در هنگام بسته بندی کالا صادراتی می بایست به چه نکاتی توجه نماییم ؟
بسته بندی کالا صادراتی : در بسیاری از کسب و کارها طراحی بسته بندی کالای صادراتی فرآیند بسیار مهم محسوب می شود و در صادرات یک محصول باید فاکتورهای زیادی را در این زمینه مد نظر قرار داد .
آنچه که در مقاله بسته بندی کالا ی صادراتی خواهید خواند:
فهرست مطالب
انواع بسته بندی کالا ی صادراتی
استاندارد های بسته بندی صادراتی
طراحی بسته بندی صادراتی
قوانین بسته بندی کالا
نحوه بسته بندی کالا هایی مثل زعفران ، پسته ، خرما و …
چالش ها و مشکلات در بسته بندی صادراتی
سایت های مفید اطلاع رسانی در خصوص بسته بندی در ایران
سایت های معتبر بین المللی در خصوص بسته بندی و صنایع مربوط
مثال :
بسته بندی صادراتی باید به ساده بودن فرآیند بسته بندی و باز کردن آن ، ذخیره سازی و حمل و نقل کالا کمک کند . از سوی دیگر ، بسته بندی صادراتی باید به گونهای انجام شود که سلامت کالا حین حمل و نقل و توزیع در کشور مقصد حفظ شود و کالا ها بدون آسیب و تاخیر تحویل داده شوند. بسته بندی کالای صادراتی بایستی دارای طراحی مناسب باشد و منطبق با شیوه های مختلف حمل و نقل و استاندارد بازار های مختلف باشد.
خوشبختانه ، کسب و کارهای امروزی می توانند از میان انبوهی از راه حل ها یک مورد را انتخاب کنند . شما می توانید آن.نوع از بسته بندی. کالا صادراتی را انتخاب کنید که منطبق با تمام استاندارد های ضروری باشد و دسترسی به آن نیز ساده.باشد .
در این مطلب. قصد داریم. برخی از نکات در .زمینه.بسته بندی کالا های صادراتی را برای شما بیان کنیم .
هدف از بسته بندی کالای صادراتی
بسته بندی مولفه ضروری هر نوع کالا صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر هزینه ها ، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصولات نیز تاثیرگذار است .
می توان گفت که مسئولیت بسته بندی کالا صادراتی.همیشه بر عهده صادرکننده است و باید تضمین کند این بسته بندی میتواند در سفرهای بین المللی آسیبی نبیند .
اگر بسته بندی در مسیر رسیدن به مقصد آسیب ببیند و شرکت مسئول حمل کالا ثابت کند که حمل بار منجر به این خرابی نشده است ، آنگاه فروشنده ( صادرکننده ) مسئول هر نوع خرابی خواهد بود .
با این حال ، عملکرد بسته بندی محدود به محافظت از بار حین فرآیند انتقال بین المللی نیست و در کنار آن یکی از ارکان بازاریابی نیز محسوب میشود .
از این حیث ، بسته بندی باید به گونهای باشد تا مشتریان را به خود جذب کند و نشاندهنده حرفهای بودن کسب و کار شما باشد .
از منظر دیگر ، بسته بندی باید متناسب با جایگاه بار دستگاهها یا ماشین های بارگیری باشد تا استفاده از کانتینرها ، کامیون ها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود .
مثال :
اگر محصول مورد نظر در جعبه هایی بسته بندی شود که اندازه آنها مناسب پالت های به کار رفته نباشد ، آنگاه فضای موجود در ماشین بارگیری به هدر خواهد رفت.
مثلاً هدر رفتن ۲۰ درصد از فضای موجود در یک کانتینر می تواند هزینه ای بیشتر از ۴ درصد بر قیمت محصول تحمیل کند ( یعنی اگر هزینه حمل بار ۲۰ درصد ارزش کالا باشد و ۲۰ درصد از آن به هدر رود ، آنگاه ارزش بار به ۴ درصد خواهد رسید ).
یک بسته بندی مناسب باید حاوی دستورالعمل ها و سایر اطلاعات جابجایی نیز باشد . افرادی که با یک محصول سر و کار دارند ، ابتدا به بسته بندی آن مراجعه میکنند تا اطلاعاتی راجع به نحوه برخورد با بار به دست آورند .
گاهی اوقات شاهد شکایت مشتری از نحوه بسته بندی کالای صادراتی هستیم به این دلیل که هیچ دستور العملی روی جعبه ها مبنی بر حفاظت از کالا ، حین فرآیند بسته بندی چسبانده نشده است .
یک بسته بندی موفق باید صفات و ویژگی های زیر را دارا باشد
ابعاد و اندازه متناسب داشته باشد
مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد
نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته از سلامت کافی برخوردار باشد
ایمنی کالای درون خود را تضمین کند
باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود
استفاد و بکار بردن بسته ساده باشد
انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد
دارای علائم ایمنی و اطلاعات.بازرگانی باشد
دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد
رنگ ها و طرح های.جاذب و نافذ داشته باشد
بسته بندی
رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد
وضعیت ظاهری بسته القا کننده نیاز باشد
در عین خاموشی گویا و دعوت کننده به خرید باشد
اطلاع رسانی به مقصد متقاعد کردن مصرف کننده به خرید آن در حد اعلی و دقت و ظرافت باشد
به کمک آن بتوان تحقیقات بازاریابی انجام داد
به کمک آن بتوان روش های فروش را مکانیزه کرد
بار فرهنگی داشته باشد
بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید
با برخورداری از نظافت سلامت کالای درون خود القا نماید
کالای مظرب خود را به بهترین وجه معرفی نماید
در بیننده ایجاد اعتماد کند
به ارزش ذاتی کالا بیفزاید
دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود
محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد
ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند
شکل ظاهری آن قابل استفاده تبلیغاتی باشد
تاریخ ساخت ،تاریخ انقضا،شماره پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
فرمول و مواد تشکیل دهنده کالا ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن قید گردد
دستور العمل مصرف را دارا باشد
حفاظت مناسب از محصول به وسیله بسته بندی کالا صادراتی
یکی از اهداف بسته بندی کالا صادراتی حفاظت مناسب از کالا ها در حین حمل و نقل و رسیدن به مقصد است . شما به عنوان یک صادرکننده میتوانید با شرکت های بسته بندی در تماس باشید و اطلاعات فنی در مورد استحکام ، عایق بندی ، وزن ، ضخامت و سایر مشخصات کلیدی بسته بندی را به دست آورید .
شرکت ها بر اساس این اطلاعات می توانند درخواست نمونه هایی را بدهند و جنس مواد بسته بندی را آزمایش کنند . به خاطر داشته باشید که لابراتوارهایی برای تست نوع بسته بندی و مواد به کاررفته در آن وجود دارند که در این آزمایشگاه ها میتوان نحوه ی کار صحیح بسته بندی کالا صادراتی را تست کرد .
در صادرات ، با توجه به نوع روش حمل و نقل به کار رفته و مسافت.مبدأ تا مقصد ، لازم است که از انواع مختلف بسته بندی برای سفارش های مختلف و بازار های هدف.مختلف استفاده شود .
مثال:
شرکتهایی وجود دارند که وقتی محصول آنها از طریق دریا در مسیر خط استوا حمل می شوند ، از بسته بندی های مختلف مقاوم به دمای بالای محیط ، استفاده می کنند.
هنگامی که به دنبال بهینه سازی استفاده از کانتینر ها یا سایر دستگاه های باربری هستید نحوه روی هم چیدن کالاها یک فاکتور کلیدی است. این عمل که به پشته سازی معروف است در صورت اجرای نامناسب آن میتواند به کالا آسیب برساند.
در این حالت ، بهترین کار این است که جعبه ها یا باکس ها را در پالت ها قرار دهید تا بتوانید میزان جابجایی جعبه ها را کاهش دهید . هر چند که پالت از مقداری از فضای بار استفاده می کند ولی استفاده از آن لازم است تا مطمئن شوید که بسته بندی حین ارسال سالم باقی می ماند.
ایجاد ارتباط مناسب با مصرف کننده از طریق بسته بندی
انتقال ویژگی های محصول به مصرف کننده ی نهایی بالقوه یک رکن است و یکی از ابزار های مهم بازاریابی به شمار می آید .
تصمیم به خرید کالا در نقطه فروش و محل عرضه تا حد زیادی به نحوه ی بسته بندی بستگی دارد و حین طراحی بسته بندی کالا صادراتی باید به این نکته نیز توجه داشت .
به همین دلیل است که طراحی بسته بندی باید بین مولفۀ تکنیکی بسته بندی ( مقاومت ، محتوا ، ضخامت و غیره ) و کارکرد تجاری آن تعادل برقرار کند .
قبل از صادرات باید ترجیحات مصرف کنندگان بازار هدف را بررسی کرد تا اطمینان حاصل شود که بسته بندی مورد نظر انتظارات این افراد را برآورده می کند .
مثال :
این نوع بسته بندی که در شکل مشاهده می شود از بسته بندی هایی است که جهت صادرات مجدد زعفران رشته ای به کشورهای دیگر توسط یک شرکت اسپانیایی انجام می شود .
همانگونه که مشاهده می گردد این بسته بندی به بسته بندی های موجود در داخل کشور بسیار شبیه بوده و شرکت های صادر کننده ایرانی نیز این بسته بندی ها را در داخل کشور ارائه می کنند.
یکی از شرکت های اسپانیایی صادر کننده زعفران ایرانی به همراه یکی از بسته های صادراتی خود وسیله ای را که جهت پودر کردن زعفران رشته ای توسط ایرانی ها بکار برده می شود نیز در داخل پک زعفران صادراتی خود قرار داده است تا برای خود نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند موضوعی که شاید توسط تولید کنندگان و صادر کنندگان اصلی این محصول شرکت های ایرانی نادیده گرفته می شود .
شناخت و طبقه بندی کالا هایی که نیاز به بسته بندی دارند از اهمیت ویژهای برخوردار است. در دنیای امروز کارشناسان امور بازرگانی با کمک گرفتن از جداول دقیق و طبقه بندی شده به دنبال جایگاه ویژهای برای کشورشان در بین بازارهای صادراتی می گردند و در این میان شناخت کالا ها برآوردن نیازها از نظر اندازه ، شکل و نوع بسته بندی اولویت خاص خود را دارد.
عمده کالا های قابل بسته بندی را در چهار راستا می توان تقسیم بندی کرد:
محصول صنایع غذایی
محصو ل صنایع دارویی ، بهداشتی و آرایشی
صنایع شیمیایی
محصو.ل فنی
در زیر به هر یک از این محصولات به طور جداگانه اشاره می کنیم :
الف ـ محصولات صنایع غذایی
شیرینی ها
نوشیدنی ها
نان ، نان شیرینی و اسنک ها
گوشت و محصولات گوشتی
لبنیات و روغن ها
میوه و سبزیجات
ادویه و سس ها
غذاهای آماده ( سوپ ها و منو ها )
محصولات مختلف غذایی
ب ـ محصولات صنایع دارویی ، بهداشتی و آرایشی
محصولات دارویی
محصولات بهداشتی و آرایشی
ج ـ محصولات صنایع شیمیایی
محصولات شیمیایی بدون شوتیزرها
محصولات شوینده و تمیز کننده
دـ محصولات فنی
کاغذ و محصولات کاغذی
اثاثیه و محصولات چوبی
محصو.لات فلزی
محصو لات پرسلین ، سرامیک ، شیشه و سایر محصولات کافی
محصولا ت صنایع نساجی ؛ محصولات صنایع برق و الکترونیک
محاسبه اندازه بسته بندی کالای صادراتی و نوع آن
بسته بندی و مواد بسته بندی که مخصوص صادرات هستند باید استفاده از ماشین های باربری را به حداکثر برسانند . برای این منظور ، این ماشین ها باید طوری طراحی شوند که بیش ترین تعداد بسته ها در هر جعبه قرار گیرند و اندازه گیری های جعبه ها نیز باید مضرب هایی از پالت های به کار رفته باشند .
مرسوم ترین پالتی که در تجارت خارجی به کار میرود پالت EUR نام دارد که ابعاد ۱۲۰۰ در ۸۰۰ در ۱۴۴ میلیمتر ( ۴۷.۲in×۳۱.۵in×۵.۷in ) دارد.
لذا اگر جعبه های به کار رفته مضاربی از این ابعاد باشند ، آنگاه صادر کننده مطمئن خواهد شد که حداکثر استفاده را از این جعبه ها کرده است .
علاوه بر این ، زمانی که کالایی داخل کانتینر ها قرار داده می شود ، باید این محاسبه را طبق نوع کانتینر انجام داد تا استفاده ی بهینه از فضا رخ دهد .
علائم راهنمای بسته بندی
بسته بندی و مواد بسته بندی کالا صادراتی باید به وضوح نشان دهند که چگونه باید با یک محصول رفتار کرد .
علائمی هم چون ” با احتیاط دست بزنید ” ، ” حداکثر ارتفاع پشته سازی ” و ” از این طرف بلند کنید ” از جمله علائمی هستند که باید بیرون تمام بسته ها چسبانده شوند .
سایر علائمی که ممکن است موردنیاز باشند شامل هشدارهایی راجع به تماس محصول با نور خورشید ، رطوبت و دما های بالا هستند .
نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .
مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .
قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران
ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .
همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .
قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران
ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .
قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد
1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.
2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.
3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد
از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاهسازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد میداند.
وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.
مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.
قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار
همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ، قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .
مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .