معرفی طرح مدیریت زنجیره حمل و نقل در لجستیک الکترونیکی

مدیریت زنجیره حمل و نقل در لجستیک الکترونیکی

مدیریت زنجیره حمل و نقل در لجستیک الکترونیکی : لجستیک الکترونیکی زیر مجموعه ای سیستم های مدیریت زنجیره تامین بوده و مجموعه اقداماتی است که از طریق اینترنت صورت گرفته و کارخانجات پراکنده ، کامیون ها ، کشتی ها ، انبارها و کاربران نهایی را در یک زمان، به یکدیگر مرتبط می سازد. 

لجستیک الکترونیکی ، چیزی بیش از حمل و نقل بوده و شامل طیف وسیعی از رویه هایی است که در تامین کالاها و مواد اولیه وجود دارد. این رویه ها شامل، سفارش تدارک و تامین، مدیریت موجودی، انبارداری و توزیع، کارآیی حمل و نقل، برنامه زمانبندی حرکت محموله، مدیریت بازده و خدمات مشتریان است. ارتباطات، می بایستی به هنگام بوده و اطلاعات ازطریق سیستم های اداری پشتیبانی گردد که درنتیجه کاهش امور دستی و دفتری هستند.

مجموعه اقدامات زنجیره تامین، تمایل به پراکندگی در قسمت های مختلف شرکت دارند و لجستیک الکترونیکی بر روی یکپارچگی عملکردهای متعدد شرکت، پافشاری می ورزد. لجستیک الکترونیکی سازمان ها را قادر ساخته است که با جمع آوری اطلاعات و پالایش آن ( جهت تدارک و اجرا ) تصویر بزرگ و دید وسیعی از شرکت را به دست آورند. 

از این رو ، مدیریت کلیه زنجیره تامین به صورت الکترونیکی امکان پذیر بوده و سیستم لجستیکی، اقدام به تولید اطلاعاتی می کند که به عنوان بازخور به دیگر بخش های سازمان جهت اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی، منتقل می شود.

 

حمل و نقل الکترونیکی زیر مجموعه ای از لجستیک الکترونیکی می باشد و تمرکز عمده در آن بر مدیریت جابجایی محموله ها می باشد.

 

امروزه اینترنت، زمینه ای را برای دستیابی هرچه بیشتر به اطلاعات صحیح عرضه و تقاضا به جای پیش بینی آن فراهم آورده است. به طور خلاصه، لجستیک الکترونیکی ، شالوده ای را پی ریزی می کند که با شفافیت به هنگام، ارتباطات بدون مرز و راه حل های مشترک در زنجیره تامین، موجب بهبود فرایندهای یک شرکت می شود و نهایتا ما را در پیاده سازی زنجیره تامین الکترونیکی یاری می کند.

به این ترتیب چرخه های حمل و نقل نیز در زنجیره های تامین مدیریت خواهد شد. در ادامه به معرفی بخش های اصلی از سیستم های مدیریت زنجیره حمل و نقل با توجه به جایگاه آن در سیستم های لجستیک الکترونیکی خواهیم داشت.

پتانسیل اجزای عملیاتی لجستیک الکترونیکی

لجستیک الکترونیکی در زنجیره تامین دارای قابلیت هایی است که می تواند هم مورد نیاز مشتریان بوده و هم لجستیک تولید کنندگان را ارائه دهد. برای بسیاری از ارائه دهندگان اصلی لجستیک جزء سوم، ارائه این قابلیت ها جز برای قراردادهای بزرگ بسیار غیرعادی است. هرچند که، مجموعه ای از این استراتژی ها باید به وسیله تولید کننده یا ارائه دهنده لجستیک برای ارائه سرویس، بررسی شود.

لجستیک الکترونیکی و زنجیره تامین الکترونیکی

لجستیک الکترونیکی زیرمجموعه ای از یک بازار لجستیک خارجی بزرگ می باشد. لجستیک الکترونیکی می تواند به معنی انتقال کالاها و خدمات به وسیله تکنولوژی ارتباطات اینترنت مانند انتقال داده الکترونیکی پست الکترونیکی و وب های جهان گستر باشد.

همچنین لجستیک الکترونیکی به عنوان جزئی از کسب و کار الکترونیکی، مفاهیم لجستیک را به صورت الکترونیکی جهت هدایت کسب و کار از طریق اینترنت، به کار می برد. تعریف لجستیک الکترونیکی به صورت ساده به معنی مراحل لازم برای انتقال کالای فروخته شده در اینترنت به مشتریان می باشد.

سه گام اساسی لجستیک عبارتند از :
  • درخواست انتقال :

درخواست انتقال با اختصار (RFQ) شناخته می‌شود که مدیر مرحله تجارت با کمک سرویس‌های پایه‌ای روند لجستیک الکترونیکی را آغاز می‌کند. با قبول سفارش خرید و ارسال پاسخ تایید از سوی مشتری، سیستم به روز رسانی می‌شود.

  • حمل و نقل :

دومین گام لجستیک نیز با مدیریت تجارت نهایی می‌شود و با به روزرسانی سیستم خرید، این مرحله آغاز می‌شود. با حمل کالا به سمت مکان مورد نظر مشتری، کد رهگیری در سیستم لجستیک الکترونیکی مطابقت داده شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

  • ردیابی :

مشتریان با کمک این کد ردیابی بسته‌های خود را در سیستم آنلاین پیگیری کرده و در نهایت بازخوردی را به سیستم لجستیک ارسال می‌کنند.

کارایی حاصل شده از سیستم های مدیریت زنجیره حمل و نقل

  • انتشار زمان بندی، هزینه ها، و الزامات تبادل داده ها تک حالت خدمات حمل و نقل
  • برگزاری عملیات حمل و نقل
  • مکانیزم مظنه و انجام محاسبه و پیش بینی های تجاری
  • ثبت رزروهای مشتریان و زمانبندی عملیات حمل و نقل
  • ایجاد واسط یکپارچه رزرو برای ارائه دهندگان حمل و نقل
  • پشتیبانی از مدیریت انحرافات
  • ارزیابی های آتی، ممیزی لایحه حمل و نقل و حل و فصل مالی
  • شفافیت اطلاعات و روابط
  • جایگزین زنجیره لجستیک الکترونیکی
  • قابلیت رزرو تمامی خدمات در یک زنجیره طی یک عملیات
  • تضمین کارایی منابع حمل و نقل در حین استفاده
  • توزیع اطلاعات و مستندات به تمامی گروه ها
  • ایجاد وضعیتی برای دیده شدن
  • Trigger های ویژه اقدامات

مزایای حاصل از سیستم های مدیریت زنجیره حمل و نقل

  • یکپارچه سازی زنجیره لجستیک
  • یافتن راهکارهایی برای بهینه سازی فرآیند مدیریت حمل و نقل
  • طراحی پیشرفته از شبکه های حمل و نقل
  • امکان دیده شدن در زنجیره حمل ونقل
  • انعطاف پذیری در اجرای حمل و نقل
  • ایجاد هم افزایی بین آژانس های منطقه ای

 

کاربران عزیز :

در این بخش از سایت لیست مشاوران امور حمل و نقل کالا قابل مشاهده است. برای مشاهده جزئیات کامل و تماس با هر کدام شما می توانید به صفحه اختصاصی هر مشاور مراجعه نمایید.

مشاوران امور حمل و نقل کالا

 

برای مشاهده آخرین اخبار و مقررات حمل و نقل به لینک زیر مراجعه نمایید.

قوانین حمل و نقل

 

مطالب بیشتر

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها