آموزش کامل عملیات گارانتی کالا در سامانه جامع تجارت
ویرایش تیر ۱۴۰۳
ثبت شناسنامه گارانتی کالا
برای ثبت شناسنامه گارانتی کالا، پس از ورود به سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir و دریافت.نقش تاجر حقیقی/حقوقی تولیدکننده یا واردکننده ، از منوی.عملیات گارانتی کالا ، گزینه «ثبت شناسنامه گارانتی کالا» را انتخاب کنید (تصویر ۱).
نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبتنام در سامانه جامع تجارت به بخش مستندات.عمومی سامانه جامع تجارت و سند آموزشی« راهنمای عملیات پایه» مراجعه کنید.
نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت.نقش تاجر حقیقی و حقوقی تولیدکننده در سامانه جامع تجارت به بخش مستندات عمومی سامانه جامع تجارت و سند آموزشی «راهنمای دریافت نقش تاجر حقیقی و حقوقی» مراجعه کنید.
در صفحه «ثبت شناسنامه گارانتی» میتوانید لیست سوابق اظهار شناسنامه.گارانتی خود را مشاهده نموده و اطلاعات آن را ویرایش، ثبت نهایی یا غیرفعال نمایید. برای اظهار شناسنامه گارانتی.جدید ، گزینه «معرفی.گارانتی جدید» را انتخاب نمایید. همچنین برای اطلاع از آخرین قوانین مربوط به گارانتی.کالا، گزینه «قوانین گارانتی کالا» را انتخاب تا فایل PDF آن دانلود شود (تصویر ۲).
در صفحه «معرفی گارانتی جدید» ابتدا باید گروه و طبقه کالا و برند کالای خود را مشخص سپس در قسمت «عنوان / شرح تعهدگارانتی» یک نام مشخص را برای گارانتی.کالای خود را وارد نمایید. این نام اختیاری میباشد ولی برای پیگیری مراحل ثبت گارانتی و همچنین متصل نمودن کالاها به گارانتی، نام تجاری شرکت گارانتی کننده.پیشنهاد میشود (تصویر ۳).
نکته : با توجه به سامانه جامع گارانتی فقط شرکتهایی قابل انتخاب میباشند که در سامانه جامع گارانتی ثبت نام نموده و دارای مجوز فعال باشند .
در قسمت اطلاعات گارانتی کننده در صورتیکه نام گارانتی کننده در لیست.شرکتها قرار ندارد باید نام گارانتی کننده را با استفاده از گزینه «افزودن گارانتی کننده» و تکمیل تمامی فیلدها به لیست.شرکتهای گارانتی کننده اضافه نمایید .(تصویر ۴).
با انتخاب طبقه کالا، تعهدات پایه براساس.قانون به صورت خودکار.توسط سیستم تکمیل میگردند (تصویر ۵).
در صورتیکه شرکت گارانتی کننده تعهدات مازاد بر قانون دارد با انتخاب.تیک «تعهدات مازاد قانون» باید نسبت به تکمیل مواردمشمول گارانتی مازاد و همچنین موارد عدم شمول گارانتی.اقدام نماید (تصویر ۶).
در آخرین مرحله از ثبت گارانتی جدید، یکی از شرکت ارزیاب و رتبه بندی را به صورت اختیاری انتخاب نمایید و پس از مطالعه مدارک.موردنیاز و تجمیع آنها در یک فایل فشرده (RAR) ، اقدام به انتخاب آنها نمایید. توضیحات.موردنیاز را در قسمت «توضیحات » وارد نمایید (تصویر ۷).
پس از تکمیل فیلدهای اجباری، در صورتیکه قصد.درخواست ثبت نهایی را دارید، گزینه «ثبت نهایی و ارسال» را انتخاب نمایید تا درخواست برای شرکت ارزیاب ارسال شود. در صورتیکه تمایل.تکمیل.ثبت گارانتی در زمان دیگر، گزینه «ثبت موقت» را انتخاب نمایید (تصویر ۸).
پس از ثبت درخواست و دریافت پیغام.موفقیت آمیز، با مراجعه به صفحه ثبت شناسنامه.گارانتی میتوانید از وضیعت درخواست مطلع شوید. در صورتیکه وضعیت سند ثبت اولیه باشد، میتوانید.درخواست را ویرایش و پس از آن اقدام به «ثبت نهایی» درخواست نمایید. پس از ثبت نهایی درخواست وضعیت سند به در انتظار.تایید تغییر میکند (تصویر ۹).
در صورت تایید درخواست از طرف دفتر خدمات فنی و مهندسی، وضعیت سند به فعال تغییر و تاریخ اعتبار آن درج میشود. همچنین درصورت عدم تایید درخواست وضعیت درخواست به «عدم تایید» تغییر کرده و علت.عدم تایید آن با انتخاب گزینه جزییات در فیلد نتیجه کارشناس و بررسی.درخواست.قابل مشاهده خواهد بود. در صورت تمایل میتوانید پس از رفع نواقص مجدد اقدام به ثبت درخواست نمایید
۲- تمدید و تغییر شناسنامه گارانتی
اگر کمتر از سه ماه به پایان اعتبار زمان شناسنامه.گارانتی.باقیمانده یا شناسنامه گارانتی منقضی شده باشد، از قسمت ثبت شناسنامه گارانتی در ستون جزئیات، گزینه «تمدید» برای آن شناسنامه.فعال میگردد و میتوانید درخواست تمدید گارانتی خود را ثبت نمایید
برای این منظور باید فایل مدارک مورد نیاز را دانلود کرده و بعد از تکمیل ، آن را در سامانه.بارگذاری نمایید. در انتها گزینه «ثبت» را انتخاب کنید
نکته: با توجه به حداقل زمان ۱ هفته برای تمدید.شناسنامه گارانتی، به منظور عدم مشکل در فرآیند اظهار تولید و واردات، زودتر از موعد.اقدام به تمدید شناسنامه گارانتی نمایید.
برای مشاهده وضعیت شناسنامه گارانتی.درخواست داده شده جهت.تمدید، به زیرمنوی «وضعیت.درخواست تمدید شناسنامه گارانتی» مراجعه و گزینه «جزئیات» را انتخاب نمایید
اگر چنانچه شناسنامه گارانتی با وضعیت «صادرشده» دارید و قصد تغییر.شرکت گارانتی کننده را دارید، از گزینه «تغییر» در ستون جزئیات و در قسمت ثبت شناسنامه.گارانتی.کالا استفاده نمایید. شرکت.گارانتی کننده را تغییر داده و مدارک موردنیاز را در سامانه بارگذاری نمایید
برای مشاهده وضعیت.شناسنامه.گارانتی درخواست داده شده جهت تغییر، به زیرمنوی «وضعیت درخواست تغییر شناسنامه گارانتی» مراجعه نموده و گزینه جزئیات را انتخاب نمایید
اگر چنانچه شناسنامه گارانتی با وضعیت «صادرشده» دارید و قصد تغییر.شرکت گارانتی کننده را دارید، از گزینه «تغییر» در ستون جزئیات و در قسمت ثبت شناسنامه گارانتی.کالا استفاده نمایید. شرکت.گارانتی کننده را تغییر داده و مدارک مورد.نیاز را در سامانه بارگذاری نمایید
نکته: در صورت داشتن درخواست.تمدید یا تغییر شناسنامه گارانتی با وضعیت نامعلوم، گزینه های بالا در قسمت ثبت شناسنامه گارانتی کالا، در ستون.جزئیات شناسنامه.گارانتی مورد نظر مشاهده نخواهد شد.
۳– سؤالات متدوال
سؤال ۱ – نام شرکت گارانتی کننده با اینکه قبلا با آن شناسنامه.گارانتی گرفته شده است، در قسمت عملیات گارانتی/معرفی گارانتی جدید/شرکت گارانتی کننده مشاهده نمیشود. علت چیست؟
پاسخ: در صفحه اختصاصی خود تغییراتی انجام داده و صفحه.اختصاصی مجدد باید توسط ادمین.سامانه بررسی شده و تأیید گردد .
سؤال ۲ – شرکت تولیدکننده/صاحب برند/واردکننده هستیم و گارانتی.محصولات را شرکت دیگری انجام میدهد، شناسنامه گارانتی را کدام شرکت باید بگیرد؟
پاسخ: گرفتن شناسنامه گارانتی با شرکت.تولیدکننده/صاحب برند است. فقط زمان.انتخاب.شرکت گارانتی کننده در قسمت عملیات گارانتی در سامانه جامع تجارت، شرکت را درست انتخاب کنید.
سؤال ۳ – چه زمانی می بایست شناسنامه جدید اخذ شود؟
پاسخ: زمانیکه یکی از موارد زیر تغییر کند، شناسنامه.گارانتی تغییر خواهد کرد:
- گروه کالایی
- طبقه کالایی
- برند کالا
- شرکت گارانتی کننده (چنانچه شناسنامه گارانتی با وضعیت صادر شده.داشته باشید، میتوانید از گزینه تغییر در شناسنامه گارانتی، شرکت گارانتی کننده را تغییر دهید) .
سؤال ۴ – اگر مشخصات فیزیکی کالایی تغییر کند، باید شناسنامه گارانتی جدید گرفته شود؟ به عنوان.مثال اگر چنانچه حجم یخچال، رنگ، مدل و… تغییر کند.
پاسخ: خیر.
سؤال ۵ – در صورت منقضی شدن شناسنامه گارانتی چه اقدامی باید انجام داد؟
پاسخ: در سامانه جامع تجارت، قسمت عملیات گارانتی کالا، در ردیف شناسنامه گارانتی گزینه تمدید وجود دارد. باید از آن قسمت اقدام نمایید .
سؤال ۶ – برای درخواست تمدید شناسنامه گارانتی، مجدد باید مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری نماییم؟
پاسخ: بله .
سؤال ۷ – برای اطلاع از وضعیت« درخواست صدور/تمدید/تغییر شناسنامه گارانتی» چه اقدامی باید انجام دهم؟
پاسخ: در سامانه جامع تجارت، قسمت.عملیات.گارانتی کالا، وضعیت درخواست تمدید شناسنامه گارانتی، از این طریق میتوانید متوجه شوید درخواست شما در چه مرحل های قرار دارد.
سؤال ۸ – گزینه تمدید یا تغییر در منوی ثبت شناسنامه گارانتی در سامانه جامع تجارت مشاهده نمیشود. علت چیست؟
پاسخ: با توجه به اینکه یک درخواست.تغییر یا تمدید با وضعیت در حال بررسی دارید ، گزینه ها ی تمدید یا تغییر نمایش داده نمیشود.
سؤال ۹ – برند خود را در سامانه.جامع تجارت مشاهده نمیکنیم، علت چیست ؟
پاسخ: در سامانه جامع تجارت، یک تیکت با نقش تاجر حقیقی/حقوقی ثبت نمایید . کاتالوگ.شناسه کالا به همراه تصویر لوگوی برند را ضمیمه تیکت نمایید .
سؤال ۱۰ – هنگام معرفی گارانتی.جدید، منوی «عنوان/شرح.تعهد.گارانتی» به چه منظور است ؟
پاسخ: این قسمت برای این منظور است تا زمان.جستجوی شناسنامه.گارانتی در قسمت.عملیات گارانتی کالا در سامانه، از عنوان/شرح شناسنامه گارانتی استفاده نمایید .
سؤال ۱۱ – زمان ثبت اظهار تولی د/تعیین منشاء ارز، سامانه خطای رهگیری یا معتبر نبودن.گارانتی را می دهد ؛ درحالیکه گارانتی معتبر بوده و وضعیت آن، صادر شده است.
پاسخ: باید تیکت ثبت کنید و فایل.اکسلی که میخواهید در سامانه جامع تجارت بارگذاری نمایید به تیکت پیوست نمایید. در ضمن داخل تیکت به اطلاعاتی همچون شماره منشا ارز /شماره اظهار.رهگیری را نیز وارد نمایید.
سؤال ۱۲ – چگونه میتوان فهمید کالای تولیدی/وارداتی مشمول گارانتی است یا خیر؟
پاسخ: چنانچه زمان اظهار تولید، ثبت سفارش یا تعیین.منشاء ارز سامانه به شما پیام داد که کالا مشمول گارانتی است، باید برای گرفتن شناسنامه گارانتی اقدام نمایید. همچنین.میتوانید از طریق دفتر خدمات فنی و مهندسی پیگیری نمایید که کالای شما مشمول گارانتی میباشد یا خیر.
سؤال ۱۳ – برای اطلاع از ضوابط.گارانتی از نظر قانون.مشمول باید به کدام قسمت مراجعه نمایم؟
پاسخ: در سامانه گارانتی قسمت.استعلام ضوابط کالاها، نام کالا را جستجو کنید تا ضوابط قانونی برای گارانتی کالا را مشاهده کنید.
سؤال ۱۴ – شناسنامه گارانتی بیش از ۱۰ روز است که در سامانه.جامع تجارت در وضعیت «در انتظار تأیید» میباشد. برای تأیید شناسنامه گارانتی چه اقدامی باید انجام دهیم؟
پاسخ: به منوی «ارتباط با ما» موجود در صفحه اصلی سامانه.جامع گارانتی مراجعه نموده و با کارشناس مربوطه تماس حاصل فرمایید .
سوال ۱۵ – علت رد شناسنامه گارانتی (ثبت جدید) در کدام سامانه و در کدام قسمت قابل مشاهده میباشد؟
پاسخ: در سامانه جامع تجارت و از مسیر نقش تاجر حقوقی> منوی «عملیات گارانتی کالا» > ثبت شناسنامه گارانتی > گزینه جزئیات در ردیف شناسنامه گارانتی مورد نظر.
سؤال ۱۶- با شماره تماسهای کارشناسان.دفتر خدمات فنی و مهندسی تماس گرفته میشود، اما پاسخگو نیستند.
پاسخ: در صورت عدم پاسخگویی تلفنی میتوانید به صورت حضو ری به آدرس: تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید.نادری، نبش کوچه حجت دوست، پلاک ۱۵ – ساختمان وزارت.صنعت، معدن و تجارت، دفتر خدمات فنی و مهندسی مراجعه نمایید، لازم به ذکر است اولویت با تماس تلفنی می باشد.
سؤال ۱۷ – علت رد شناسنامه گارانتی برای شرکت مبهم میباشد.
پاسخ: به منوی «ارتباط با ما» موجود در صفحه اصلی سامانه جامع گارانتی.مراجعه نموده و با کارشناس.مربوطه دفتر خدمات فنی و مهندسی تماس حاصل فرمایید .
سوال ۱۸ – علت رد شناسنامه گارانتی (درخواست تمدید یا تغییر) در کدام سامانه و در کدام قسمت از سامانه.قابل مشاهده میباشد؟
پاسخ: سامانه جامع تجارت> نقش تاجر حقوقی/ منوی «عملیات گارانتی کالا» > وضعیت درخواست تمدید یا تغیر شناسنامه گارانتی> سوابق
سوال ۱۹ – وضعیت شناسنامه گارانتی در سامانه.جامع تجارت «صادرشده» میباشد، اما در منوی «استعلام تأییدیه مجوز گارانتی»، شناسنامه گارانتی.نمایش داده نمیشود.علت چیست؟
پاسخ: اگر کالا تولیدی باشد، پس از اظهار تولید و اگر کالا وارداتی باشد، پس از تعیین منشا ارز در نقش.بازرگان حقوقی و تأیید نهایی سند.واردات در نقش تاجر.حقوقی در سامانه جامع تجارت، شناسنامه گارانتی در قسمت استعلام تأییدیه مجوز گارانتی نمایش داده میشود .