راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی
سامانه جامع تجارت ( بروزرسانی اسفند ۱۴۰۳ )
مقدمه
در فرایند واردات کالا، بعد از نهایی شدن ثبت سفارش و پیش از حرکت.محموله به سوی کشور، بازرگان باید نسبت به درخواست و اخذ بیمه نامه باربری اقدام کند.
درگذشته بازرگان ها با مراجعه حضوری به شرکتهای بیمه، درخواست بیمه نامه خود را ارائه و شرکت بیمه به نمایندگی از بازرگان درخواست بیمه نامه را در سامانه جامع بیمه ثبت میکرد.
در نسخه جدید سامانه جامع تجارت و به منظور کاهش مراجعه حضوری متقاضیان، امکان درخواست.بیمه نامه باربری توسط خود بازرگان نیز فراهم شده است. بدین ترتیب در سامانه جامع تجارت، میتواند نسبت به ایجاد درخواست صدور و الحاقیه بیمه نامه » عملیات بیمه نامه « بازرگان با مراجعه به بخش باربری و ارسال آن به بیمه مرکزی اقدام نماید .
همچنین این امکان وجود دارد که ضمن مشاهده آخرین.وضعیت هریک از درخواستها، فرایندهایی مانند درخواست صدور الحاقیه و ویرایش درخواست صورت گیرد. در این مستند به تشریح گام به گام ایجاد و پیگیری درخواست صدور بیمه نامه باربری در سامانه.جامع تجارت خواهیم پرداخت.
درخواست صدور بیمه نامه
در این بخش، به مراحل ثبت، ارسال و پیگیری درخواست بیمه نامه می پردازیم.
ورود به مدیریت بیمه نامه
پس از ورود به حساب کاربری در سامانه جامع تجارت با انتخاب نقش بازرگان (حقیقی، حقوقی) یا نمایندگی بازرگان، در منوی سمت راست، عملیات بیمه نامه ((مدیریت بیمه نامه واردات )) را انتخاب کنید.
درخواست صدور بیمه نامه
در این صفحه لیستی از درخواستهای قبلی ، قابل مشاهده است. به منظور ثبت درخواست جدید، گزینه (( درخواست جدید )) را انتخاب و شماره پرونده ثبت سفارش مدنظر را انتخاب کرده و سپس گزینه (( انتخاب )) را کلیک کنید.
نکته: تنها پرونده هایی قابلیت ثبت درخواست بیمه داشته که دار ای کد ۸ رقمی ثبت سفارش بوده یا از وضعیت استعلام شده عبور کرده باشند .
مشخصات بیمه گر (گام اوّل )
در مرحله اول، اطلاعات شرکت بیمه گر، واحد صدور و واحد معرف (در صورت دارا بودن) را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه (( بعدی )) وارد مرحله بعد شوید.
شیوه ورود اطلاعات در بخشهای واحد صدور و واحد معرف.بدین ترتیب است که ابتدا نوع واحد.صدور را از میان مقادیر مشخص شده (شعبه، نماینده،کارگزار) تعیین میکنید. در صورت دارا بودن کد واحد، کد مربوطه را در فیلد کد شعبه/کد نماینده و کد شعبه معرف/کد نماینده معرف/کد کارگزار معرف وارد کرده و گزینه (( جستجو )) را انتخاب کنید.
درغیر اینصورت گزینه جستجو را کلیک و از میان.واحدهای نمایش داده شده، نماینده موردنظر را انتخاب کنید.
مشخصات ذینفع و بیمه گذار (گام دوم )
در مرحله دوم، اطلاعات بیمه گذار و ذینفع ثبت میشود. این اطلاعات بر اساس ثبت کننده درخواست ، به صورت خودکار.فراخوانی و به کاربر نمایش داده میشود. درصورتیکه ثبت کننده درخواست، نماینده بازرگان باشد، اطلاعات.بازرگان در بخش ذینفع و اطلاعات نماینده در بخش بیمه گذار قابل.مشاهده است.
همچنین این امکان نیز فراهم شده که در صورت ذینفع بودن بانک عامل، گزینه (( ذینفع بانک است )) انتخاب شود. در این حالت، اطلاعات.بانک عامل درج شده در پرونده ثبت سفارش نمایش داده شده و در صورت یکه اطلاعات بانک.عامل در پرونده ثبت سفارش موجود نباشد، امکان انتخاب بانک و شعبه وجود دارد.
اطلاعات مورد بیمه (گام سوم)
در مرحله سوم، مشخصات.موردبیمه تعیین میشود. اطلاعات کالا، شماره پیش.فاکتور، تاریخ پیش فاکتور و ثبت سفارش محموله براساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار تکمیل میشود.
درصورت داشتن شماره ثبت سفارش، شماره آن به صورت خودکار توسط.سامانه در فیلد.مربوطه درج خواهد شد. در صورت عدم وجود شماره ثبت سفارش، ضمن درجِ موجود نبودن ثبت سفارش به صورت خودکار توسط سامانه، باید علت.عدم وجود ثبت سفارش خود را بیان کنید.
پوشش و مبلغ موردبیمه (گام چهارم)
در مرحله چهارم باید اطلاعات مرتبط با پوشش و مبلغ مورد بیمه را تعیین کنید. فیلدهای مبلغ ارزی و ریالی بیمه نامه، نوع ارز، نوع تأمین ارز، اطلاعات بانک و نوع قرارداد (اینکوترمز) بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار درج میشود. فیلد نوع تأمین ارز بر اساس.اولویت.کالاهای پرونده ثبت سفارش تعیین شده و نهایی نمیباشد.
همچنین مبلغ موردبیمه به ریال، بر اساس گروه کالایی مشخص شده در پرونده ثبت سفارش.محاسبه میگردد. در خصوص گروه کالایی ۱ و ۲۱ (کالاهای اساسی) ، نرخ ارز بانکی و مابقی.گروههای کالایی نرخ ارز مرکز مبادله طالا و ارز ایران در همان روز مبنای محاسبه.قرار گرفته و نهایی نیست. نرخ نهایی ارز در هنگام صدور بیمه نامه مشخص خواهد شد.
در این مرحله فیلدهای زیر را تکمیل کنید:
- پوشش درخواستی
- حداکثر مبلغ محموله در هر حمل
- درصد کرایه حمل
- سایر هزینه ها
- ارزش اضافی (درصد عدم النفع)
شرایط حمل و نقل (گام پنجم)
در این مرحله، فیلدهای روش حمل، کشور مبدأ، مرز و گمرک ورودی بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت.خودکار درج میشود.
جهت دسترسی به لیست کامل گمرکات کشور اینجا کلیک کنید.
فیلدهایی که در این گام توسط.شما تکمیل میگردد.
نوع وسیله حمل: مقادیر این فیلد بر اساس نوع روش.حمل انتخابی در پرونده ثبت سفارش تعیین و محدود میشود. مقادیر این فیلد شامل کشتی رده بندی شده، بارج، لندینگ کرافت، لنج، کامیون، کامیونت، وانت، هواپیما، هلیکوپتر و قطار میباشد.
- نوع کشتی
- شماره IMO کشتی
- سن کشتی
- نوع حمل کانتینر
اطلاعات مقصد حمل: در این بخش استان، شهر و کد پستی مقصد مشخص میشود. لازم است کد پستیهای وارد شده در شدهر انتخابی باشد. نحوه تکمیل اطلاعات بدین ترتیب است که ابتدا با فشردن گزینه افزودن مقصد جدید، قابلیت ورود.اطلاعات مربوط به یک استان مقصد فراهم میشود. لذا لازم است ابتدا استان مقصد انتخاب شده، و بر این اساس شهر و کد پستی تکمیل شود. امکان انتخاب چند شهر و ورود چند کد پستی برای یک استان وجود دارد.
(در صدورتی که مقصد حمل در استانهای متفاوت باشد، میتوان از طریق گزینه.افزودن مقصد جدید، استان جدیدی به اطلاعات مقصد حمل اضافه نمود و اطلاعات مربوط به آن را تکمیل کرد)
قبول شرایط (گام ششم)
در مرحله ششدم این امکان فراهم است که چنانچه توضیحاتی در ریسک.محموله اثرگذار بوده و لازم است شرکت بیمه از آن مطلع شود، توسط کاربر وارد شود.
همچنین شرایط درخواست بیمه که پیش از این توسط درخواست دهنده بیمه در فرم های فیزیکی پذیرفته و امضداء میشه در این مرحله.طراحی شده و انتخاب آنها به منزله امضاء است. شایان ذکر است انتخاب و تأیید این شرایط، الزامی است. پس از تکمیل مراحل.شش گانه درخواست، گزینه ثبت را فشرده تا اطلاعات ورودی ثبت گردد)
جزئیات بیمه نامه واردات
وضعیت پیش نویس
در ابتدا جزئیات بیمه نامه شما به صورت پیش نمایش قابل مشاهده است. در صورت تایید.اطلاعات، گزینه (( ادامه ثبت درخواست )) را انتخاب کنید.
وضعیت جدید
در این وضعیت دو امکان (( ویرایش )) و (( ارسال به بیمه مرکزی )) وجود دارد. با انتخاب گزینه (( ویرایش درخواست )) مراحل ششگانه نمایش داده شده و امکان اصلاح فیلدهای.اطلاعاتی برقرار خواهد شد. با انتخاب گزینه (( ارسال به بیمه مرکزی )) درخواست حاضر به بیمه مرکزی ارسال میشود.
رد درخواست توسط بیمه مرکزی و شرکت بیمه
درصورتیکه بیمه مرکزی یا شرکت.بیمه درخواست را رد یا شرکت.بیمه خواستار اصلاح درخواست باشد، وضعیت درخواست به ترتیب به (( رد درخواست توسط بیمه مرکزی )) و (( در درخواست توسط شرکت بیمه )) تبدیل میشود. در این وضعیتها امکان (( ویرایش درخواست )) و ارسال مجدد به بیمه امکان پذیر است .
از طریق گزینه ویرایش درخواست و طی مراحل ششگانه، وضعیت درخواست به جدید تغییر یافته و گزینه (( ارسال به بیمه مرکزی )) فعال می شود.
تعیین وضعیت مالی و تأیید نهایی
در صورت عدم وجود اشکال یا عدم نیاز به اصلاح درخواست، پس از بررسی درخواست توسط بیمه مرکزی و شرکت بیمه، وضعیت.درخواست به (( منتظر تعیین وضعیت مالی و صدور بیمه نامه )) تغییر مییابد.
در این مرحله یک پیامک مبنی بر قرار گرفتن درخواست در وضعیت (( تعیین وضعیت مالی و تایید نهایی )) و امکان اطلاع از جزئیات بیم هنامه در حال صدور شرکت بیمه موردنظر به شما ارسال میگردد.
با هماهنگی با شعبه یا نماینده بیمه موردنظر خود و مذاکره در خصوص شرایط و مراودات.مالی و همچنین شرایط خصوصی بیمه، تأیید یا عدم تأیید خود را به شرکت بیمه اعلام کنید.
در این مرحله با مراجعه به سامانه.جامع تجارت و بخش (( عملیات بیمه نامه واردات )) به محض ورود با یک پیام از طرف سامانه جامع روبرو میشوید و میتوانید اطلاعات و جزئیات توافقات خود را با شرکت بیمه ملاحظه نمایید.
با انتخاب ردیف و شماره درخواست موردنظر، اطلاعات تکمیلی تعیین.وضعیت مالی درخواست نمایش داده میشود.
این جزئیات شامل موارد ذیل میباشد:
۱- حق بیمه
2 – ارز حق بیمه
3 – درصد فرانشیز
4 – نوع عنوان فرانشیز
5 – شرایط خصوصی
6 – کالاهای موجود در بیمه نامه</p>
این امکان وجود دارد که در صورت نیاز، اطلاعات تکمیلی تعیین وضعیت مالی که در پیامی در زمان ورود به بخش بیمه نامه سامانه جامع ملاحظه نموده اید را مجدد ملاحظه کنید. با ورود به قسمت (( نمایش جزئیات )) مربوط به درخواست موردنظر خود و مراجعه به انتهای.صفحه و انتخاب قسمت (( اطلاعات تکمیلی )) میتوانید آن اطلاعات را مشاهده کنید.