راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی

فهرست مطالب

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی

سامانه جامع تجارت ( بروزرسانی اسفند ۱۴۰۳ ) 

مقدمه

در فرایند واردات کالا، بعد از نهایی شدن ثبت سفارش و پیش از حرکت.محموله به سوی کشور، بازرگان باید نسبت به درخواست و اخذ بیمه نامه باربری اقدام کند.

درگذشته بازرگان ها با مراجعه حضوری به شرکتهای بیمه، درخواست بیمه نامه خود را ارائه و شرکت بیمه به نمایندگی از بازرگان درخواست بیمه نامه را در سامانه جامع بیمه ثبت میکرد.

در نسخه جدید سامانه جامع تجارت و به منظور کاهش مراجعه حضوری متقاضیان، امکان درخواست.بیمه نامه باربری توسط خود بازرگان نیز فراهم شده است. بدین ترتیب در سامانه جامع تجارت، میتواند نسبت به ایجاد درخواست صدور و الحاقیه بیمه نامه » عملیات بیمه نامه « بازرگان با مراجعه به بخش باربری و ارسال آن به بیمه مرکزی اقدام نماید .

همچنین این امکان وجود دارد که ضمن مشاهده آخرین.وضعیت هریک از درخواستها، فرایندهایی مانند درخواست صدور الحاقیه و ویرایش درخواست صورت گیرد. در این مستند به تشریح گام به گام ایجاد و پیگیری درخواست صدور بیمه نامه باربری در سامانه.جامع تجارت خواهیم پرداخت.

درخواست صدور بیمه نامه

در این بخش، به مراحل ثبت، ارسال و پیگیری درخواست بیمه نامه می پردازیم.

ورود به مدیریت بیمه نامه

پس از ورود به حساب کاربری در سامانه جامع تجارت با انتخاب نقش بازرگان (حقیقی، حقوقی) یا نمایندگی بازرگان، در منوی سمت راست، عملیات بیمه نامه ((مدیریت بیمه نامه واردات )) را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی

درخواست صدور بیمه نامه

در این صفحه لیستی از درخواستهای قبلی ، قابل مشاهده است. به منظور ثبت درخواست جدید، گزینه (( درخواست جدید )) را انتخاب و شماره پرونده ثبت سفارش مدنظر را انتخاب کرده و سپس گزینه (( انتخاب )) را کلیک کنید.

sabete bimeh

نکته: تنها پرونده هایی قابلیت ثبت درخواست بیمه داشته که دار ای کد ۸ رقمی ثبت سفارش بوده یا از وضعیت استعلام شده عبور کرده باشند .

مشخصات بیمه گر (گام اوّل )

در مرحله اول، اطلاعات شرکت بیمه گر، واحد صدور و واحد معرف (در صورت دارا بودن) را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه (( بعدی )) وارد مرحله بعد شوید.

bimegar

شیوه ورود اطلاعات در بخشهای واحد صدور و واحد معرف.بدین ترتیب است که ابتدا نوع واحد.صدور را از میان مقادیر مشخص شده (شعبه، نماینده،کارگزار) تعیین میکنید. در صورت دارا بودن کد واحد، کد مربوطه را در فیلد کد شعبه/کد نماینده و کد شعبه معرف/کد نماینده معرف/کد کارگزار معرف وارد کرده و گزینه (( جستجو )) را انتخاب کنید.

jostojo

درغیر اینصورت گزینه جستجو را کلیک و از میان.واحدهای نمایش داده شده، نماینده موردنظر را انتخاب کنید.

jostojo namayadeh

مشخصات ذینفع و بیمه گذار (گام دوم )

در مرحله دوم، اطلاعات بیمه گذار و ذینفع ثبت میشود. این اطلاعات بر اساس ثبت کننده درخواست ، به صورت خودکار.فراخوانی و به کاربر نمایش داده میشود. درصورتیکه ثبت کننده درخواست، نماینده بازرگان باشد، اطلاعات.بازرگان در بخش ذینفع و اطلاعات نماینده در بخش بیمه گذار قابل.مشاهده است.

همچنین این امکان نیز فراهم شده که در صورت ذینفع بودن بانک عامل، گزینه (( ذینفع بانک است )) انتخاب شود. در این حالت، اطلاعات.بانک عامل درج شده در پرونده ثبت سفارش نمایش داده شده و در صورت یکه اطلاعات بانک.عامل در پرونده ثبت سفارش موجود نباشد، امکان انتخاب بانک و شعبه وجود دارد.

moshakhaste bime

اطلاعات مورد بیمه (گام سوم)

در مرحله سوم، مشخصات.موردبیمه تعیین میشود. اطلاعات کالا، شماره پیش.فاکتور، تاریخ پیش فاکتور و ثبت سفارش محموله براساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار تکمیل میشود.

morde bimeh

درصورت داشتن شماره ثبت سفارش، شماره آن به صورت خودکار توسط.سامانه در فیلد.مربوطه درج خواهد شد. در صورت عدم وجود شماره ثبت سفارش، ضمن درجِ موجود نبودن ثبت سفارش به صورت خودکار توسط سامانه، باید علت.عدم وجود ثبت سفارش خود را بیان کنید.

پوشش و مبلغ موردبیمه (گام چهارم)

در مرحله چهارم باید اطلاعات مرتبط با پوشش و مبلغ مورد بیمه را تعیین کنید. فیلدهای مبلغ ارزی و ریالی بیمه نامه، نوع ارز، نوع تأمین ارز، اطلاعات بانک و نوع قرارداد (اینکوترمز) بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار درج میشود. فیلد نوع تأمین ارز بر اساس.اولویت.کالاهای پرونده ثبت سفارش تعیین شده و نهایی نمیباشد.
همچنین مبلغ موردبیمه به ریال، بر اساس گروه کالایی مشخص شده در پرونده ثبت سفارش.محاسبه میگردد. در خصوص گروه کالایی ۱ و ۲۱ (کالاهای اساسی) ، نرخ ارز بانکی و مابقی.گروههای کالایی نرخ ارز مرکز مبادله طالا و ارز ایران در همان روز مبنای محاسبه.قرار گرفته و نهایی نیست. نرخ نهایی ارز در هنگام صدور بیمه نامه مشخص خواهد شد.

در این مرحله فیلدهای زیر را تکمیل کنید:

  •  پوشش درخواستی
  • حداکثر مبلغ محموله در هر حمل
  • درصد کرایه حمل
  •  سایر هزینه ها
  • ارزش اضافی (درصد عدم النفع)

شرایط حمل و نقل (گام پنجم)

در این مرحله، فیلدهای روش حمل، کشور مبدأ، مرز و گمرک ورودی بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت.خودکار درج میشود.

جهت دسترسی به لیست کامل گمرکات کشور اینجا کلیک کنید. 

sharete haml

فیلدهایی که در این گام توسط.شما تکمیل میگردد.

نوع وسیله حمل: مقادیر این فیلد بر اساس نوع روش.حمل انتخابی در پرونده ثبت سفارش تعیین و محدود میشود. مقادیر این فیلد شامل کشتی رده بندی شده، بارج، لندینگ کرافت، لنج، کامیون، کامیونت، وانت، هواپیما، هلیکوپتر و قطار میباشد.

  • نوع کشتی
  • شماره IMO کشتی
  • سن کشتی
  •  نوع حمل کانتینر

اطلاعات مقصد حمل: در این بخش استان، شهر و کد پستی مقصد مشخص میشود. لازم است کد پستیهای وارد شده در شدهر انتخابی باشد. نحوه تکمیل اطلاعات بدین ترتیب است که ابتدا با فشردن گزینه افزودن مقصد جدید، قابلیت ورود.اطلاعات مربوط به یک استان مقصد فراهم میشود. لذا لازم است ابتدا استان مقصد انتخاب شده، و بر این اساس شهر و کد پستی تکمیل شود. امکان انتخاب چند شهر و ورود چند کد پستی برای یک استان وجود دارد.

(در صدورتی که مقصد حمل در استانهای متفاوت باشد، میتوان از طریق گزینه.افزودن مقصد جدید، استان جدیدی به اطلاعات مقصد حمل اضافه نمود و اطلاعات مربوط به آن را تکمیل کرد)

adress

قبول شرایط (گام ششم)

در مرحله ششدم این امکان فراهم است که چنانچه توضیحاتی در ریسک.محموله اثرگذار بوده و لازم است شرکت بیمه از آن مطلع شود، توسط کاربر وارد شود.

همچنین شرایط درخواست بیمه که پیش از این توسط درخواست دهنده بیمه در فرم های فیزیکی پذیرفته و امضداء میشه در این مرحله.طراحی شده و انتخاب آنها به منزله امضاء است. شایان ذکر است انتخاب و تأیید این شرایط، الزامی است. پس از تکمیل مراحل.شش گانه درخواست، گزینه ثبت را فشرده تا اطلاعات ورودی ثبت گردد)

ghabole sharaet

جزئیات بیمه نامه واردات

وضعیت پیش نویس

در ابتدا جزئیات بیمه نامه شما به صورت پیش نمایش قابل مشاهده است. در صورت تایید.اطلاعات، گزینه (( ادامه ثبت درخواست )) را انتخاب کنید.

وضعیت جدید

در این وضعیت دو امکان (( ویرایش )) و (( ارسال به بیمه مرکزی )) وجود دارد. با انتخاب گزینه (( ویرایش درخواست )) مراحل ششگانه نمایش داده شده و امکان اصلاح فیلدهای.اطلاعاتی برقرار خواهد شد. با انتخاب گزینه (( ارسال به بیمه مرکزی )) درخواست حاضر به بیمه مرکزی ارسال میشود.

رد درخواست توسط بیمه مرکزی و شرکت بیمه

درصورتیکه بیمه مرکزی یا شرکت.بیمه درخواست را رد یا شرکت.بیمه خواستار اصلاح درخواست باشد، وضعیت درخواست به ترتیب به (( رد درخواست توسط بیمه مرکزی )) و (( در درخواست توسط شرکت بیمه )) تبدیل میشود. در این وضعیتها امکان (( ویرایش درخواست )) و ارسال مجدد به بیمه امکان پذیر است .

از طریق گزینه ویرایش درخواست و طی مراحل ششگانه، وضعیت درخواست به جدید تغییر یافته و گزینه (( ارسال به بیمه مرکزی )) فعال می شود.

تعیین وضعیت مالی و تأیید نهایی

در صورت عدم وجود اشکال یا عدم نیاز به اصلاح درخواست، پس از بررسی درخواست توسط بیمه مرکزی و شرکت بیمه، وضعیت.درخواست به (( منتظر تعیین  وضعیت مالی و صدور بیمه نامه )) تغییر مییابد.

در این مرحله یک پیامک مبنی بر قرار گرفتن درخواست در وضعیت (( تعیین وضعیت مالی و تایید نهایی )) و امکان اطلاع از جزئیات بیم هنامه در حال صدور شرکت بیمه موردنظر به شما ارسال میگردد.

taine vazeyat

با هماهنگی با شعبه یا نماینده بیمه موردنظر خود و مذاکره در خصوص شرایط و مراودات.مالی و همچنین شرایط خصوصی بیمه، تأیید یا عدم تأیید خود را به شرکت بیمه اعلام کنید.

در این مرحله با مراجعه به سامانه.جامع تجارت و بخش (( عملیات بیمه نامه واردات )) به محض ورود با یک پیام از طرف سامانه جامع روبرو میشوید و میتوانید اطلاعات و جزئیات توافقات خود را با شرکت بیمه ملاحظه نمایید.

moshhede amaliyat

با انتخاب ردیف و شماره درخواست موردنظر، اطلاعات تکمیلی تعیین.وضعیت مالی درخواست نمایش داده میشود.

این جزئیات شامل موارد ذیل میباشد:

۱- حق بیمه
2 – ارز حق بیمه
3 – درصد فرانشیز
4 – نوع عنوان فرانشیز
5 – شرایط خصوصی
6 – کالاهای موجود در بیمه نامه</p>

این امکان وجود دارد که در صورت نیاز، اطلاعات تکمیلی تعیین وضعیت مالی که در پیامی در زمان ورود به بخش بیمه نامه سامانه جامع ملاحظه نموده اید را مجدد ملاحظه کنید. با ورود به قسمت (( نمایش جزئیات )) مربوط به درخواست موردنظر خود و مراجعه به انتهای.صفحه و انتخاب قسمت (( اطلاعات تکمیلی )) میتوانید آن اطلاعات را مشاهده کنید.

 

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به روزرسانی مجدد سهمیه “واردات بدون سابقه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار” برای فصل بهار ۱۴۰۴ پیرو تصمیم وزارت صنعت،...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
ثبت تاییدیه تامین ریال برای درخواست‌های تخصیص ارز با محل تامین مرکز مبادله ارز و طلا قابل توجه بازرگان‌های محترم؛...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
ضریب عملکرد سهمیه بازرگانی سال ۱۴۰۴  قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت ؛  پیرو اطلاعیه پیشین در خصوص سهمیه...
تاریخ انتشار : 5 روز قبل
عدم تمدید مهلت ویرایش و تمدید ثبت‌سفارش کامیون و کشنده از محل مصوبات قبلی قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع...
تاریخ انتشار : 6 روز قبل
فعالسازی سهمیه واردات تولیدی برای تابستان ۱۴۰۴ سامانه جامع تجارت اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
مجاز شدن گمرک منطقه ویژه اقتصادی استان لرستان ( ازنا ) به صدور فرآورده های نفتی تولیدی استان ( چهار...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
لیست تعرفه های تحت نظارت سازمان انرژی اتمی ایران سال ۱۴۰۴
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
الزامی بودن ارائه گواهی مبدا کشور ایران برای ۳۷ قلم کالای صادراتی به پاکستان الزامی بودن ارائه گواهی مبداء کشور...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
اضافه شدن تعرفه ها به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی   اضافه.شدن تعرفه کاغذ و مقوای سولفوریزه ۴۸۰۶۱۰۰۰   ( دانلود فایل...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
اصلاح برخی عناوین در نقش‌های تاجر داخلی قابل توجه کاربران محترم تجارت داخلی؛ به‌اطلاع کاربران محترم سامانه جامع تجارت می‌رساند،...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما