوده و WPO از طریق آموزش های خود در این زمینه سهم بسزایی . در بهبود دانش و تخصص. داشته است .
WPO برنامه آموزش تکنولوژی. بسته بندی ۳-۴-۵ روزه را در بین . سازمان های عضو و . مؤسسات همکاری. ارائه می دهد. هدف از این  دوره های آموزشی در ابتدا ، افزایش . و توسعه دانش و شایستگی . حرفه ای کارکنان صنعت. بسته بندی ، سایر همکاران. در صنایع مرتبط و. دانشجویان دانشگاه می باشد .

 

جهت مشاهده مقالات WPO به آدرس زیر مراجعه فرمایید :

https://www.worldpackaging.org/resources/28

 

اطلاعات . مربوط به برخی. از نمایشگاه های . معتبر بسته بندی . در جهان

 

در لیست زیر. برخی از نمایشگاه های. بین المللی معتبر . در حوزه صنایع. چاپ و بسته بندی. ارائه شده است

 

 

نمایشگاه بین المللی. اینترپک

نمایشگاه بین المللی. اینترپک، بزرگترین رویداد بین المللی دنیا. در حوزه بسته بندی و .صنایع . وابسته است. این مجموعه. با برگزاری موفق . نمایشگاه های بسته بندی در. کشورهای آلمان، آمریکا، روسیه، چین، هندوستان، کنیا، و اندونزی، ایران قصد دارد. تا بتواند با استفاده از پتانسیل های . موجود و حضور گسترده . شرکت های ضمن برگزاری .دوره های آموزشی به ارتقای. این صنعت کمک کند.

 

آدرس نمایشگاه . بین المللی بسته بندی. و صنایع وابسته

www.interpack.com

 

"<yoastmark

 

سایت های مفید. اطلاع رسانی در .خصوص بسته بندی. در ایران

 

۱- سایت اطلاع رسانی صنایع سلولزی ایران

در اوایل سال ۱۳۸۵ راه اندازی گردید. هدف از راه اندازی. این سایت :پرنمودن خلاء اطلاعات. و اخبار تخصصی درزمینه. صنایع سلولزی بوده. و یکی از اهداف اصلی. آن ایجاد بستری مناسب. جهت استفاده یکسان. و همزمان از اطلاعات. برای تمام واحدها و افرادی. که در این رشته فعالیت. می نمایند بوده است.اطلاعات صحیح. و سریع ، قدرت برنامه . ریزی مدیران را بالا برده. و باعث حرکت. درست آنها در بازار. پرالتهاب کنونی . می باشد. 

دیدگاه : حل مشکل کسب و کارهای کوچک.فعال در زمینه کاغذ ، مقوا ، کارتن در بخش خرید ، فروش ، بازاریابی ، مدیریت ، تامین منابع مالی از طریق فن آوری اطلاعات

https://www.paperandwood.com/

۲- مرکز اطلاعات کاغذ ایران (Paper Information Center)

متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس (با مسئولیت محدود) در نظر دارد با رویکرد مشتری مداری، اطلاع رسانی صحیح، دقیق و به روزی را به مصرف کنندگان، فروشندگان و کلیه افراد دخیل بازار کاغد و مقوای ایران عرضه نماید.

http://piconweb.com

۳- ماهنامه. هنر بسته. بندی

سهیل چهره ای مدیر. مسئول و سردبیر نشریه در. صنعت بسته بندی. آغاز به کار کرده است.این ماهنامه سعی دارد. تا با تمرکز بر کارهای علمی. و ایجاد ارتباط بین آخرین. پیشرفت های فناوری . و تحقیقاتی در کشورهای صاحب. فن دنیا و صنعت و بازار. ایران ، نقشی شایسته در. پیشرفت صنعت بسته بندی. ایران داشته باشد.

https://packagingart.ir/

۴- ماهنامه مات و براق

کانون آگهی و تبلیغات مات . و براق کاررسمی خود را . به طور تخصصی در صنعت چاپ،‌ بسته‌ّندی. و تبلیغات کشور از سال. ۱۳۹۳ به امید خداوند . شروع کرد که. در این مدت به لطفا ایزد . یزدان توانست با بزرگان این . صنعت همکاری طولانی مدت. داشته باشد. که ماحصل آن آگهی‌نامه مات و براق که به طور . مستمر از شهریور ماه. سال گذشته تا. به کنون طراحی. و چاپ گردیده و به مخاطبان این صنعت . انتقال داده . شده است.

http://matobaragh.ir/

۵- ماهنامه . صنایع چاپ و . بسته بندی

توضیحات ماهنامه صنایع چاپ و نشر :

هم اکنون از یک سو. با رشد روز افزون کاربرد مواد ، تنوع طراحی . در بسته بندی محصولات. و کالا و نیز افزایش توقع. مصرف کنندگان نسبت. به کیفیت بسته بندی ، و از سوی دیگر . پیشرفت تکنولوژی. در صنایع چاپ و بسته بندی. و با توجه به اهمیت . صادرات غیر نفتی و نقش . یک بسته بندی با کیفیت. به عنوان عامل اصلی. در رشد صادرات کالا . و حفظ بازارهای هدف . در صادرات و برای پایان دادن. به استیلای طلای سیاه . به عنوان اصلی ترین منبع. در تامین بودجه کشور. لازم است .

علاوه بر سیاست های. حمایتی دولت از صادر کنندگان. و بخش خصوصی فعال در این . حوزه ، رسانه های تخصصی. مانند مجلات فعال. در این بخش ، نیز بیش از . گذشته با افزایش. کیفی موضوعات مطرح. از لحاظ علمی به رسالت اصلی. خویش یعنی فرهنگ سازی. و ارتقاء دانش دست اندرکاران . در این حوزه پرداخته. و بیشتر با ارائه مباحث آموزشی. و اطلاع رسانی مناسب . از تازه ها و نوع آوری ها در. این صنعت ، نشریات را به عنوان. یک ابزار مدیریتی کاربردی. برای فعالان در این عرصه. تبدیل نمایند .

 

 

سایت های معتبر بین المللی در خصوص بسته بندی و صنایع مرتبط

 


سخن پایانی

در این مطلب نگاهی. به بسته بندی کالای صادراتی انداختیم. و به طور دقیقی. دیدیم که چطور. باید اهمیت آن را جد. ی گرفت .

استفاده از یک . بسته‌بندی نامناسب. باعث می‌شود. که کالای شما نیز آسیب ببیند. و انتخاب یک بسته بندی. درست ، به کاهش هزینه و افزایش ایمنی. کالا حین حمل و نقل کمک. می‌کند .

 

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نحوه تعیین ارزش کالاهای صادراتی و چگونگی اعتراض به ارزش اظهاری اظهار کالا در گمرکات اجرایی به منزله پذیرش ارزش...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
شرایط برخورداری از معافیت صادرات کالا و خدمات موضوع ماده ۱۴۱ و استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ( از...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
اعلام ممنوعیت صادرات کره گیاهی (مارگارین) 👈 سازمان توسعه تجارت ایران‌در بخشنامه ای به گمرک ایران ممنوعیت صادرات کره گیاهی...
تاریخ انتشار : 7 روز قبل
لیست و رتبه فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی به روزرسانی شده – شهریورماه  ۱۴۰۳ گمرک ایران لیست و رتبه فعالان.اقتصادی.برگزیده گمرکی...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
فعال شدن تعرفه ۲۲۰۷۱۰۱۰ اتانول در سامانه جامع تجارت با گروه کالایی ۲۲
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
متروکه شدن کالای وارداتی ۲۰ روز بعد از اخطار به صاحب کالا دفتر واردات.گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما